Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Football Leaks: Europese elite werkt aan Super League voor zestien teams

Laatste update:

De Europese voetbalelite werkt op dit moment hard aan de realisatie van een zogenoemde Super League, zo weet NRC Handelsblad vrijdagavond te melden na bestudering van documenten van Football Leaks. In de Super League moeten de zestien grootste clubs van Europa in competitievorm de degens met elkaar gaan kruisen. Daarin is naar verluidt geen plek voor Nederlandse teams, hetgeen funest zou zijn voor de Eredivisie.

Ideeën voor een Super League circuleren al jarenlang, maar nu zouden diverse Europese grootmachten ook daadwerkelijk onderhandelen over de totstandbrenging van het kampioenschap. De gesprekken over een Super League zouden vanaf 2016 in het geheim zijn gevoerd, met Michael Gerlinger als initiatiefnemer. De juridisch directeur van Bayern München heeft zes andere clubs bereid gevonden om plaats te nemen aan tafel: Arsenal, Manchester United, Juventus, AC Milan, Real Madrid en Barcelona.

Daarnaast zouden ook Chelsea, Paris Saint-Germain, Manchester City en Liverpool hoe dan ook deel gaan nemen aan de Super League, die vanaf 2021 zijn intrede moet gaan doen. Vijf gastteams mogen aansluiten, zodat het totaal aantal deelnemers van de Super League op zestien uitkomt: Atlético Madrid, Borussia Dortmund, Olympique Marseille, Internazionale en AS Roma. Voor onder andere Ajax en PSV zou dus geen plek zijn.

Met de Super League willen de deelnemende clubs 'meer wedstrijden spelen die ertoe doen', waardoor de financiële verschillen met de rest van Europa groter dan ooit zullen worden. Alle anderen verliezen de mogelijkheid om zich ooit nog aan te sluiten bij de beste clubs van het continent, zo klinkt het. Voor de Eredivisie kan dat grote gevolgen hebben, zo vreest Hoogleraar sport en recht Marjan Olfers. "Nog niet alles is uitonderhandeld, maar als dit doorgaat is dit een bedreiging voor de Nederlandse en andere competities. Geen Nederlandse club doet mee", vertelt zij aan EenVandaag.

"En waar we wel aan deelnemen wordt door deze League veel minder interessant. Dit zal onze positie verder ondermijnen, erg verdrietig", vervolgt de juriste. "Als blijkt dat dit interessant wordt, verflauwt de aandacht voor andere competities en clubs. Het zal de Nederlandse opleiding van nieuwe spelers ondermijnen, je wilt toch spelen voor de aantrekkelijkste competitie." De Super League zou voor behalve de nationale competities ook een gevaar vormen voor de Champions League, op dit moment het grootste Europese voetbaltoernooi. Die dreigt door de plannen immers zijn grootste blikvangers kwijt te raken.

Spreekt een dergelijke Super League jou aan?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties
2 november 2018 om 19:20

Ik had exact hetzelfde willen posten. Het wordt echt veel teveel van het goede.

2 november 2018 om 19:45

Hoe bedoel je te veel van het goede? Ik snap al die angst voor verandering nooit zo goed, dat bij elke andere competitie opzet of prijsstijging het altijd direct ''het einde van het voetbal'' betekend. Waar zijn die uitspraken op gebaseerd?

ON: Lijkt me een hele goede vooruitgang. Iedereen loopt al jaren te zeiken dat vele competities op slot zitten, terecht. In Duitsland, Frankrijk, Italie en Spanje (barca of Real) staat eigenlijk al jaren lang de kampioen vast. Deze Super League zal dus de spanning in deze competities weer bevorderen. Wie knapt er nou op van een potje Bayern - Frankfurt, Juventus - Empoli of Real Madrid - Valladolid? Dan is het toch veel leuker dat de grote teams het onderling gaan uitmaken?

Enige wat mij wel belangrijk lijkt is dat de competitie wel een toegang heeft voor clubs, dus niet naar het Amerikaanse model waar je geen degradatie en promotie hebt maar dat bijvoorbeeld de nummer laatst degradeert en wordt vervangen door ''the best of the rest''.

2 november 2018 om 19:50

Het grootste probleem is dat de rijke clubs rijker worden, en de rest dus meer moeite heeft om aan te haken. Meer aandacht betekend meer investeringen in de clubs, en voor spelers veel interessanter om voor deze clubs uit te komen. Voor de kijker natuurlijk leuke potjes, maar ik ben geen voorstander.

2 november 2018 om 20:08

Maar dat gebeurd sowieso wel, Super League of niet. En wat betreft spelers, hoe rijk een club is, iedere club mag maar 11 spelers opstellen. Uiteindelijk hoe rijk een club is, het geld zal uiteindelijk toch ook weer terug vloeien naar de andere clubs. Voorbeeld: Als Real Madrid nou opeens 200 miljoen per jaar extra te besteden heeft. Dan kan het nu zomaar 120 miljoen voor de Ligt neerleggen ipv 60 miljoen. Ajax kan op haar beurt makkelijk 25 miljoen neerleggen voor de nummer 10 van AZ oid.

2 november 2018 om 20:14

Inderdaad alleen maar goed. Zijn we eindelijk van die vaste rijke clubs af die de CL van begin tot eind domineren. Zonder hun worden de Europese toernooien eindelijk weer eens spannend. Ben ze liever kwijt dan rijk!

2 november 2018 om 21:00

Je moet ook iets hebben om naar uit te kijken. Als deze clubs wekelijks tegen elkaar spelen wordt het ook saai. En in welk opzicht is dit goed voor de fans die wedstrijden bezoeken? Dit zorgt ervoor dat het nog extremer een elite sport wordt. Zie jij fans 1 keer per week hun team achterna vliegen. Mocht het doorgaan, ontploft het vanzelf weer. Kijken hoelang ze het volhouden zonder de Europese achterban.

2 november 2018 om 21:14

@ sportweek 86,

Dat argument gaat niet echt op. Uit-vakken zijn niet zo groot, hoeveel mensen kunnen er in een uitvak van bijvoorbeeld een PSG of Juventus? Een paar duizend? Je doet nu net alsof de hele supportersschare eens in de twee weken die club achterna moet. Alsof fans van bijvoorbeeld Lille ook elke week uit mee gaan naar Marseille, Nice of Monaco. Ik denk dat je vanuit Madrid eerder in Munchen bent dan vanuit Lille naar Marseille of vanuit Sevilla naar Barcelona.

Daarbij, Barcelona, Arsenal, United hoeveel authentieke supporters zitten daar nog? Dat zijn mensen over de hele wereld. Alsof een United supporter uit Tokio het iets uitmaakt om naar Manchester te vliegen of naar Turijn.

2 november 2018 om 21:35

Er zitten nog genoeg locals in het stadion hoor. En wat wordt de volgende stap? " thuiswedstrijden" spelen in Amerika en China om nog meer geld te genereren. Ik ben er van overtuigd dat 90% van de supporters van deze elite clubs heel dit idee ook verschrikkelijk vinden. Uiteindelijk heb je toch een thuisbasis nodig die ervoor zorgt dat je bestaansrecht blijft houden.

3 november 2018 om 02:11

Daar kan jij wel overtuigd van zijn maar heb je hier ook enige onderbouwing voor, bronnen of iets dergelijks? Ik bedoel ik kan ook roepen dat 90% van de supporters van deze elite clubs voor zijn, maar goed, zonder onderbouwing is dat leeg geschreeuw.

Dit is hoe ik het zie. Ik denk dat supporters van bijvoorbeeld een Real Madrid liever elke week een topwedstrijd van hun ploeg zien dan al die wedstrijden tegen Valladolid, Getafe en Girona, met alle respect. Of ze uiteindelijk nou 3 uur in de trein zitten of 3 uur in het vliegtuig, wat maakt het uit. Die fans gaan toch ook mee uit naar Moskou in de CL, hoezo dan niet naar Munchen of Parijs?

En natuurlijk heeft elke club een thuisbasis nodig, die is er toch ook gewoon? Elke club zal toch gewoon hun thuiswedstrijden spelen of heb ik het mis?

3 november 2018 om 03:17

Dat is wel een prijzig grapje, op en neer vliegen voor 15 uitwedstrijden. Onbetaalbaar voor normale fans, zeker in Zuid-Europa. Maar goed, men gaat ervan uit dat Real fans overal zitten. En in een zekere zin hebben ze gelijk. Overal lopen gloryhunters over de wereld die puur vanwege de kwaliteit fan zijn. Supporters kun je die lui niet noemen, loyaliteit puur op basis van kwaliteit.

Voor de rest is het natuurlijk onzin dat dit spanning gaat brengen. Uiteindelijk zullen ook hier de sterkste teams zich opwerken. Of denk je werkelijk dat Milan of Marseille iets te zoeken hebben tussen die grootmachten?

Vraag is natuurlijk wat de nationale voetbalbonden gaan doen. Die zullen dit niet over hun kant laten gaan wat verstrekkende gevolgen kan hebben.

2 november 2018 om 19:56

tja waarom verbaasd mij dit niet. Dit gebeurd ook buiten het voetbal, grote bedrijven, landen noem maar op. Zou naief zijn om te denken dat dit niet in het voetbal zou gebeuren , waar zoveel geld in omgaat

2 november 2018 om 20:25

Dit las ik ook. Dit vind ik nog veel erger dan een super league, (waar ik nog niet over uit ben of ik dat goed of fout vind). Zou goed zijn als ze alsnog gestraft worden, maar zal wel niet.

2 november 2018 om 21:23

Volgens mij zitten hier vooral een heleboel haken en ogen aan.
- Wordt dit dan een reguliere competitie en scheiden deze ploegen zich af van hun reguliere competitie en de Cl?
- Wanneer denken ze te gaan spelen?
- En hoe denken ze goedkeuring van de Fifa en Uefa te krijgen?
- Ik betwijfel of de gemiddelde seizoenskaarthouden hier per se op zit te wachten Het bezoeken van uitwedstrijden gaat nogal lastg worden.
- Als dit allemaal "zelf opgezet" gaat worden, kunnen nationale bonden ook forse maatregelen tegen deze teams nemen. Het lijkt erop dat er 5 teams "gastteams" zijn, die kunnen niet zomaar hun competitie verlaten en dan weer terugkomen. Als nationale bond zet je ze dan terug naar de 4e divisie.
- Niet deelnemende landen en clubs zouden best een handelsembargo kunnen afspreken met deze clubs. Prima als je je eigen competitie wilt, dat doe je dan ook maar met je eigen spelers.

2 november 2018 om 19:28

Ik zou/ga dit gewoon zwaar boycotten en ik hoop met mij genoeg anderen zodat dit niet aantrekkelijk is voor de betreffende clubs.

2 november 2018 om 19:31

Nog drie jaartjes flink koesteren. Daarna gaan we met z’n allen Max Verstappen aanmoedigen in de Formule 1 of gaan we gewoon iets nieuws proberen, zoals cricket of schaken.

2 november 2018 om 20:57

Deze maand staat het kampioenschap schaken op het spel, een aanrader!

2 november 2018 om 19:36

Gewoon massaal niet kijken is een hele simpele maar ook erg effectieve oplossing.

2 november 2018 om 20:00

Bwoa ieder jaar 2x bayeren tegen barca.. gaap. Dat gaat nooit werken. Zou mooi zijn als deze clubs zichzelf buitenspel zouden zetten met deze stap.

2 november 2018 om 20:06

Wanneer het elke dag Kerst is is het uiteindelijk nooit meer Kerst hè.

2 november 2018 om 20:21

Of misschien een nieuw begin. De Superleague zal bij lange na niet voor iedereen interessant zijn. EC1 weer terugbrengen zoals het was, ondanks het ontbreken van de topteams zal deze gewoon heel populair blijven (misschien nog wel leuker worden).

2 november 2018 om 19:22

Volgens mij helemaal afscheiden, wat een toekomst gaan we tegemoet..

2 november 2018 om 19:28

Nou dit gaat niet gebeuren. Waar willen deze teams nog geld vandaan halen? Die dure reizen kunnen dan echt niet meer. Er is geen speler die nog naar een van onze clubs wil

2 november 2018 om 19:29

Alle spelers gaan naar die 16 clubs? Lijkt me sterk.

2 november 2018 om 19:26

Ze onderzoeken zelfs als het mogelijk is om spelers te laten verbieden om voor het nationale elftal te spelen.

2 november 2018 om 19:35

Mooi toch kunnen ze lekker tegen 15 verschillende clubs spelen. Genoeg andere clubs over om tegen te spelen. + met alle landen ( die niet mee mogen doen) deze competitie boycotten.

"met de Super League willen de deelnemende clubs meer wedstrijden spelen die ertoe doen".

De wedstrijden die er toe doen zijn subjectief. Hiermee hebben ze gewoon schijt aan de fans en de kleine clubs. Voetbal is dood als dit gebeurd (voor het geval dat het al niet dood was).

Het draait steeds meer om geld en om de grote clubs helaas ...... Ik ben hier fel op tegen...

2 november 2018 om 19:22

Ja ma het weerspiegelt onze zieke maatschappij, echt ziekelijk!

2 november 2018 om 21:10

Voor het eerst ben ik het compleet met je eens.😀

Dat de wereld scheef is, wist ik allang. “mensen zijn greedy” zoals een grote filosoof en econoom ooit zei, wiens naam ik nu even kwijt ben. Geld geld,.... en ja het doet me pijn om te zien hoe Barcelona afgelopen 10-15 is veranderd. Nu zullen alle topclubs willen deelnemen, want je moet “meegaan”.

Achja heb eigenlijk niets meer te zeggen.

Dit zat eraan te komen . Dan hebben we teminste weer kans voor de CL haha

2 november 2018 om 19:23

Ja maar dan verliest de CL wel enorm aan waarde zeg..

De doodsteek voor het Europese voetbal, helaas is er niks aan te doen.

2 november 2018 om 19:28

Europees voetbal is al dood.

2 november 2018 om 19:48

Touché

Ik vind dit zo flut idee! Soms zijn julie wedstrijden als Ajax-Bayern Spurs-PSV leuker om t3 zien dan een PSG-Man City

Dit zou een ramp zijn voor het voetbal. Het is hopen dat het niet door gaat.

Ik wordt echt ziek van ze willen ofso dat rest failliet wordt ik overdrijf nu wel

5 november 2018 om 11:26

@ stankraag

In zekere zin wel, dit past precies bij de al jarenlange gaande "push" voor globalisatie, Waar enkel ruimte is voor een aantal grote alles overheersende multinationals (want dat zijn clubs gewoon).

Zo'n Super League is echt een geweldig mooi idee! Tenminste. Als je het voetbal de nek om wil draaien....

Kloof wordt alleen maar groter en groter. En de Europese toernooien waarin wij mee zullen dien zal alleen maar maar voor spek en bonen zijn. Clubs zijn hele seizoen bezig voor een plekkie Europees en voor toernooien die er niet meer om doen. Funes voor Nederland voetbal wereldbreed gezien!

2 november 2018 om 19:33

Nederlandse clubs zijn nou eenmaal niet interessant genoeg voor de rest van de wereld. Mensen kijken liever Real-PSG, City-Bayern, Barca-Juve, dan Nlse clubs tegen een topclub. Die topclubs halen ook meer kijkcijfers dus meer geld binnen, dan snap ik wel dat je er liever zelf van wilt profiteren dan andere clubs laat profiteren.

Money money money!

Het enige wat telt in de voetballerij. Deze onzin zal wel weer verkocht worden met het idee dat dit voor de echte voetballiefhebbers is opgezet die zo vaker kunnen genieten van het beste wat voetbal te bieden heeft.

Heel het spelletje en al het mooie eromheen wordt door geldzuchtige individuen de nek om gedraaid. Eerst die achterlijke poging van Laliga om competitiewedstrijden in de VS te spelen, nu dit. Ik ben benieuwd of deze enge tendens gestopt kan worden, ik zie het somber in.

5 november 2018 om 11:28

@ Blindevogel

Helaas; deze tendens is al enkele decennia aan de gang (want het gebeurd niet alleen binnen het voetbal). De push naar totale globalisatie kan niet meer gestopt worden.

Nog meer van hetzelfde en terug naar de Europacup 1 maar dan met alleen teams uit de grotere landen die steeds dezelfde potjes spelen.

geen nederlandse clubs dus iedereen boos. hadden ze gezegd met ajax en psv, zou niemand zeuren. zo egoistisch is het voetbalwereldje. pech! wordt wel een keiharde competitie dan. 16 clubs. thuis en uit. hard!!!!

2 november 2018 om 22:28

Daar ben ik het niet mee eens. Ik ben een Ajax supporter en was mijn club uitgenodigd, dan was ik zeker trots geweest maar ik had het nog niet goed gekeurd. Generaliseren werkt vrijwel nooit, want niet iedereen heeft dezelfde mening. Dit zorgt alleen maar voor een groter gat tussen rijk en arm. Daarnaast zit ik ook niet te wachten op weer dezelfde teams. Ik kijk al jaren zo goed als geen champions league meer omdat het gedomineerd wordt door dezelfde teams met veel geld. Af en toe zit er een verassing tussen, maar uiteindelijk gaat het altijd tussen Bayern, Real Madrid, Barcelona, Juventus of een Engelse ploeg. Zo verschrikkelijk saai. Ik zie graag weer wat meer willekeurige finalisten zoals een Rode Ster, Celtic of Kiev bijvoorbeeld. Ik zie graag dat elk land goede teams kan afleveren, maar dat zal zo als het nu gaat niet meer gebeuren.

Hoop toch echt dat dit niet doorgaat. Voetbal is geen voetbal meer.

Alleen alsjeblieft geen krokodillentranen van Ajax supporters die enige topics hieronder pleiten voor beneliga's of ingekrompen eredivisie formats.

2 november 2018 om 19:32

Ik dacht echt hetzelfde! Onze topclubjes doen binnen NL precies zo. En maar klagen.....

2 november 2018 om 19:48

Er is een behoorlijk verschil tussen het compleet uitsluiten van andere clubs (superleague) en het willen verkleinen van een competitie van 18 naar 16... beetje opmerkelijke vergelijking

2 november 2018 om 20:48

De essentie is gelijk. De groten roken de kleinen uit. Oogkleppen afzetten helpt echt, sterkte!

2 november 2018 om 22:34

Dat vind ik niet. Door met minder clubs te spelen of een beneliga te beginnen hoopt men op meer top wedstrijden en daardoor een hoger niveau om zo een kans te maken om van het grote geld te winnen. Elk Nederlands of Belgisch team maakt kans om mee te doen en kan promoveren. Dit is niet het geval bij de super league waar een vast kliekje besluit om met z’n 16en maar samen te spelen en zich af te scheiden van de rest van Europa, want dan kunnen ze meer geld verdienen. Hier maakt geen enkel ander team kans op een deelname. Je ziet het verschil hopelijk wel.

3 november 2018 om 01:29

Ja ze maken kans. Alleen is de kans dat het aan de onderkant of 1e divisie voor financiële problemen zorgt groter.

Ik ben erg benieuwd hoe ze dit dan allemaal willen gaan bewerkstelligen. Daarnaast vind ik de keuze voor teams zoals Marseille en Milan op dit moment vreemd. Uiteraard zijn dit vanuit historisch oogpunt enorme clubs, maar kwalitatief kunnen die zich totaal niet meten met de absolute top. Ik zou dan eerder voor teams als Napoli en Tottenham gaan.

2 november 2018 om 19:34

AC Milan heeft meer fans dan Marseille Napoli en Tottenham bij elkaar over de hele wereld.. het interesseert niemand of ze top team hebben. kijkcijfers daar gaat het tegenwoordig

2 november 2018 om 19:45

Waarom nou weer Tottenham? Zijn in 1951 en 1961 een keer kampioen van Engeland geweest. Daarnaast 1 x EC2-winnaar (1963) en 2x UEFA Cup-winnaar (1972 en 1984). Feyenoord heeft meer gewonnen en trekt ook niet minder publiek...

2 november 2018 om 20:00

Als je naar China, Japan, Rusland of verre oosten gaat en de mensen vraagt die van voetbal houden, de meeste zal zeggen ik ben voor, United, Milan, Liverpool, Arsenal, Madrid, Barca, Juventus, Inter, Bayern of Cheslea,.. met alle respect voor clubs als Tottenham, of Napoli die trekken gewoon minder kijkcijfers. Napoli heeft het alleen de Maradona tijdperk mee zich, en Tottenham tja wat hebben die gewonnen de afgelopen 30 of 40 jaar ? ze doen gewoon net 3 of 4 jaar mee in de Champions Leauge.

2 november 2018 om 20:54

Maar sinds wanneer is voetbal een soort showbusiness geworden dan? Het is en blijft een sport waar je sportieve prestaties beloond worden, ongeacht alle tv-deals, sponsoren, etc. Het gaat er niet om hoeveel fans je hebt, maar hoe goed je presteert, dus met argumenten aankomen om het te verantwoorden slaat nergens op.

2 november 2018 om 21:59

Sinds de FIFA en UEFA fair play is aangekondigt, dat betekent meer macht naar de bobos die besturen alle grote clubs wat ze mogen uitgeven en wat niet! Ze zijn dat gewoon zat! Sterker nog de transferkosten sinds de FFP is met 500% omhoog gegaan in nog geen 7 jaar. Terwijl al die jaren daar voor redelijk ging. PSG en City zijn de grootste corrupten in voetballerij! Met alle respect ik dacht de eigenaren mochten niet uit eigen zak gaan betalen, en de sponsoren zijn allemaal verbonden met die eigenaren! De clubs bij elkaar zijn gewoon veel sterker dan die corrupte bende bij UEFA en FIFA dus die mogen gewoon doen als ze samen achter elkaar staan

De tijd dat het voetbal voor de gewone man was ligt al enige tijd achter ons maar het wordt steeds meer een financieel spel voor de rijke elite. De prijzen van kaartjes zullen nog verder de pan uit reizen en tv abonnementen zullen schreeuwend duur worden alleen om aan de wens van een paar rijke clubs te voldoen.
Ik ben een aantal jaar geleden weer begonnen met amateur wedstrijden kijken en dat bevalt mij eigenlijk prima. Geen duren kaartjes geen alcoholvrij lauw bier voor belachelijke prijzen korte reis afstand.
Laat die grote clubs maar aan kloten ik ga er niet aan mee doen...

Zo een super league kan best wel goed zijn, als alle die clubs verbannen worden uit de CL. De kans is heel groot dat de CL veel interessanter wordt dan en niet meer zo voorspelbaar.

2 november 2018 om 19:29

En jij denkt dat de CL zijn huidige status als interessantste toernooi dan gewoon kan behouden?
Dat krijgt dan gewoon een soort status die de Europa League nu heeft.

2 november 2018 om 20:23

Nee hoor.
Die super league zal zichzelf gaan devalueren.
De CL is nu vanaf de kwart finale ook niet meer interessant en de super league is niets anders dan de laatste horde van de Cl.
De kleinere clubs krijgen nu een grotere kans om Europees mee te gaan doen.
Laten die anderen zichzelf maar lekker isoleren, dan kan het voetbal terug naar de clubs die er het beste mee voor hebben.

Ongelofelijk wat een stelletje gekken daar bij de Uefa! Ajax en PSV doen echt niet onder voor een Marseille of AC Milan. De verschillen worden zo ook ongevovelijk groot. Dit mag niet doorgaan behalve als 1 Nederlands team mag participeren!

2 november 2018 om 19:29

Wacht zou het de UEFA zijn die dit gaat organiseren?

2 november 2018 om 19:40

De Uefa organiseert dit niet. Ik hoop dat ze spelers zullen boycotten die hier aan mee gaan doen, geen EK en Wk's meer voor diegene. En ik acht die kans heel erg groot dat ze ddat gaan doen.

3 november 2018 om 12:09

en de clubs uit de nationale competities flikkeren!!!

2 november 2018 om 19:30

Dit mag niet doorgaan? Wie gaat dat verbieden? Die regelen ze als het moet gewoon buiten de uefa om, ga jij ze zeggen dat het mag...?

2 november 2018 om 21:42

Blijkbaar gaat een extern (uit Japan volgens mij) bedrijf dit bekostigen en opzetten en gaat het volledig langs de Uefa. De Uefa zal dit nieuws dus afschuwelijk vinden, als de CL wordt opgedoekt dan zijn de rapen gaar daar en lopen ze enorm veel geld mis.

2 november 2018 om 19:34

Neen dit is niet het idee van de Uefa.

Het is Bayern Munchen dat met dit idee kwam , omdat ze daarmee ongeveer 500 miljoen mee zouden kunnen verdienen ipv 80 miljoen zoals je krijgt bij het winnen van de Cl.

2 november 2018 om 19:40

Wanneer Bayern zo tegen die sjeiks is (zoals Hoeness en co vaak geroepen hebben) moeten ze er nu ook niet mee in bed gaan liggen. Op de mouw dragen ze inmiddels zelf ook al Qatar Airways...

2 november 2018 om 19:44

Er is een hele andere weg waarin je veel meer geld kunt verdienen, namelijk de 3 oude EC cups weer in leven roepen, zodat landen als noem maar wat Oostenrijk, Kazachstan en etc... ook wat kunnen bereiken en ook vanuit dat soort landen veel meer geld komt.

Verdomme waar is de tijd van de ec1 en ec2, raak zo de draad nog kwijt.

Lekker megalomaan project, maar ja, wat is de functie van een voetbalclub?
Rijker en rijker worden tot er nog maar een club is die de grootste, beste en geweldigste is.

Ik heb het vermoeden dat zo een opzet maar even interessant is. Denk dat veel fans snel de binding zullen verliezen met deze super league als je eigen team, of minstens een team uit je land, er nooit bij zit.
Uiteindelijk hebben deze clubs waarschijnlijk de grootste supporters-schare maar in absolute zin hebben alle overige europese clubs natuurlijk meer fans.
Uiteindelijk bepalen de fans of dit een succes wordt. Bij te weinig fabs kan het snel voorbij zijn.
Ik kijk graag naar voetbal maar nog altijd het liefst naar mijn eigen team. En die zou er nou net niet bijzitten.

Denkbaar met name het voetbal in Spanje, Italië, Duitsland, Frankrijk en Engeland kapot gaat. Lokaal een competitie zonder de grootste clubs. Stel je een eredivisie voor zonder PSV, Feyenoord en Ajax. Dan kijkt er toch niemand meer naar?! Gaan alle andere clubs kapot. Vervolgens weinig faciliteiten meer om spelers op te leiden, etc.

Zo te lezen is die super league zowat de halve premier league

Het voetbal wordt gerund door notoire oplichters, door corrupte domoren. Louter de kwantiteit is belangrijk, meer, meer, meer (geld wel te verstaan), terwijl de kwaliteit van de sport al decennia achteruit hobbelt.

De CL is de veroorzaker van de verder uitelkaar lopende financiele middelen, dit komt door de manier waarop het toernooi opgezet is, de topclubs en landen krijgen niet alleen beschermde status bij lotingen en hogere financiele vergoedingen, de opzet van de puntenscoring is ook zo gedaan dat de toplanden en clubs meer punten behalen.

Daarom is het nu dodelijk saai en is de CL een totaal dode competitie die geen competitie meer mag heten, omdat 2/3 clubs geen enkele competitie ervaren van de rest van het veld.

En om die reden willen ze het nu nog erger maken door de verhoudingen helemaal kapot te maken en een atoombom onder het voetbal te leggen...

The rich get richer and the poor get poorer.

Dit zou echt het ondergang van het voetbal zijn moest dit werkelijkheid worden.

Kwestie van daadkrachtig ingrijpen en het probleem lost zichzelf op. Alle spelers besmet verklaren en als ze bij die clubs uit gevoetbald/overbodig zijn kunnen ze nergens in Europa nog terecht. Idem voor jeugdspelers.

Prima toch? Als de nationale voetbalbonden deze clubs dan gewoon uitsluiten van deelname aan de nationale competities en bekertoernooien dan gaat de rest van Europa lekker verder met het voetbal wat we nu hebben, zonder deze megalomane, door arabieren en russen overgenomen, ver van de fans verwijderde macho teams. Mogen ze met zijn 16en lekker gaan zitten kringrukken in hun eigen competitie. Nooit meer last van.

2 november 2018 om 20:26

Precies, zo zie ik het ook.
Dit betekent gewoon het einde van het oneerlijke voetbal, en de clubs die het beste met het voetbal voor hebben komen weer bovendrijven.

Lijkt misschien leuk op papier maar ook daar heb je na 10potjes dan gewoon een top, middenmoot en onderste regionen met dus legio wedstrijden voor de kat zijn viool. En wie interesseert zich dan bijvoorbeeld in Atletico-Inter rondom de kerst als beiden rond plek10 staan?

Is "groot" tegenwoordig een ander woord voor "rijk/bizar in de schulden"?

Laten we hopen dat dit een enorm fiasco wordt.

Vrij aparte lijst natuurlijk. Vast ook een gesloten competitie, zonder degradatie.
Meeste protest zal komen vd clubs die er net niet bij zitten mn Inter, Spurs, Lyon bijv
Als je aan NL clubs begint dan is einde zoek natuurlijk, dan krijg je België, Denemarken, Zwitserland et etc Aangezien deze clubs niet eens in Liga of PL overleven is daar weinig reden toe.
Enfin, ik kijk gerust door naar mn eigen cluppie, ze zoeken t maar uit

2 november 2018 om 19:35

Hou alsjeblieft op over Spurs en Lyon. De mate waarin Spurs in Nederland overschat wordt kent nauwelijks grenzen.

2 november 2018 om 19:48

Falcao hij noemt er een aantal op, dat jij de Spurs overschat vindt prima, maar daar moet je niet iemand op aanvallen. Daarbij heeft GJ gewoon een punt. De Uefa gaat dit nooit goedkeuren wanneer er tig teams protest aantekenen.

2 november 2018 om 19:54

Inter zit er gewoon bij?

Eigen schuld van Nederland wanneer je alle soevereiniteit opgeeft. EU, KLM, NS, euro, klimaat, migratie etc. etc. etc. Uiteindelijk heb je als klein land niets meer in te brengen.

2 november 2018 om 20:03

Jup, zonder EU, KLM en NS was Nederland een supermacht in het voetbal. Niet alleen zouden Ajax en PSV elk jaar de finale van de CL tegen elkaar spelen, waarschijnlijk zouden we allemaal in onze zilverkleurige vliegpakken lachend neerkijken op de rest van de wereld, zwemmend in het geld, de rest van de wereld controlerend.

2 november 2018 om 20:10

Je trekt mijn opmerking uit zijn verband. Door in te stemmen met de opheffing van de buitenlanderregeling in EU-verband heeft Nederland haar eigen over vele jaren opgebouwde positie in het voetbal lichtvaardig op het spel gezet.

Zo gaan de rest van de competities naar de klote

"Meer wedstrijden spelen die er toe doen." Alleen met zo'n statement alleen al maak je duidelijk dat je de rest van de wereld niet meer serieus neemt. Al die clubs, vele met een rijke historie, die zich geen 'wereldtop' kunnen noemen door de al zo grote financiële kloof, worden hiermee weg gezet als irrelevant. Clubs als Ajax en PSV (natuurlijk), maar ook clubs als Kopenhagen, Malmö, Anderlecht en Club Brugge, Partizan en Rode Ster Belgrado, Celtic en Glasgow Rangers, noem ze maar op... Clubs met een gigantische achterban, clubs waar het niet alleen puur om commercie draait maar waar ook nog gewoon gevoetbalt mag worden. Dit zijn de clubs die opleiden voor de o-zo-grote 'Wereldteams', die ondanks hun gigantische rode cijfers (niet allemaal) gewoon ieder jaar kunnen doen wat ze willen. Als het zo moet, dan moet het maar. Dan hoop ik ook van harte dat er een degradatieplaats komt in deze nieuwe competitie. En dat er dan vervolgens ieder jaar een gastland wordt uitgekozen die één team mag sturen ter vertegenwoordiging. Mag de kampioen zijn van dat land, mag ook via een nieuw play-off systeem gekozen worden. Het is maar een idee, maar zo doen wij allemaal toch nog eventjes mee!

2 november 2018 om 19:45

Het is Rangers FC. Glasgow Rangers bestaat niet meer vanwege wanbeleid en belastingontduiking.

Ik kan nu al vertellen dat het in eerste instantie niet leuk is voor het (nederlandse) voetbal, maar op den duur kan dit ook wel eens de doodsteek zijn van de grote clubs. Ik neem aan dat dit buiten de Uefa gebeurd. Worden spelers uit de fifa uefa gedonderd? Als dast gebeurd is het snel gedaan met die Super League.geen Ek's Wk's meer voor hun! Je moet terug naar het oude EC1 Uefa cup en Europa cup 2, dan is en blijft het voor iedereen aantrekkelijk. Je moet juist het voetbal verbreden, ipv verkleinen.

Het publiek kan dat makkelijk saboteren, door massaal niet naar die wedstrijden te kijken. Trapt het publiek er wel in gaat dat achter de decoder een peperdure affaire worden.

2 november 2018 om 20:05

De gemiddelde Chinees of Indiër of Amerikaan zal het niks uitmaken wat er gebeurt met Europese competities. Die wil alleen naar Real-Barca kijken of Man City-PSG.

2 november 2018 om 20:40

Het publiek zonder enige binding met de clubs in kwestie dus.

2 november 2018 om 22:48

Dat is helaas wel hoe het is. Mensen buiten Europa geven alleen om de grote wedstrijden en de grote teams. Deze groep toeschouwers is enorm.

Ik kom geregeld in Amerika en wanneer iemand begint over voetbal en ik wat dieper er op in ga, dan haken ze vaak af. Clubs als Madrid, Barcelona en PSG kijken ze nog wel, maar vraag je over clubs als Everton, Schalke of Sevilla dan is de interesse gelijk weg. Heel erg spijtig.

5 november 2018 om 10:52

@ Araman

Helaas past dit walgelijke plan (wat het naar mijn mening is) bij de algemene trend van totale globalisatie die enkele decennia terug in gang is gezet.

Dit gaat er natuurlijk niet komen, het is gwn chantage om meer geld van de uefa te vergen.

En dat komt op een betaal zender en niemand buiten hun eigen supporters zal daarvoor willen betalen

2 november 2018 om 19:54

Mwoaaa, heel Azië en Zuid-Amerika sowieso wel en heel veel anderen ook....

2 november 2018 om 22:50

Je onderschat het aantal niet-Europese supporters die werkelijk alleen geven om teams zoals Madrid, Bayern en Barcelona.

Zo’n competitie is precies wat zij willen en helaas is deze groep massaal.

3 november 2018 om 03:40

Die mensen supporters noemen gaat echt te ver. Hun binding is met kwaliteit, zou Real of Barca afzakken tot het niveau van Girona zijn die mensen weg. Supporters blijven in goede en slechte tijden achter hun club staan. De kans dat die Aziaten pakweg Man City zouden volgen als ze wekelijks op het 2de niveau stonden te ballen is vrijwel nihil.

Maar goed, aangezien deze grote clubs steeds meer multinational worden en minder voetbalclub heb je wel gelijk in waar de belangen liggen. De trieste waarheid is dat de echte supporters van deze clubs een steeds kleinere minderheid worden.

5 november 2018 om 10:59

@ Adzevedo

Klopt, veelal weten deze mensen ook weinig van het voetbal in het algemeen, maar het past helaas bij de trend van "totall globalisation/totale globalisatie" die op alle fronten er door heen word gedrukt . De "traditionele" supporter heeft het volgens mij al allang en breed afgelegd. Buiten de niet Europese fans zie je bijvoorbeeld ook al jaren Nederlanders die geen Nederlandse club supporten, maar wel fan zijn van 1 van de Europese topclubs.

Als de insteek (of het gevolg van dit idee) daadwerkelijk is om de rest van europa buiten spel te zetten en om ervoor te zorgen dat de oversteek naar deze competitie nooit meer gemaakt kan worden, dan zou ik als resterende voetbalclubs een verdrag opstellen waardoor nooit, maar dan ook nooit meer een club spelers aan een van de deelnemende clubs verkoopt. Op deze manier maakt men het voetbal kapot!

2 november 2018 om 22:51

Tja, wat ga je doen als een speler van Ajax wordt benaderd door Bayern en daar heen wilt?

3 november 2018 om 03:51

Het enige wat dan gebeurd is dat spelers transfervrij vertrekken naar die competitie. Kortom, daarmee duperen clubs zichzelf.

Een verbod op het kopen of huren van spelers uit die competitie is zinvoller. Tenslotte verhinder je dat er geld gaat naar de afgescheiden clubs.

Verder is het zinvol deze clubs uit te sluiten van iedere nationale competitie of Europees toernooi. Ik ben heel benieuwd hoe geweldig al die bestuurders het vinden om jaarlijks dezelfde wedstrijden te spelen.

Fantastisch idee! Laat ze maar lekker voetballen in de Super League. Mooie wedstrijden op programma voor de voetballiefhebber. Naar 3 jaar en 100x Barca - Madrid te hebben gezien is de charme er wel weer vanaf. Deze clubs permament verbannen uit de UEFA zodat ze nooit meer terug kunnen krabbelen. Landen als Nederland Portugal Turkije etc moeten het toernooi boycotten op tv en niet uit gaan zenden. Is kijken hoe lang t duurt. Maar als er geen nieuwe clubals in komen dan wordt het saai en graven ze hun eigen graf.

2 november 2018 om 20:25

Ik kan me ook niet voorstellen dat het gaat werken. Ik volg de Champions League nu ook al nauwelijks meer, dus dat nieuwe toernooi voegt niets toe, behalve dat ze (misschien) tijdelijk geld genereren. Ik denk niet dat onze competitie leeggezogen wordt door deze clubs want ze kunnen er toch maar 11 opstellen. Daarbij denk ik dat het eerder een internationaal gebeuren wordt dat rondtrekt door de wereld. Maar ik denk echt dat men er na een paar jaar op uitgekeken raakt....

5 november 2018 om 11:03

@ mayarood

Als je het verlies van wat Europeanen afzet tegen de wereld markt van globalisatie, zal dat verlies ruimschoots gecompenseerd worden. Waarmee heel lang (zo niet voor eeuwig) vooruit kunnen, het zal mij ook niets verbazen dat dit een opstap is naar een wereld club competitie.

Persoonlijk denk ik dat het nog meer schade zal aanrichten aan kleinere competities, maar ook aan clubs uit de nationale competities van deze "global clubs". Je ziet bijvoorbeeld al jaren in Nederland dat er tig Nederlanders zijn die geen Nederlands club supporten, maar wel fan zijn van 1 van de hedendaagse Europese topclubs.

Alle andere teams kunnen kiezen een handelsembargo met deze afgescheiden organisatie op te stellen, e.g. transfers naar di eliga zijn niet mogelijk. Geen spelers, geen liga, want zo goed zijn de meeste van deze clubs niet meer in opleiden als ze talenten niet mogen wegkopen......

Iedereen schreeuwt (terecht) moord en brand, dus als we nou allemaal niet kijken. Dan kan ik jullie beloven dat die super competitie zo is opgedoekt, want geen kijkcijfers is geen sponsoren

5 november 2018 om 11:07

@ Liefhebber16

Ik ga het zeker niet kijken (ik heb zo ie zo al een broertje dood aan globalisatie), maar het verlies van naar verhouding "enkele" Europeaanse kijkers hebben ze allang ingecalculeerd. Daar liggen de clubs als multinationals totaal niet wakker van, die groep word helaas meer dan ruimschoots gecompenseerd door de rest van de wereld.

Waarom Marseille? Krijg je net als de CL elke keer een Walkover. Waarom City? Komen net kijken in het topvoetbal. Veel prijzengeld betekent overigens ook behoudender voetbal. United die de bus nog meer parkeert. Wordt een spektakel ja!

Alle landen die niet mee mogen doen een nieuwe bond maken de geboycotten landen die competitie's ook niet meer bezichtigen. Engeland krijgt het straks ook moeilijk met de brexit dan kunnen ze ook niet meer zoveel spelers buiten de grens halen. Deze landen ook hun Europese wedstrijden doen zonder deze landen.

laat ze lekker met hun super legeua. ik kijk liever naar een psv tegen twente of ajax tegen willem 2 dan naar bayern roma zij n clubs waar ik niets mee heb.

Benieuwd of dit een league gaat worden op basis van een knockout systeem of op basis van een opzet vergelijkbaar met een reguliere competitie. In laatste geval zouden best clubs kunnen degraderen en andere clubs kunnen toetreden wat voor Nederlandse clubs iets kan doen.

2 november 2018 om 20:37

Ik verwacht op basis van een gesloten competitie. Iets zoals de Nba. Geen promotie/degradatie mogelijkheden en elk jaar dezelfde teams.

Wat overigens ook een mogelijkheid is, is dat er bepaalde gastteams komen, zoals gezegd wordt in de tekst. Dat er elk jaar 1 a 2 teams worden toegevoegd die een jaartje mogen meeballen. Vervolgens worden ze na 1 jaar vervangen door een ander.

We zullen zien.

5 november 2018 om 11:12

@ merselo120

Persoonlijk denk ik dat dit de opstap zal zijn naar een wereld club competitie; en men op termijn wellicht nog enkele nieuwe niet Europese mega clubs (ten gevolge van globalisatie op andere continenten) er aan zal toevoegen.

Dan moeten alle clubs die worden uitgesloten een front vormen. Doe je mee aan de super league dan moeten deze clubs eisen van de bond dat ze niet meer mogen mee doen met de nationale competitie.

Je kan hier wel verwonderd over doen maar dit was gewoon een kwestie van tijd. Overigens lees ik dat er 5 gast teams worden uitgenodigd. Dat is dan weer vreemd. Dat betekent dat deze 5 teams dus niet permanent verzekerd zijn van een plekje in de competitie en er dus altijd altijd een dreiging bestaat van verlies van inkomsten als je niet meer uitgenodigd wordt. Hoe kan je hier op gaan begroten met deze onzekerheid?

Ik vind dit weer een sensatiebericht met een doemscenario. Allereerst heb je ook nog de uefa. De vraag is of de uefa dit gaat goedkeuren en hoeveel water deze super league clubs bij de wijn gaan doen. Of gaan ze een andere bond oprichten? En als ze een andere bond gaan vormen, gaat deze dan onder de Fifa vallen? En als dit niet het geval is dan voorzie ik enorme problemen met transfers. Verschillende bonden met verschillende regels en getouwtrek tussen spelers.
Ik vind het artikel een beetje vaag. Wat zijn de exacte plannen. Onder de Fifa en Uefa of eigen bond?

2 november 2018 om 20:15

Is er überhaupt een bond voor nodig dan? Ze gaan het toch zelf organiseren? UEFA kan ze misschien uitsluiten van de Champions League, maar daar willen ze toch al niet meer in spelen. En ze kunnen megaboetes krijgen, maar geld speelt geen rol bij de elite clubs.

2 november 2018 om 21:01

@Lazio
Ze blijven toch afhankelijk van de UEFA. Die clubs moeten toch aankopen doen. Spelers die spelen bij clubs die vallen onder de UEFA moeten vrijgegeven worden.
Jonge talenten die bij clubs spelen die onder de FIFA vallen.
Het is allemaal niet zo simpel als jij denkt.
Deze clubs die eventueel uit de UEFA stappen blijven enorm afhankelijk van de UEFA.
Daarom weet ik bijna zeker dat deze elitegroep gewoon onder de UEFA gaat vallen. Dit is gewoon een plan van die clubs om eisen te stellen.
De UEFA komt ze uiteindelijk tegemoet en die eliteclubs gaan ook water bij de wijn doen.
Er zal vast een Europese competitie komen. De vraag is of er een degradatieregeling komt in deze competitie. Als dat niet het geval is dan is het klaar met alle overige clubs.

5 november 2018 om 11:19

@ bombanera99

Ze kunnen gewoon uit de Uefa en Fifa stappen, niets houd ze daar in tegen. Hoezo moeten talenten die bij een "uefa clubs" spelen vrijgegeven worden ? Er zijn bij mijn weten geen wetten/internationale verdragen die als speler van een "uefa club" het jou verbied om de overstap te maken naar een niet "uefa club".

Persoonlijk denk ik dat dit helaas de definitieve opstap naar een wereld club competitie zal zijn; zoals de globalistische politici en het grote geld het graag zien. Waarbij ik niet uitsluit dat men op ten duur nog een aantal niet Europese mega clubs (ten gevolge van globalisatie op de andere continenten) zal toevoegen. Het past helaas allemaal precies in de wereldwijde al jaren gaande trend dat alles geglobaliseerd moeten worden.

Top! Dan kunnen weer een leuke CL competitie opzetten en kunnen onze NL clubs weer groeien. Vooral doen!

De gewone man trekt dit niet, laat die 16 droeftoeters maar lekker zichzelf uit de markt prijzen. Dat saaie Bayern en Utd hoef ik niet te zien!

Ik ben voor dit idee. Grote machtige clubs gaan hun eigen ding doen en nemen al die dagjes mensen en toeristen met zich mee. Zo wordt de Engelse, Spaanse, Franse en Duitse competitie weer spannend, zullen er meer echte fans in het stadion zitten en mogelijk de prijzen van de kaartjes omlaag gaan.

Europa heeft 51 landen. Ruim 40 worden nu uitgesloten dus kunnen we het ook omdraaien. Met al die landen uit de Uefa stappen en via een nieuwe bond prachtige toernooien organiseren. Laat die andere 6 a 7 landen het uitzoeken. Ook voor ons valt er dan genoeg geld te verdienen en we zijn verlost van die Maffia praktijken.

Zodra een club uit die super league aanklopt voor een speler va jou....+200% op de vraagprijs!

Hier is toch wel wat tegen te doen? Het gaat denk ik om maar 4 landen, die dit geweldig vindem. en als de rest dit weg stemt is er toch niks aan de hand, of denk ik nu te makkelijk?

Het voetbal is zichzelf aan het vermoorden.

Het enige voordeel is dat de nederlandse clubs meer kans in de CL hebben, voor de rest is het een verschrikkelijk waardeloos idee en verpest elke grote nationale competitie.

En dat alles geïnitieerd door Real Madrid, al jarenlang de walgelijkste poenclub ter wereld. Laat dat Real er maar af, want zo koninklijk is dit niet. Afijn, dat ze mogen zwelgen in hun oneindige grootsheid, dan gaan wij met de iets minder grote topclubs gewoon lekker voetballen. Lekker toch? Een opleidingscompetitie waren we toch al.

Dit is heel simpel op te lossen. Alle andere clubs moeten afspreken een transferboycot met de deelnemende clubs te houden. Dan is t snel klaar denk ik

We kunnen er allemaal iets van vinden maar een dergelijke constructie gaat er natuurlijk gewoon komen. Eerst met 16 clubs uit Europa en die zullen langzaam worden aangevuld met clubs uit (zuid) Amerika, Azie, Australie etc. Een soort van Wereld competitie. Waar je inderdaad straks Chelsea vs Real Madrid in Tokio te zien krijgt. TV-rechten leveren veel meer op dan kaartjes verkoop dus de 'echte' fans interesseert ze niet. Stadions zitten toch wel vol. (met voornamelijk toeristen).
Is dat erg? Misschien wel niet. We moeten niet gaan doen of de Cl nog een toegevoegde waarde heeft voor Nederlandse clubs. Voor PSV en Ajax is het voornamelijk een geldmachine en wat prestige maar overwinteren is het hoogste haalbare.
Zou me ook overigens niets verbazen als er straks een onder-Super Liga komt waar wel de Nederlandse topclubs aan meedoen. Laten we eerlijk zijn, Ajax-Excelsior en PSV-Emmen zijn ook niet de wedstrijden waar je als supporter op zit te wachten.
De vraag is echter wat het met de clubs gaat doen als ze niet meer elk jaar om de prijzen gaan spelen. Er kan er maar 1 van de 16 kampioen worden. En zonder bekertoernooi kun je inderdaad al na een paar maanden 'uitgespeeld zijn'. Kunt niet degraderen, staat misschien al 20 punten achter op de koplopers en dan moet je nog een half jaar... Zou een Atletico of Inter daar op zitten wachten? Vooral als dat een paar jaar achterelkaar gebeurd. Geldt overigens ook voor de nederlandse top 3 als ze aan een Europese competitie gaan deelnemen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren