Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax slaat toe in Alkmaar en troeft Dortmund, Chelsea en PSV definitief af

Laatste update:

Ajax heeft dinsdag de komst van Rio Hillen afgerond, zo maken de Amsterdammers bekend via de officiële kanalen. De zestienjarige verdediger komt over uit de jeugd van AZ en heeft zijn handtekening gezet onder een contract dat loopt tot medio 2022.

Hillen tekent daarmee zijn eerste profcontract. De jeugdinternational was sinds 2014 actief bij AZ, dat hem destijds oppikte bij AFC. Het talent werd de afgelopen maanden ook in verband gebracht met een overstap naar Borussia Dortmund, Chelsea en PSV, maar geeft er dus de voorkeur aan om naar Amsterdam te verhuizen.

Naast Hillen lijkt ook Kian Fitz-Jim AZ op korte termijn te gaan verlaten voor Ajax. De regerend landskampioen pikte onlangs ook Steven van der Sloot op in de jeugd van aartsrivaal Feyenoord. Een zogenaamd ‘herenakkoord’ moet per 2020 garanderen dat Nederlandse clubs met een jeugdopleiding die een internationale status geniet elkaar hogere vergoeding betalen als zij talenten weghalen bij de concurrentie.

Een goede aanwinst voor Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dit was toch al eerder bekend gemaakt? In ieder geval een prima talent, hopen dat hij zich goed blijft ontwikkelen!

11 juni 2019 om 15:36

Klopt, alleen vindt de media het blijkbaar extra belangrijk om dit weer lang en breed uit te meten, zodat er weer genoeg discussie op gang wordt gebracht wat veel clicks oplevert. Is inderdaad gewoon al oud nieuws.

11 juni 2019 om 15:38

Ja, paar maanden geleden al maar nu officieel getekend.

Ajax gaat zich dus niets aantrekken van dit akkoord, of ze kapen nog even alles weg, voordat dit akkoord ingaat. Niet netjes in mijn beleving

11 juni 2019 om 15:22

Dat is vooral dat laatste.

En het akkoord houdt niet in dat er geen spelers van de top opleidingen onderling worden weggekaapt, maar dat er een extra vergoeding tegenover staat wanneer t wel gebeurd
Groot wezenlijk verschil!

11 juni 2019 om 15:22

Ik ben het enigszins met je eens, maar waarom is dat akkoord ook niet per direct ingegaan? Dat vraag ik me het meest af. Dan kun je niemand er op aankijken dat ze nog zaken proberen te doen, niet meer dan logisch zelfs. Ajax en PSV zoeken nog altijd naar de beste talenten van het land, en terecht, dat horen zulke clubs ook te doen.

11 juni 2019 om 15:29

Deed az uberhaupt mee aan dit herenakkoord dan? Nee toch? Dat is met betrekking op het aantrekken van van van der Sloot. En ja, het is misschien niet zo netjes om vlak voor dat het akkoord in gaat nog even goed te profiteren van de regels zoals ze nu nog zijn, maar wel begrijpelijk vanuit ajax' perspectief. Wat houdt ze tegen?

11 juni 2019 om 15:42

Ja, AZ doet hier ook aan mee. Alle Eredivisie clubs die een jeugdopleiding met een internationale status hebben vallen onder het akkoord. Dus ook AZ, Utrecht en Vitesse, naast de top 3. Maar zoals je zegt; Ajax doet gewoon wat het mag.

11 juni 2019 om 15:45

Ja AZ doet mee met dit akkoord. Ik zeg ook niet, dat het tegen de regels is. Alleen vind ik het persoonlijk niet netjes. En inderdaad ook daarna mogen de clubs bij elkaar jeugd spelers halen, alleen moeten ze dan meer betalen! Dus het lijkt er nu op, dat Ajax nog even "goedkoop" aan het shoppen is.

11 juni 2019 om 16:59

Dan hoort Sparta imo opzichte ook wel bij. Hoeveel Bvo's kunnen roepen dat ze zoveel spelers in het NL elftal. Jammer dat zij dan niet meedoen aan deze akkoord.

11 juni 2019 om 17:10

Ik vind het niet eerlijk dat de topclubs extra geld moeten betalen aan AZ, terwijl AZ wel talenten voor een prikkie kunnen oppikken bij de overige clubs.

11 juni 2019 om 17:21

Ik heb de indruk ook door recente uitspraken van de heren van der sar en overmars dat Ajax vooral doet wat het wil. Op deze manier stralen ze uit zich ver boven zichzelf verheven te voelen.

11 juni 2019 om 18:09

@mgmv

Sowieso belachelijk. Het is nota bene de Knvb die bepaalt wanneer een jeugdopleiding de internationale status krijgt en/of behoudt. Dat hele herenakkoord klopt van geen kant, want je zou dan denken dat de compensaties bij kleinere clubs veel harder nodig zijn. Vergeleken met die clubs kan de top 5 het makkelijk missen.

11 juni 2019 om 15:29

Wat is er niet netjes aan? Dat akkoord gaat pas in 2022? in, dus tot die tijd heeft Ajax hier alle recht toe. Bij Ajax worden ook de grootste talenten weggekaapt, AZ haalt weer grote talenten bij clubs als NEC weg.

11 juni 2019 om 15:39

Het akkoord gaat vanaf komend seizoen al in. Maar ook dan geldt: Ajax heeft dus alle 'recht' om dit nog te doen.

11 juni 2019 om 16:22

Oké, vandaar al die talenten die nu al die overstappen maken. Uiteindelijk is het voor het Nederlands voetbal ook beter als deze spelers in Nederland blijven. Vanaf volgend seizoen is de kans groter dat dit soort talenten naar het buitenland gaan, omdat de Nederlandse top ze niet meer gaat halen.

11 juni 2019 om 17:07

Volgens mij kan de Nederlandse top ze volgend seizoen nog steeds halen, maar moet er dan wat meer worden betaald.

11 juni 2019 om 15:43

Ajax moet zich dus afzijdig houden en gewoon toekijken hoe zo'n talent naar Dortmund of Chelsea gaat? Wie wint daar iets mee?

11 juni 2019 om 15:53

Stap naar het buitenland is natuurlijk lastiger, dan naar Amsterdam.

Echter, hoop ik wel dat de UEFA hier wat scherpere richtlijnen voor gaat schrijven om dit "kapen van jeugdspelers" door grote Europese clubs tegen te gaan. Wellicht dat de Brexit hier ook in gaat helpen 🤗

11 juni 2019 om 15:57

Ajax is net als Bayern Munchen geworden en zwaait met een zak geld naar 16 jarigen. Eerst de aanvoerden van Feyenoord O17 en nu de beste speler van AZ O17.

11 juni 2019 om 16:02

Alleen die jongen van Feyenoord wilde zelf al weg en heeft zichzelf aangeboden bij Ajax (en PSV meen ik). Ging puur omdat hij niet tevreden was over Feyenoord.

11 juni 2019 om 16:05

En in buitenland Southampton en Wolfsburg met interesse, die zou sowieso vertrekken. Vraag was alleen nog waarheen.

11 juni 2019 om 17:33

Had hij wellicht nu naar het buitenland gegaan, zou ik ook niet blij van geworden zijn dan

11 juni 2019 om 17:44

@theHurricane, wat ook niet zo netjes is is zeiken over een afspraak die meerdere partijen met elkaar hebben gemaakt. Dan had je die afspraak niet moeten maken, of een ander voorstel moeten doen.

On: dat herenakkoord gaat pas volgend seizoen in, dus al die drogredenen dat Ajax zich daar niets van aantrekt of gaat aantrekken slaan nergens op. Daarbij gaat het om een akkoord dat volgend seizoen pas van kracht wordt, dus alle partijen hebben ook het risico dat hun spelers voor die tijd nog ‘eerlijk’ worden weggekaapt aanvaard. Met andere woorden, niemand kan huilie huilie doen

12 juni 2019 om 00:17

Het akkoord houdt in dat er extra betaald moet worden als er toch spelers gekaapt worden van de concurrent. Daarnaast is het nog niet in gegaan dus slim dat Ajax nu nog extra spelers probeert in te blijven.

12 juni 2019 om 05:38

Ook Dortmund en Chelsea waren in de slag voor deze jeugdspeler. Eerst zou het herenakkoord betekenen dat Ajax dan niets kan doen. Nu wordt geopperd dat Ajax dan "meer" moet betalen. Blijft net zo raar. "Ga maar liever naar 't buitenland" is dan het effectieve credo. Wie bedenkt dit?

Ughh toch erg frustrerend om in voorgaande en vast en zeker ook dit topic weer te moeten lezen over het "verbreken van het herenakkoord". DIT IS NOG NIET INGEGAAN! Als jij per 2021 niet meer laten we zeggen voetbal mag kijken, dan ga je toch juist voor 2021 veel voetbal kijken. Daarnaast vind ik dit een uitstekend talent dat die 50.000 euro er ook wel voor betaald had mogen worden, zeker gezien onze zwakke bezetting centraal achterin in de jeugd.

11 juni 2019 om 15:47

Correctie, het gaat vanaf volgend seizoen in. Maar voor de rest ben ik het met je eens

Nog meer kwetsende spreekkoren en spandoeken volgend jaar in uitwedstrijden van Ajax......

Mooi! Laat die toppers in de jeugd maar komen! Ajax is goed bezig met het versterken van het huidige eerste elftal en ook de toekomst.

"een zogenaamd ‘herenakkoord’ moet voorkomen dat Nederlandse clubs met een jeugdopleiding die een internationale status genieten per 2020 spelers bij elkaar weghalen. "

Stop nou eens met deze berichtgeving, dit is onjuist. Wat er is afgesproken is dat de vergoeding omhoog gaat bij het aantrekken van talent van een andere Bvo. Dus niet dat dit zou moeten voorkomen dat dit nog gebeurd.

Man man.....

11 juni 2019 om 18:05

Wat er afgesproken is is dat de betrokken clubs -in principe- geen spelers meer van elkaar over zouden nemen, maar als dat dan toch gebeurt staat daar een flinke compensatie tegenover.

Je kunt het interpreteren zoals je wilt, maar dat was de uiteindelijke boodschap naar buiten toe. Ik vind het alleen grappig dat Ajax kennelijk de boosdoener in dit hele verhaal is, terwijl de subtop gewoon kan blijven loeren bij de opleidingen van clubs onder hen.

Lekker man, koop die hele eredivisie maar leeg...na ons de zondvloed!

11 juni 2019 om 15:45

Anders gaatie naar Dortmund of Chelsea? Nu blijft hij wel in NL

Dat herenakkoord gaat dit soort overgangen toch niet voorkomen. Ze maken ze alleen dubbel zo duur als nu het geval is. Dat gaat dan over bedragen in de tien duizenden euro's. Als Ajax dan een groot talent ziet gaan ze die gewoon overnemen en wordt dat bedrag keurig betaald. Let maar op, als dat heren akkoord is ingegaan zul je dit nog gewoon gaan zien. Misschien wat minder vaak, zou kunnen. Maar juist aan de grootste talenten zal getrokken worden, zeker die van de clubs buiten PSV en Ajax.

11 juni 2019 om 15:43

@ajaxchamps.

Nog erger, dat herenakkoord is extra bescherming voor Ajax. Nu roepen al die supporters, het herenakkoord en niet netjes. Ze hebben geen eens door dat dit AZ bv veel harder raakt dan Ajax. Ajax kan die extra centen makkelijk ophoesten, maar hoe zit het met de talentjes die bij Ajax niet echt meer aan bod komen en die AZ graag wilt overnemen???? Daar geldt die hogere vergoeding namelijk ook voor.

11 juni 2019 om 15:52

Geen idee eigenlijk, als Ajax de KNVB schriftelijk voor een bepaalde datum op de hoogste stelt van het afvallen (of niet verlengen?) van een speler lijkt me dat niet nodig. Dan is die speler 'clubloos' namelijk maar zijn ook voorbeelden waar een speler zelf weg wilt, die prijs is dan wel van belang inderdaad. Ian Beelen is een voorbeeld daarvan dit seizoen, was dit weekend met Vitesse o19 mee op toernooi, Ajax wilt met hem door maar hij wilt weg. Volgend jaar zou dit voor Vitesse een te grote gok zijn, is namelijk een bedrag van ruim een ton willen ze hem dan overnemen. Dat is voor veel ploegen een te groot risico inderdaad.

11 juni 2019 om 15:58

Ja precies. En toch wordt bij dit soort artikelen telkens gesuggereerd dat Ajax iets zou doen wat niet netjes is of tegen de afspraken in het herenakkoord. Of dat Ajax "nu het nog kan" snel wat spelers bij de concurrent wegkaapt. Echt complete onzin. Ajax heeft de aantrekkingskracht op dit moment. Die jongens willen heel graag komen. Je kunt dit toch nooit volledig uitsluiten.

11 juni 2019 om 16:06

@wolterx precies dat soort spelers bedoel ik. Niet de contactloze spelers, maar de talenten die hun heil elders willen zoeken omdat ze meer speeltijd willen of denken meer kans te maken bij een andere club. Zeker omdat Ajax niet echt heel moeilijk doet over het contracteren van jeugdspelers.

11 juni 2019 om 17:58

En hoe zit het met de talenten die AZ over wil nemen van clubs met nog minder financiele middelen? Sorry hoor, maar AZ is in deze echt niet correcter of minder correct dan Ajax. Diegene bovenaan de voedselketen heeft nou eenmaal de grootste voordelen. Een herenakkoord verandert daar niets aan.

11 juni 2019 om 18:25

Sirius, daar gaat niets veranderen. Denk dat die juist aantrekkelijker gaan worden om spelers te halen.

Buiten het feit dat ik zo'n "herenakkoord' belachelijk vindt, gaat het pas volgend jaar in. Volgens mij moet het "herenakkoord" er vooral voor zorgen dat de financiële compensatie wordt verdubbeld.
Ik denk dat het voor de Nederlandse markt beter is dat een talent in Nederland actief blijft ipv naar Engeland of Duitsland vertrekt. Daarnaast is het natuurlijk een beetje vreemd dat de grootste talenten van Feyenoord en Ajax al jaren richting Engeland vertrekken, maar dat Feyenoord en Ajax niet mogen shoppen bij bijvoorbeeld AZ.

11 juni 2019 om 17:55

Als dat herenakkoord er vooral is om ervoor te zorgen dat de financiele compensatie word verdubbeld, waarom is dat akkoord er dan alleen tussen de top 5? Dan zou je toch denken dat alle profclubs er onderdeel van kunnen zijn. Het zijn immers de kleinere clubs die elk dubbeltje om moeten draaien en de financiele compensatie voor hun talenten goed kan gebruiken. Het is gewoon een uitgebakken excuus om een machtspositie te creeeren.

Erg zuur voor AZ. Zij hebben een uitstekende opleiding, maar de beste talenten worden weggekaapt door de buurman uit Amsterdam. Je kunt je afvragen wat het opleiden nog voor zin heeft.

11 juni 2019 om 15:50

Stengs, Boadu, Til, Koopmeiners? Lijkt me aardig zinvol hoor die jeugdopleiding

11 juni 2019 om 16:40

Bij Ajax worden toch ook weer talenten weggeplukt door andere clubs? Alsof de wereld stopt bij Ajax. Het is voor veel talenten een stap vooruit om naar Ajax te gaan, net als de opleiding van AZ voor talenten van andere clubs een stap vooruit is. Kleinzerige gezever hierover in NL begint echt kansloze vormen aan te nemen. En berichtgeving van 'media' is al even suggestief. Dat akkoord voorziet in hogere vergoedingen. Er is geen herenakkoord gebroken door Ajax.

11 juni 2019 om 16:56

En waar heeft AZ die talenten vandaan dan? Geboren in het stadion?
Of misschien toch op een talenten dag in Amsterdam.....of ze zijn weggeplukt bij een andere club. En ook bij Ajax worden sommige weggekaapt.

11 juni 2019 om 17:52

Tja, en onze beste talenten staan op de radar van AZ. Het probleem omtrent dit hele gedoe is dat AZ de voordelen wil, maar de nadelen niet accepteert en dan om zich heen gaat schoppen in de media. "wat gij niet wilt dat u geschiedt doe dat ook een ander niet".

Verder denk ik dat een herenakkoord sowieso niet werkt. Het is niet moeilijk voor een club om een speler warm te maken als de betreffende speler een stap omhoog kan maken, zij het sportief of financieel. Dat herenakkoord is makkelijk te omzeilen.

Mooi dat hij nu heeft getekend, paar maanden geleden als bekend geworden dat hij zou vertrekken bij AZ (daarom ook alle Social media al op slotje ivm reacties) en dat hij bij Ajax zou gaan spelen. Geboren Amsterdammer, is leuk dat Ajax probeert meer Amsterdammers toe te voegen aan de opleiding. Ook Fitz-Jim is volgensmij een Amsterdammer (en vaker in ArenA gezien) dus ook mooi als die contract gaat tekenen aangezien die ook overstap maakt. Hillen gaat beginnen in o17 maar verwacht hem na winter bij o19 aangezien op zijn positie Aksit en King Ajax gaan verlaten en alleen Musampa als concurrent nog overblijft als linkspoot. Kan met Rensch een heel sterk centraal duo worden.

Even over dat 'herenakkoord': als een speler van 14 jaar bij Ajax speelt en op eigen initiatief naar PSV gaat, valt dat dan onder dit akkoord? Volgens mij gaat iedereen er aan voorbij dat spelers (zonder contract) net zoals in het amateurvoetbal gewoon kunnen overstappen naar een andere club, op eigen initiatief. Dat is toch niet zo gek?

11 juni 2019 om 15:54

Ja, valt onder dat akkoord. Als de club zegt door te willen met een speler en speler wilt weg moet er een X-aantal betaald worden voor elk jaar in de opleiding vanaf 11. Dus kan 3 jaar zijn, dat kost dan nogsteeds ruim een ton. Dat is een gok die je niet zomaar maakt.

11 juni 2019 om 15:57

Dat is ook (een van de) reden(en) dat ik denk dat dit akkoord niet van de grond gaat komen. Moet namelijk nog een partij goedkeuring geven die zelfs vetorecht hierover heeft, als die niet akkoord gaat zal dat hogere bedrag dus niet erdoor komen, net als leeftijd van 12 naar 11 dan van de baan is. Sluit niet uit dat spelers dan nog sneller in buitenland gaan tekenen en dat clubs buiten dit akkoord gaan klagen over een soort kartelvorming aangezien die clubs nu dubbel zo hard leeggetrokken gaan worden en er nog eens minder geld voor krijgen ook.

11 juni 2019 om 15:58

Oké, dat lijkt mij juridisch niet kunnen. Maar goed, er zal over nagedacht zijn. Het klinkt toch alsof je een kind verplicht bij je te blijven voetballen. En stel hij wil (terug) naar zijn amateurclub? En als ze het daar daarna weer een overstap naar een (andere) bvo maken?

Dank voor de reactie!

11 juni 2019 om 16:10

Correct me I'm wrong, maar druist dit dan niet in tegen het Bosman-arrest? Het zou dan sowieso niet kunnen bij contract-spelers, maar bij niet-contract speler lijk het me dan ook in strijd met Europees recht..

11 juni 2019 om 16:19

Zou ik zo snel niet weten, volgensmij was bij Bosman-arrest de kwestie vooral dat een speler die uit zijn contract liep nogsteeds afhankelijk was van de club. Hier gaat het over spelers die nog geen contractspelers zijn zoals je al zegt, lijkt me dat daar een verschil in zal zitten waar vast wel over zal zijn nagedacht. Ik denk persoonlijk dat het akkoord meer voor de bühne is. Was deel van veranderakkoord anders was dit er ook nooit doorgekomen, is namelijk voor veel meer ploegen negatief is dan positief aangezien het op momenteel slechts 6 ploegen effect heeft, waar ook nog eens 2/3 ploegen er weinig voordeel aan zullen ondervinden.

Herenakkoord is onzin natuurlijk. Dan gaan ze naar t buitenland? Gewoon contract tekenen waar je wil. Akkoord is toch niet juridisch afdwingbaar want ik strijd met alle regels. Als iemand weg wil dan kan dat gewoon.

Dat herenakkoord is 1 grote onzin. Ze willen allemaal de voordelen, maar niet de nadelen. Overigens zijn clubs altijd erg egoistisch, dus een dergelijk herenakkoord gaat alleen maar problemen opleveren.

Prima maar mogen Feyenoord en PSV dan voortaan ook 16 jarige bij Ajax weghalen of Fortuna als ze dat willen en de speler wil het zelf ook?

12 juni 2019 om 15:13

Maar ook afdankertjes kunnen later altijd nog beste spelers worden... Of ze floppen in het buitenland zogenaamd goede als "Bazoer"

En iedereen valt weer over Ajax en alleen over Ajax. Staat toch ook in het artikel dat PSV ook interesse had? Val daar dan ook over...

En dan nog. Akkoord is niet ingegaan en al was het ingegaan hadden Ajax en PSV het alsnog gedaan, maar hadden ze meer moeten betalen.

En volgens mij is het ook gewoon mooi dat een talent in NL blijft. Ongeacht of hij voor Ajax of PSV kiest. Beter daardoor gekaapt worden dan door buitenlandse club.

Bij Ajax krijgen talenten wel tenminste de kans. Bij clubs in de Engelse top is het maar de vraag of je tussen alle miljoenen aankopen een keertje mag invallen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren