Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘KNVB biedt vijf clubs compensatie van 1,5 miljoen euro'

Laatste update:

De KNVB gaat clubs in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie die vanwege de coronacrisis zijn gedupeerd financieel compenseren, zo verzekert sportmarketeer Chris Woerts dinsdag op Twitter. FC Utrecht, SC Cambuur, De Graafschap, NAC Breda en FC Volendam krijgen allemaal enkele tonnen uitgekeerd, zo klinkt het. Volgens Woerts gaat het om een totaalbedrag van 1,5 miljoen euro.

FC Utrecht mag volgens de marketingdeskundige 600.000 bijschrijven, terwijl Cambuur en De Graafschap volgens Woerts respectievelijk 425.000 en 375.000 euro krijgen toegewezen van de KNVB. FC Volendam en NAC moeten het ieder doen met een bedrag van 50.000 euro. De KNVB heeft de beslissing om clubs tegemoet te komen nog niet officieel naar buiten gebracht, al stelt Woerts op Twitter dat er donderdag tijdens een vergadering een ‘klap erop’ wordt gegeven.

Cambuur en De Graafschap koersten afgelopen seizoen af op rechtstreekse promotie naar de Eredivisie. Daar ging echter een streep door, toen de KNVB eind april besloot om de competitie definitief stil te leggen. Ook een hoger beroep bood geen soelaas voor de nummer een en twee van de Keuken Kampioen Divisie. FC Utrecht zag de bekerfinale tegen Feyenoord geschrapt worden en door de zesde plaats in maart, toen het voetbal kwam stil te liggen, werd Europees voetbal misgelopen. NAC en FC Volendam veroverden voor de coronacrisis een periodetitel, maar dit had vanwege de uitbraak van het coronavirus uiteindelijk geen waarde meer.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Lekkere bedrag voor Utrecht, maar ik heb toch liever Europees voetbal. Dat is natuurlijk veel lucratiever. Alleen al de startpremie voor de Europa League was afgelopen seizoen 2,92 miljoen euro. Door de coronacrisis zal het bedrag aankomend seizoen wat minder zijn. Ik verwacht dan een startpremie van plusminus 2,4 miljoen euro.

16 juni 2020 om 16:48

FC Utrecht krijgt hoe dan ook geen Europees voetbal. Hebben er ook totaal geen recht op. Meest eerlijke is dat de KNVB de speelronde schrapt waarin Feyenoord, AZ, Utrecht en Ajax niet hebben gespeeld. Blijft de eindstand echter hetzelfde, Willem II verloor die speelronde met 3-0 van PSV namelijk. Heel zuur voor FC Utrecht, maar het is helaas niet anders.

16 juni 2020 om 17:03

Prima voor Utrecht. Laat ze eerst een keer durven 80% van dezelfde inzet die ze tegen Ajax laten zien, gebruiken voor een Europa League duel. Dan gun ik ze het. Met wat je dan ziet, vaag je makkelijk die oostblok-clubs weg. Maar nee. Ze hebben er lak aan.

16 juni 2020 om 17:08

Er is daar natuurlijk al veel over gezegd en geschreven. Feit is wel dat we op 2 fronten nog volop meededen. Dus waarom zouden we geen recht hebben op EL? De beslissing ligt nu bij de Uefa en als het goed is komen zij morgen met nieuws. Ik denk niet dat we rechtstreeks worden geplaatst, maar een 2e of 3e voorronde is zeker mogelijk.

16 juni 2020 om 17:18

@jahhh laten we niet gaan doen alsof Ajax, Feyenoord, AZ en PSV nooit zijn uitgeschakeld door nikszeggende tegenstanders in Europa. dat is ook vaak genoeg gebeurd. clubs kunnen ook wel eens uit vorm zijn natuurlijk. dan lijkt het of ze er geen zin in hebben maar ze komen gewoon overal een stapje te laat

16 juni 2020 om 17:45

Ja, utrecht speelt alleen tegen Ajax goed, of Ajax slecht tegen Utrecht misschien? Trouwens heeft Utrecht -los van de beker waar Ajax gewoon super slecht was- van zowel psv als Feyenoord gewonnen maar niet van Ajax..

16 juni 2020 om 17:00

Je bent er van op de hoogte dat je ook nog iets in de economie hebben wat men ‘kosten’ noemt? Of denk je dat stadions, vluchten, hotels, beveiliging etc. gratis is? Die 2,92 miljoen lijkt veel, maar dit valt na aftrek van kosten wel mee. De 2 belangrijkste manieren om hier nog wat bovenop te krijgen is via tickets en horeca (er mag tot de winterstop geen publiek bij zijn waarschijnlijk) en door wedstrijden te winnen. Dit laatste zou best kunnen, maar dan moet Utrecht niet de nummer 6 van Luxemburg loten...Daar aan toe voegend, Utrecht heeft op geen enkele manier op dit moment recht op dat tickets. Ze hadden nog genoeg kansen, maar goed dat hebben wel meer clubs.

16 juni 2020 om 18:08

Maar wie zegt dat ze dat gered hadden? Ze stonden niet op een plek waarmee ze Europees voetbal zouden halen....

Krijgt Ajax ook nog een compensatie van de Knvb dat ze geen landstitel hebben gekregen? Terwijl in bijna alle competities in het buitenland dat wel hebben gekregen of nog zullen krijgen. Vind dat Ajax ook benadeeld is want ze stonden alle competitierondes bovenaan.

16 juni 2020 om 16:44

Haha wat een humor... Zou eerder AZ compenseren nadat ze bestolen zijn van rechtstreekse plaatsing voor de CL.

16 juni 2020 om 16:47

Bestolen? Ben benieuwd naar je uitleg.

16 juni 2020 om 16:49

Als de competitie niet was gestopt was ajax nooit eerste geworden, dat weet jij zelf ook goed!

16 juni 2020 om 16:50

Quancios: je weet toch wel dat in de regelementen staat dat als Ajax bovenaan staat en 2 keer van de nummer 2 verloren heeft, alleen dan het onderling resultaat telt? #discussie384

16 juni 2020 om 16:50

Dat heb je vanochtend uit je glazen bol gehaald? Of uit je kaarten?

16 juni 2020 om 16:52

@houtapp: de wens is de vader van de gedachte. Kan je ook alvast vertellen wie volgend jaar het EK gaat winnen en de Champions League wint? Kijken of je echt een glazen bol thuis hebt.

16 juni 2020 om 17:23

Nederland en Barca. Schrijf maar op. Oh en NAC promoveert naar de Eredivisie.

16 juni 2020 om 17:26

Dit is nou nog eens een goeie uitleg. Ajax was nooit eerste geworden omdat ik dat denk. Ook al hebben ze geen speelronde ergens anders gestaan.

16 juni 2020 om 16:46

Als ze dat doen moet Cambuur alsnog promoveren.

16 juni 2020 om 17:04

Gekregen nog wel. Alleen Brugge heeft hem 'gekregen' en die hadden een voorsprong van 15 punten. De rest van de grote competities moeten de nummers 1 hem gewoon zelf verdienen.

16 juni 2020 om 17:53

Ajax heeft hem ook verdiend op basis van het betere doelsaldo.

16 juni 2020 om 17:11

Ik weet niet precies hoeveel zo'n schaal kost. Maar voor 100 euro kun je vast een mooie maken.

16 juni 2020 om 18:01

Ajax heeft al enkele miljoenen kado gekregen, wat maakt zo'n schaaltje dan nog uit??

16 juni 2020 om 18:05

Omdat het meten met twee maten is vergeleken met de meeste competities in het buitenland. Staan we straks voor schut dat was als 1 van de weinige landen geen landskampioen hebben.

16 juni 2020 om 19:19

Ja want dat is ook het allerbelangrijkste nu. Jullie zijn toch Ajax. Jullie geven toch geen fuck wat anderen van jullie denken? Wat een drogreden.

Goed dat ze het doen maar Utrecht verdient zeker meer. Ze hebben zelf de fout gemaakr alles gelijk op slot te gooien. Alle goede competities kunnen nu gewoon hervat worden omdat ze niet gelijk de handoek in de ring gooide. Ook in de competities die zijn gestopt is de beker wel afgemaakt. Utrecht zou gewoon 30 procent van feyenoord moeten krijgen en/of een compensatie van de knvb van minstens 3 miljoen

16 juni 2020 om 16:44

Waarom zou Utrecht iets van Feyenoord krijgen? Feyenoord is niet verantwoordelijk voor de besluiten van de Knvb.

16 juni 2020 om 16:45

Wat dacht je van Cambuur, door niet te promoveren lopen ze miljoenen mis.

16 juni 2020 om 17:20

Dat is ook maar relatief, want dat geld wordt ook allemaal weer opgemaakt in 1 seizoen. Dus je krijgt veel meer binnen, maar je geeft ook veel meer uit aan met name salarissen.

16 juni 2020 om 17:30

Klopt, en daar krijgen ze dan weer betere spelers voor terug. Feit is wel dat je nog steeds miljoenen mis loopt.

16 juni 2020 om 16:45

Als je het zover door wilt trekken dan moet je bij de overheid zijn. Die hebben gezegd dat er tot 1 september niet gevoetbald mag worden. Ik denk dat je deze compensatie ook los mag zien van het feit dat andere competities nu wel afgemaakt worden.

16 juni 2020 om 17:33

'.. De fout gemaakt'. Er mocht simpelweg niet gevoetbald worden tot september en op basis daarvan zijn besluiten gemaakt in deze/die hoogst onzekere tijd. Achteraf lullen is altijd makkelijk. Bizar dat er nog altijd zo over gedacht wordt.

Leuk voor de clubs, maar niet echt marktconform. Europees voetbal en promotie had ze meer opgeleverd dan deze bedragen.

16 juni 2020 om 16:48

Ik weet het nog zo net niet. Europa League levert eigenlijk alleen geld op als je wint en via kaartverkoop en horeca tijdens een wedstrijd. Aangezien er zeer waarschijnlijk in ieder geval een half jaar zonder publiek gespeeld moet worden en de ervaring wel leert dat clubs buiten de top 4 niet winnen, is dit toch mooi gratis geld voor Utrecht.

16 juni 2020 om 20:49

De startpremie van de EL is al tussen de 3-4 miljoen euro voor elke club. Dat is al meer dan Utrecht nu heeft. Mooi gratis geld voor Utrecht, en mooi klein beetje kosten dekkend voor de graafschap en Cambuur. Maar nog steeds niet marktconform.

16 juni 2020 om 21:08

Ten eerste staat Utrecht niet op een EL plek en was het nog lang niet zeker dat ze de beker zouden winnen. Daarnaast is de startpremie rond de 2,5 miljoen. AZ heeft afgelopen seizoen overwinterd en 6 miljoen verdiend aan de Europa League. Dan krijg AZ meer tv geld omdat ze hoger staan en hebben ze redelijk wat punten verzameld in de poule en overwinterd waar je ook geld voor krijgt. Nu is het zonder publiek dus mis je die inkomsten, maar maak je wel de kosten voor vlucht, stadion, beveiliging, hotel etc.

Daar komt ook nog eens bij dat, bij het uitspelen van de Eredivisie, het nog lang niet zeker was dat Utrecht Europees voetbal zou halen. Maar goed, als de KNVB niets doet is er gezeik, als ze wel wat doen is het te weinig of niet eerlijk voor een paar andere clubs. Het wordt tijd dat de KNVB de portemonnee trekt en die honderden miljoenen schade zelf volledig gaat compenseren. Is het dan wel goed?

Ik vind de verhouding van bedrag dat Utrecht krijgt ten opzichte van De Graafschap en Cambuur veel te hoog (of de andere te laag). Promotie naar de Eredivisie is toch veel belangrijker als Europees voetbal?

16 juni 2020 om 17:05

Het lijkt mij inderdaad dat promotie structureel meer inkomsten en sponsoren oplevert. Europees voetbal levert in 1 keer wat geld op, maar Cambuur en de Graafschap waren veel zekerder van promotie dan Utrecht van Europees voetbal.

16 juni 2020 om 17:53

Met Europees voetbal is natuurlijk veel meer geld te verdienen. Dit is het minste dat de nederlandse voetbalbond (predikaat koninklijk onwaardig) kan doen na alle belachelijke beslissingen.

16 juni 2020 om 18:24

Dat denk ik dus niet. Europa League levert pas echt meer dan 5 miljoen op als je weet te overwinteren. Als je promoveert krijg je, met alle extra sponsors die je aantrekt, kaartjes die je meer dan in de kkd verkoopt, horeca erbij, merchandise etc naast de tv gelden ook minstens dat bedrag extra. Alleen valt dat bedrag niet op aangezien die clubs de begroting omhoog moeten gooien om mee te kunnen doen in de eredivisie.

Ik snap niet dat er schadevergoedingen worden uitgedeeld. Daarmee start je het nieuwe seizoen al met een ongelijke situatie tussen de clubs. Dik 4 ton is in de KKD enorm veel geld, daar heb je 3 topspelers voor. Dan zeg je dus eigenlijk als Knvb dat je Cambuur en Graafschap een voorsprong geeft omdat ze vorig seizoen niet zijn gepromoveerd. Dan had je ze beter wel kunnen laten promoveren, want nu is er voor de andere clubs wederom een seizoen met weinig promotiekans.

Belachelijk om voordat een competitie begint al een ongelijke situatie te creeren waarbij 2 clubs tonnen bijgeschreven en nog eens 2 andere clubs tienduizenden euro's. Dat maakt echt wel verschil in zo'n competitie. Het is lullig dat Cambuur en de Graafschap benadeeld zijn met hoe dit seizoen is afgelopen, maar daar hoef je ze echt niet voor te compenseren.

Dat is toch niks. Het missen van promotie kost 1,5 miljoen dan is 450000 nog niet eens de helft

16 juni 2020 om 19:02

Ik denk dat ze meer met 450000 in de kkd kunnen dan met 1,5 miljoen in de eredivisie. Het besluit wordt toch niet teruggedraaid. Daarnaast heb je naast deze compensatie ook een stuk overmacht gezien de uitzonderlijke situatie en risico van het vak.

Dit is niet serieus te nemen zeg ik als NAC supporter.cambuur en De Graafschap stonden een straatlengte voor op driekwart van de competitie, leuk, maar dan heb je officieel nergens recht op. Net als FC Utrecht.nac en FC Volendam hebben al een afgeronde competitie (periodetitel) gewonnen en hebben daarmee recht op bepaalde zaken. Dit is toch echt (juridisch) anders. Deze rechten kunnen echt niet afgekocht worden met maar € 50.000.

Dus hiermee wil de KNVB zeggen dat ze fout zitten? Maak een keus en blijf er eens achter staan.

Het is in elk geval een opvallend moment om met een schadeloosstelling te komen, want morgen is de uitspraak van de Uefa in het bezwaar dat FC Utrecht heeft ingediend tegen het besluit van de Knvb:

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren