UEFA Nations League: programma, standen en uitslagen

Dinsdag, 20 november 2018 om

De UEFA Nations League wordt deze week hervat. 55 Europese landen nemen deel aan het toernooi, waarin vier tickets voor het EK van 2020 te verdienen zijn. Voor het Nederlands elftal staan in deze interlandperiode de wedstrijden tegen Frankrijk en Duitsland op het programma. Bekijk hier alle deelnemers, het programma en de uitslagen van alle wedstrijden uit de Nations League.

Bekijk de voorpagina voor het laatste nieuws.


Poll

Ben jij blij met de komst van de UEFA Nations League?


Gerelateerd

77 reacties (laatste reactie door snoun)

Die poule van België is echt lachwekkend zwak, in vergelijking met de andere groepen.

5 september 2018 om 17:08

Zo, die valt mij nu pas op inderdaad. Het verschil is erg groot. Ik zou Zwitserland graag even ruilen voor de Fransen!

Ik ben overigens wel fan van deze opzet. Je hebt vaak leuke wedstrijden erbij. En geen oefenpotjes, maar partijen waar het er 'echt om gaat'. Dit maakt dit toch een welkome toevoeging. Alleen jammer dat we zo bijzonder veel pech hebben met de loting.

7 september 2018 om 11:39

Het ligt er aan hoe je het bekijkt. Zwitserland en IJsland zijn als collectief zeker niet minder dan Frankrijk of Duitsland. Sterker nog, onderschatting ligt op de loer. Zwitserland had geloof ik tot de nederlaag op het Wk 24 wedstrijden op rij niet meer verloren. En IJsland makkelijk op een gelijkspel spelen. Moet het nog maar zien of België 1e wordt.

15 november 2018 om 10:31

Zwitserland verloor in de kwalificatie voor het WK nog van Portugal.
Voor de rest speelde ze tegen landen als Kazachstan e.d...

19 november 2018 om 12:34

Zwitserland is uiteindelijk groepswinnaar geworden, België en Zwitserland beide geëindigd met 9 punten. Maar had liever ook Spanje of Duitsland gehad ipv 2x2 wedstrijden tegen Ijsland en Zwitserland.

wat is dit voor grabbelton indeling en waar slaat dit op dat sterke landen tegen elkaar al in het begin elkaar tegenkomen

5 september 2018 om 11:12

Toch onvermijdbaar gezien de hoeveelheid sterke landen.

5 september 2018 om 11:21

Omdat de toplanden in Divisie A zijn ingedeeld natuurlijk. Zij spelen voor de winst. De andere teams alleen om te promoveren (en 1 ticket voor EK per Divisie)

6 september 2018 om 20:55

Ik begrijp nog steeds niet dat iedere divisie 1 ticket kan verdienen. Betekend dit dan dat uit dvisiegroep D ook een EK ticket komt.....dus voor een land als Andorra Kazachstan of Letland. Dit kan toch niet kloppen???

6 september 2018 om 22:24

Het klopt toch wel elke divisie heeft 1 EK ticket Dus je het zou zomaar kunnen dag een andorra er bij zit

8 september 2018 om 20:28

Op dit EK mogen ook maar 3 Europese landen niet aanwezig zijn, dus zo erg is het niet dat divisie D ook een ticket krijgt.

10 september 2018 om 10:06

Inderdaad. Volgens mij is dit het eerste EK dat er meer landen wel bij zijn dan niet. Belachelijk. Ik heb er in ieder geval heel weinig zin in.

11 september 2018 om 08:18

Dat klopt niet Boris19, dit EK doen er net zoveel landen mee als in 2016

11 september 2018 om 11:57

Je hebt inderdaad gelijk, dat klopt niet. Maar met 24 op de 55 landen kun je wel bijna spreken van meer teams die wel gaan dan die niet gaan. Ik probeer het een beetje recht te lullen, dat snap je wel.

15 oktober 2018 om 11:08

Uiteindelijk halen de beste landen toch wel de finale,dus het maakt niet uit dat er nu meer landen bij zijn toch ?

15 november 2018 om 10:34

Alleen uit divisie A valt een EK ticket te verdienen.
Landen uit divisie D moeten eerst 3x promoveren om in aanmerking te komen voor een mogelijk EK ticket, wat vrijwel onmogelijk is omdat een land als Andorra hooguit tot divisie C zal komen.

15 november 2018 om 19:28

Elke divisie heeft 1 ticket. Alleen divisie A speelt voor het kampioenschap, de rest speelt voor promotie.

18 november 2018 om 16:48

@toss. Dat klopt wel. Elke divisie krijgt een ticket. Dat gaat ofwel naar de winnaar van die divisie of naar het hoogst ge-eindigde land dat zich niet kan kwalificeren via de normale kwalificaties.

Dus er gaat op zijn minst een land uit Divisie D bij zijn.

10 september 2018 om 13:39

@fcpsv78 uhm...misschien een idee om de hele uitleg van de league eens te lezen. Dat is juist het hele idee dat de sterke landen bij elkaar inzitten.

De opzet van de nations league inclusief uitleg is toch al erg lang bekend. Ik ben bang dat je een beetje achter loopt. Maar gezien t aantal duimpjes dat je krijgt, zijn er nog meer mensen niet helemaal op de hoogte.

Mocht je laatst in poule A worden degradeer je dan direct naar een poule B? Ik zie nergens iets staan over wedstrijden over de winnaar van een poule B tegen een nummer 3 poule A?

5 september 2018 om 11:20

Wat ik begreep degraderen alle laatste teams in de poules en promoveren alle nummer eens van elke poule. Alleen de winnaars in poule A spelen een halve finale en finale.

5 september 2018 om 12:59

Goed verwoord. Alle nummers 3 degraderen en alle nummers 1 kunnen promoveren, mits ze niet al in divisie A bivakkeren.

Hoe zit het volgende mbt competitievervalsing?;

Ik vraag me af hoe het dan zit met de EK kwalificatie die in Maart start. Dit zou volgens mij ongelooflijke vervalsing op kunnen leveren.

Stel; Nederland plaatst zich voor de halve finales van de Nations League en uiteindelijk op 9 juni voor de finale...

Dan heeft Nederland in maart al een eerste kwalificatie wedstrijd, daarvoor doen ze hun uiterste best tegen bijvoorbeeld Zwitserland... (nederland is immers nog niet geplaatst voor het Ek)

Op 9 juni wint Nederland en gaat naar het Ek

Daarna zal Nederland rustig gas terug kunnen nemen tegen alle andere tegenstanders in de EK kwalificatie...

Dan is Zwitserland toch keihard genaaid dat ze Nederland eerder hebben gehad dan alle andere landen waartegen Nederland veredelde oefenwedstrijden kan spelen na 9 juni ??

Wie kan mij dit uitleggen....
want ik zie het toch verkeerd mag ik hopen???

5 september 2018 om 13:42

Je ziet het inderdaad verkeerd. De play offs van junk 2019 zijn alleen voor het bepalen van de winnaar van de Nations cup. De playoffs voor het EK voor landen uit de nations cup volgen pas na de EK kwalificatie.

6 september 2018 om 06:04

Dat en de loting voor kwalificatie vindt pas plaats nadat duidelijk is wie zich via deze weg kwalificeert. Dus is wel over nagedacht.

8 september 2018 om 02:15

Los van het feit dat de reguliere kwalificatie pas na de Nations League begint, vind ik het ook vreemd dat je wedstrijdbelangen van een bepaald team lieert aan competitievervalsing. Volgens die logica zou elke competitie vervalst zijn. In elke competitie kan een team toch een bepaalde doelstelling bereiken om vervolgens de wedstrijden daarna rustig aan te doen? Als een club bijvoorbeeld een paar weken voor het eind van het seizoen landskampioen wordt, nemen ze de laatste wedstrijden toch ook niet meer serieus? Is het dan ook competitievervalsing omdat de laatste tegenstanders van de kersverse landskampioen voordeel hebben ten opzichte van de tegenstanders die tegen de kampioen speelden voordat ze de titel wonnen?

Als ik het goed begrijp zijn er na de officiã«le kwalificatiereeks dus Nation league play-offs tussen de beste 4 ploegen van een divisie, die zich nog niet geplaatst hebben via de kwalificatiereeks. Weet iemand echter wat er gebeurt wanneer er meer dan 8 (van de 12) ploegen in een divisie zich al hebben geplaatst via de kwalificatie? Voor divisie A lijkt me dat namelijk best een plausibele uitkomst.

Dus stel dat Nederland straks de enige ploeg is uit divisie A die zich niet plaatst via de kwalificatiereeks, zijn we dan alsnog automatisch geplaatst via de Nations league? Of worden de playoffs dan aangevuld met ploegen uit andere divisies?

5 september 2018 om 17:34

Nee die worden aangevuld met de beste landen uit de B divisie die zich niet geplaatst hebben voor de play-offs op basis van uefa landen ranking.

Ik ben een leek wat betreft de oorlogen/gevoelens en dergelijk in (zuid)-Oost-Europa, maar Servië en Montenegro in dezelfde poule. Was het niet verstandig deze twee landen uit elkaar te halen? Of valt het allemaal wel mee?

5 september 2018 om 17:34

Servië en Montenegro heerst geen spanning tussen

15 oktober 2018 om 11:10

Die 2 landen gaan idd juist heel gebroederlijk met elkaar om. binnen het voetbal,maar zeker ook daarbuiten. Gelukkig !

5 september 2018 om 22:21

Servië en Kosovo (en Albanië waarschijnlijk ook) zijn wat gevoelig, de rest van de ex Joegoslavische landen kunnen prima tegen elkaar uitkomen lijkt me.

6 september 2018 om 22:00

Servië en Montenegro zijn praktisch 1 volk. Er kan geen groter broederschap zijn dan dat. Bijna alle families zijn met elkaars "landen" verbonden. Verder heeft SanderKoevoets niet helemaal gelijk. Tussen Servië en Kroatie zit bijvoorbeeld enorm veel spanning. Servië en Bosnië Herzegovina is ook heel beladen, maar iets minder.

9 september 2018 om 10:54

Gezellige bedoeling daar haha! Dus als ik het goedbegrijp staan de wedstrijden tegen Kroatië, Kosovo, Albanië en Bosnie-Herzegovina standaard onder hoogspanning? Dat zijn de helft van de buurlanden zo ongeveer, lijkt me erg onprettig. What about Macedonië, dat gaat wel gewoon prima? Met Hongarije, Roemenië, etc. zijn geen moeilijkheden sowieso zover ik weet.

5 september 2018 om 22:53

Mooi toch, worden in ieder geval 4 leerzame potjes de komende maanden.

6 september 2018 om 06:44

Qua niveau waarschijnlijk niet, maar je hebt wel 4x een mooie tegenstander en een half miljoen meer prijzengeld. En wie weet kan oranje verrassen.

6 september 2018 om 09:46

Niks te zoeken.. een graag geroepen term.. op basis van loting etc zitten ze er terecht in.. op ieder toernooi, in iedere poule, is er 1 de minste.. zullen we dan maar gelijk bij de halve finale beginnen?

Ik vind het vooral komisch dat Nederland altijd laag staat op de Uefa ranglijst. En nu ineens zitten ze bij de beste 12🤔

5 september 2018 om 22:50

Tot 2016 zal Nederland altijd bij de top 10.

6 september 2018 om 06:46

Bij de beste 12 van Europa. In de wereldranglijst staan natuurlijk ook landen van andere continenten waardoor NL lager staat. En het was overigens ook maar kantje boord.

6 september 2018 om 06:47

Sorry ik zie dat je UEFA noemt, maar die maakt normaal een lijst op basis van de competitie en de clubs in Europees verband. Volgens mij is de indeling bepaalt door de wereldranglijst op een bepaald moment en dan enkel de Europese landen.

6 september 2018 om 14:00

Nee, de UEFA heeft 3 ranglijsten: club, competitie en nationale teams. De laatste vormt de basis voor de nationale League en de EK kwalificatie

14 oktober 2018 om 00:14

Lol altijd laag.. ga spelen man. Je volgt net 2 jaar voetbal ofzo?

Wat ik een beetje vreemd vind is dat de wedstrijden min of meer in november zijn afgelopen en dan krijg je ruim een half jaar later de halve en hele finale. Vind dat daar best veel tijd tussen zit, in mijn optiek te veel tijd.

6 september 2018 om 09:49

Klopt, het is dan ook een ‘extraatje’ dit toernooi, dat tussen uitpuilende kalender is ingeplakt, als vervanging van oefenduels..

Als Nederland nu 2 keer degradeert hebben we in 2028 weer een grote kans op een EK.

Ik snap nog steeds niks van deze hele nations league, alleen moet Finland, Estland en Hongarije te doen zijn voor Griekenland.

15 oktober 2018 om 16:32

Gewoon, 4 divisies, waarbij de landen ingedeeld zijn op basis van hun ranking, dus van sterk (A) naar zwak (d). En met promotie/degradatie zoals bij een gewone competitie. En met een cup voor de winnaar uit divisie A. Allemaal niet zo moeilijk, als je het even opzoekt.

Valt me nu ook op dat 1 ploeg 2x in 1 maand moet en dat omstebeurt. Tot alles gespeeld is.. zo leer je nog eens wat.

Weer zo'n commercieel concept verzonnen door de voetbal bobo's van een grote bond... Van mij hoeft het niet

11 september 2018 om 20:08

Ik vind het beter dan de wedstrijden tegen de kleinere landen. Dit zijn mooie wedstrijden op papier en we zullen zien of het teveel is van het goede. Kwalitatief is het iig beter en het voelt niet als de international break als voorheen. Misschien is het commercieler, dan kunnen de dames ook meer salaris eisen

9 oktober 2018 om 08:19

Beter dit dan een hoop van die schijt oefenwedstrijden die nergens over gaan

Andorra op schema -eerste punt is binnen

Kosovo doet het uitstekend, ze doen voor het eerst mee voor EK kwalificatie en staan knaap bovenaan. Ik hoop dat ze eerste worden.

Dus we hebben het nog in eigen hand

Knap werk van Gibraltar, twee overwinningen in 1 week.

Zweden staat 2-1 niet 3-1
En Macedonie is volgens mij nog niet gepromoveerd. Armenie kan nog gelijk komen en heeft beter onderling resultaat. Georgie is daarentegen al wel gepromoveerd.

Ik zal de laatste zijn die vind dat de KNVB het goed gedaan heeft... maar wat ben ik blij dat ze toen voor Blind gekozen hebben. Nu heeft Koeman op een moment dat het niet slechter kon de beschikking over een goeie lichting die hij helemaal naar zijn hand kan zetten. Wat heb ik de laatste tijd weer genoten van onze topspelers in de maak!! Hier en daar wat bijschaven en we zijn helemaal terug!!

Ik geef graag toe dat ik geen flikker snap van deze gehele opzet. Maar gaan nu de 4 winnaars van de A- competities strijden om 1 winstplek en is die ploeg dan verzekerd van deelname? Als je het niet redt, krijg je dan wel een gunstige loting voor de kwalificatie?

19 november 2018 om 08:41

Nee dat zijn ze niet. Als poule winnaar plaats je je voor de play-offs om 2020. Winnaar nl wint eigenlijk niets

19 november 2018 om 19:26

De winnaars van de divisies gaan rechtstreeks naar het EK. EK qualificatie levert 20 clubs (10 poules nr 1 en 2) en nations League 4 (1 per divisie)

Rusland laat het wederom liggen wanneer het er echt toe doet. Totaal geen recht op ook na de wanvertoning in Stockholm. Een heel geraamte aan spelers die belangrijk waren op het WK, waren geblesseerd, maar als je een bondscoach hebt die talenten zoals Chalov wel oproepen, maar geen kans durven te geven heb je ook niets te zoeken in de A divisie. Wel respect voor Zweden, hebben een hecht team en zijn enorm moeilijk te bespelen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

Nederland

FIFA ranking: 14
2198 fans
Stand
Selectie
Actuele wedstrijden
 TeamPnt+/-
1.Frankrijk2312
2.Zweden1917
4.Bulgarije13-5
5.Luxemburg6-18
Voor de complete stand: Kwalificatie WK - Europa
SpelersPositieW
Daley BlindVerdediger60
Georginio WijnaldumMiddenvelder61
Kevin StrootmanMiddenvelder50
Wesley SneijderMiddenvelder52
Quincy PromesMiddenvelder53
Davy KlaassenMiddenvelder51
Bas DostAanvaller50
Voor de complete selectie: Clubpagina Nederland.

In de wandelgangen

Woensdag 16 januari
Bayern München is van plan om de optie tot koop in het huurcontract van James Rodriguez te lichten. Lees verder
X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren