Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Ajax licht altijd eerst de club in en gaat pas daarna de onderhandeling aan’

Laatste update:

Ajax nam in de afgelopen maanden een aantal jeugdspelers over van onder meer Feyenoord en AZ en dat kwam de Amsterdammers op de nodige kritiek te staan. Op 1 juli trad vervolgens het zogenaamde herenakkoord in werking om het in de toekomst moeilijker te maken voor Nederlandse clubs, die een jeugdopleiding met een internationale status hebben, om talenten van elkaar in te lijven. Hoofd jeugdopleiding van de Amsterdammers Saïd Ouaali vindt dat de rol van Ajax in de totstandkoming van het herenakkoord echter wel overdreven wordt.

“Het is een hot item in de media. Het herenakkoord is een uitkomst van de vele overleggen over hoe we het Nederlands voetbal naar een hoger level kunnen tillen”, steekt hij van wal op de website van zijn werkgever. Het belangrijkste onderdeel van het herenakkoord is dat de zes clubs die de afspraak hebben gemaakt niet meer actief spelers van de andere clubs zullen benaderen. Er moet daarnaast een hogere vergoeding op tafel komen als een talent dan wel de overstap maakt.

Ouaali geeft echter aan dat jonge spelers zelf ook vaak aansturen op een vertrek naar Ajax: “Als spelers zelf denken dat ze bij Ajax beter kunnen worden en de overstap willen maken, dan zijn ze van harte welkom. Maar Ajax licht altijd eerst de club in over de interesse van de speler, praat erover en gaat pas daarna de onderhandeling aan. De andere club krijgt op deze manier altijd de kans om de speler te behouden.”

De Amsterdammers lijfden in de afgelopen maanden onder meer Steven van der Sloot (overgenomen van Feyenoord) en Rio Hillen en Kian Fitz-Jim (beiden AZ) in. De ontstane kritiek hierop is volgens Ouaali echter onterecht: “Onze rol wordt overdreven, zo extreem is die niet. Wat critici vergeten is dat het uitgangspunt van deze afspraak niet is dat we geen spelers mógen overnemen. Het idee was ervoor te zorgen dat alle clubs gemotiveerd blijven om te blijven investeren in hun jeugdopleiding. En dat de meest talentvolle spelers zich in de beste omgeving kunnen ontwikkelen.”

Vind jij het herenakkoord een goede zaak?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Goed om het nog even toe te lichten, Saïd. Zo hoort het. Als een speler, of familie van, meer kansen ziet bij Ajax, dan nemen ze dus ook zelf contact op. Dat wordt wel eens vergeten. Hoe Ajax daarop reageert is juist een keurige manier van zaken doen.

3 juli 2019 om 13:00

Als dit in de praktijk zo zou gaan zou dat inderdaad netjes zijn. Zo hoort het ook, eerst de club op de hoogte stellen en dan pas onderhandelen met de speler. Echter is het meer dan eens het geval dat een speler lekker gemaakt wordt om de overstap te maken, door bijvoorbeeld een contract te beloven, waarna de speler een breuk gaat forceren. Dat weet Said net zo goed.

3 juli 2019 om 13:21

Bewijs graag??
Een man die dicht bij het vuur zit ontkent het en ontkracht het ook.
Een feyenoord of een eenhoorn kunnen zeggen wat ze willen maar ajax maakt hier duidelijk hoe hun er over denken en handelen.
Kan je mee eens zijn of niet maar het is eerlijk en de club krijgt zijn kans om het recht te zetten.
Echter is de keuze meestal al gemaakt als een club benaderd word door de ouders.

3 juli 2019 om 13:24

@dvv20, waar baseer je dat dan op?

3 juli 2019 om 14:51

Op basis van gesprekken met (ouders van) spelers uit de Feyenoord jeugd weet ik dat in ieder geval Psv en Ajax zo al een aantal keren spelers hebben geprobeerd over te halen om voor hun te kiezen. Soms gelukt, soms niet gelukt. En ongetwijfeld doet Feyenoord het ook op deze manier hoor. Het gaat mij erom dat ze niet moeten doen alsof ze roomser dan de paus zijn. Hoe wil je harde bewijzen? Het is niet alsof Ajax het op Twitter zet dat ze iemand benadert hebben zonder de club te informeren. Maar loop eens rond bij een bvo en praat met de mensen en je weet gauw genoeg hoe het er ook aan toe gaat.

3 juli 2019 om 15:15

Dat is gek, op basis van gesprekken met (ouders van) spelers uit de Ajax jeugd weet ik dat in ieder geval Feyenoord en PSV zo al een aantal keer spelers hebben geprobeerd over te halen voor hun te kiezen. Wat is de waarheid?

Goed dat Saïd toelicht hoe het er bij Ajax aan toe gaat. Zorg voor een goed plan, tijdig contract en een redelijk loon, de meeste spelers zullen blijven. Uiteraard blijf je goudzoekers er tussen hebben zoals redan, chong of adekanye om maar wat namen te noemen,

Willen spelers echt weg bij een nlse club dan lijkt mij de benadering van Ajax perfect.

3 juli 2019 om 15:52

En andere mensen die ook dicht bij het vuur zitten die zeggen van wel.
Is dat geen bewijs dan of gaan we alleen de heer Saïd geloven?

3 juli 2019 om 16:38

Dat is niet gek, aangezien ik dat zelf ook aangeef in mijn reactie.. In mijn kringen ken ik enkel mensen binnen Feyenoord dus hoor ik de verhalen door wie zij benaderd zijn. Maar ik geef letterlijk aan dat Feyenoord dat ongetwijfeld zelf ook doet. Maar als jij weet dat Feyenoord en Psv ook spelers direct benaderen, en je hoort van anderen dat zij bronnen hebben die bevestigen dat Ajax dat ook doet, dan is het wel naïef om te denken dat Ajax ander is.

3 juli 2019 om 17:43

Ach het hele akkoord is 1 grote grap. Wat hebben Ajax en PSV aan dit zogenaamde akkoord? Leg mij dat eens uit.

3 juli 2019 om 20:28

Wil je dat ik het ga uitleggen? Sterke concurrenten is meer weerstand, waardoor je eigen spelers beter worden. Kortom, als je structureel zorgt dat je concurrenten zwakker worden, maak je op de lange termijn je eigen club ook zwakker.

3 juli 2019 om 18:17

Ik ben het met hem eens dat het allemaal een beetje wordt opgeblazen maar het zinnetje " Het idee was ervoor te zorgen dat alle clubs gemotiveerd blijven om te blijven investeren in hun jeugdopleiding" raakt natuurlijk kant noch wal. dat zogenaamde herenakkoord gaat tussen Ajax, Feyenoord, Psv, AZ, Vitesse en/of Utrecht. Er is niemand die deze clubs hoeft aan te moedigen om te blijven investeren in de jeugdopleiding. Krijg toch een beetje het idee dat de heer Ouaali het niet zo begrijpt als hij doet overkomen.

3 juli 2019 om 19:14

De heer Ouaali is dan ook van een van de clubs die tegen het akkoord heeft gestemd, die is nu al bezig met zaadjes planten om overstappen in de toekomst mee te verduidelijken. Ouaali is niet dom, die snapt ook dat dit niet gaat zorgen dat er minder overgestapt gaat worden, althans, voor PSV en Ajax zeker niet.

Ik snap dat het voor opleidingen niet leuk is als spelers weggaan, maar clubs moeten zich realiseren dat kinderen/ouders zelf kiezen waar hun zoon voetbalt. Je kunt idd een herenakkoord sluiten, waardoor clubs een hogere vergoeding krijgen voor hun opleidingsjaren, maar dat is het ook wel.

Dat herenakkoord treedt toch pas over een jaar in?

3 juli 2019 om 13:07

Oorspronkelijk was een latere ingangsdatum gepland, omdat werd gedacht aan een nieuwe opzet van de competitie.
Om die in te voeren, was eerst een overgangsjaar nodig geweest. Aangezien er geen overeenstemming kwam over een andere competitieopzet, vond de Knvb dat de onderwerpen waar wél een akkoord over bereikt was, naar voren gehaald konden worden.

"ajax licht altijd eerst de club in over de interesse van de speler, praat erover en gaat pas daarna de onderhandeling aan. De andere club krijgt op deze manier altijd de kans om de speler te behouden.”

Hoewel deze statement helemaal klopt, vergeet Ouaali twee belangrijke dingen er bij te vermelden.
1. Ajax benadert vaak eerst de zakenwaarnemer om te polsen of de speler interesse heeft. Dan pas neemt Ajax contact op met de club en gaat daarna in onderhandeling met de speler. Echter door eerst al contact op te nemen met de zakenwaarnemer wordt hoofd van de speler al op hol gebracht.
2. Het is niet zo dat Ajax sporadisch jeugdspelers benadert. Het is in het verleden altijd de tactiek geweest bij Ajax om bij contractverlengingen van jeugdspelers van de concurrent altijd mee te bieden. Mocht de speler blijven heeft Ajax de prijs kunnen opdrijven. Mocht de speler naar Ajax komen dan heeft Ajax de concurrent zwakker gemaakt.

Of dit allemaal netjes is, laat ik in het midden maar slim is het zeker.

3 juli 2019 om 13:44

@fortezium, bronnen?

3 juli 2019 om 13:59

Recent nog met Bergwijn. Heeft de zaakwaarnemer zelf nog naar buiten gebracht. Bij Bazoer is een delegatie van Ajax gewoon op bezoek gegaan terwijl hij in onderhandeling was met Psv. Bron zowel Overmars en Bazoer zelf in een interview

3 juli 2019 om 14:19

Er zijn geen 12-jarige spelers met een zaakwaarnemer. Dus om nu net te doen alsof de route die bewandeld wordt bij bij jeugdspelers als bij transfers van senioren is behoorlijk fout. Zo gaat dat dus niet.

3 juli 2019 om 14:26

Bergwijn is toch geen jeugdspeler meer en gaat PSV toch gewoon een transfersom opleveren? Zijn transferperikelen zijn niet echt relevant in een discussie over het benaderen van jeugdspelers zonder contract. Quaali praat hier over jeugdspelers, niet over eerste selectiespelers, waar hij in principe zelfs geen bemoeienis mee heeft.

Bazoer had naar verluidt allang besloten om PSV te verlaten, omdat hij het niet zag zitten om tot centrale verdediger opgeleid te worden. Hij wilde zijn kansen als middenvelder elders zoeken en was naar ik mij herinner al in vergevorderde onderhandeling met Manchester City, toen o.a. Ajax alsnog contacteerde en hem een opleidingstraject voorschotelde.

En dan nog hebben we het met Bazoer over zo’n 6 jaar geleden. PSV benaderde in die tijd ook gewoon jongens van Ajax, Ricardo van Rhijn bijvoorbeeld. Een compleet andere tijdsgeest inmiddels.

3 juli 2019 om 14:37

Bergwijn is 21 die zit al even niet meer in de jeugdopleiding en Bazoer mocht een jaar niet spelen omdat er toen fout gehandeld was door Ajax. lijkt me dat Ajax daarna gestopt is met deze handelswijze omdat hierna niemand meer geschorst is.

3 juli 2019 om 13:45

Heb je daar ook een bron van? Of baseer je dit op aannames...

3 juli 2019 om 14:43

Bron is waarschijnlijk voornamelijk zijn onderbuik, zolang hij niet met concrete bronnen komt. Transfers rond jeugdspelers spelen wereldwijd sowieso af in een wereldje vol schimmigheid en vage tussenpersonen. Publieke bronnen zijn er lijkt mij dan ook vooral uit de derde, vierde of vijfde lijn op basis van aannames of horen zeggen. Directe betrokkenen gaan daar hun vingers niet aan branden en onthouden zich logiserwijs van commentaar.

3 juli 2019 om 14:35

Lol nummer 1 geldt voor heel de voetbalwereld. Dat is onder het mom van “anders hoeven we niet te proberen” en informeren wordt daardoor toegestaan door de overkoepelende organisatie. Direct onderhandelen mag echter dus niet.

Zou Saïd soms voetbalzone lezen ook?
Want er kwam inderdaad meerdere keren weer kritiek na een topic over een door Ajax en Utrecht aangetrokken talent (ondanks dat dit vóór 1 juli was).

Maar volgens mij weten de meeste mensen gewoon niet echt wat een herenakkoord inhoudt. Het heeft namelijk juridisch helemaal geen draagvlak, maar wordt vaak in het leven geroepen om een ouderwetse win-win situatie te creëren. En dat is in ieder geval voor alle partijen binnen dit herenakkoord wel gecreëerd.

Als een jeugdspeler echter zelf weg wil, kan dit natuurlijk gewoon.

3 juli 2019 om 13:59

Veel mensen hier zijn graag kort door de bocht en reageren op onderbuikgevoelens gemengd met persoonlijke clubvoorkeur. Als dan een directeur of hoofd opleidingen van de eigen club een interview geeft waarin hij zegt dat club X heel gemeen is, b.v. wat huichelaar en huilebalk Marcel Brands deed toen Bazoer uit eigen beweging overstapte naar Ajax, dan is dat onderbuik gevoel gevoed. Je ziet het ook hier. Ouaali geeft een gedetailleerd beeld hoe het werkt, maar de werkwijze van Ajax wordt nog steeds ontkend door sommigen.

Het is heel simpel, we leven in een vrij land, waarin je niet kan tegenhouden als een kind naar een andere vereniging wil. Binnen dat kader kan je afspraken maken om netjes te werken, maar meer kan je niet doen.

3 juli 2019 om 14:31

@Doncoxxx
Gelukkig heb jij géén onderbuikgevoelens mbt Marcel Brands. Hem neerzetten als huichelaar en huilebalk...... Je spreekt je uit over Brands als of je zelf de onderhandelingen hebt gevoerd.

3 juli 2019 om 14:35

Haha het is wel heel erg hypocriet om over onderbuikgevoelens en persoonlijke voorkeuren te praten en vervolgens marcel brands een huichelaar en huilebalk te noemen..

3 juli 2019 om 17:51

Is gewoon duidelijk dat het klopt wat Doncoxx zegt.
Perreira ging naar Manu maar mocht het seizoen afmaken en Bazoer mocht niet meer spelen toen hij naar Ajax ging. Huilebalk en huigelaar passen precies in dat straatje.

Het herenakkoord houd toch in dat ze niet meer bij elkaar actief spelers benaderen?
Doen ze dat wel staat er een geld boete op toch?
Wat veradnerd er dan?dan pakt de grootste clubs toch nog steeds de talenten op bij de kleinere clubs alleen krijgen ze er nu meer geld voor terug? Dit is wat ik er uit begrepen heb.

Maar wat als een speler zelf wil? En hoe controleer je dat?

Of heb ik het verkeerd begrepen. kan iemand mij het kort uit leggen?
mijn dank is groot

3 juli 2019 om 13:16

Klopt, voorheen liepen de scouts bij de verschillende velden rond en bij een interessante jeugdspeler werd hoofd jeugdopleiding ingeschakeld om deze jongen binnen te halen.
Nu dit is afgesproken, zal dit niet meer plaatsvinden. Tenzij een jeugdspeler of (indien aanwezig) diens zaakwaarnemer zelf gaat lobbyen bij de clubs.
Dan mogen er wel scouts aan te pas komen om die jongen te beoordelen en aan te trekken.

Mocht dit overtreden worden, volgt er in principe geen boete maar is de opleidingsvergoeding verdubbeld.

3 juli 2019 om 14:00

Is dit herenakkoord ook geldig zolang de voorzitters van deze clubs blijven zitten.
Ajax had het vorige herenakkoord ook terzijde gelegd onder het mom van ik heb deze afspraak niet gemaakt dat was mijn voorganger.

3 juli 2019 om 14:45

dankje

“onze rol wordt overdreven, zo extreem is die niet. Wat critici vergeten is dat het uitgangspunt van deze afspraak niet is dat we geen spelers mógen overnemen. Het idee was ervoor te zorgen dat alle clubs gemotiveerd blijven om te blijven investeren in hun jeugdopleiding. En dat de meest talentvolle spelers zich in de beste omgeving kunnen ontwikkelen.”

Ik begrijp even niet hoe Feyenoord en AZ gemotiveerd blijven wanneer Ajax hen van hun talenten berooft. En ook die laatste zin is nogal pretentieus: is het aan Ajax om te bepalen wat de beste omgeving is voor bijvoorbeeld genoemde talenten? Het lijkt me dat een jongen uit Rotterdam zich het prettigst voelt bij zijn familie en vrienden in Rotterdam. Dat Ajax daar anders over denkt is zijn goed recht, maar laten we niet doen alsof die transfers 'volledig in het belang van de speler is.' Ajax dient vooral Ajax natuurlijk.

Overigens begrijp ik ten slotte niet waarom ' gemotiveerd blijven om te investeren in hun jeugdopleiding' het idee achter het akkoord is. Feyenoord is al lang afgehaakt in het proces van talentontwikkeling; in de beloften kunnen sommige elftallen nauwelijks 5 tegen 5 spelen en er is voor talenten geen enkel plan, verhaal of voorbeeld dat ze het idee geeft dat Feyenoord 1 een beloftevolle toekomst is voor ze. Maar daarnaast: PSV pompt jaarlijks tien miljoen in de jeugd en zet volop in op doorstroom en doorontwikkeling. AZ is wat dat betreft een voorbeeldclub voor alle clubs onder de top, inclusief Feyenoord, en Ajax is van oudsher al een opleidingsclub bij uitstek. Welke halve zool heeft het dan nog over motivatie?

3 juli 2019 om 14:52

Tjonge....voor welke club zou jij zijn..... enig idee welke jeugdspelers PSV dit jaar bij de andere clubs heeft weggehaald? Oh nee, die komen uit zichzelf. Maar Ajax....nee Ajax berooft AZ en Feyenoord. Pffff.

Een speler uit Rotterdam voelt zich misschien het meest thuis in Rotterdam maar dat wil niet zeggen dat hij daar zich het beste kan ontwikkelen....kortom beste omgeving is niet perse de eigen stad!

VVV shopt bij Amateurclub
Vitesse shopt bij Vvv
PSV shopt bij Vitesse
Ajax shopt bij Psv
Europese Top shopt bij Ajax

Is gewoon een cyclus.

Als er eens een Europees akkoord komt, waardoor rijke (vooral Engelse) clubs geen spelers meer mogen aantrekken onder de 18, dan scheelt dat al heel wat.
Dan blijven spelers als Familio Castillo, Hoever, Redan, Hoogenwerf en Bonnah én hoeft Ajax niet eens te kijken bij andere clubs of in ieder geval niet in deze mate.

3 juli 2019 om 14:01

Eens, maar volgens mij zitten PSV en Ajax in dezelfde fase van de cyclus.

Zelf ben ik ook zeker geen tegenstander van het halen van spelers bij andere opleidingen. Wel vind ik dat clubs een verantwoordelijkheid hebben bij het welzijn van deze kinderen. Als je dan leest dat Ajax een jongen van 9 uit Breda haalt en PSV een speler uit Groningen dan vraag ik mij af of dat nou het beste is voor zo'n kind. Los van de sportieve ontwikkeling.

3 juli 2019 om 14:02

Zo werkt het helemaal niet 😂😂 gaan genoeg talenten van Ajax naar PSV of vitessefzo zelfde geld voor de rest. Kan me zelf amper spelers herinneren die van PSV naar Ajax gingen. Andersom wel.

3 juli 2019 om 14:08

Als Ajax hun talenten laten gaan is dat meestal met de gedachte dat ze hun verwachtingen niet gaan waarmaken, en andersom als ze naar Ajax gaan wordt dat meestal als een stap hogerop beschouwd. (PSV vind ik in deze discussie op dezelfde lijn als Ajax zitten.

Het gaat erom de verschillende clubs eigenlijk na ajax en psv ook gezond te houden en hun talenten kunnen doorstromen in het eerste dan hou je de andere clubs ook op niveau en kunnen ze ook eens een leuke speler verkopen. Toen vitesse weinig geld had toen werden bijna al hun talenten weggehaald door de grotere clubs dan werk je het ook een beetje in de hand.

Mooi dat ze daar vanaf vandaag mee beginnen.

Een herenakkoord tussen een paar clubs is sowieso geen goed idee. Speeek zoiets dan af voor alle betaald voetbalclubs die een eigen jeugdopleiding hebben.

Men neme 1 scout, die kijkt wedstrijden en ziet ineens een talentje rondlopen bij een club waar een herenakkoord mee is.
Hij gaat het gesprek aan met de ouders en weet hen "over te halen" om hun zoon bij zijn club te laten voetballen, maar de club mag zelf de voetballer niet actief gaan overhalen, dus wat doet de scout. Hij verteld de ouders dat zij zelf moeten aankaarten bij de club dat ze naar een andere club willen (die van de scout). Dan kan een oude club geen nee meer zeggen en voldoet de club van de scout toch aan het herenakkoord.
Dus alles kan verkapt toch gebeuren ondanks een "herenakkoord".
Een wassen neus.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren