Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Het gat met Ajax is op dit moment minder groot dan veel mensen denken’

Laatste update:

De standaard ambitie van AZ is een plek bij de eerste vier op de eindranglijst. Het team van Arne Slot lijkt na de eerste seizoenshelft echter een serieuze kandidaat voor de landstitel. De club uit Alkmaar is de winterstop met een achterstand van drie punten op koploper Ajax ingegaan. De concurrent uit Amsterdam werd vlak voor de winterstop verslagen, maar daarna volgde een zure nederlaag tegen Sparta Rotterdam.

“De zege op Ajax was de climax van een bijzondere periode. Maar we hebben nog niks. Uiteindelijk is het een wedstrijd die je wint”, benadrukt algemeen directeur Robert Eenhoorn in gesprek met Voetbal International. Eenhoorn geeft aan dat er in Nederland sprake is van een traditionele top drie. “Dan krijgen we te horen dat onze ambitie belachelijk is, dat het onmogelijk is ons in die traditionele top te mengen. We hebben de afgelopen jaren meerdere keren bewezen dat het wél kan. Wij kijken naar feiten. Het gat met Ajax is op dit moment minder groot dan veel mensen denken.”

“Natuurlijk hebben zij veel meer mogelijkheden, op financieel en commercieel gebied. Maar op het veld ligt het nu niet zo ver uit elkaar. We werken dagelijks aan nieuwe stappen. Want ook dát is duidelijk: we zijn nog lang niet waar we willen zijn.” De financiële huishouding van AZ mag er zijn. “In principe zijn uitgaande transfers incidentele inkomsten. Maar als je jaar in jaar uit spelers voor constante bedragen verkoopt, kun je daar bepaalde verwachtingen aan ophangen. De laatste jaren wisten we begin juli al dat we ons de rest van het jaar financieel geen zorgen hoefden te maken. Dat is iets heel anders dan aan het eind van het jaar een speler te moeten verkopen, om het verlies te beperken.”

Het succes van AZ kan zomaar een zomerse leegloop betekenen. “Het is logisch dat de prestaties van AZ opvallen. Maar dat wil niet zeggen dat al onze topspelers op korte termijn gaan vertrekken”, benadrukt Eenhoorn. “Natuurlijk hebben ze ambities. Maar die hebben wij als club óók. We zijn allang aan het nadenken hoe de situatie in de toekomst eruit zou kunnen zien en hoe we daarmee willen omgaan. Iedereen voorspelt dat onze meest opvallende spelers snel weg zullen zijn.”

“Maar de soep wordt nooit zo heet gegeten als-ie wordt opgediend. We gaan het zien. Wij bereiden ons voor op alle mogelijke scenario’s. De spelers die nu goed presteren in het eerste elftal, hebben allemaal een pad bewandeld. Sommigen via onze jeugdopleiding, anderen hebben we aangekocht. Zo zullen we het blijven doen”, besluit de algemeen directeur van AZ.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zou als AZ zijnde niet de fout maken om dit jaar naar een kampioenschap toe te werken. Uiteindelijk levert dat alleen maar teleurstelling op als het niet lukt met een sterk, maar jong en onervaren elftal. Stel jezelf het doel op plek 2 + VR CL te halen en met een beetje mazzel kom je de zomer goed door. Stel stengs en Boadu worden verkocht, dan is er genoeg geld om degelijke vervangers te vinden om aankomd seizoen weer voor die plek te strijden.

2 januari 2020 om 08:54

Inderdaad. In de tweede seizoenshelft speelt AZ nog steeds Europees en in de beker. Daarbij doen ze nog mee om de titel en dus is er elke week, meerdere malen, veel druk en spanning. Jonge spelers kunnen daar minder goed mee omgaan. Daarbij komen Neres en Promes weer terug bij Ajax. Garantie voor goals en assists.

2 januari 2020 om 10:59

zoals Eenhoorn hierboven aangeeft is het doel de eerste 4. Dus dat wordt niet ineens veranderd. Maar denk je dat als je 2e staat en alle onderliggende duels tot de winter met Ajax PSV en feijenoord (en vooral die laatste 2 overtuigend) hebt gewonnen dat een spelersgroep niet denkt dat er misschien meer mogelijk is? Ik ben nog nooit als nummer 2 van een competitie het veld ingegaan met de gedachten dat ik me richt op plek 2. Je speelt tot het gaatje voor het kampioenschap, en als ze straks 2e worden, dan hebben we alsnog een feestje, dat is zeker geen teleurstelling, dat is het pas als we 7e of lagere klassering eindigen

2 januari 2020 om 11:15

Ondanks dat ze er nu goed voorstaan is het niet realistisch. Zelfde als dat Heracles na 11 wedstrijden een keer bovenaan stond, toen zeiden ze ook niet we gaan voor het kampioenschap, we gaan voor 34 punten cq handhaving. Wat je zegt over de 2e plek zie ik anders. Verwachting voor AZ is gemiddeld plek 3,4,5. Als je dan tweede staat speel je al boven je kunnen dus zou ik op dat moment ook dat als doel zien.

2 januari 2020 om 11:23

Ok, ik snap wat je bedoelt, maar die vergleijking met Heracles laat ik even gaan. Simpelweg omdat ik niet geloof dat AZ zou moeten gaan voor handhaving. Na paar wedstrijden kan Heracles of elke andere club bovenaan staan maar kampioenschap is vaak niet realistisch inderdaad. Maar momenteel zit de helft van de competitie erop en staat een club op 2 met 3 punten van nummer 1 en die hebben we onderling verslagen. De andere uitdagers voor de top-3 hebben we op vreemde bodem volledig van de mat gespeeld. Dan vind ik het nog steeds zeker niet onrealistisch om mee te spelen van kampioenschap. Laat ik duidelijk zien, wij stellen ons zeker niet in op een kampioenschap, maar het zou wel erg dom zijn om zolang we op 3 punten staan er niet vol voor te gaan. Dat ben je geen topsporter. Op het veld hebben we ook enkele unieke kwaliteiten lopen. We kunnen van iedereen verliezen, maar hebben toch duidelijk aangetoond ook van iedereen in NL te kunnen winnen. Dus tja, als we straks 10 punten achter staan zou ik het ook niet realistisch achten maar zolang daar geen sprake van is, is het realistisch..

Nou is de begroting van AZ een kwart van die van Ajax dus op de lange termijn denk ik niet dat AZ dat kan bijbenen op het veld.

Neemt niet weg dat het momenteel een heel mooi elftal heeft en daar gewoon volop van moet genieten zolang het duurt.

Zo’n lichting met Boadu, Stengs, Koopmeiners en Wijndal heb je ook niet elke 4 jaar lopen en dan denk ik dat Ajax met het grotere vermogen beter in staat is om diezelfde kwaliteit te kopen dan dat AZ dat kan.

2 januari 2020 om 09:22

Helemaal mee eens. Het zou overigens wel lekker zijn als Marc eens gaat doorselecteren op de middelmaat in onze selectie (Veltman centraal achterin, spitspositie, creatieve middenvelder) Alleen dan kunnen we echt doorstoten. We hebben een prachtig team maar ik vind het oprecht jammer dat we daar niet goed op hebben ingekocht. Het kost je CL overwintering.

2 januari 2020 om 10:06

Een kwart van die van Ajax en nog niet eens de helft van die van Feyenoord (25,5 tegenover 68 miljoen).

Om maar even aan te geven dat AZ nog flink wat stappen te zetten heeft, voordat dergelijke uitspraken gedaan kunnen worden door bijvoorbeeld Eenhoorn.

2 januari 2020 om 10:22

Het gat tussen Ajax en AZ is zeer groot. Qua spelersmateriaal zit het dit jaar qua sterkste 11 dichter bij elkaar dan voorheen maar op bestuurlijk vlak draait Ajax erg goed en met het budget wat ze dan hebben is het makkelijk en logisch dat er een gat geslagen is. Dat er een gat tussen AZ en Feyenoord zit in het voordeel van Feyenoord ben ik het niet mee eens. Budgetair kan dit het geval zijn, maar diverse ploegen in de Eredivisie en KKD bewijzen dit jaar maar weer dat wanneer er een positief klimaat heerst op bestuurlijk vlak, wanneer er kundige mensen op de juiste positie zitten, en dat wanneer rust heerst binnen een club dat dit direct terug zien is op het veld, zie een Willem II, Heracles, RKC of AZ in dit geval. AZ presteert momenteel beter dan Feyenoord, hebben meer waarde op het veld staan, hebben een duidelijke visie wat Feyenoord niet heeft en op bestuurlijk vlak zit het top in elkaar. Dan kan Feyenoord een hogere begroting hebben, maar daar heb je niks aan met deze leiding.

2 januari 2020 om 10:31

FR-RKC. Dat klopt en dat is precies wat ik hieronder in de reacties ook heb aangegeven. Echter is je visie/beleid aanpassen makkelijker dan je begroting met, pak 'm beet, 20 miljoen verhogen. Feyenoord heeft gewoon meer mogelijkheden, maarja.. daar moeten we dan wel de juiste poppetjes voor hebben.

2 januari 2020 om 10:14

Eens Caas, dat kun je long term niet bijbenen. Maar wat AZ wel bewijst, en dat is interessant, is dat je met goed beleid helemaal geen ajax geld hoeft tehebben om succesvol te zijn. Zeer voor feuyenoord vind ik dat een eye opener. Dit beleid is overigens ingezet door Earnie stwerart met Gerbrands destijds. Zij hebben de club gered na vertrek Scheringa en hebben de koer ingezet om de jeugd de kans te geven en te bouwen aan die opleiding. Huiberts en eenhoorn zetten dast nu goed door. Maar nogmaals. Als AZ dit kan in alkmaar met weinig geld. Dan moet Feyenoord dit zeker kunnen.

2 januari 2020 om 10:26

Clarkkent2. Klopt helemaal! Echter moeten daarvoor wel de juiste mensen aan het roer staan met een goede visie en het juiste beleid en die daadwerkelijk de potentie kunnen benutten van een club als Feyenoord.

2 januari 2020 om 11:03

Nou met Advocaat en Arnesen heb je wel twee toppers in huis. Zeker voor eredivisie begrippen. Ik zie Feyenoord langs PSV gaan de komende jaren. Vooral met die prutsers Toon, JDJ en Faber. AZ zit bestuurlijk ook goed in elkaar. Zou zomaar kunnen dat PSV op termijn buiten de top 3 gaat vallen.

2 januari 2020 om 11:45

@wouterslfeyenoord heb ik weinig vertrouwen in. Dick Advocaat is niet voor de lange termijn, maar puur voor damage control. Arnesen heeft veel ervaring en wel een netwerk, maar lijkt zijn mojo wel een beetje kwijt. Bovendien heb je nog altijd de 'vrienden' van Feyenoord, die de club dan wel gered hebben, maar de laatste jaren Feyenoord vooral lijken te belemmeren in de sportieve prestaties. Stadiondossier hangt al jaren boven de club. Er lijkt bij Feyenoord niemand te zijn met zowel de visie als de macht om de club echt verder te helpen. Ik heb geen vertrouwen in Feyenoord. Voor mij is de top 3 de komende jaren Ajax, PSV en AZ.

2 januari 2020 om 11:46

wat een onzin wouter. Toon Gerbrands heeft allang bewezen dat hij een top bestuurder is. Daarbij. Wat mensen nu niet zien is dat de jeugdopleiding van PSV de laatste 10 jaar geweldige stappen heeft gemaakyt. De doorbraak van Ihatarren, Gakpo en Bergwijn is absoluut geen toeval, Lammers komt eraan en daar zitten nog talenten als Obispo, Rigo achter. Feyenoord moet deze moeilijke periode gebruiken om alles op de jeugdopleiding te gooien. Investeer je geld daarin. Weet je hoeveel je daar kan doen voor 3 miljoen die je in bijv basacikoglu investeert. Weet alleen niet of Arnesen nou zon jeugdopleiding man is, en Advocaat is er soweiso voor de korte termijn...

2 januari 2020 om 12:02

Klopt. Je kunt - en dat zeg ik als Ajacied - veel over PSV zeggen, maar de doorstroom van eigen jeugd is meer dan prima te noemen de laatste jaren. Is eigenlijk een beetje begonnen bij Memphis, en nu met Bergwijn, Ihattaren, Gakpo ziet dat er ook weer prima uit. Chapeau daarvoor! Dat is toch wel iets wat bij Feyenoord al jaren mist. In de crisistijd was er opeens noodgedwongen een hoop eigen jeugd. Daarna nauwelijks meer. Of het moet heel heel heel misschien die jonge Turkse middenvelder zijn. En inderdaad, Arnesen staat niet bekend om een technisch manager die ervoor zorgt dat de juegd floreert. Die moe(s)t het van zijn netwerk hebben.

2 januari 2020 om 12:22

Als het goed is is de TD ook niet verantwoordelijk voor de jeugdopleiding toch, daar heb je je hoofd jeugdopleidingen voor. En dan is Arnesen echt wel pragmatisch genoeg dat wanneer er kwaliteit uit de jeugd komt om die toe te voegen aan de selectie.

2 januari 2020 om 14:27

Feyenoord doet het slecht maar AZ doet het ook extreem goed. Met goed beleid kan je Ajax incidenteel uitdagen. AZ heeft vol op de jeugd ingezet. Dat hebben ze vooral gedaan met het investeren in jonge jeugdtrainers, die open staan voor vernieuwing. Bij Feyenoord zet men vooral mensen neer, die al 20 jaar trainer zijn en 20 jaar geleden succes hadden. Dat gaat ook niet snel veranderen want kijk naar de vrienden van Feyenoord dat is alleen maar politiek gekonkel maar 0 visie. Het zijn supporters met geld.

2 januari 2020 om 11:00

zeker, dat is moeilijk bij te benen. Maar als we dit jaar de schaal kunnen halen, mag ie van mij volgend jaar ook best weer voor ajax zijn hoor :-) . Net als in 2009 toen we ook de schaal pakten

Och, och, och wat een geneuzel van meneer Eenhoorn. Wie roepen precies allemaal dat de ambitie van AZ 'belachelijk' is? Ik heb daar nog nooit iemand over gehoord. Wel dat het heel lastig is omdat het achterland van Ajax, PSV en Feyenoord veel groter is en dat je daar niet veel aan kunt veranderen. Echter maakt dat niet dat het onmogelijk is om met goed beleis mee te strijden om te top 3 plaatsen.

2 januari 2020 om 11:01

nee maar hier haal je meer dingen door elkaar. de jaarlijkse ambitie van AZ is de eerste 4 zoals hierboven aangegeven door Eenhoorn. Wat hij vervolgens zegt, is dat het verschil met ajax momenteel misschien neit zo groot is als menigeen denkt. Daar zegt hij niets vreemds lijkt me, want het verschil is 3 punten.

2 januari 2020 om 12:59

Ik haal helemaal niks door elkaar. In dit bericht zegt de heer Eenhoorn letterlijk 'dan krijgen we te horen dat onze ambitie belachelijk is.' Ik heb nog nooit een relevant persoon in de voetballerij horen roepen dat de ambitie van AZ belachelijk is. Dat zuigt meneer Eenhoorn uit zijn grote duim.

2 januari 2020 om 16:23

Dat jij dat noot iemand hebt horen zeggen zegt misschien meer iets over jou dan over Eenhoorn. Dat AZ van de traditionele top 3 een traditionele top 4 wil maken is niet nieuw, dat werd al onder Gerbrands geroepen maar AZ werd door de meeste journalisten niet erg serieus genomen om niet te zeggen dat ze werden uitgelachen.

Het verschil is anders fors.. ondanks de uitglijders cq vormverlies, staat Ajax 3 punten los en een veel beter doelsaldo.. je moet dus 4 punten goedmaken.. in het onderlinge duel dat op een voor AZ erg gunstig moment gespeeld ging het gelijk op terwijl Ajax uit vorm was en de nodige mensen mistte.. als je de ranglijst kijkt lijkt het verschil klein, maar werkelijkheid is het verschil juist gigantisch

2 januari 2020 om 09:13

AZ speelde de laatste wedstrijden voor de winterstop dramatisch, en moest door blessures met Clasie achterin spelen. Stengs is compleet uit vorm en ook boadu drukt wat minder zijn stempel op het spel. Ajax kwam naar AZ toen AZ net met 4-0 klop hadden gehad en 2 dagen minder rust. Toch wist AZ te winnen... Ja als je het allemaal van 1 kant bekijkt is krijg je een heel ander perspectief. De waarheid ligt er waarschijnlijk tussenin. Als beide teams op volle oorlogssterkte zijn zal Ajax waarschijnlijk wel winnen ja, maar als Stengs, boadu en idrissi in topvorm zijn zal ook de Ajax verdediging het daar enorm lastig mee hebben.

2 januari 2020 om 10:27

Hou je daar maar aan vast. Is niet waar, maar hopen mag altijd. AZ vind dat ze al veel moeten wisselen omdat ze twee centrumverdedigers missen. Ajax speelde met een volledige andere samenstelling in zowel de voorhoede als achterhoede, met een rechtsback op linksback.... Het basisteam van Ajax had weinig moeite met creatiever voorhoedes die nog meer snelheid hebben ook. Door de laatste wedstrijden en de volledige afwezigheid van diepgang wordt dat een beetje vergeten. Tegen Ado zag je direct het resultaat van diepgang, en dat waren nog jonkies ook. Nou is Ado verre van in goede doen, maar van 2 kansen naar zeker 10 grote kansen is echt een bizarre vooruitgang. Voor 50% is het de zeer matige tegenstander, de andere 50% is de diepgang die je weer iets dichter bij je plan A bracht.

2 januari 2020 om 11:21

En bij Ajax lopen ze ook meteen te piepen als Promes geblesseerd raakt.
Wat is nu precies jou verhaal?
Ajax had 16 basiswaardige spelers werd er maanden lang geroepen, maar nu het tegendeel is bewezen beginnen deze verhalen ineens op te komen.

2 januari 2020 om 11:49

Hoho. Promes en Neres. En toen was alle diepte weg. Een Nederlandse topclub kan niet 20 potentiele basisspelers hebben. Dat zou teveel onrust veroorzaken.

2 januari 2020 om 12:25

Ja 16 potentiele basisspelers maar dat zijn niet allemaal buitenspelers. En het was niet alleen Promes hé, Promes, Neres, Labyad, dan heb je gewoon je basis buitenspelers plus vervangers er uit.met Onana, Dest, Mazraoui, Schuurs, Veltman, Alvarez, Blind, Tagliafico, Martinez, vd Beek, Ziyech, Labyad, Neres, Promes, Tadic, Huntelaar zit je op 16 basisspelers, als er dan 3 voor dezelfde positie wegvallen zit je alsnog met een probleem slimmerik.

2 januari 2020 om 13:53

Schuurs met 5 basisplaatsen en Labyad zelfs met slechts 2 van de 18 competitiewedstrijden, die kun je onmogelijk met droge ogen basisspelers noemen. Zeker als je bedenkt dat beide basisplaatsen van Labyad alleen maar kwamen omdat zijn concurrentie geblesseerd was. Schuurs heeft nog 1(!) basisplaats zelf afgedwongen, de allereerste tegen Vitesse.

2 januari 2020 om 10:25

Het gat is drie punten, en dat is prima overbrugbaar. Vorig jaar werd er in de winterstop geroepen dat Ajax en PSV de rest van het seizoen enkel nog tegen elkaar punten zouden gaan verliezen omdat ze zó veel beter waren dan de rest. Eerste wedstrijd na de winterstop speelden beide ploegen gelijk tegen Heerenveen en Emmen volgens mij. Het dipje van Ajax tegen Willem II en AZ zag ook niemand van te voren aankomen.

2 januari 2020 om 10:41

@FR-RKCDie dipje van Ajax kwam ook grotendeels door veel blessuregevallen, daarvoor liep Ajax als een trein.

2 januari 2020 om 11:20

Tegen Willem II miste je twee spelers toch? Als je dat niet kunt opvangen dan toont dat alleen maar aan dat Ajax nog niet zo groots is als iedereen stelt. Ook toen iedereen er wel was vond ik Ajax niet altijd even overtuigend hoor. Tegen RKC win je uiteindelijk na een fout van de scheidsrechter en overleef je ballen die met geluk van de lijn gehaald worden. Tegen Groningen win je pas na een (terechte, maar wordt anders nooit gegeven) rode kaart, en PEC Zwolle wordt ook pas na 88e minuten over de knie gelegd.

2 januari 2020 om 13:08

Ik denk dat het dipje tegen Willem II kwam door oververmoeidheid van de spelers van Ajax. Op zich is Ajax gewoon veel verder dan AZ, alleen was het laatste stukje net te lang. terwijl er ook een griepepidemie bij Ajax leek te zijn. Maar als je het spel zag tegen bijv. FC Utrecht, dan weet je dat AZ nooit dat niveau kan halen....

2 januari 2020 om 13:21

Ik heb AZ tegenstanders als Feyenoord en PSV finaal weg zien spelen, dus ik durf wel te stellen dat de top van AZ net zo goed verschrikkelijk hoog is. Dat de top van Ajax hoger ligt is een feit, maar het is niet zo dat ze dit wekelijks laten zien. Mijn club RKC heeft dit seizoen ook wedstrijden gespeeld op een niveau wat een Vvv, PEC of ADO nooit zullen halen maar we staan wel onderaan.

2 januari 2020 om 14:34

@fr: jij kijkt het ook met een bril. Ik weet echt niet waar je het over hebt dat ze door een fout van RKC wonnen maar dat zal wel. Tegen PEC stonden ze gewoon voor he. PSV-AZ speelde PSV 65 minuten met 10 man......verschil tussen AZ en Ajax is gewoon inmens. Ajax deed het wat minder want niet gek is aangezien men een record aantal wedstrijden in 2019 heeft gespeeld. ER wordt even vergeten hoe weinig rust er is geweest door de voorronde van de CL en door de verschillende kampioenschappen in de zomer Maar we gaan het zien in de 2e seizoenshelft.

2 januari 2020 om 16:27

@ Rolo, net zoals jij vergeet dat AZ dit seizoen ongeveer evenveel wedstrijden heeft als Ajax maar laten we vooral de wedstrijden van de laatste helft van het vorige seizoen meetellen

2 januari 2020 om 11:02

en ajax verliest geen potje meer na de winterstop. ...oke, in dat geval wordt het erg lastig ja, want ik denk dat alle andere clubs nog wel puntverlies hebben na de winter....

2 januari 2020 om 16:34

@shota, ik denk zelfs dat AZ in de handen mag knijpen als ze de play-offs halen AZ heeft alleen maar mazzel en kunnen niet eens winnen van een paar Belgen en Partizan. Ajax, PSV en Feyenoord hebben alleen maar pech, een hoop blessures en als dat nog niet genoeg is hebben ze ook nog eens de scheids tegen. Dat AZ ook blessures heeft en slechts 2 thuiswedstrijden in eigen stadion heeft gespeeld is totaal niet relevant

2 januari 2020 om 23:59

Eens. Ik vind de reacties hier serieus teleurstellend. Alleen de Feijenoord fans hoor ik niet klagen, maar psv en Ajax hebben we beide zeer lucky gewonnen. In Eindhoven hadden we anders overlopen geraakt door viergever. En tegen Ajax deden Ziyech en tadic gewoon mee, maar Neres zou ons de das omdoen, die speler die niet eens zeker basis was gedurende z’n Ajax tijd. En wat als wij 5 blessures hadden idd. nou moet Ajax nog zien als ze elke Thuispot op kunstgras hadden moeten spelen in een heel andere stad.

2 januari 2020 om 11:05

Feelingood,dat is deels maar zo, vergeet niet doordat er weinig weerstand is in de ere divisie dat normaal de nr 2 en 3 relatief makkelijk kunnen volgen.tevens lopen er bij Ajax nog een aantal spelers rond die niet het niveau hebben.ook ben ik zelf wat bang door de hoge salarissen dat het ook een keer mis kan gaan.ze moeten verstandig blijven investeren, en eigenlijk elk jaar CL halen...anders is het gewoon erg lastig.ajax heeft de beste selectie en steekt er bovenuit, maar op een mindere dag is dat niet voldoende.

2 januari 2020 om 14:28

AZ mist ook weleens spelers en is ook weleens uit vorm. Dat hoort nou eenmaal bij voetbal en dan is het wel erg simpel om dat als excuus te gebruiken zodat je kunt stellen dat het verschil gigantisch is. Het verschil is gewoon 3 punten, 1 gewonnen wedstrijd meer, punt.

5 januari 2020 om 15:45

Prima.. het verschil is 3 punten.. de een wordt daarmee kampioen, de ander heeft niks.. kun je stellen dat je er dicht bij zit, maar daar pak je geen prijs mee.. punt

AZ kan zomaar instorten de tweede seizoenshelft en dat verwacht eigenlijk ook. Hoe erg ik het ze ook gun, kampioen worden kan niet. Te veel jonge spelers die de kar moeten trekken en dat gaat uiteindelijk altijd fout. Ook psv maakte indruk in de eerste weken, maar is ingestort. Je kunt niet draaien op een paar achtienjarigen. AZ houdt het iets langer vol, maar zal hetzelfde lot ondergaan. 3e of misschien 4e eindigen zou helemaal niet vreemd zijn.

2 januari 2020 om 15:18

Dan is het alsnog prima aangezien er op de top 4 gegokt werd.
Az word alleen niet geheel en alleen door achttien jarige getrokken.
Er speelt inderdaad veel jeugdig spul in maar vergeet de impact van Vlaar, Wuytens en Midtsjo niet....en ook Clasie zal zorgen voor de nodige rust en ervaring waar ded jongens op terug kunnen vallen.
Ik denk dat ze gewoon vrolijk verder gaan waar ze gebleven zijn al zullen niet alle wedstrijden gewonnen worden.
Een vergelijking met Ajax is kansloos en daar zitten we al helemaal niet op te wachten.... Az is Az en vooralsnog is het bijna wekelijks genieten geblazen.

2 januari 2020 om 16:45

"az kan zomaar instorten de tweede seizoenshelft" AZ kan zomaar kampioen worden. Er zijn zoveel dingen die kunnen gebeuren. Feyenoord en PSV kunnen ook kampioen worden en als AZ en Ajax maar genoeg punten laten liggen dan kan er heel veel

Zeg er ook wel even dan bij dat in de eerste seizoenshelft het voor Az wel allemaal meezat. Ze treffen PSV en Ajax op de juiste momenten wanneer de tegenstander belangrijke spelers mist en in de wedstrijd tegen Ajax toen ging het nog gelijk op.

Maar je ziet het vaker dat Az een goede wedstrijd tegen een topper speelt en daarna verzaakt tegen een degradatieploeg. Az doet het leuk maar richt je op de 2de plek om die vast te houden en kijk dan wat er mogelijk is. Ik denk namelijk dat het gat op het veld groter is dan die 3 punten die het nu zijn namelijk.

Financieel kan je sowieso niet mee en je moet altijd afwachten wat een club als Az terug komt van de eventuele miljoen van een Stengs, Boadu enz. De lichting die ze nu hebben is leuk maar hou dit maar jaren vol dat is wel iets moeilijker.....dat zie je bv ook aan Ajax.

2 januari 2020 om 11:05

haha, idem. Ik geef hem wel groot gelijk, we hebben met zoveel mazzel gewonnen vanpsv uit... 0-4. Super veel mazzel, alleen maar VAR momenten en penals en een belachelijke rode kaart voor Psv, die had nooit gegeven mogen wordenfeijenoord uit ...0-3.. Een belachelijke rode kaart voor Berghuis (oh wacht, die was nou juist niet gegeven...), en een feijenoord dat AZ 90 minuten van de mat speeldeen ons aller ajax dat onlangs in Alkmaar met het financiele verschil ons ook 90 minuten van de mat speelden. Het verschil was zo groot, dat de goal van Boadu nooit mocht vallen. Dat had echt 1-7 moeten zijn...man man man man man wat zal Rob Geus hiervan vinden

2 januari 2020 om 11:06

hahaha, juist...tegen viergever. Dan was het geen 0-4 geworden maar 0-8. Jongens alsjeblieft, kijk die pot in Eindhoven nog eens 90 minuten terug en vraag je af waarom AZ daar maar 'slechts' met 0-4 wint, in het eerste kwartier had het al beslist moeten zijn...

2 januari 2020 om 13:26

Ajax trof Feyenoord op een nog veel beter moment. Daarnaast heeft Ajax ook wedstrijden gewonnen waarbij de arbitrage een discutabele cruciale beslissing maakte in het voordeel van Ajax. Natuurlijk is Ajax op dit moment verder, en dé favoriet voor de titel. Maar de verhalen gingen rond dat Ajax al kampioen zou zijn als de grachten dichtgevroren waren. Met drie punten voorsprong na 18 wedstrijden lijkt me een titel nog geen feit, en kun je gewoon stellen dat het dicht bij elkaar ligt. Het is ook niet zo dat AZ met nipte overwinningen aan blijft haken, die spelen gewoon verschrikkelijk goed voetbal. Ajax heeft spelers met meer individuele klasse maar ik vind dat het voetbal van AZ het beste in elkaar zit.

2 januari 2020 om 17:38

Welke discutabele beslissingen doel je precies op? Groningen thuis gok ik. En verder? Ik kan trouwens ook wel wat wedstrijden opnoemen waarbij de arbitrage in het voordeel van de tegenstander van Ajax floot. Of in het voordeel van Feyenoord.

2 januari 2020 om 16:49

Ja AZ heeft ongelooflijk veel mazzel gehad dat het dak instortte en op 2 wedstrijden na elke thuiswedstrijd in een ander stadion mocht spelen. Dat heeft ze heel veel punten opgeleverd

3 januari 2020 om 00:03

Zeker, zoveel mazzel hadden wij. Ons dak is ingestort en hebben 2 potten thuis op gras gespeeld. Onze defensie is ws rest van het seizoen uitgeschakeld die net dit seizoen piekte. Nee dat zit allemaal lekker mee

Sportief dichterbij ja dan men had verwacht omdat Ajax ff een dip kende van 2 weken..

2 januari 2020 om 11:08

Jep, en AZ een dip van 3 weken (hveen en Groningen thuis en laatste potje tegen Sparta met rode kaart voor Bizot). Shit happens, maar blessures hebben wij ook (panta die net 3 potjes had gescoord en onwijs goed speelde, Vlaar die juist constant goed speelde, Midtsjo ziek). Kom op, geen excuses! Met zoveel miljoenen bij de top-3 moet je een bank hebben en het met je selectie redden

Ajax, PSV en zelfs Feyenoord zijn in alles groter dan AZ begrotingen en toeschouwers maar dat neemt niet weg dat AZ zomaar tweede of derde kan worden in de eredivisie , Leicester werd in 2017 ook kampioen in Engeland dus onmogelijk is het nooit maar AZ zie ik geen kampioen worden en ook eerlijk gezets niet structureel in de top drie eindigen , Feyenoord draait nu minder maar komt altijd weer terug en dat zal altijd zo blijven het zijn de drie ploegen die normaal gesproken altijd zullen stijgen on het kampioenschap .

2 januari 2020 om 16:54

Het gaat erom dat ze in de top 4 willen eindigen en van de traditionele top 3 een traditionele top 4 willen maken. In tegenstelling tot jou en heel veel andere lezers zie ik dat met het huidige beleid wel gebeuren. Het lijkt me ook dat ze dat de laatste jaren hebben bewezen en AZ is nog steeds groeiende.

2 januari 2020 om 19:12

(kaassie)ja dat snap ik wel dat ze dat willen maar dan zullen ze een grotere begroting moeten gaan halen willen ze structureel bij de top 4 spelen en hun spelers langer vast houden en dat wordt een moeilijk verhaal denk ik , want eind van het seizoen zullen spelers als Stengs , Boadu en Koopmeiners moeikijk alle drie te houden zijn ik zou het mooi vinden als het AZ lukt om deze spelers te behouden hoor want eigenlijk zijn ze nog erg jong en hebben ze zeker in het buitenland nog niets te zoeken IMO dus laten ze maar lekker bij AZ blijven , maar dat zal wel moeilijk worden .

3 januari 2020 om 00:11

Az was 10 jaar geleden nog kampioen dus Leicester is per definitie veel uitzonderlijker in een sterkere competitie.
Je hebt niet alles aan begroting, gaat erom wat je over houdt en wat je investeringscapaciteit en beleid is. Feijenoord qua prijzen halen we ws nooit in, en grootte van de fans ook nooit. Maar dat wil niet zeggen dat je structureel beter kan presteren. Want de prestaties van az na de eeuwwisseling doen niet onder. Als dit beleid zich voort blijft zetten zal de begroting ook steeds wat omhoog gaan. Maar het is vooral nuchterheid dat regeert na tijdperk Scheringa. En men weet dat we ook bijna structureel tientallen miljoenen transfergelden jaarlijks binnenhalen, die natuurlijk wel een in jeugd en spelers wordt gestoken

2 honden vechten om een been en een derde gaat er mee heen. Laat ik wel zijn, ik geef m'n clubje nog 10 procent kans, maar hoop doet leven.Behalve vertrek Lozano Luuk Angelino is er niet veel veranderd. Bergwijn is bepalender geworden, Malen scoort minstens zovaak als Luuk en Ihattaren manifesteert zich steeds meer.Onze dip kwam imo tot stand toen in korte tijd Bergwijn Malen Hendrix Viergever Ihattaren, meerdere wedstrijden tegelijkertijd afwezig waren.Ook Thomas en Guti(geen fan van) vaak afwezig. Teveel voor een jonge ploeg in de steigers omdat op te vangen.Daarbij trof Faber een sfeer aan die zeer negatief was, waar uiteraard de staf verantwoordelijk voor is.Denk dat MVB te graag wil winnen, spelers teveel opdrachten meegeeft, die daardoor verkrampter gaan voetballen. Ik heb het idee dat een positievere sfeer, minder blessures en een goede linksback dit team minder vaak door de ondergrens laat zakken. Dus koester ik nog hoop. Iedereen moet nog een keer tegen elkaar, Ajax en AZ spelen de donderdagavonden EL, kunnen ook een dip krijgen , wie weet wat er dan gebeurt. Ene week sta je 7 punten achter, de andere week zijn 't er bijvoorbeeld 2.Met het 3 puntensysteem kan het hard gaan.Hoofdzaak is zelf alles winnen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Toch is tvorig seizoen ook 's 17 vd 18 wedstrijden gelukt,dus waarom nu niet 15 of16 vd 16. Ajax uit is de zwaarste tegenstander, was vorige editie ook een dubbeltje op z'n kant. Dus ik blijf hopen.Al is de kans 10 procent.

2 januari 2020 om 10:41

Hoop mag je zeker hebben. Maar het verschil met Ajax is 10 punten. En Ajax heeft in de eerste 18 wedstrijden 10 verliespunten geleden. Dat wil dus zeggen dat Psv alles moet winnen en dus van zowel Ajax als AZ uit. en dan nog moet Ajax minimaal 2x verliezen en 1x gelijk spelen. dus ik acht de kans nog kleiner dan 10%

2 januari 2020 om 10:53

Idd lastig verhaal. Toch kan bijvoorbeeld Ajax 2x achter elkaar verliezen en PSV winnen, zijn 't nog 4 punten en gaat 't mentale aspect ook meespelen.Ajax kan angstig worden, waar vertrouwen bij PSV toeneemt. Tis allemaal hypothetisch he,maar er zijn wel 's gekkere dingen gebeurd.

2 januari 2020 om 14:38

Hoop is uitgestelde teleurstelling. En 10% is ridicuul. Ze moeten minimaal 11 punten meer halen met uitwedstrijden bij Ajax en AZ voor de boeg met dezelfde selectie.

Een prima analyse van Eenhoorn. En geen woord van gelogen. Dus hulde en respect voor wat AZ tot nu toe heeft bereikt. En inderdaad, AZ ligt echt niet ver achter op Ajax - als dat al zo is. Een geduchte concurrent voor de titel. Ik dacht eerst dat die strijd tussen Ajax en PSV zou gaan, maar die veronderstelling heb ik moeten bijstellen van PSV naar AZ. Kan best wel eens zuur worden voor Psv, als die niet bij de eerste twee eindigen - dus geen (voorronde) Cl.... Zou Gerbrands daar ook een roman over uitgeven?ðÿ˜

Wat als AZ een periode als Ajax Tagliafico,blind,neres en Promes mist?dat hun 4 spelers missen, dan is het ook klaar, idem tegen Psv.az mocht tegen een gehavende PSV en Ajax.daarnaast over lange termijn, nu hebben ze een leuke lichting, die mee kan draaien, klopt maar wat als die weg gekocht zijn is AZ financieel in staat om Ajax bij te blijven.ieder jaar zo een lichting krijg je niet, dat gaat altijd in een golf beweging, dus op langere termijn kan AZ zowiezo niet met Ajax concurreren, zijn ze te klein voor.

2 januari 2020 om 10:58

Idd, PSV mistte Bergwijn Malen Hendrix Viergever en dacht ook Ihattaren . Az kreeg geen rood, Thomas wel waar beiden rood verdienden.Beetje a typische wedstrijd. Als beide selecties volledig fit zijn, vind ik PSV sterker.

2 januari 2020 om 11:12

meen je dit serieus? Misschien dat psv beter voor de dag was gekomen, maar serieus met Viergever??dat neem ik niet erg serieus, sorry. Ik heb die pot op heel andere wijze gezien, namelijk dat het ongelooflijk was dat we maar met 0-4 wonnen, Boadu had zeker nog 4 100% kansen. Volgens mij heeft PSV maximaal kans op 1 goal gehad..wat we allemaal vinden dat als beide selecties fit zijn, zullen we nooit weten of misschien in de return, feit zijn de wedstrijden zelf op de competitiedagen op de comeptitiedagen heb ik zowel in de Kuip als in Eindhoven gezien dat we meeeeer dan terecht hebben gewonnen en zijn vergeten naar een score van 0-5 toe te werken

2 januari 2020 om 11:24

Shota, ff voor 't totaalplaatje. 5 basisspelers vervangen in 1 week is veel is de boodschap.Viergever en Hendrix hebben verdienstelijke wedstrijden in de CL gespeeld, vorig seizoen lang mee gedaan om 't kampioenschap met het beste Ajax vd laatste 20 jaar. Hendrix nog wel 's kampioen geworden . Zijn niet onze uitblinkers, wel 't cement. Daarbij krijgt Thomas terecht rood, Wuitens voor 'n zelfde vergrijp geel. Was gewoon een a typische wedstrijd die iedereen eens in de zoveel tijd wel 's heeft.

2 januari 2020 om 18:34

Eens maar in the end verlies je gewoon dik terecht. En tuurlijk is dat balen, want ik heb ook vaak gedacht ‘ wat als bizot geen rood kreeg in minuut 4 tegen Sparta’. Maar we kregen daar speelden daar ook ongelukkig en verloren dik terecht ondanks dat ik persoonlijk ook veel vind van Blom. Maar gewoon verlies pakken en door. Je weet toch nooit hoe je wel had gespeeld met de andere spelers. Tegen partizan thuis speelden we met Boadu die later rood kreeg en werd Druijf de held van de avond. Stel dat Boadu er niet bij was en we vlogen eruit, dan was dat ook zo’n ‘ wat als’ geweest , terwijl het soms juist de invallers zijn die t verschil maken.

2 januari 2020 om 11:14

vorig jaar hebben we Stengs (bijna heel seizoen) en Boadu (heel seizoen) gemist en ook Vlaar in cruciale duels en zijn we volgens mij ook netjes 4e geworden. Dan kunnen we ook gaan lopen Calimero-en als Utrecht ons een keertje passeert... Dit jaar hebben we extreme blessure van Panta, van Gudmonsson, en Vlaar met name. Gezien onze krapte in de bezetting achterin is dat ook cruciaal, kijk maar tegen Sparta. Ajax mag hier sowieso al niet over beginnen, zo vaak als zij hebben gezegd dat ze 2 elftallen kunnen opstellen op ED-niveau... en gezien begroting, mag je tegen AZ gewoon niet gaan klagen dat je spelers mist. Sorry, dat vind ik zo zwak

2 januari 2020 om 11:20

Klagen moet je sowieso niet doen, maar het maakt niks uit of een rijke club spelers mist of een arme club. Ook bij Ajax staan de beste spelers op het veld en zijn de reserves van minder niveau.

2 januari 2020 om 11:26

dat denk ik ook, alleen werd dat in vele artikels (ten Hag) toch iets anders uitgelegd, vandaar dat ik vooral daarop reageer. Elke club heeft last van zn blessures en de ene meer dan het ander, wij hebben het vorig jaar erg zwaar gehad maar zie je na 34 wedstrijden dat je toch staat waar je hoort te staan. Tot heden hebben we vooral achterin zware blessures en geloof me dat we daar tegen Sparta ook last van hadden. Shit happens, je moet het doen met de 11 die er staan en daarvoor is het duurbetaalde profsport.

2 januari 2020 om 15:20

@ shota1natuurlijk zegt Ten Hag dat, hij kan moeilijk publiekelijk zeggen dat zijn reserves zoveel minder zijn, en dat weet je zelf ook wel. Overigens ben ik wel benieuwd naar die artikelen waarin iemand van Ajax zei dat wij wel even twee volwaardige elftallen het veld in kunnen sturen.

2 januari 2020 om 17:03

Wat als Ajax straks in Qatar aankomt en direct na aankomst alle paspoorten worden ingenomen en de spelers te werk worden gesteld in het stadion waarin ze dachten te gaan voetballen? Zo lust ik er nog wel een paar. Buiten dat is je vraagstelling compleet verkeerd, AZ mist helemaal geen Tagliafico,blind,neres en Promes. Die hebben namelijk nog nooit 1 minuut voor AZ gespeeld dus kunnen ze ook niet gemist worden

Het beste wat Nederlandse clubs kunnen doen, is het langer verbinden van goede spelers. Als AZ in staat is om bijvoorbeeld alleen maar Boadu of Stengs te verkopen en de ander dus te behouden (met Koopmeiners), dan kan je komend jaar ook ergens op bouwen. Dat is denk ik veel belangrijker nu voor Nederlandse clubs dan alleen maar aan geld te denken.

Is toch mooi dat AZ die ambitie heeft. Eenhoorn weet ook wel dat met Ajax om de hoek het heel lastig is om naar de top 3 toe te groeien.wat AZ fantastisch heeft gedaan is doorbouwen op het sterke fundament dat er door Scheringa lag. En met name blijven investeren in de jeugd. Daar plukken ze nu de vruchten van.met wat minder sterk beleid zouden ze gewoon middenmoot eredivisie spelen. Hetgeen een logische plek is voor een provincieclub met een dergelijke achterban.

zo even een recap van de reacties, is de rode draad dat AZ toch tegen vooral PSV uit en Ajax thuis louter mazzel heeft gehad en anders nooit 2e had kunnen staan. Vorig jaar konden we nooit meer dan een provincieclub worden, omdat we nooit van de traditionele top-3 wonnen (wat onder vd Brom vaak idd een feit was). Nu winnen we die allemaal, en is het weer geluk dat de topclubs zieken en geblesseerden had. Toch teleurstellend om te lezen. AZ - ik heb van jullie genoten in 2019!! Erg mooie potjes en fantastisch gepresteerd in Europa! Gelukkig haalt niemand aan dat wij vermoedelijk de meeste potjes in de benen hebben van alle Nlse clubs tot de winterstop, en dat hebben we erg goed gedaan!op naar 2020, hopelijk blijven we deze lijn lang volhouden en gaan we met elkaar zien waar we eindigen. Eenhoorn, fantastisch opgelost met het stadion!ondanks een halfjaar op kunstgras 'uit' in Ado, zijn we Europees door en staan we 2e. Arne, wat heb je positief voetbal gebracht!

2 januari 2020 om 13:36

Dat vind ik wel een beetje een eenzijdige recap. Ik lees de meeste mensen zeggen dat het verschil dit jaar inderdaad niet zo groot is als vooraf aan het seizoen gedacht, omdat Az nu een fantastisch team heeft. En dat dit op de lange termijn door het verschil in budget waarschijnlijk wel een groot gat is. Bijna iedereen heeft lof voor Az, dat is een ploeg in Nederland die echt enorm de gunfactor heeft. En terecht natuurlijk, aanvallend voetbal met veel jeugd, dat is de droom. Dus ja, ik ben (als Ajacied) ook heel erg blij met wat Az brengt, hoop dat dit in 2020 doorgetrokken wordt.

Kijk az echt wauw echt ook wauw maar de dipje moet nog komen he hoop het niet want houd het lekker spannend maar Ajax met iedereen fit laten ze niks liggen denk ik

AZ doet het prima! Een goed beleid doet wonderen! Daar waar voornamelijk Feyenoord en ook psv wel steken heeft laten vallen heeft az de club na dsb ellende prima op de rit. Kraakhelder beleid, prima jeugd en zijn Feyenoord reeds voorbij mede vanwege de instroom in de kkd.


AZ heeft alleen de pech dat ze in dezelfde competitie als Ajax spelen. Ajax dat met hun huidige beleid een niveau op de mat kan leggen die geen enkele andere club in Nederland kan halen.


Ik ga ervan uit dat az kan blijven strijden om plek 2, zie ze niet zo snel achterhaald worden door de traditionele andere top clubs of ze moeten ala psv/Ajax op een bepaald moment teveel blessures op hetzelfde moment krijgen die ze niet zomaar kunnen opvangen.

Wat een onzin verkondigd hij hier ook weer. Is echt helemaal nergens op gebaseerd dit. Az laat een goed niveau zien in de eredivisie, al waren beide topteams wel zwaar gemankeerd toen ze tegen AZ aantraden. Europees hadden ze al moeite met het Partizan Belgrado en een reserve elftal van United. Ze voeren verder hartstikke goed beleid, maar dit soort uitspraken gaan na 1 aardig halfjaar wel heel ver. Ze hebben echt nog een lange weg te gaan voordat ze ook maar in de buurt komen van Feyenoord. Laat staan PSV en Ajax.

Nu wil ik Az niet kleineren maar als ze boadu en stengs verkopen beginnen ze weer vanaf 0. Als Ajax hun toppers verkoopt kopen ze zo waardige vervangers. İk verwacht daarom ook dat ajax in de zomer een paar echte toppers aantrekt als ze daad bij hun woorden leggen.

2 januari 2020 om 18:13

Jep maar dat doen we bijna elk jaar. We begonnen ook op nul na topjaren van Weghorst en Alireza , na dembele en elhamdaoui etc etc

Op zowel financieel als sportief vlak ligt Ajax mijlenver voor op de rest. Dat Ajax nu 3punten voor staat in mindere periode geeft het verschil al aan. Az wint nipt thuis van Ajax en dan denkt men Alkmaar dat het verschil kleiner is geworden. Humor hebben ze wel in Alkmaar.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren