Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax brengt ‘negatief reisadvies’ uit voor wedstrijd tegen Standard Luik

Laatste update:

Ajax raadt ouders 'ernstig' af om hun kinderen mee te nemen naar de uitwedstrijd tegen Standard Luik, zo meldt AT5 vrijdagmiddag. De club vindt het nodig om die oproep te doen, nadat er twee jaar geleden ongeregeldheden waren tijdens een duel tussen Standard en Ajax. Dinsdag treffen beide clubs elkaar op Sclessin.

"Wij merken dat sommige supporters wel heel jonge kinderen meenemen. Aangezien het een risicowedstrijd betreft, hebben wij dit advies gegeven", laat Ajax weten aan de Amsterdamse zender. Een woordvoerder zegt dat Ajax een dergelijk advies liever nooit hoeft te geven. Hij verwacht niet dat veel kinderen van plan waren om mee te reizen naar Luik. "Maar als ze dit wel van plan waren vanwege de vakantie dan is het erg jammer voor ze. De week erop zijn ze in de Johan Cruijff ArenA van harte welkom."

Standard en Ajax rekenen erop dat duizend supporters mee zullen gaan naar de uitwedstrijden van hun club, schrijft Het Nieuwsblad. Er wordt daarbij gebruikgemaakt van een verplichte buscombi. Geen enkele supporter kan op eigen houtje het uitvak in komen: alleen supporters die per bus meereizen, zullen toegang krijgen.

In 2016 troffen beide clubs elkaar in de groepsfase van de Europa League. Fans van Standard gooiden toen in Amsterdam vuurpijlen naar het thuispubliek. In de returnwedstrijd namen Ajacieden wraak, door vuurwerk op het veld te gooien. Daardoor werd de wedstrijd onderbroken. In 2000 gingen fans van beide clubs voor en na een oefenwedstrijd in Luik met elkaar op de vuist.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

PSV nu ?? Ajax 2018/2019 ??
Reacties

Tja, zat er natuurlijk wel aan te komen. Het is niet anders helaas.

3 augustus 2018 om 16:29

Hoe komen kinderen aan een (Europese) uitkaart? Dan zou het dus eventueel gaan om ouders die buiten Ajax om kaarten kopen. Lijkt mij sowieso niet verstandig..

3 augustus 2018 om 16:42

Ja, goed van Ajax dat ze dit aangeven. Kinderen van jaartje of 11/12 moet je bij zo'n uitwedstrijd ook niet willen. Voor volwassen daarentegen is dit wel een heerlijke uitwedstrijd. Lekker dichtbij, intimiderende sfeer en er staat ook veel op het spel. Het zou wel lachen zijn als Ajax het voor elkaar krijgt om een score van 1-3 of 1-4 daar neer te zetten Gegarandeerd dat die supporter daar dan helemaal gek worden. Voor veel mensen zijn dat de leukste momenten bij zo'n awayday!

3 augustus 2018 om 18:02

Dat geldt andersom ook als het 4-0 4-1 staat. Dan worden de Ajacieden helemaal gek...

Heel triest, maar gezien 2 jaar geleden is dit gewoon nodig. Dat we ze op het veld maar mooi oprollen 💪

De slechten hebben het voor de goeden verpest...

Weg met haat en agressie en afgunst en geweld en racisme, voetbal is plezier en spanning en genot en respect!

3 augustus 2018 om 16:40

Capis

Het klopt natuurlijk dat Ajax en Anderlecht nauwe banden hebben. Regelmatig komen groepen supporters bij elkaars wedstrijden op bezoek. Iets waar niemand overigens enig bezwaar tegen kan hebben. Het zorgt ervoor dat Ajax en Luik elkaar op voorhand al niet liggen, en zeker inderdaad de harde kernen van beide clubs.

Maar de situatie van de vorige keer is natuurlijk vooral begonnen met enkele figuren uit Luik die vuurwerk in de omliggende vakken gooide. En dan krijg je natuurlijk het principe van oog om oog, tand om tand. Volgens dat principe hanteren enkele figuren van Ajax met zo'n primitieve wraakactie, waardoor je nu op voorhand wel weer rotzooi mag verwachten bij Luik - Ajax. Het is echt niet alleen de harde kern van Standard die debet is aan deze zaak, daarvoor is ook een reactie nodig. Maar de huidig spanning is natuurlijk primair veroorzaakt door dat vuurwerk smijten wat in Amsterdam begon.

En inderdaad, dit is een verstandige zet van Ajax. Hoewel ik ervan uit ga dat iedere ouder en Ajax supporter met gezond verstand al bedacht had dat Luik uit geen geschikte wedstrijd was voor een dagje uit met het gezin. Maar goed, in het kader van verantwoordelijkheid nemen goed om voor de zekerheid toch maar te waarschuwen.

3 augustus 2018 om 16:50

|@adzevedo:
Klopt helemaal hoor, Luik is gewoon 1 groot drama. Wij Feyenoord hebben er ook gezeik gehad! Altijd wat met die club, alleen dan ish et niet slim om het zelfde te doen weer.

Hou ook mijn hart vast want je kan er vergif op innemen dat Luik hoe dan ook weer iets zal doen.

hahaha ja daar heb je een punt! Maar toch zullen er maar net 1 of 2 zijn, dan heeft gelukkig Ajax haar verantwoording genomen. Het is niet dat je denk als ouder goh gezellig pak even Luik - Ajax met mijn 2 kleine kids..

3 augustus 2018 om 17:40

Ik zat een aantal jaar geleden bij zulte Waregem tegen Luik in het regenboogstadion. Sfeer werd daar ook grimmig. Luik had wederom vuurwerk en dergelijken wat ook op het veld belandde. Maar twee weken later zat ik bij Club Brugge tegen Anderlecht en ook daar gebeurde het met vuurwerk en gingen hooligans van ADO die connecties hebben met club Brugge de strijd aan met die van Ajax die Anderlecht steunde. Het gebeurt daar dus blijkbaar bij veel wedstrijden.

3 augustus 2018 om 17:47

@capis

Ik vermoed niet alleen Luik, want het principe oog om oog, tand om tand gaat meestal niet ver genoeg bij veel van dit soort lui. Vaak willen ze eigenlijk dat de wraakactie zwaarder weegt . In ogen van sommige van die lui staat het 1-1 en moet er gewonnen worden. Wat in de ogen van de normale supporter vooral betekend dat de eigen club verliest met boetes, wedstrijden achter gesloten deuren of onschuldige mensen die slachtoffer worden van wraakacties.

Overigens geld dat verhaal van de verantwoording nemen niet alleen in het voetbal. Ik ben toch altijd weer verbaast om te lezen dat mensen afreizen naar Jemen (floortje Dessing) en Colombia (derek Bolt) en daarna in problemen raken terwijl de risico's bekend zijn. En dat zijn nog mensen die serieus die afweging hebben gemaakt, er zijn ook mensen die op vakantie in Frankrijk of Spanje doodleuk besluiten een berg op te wandelen zonder enige kennis of ervaring om in de problemen te raken. .

Alsof de maatregelen effect gaan hebben. Dat gaat weer escaleren, net zoals de vorige keer. Was erbij in Luik en ook toen ging het ondanks een verplichte buscombi mis omdat sommige idioten zich niet konden gedragen. Het was ook heel makkelijk om vuurwerk binnen te krijgen want voordat we gefouilleerd werden mochten we de ongecontroleerde tassen al in de bus zetten.

Als je echt zekerheid wil, moet je bij deze 2 wedstrijden geen uitpubliek toestaan. Dat is het meest veilig voor iedereen.

'Standard gooiden vuurpijlen in het thuisvak en in de terugwedstrijd gooiden die van Ajax vuurpijlen op het veld?'
Oké ik weet dat dit een Nederlandse site is,maar hier word toch ongelofelijk veel met 2 maten gewogen..
Die van Ajax gooiden er ook 'gewoon' in het thuisvak!

3 augustus 2018 om 16:21

Klopt inderdaad, wat in Luik gebeurde was feitelijk precies hetzelfde als in wat in Amsterdam gebeurde.

3 augustus 2018 om 16:27

Klopt inderdaad, schaamde me dood toen ik het op tv zag. Je moet dan juist laten zien dat je niet zo laag bent om dat te doen maar helaas heb je dan van die pipo's die per se 'wraak' willen nemen door hetzelfde te doen..

3 augustus 2018 om 16:48

Hier ontkom je als grote club helaas niet aan, omdat er altijd wel debielen zijn die denken op deze manier de 'eer' van hun club te redden. De meeste van deze types komen overigens niet eens voor het voetbal zelf en weten bij wijze van spreken niet eens of er zand of lucht in een bal zit.

3 augustus 2018 om 17:43

Ook veel supporters met een stationdverbod gaan naar Europese wedstrijden .

Niet meer dan logisch al je de geschiedenis kent tussen Ajax en Standard Luik. Sowieso zijn uitwedstrijden en (jonge) kinderen geen goede combinatie in veel gevallen. Ik heb de nodige uitwedstrijden bezocht en daar zaten wedstrijden tussen waar je niet met je kinderen heen zou willen door allerlei randzaken. Zodra er spanning op staat is het in veel gevallen af te raden.

Normaal geld dat wanneer je met (jongere) kinderen en wedstrijd van Ajax wilt bezoeken je beter thuiswedstrijden kan gaan in nationaal verband. De eerste keer Ajax bezoeken voor kinderen die fan zijn zijn heeft wat magisch, daar leent zelfs een relatief kleine wedstrijd zich uitstekend voor. De impact van de massa voor het stadion, de eerste keer als je de Arena binnen gaat en rondkijkt. De eerste goals die je live mee maakt en het juichen op de tribunes. Daarvoor hoef je echt geen grote thuiswedstrijd of risicowedstrijd uit te zoeken.

Thuis gebeurd eigenlijk relatief weinig, afgezien van wat interne onrust op Zuid I. Europees gaat het meestal ook goed, hoewel in sommige gevallen het verstandig is de binnenstad te vermijden als het gaat om een tegenstander met een beruchte achterban. Maar ook hier gaat het over het algemeen goed, bij veel tegenstanders lopen Ajax fans en fans van de tegenstander gewoon door elkaar op weg naar de Arena.

3 augustus 2018 om 16:53

Toch is dat eigenlijk jammer, dat het beter is om je kind thuis te laten wanneer je een uitwedstrijd van je favoriete team wilt bezoeken. Het is een hele andere ervaring dan thuiswedstrijden en het is normaal gesproken juist mooi om ook daar, samen met je kind, jouw club te steunen. Jammer dat een klein gedeelte debielen (die overigens bij elke club rondlopen) dat voor de rest verpest.

3 augustus 2018 om 17:12

Dat ben ik volledig met je eens, maar het is gewoon de realiteit die je moet accepteren. Nationaal kun je best naar Heerenveen of Roda gaan. NAC of Groningen idem, maar daar is het zicht dan weer matig. Maar Utrecht, Feyenoord, ADO of PSV zou ik in veel gevallen met je kind niet bezoeken.

Europees zijn er wedstrijden die je met je kind kan bezoeken, hoewel dat gezien school vaak bijna niet te doen is. Engelse uitwedstrijden (manchester) of Duitse uitwedstrijden (schalke en Dortmund) zijn aan te bevelen in veel gevallen. Spaanse uitwedstrijden (real of Barca) betaal je absurd veel voor slecht zicht maar kun je veilig bezoeken. Zwitserland en Oostenrijk kan ook wel. Griekenland, Italie en Frankrijk zou ik afraden, evenals de Balkan en de landen achter het vormalige ijzeren gordijn. Dat zijn geen geschikte wedstrijden. Belgie ligt er maar net aan wie je treft, Standard niet bijvoorbeeld maar Anderlecht of Zulte Waregem zou prima gaan.

Toegeven aan terrorisme dit, maar het is makkelijker en goedkoper om het zo aan te pakken dan het uitschot binnen onze maatschappij aan te pakken. Al zouden clubs hier ook wat meer hup mogen krijgen van justitie, meldplicht voor bij wedstrijden zou ik zelf wel zien zitten en korte op de uitkering.

3 augustus 2018 om 16:22

Terrorisme, weet jij überhaupt wel wat dat precies is? Meldplicht voor de wedstrijd is trouwens al vrij normaal in Nederland.

3 augustus 2018 om 16:30

Volgens de definitie is het inderdaad geen terrorisme. Er zit immers geen politiek standpunt achter of het forceren van het idee. Er zitten echter ook wel wat overeenkomsten tussen, het typische wij-zij denken, geweld gebruiken en andere doelbewust in levensgevaar brengen omdat ze een ander standpunt hebben. Het geen dat ten grondslag ligt aan een terrorist van IS is identiek aan zo'n hooligan. En beide horen niet vrij te lopen in deze maatschappij.

3 augustus 2018 om 16:41

Wat mij betreft worden hooligans ook in een rubberbootje naar de Noordpool gestuurd maar er zit wel nogal een verschil tussen de onmensen van IS en een simpele hooligan.

3 augustus 2018 om 16:25

Clubs mogen zelf ook wat doen. Afgelopen woensdag heeft men in Graz ook weer een net gesloopt omdat men het niet fijn vond om achter een net te zitten. Echter was het net van dermate kwaliteit dat het na een half uur slopen voor een groot deel intact bleef. Stewards en dergelijke staan erbij en kijken er naar. Stadionverboden worden er niet uitgedeeld, ondanks dat je een flink aantal gewoon eruit kunt pikken omdat ze zich niet vermomd hadden of het gezicht bedekt. Deze idioten zitten volgende week weer in Luik om met vuurwerk te gooien en stennis te schoppen.

3 augustus 2018 om 16:39

@Master D: Dat net is wel heel overdreven... ze hebben het 3 meter omhoog opgerold zonder dat er iets is gebeurd, is is niemand het veld op gelopen, er heeft niemand wat gegooid enzovoort... alleen in sommige pers is dat weer totaal overdreven. Niet alles geloven wat Voetbal Inside meld voor een paar likes.

3 augustus 2018 om 17:00

Ik stond in het vak, dus heb alles netjes kunnen zien en heb daar geen Voetbal Inside voor nodig gehad. Ze hebben een half uur aan dat net lopen trekken om hem kapot te maken en uiteindelijk kwamen ze inderdaad niet verder dan een paar meter om hem vervolgens op te rollen omdat het net schijnbaar van goede kwaliteit was. Maar de onderkant van dat net was gewoon kapot hoor. Maar jij vindt dus dat als er een net hangt, dit de fans een vrijbrief geeft om hem kapot te maken?

3 augustus 2018 om 21:30

Precies, dat was niet netjes van de ajax fans. En dan ben ik serieus.

3 augustus 2018 om 16:32

@rickv als jij nog in de veronderstelling leeft dat alle hooligays een uitkering hebben, dan heb je er niet veel van begrepen

3 augustus 2018 om 16:41

Je hebt gelijk hoor, maar iets in mij wil niet geloven dat we als maatschappij zover gezakt zijn dat er daadwerkelijk een plaats is voor dit uitschot. Je zou toch verwachten dat iemand oop staande voet ontslagen wordt.

3 augustus 2018 om 18:54

Op wat voor grond kun je zo iemand dan ontslaan? Gevochten in het weekend? Avondje overnacht op het politiebureau? Dan zou het UWV het heel druk krijgen. Meestal zijn privé beslommeringen geen gegronde reden om mensen op straat te zetten. Gelukkig maar, hoezeer ik hooliganisme ook afkeur

En onschuldige kinderen worden er de dupe van

Het is jammer dat dit nodig is, maar het is helaas wel nodig. Natuurlijk is het aantal kinderen bij uitwedstrijden sowieso gering, dus ik ga er niet vanuit dat het heel veel problemen op gaat leveren.

3 augustus 2018 om 16:43

Wat eigenlijk nodig is is dat de daders eens een keer worden aangepakt. Maar dat blijft een lastig verhaal in Nederland.

3 augustus 2018 om 16:53

@xyzz:
Naja niet alleen in Nederland, overal eigenlijk wel.
Want deze dappere helden staan altijd met petten/mutsen brillen en sjaals om omdat ze oh zo dapper zijn!

3 augustus 2018 om 19:14

De identiteit van de meeste/ergste hooligans is echt wel bekend bij de autoriteiten. Het probleem ligt bij bewijsvoering en lage straffen.

Triest. Ik woon in Maastricht. Luik is een half uurtje rijden. Was van plan met een vriend er naartoe te gaan. Dat laat ik nou maar gewoon zitten. Geen zin om daar tussen herrieschoppers terecht te komen.

Hier ligt toch duidelijk een verantwoordelijkheid bij Standaard Luik. Zoals elke club dat heeft. Zij moeten de veiligheid van het bezoek van een voetbalwedstrijd garanderen. Vaak zijn de notaire raddraaiers al lang en breed bekend. Ontzeg die bij voorbaat de toegang en laat die zich verplicht melden ten tijde van de wedstrijd. Ben je in ieder geval van dat zooitje verlost. We moeten naar zero tolerance anders komen we hier nooit vanaf. Het is toch van de zotte dat je met je kind niet meer een voebalwedstrijd kunt bezoeken omdat dit een risico oplevert. Volgens mij moet het juist andersom. Als raddraaier moet je een heel groot risico lopen om nooit meer naar een wedstrijd te kunnen als je je misdraagt.

Als er een combiregeling is is het net zo goed makkelijk voor de bezoekende club, die hun probleemgevallen het beste kennen, om daarvoor te zorgen.

Bovendien worden personen met een stadionverbod in één land niet zomaar doorgegeven naar een voetbalclub in een ander land.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren