Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Bizarre kopstoot levert trainer in Italië vijf maanden schorsing op

Laatste update:

Giancarlo Favarin heeft zich van zijn slechtste kant laten zien. De trainer van Lucchese uit de Italiaanse Serie C vertoonde afgelopen weekend in de slotfase van de wedstrijd tegen Alessandria wangedrag door een kopstoot uit te delen aan Gaetano Mancino, de assistent-trainer van de opponent.

In Italië is het incident het gesprek van de dag. De wedstrijd tussen de twee derdeklassers eindigde in 2-2 en in de absolute slotfase escaleerde het. Favarin ging op een bepaald moment verhaal halen bij de assistent-coach en deelde daarbij een keiharde kopstoot uit. “Ze hadden me de hele wedstrijd zitten uitdagen", zo verdedigde Favarin zich.

De Italiaanse bond is absoluut niet te spreken over de actie en legt de oefenmeester een schorsing van vijf maanden op. Favarin werd ook gestraft vanwege zijn uitlatingen langs de lijn tijdens de wedstrijd. Zo gaf hij een van zijn spelers opdracht het been te breken van een tegenstander. De Italiaanse bond vindt het gedrag van de coach walgelijk.

De bond spreekt onder meer over 'godslasterlijke opmerkingen' van Favarin. Slachtoffer Mancino werd voor twee wedstrijden geschorst vanwege zijn ‘provocerende gedrag’ langs de lijn tijdens het duel. Het is niet bekend wat de betrokkenen van de straf vinden.

De juiste strafmaat is gehanteerd

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Als club moet je afscheid nemen van deze man.

29 januari 2019 om 17:50

Wat mij betreft neemt de hele sport afscheid van deze man.

5 maanden schorsing? Wat dacht je van een celstraf van 5 maanden. Dit soort gasten zijn een gevaar voor de maatschappij, laat hem maar even in een hokje van 2 bij 2 nadenken over z'n actie.

29 januari 2019 om 11:55

Beetje door aan het slaan DVV20? 5 maanden schorsing is een goeie straf. Verdient.

29 januari 2019 om 12:01

Vijf maanden cel is wellicht wat overdreven, maar doe je dit in de stad op camera kun je gewoon zitten voor zware mishandeling hoor als het slachtoffer bijv. zijn neus breekt. Zou zo'n clown in ieder geval per direct ontslaan.

29 januari 2019 om 12:10

Dit zou voor zover ik weet niet onder zware mishandeling vallen, gezien er in principe geen sprake is van blijvend letsel. echter, voor eenvoudige mishandeling (waar hier sprake van lijkt te zijn) staat ook een maximum celstraf van 3 jaar (hier in nederland). die 5 maanden celstraf zou wel degelijk een redelijk logische mogelijkheid zijn wanneer dit op straat zou gebeuren. Bizar eigenlijk, dat er op een voetbalveld andere wetten lijken te gelden.

29 januari 2019 om 12:33

Er zijn niet veel mensen die na een "gewoon" vechtpartijtje heel lang de cel in moesten. Wat dat betreft lijken er inderdaad andere wetten te gelden op een voetbalveld.

29 januari 2019 om 12:35

@sanderkoevoets

Ja, in de stad op camera is het wellicht een mogelijkheid op celstraf, tegenwoordig word alles afgedaan met een taakstrafje, lees de kranten er maar op na. (i NL wel te verstaan)

Dat je zo'n trainer per direct moet ontslaan ben ik met je eens, die man heeft zichzelf duidelijk niet in de hand.

29 januari 2019 om 12:38

Sander

"vijf maanden cel is wellicht wat overdreven, maar doe je dit in de stad op camera kun je gewoon zitten voor zware mishandeling hoor als het slachtoffer bijv. zijn neus breekt. "

Dit wat hier gebeurd kan je (ook) gewoon Strafrechtelijk vervolgen. Die trainer die geraakt is kan gewoon aangifte doen. Het feit dat dit op een sportveld gebeurd en niet in de stad betekent niet dat het Strafrecht opeens niet meer geldt.

29 januari 2019 om 12:53

oxxis

"dit zou voor zover ik weet niet onder zware mishandeling vallen, gezien er in principe geen sprake is van blijvend letsel. echter, voor eenvoudige mishandeling (waar hier sprake van lijkt te zijn) staat ook een maximum celstraf van 3 jaar (hier in nederland). die 5 maanden celstraf zou wel degelijk een redelijk logische mogelijkheid zijn wanneer dit op straat zou gebeuren. Bizar eigenlijk, dat er op een voetbalveld andere wetten lijken te gelden."

Op een voetbalveld gelden dezelfde wetten als op straat. Echter, om ervoor te zorgen dat niet iedere tackle die net verkeerd uitvalt leidt tot een stroom aangiftes is er in het Strafrecht wel sprake van een uitzonderlijke positie voor activiteiten in de categorie: 'de drie 's-sen'. Sport, Sex en Studenten.

De wet neemt dan aan dat in die gevallen op zijn minst sprake is van risicoaanvaarding, omdat je deelneemt aan activiteiten waarbij een fysieke component inherent aan die activiteit is. Dat maakt dat het risico op letsel of blessures groter is. En als je dus aan die activiteit meedoet, neem je wel een grotere kans op letsel/blessures/schade. Een tackle kan, mist binnen de spelregels, letsel veroorzaken, als jij je vriendin een pak voor haar billen geeft in een Smspelletje of iets dergelijks (met haar uitdrukkelijke toestemming), dan kan je in veel gevallen daarvan achteraf geen aangifte doen van mishandeling. Hoewel de handelingen op zich wel als mishandeling gekwalificeerd kunnen worden.

Echter, dit is niet onbeperkt. Zie Bouaouzan/kokmeijer, Van Ede/hoekman en andere zaken. Als het gebruikte geweld zo buiten proportioneel is dat niet meer gesproken kan worden van een handelinn die past binnen de spelregels of binnen het kader van de risicoaanvaarding, dan kan wel degelijk vervolging plaatsvinen volgens het Strafrecht.

In dit geval vind ik het een duidelijk geval van pure mishandeling. En zou het slachtoffer ook aangifte moeten doen, zodat de verdachte vervolgd kan worden.

Overigens heb jij het over vijf maanden cel, maar de richtlijn voor eenvoudige mishandeling (geen letsel wel pijn), als first offense, een boete van 400 Euro voor een droge knal. Meerdere klappen is 32 uur taakstraf en meerdere klappen met voorwerp 60 uur taakstraf. Zo loopt het op, tot zwaarder letsel met voorwerp geslagen zo'n 150 uur taakstraf.

Als sprake is van recidive, dan praat je bij een droge klap al over 48 uur taakstraf, oplopend tot 220 uur taakstraf en/of 15 weken cel.

Persoonlik vind ik deze kopstoot zo heftig dat ik, als first offense, 60-80 uur taakstraf wel op zijnplaats zou vinden. Bij Recidive zou je inderdaad kunnen denken aan 3 weken cel, wat mij betreft.

Vijf maanden cel is wel heftig hoor.

29 januari 2019 om 12:57

Juga

"er zijn niet veel mensen die na een "gewoon" vechtpartijtje heel lang de cel in moesten. Wat dat betreft lijken er inderdaad andere wetten te gelden op een voetbalveld."

Dat klopt maar dat heeft ermee te maken dat 99% van de gevallen voorkomen in het amateurvoetbal. Daar zijn geen camera's aanwezig, daar zijn vaak maar weinig of geen toeschouwers bij aanwezig en de bond (en eventueel de politie) moeten dan achteraf maar zien te achterhalen wat er exact gebeurd is. En je voelt het zelf denk ik al aan, de verklaringen lopen in verreweg de meeste gevallen totaal uiteeen.
'huh, geslagen neuh man, hun waren begonnen, hun waren bezig, ik heb alleen maar geprobeerd vrede te stichten'.

En voor het opleggen van een strafmaatregel moet nu eenmaal sprake zijn van wettig én overtuigend bewijs. Als dat er niet is, dan gaat dat niet. Zo hebben we dat namelijk, als rechtvaardige mensen, met elkaar ooit afgesproken. En dat lijkt mij een kernwaarde van een Rechtsstaat.

Maar dat heeft dus niets met 'andere wetten' te maken die gelden opo een voetbalveld.

29 januari 2019 om 13:01

Fr_jc

"tegenwoordig word alles afgedaan met een taakstrafje, lees de kranten er maar op na. (i NL wel te verstaan) "

Als jij een eerlijk en objectief beeld zou willen hebben van hoe de Strafrechtpleging in Nederland werkelijk is, dan is 'de krant lezen' werkelijk het slechts denkbare wat je kunt doen. Kranten geven namelijk geen volledig beeld over de rechtspraak, laat staan álle uitspraken, die geven alleen die uitspraken die opvallen of die aanspreken omdat de personen die het betreft bekend zijn. En daarom denken mensen dat rechters 'alleen taakstraffen opleggen'. Maar dat is ten eerste absoluut niet waar en ten tweede misken jij gewoon de feiten. Nederlandse rechtspraak behoort al jaren tot de strengst straffende systemen van Europa. Er worden wel degelijk gewoon harde straffen opgelegd, alleen lees je die kennelijk niet in de krant, waar alleen de schreeuwende koppen staan voor individuele gevallen.

29 januari 2019 om 13:19

Constant kante:

Uiteraard staan lang niet alle gestraften van een mishandeling (ect) in de krant(en). Dat kranten een eenzijdig beeld willen geven is ook in geheel duidelijk.

Echter is het ook zo dat dit soort 'lichte' vergrijpen in 95% van de zaken (gewoon) afgedaan worden met een boete (bij bv tanden) en een taakstraf. Is het niet dat de rechters in Nederland steeds meer de taakstraf gaan hanteren? dat de rechters de gevangenissen moeten ontzien? dat er te weinig personeel is om gevangenen te bewaren. De lijst is nog veel langer maar kan en zal ik niet verder opsommen.

Dus aan de ene kant ben ik het geheel met je eens, de andere kant zoals in het kort beschreven zijn ook gewoon de feiten, ook al zijn dit 'alleen de schreeuwende koppen staan voor individuele gevallen'.

29 januari 2019 om 14:12

Ik hoor jou nog door het lint gaat met die Russen dat ze zich nooit meer hoeven te laten zien op de voetbalvelden en dat ze de cel in moeten, en nu vind je dit opeens overdreven?

29 januari 2019 om 14:26

"echter is het ook zo dat dit soort 'lichte' vergrijpen in 95% van de zaken (gewoon) afgedaan worden met een boete (bij bv tanden) en een taakstraf. Is het niet dat de rechters in Nederland steeds meer de taakstraf gaan hanteren? dat de rechters de gevangenissen moeten ontzien? dat er te weinig personeel is om gevangenen te bewaren. De lijst is nog veel langer maar kan en zal ik niet verder opsommen. "

Dat 'lichte vergrijpen' met taakstrafffen worden afgedaan, of met boetes, vind ik niet meer dan terecht. Wat heeft het voor zin iemand voor zoiets direct de cel in te flikkeren? Sowieso, dat celstraf, bijvoorbeeld, preventief zou werken om strafbare feiten in de toekomst te voorkomen heeft geen enkele wetenschappelijke basis. Dus waarom dan dergelijke straffen opleggen? Zinloos. Kost trouwens ook veel en veel meer geld dan alternatieve straffen.

" de andere kant zoals in het kort beschreven zijn ook gewoon de feiten, ook al zijn dit 'alleen de schreeuwende koppen staan voor individuele gevallen'."

Ja, dat klopt. Maar het punt is dat jij, uit je bijdrage te lezen, een vergaande conclusie trekt puur op basis van die individuele gevallen. Mijn punt is nou net dat die individuele opvallende gevallen niet maatgevend zijn voor de hele straftoemeting van Strafrechters van dit moment. En dat is wel wat jij deed:
'tegenwoordig word alles afgedaan met een taakstrafje, lees de kranten er maar op na'. .....

29 januari 2019 om 14:27

VCF

Over welke Russen heb je het hier en tegen wie is jouw reactie gericht?

29 januari 2019 om 14:23

Klein beetje overdrijven om m'n punt kracht bij te zetten. Vond je het niet al toevallig dat ik dezelfde termijn hanteer als zijn schorsing. Punt is dat ik vind dat hij strafrechtelijk vervolgd moet worden voor dit. Dit heeft niks met voetbal te maken, dus een onderzoek van de politie zou op z'n plaats zijn.

29 januari 2019 om 14:42

Dan moet het slachtoffer aangifte doen.

29 januari 2019 om 15:21

Zeker niet: Is de politie aanwezig bij of kort na het strafbare feit, of is de politie een strafbaar feit op het spoor? Dan kan een onderzoek starten zonder aangifte.

29 januari 2019 om 15:53

Dvv

Nee, onderzoek van politie/justitie kan alleen als daarvoor voldoende bewijs is (bij gebreke van aangifte). Dat heeft op zichzelf dus niets te maken met aanwezigheid van Politie kort na het strafare feit. Als de politie bij het strafbare feit dan kan er sowieso onderzoek worden gedaan omdat de politieman dan zelf als getuige, met ambtseed, kan optreden, althans kan verklaren over wat hij zelf heeft gezien.

29 januari 2019 om 16:18

Dit is een letterlijk citaat van slachtofferhulp, in samenwerking met de politie. Bijvoorbeeld bij een mishandeling op zaterdagavond in de stad. De politie zal opgeroepen worden en direct onderzoek instellen, zonder dat het slachtoffer aangifte heeft gedaan. Verder eens met jouw verhaal.

Zoiets kan ook alleen in Italië gebeuren. En dan is Lucchese - Alessandria niet eens een derby of een beladen wedstrijd.

29 januari 2019 om 12:54

"en dan is Lucchese - Alessandria niet eens een derby of een beladen wedstrijd."

In het artikeltje van het AD wordt Alessandria toch "de aartsrivaal" van Lucchese genoemd.

29 januari 2019 om 13:34

Dan verkondigt het AD onzin. Rivaliteit (van Lucchese) heerst er vooral met twee clubs in de buurt (pisa en Spezia), die zou je kunnen zien als aartsrivalen. Minimale rivaliteit is er met clubs als Pistoiese, Prato, etc. De aartsrivaal van Alessandria is Casale, een club uit de regio. Minimale rivaliteit met andere clubs uit de provincie, zoals Novara en Pro Vercelli. Alessandria en Lucca liggen ook op bijna drie uur rijden van elkaar.

Haha, dat is tenminste wel een échte kopstoot, in plaats van die halfzachte aaitjes waar voetballers al een rode kaart voor krijgen

29 januari 2019 om 12:03

Haha 1 droge reactie, Maar je hebt wel gelijk ! Al is dit natuurlijk wel erg als het gebeurd

29 januari 2019 om 13:46

Tuurlijk is het erg, ik ben ook blij dat ik niet de ontvanger ben.

Het is natuurlijk schandalig, maar ik moest hier stiekem wel een beetje om lachen. Wat een knal...
En dan als excuus gebruiken dat je uitgedaagd werd 😂. Wel een kopkracht waar de Jong nog jaloers op zal zijn. Verder natuurlijk gewoon ontslaan deze man.

Als trainer zijnde zou je toch wel moeten weten dat je koppie erbij moet houden...

Die assistent zal het ook wel uitgelokt hebben, je geeft niet zomaar een kopstoot. Niet dat ik geweld goedkeur, maar waar ruzie is, hebben altijd 2 of meer partijen schuld.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren