Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Everton haalt in vernietigend statement uit naar ‘zelfbenoemde Super Six'

Laatste update:

Everton heeft in een statement snoeihard uitgehaald naar de clubs die van plan zijn de nieuwe Super League te vormen. Met Manchester City, Manchester United, Liverpool, Arsenal, Tottenham Hotspur en Chelsea behoren zes Engelse clubs tot de zogenaamde founding clubs van de nieuwe Europese competitie. Everton is ‘bedroefd en teleurgesteld’ door het plan van de clubs om een eigen competitie te beginnen.

“Zes clubs opereren volledig voor hun eigen belangen. Zes clubs vernietigen de reputatie van onze competitie en het voetbal. Zes clubs kiezen ervoor om iedere andere Premier League-club met wie ze normaal gesproken aan tafel zitten te schofferen. Zes clubs verraden het merendeel van de voetbalsupporters, binnen en buiten Engeland”, schrijft Everton in een zogenaamd statement van het bestuur, waar Marcel Brands overigens deel van uitmaakt. “In deze tijd van een nationale en international crisis, een bepalende tijd voor het voetbal, moeten clubs juist samenwerken, voor het voetbal én de supporters.”

“In plaats daarvan hebben deze clubs stiekem samengezworen om een nieuwe competitie buiten onze voetbalpiramide op te zetten, terwijl deze juist altijd enorm goed voor hen is geweest”, zo leest het statement van Everton zich verder. “In deze piramide denkt Everton aan IEDERE club, of dat nu Leciester City, Accrington Stanley, Gillingham, Lincoln City, Morecambe, Southend United, Notts County of een andere club is. Door de geschiedenis van het voetbal heen hebben we de levens van onze supporters verrijkt. En vice versa.”

“De zelfbenoemde Super Six ondermijnen de structuur onder het voetbal waar we allemaal van houden”, schrijft Everton. “Het verzet is begrijpelijk en terecht, er zal naar geluisterd moeten worden. De belachelijke arrogantie is niet gewenst in het voetbal, behalve bij de clubs die dit plan bedacht hebben. Namens iedereen die aan Everton verbonden is, vragen we met respect om het plan onmiddellijk van tafel te vegen en dat alle achterkamertjes-overleggen en ondermijnende praktijken worden gestopt. Het heeft het vertrouwen in onze prachtige sport naar een historisch dieptepunt gebracht.”

“Tot slot willen we de eigenaren, voorzitters en bestuursleden van de zes clubs eraan herinneren dat ze altijd een bevoorrechte positie hebben gehad, als hoeders van het voetbal. Ze moeten de verantwoordelijkheid die ze dragen serieus nemen. We dringen erop aan dat ze nog eens nadenken over welke erfenis ze willen achterlaten”, besluit Everton. Ook Burnley heeft in een statement afstand genomen van de Super League-plannen. Voorzitter Alan Pace roept de Engelse regering op om maatregelen te treffen tegen de zes betrokken clubs, iets dat premier Boris Johnson zegt te overwegen. Op Twitter riep Wolverhampton Wanderers zich al snerend uit tot kampioen van het seizoen 2018/19, daar the Wolves in dat seizoen als zevende achter de Engelse Super League-clubs eindigden.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik had nooit verwacht dat ik achter Everton zou staan in plaats van mijn eigen club. Maar vandaag is die dag. Ik wil gewoon elk jaar minimaal 2 keer tegen Everton spelen. Dat is al jaren die mooie respectvolle rivaliteit die hoort bij het Engelse voetbal en dat mag niet verdwijnen.

20 april 2021 om 14:28

Ik sluit me hier hartgrondig bij aan. Liverpool is ook een van mijn twee clubs, maar dit knaagt toch heel erg aan mijn liefde voor de club..

20 april 2021 om 14:33

Maar het originele plan is toch ook dat deze zogenaamde Super Six in de competitie actief blijven, alleen niet meer in de CL? Edit: En dus Liverpool - Everton gewoon gespeeld blijft worden

20 april 2021 om 14:39

Eerder The Sinister Six.. 🤔

20 april 2021 om 14:48

Niet als je alle berichtgeving volgt. Dan zouden deze clubs dus geweerd gaan worden en dus geen Liverpool - Everton meer. Die clubs moeten gewoon keihard worden aangepakt. Arrogante kwallen die eigenaren.

20 april 2021 om 14:51

En dan Liverpool met een B-elftal zien opdraven om spelers te sparen voor de Super League. Ze zijn toch al geplaatst. Nee, dat is een leuke Merseyside derby

20 april 2021 om 14:52

Ja, dat is het idee. Maar door de opzet van de ESL is de nationale competitie niets meer dan een tussendoortje. Immers, waar ben je als ESL-deelnemer bang voor, als je ieder jaar toch weer Europees mag aansluiten. De 15 founding clubs zijn namelijk ieder jaar verzekerd van een plek in de Esl, waardoor het presteren in de nationale competitie niets meer dan een bijkomstigheid is, geen noodzaak. Dit heeft natuurlijk ongekende gevolgen voor de glamour van die competities.

Eén van de vele redenen waarom dit idee zo ongekend waardeloos is, dat je bijna gaat vermoeden dat de bedenkers uit een verzorgingstehuis voor mensen met dementie komen. Zo idioot asociaal en zelfingenomen, het kent echt geen grenzen.

20 april 2021 om 15:00

Maar wel een wedstrijd waarbij veel minder op het spel staat. Liverpool zal die wedstrijd alleen serieus nemen als ze kampioen kunnen worden want ze hoeven niet te vechten voor CL. Daarnaast wordt een 4de plaats van Everton niet beloond met de belangrijkste Europese competitie want daarvoor moeten ze uitgenodigd worden.

20 april 2021 om 16:31

Als Liverpool een belangrijke wedstrijd heeft in de CL kortdaags, gaan ze toch ook bepaalde spelers rust geven? Daarbij zouden deze topclubs, lijkt mij nog steeds de nationale titel willen winnen zoals ze vandaag ook meerdere prijzen willen winnen. Dat er geen derby meer zou zijn is puur een beslissing van de Uefa/bonden door ze uit te sluiten.

20 april 2021 om 14:33

De SL clubs hebben niet de intentie om de PL te verlaten. Dus die wedstrijden zouden nog steeds op het programma moeten staan als alles door gaat zoals ze het hebben gehoopt.

20 april 2021 om 14:37

@Silvacity, En als het aan de UEFA en FIFA ligt kunnen ze dat dus wel op hun buik schrijven. Wat ze ook willen, het is walgelijk.

20 april 2021 om 14:47

@silvacity wat is dan de toegevoegde waarde van die 6 in de PL? Ze spelen immers nergens om. Misschien kampioen worden uit prestige.

Hun deelname aan ESL staat vast. Ze doen voor spek en bonen mee.

En wat als die 6 door al het geld continue eerste 6 plekken innemen? Moet de PL dan plekken 7 tm 10 naar de CL sturen?

Zij maken de competitie stuk. Een Arsenal kan weer 8e worden en toch mee doen met de ESL (en daar ook weer ergens onderaan belanden).

20 april 2021 om 14:47

De PL wordt alleen een soort tweede competitie. Een veredelde, nationale Europa League.

20 april 2021 om 14:48

De Uefa en de Fifa zijn vrij duidelijk met de stelling: "je bent erin of eruit". Als die clubs toetreden aan die Super League, kunnen ze elke wedstrijd gelieerd aan de Uefa op hun buik schrijven. Dat geldt dus ook voor de landelijke competitie en de daaruit voortvloeiende tv gelden. Toch erg vreemd dat die clubs daar totaal geen rekenschap mee hebben gehouden. Als dan achteraf blijkt dat die clubs hun eigen aantrekkingskracht hebben overschat en dat mensen sowieso wel naar de Champions League kijken, zijn die clubs helemaal nat. Ik denk namelijk dat mensen toch wel blijven kijken. Er is altijd wel een volgende club die er rijker door wordt.

20 april 2021 om 14:54

@sirius Het lijkt me sterk dat ze daar geen rekening mee hebben gehouden. Het lijkt me dat de komende weken dialoog zal worden gevoerd om te zien waar dit heen zal leiden. De PL kan niet zonder die clubs. De rest van de PL clubs zouden overigens ook enorme schulden tegemoet gaan. Uefa is natuurlijk om zich heen aan het slaan om niet omver te worden gelopen. Dat lijkt me duidelijk.

20 april 2021 om 14:57

@messibazoer De Uefa slaat als een wilde in het rond omdat ze willen voorkomen dat ze omver gelopen worden. De PL kan niet zonder de top 6 en de rest van de PL ook niet. Er staan Chineze sponsoren op hun shirts niet vanwege Brighton-Burnley, maar vanwege Burnley-United. Er wordt zoveel geld neergelegd voor TV rechten omdat deze clubs erin spelen. Everton is straks financieel serieus de sjaak als deze top 6 uit de PL wordt gezet. Dan valt iedereen om.

20 april 2021 om 14:58

@mrkrillin Daarover moet dialoog gaan komen. Ik ben ook geen fan van de opzet van de SL. Zou het al zoveel beter vinden als je deelname alleen kan afdwingen door in je eigen competitie goed te presteren. Maar goed. Laat ze daar de komende weken maar goede gesprekken over hebben. Wie weet wat dit allemaal op gang gaat zetten.

20 april 2021 om 15:38

Die hebben daar anders weinig over te zeggen. het is gewoon de PL zelf die dat bepaald. Trouwens ook van origine een breakaway uit de originele structuur van de FA. Zo zie je maar, niet elke verandering is slecht. En de CL was in het begin ook een schande, nu de norm, het is enkel de erkenning aan wat erin gestampt is, net als een volkslied zeg maar, een nieuwe tune, tien keer betere wedstrijden, de beste spelers, je gaat nu uit principe naar k*tvoetbal kijken behalve als je fan van die club bent.

20 april 2021 om 16:36

En jij denkt dat de Premier League evenveel tv geld opbrengt als je die topclubs weert?

20 april 2021 om 15:58

Je moet niet achter de bestuurders staan, maar wel achter de selecties en dat is denk ik wel een verschil. Het zijn de bestuurders van de clubs die tot dit besluit zijn gekomen. Misschien nu goed om te zien hoe die bestuurders het voor hebben met de clubs.

20 april 2021 om 15:59

Mee eens. En heb ook liever die rivaliteit tussen ons wat betreft het behalen van de titels. Maar ook dat zal naar achteren geschoven worden. En zal minder belangrijk gevonden worden. Hoe triest het ook is.

Vind wel, de verwoording van Everton niet helemaal kloppen.
Ze hebben het over clubs. Terwijl spelers, coaches en de fans het er niet mee eens zijn. Die valken daar ook onder. Daar waar evt wat andere bestuursleden het er ook niet mee eens zullen zijn. Het gaat voornamelijk om de voorzitters die dit hebben bedacht. Mensen die weinig tot niks met de club hebben.

Imo hadden ze het meer op de personen moeten gooien. Ipv de clubs. Waar ouderen zich over aangesproken voelt. Ook al zullen ze het zo misschien niet bedoelt hebben. Maar toch.

20 april 2021 om 16:09

Ach, als everton was uitgenodigd om aan de super league mee te doen, dan hadden ze waarschijnlijk ook ingestemd. Er is op dit moment een hoop lawaai. Vooral om een hoop lawaai te maken en om witte voetjes te halen. Uiteindelijk gaat het om geld en zal er dus linksom of rechtsom een competitie komen waar de grote clubs altijd aan mee kunnen doen. De CL is al zo'n competitie eigenlijk.

Die Super League is een grote grap. Dit komt nooit van de grond, al die clubs trekken hun keutel straks terug. Alleen Real zie ik er voor vechten tot het bittere eind. Ik geloof er oprecht in dat ze (niet dit seizoen nog) uit hun eigen competities geknikkerd gaan worden. En dat willen ze helemaal niet. Geen enkele speler wil voor jaaaaren in een competitie spelen waar het geen bal uitmaakt of ze 1e of 6e worden. Tuurlijk zijn er brood voetballer. Maar een De Bruyne is een echte liefhebber. Ik geloof er niet in.

20 april 2021 om 14:28

Juve heeft zich er ook sterk voor gemaakt dacht ik

20 april 2021 om 14:32

Ja Juventus, Real Madrid, Liverpool en Manchester United schijnen de initiatiefnemers te zijn. De rest zit er bij omdat ze laf zijn en de boot naar het grotere geld niet willen missen

20 april 2021 om 14:43

Barcelona niet? Aangezien zij ook een belachelijke schuld van 1.3miljard hebben waar ze, zo lijkt het, alleen met de ESL uit kunnen komen.

20 april 2021 om 14:48

De grote verantwoordelijke voor de deelname van Barcelona is Bartomeu hij is vlak voor zijn ontslag hiermee akkoord gegaan.

20 april 2021 om 14:58

Volgens mij heeft Laporte er zelf toch ook een uitspraak over gedaan? Eerder door te stellen dat hij zoiets nooit zou gebeuren en is toen gisteren 360 graden gedraaid met zijn mening.

20 april 2021 om 15:06

Was hij maar 360 graden gedraaid met zijn mening, dan zou hij nu nog/opnieuw van mening zijn dat het nooit zou moeten gebeuren. Probleem is dat hij er de uitkomst in ziet voor de beroerde financiële situatie waar zijn voorganger hem mee heeft opgezadeld. En heeft te weinig ruggengraat om zich terug te trekken en voorzichtig weer terug te proberen te gaan naar het al jaren volledig verloochende "mes que un club"

20 april 2021 om 14:36

De Bruyne die een half miljoen euro per week verdiend is een liefhebber hahah goeie grap, had dan een Totti genoemd.

20 april 2021 om 14:40

Want Totti speelt nog toch? Ja nee, hele goede weerlegging man. Al die topvoetballers verdienen enorm veel geld en KdB had nog vele malen meer kunnen verdienen bij een andere club. Beste middenvelder ter wereld.

20 april 2021 om 15:02

Hoezo zorgt een salaris ervoor dat je geen liefhebber meer bent? Totti speelde ook niet gratis of een modaal inkomen voor Roma. Dan is hij dus volgens jouw logica dus ook geen liefhebber.

20 april 2021 om 14:39

Helemaal mee eens. Ik ga ook geen match meer kijken van Arsenal. Boeit ze geen reet maar meer kan ik niet doen. Kroenke heeft de mooie naam bezoedeld, Henry, Wenger, Vieira, Bergkamp. Allemaal legendes die voor mij nu teniet gedaan worden door die geldbeluste rat. Hij laat ons supporters gewoon vallen, tijd dat wij de club laten vallen. Bah.

Jaa!! Hier wachten we op. Allemaal vandaag uitspreken, alles wat met voetbal te maken heeft moet opstaan. Vanavond moet Chelsea voor 21:00 de wedstrijd tegen Brighton een statement maken. Stop deze idiote actie, stop deze vernietiging en stop met het kijken naar geld. Everton is na de Bundesliga een van de grotere clubs die zich kan verzetten.

20 april 2021 om 14:31

Benfica porto Marseille Ajax Roma Napoli Lazio Feyenoord Basel Dortmund Everton Leicester west ham Sevilla Lyon ( mis er nog veel ) allemaal moeten deze giganten hier een stop tegen zetten

20 april 2021 om 14:37

Jopie123, inderdaad ik haalde in een ander topic al aan dat een van deze clubs moesten beginnen zodat de drempel voor de overige clubs lager is. Zie Herrera en Cassano die openlijk uitspreken tegen te zijn, dit werd opgepikt door Cancelo en Fernandes en uiteindelijk ( hoop ik ) Ramos en Ronaldo.

20 april 2021 om 14:40

Ik zou Celtic en Rangers hier nog aan willen toevoegen. Vraag mij ook af hoe de Russische clubs zoals Zenit, Cska en Spartak hier tegenover staan. Vooral goed om te zien dat meerdere supportersverenigingen van de 12 clubs zich ook hebben uitgesproken tegen de deelname van hun club.

20 april 2021 om 14:46

Klopt daarom zette ik tussen haakjes dat ik er veel vergat

20 april 2021 om 16:05

Maar chelsea is toch juist 1 van de clubs die eraan mee doet?

20 april 2021 om 16:23

Ironmanutd, yes klopt zeker! In een topic hiervoor vanmiddag heeft Chelsea openlijk uitgesproken dat ze toch niet voorstander zijn.

20 april 2021 om 16:30

Ok wat apart. Je zou denken dat ze hier uitgebreid over nagedacht hebben voordat ze met zijn allen naar buiten treden. Maar dank je voor de update. Die had ik gemist.

Iedereen is tegen, heerlijk dit.
Met deze grote hoeveelheid kritiek kan ik me niet voorstellen dat dit plan doorgaat.
Buiten de twaalf slangen verwacht ik ook niet dat grote clubs staan te springen om de over acht plekken in te vullen met alle rommel die het meebrengt.
Maar goed die acht plekken zullen dan wel gaan naar Amerikaanse, Arabische, Russische of Turkse clubs (ik geloof dat Galatsaray vergevorderde interesse heeft) waardoor het hele plan van de Super League, geen zwakke teams, weer meteen wegvalt.

Men is bang voor verandering. Ik snap het niet. De clubs hebben geld nodig en SL is de enige rendabele optie.

PS: Hadden alle clubs maar deze "energie" om racisme te verbannen. Ze kunnen het wel alleen als zelf in gevaar komen..

20 april 2021 om 14:32

‘De clubs hebben geld nodig’. Ohja want het leven bestaat natuurlijk alleen uit die 12 clubs. Elke club ter wereld heeft last van Corona en heeft geld nodig. Dat mensen dit nog verdedigen zeg..

20 april 2021 om 14:34

Helemaal mee eens MessiBazoer. Zeker clubs die 150m uitgeven aan een speler van 29 met eenjarig contract moeten heel gauw hun grote mond houden

20 april 2021 om 14:39

Een van die clubs: Barcelona heeft notabene afgelopen zomer nog voor een schrijntje, 20 miljoen, Dest bij Ajax weggekaapt. Nu kunnen we die prima opvangen met een nieuwe jeugdspeler maar dat ze nu moeilijk staan te doen om geld slaat nergens op.

Te veel leven op krediet eindigt in verdriet.

20 april 2021 om 15:43

Ja klopt, deze argumentatie is niet per definitie sterk, de juiste definitie zou moeten zijn dat sinds voetbal commercieel is, spelers steeds meer geld willen, clubs meer moeten betalen, zij ook meer geld moeten genereren. Zij zien ook dat de clubs en niet de Uefa het geld binnenhaalt en willen dus via een ander principe meer geld kunnen binnenhalen. Bedrijfsmatig een hele logische redenatie. Iedere club die hard roept dat er zoiets als samenhorigheid moet bestaan is zo hypocriet als wat. Als je sponsors gaat werven en je hebt er een paar meer dan je concurrent ga je die ook niet bellen met de boodschap, ik heb een sponsor voor je.

20 april 2021 om 15:47

@piranha

Dat is ook een vorm van competitie die onderdeel van het spel is, alleen bij de SL is geen sprake meer van competitie maar van garanties bv.

20 april 2021 om 14:34

Omdat dit idee nergens op slaat. Op basis van wat hebben Arsenal en Milan hun plek verdiend? En al stellen ze Ard van Peppen op de komende 25 jaar, het maakt geen reet uit. Ze blijven onderdeel van de competitie. En dan kan Leicester wel op een knappe 3e plek staan, of Sevilla kan wel 4 keer de Europa League winnen, ze horen er gewoon niet bij.

20 april 2021 om 14:54

Op basis dat ze in de top 15 staan van de Money League van Deloitte. Dat mensen zelf nog niet eens verder gedacht hebben dan de huidige stand in de PL vind ik echt bizar. Doe wat research voordat je iets roept.

20 april 2021 om 21:41

Milan blijft toch een grotere club dan de meeste clubs ondanks hun mindere jaren. De echte reden is dat de eigenaar een Amerikaan is. Ik denk dat dit puur bluf is om meer geld te verdienen bij de fifa

20 april 2021 om 21:41

Milan blijft toch een grotere club dan de meeste clubs ondanks hun mindere jaren. De echte reden is dat de eigenaar een Amerikaan is. Ik denk dat dit puur bluf is om meer geld te verdienen bij de fifa

20 april 2021 om 14:35

Dat is een kortzichtige en hele egoistische visie van die clubs en heeft niks met voetbal te maken.

20 april 2021 om 14:36

Optie wellicht: Minder geld nodig in deze pandemie. Ieder mens, ondernemer, bedrijf of organisatie moet even omschakelen en zo goed mogelijk dealen met de situatie.

Solidariteit is gevraagd niet: ikke, ikke en de rest kan stikken. Dat ze dit uitgerekend nu doen, zegt alles, dit zegt namelijk hoe rot deze clubs zijn en hoe weinig maatschappelijke verantwoordelijkheid ze hebben en vooral nemen.

Er zijn ook club zoals Ajax en Bayern die ook moeten bijschakelen maar over het algemeen zich prima door deze crisis heen slaan. In de ED zijn er zelfs initiatieven om kleinere clubs te steunen en tv. het CL geld beter te verdelen, zeker nu.

20 april 2021 om 20:43

Ergens is het wel logisch juist dat ze hier nu mee komen. In tijden van crisis hebben ze ineens de keiharde realiteit onder ogen moeten zien, en dat ze in paniek raken wanneer er "ff" wat minder inkomsten zijn. Zo'n structurele zak geld zien ze dan blijkbaar als oplossing. Laat ze idd maar Ajax en Bayern als voorbeeld nemen en eens toe werken naar een verstandig beleid.

20 april 2021 om 14:36

Als ze geld nodig hebben dan moeten ze gezond beleid voeren en het geld niet afpakken van andere clubs of van de supporters.

20 april 2021 om 14:39

''de clubs hebben geld nodig en SL is de enige rendabele optie.'' Dus er bestaat geen optie om kritisch naar de eigen financiële huishouding te kijken en die te veranderen?

20 april 2021 om 14:40

De enige rendabele optie... Sorry, maar daar geloof ik niet in. Die clubs krijgen miljarden aan inkomsten en misschien is het eens een keer slim om daar ook je uitgaven op aan te passen. Als je mij kan vertellen waarom Real Madrid alleen maar kan blijven bestaan als er een Super League is en dit een waterdicht argument is hoor ik dat graag.

20 april 2021 om 14:41

De nieuwe CL opzet van CL zou 5 miljard opbrengen. Misschien dat UEFA wat minder voor zichzelf kan houden en aan de clubs geven. Of nog beter dat er ook regulatie komt voor het budget, uitgaven, transfers en salarissen maar door al die miljardairs die ondertussen zelf al bij UEFA zitten (voorzitter PSG) kunnen we dat ook uitlsluiten.

20 april 2021 om 14:50

@bubsy "misschien dat Uefa wat minder voor zichzelf kan houden en aan de clubs geven."

Dat helpt niet, want deze 12 misdadigers willen dat al het geld aan hen gegeven wordt.
Zij willen niet dat Porto, Ajax, Zenit of Brugge ook mee profiteren.

20 april 2021 om 15:18

Daarom, dat kregen ze in principe al. Voor een club als Ajax was het al vechten tegen als David tegen Golliath en soms lukte het ook nog.

Het genot van een dik betaalde Ramos die, dacht rood te kunnen pakken tegen het nietige Ajax, moest met lede ogen toezien dat Real in Bernabeu compleet van de mat werd geveegd. Daar staat geen prijs op, pure sportieve revanche.

20 april 2021 om 14:56

De clubs hebben geld nodig? En waarom hebben ze nóg meer geld nodig dan wat ze al jarenlang uitgeven? Omdat ze wanbeleid voeren. Slaat nergens op als je gaat beredeneren vanuit het feit dat dat wanbeleid normaal is en dus dat de voetbalwereld helemaal op zn kop moet vanwege dat wanbeleid wat geldtekorten veroorzaakt bij die clubs.

20 april 2021 om 15:04

Dat heb je inderdaad goed, je snapt 't niet. Die clubs willen hun eigen wanorde maskeren en hebben er geen problemen mee om daarvoor anderen voor de bus te gooien. Verder staat jouw toevoeging er compleet los van. Een beetje zoals: "hadden al die protesteerders deze energie maar om de mensen in Afrika eten en zuiver drinken te geven." Er zijn nou eenmaal verschillende gradaties in belangen bij veel verschillende groepen mensen.

Niet meer dan verwacht en terecht. Everton is namens de PL teams 1 van de grootste verliezers als de SL door zal gaan. Had Everton wereldwijd meer fans gehad en een groter budget dan hadden ze wellicht zelf ook in het rijtje van SL clubs gestaan. Mocht de PL doorgaan zonder "the big 6" dan komt Everton overigens in serieuze financiele problemen. Die hebben ook aardig wat geinvesteerd.

20 april 2021 om 15:06

Waarom komen ze in serieuze financiele problemen dan? Als die 6 clubs uit de Premier League verdwijnen, komen er gewoon 6 andere clubs voor in de plaats, de TV gelden schuiven op en sponsoren vinden hun nieuwe paradepaardjes wel. Geef het 3 tot 5 jaar en niemand mist ze meer. Bovendien moet je maar afwachten of die SL kan concurreren met de Champions League als nu clubs als Galatasaray al genoemd worden. Voetbalclubs zijn zo simpel te vervangen en ze zien het zelf niet eens. Bovendien worden de spelers van de clubs in de SL per direct transfervrij. Zie ze dan maar eens te houden. City is nota bene het voorbeeld hoe makkelijk succes te koop is en hoe makkelijk een andere club daardoor in de vergetelheid kan geraken. Clubs zijn zo vervangbaar als een pak melk in deze context.

20 april 2021 om 15:14

Hi Sirius, over dat transfervrij. Dat heb ik meer gelezen, waar komt dat vandaan? En hoezo zijn de spelerscontracten dan niet meer rechtsgeldig? Ik neem aan dat Messi een contract heeft met Barcelona en niet dat hij alleen maar in La Liga mag spelen en anders zijn contract ontbonden wordt.

20 april 2021 om 15:26

@sirius Jahoor. Zolang de beste spelers voor deze clubs spelen zal de PL als een pudding in elkaar zakken. Daarnaast zijn er genoeg mensen die deze clubs blijven supporten. Overstappen op een andere club gebeurd niet zomaar zodra je committed bent. Ik denk dat het wat genuanceerder ligt wat betreft die spelerscontracten. Het is vooral hoop dat ik hier hoor dat de SL gaat falen.

Heb de voetbalwereld nog nooit zo verenigd gezien. Dat is ook wel eens leuk! Krachtig statement van Everton en goed verwoord. Nu hopen dat de spelers zelf zeggen dat ze hier geen zin in hebben en dan live de reactie van Perez en Agnelli uitzenden

Hoe terecht de kritiek op de Super League ook is, de Engelse clubs hebben wel een beetje boter op hun hoofd. De Super League staat niet op zichzelf, maar is slechts een symptoom van de doorgeslagen commercialisering waaraan deze clubs zelf ook enorm hebben bijgedragen, met hun buitenlandse eigenaren, sponsordeals, zaakwaarnemers die een enorme vinger in de pap hebben en transfersommen die te absurd voor woorden zijn - zelfs clubs op het tweede niveau geven meer uit dan de topclubs in Nederland, België, Frankrijk (minus PSG), Portugal en andere competities die net onder de top zitten. De Super League is een trieste uitwas van een proces wat al veel langer gaande is en waar zeker de Engelse clubs flink aan hebben bijgedragen. Een club als West Ham kan zonder met de ogen te knipperen even 50 miljoen neerleggen voor Haller om hem vervolgens een jaar later voor minder dan de helft weg te doen, zonder repercussies. Een club als Leicester City organiseert na de landstitel een rondtocht op een platte kar in Bangkok, om de Thaise eigenaar en sponsoren te plezieren. Een club als Wolverhampton laat haar hele technische beleid afhangen van een machtige superzaakwaarnemer. Allemaal ontwikkelingen die allang een enorme afstand hebben gecreëerd tussen de clubs en hun traditionele fanbase.

Ik ben bang dat de supporters van de super leagueclubs al in de val zitten. Er is geen speler/trainer/supporter wat gevraagd hierover. Opeens was daar het bericht van alle clubs die meedoen dus ik verwacht ook dat deze eigenaren alles goed uitgezocht en geregeld hebben. Ik denk dat het besef nu ook wel echt is gekomen bij deze supporters dat ze als supporter niks meer waard zijn voor de club. Hun houden van de club maar die club is in handen van mensen die nog liever thuiswedstrijden in de VS speelt als het meer geld op levert.

Goed verwoord, daar kunnen ze het mee doen, ik hoop dat meer clubs dit voorbeeld gaan volgen, hoe meer er openlijk tegen zullen zijn hoe eerder dit achtelijke plan ingetrokken wordt, de "founding" clubs zullen nu toch ook wel inzien dat er niemand behalve zij op dat idee zitten te wachten. Chelsea heeft denk ik geluk dat er geen publiek zit vanavond (of mogen er daar al wat bij tegenwoordig?)

Een hoop poeha, pas als ze ze echt straffen ben ik onder de indruk. Als deze clubs zeggen "we doen het toch niet" kunnen ze gewoon weer aanschuiven alsof er niets aan de hand is en gaan ze hand in hand verder.

Ach die gasten van Tottenham en Arsenal weten dat ze op eigen kracht nooit weer een CL plaats zullen halen, dus dan maar op deze manier verzekerd zijn van een plaats wat een grap.

Ergens snap ik het wel hoor, die superleague. Al die grote clubs investeren gruwelijk veel geld en worden helemaal leeggetrokken door makelaars en spelers. Met zo'n superleague hebben ze natuurlijk min of meer een inkomstengarantie. Vooral zo'n arsenal, 80mln investeren in Pepe en dan geen CL spelen, tsja dat is balen. Maar dit lijkt me echt de omgekeerde wereld, er moet echt iets veranderingen in begrotingen etc. Kopen en salaris uitkeren naar je prestaties, en niet kopen en uitkeren om prestaties te vergroten.

20 april 2021 om 15:17

Als de clubs meer gaan verdienen dan gaan de salarissen, makelaarsvergoedingen en transfer kosten ook gewoon omhoog hoor. Die clubs zullen nog steeds concurreren voor de beste spelers. Als ze allemaal meer kunnen betalen betekend dat dus ook dat ze meer geld kunnen bieden. Doen ze dat niet, dan doet een andere club het wel en lopen ze dus die speler mis.

20 april 2021 om 15:33

Ja maar in zo'n nieuw systeem hebben ze wel de garantie dat ze miljoenen binnen krijgen elk jaar. En lopen ze niet of minder het risico dat ze bijv een dure speler kopen, vervolgens CL mislopen en ineens veel minder inkomsten hebben waardoor ze die uitgaven niet kunnen dekken. Een club met een rijke eigenaar kan dit nog managen, maar bijv de Spaanse clubs die weet ik veel hoeveel schulden hebben, en Engelse clubs die met zn 6en of meer, strijden om 4 CL plekken, is dat risico al groter. Begrijp me niet verkeerd, ik ben zelf absoluut tegen een dergelijk plan. Daarom vind ik ook dat er juist iets moet veranderen. Gooi die geldkraan maar eens een jaar of 2 dicht, laat ze investeren in de jeugd, en zorg dat je je kosten grotendeels uit je exploitatie kunt dekken. Tuurlijk gaat een speler dan naar een andere club die wel wil betalen. Kijk naar Haaland, die met pa en zaakwaarnemer even een rondje langs de clubs gaat, kijken waar het meeste te halen valt. Dat zou echt verboden moeten worden. Geld ontvangen naar geleverde prestaties, en niet meer geld uitgeven dan bijv afgelopen seizoen binnen gekomen is, sowieso niet aan transfers. En niet zo'n gesloten systeem waarin je elk jaar gegarandeerd een zak geld krijgt.

20 april 2021 om 15:52

Ja, een garantie van inkomsten als bedrijf is erg fijn maar dat betekend nog steeds dat de salarissen van spelers zullen stijgen juist aangezien ze dan geen risico lopen. Ook vraag ik me af wat je precies met de geldkraan bedoeld? Welke geld kraan?

20 april 2021 om 16:57

Ja das een goede vraag, dat is precies wat ik bedoel. Die geldkraan, waarvan niemand weet waar die vandaan komt. Rijke eigenaren die geld blijven pompen. Banken of overheden die leningen blijven verstrekken al dan niet tegen onderpand etc. Bijv de schuld van Barca, als ik de media moet geloven is dat zo rond de 8 ton. Dat moet toch ergens vandaan komen en moet toch iemand zn handtekening voor gezet hebben lijkt me.

20 april 2021 om 17:06

Klopt overigens wat je zegt, salarissen zullen waarschijnlijk nog steeds wel stijgen. Maar de kans is wel groot dat de grootste verdieners dan ook binnen dat eliteclubje blijven hangen en af en toe misschien switchen van club. En waar er een komt, zal er ook weer een vertrekken.

20 april 2021 om 16:08

Ze dwingen zichzelf juist dit soort dingen te bedenken omdat ze al jaren over elkaar heen vallen om meer geld aan spelers te betalen om ze bij en voor elkaar weg te kapen.
Als er niet genoeg geld is kunnen ze beter eens afspraken gaan maken om wat macht bij makelaars en spelers weg te halen.

20 april 2021 om 17:01

Ja dat is logisch, elke club wil natuurlijk de beste spelers halen. En als je dat alleen bereikt door meer te bieden dan je concurrent.. en ben het helemaal met je eens dat ze juist de macht bij spelers en/of makelaar weg moeten halen. Maar dat durven ze blijkbaar niet en zien ze de oplossing in een superleague waarbij ze gegarandeerde inkomsten hebben en niet meer hoeven te stressen of ze aan het einde van het seizoen wel of geen CL halen incl bijbehorende inkomsten.

20 april 2021 om 18:24

Ja eens, maar het probleem verdwijnt niet. Zolang ze de spelers en makelaars blijven geven wat ze vragen, gaan die gewoon nog meer vragen als die clubs in betere financiele situaties komen. Iedereen blijft de grenzen opzoeken. Dat is human nature.

In de jaren tachtig werd het hele Engelse voetbal na het Heizeldrama gewoon 10 jaar uitgesloten van de Europacup-toernooien. Dat zou nu nooit meer kunnen gezien de financiële belangen. Vraag me zelfs af of ze deze clubs tegenwoordig überhaupt nog wel kunnen en mogen straffen met al die listige advocaten wereldwijd.

Iedereen lult gewoon in zijn eigen straatje. Natuurlijk betekent deze zet, zelfs al mogen ze in eigen competitie blijven spelen dat de verschillen groter worden er uiteindelijk geen nationale competitie met die clubs meer is. Maar ik denk dat dit sowieso uiteindelijk de enige uitweg is. Kijk in Nederland, we hebben het wel eens over de Beneliga, een afzetgebied van 28 miljoen mensen, nog steeds vele malen kleiner dan Spanje, Italie, Engeland, Frankrijk en Duitsland. Daar ga je het dus niet mee redden. Je zal elk jaar als NL topteam verder en verder achterop komen en de Uefa zal meer en meer de grote landen gaan bevoordelen. Op die manier is het NL voetbal veroordeeld tot de marge. Er zullen veel mensen zijn die daar geen problemen mee hebben. Ik wel. Als de Uefa niets doet en er zijn plaatsen vrij zou ik als Ajax, maar ook PSV en Feyenoord de mogelijkheid met beide handen aangrijpen. De Uefa is super conservatief ingesteld, met name door de vele leden met zelfde zeggenschap, daar gaat nooit een verandering aankomen die positief is voor het NL clubvoetbal, je kan wachten tot je een ons weegt. Maarja, ik vind wel dat de meerderheid moet beslissen en hier op VZ lijkt her er sterk op dat de mensen graag de mening van de wijze Neville en Ferdinand volgen, die overigens beide helemaal binnen zijn dankzij de oneerlijke verdeling van de Uefa, maar dat terzijde.

Zes eigenaren niet de club zelf .

Die eigenaren moeten gewoon weggejaagd worden.
1 voet op Engelse bodem en aanvallen.
Het zijn toch merendeels buitenstaanders

Blijf het bijzonder vinden dat de UEFA in dezen alle macht heeft en de clubs niet hun eigen toekomst zouden mogen bepalen.
Of het een goed plan is/was, laat ik in het midden, maar het geschreeuw van de UEFA vind ik bijzonder.. Het zou een voorrecht moeten zijn ieder jaar de CL te organiseren, nu is het opzitten en pootjes geven aan een organisatie waarvan je zeker weet dat alles stinkt

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren