Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Barcelona komt met krachtig statement: ‘Gevangenis is niet de oplossing’

Laatste update:

Het Spaanse hooggerechtshof heeft maandagochtend negen Catalaanse separatisten veroordeeld wegens opruiing en geweldpleging in de herfst van 2017. Slechts enkele minuten na de veroordeling kwam Barcelona al met een verklaring via de officiële kanalen. De Catalaanse grootmacht baalt ervan dat het negental een gevangenisstraf moet uitzitten. Verdediger Gerard Piqué laat via Twitter weten dat hij trots is op Barcelona.

"De hechtenis van destijds (in 2017, red.) droeg niet bij aan de oplossing van het Catalaanse conflict en de gevangenisstraffen die vandaag zijn uitgedeeld helpen ook zeker niet", zo schrijft Barcelona in het statement. "Het conflict in Catalonië kan alleen worden opgelost door op politiek niveau de discussie aan te gaan. In dat kader roept Barcelona de politieke leiders op om de dialogen en onderhandelingen te starten. Hierdoor wordt het wellicht mogelijk dat veroordeelde maatschappelijke en politieke leiders uit de gevangenis worden vrijgelaten."

"Barcelona wil langs deze weg zijn solidariteit en medeleven betuigen aan de families van de mensen die niet langer in vrijheid kunnen leven", voegt de clubleiding van de Spaanse kampioen daaraan toe. De negen separatisten, waaronder verschillende voormalige bestuurders van Catalonië, zaten al twee jaar in hechtenis, nadat ze in 2017 probeerden om een Catalaanse staat in het leven te roepen. De gevangenisstraffen variëren van negen tot dertien jaar, al meldt El País maandag dat de veroordeelden hun straf gedeeltelijk buiten de gevangenis mogen uitzitten.

Stadgenoot Espanyol heeft maandagochtend ook een verklaring afgegeven op zijn website. De nummer negentien in LaLiga respecteert de uitspraak van het hooggerechtshof, maar betreurt gelijktijdig de veroordeling van de separatisten en de gevolgen die dat heeft voor de families. "We moedigen de overheid aan om politieke en democratische oplossingen te zoeken voor deze crisis. De dialoog aangaan is altijd goed, zolang het maar binnen de regels van de wet gebeurt."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Soms regeert Franco over zijn graf heen.

14 oktober 2019 om 13:00

Absoluut. Centralistisch Spanje heeft dat fascistisch kantje nooit verloren. Daarom is het verankerd in hun wetgeving om het te verbieden. Absoluut afhankelijk van de Catalaanse economie, zeker als je weet hoe slecht andere delen van Spanje ervoor staan qua werkloosheid, etc. Dus lekker zwaaien met de zwarte adelaar op de Spaanse vlag, rechterarm uitgestrekt naar voor en alles dictatoriaal onder de duim houden.

14 oktober 2019 om 13:09

Ja want als er een catalaans republiek komt zal het verder heel goed met die regio gaan. Geen handelsverdragen, een harde grens met controle, geen munt. De catalaanse economie behoort tot een spaanse economie. Leuk om hard te roepen om onafhankelijkheid op een voetbalforum. Als in nederland bv groningen ineens onafhankelijk wilt worden door een zelf georganiseerd referendum dan laat de nederlandse overheid dat ook niet zomaar toe. Zwak om het op een oud dictatoriaal regime te verwijten als het zo veel complexer is als je jezelf wijs wilt maken. Laten we voetbal en politiek hier ook mooi gescheiden houden want wij gaan het 'probleem' daar niet oplossen. Geniet van de nederlandse regen vandaag jeeuj.

14 oktober 2019 om 13:58

@gyrobot: In het verleden was Catalonie juist de regio die arm was en is toen ook geholpen door Spanje. Mensen vergeten dat snel als de rollen ineens omgedraaid zijn. Het is dan in mijn ogen een onbegrijpelijke opvatting. Daarnaast vind ik dat sport en politiek los van elkaar moeten staan. De Uefa of Laliga mag hier wel wat van vinden in mijn ogen. Dat vond ik afgelopen weekend van Turkije en nu ook. Zijn wel totaal verschillende gevallen uiteraard en ze pleiten hier voor vrijspraak (dus niet de genocide van Turkije), maar het blijft in de basis wel dat sport zich hier gaat bemoeien met politiek.

14 oktober 2019 om 14:03

het verschil is alleen dat turkije het doet op het veld. De clubs en de spelers hebben toch gewoon vrijeheid on alles te zeggen buiten het veld, Uefa kan hier dus niks tegen doen

14 oktober 2019 om 14:14

@dr.jero Hoe weet je dat het niet goed zal gaan met die regio als het Catalaans republiek er komt? Handelsverdragen kunnen worden opgesteld net zoals hoe er dient te worden omgegaan met controle. Een Catalaanse munt kan worden ontwikkeld of wellicht is het mogelijk om op termijn de Euro in te voeren. Wellicht is er een overgangsperiode mogelijk om de onafhankelijkheid te bewerkstelligen. Ik denk dat je te snel de conclusie trekt dat het onmogelijk goed kan gaan. Zulke angstgepraat is slechts gebaseerd op een "gevoel" dat het wellicht zo kan gaan.het recht om je af te scheiden is een fundamenteel recht. De landsgrenzen zagen er vroeger ook niet zo uit als nu. Toch gaat het de wereld vrij goed af. Belgiã« vormde ook een republiek met Nederland.als ik jouw argument zo lees dan zou Hong Kong ook onderdeel moeten blijven van China - al wil een groot deel onafhankelijkheid. China gebruikt hetzelfde argumetn als jij: "door bij China te horen, gaat het economisch goed af met HK. Blabla..." Dat een overheid afscheiding niet toestaat betekent niet dat het een slecht idee is. Ook is het ook geen moreel argument. Dat is hetzelfde als dat je in de 18e eeuw zou zeggen: "de overheid laat het toch ook niet toe dat slavernij wordt verboden. Dus laten we slavernij maar niet afschaffen."

14 oktober 2019 om 17:36

@chaymetheus. Ik heb geen zin om heel lang over politiek hier te gaan praten, maar dat gaat niet gebeuren. De EU heeft al gezegd solidair te staan met Spanje. Mocht Catalonië zich afscheiden heeft de EU al gezegd dat Catalonië geen onderdeel uit mag maken van de EU, er geen verdragen zouden komen en zeker geen Euro dus. Je kan met enige veiligheid zeggen dat de Catalaanse economie in zou storten wanneer dit gebeurt, in ieder geval op korte termijn.

14 oktober 2019 om 18:45

/ Leuk om hard te roepen om onafhankelijkheid op een voetbalforum. Als in nederland bv groningen ineens onafhankelijk wilt worden door een zelf georganiseerd referendum dan laat de nederlandse overheid dat ook niet zomaar toe./ Jezus christus wat een vergelijking. Als Catalonie en Groningen voor jou hetzelfde zijn of op zijn minst vergelijkbaar dan kan je je beter met een ander onderwerp bezig houden. Goeie genade zeg.

14 oktober 2019 om 20:32

@ Chay, HK is een onderdeel van china, ze hebben een verdrag wat dan misschien nog wel lang duurt maar onlosmakelijk is het verbonden aan China. Daarbij stel je een transitie voor waar eigenlijk al afwijzend/afwijkend op is gereageerd door de EU zelf. Stel je voor dat de invoer voor grondstoffen van medicijnen en medicijnen zelf niet mogelijk is en dat is maar een van de honderden tot duizenden dingen waarmee je te maken zal krijgen.

@ iniesta, dat Catalonie een ander verleden heeft dan Groningen met de staat dat is geen discussie, toch moet er een grondrechtelijke basis zijn en buiten dat zzal je aan veel meer moeten denken dan jezelf even afscheiden. Jij stelt dat ik er geen weet van heb maar zelf kom je met precies 0 goede argumemten en redenen waarom en vooral hoe een afscheiding beraamt moet worden. Import/export van producten en mensen, een krijgsmacht of rechtelijke handhaving een politiemacht, een eigen rechtbank een rehabilitatie procedure en visa problemen. Ik nam groningen als voorbeeld niet omdat het inhoudelijk gelijkwaardig is maar om aan te tonen dat elk land zich op een manier zal verzetten tegen het afscheiden van provincies of staten. Dus je kan met goede argumenten komen of beter buiten een discussie blijven. En kom dan niet met de lange arm van franco of dergelijks want er zijn een boel provincies waar de daden van franco nog steeds doorsijpelen of meewegen. Ben benieuwd naar je brilliante argumenten, het liefst in een PB zodat we onze mede fora gebruikers niet in een persoonlijk debat hoeven te verleiden. Ik mag hopen dat je weet dat de meeste delen van Spanje onder het juk van franco hebben geleden en niet alleen de catalanen.

14 oktober 2019 om 21:19

Mensen zien de Catalaanse seperatisten als de 'goederiken', omdat ze fan zijn van Barcelona en Spanje (madrid, Castilla) automatisch als de slechteriken. In de echte wereld ligt het allemaal natuurlijk wat genuanceerder en is afsplitsen echt niet zo eenvoudig. Zou waarschijnlijk de doodsteek worden voor die regio, want de EU is solidair met Spanje en gaat geen handelsverdragen afsluiten met Catalunia.

16 oktober 2019 om 14:35

@amazingninja, dat is tot op zekere hoogte waar. Echter ligt het iets genuanceerder dan je nu stelt. De EU heeft aangegeven de eenzijdige afscheiding van Spanje niet te steunen en Catalonie dan niet ter erkennen als een EU land. Dat lijkt me een vrij logisch statement. Echter, mocht er vanuit vreedzame onderhandeling komen dat het toch beter is dat Catalonie een zelfstandig opererende regio moet worden, dan zal dit ook door de EU worden toegelaten. Wat ik overigens onbegrijpelijk vind is dat de EU zo klakkeloos akkoord gaat met deze buitensporige gevangenisstraffen. Waar ze overal ageren tegen politieke gevangenen, laten ze het hier oogluikend toe. En dat terwijl dit op geen enkele andere wijze anders is. Spanje schakelt op deze manier politiek tegengeluid uit, door absurd zware straffen op te leggen. Deze situatie zal overigens voorlopig nog wel voortduren. De Catalanen voelen zich over het algemeen vaker meer Catalaans dan Spaans. En de huidige sancties maken het gevoel van onderdrukking alleen maar groter. ON: vanuit het oogpunt van Barcelona vind ik dit dan ook een heel begrijpelijk en net geformuleerd statement. Ze geven geen mening over een al dan niet door te voeren onafhankelijkheid, maar maken wel duidelijk dat ze de huidige gevangenisstraffen geen juiste maatregel vinden. Ik zou het zelf geschreven kunnen hebben. Persoonlijk ben ik ook tegen een onafhankelijkheid, maar wel voor meer autonomie voor Catalonie. En deze gevangenisstraffen vind ik blijk van onkunde van de huidige politieke bestuurders. Toont eens te meer aan dat Spanje geleid wordt door een stel machtsbeluste gekken die het land in hoog tempo de afgrond in aan het werken zijn.

14 oktober 2019 om 13:23

Alles goed en wel, maar er is gewoon geen enkele internationaalrechtelijke grond voor Catalaanse onafhankelijkheid. Zal best dat zijn ze daar een sterke regionale identiteit hebben, maar dat hebben wel meer regio's. Je kunt niet zomaar de bevolking van een gebied oproepen tot onafhankelijkheid en daarmee opstand tegen de regering, dan hebben we binnen de kortste keren drie keer zoveel staten als nu. Alleen wanneer een volk stelselmatig wordt onderdrukt en het wordt belet om zichzelf te ontplooien (als ik dit goed zeg) is er een internationaalrechtelijke grondslag voor afscheiding, en zelfs dat is heel omstreden. De situatie in Catalonië is lang niet zo dramatisch, ze willen gewoon liever een eigen land zijn, maar dat willen er wel meer.

Wil niet hypocriet zijn, maar dit is toch ook iets met voetbal en politiek? Zou de uefa barca nu ook niet moeten onderzoeken, wat ze ook met de turken doen?

14 oktober 2019 om 12:55

Ja zoiets dacht ik ook.. net zoals de Turken of de rode roos van de Engelsen

14 oktober 2019 om 12:56

Nee. De UEFA staat het niet toe op het veld. Dat is iets anders dan zoals nu buiten een wedstrijd om.

14 oktober 2019 om 20:46

Het gaat niet om de relativering. Het gaat erom dat geclassificeerd kan worden als politiek statemenr.

Overigens vind ik dit wel goed, Barca is altijd meer dan een club geweest.

14 oktober 2019 om 12:57

Dit gebeurt niet tijdens een wedstrijd hè. Bovendien als je de achtergrond van Barca kent dan kan je het als bestuur helemaal niet maken om je in dit conflict afzijdig te houden. Ik vergeef het Bartomeu ook nog altijd niet dat hij destijds tijdens het referendum de wedstrijd toch heeft laten doorgaan terwijl er buiten onschuldige vreedzame betogers met afschuwelijk geweld door de politie werden klein gemaakt. Dan hadden we maar puntenaftrek gekregen. Maar daar hoor je Europa natuurlijk niet over. Europa reageert enkel wanneer mensenrechtenschendingen in Oost Europa of Turkije gebeurt.

14 oktober 2019 om 13:49

Het Catalaanse gedoe is te vergelijken met het streven van de PKK in Turkije, alleen is de PKK een terreurbeweging dat geweld niet schuwt in tegestelling tot de Catalanen. Zoals Ajax/Barca hierboven terecht deels opmerkt gaat het in het geval van de Catalanen om een Spaans, binnenlandse aangelegenheid, en in het geval van de PKK gaat het om onderdrukking van de Koerden door de Turkse regering!? Ik kan hier veel over zeggen maar houd wijselijk mijn mond daar ik anders een lading kritiek van de meeste “experts” hier op VZ over me heen krijg. Objectiviteit is nl een scheldwoord tegenwoordig.

14 oktober 2019 om 15:02

Spanje viel opzich niet met het leger een ander land binnen.

14 oktober 2019 om 15:15

De Catalanen terroriseren Spanje ook niet in verschillende steden/dorpen al decennia.

14 oktober 2019 om 15:47

@Hoogindexonen, Ja maar niet onder het mom van het is een binnenlandse aangelegenheid. Terwijl we wel massaal Polen en Hongarije bekritiseren dat ze de rechtsstaat ondermijnen, wat ook opvallend is aangezien dat ook een binnenlandse aangelegenheid is.

14 oktober 2019 om 21:19

Polen werd bekritiseerd omdat de rechters daar door de regering massaal op pensioen werden gestuurd. Er zou dan geen sprake meer zijn van een scheiding der machten. In Spanje kan je ook wel vraagtekens zetten of de rechters niet politiek mee laten wegen in hun absurde uitspraken. Objectieve rechters in Belgie en Duitsland zijn het totaal niet mee eens dat de meeste feiten strafbaar zijn, en weigeren dus gevluchte politici uit te leveren.

14 oktober 2019 om 13:04

Als Pique en Barca straks tijdens een wedstrijd statements gaan maken, ja.

14 oktober 2019 om 13:24

Mag niet op het veld. Dit is niet het veld.

14 oktober 2019 om 14:01

Oh nee ook niet toen Guardiola een lintje droeg toch in solidariteit met Catalonië..?

14 oktober 2019 om 14:17

We hebben het over nu en niet toen Pep nog trainer was van Barca. Iets met ouwe koeien toch ??

14 oktober 2019 om 14:17

Werd er toen opgetreden of niet? Meten met 2 maten of zo iets??

14 oktober 2019 om 14:18

Ouwe koeien? Wat dacht je van feiten een beetje op orde hebben want Pep droeg dat lintje bij een wedstrijd van Manchester City, niet heel lang geleden. Of mogen we alleen principes aanhalen als het tegen Turkije is?

14 oktober 2019 om 14:43

Toen werd hij op de vingers getikt door de FA. Net als de Engelsen en Schotten bestraft werden voor het dragen van een remembrance poppy. Maar goed, we moeten de hoofdzaken wel van bijzaken scheiden. Het gaat er niet om dat er allemaal mensen worden afgemaakt in het midden oosten, het probleem ligt bij ophef over een of andere kneuzentweet.

14 oktober 2019 om 15:16

@shevanr7: Ook toen is er opgetreden, maar als je het plegen van genocide in Syrie en de verheerlijking van Turkse spelers ervan vergelijkt met het dragen van een lintje of een tweet van een club, dan ben je echt het spoor bijster.

14 oktober 2019 om 15:03

Snap de veronderstelling dat deze opmerking hypocriet is niet. Wat zou daar hypocriet aan zijn dan? Het ís toch ook precies hetzelfde als de stellingname van de Turken?

Ik kan Spanje an sich wel begrijpen. Want stel dat Catalunya gaat, dan gaat Baskonia ook, en Galicia misschien ook nog wel, en dan ben je toch drie van de rijkere regio's kwijt, en gelijk een derde van je Gdp. Dat hakt er voor ieder land in.

14 oktober 2019 om 13:17

Je kan het ook omdraaien. Die regio's in het land Spanje hebben zichzelf zo rijk en groot gemaakt en de inwoners ervan vinden niet dat ze bij Franco's dictoriale Spanje thuishoren.

14 oktober 2019 om 13:21

@fr_jc - Dat gaat wel anders worden als ze onafhankelijk zijn en alles zelf moeten bekostigen. Dan worden die regio's met de dag minder rijk. Ik heb nooit begrepen dat een gevoel van trots dermate groot is dat mensen het overzicht verliezen en daardoor hun gebied/regio/land benadelen.

14 oktober 2019 om 13:31

@Sirius, is dat niet een beetje koffiedik kijken? Ik heb eerlijk gezecht geen idee hoeveel dat 'Madrid' in Catalonië investeert of bij legt ieder jaar. Maar Catalanen zijn idd een zeer trots volkje, dat merk je aan alles (kom er regelmatig). Dus even terugkomend of ze dan minder rijk zouden worden omdat ze zich af scheiden zet ik vraagtekens bij. Maar of dat alles anders zal gaan worden als het gebeuren zou ook.

14 oktober 2019 om 13:38

Kijk alleen al hoe het Groot-Brittanie vergaat met de brexit. Hoe zou dat dan zijn voor een klein gebied dat zo'n 6,5 keer zo klein is, een veel kleiner politiek draagvlak heeft en 8,5 keer zo weinig inwoners heeft? Ze scheiden zich niet alleen af van Spanje, maar ook van Europa. Die Catalaanse banken zijn al jaren niet zelfvoorzienend en hebben de ECB nodig om de zoveelste tekorten te dichten. Dat geldt ook voor de overige Spaanse banken, maar Spanje zit in de Europese Unie.

14 oktober 2019 om 13:52

@FR-JC, Catalonië wordt letterlijk financieel uitgemolken. We betalen veel meer dan dat we van Madrid terugkrijgen. Dat is de reden dat we zo worden onderdrukt. Iedereen in spanje (buiten de Basken) haat ons en willen ons ook zo hard mogelijk onderdrukken (door het Catalaans op school proberen te verbieden, en Catalaanse zenders van de buis proberen te hale) maar aan de andere kant mogen we ons niet afscheiden omdat we financieel te waardevol zijn.

14 oktober 2019 om 14:18

@ajax/barca, Zelfs al zou Catalonië de onafhankelijkheid kunnen uitroepen dan nog zou het absoluut niet zeker zijn dat ze de huidige financiële kunnen handhaven. Als ze zich namelijk afscheuren van Spanje scheuren ze zich ook af van elk verdrag dat Spanje gesloten heeft. Met andere woorden stappen ze uit de EU en ze zullen zolang Spanje in de EU zit waarschijnlijk ook nooit meer kunnen toetreden aangezien alle lidstaten akkoord moeten gaan bij toetreding van een nieuwe lidstaat. En hierdoor komen er natuurlijk handelsbarrières die catastrofale gevolgen zullen hebben voor de Catalaanse economie. En grote bedrijven zullen hun hoofdzetels gewoon verwijderen naar andere grote steden die wel in de EU liggen (net zoals in GB gebeurde). Dus misschien wordt Catalonië wel "leeggezogen" door Spanje, maar zeer veel van hun rijkdom hebben ze ook gewoon te danken aan het feit dat ze in Spanje liggen.

14 oktober 2019 om 14:44

Ze hebben nog altijd het massatoerisme dat de regio overspoelt. Alleen al in Barcelona heb je gedurende het hele jaar massale toerisme. Daarnaast heb je ook nog de Costa Brava wat een enorme trekpleister is. Natuurlijk zal het financieel een stuk moeilijker worden. Welke rijkdom hebben we aan Spanje te danken? Dat we regio’s als Andalusië en Galicië financieel overeind blijven houden? Dat we gediscrimineerd worden omdat we trots zijn op onze Catalaanse identiteit?

14 oktober 2019 om 15:17

Zou een mooie boel zijn zeg! Als de Randstad de neus ophaalt en 'holland' alle provincies afstoot omdat ze eerder een financiële last dan lust zijn. Bovendien heb ik in pakweg Barcelona niet de indruk dat financiële superioriteit de massa's drijft; in pakweg El Raval zie je een hoop verpaupering in de wijk. Onafhankeljikheidsdriften in Spanje hebben ook alles te maken met etnische achtergronden; een Bask of een Catalaan voelt zich gewoon geen Spanjaard. Niet voor niets hoorde je in 2012 nog striemend fluitconcert van alle aanwezige fans tijdens het volkslied toen Barcelona en Athletic Club de Bilbao het tegen elkaar opnamen.overigens nogal subjectief om te suggereren dat Spanje nog steeds 'franco's dictatoriale Spanje' is. Politiek gezien zijn er heus nog impliciete referenties naar dat verleden, maar die tijd zoals het was is wel voorbij nu. Sowieso wordt dat foute rechts nog vaak ingewreven, maar wat was Spanje geweest als de Republikeinen hadden gewonnen? In een Sovjet-Spanje dat daaruit voort zou komen, zouden Basken en Catalanen niet beter af zijn geweest.

14 oktober 2019 om 15:40

Deze regio's hebben zichzelf rijk gemaakt? Zonder Spanje vallen deze regio's direct in een zwart gat richting een complete financiële afgrond. Heel veel mensen denken veel te eenvoudig over deze kwestie. Deze regio's hebben net zo hard Spanje nodig als andersom. Het is simpelweg vrij gecompliceerd. Vergeet ook niet dat er bijvoorbeeld binnen Catalonië genoeg Catalanen tegen een afscheiding zijn, dus welke kant krijgt het gelijk?

14 oktober 2019 om 15:45

Sirius, Als we objectief kijken naar hoe het Groot Brittannië afgaat na de Brexit dan kunnen we gerust stellen dat het Moloch wat Brussel heet er alles aan gelegen is om ze af te breken tot op het bot. De leiders der EU kun je dus momenteel gelijk trekken met een regiem, wat zich democratisch noemt maar alles behalve dat is. Spanje vertoont dus gelijkenissen met het machtige Brussel, 'alles word je door de strot heen geperst' waar menig inwoner der EU zich in kan vinden of mee kan verenigen. .... Dat als ze zich afscheiden van Spanje dat ze niet meer bij de EU horen zet ik ook me vraagtekens bij, simpelweg om de expansiedrift van dezelfde EU, hoe meer zielen hoe meer vreugd. Dat de ECB de banken helpt klopt in geheel, maar dat is niet enkel in Spanje zo, dat is in ieder duidelijk gelegen land. Daarbij doet de ECB de tekorten niet aanvullen, ze kopen staatsobligaties op. Daar weten onze pensioenfosen en spaarders alles van, zo ook de huizenkopers. Geweldig dictoriaal regiem die EU. Maar ik dwaalde af sorry daarvoor...

14 oktober 2019 om 15:54

Dat kun je niet zeggen Dejan, simpelweg omdat we niet zouden weten wat er zou gebeuren als ze zich wel af zouden scheiden. Natuurlijk is het niet zo simplistisch als we hier over doen schrijven. Maar het doem scenario wat jij beschrijft kan net zo goed gebeuren als dat het andersom zou zijn. Ingewikkeld, dat is 100% zeker. waarbij er een meerderheid van de Catalanen voor onafhankelijkheid zijn is een meerderheid Spanjaarden voor het behoud. Ps, ja, de regio heeft zichzelf rijk gemaakt (ondanks dat we ze (ECB) de banken overeind houden). Of wou jij zeggen dat Spanje Catalonië rijk heeft gemaakt?

14 oktober 2019 om 17:12

Maar elke lidstaat moet dan accepteren dat Catalonië in de EU treedt. En dat gaan landen als Frankrijk en Spanje natuurlijk nooit accepteren, dus nee het lijkt me zeer onwaarschijnlijk dat ze kunnen toetreden en zelfs al kunnen ze dat dan zal het waarschijnlijk jaren duurt voordat alles geregeld is. En jaren van isolement kan Catalonië heel moeilijk aan, zelfs de Britten zouden het daar enorm moeilijk mee hebben.

14 oktober 2019 om 17:53

Net zoals elk lidstaat ook accepteert dat Albanië, Kroatië enz toe mag treden?,Of erdoor gedrukt word door het Brussel regiem? Hiermee niet zeggend dat ik me niet kan scharen achter wat je schrijft, echter doet Brussel wat het wil. En ja, de Britten krijgen het zwaar en zo zal Catalonië het ook zwaar krijgen. Het gebeurt niet, Spanje zal er alles aan doen om het tegen te houden, met gelijk aan hun zijde of het ongelijk maar de politiek zal 'winnen'.

14 oktober 2019 om 13:19

Ik heb sowieso het idee dat die mensen niet verder kijken dan hun neus lang is. Een dergelijke splitsing zou de doodsteek zijn voor Spanje, Catalonie, Baskenland en Galicie. Het land is al allesbehalve stabiel op dit moment. Spanje als geheel is al ontzettend vaak gered door Europa en bij de volgende crisis zullen ze ongetwijfeld weer gered moeten worden.

Als club moet je je niet uitlaten over dit soort zaken. Het heeft niets inhoudelijks met Barcelona te maken en een club moet naar mijn mening volledig neutraal zijn als het op politieke zaken aankomt. Het kan niet zo zijn dat bestuursleden in naam van de club hun mening spuwen over politieke zaken als deze.

14 oktober 2019 om 13:21

Tuurlijk wel gezien de geschiedenis van de club. FC Barcelona had het tijdens de dictatuur enorm zwaar te verduren. Verschillende bestuursleden zijn toen destijds door het fascistisch regime van Franco gefusilleerd. Oprichter Johan Camper werd verbannen en pleegde later ook zelfmoord. Op sportief vlak werd Barca ook enorm benadeeld zoals destijds die deal met di Stefano die oorspronkelijk naar Barca zou gaan. Nu je weer facistische trekken van de Spaanse autoriteiten begint te zien om de onafhankelijkheid de kop in te drukken, moet je als club ook een statement maken.

14 oktober 2019 om 13:34

Dus dan moeten wij ons ook maar weer gaan bemoeien met Duitsland en de politiek daar? Dat is inmiddels toch allang geschiedenis?! Die informatie is alleen nog interessant in geschiedenisboeken en om een moreel kompas te handhaven. Het heeft niets meer te maken met het huidige Spanje in politieke zin. Dan kunnen we elk land in elke oorlog, in elke tijd en in elke dictatuur wel weer op gaan rakelen. Een voetbalclub is een voetbalclub en meer hoort het niet te zijn.

14 oktober 2019 om 13:47

Tuurlijk wel. Je begint weer die onderdrukking te zien. Om maar een voorbeeld te noemen. De twee jordi’s (Die werkelijk waar niks gedaan hebben en enkel als activisten zijn aan te merken) hebben 9 jaar cel gekregen. Tijdens hun voorarrest werden ze in plaats van een gevangenis in Catalonië gewoon naar de verste uithoek van Spanje gestuurd. Lekker hè voor de vrouw en kinderen om hun echtgenoot en vader op te kunnen zoeken. We hebben het hier niet over seriemoordenaars of oorlogsmisdadigers, maar vreedzame activisten!!! Terwijl de zwager van de koning wegens corruptie wel zelf de meest comfortabele gevangenis mag uitzoeken en de meest gunstigste straf heeft gekregen. Je kan gewoon niet ontkennen dat hier sprake is van politieke beslissingen om elk gevoel van onafhankelijkheid te onderdrukken.

14 oktober 2019 om 15:23

Sterke reacties, Ajax/barca. Was hier zelf niet van op de hoogte. Uiterst triestig.

14 oktober 2019 om 15:47

Gevangenisstraffen zijn er niet enkel voor oorlogsmisdadigers en seriemoordenaars. Er zijn simpelweg bepaalde regels en wetten waaraan je hebt te houden. Het beeld wat je schetst is nu enorm zwart-wit. En je lijkt er zelf ook niet bepaald objectief in te staan maar vrij gekleurd. In Catalonië hebben verscheidene separatisten bepaalde wetten keihard overtreden denkende dat ze hierboven zouden staan en zelf wel even een land konden creëren. Zo werkt het helaas niet. Daar moeten nu sommige mensen de gevolgen van ondervinden. Het fascinerende is nog wel dat FC Barcelona nu verwijst naar een politieke dialoog, dit terwijl ze ook achter de separatisten stonden die even eigenhandig een afscheiding wilden gaan bewerkstelligen. Een eenzijdige maatregel die juist tegen een politieke dialoog in gaat.

14 oktober 2019 om 15:58

Nee, klopt maar het feit is wel dat andere misdadigers wel gewoon dicht bij huis mogen blijven, terwijl deze politieke gevangenen zo ver mogelijk worden geïsoleerd? En welke eenzijdige maatregel? Meteen na het referendum had regiopresident Puidgedemont de uitslag bevroren en stond hij open voor dialoog met de Spaanse regering om iets aan de situatie te doen. Ook het argument dat je aan de wet moet houden is een beetje bizar. Wetten kunnen ook onrechtvaardig zijn. Het kan toch geen toeval zijn dat Belgische en Duitse rechters uitleveringsverzoeken aan Spanje weigeren omdat de gevluchte politici in hun ogen niks illegaals hebben gedaan. Althans niet zo ernstig om daar 12 jaar celVoor te geven.Dat ik een gekleurde kijk heb klimt wel, maar dat is ook niet onbelangrijk om aan een onwetende mensen te laten begrijpen dat het een hele moeilijke zaak is die al eeuwen speelt. Ook in Catalonië zijn er veel mensen die tegen onafhankelijkheid zijn.

Uefa kom er maar in.. Lijkt me overduidelijk een politiek standpunt..

Reageer

Je mag reageren vanaf niveau 2.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren