Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Özil maakt zijn mooiste doelpunt tegen het fascistische virus’

Laatste update:

Mesut Özil stopte zondagavond als international van Duitsland. Dat nieuws is maandag het gesprek van de dag en ook in de politieke arena laat men zich uit over het afscheid van de aanvallende middenvelder van de nationale ploeg.

De 29-jarige Özil krijgt veel bijval, maar Cem Özdemir, de voormalige partijvoorzitter van de Duitse Groenen, is kritisch: “Het is respectloos naar degenen toe die in Turkije worden beboet of willekeurig in de gevangenis worden gesmeten, om met alleenheerser Erdogan te poseren. Ik respecteer alleen maar democraten”, aldus Özdemir in gesprek met BILD.

“Ik ben blij dat veel in Duitsland wonende Duitse Turken zich uitspreken voor een democratisch Turkije. Özil heeft hen in zijn rolmodelfunctie geen recht gedaan. Het is zeer te betreuren hoe Özil zich nu uitdrukt.” Paul Ziemiak, de voorzitter van de jongerenafdeling van CDU, zegt dat er ‘geen enkel verstandig iemand’ is die wil dat Özil zijn afkomst ‘ontkent’.

“Maar om te beweren dat een foto met Erdogan, in het midden van de Turkse verkiezingscampagne, zonder enige politieke intenties is gemaakt, dat is naïef.” Justitieminister Katarina Barley maakt zich zorgen, zo schrijft ze op Twitter: “Het is een alarmsignaal wanneer een grote Duitse voetballer als Özil zich vanwege racisme niet meer gewenst en door de DFB niet meer vertegenwoordigd voelt.”

In Turkije heeft de politiek ook al gereageerd op het interlandpensioen van Özil, die 92 interlands achter zijn naam heeft staan en daarin tot 23 doelpunten kwam. “Wij ondersteunen de eervolle houding van onze broer Mesut Özil van harte”, zo wordt Mehmet Kasapoglu, de minister van Sport en Jeugdzaken, geciteerd. Justitieminister Abdulhamit Gül ‘feliciteert’ Özil met zijn beslissing om zich terug te trekken van die Mannschaft.

“Hiermee maakt hij zijn mooiste doelpunt tegen het fascistische virus. Moge je weg en het geluk voor je openstaan”, aldus Gül. Presidentieel woordvoerder Ibrahim Kalin bedankt Özil dat hij met Erdogan op de foto wilde gaan: “Maar moet je je voorstellen hoeveel druk men op Özil tijdens dit hele proces heeft uitgeoefend. Waar is de beleefdheid, tolerantie en het pluralisme gebleven…?”, aldus de zegsman van de president op de social media.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wellicht geen slimme actie van Mesut Ozil geweest om te poseren, maar dat is zijn keuze en heb ik verder geen mening over. Echter gun ik hem al deze kritische houdingen en algehele hetze jegens hem uiteraard niet. Dit is buitensporig en ontzettend dom om één van de meeste creatieve Duitse voetballers zo naar de uitgang te duwen. Begrijpelijk besluit van Ozil, en zijn gevoel niet meer als Duitser te worden beschouwd lijkt me vreselijk.

Ik hoop als autochtone Nederlander dan ook dat wij onze medelanders met andere roots niet op eenzelfde wijze behandelen, en zo wel dan hoop ik dat we hier een wijze les uit trekken.

23 juli 2018 om 08:15

Keuzes hebben consequenties, natuurlijk gaan de verwensingen veel te ver, maar het is inderdaad ook erg naïef van hem.

Het komt van twee kanten, tuurlijk zijn die verwensingen respectloos. Maar het afkeren tegen het land en daarmee ook tegen degene met de beste bedoelingen, is ook respectloos.

Er wordt teveel aandacht gegeven aan het negatieve, te weinig aan het positieve. Zoals iedereen heb je een dikkere huid nodig in de huidige samenleving, iedereen, omdat een jongen uit de streek ook te maken heeft met ongelijke behandeling. Maar heel politiek correct zijn is ook niet gezond.

Het is gewoon best lastig tussen twee culturen in te leven, ik heb het al tussen NL en Zweden.

23 juli 2018 om 08:33

Ozil is de beste creatieve middenvelder van Duitsland ooit.

23 juli 2018 om 08:58

Dus door een foto te maken met de president van Turkije keer je je af tegen Duitsland?

Het is niet het leven in twee culturen wat lastig is; een hoop mensen vinden het lastig om met mensen samen te leven die leven met twee culturen.

23 juli 2018 om 09:46

Warabe

Alleen mensen die Uwe Seeler en Günther Netzer nooit hebben zien spelen zeggen dit soort dingen. Dat waren betere middenvelders dan Özil.

23 juli 2018 om 08:55

Hoe kun je daar nu geen mening over hebben?

23 juli 2018 om 09:01

Besef je wel wat Erdogan allemaal heeft geroepen over Duitsland de afgelopen paar jaar? “Nazi’s, zwijnen, idioten, fascisten...” Walgelijk gewoon en de ironie spat er vanaf. Ik snap wel dat Duitsers er aanstoot van nemen wanneer zo’n jongen zich voor propaganda laat gebruiken en hem ook nog ‘mijn president’ noemt. Moeten de Duitsers dat anders met de mantel der liefde bedekken?

23 juli 2018 om 10:08

Nee, dat weet ik allemaal niet. Daarom gaf ik ook aan er geen mening over te hebben, maar feit blijft wel dat alle verwensingen naar het hoofd van Ozil veel te ver gaan. Zo behandel je een mens niet. Daarnaast wordt hij ook zo onder vuur genomen over zijn sportieve optreden en praktisch als hoofdverantwoordelijke geschetst voor de WK uitschakeling, terwijl ‘uber’ Duitsers Müller, Hummels etc. veel minder hard wordt aangepakt. Dat stuit me tegen de borst.

23 juli 2018 om 10:43

Nee, maar wat wil je daarmee zeggen? Probeer je nu daadwerkelijk de achterlijke retoriek van die droeftoeter daar te verdedigen?

23 juli 2018 om 13:58

Ik verdedig hier een persoon en dat is Özil, ik heb niks met die Erdogan laat het duidelijk zijn en het gaat hier over Özil hij is de slachtoffer. En wat over Duitsland gezegd is een deel toch waar ? De Fascisme en Nazisme is op de kaart gezet door de Duiters en niet eens zo lang geleden. 90% van de bevolking was met diep in hun hart voor Hitler. Uiteraard de bevolking moet nu niet op een kam scheren, maar je moet niet in de schok raken als iemand dat over Duitsland zegt! Mensen proberen dat nu allemaal goed te vergeten, 50 miljoen doden mensen levend verbranden nou dat waren toch de opas en omas en van de Duitsers van nu. Het is eenmaal de feit dat Duitsers worden nog steeds zo gezien.

23 juli 2018 om 13:58

Ik verdedig hier een persoon en dat is Özil, ik heb niks met die Erdogan laat het duidelijk zijn en het gaat hier over Özil hij is de slachtoffer. En wat over Duitsland gezegd is een deel toch waar ? De Fascisme en Nazisme is op de kaart gezet door de Duiters en niet eens zo lang geleden. 90% van de bevolking was met diep in hun hart voor Hitler. Uiteraard de bevolking moet nu niet op een kam scheren, maar je moet niet in de schok raken als iemand dat over Duitsland zegt! Mensen proberen dat nu allemaal goed te vergeten, 50 miljoen doden mensen levend verbranden nou dat waren toch de opas en omas en van de Duitsers van nu. Het is eenmaal de feit dat Duitsers worden nog steeds zo gezien.

23 juli 2018 om 22:43

Dat is het domste wat ik in tijden van iemand gelezen/gehoord heb. 90% van de Duitsers was het eens met Hitler? Echt waar?
Dat is ongeveer hetzelfde als roepen dat alle moslims het met Islamitische Staat eens is. Dat is nog altijd actueel, dus blijkbaar waar. Niet dat ik iedereen over een kam wil scheren, maar je moet nu niet schrikken als ik dat zeg. Het zijn toch broers en zussen, neven en nichten van moslims uit westerse landen die zich bij deze 'organisatie' aan hebben gesloten. Ik veroordeel/verdedig Özil totaal niet, lekker zelf weten, maar met een dictator in spé op de foto gaan kan consequenties hebben. Duizenden mensen zonder proces in de bak, regeringen van tal van landen voor nazi's en fascisten uitmaken en daarnaast de economie van je eigen land kapotmaken, terwijl Ataturk juist hard gewerkt heeft om het tegenovergestelde voor elkaar te krijgen. Dat kan in een westers land verkeerd vallen. Dat had Özil kunnen weten.

Racisme, facisme en politiek moet gewoon ten alle tijden uit het voetbal blijven, helaas is dit anno 2018 nog steeds niet het geval.

23 juli 2018 om 08:51

Precies, en dan vergeet je religie nog. Doodzonde dit

Ga allemaal lekker op de foto met iedereen die je wilt. Waar maakt men zich druk om zeg, allemamagies. Dat je op de foto gaat met iemand wil nog niet zeggen dat je diegene ook adoreert, of wel dan? Het is verdorie de leider van het land waar zijn ouders zijn opgegroeid, mag hij daar mee op de foto als hij wilt?

Als iemand een foto maakt met Rapper Sjors wil nog niet zeggen dat hij al zijn albums heeft toch?

Maar wel half West-Europa loopt rond met shirtjes van Fidel Castro en Che Guevara.

23 juli 2018 om 08:37

Het hypocriete hiervan is dat alle Duitsers met een Özil shirtje zouden rondlopen wanneer hij ze wereldkampioen gemaakt had. Nu draaide het Duitse team voor geen meter en zoeken ze een zondenbok.

Het moet trouwens ook vermoeiend zijn om als bekende voetballer overal maar een miljoen keer over na te moeten denken, omdat wat flutjournalisten hun blaadje dagelijks vol moeten schrijven en alles wat je doet bakken met kritiek op kan leveren.

23 juli 2018 om 08:42

Heb ik wel een idee voor, gooi de verdiensten een stuk omlaag voor een potje voetbal, minder commercieel maken.

23 juli 2018 om 09:08

@ipswich net als dat het hypocriet is om iedereen in Duitsland racistisch te noemen maar aan t einde van de maand wel weer je handje ophouden voor je uitkering en alle andere toeslagen. Als t hier zo slecht is waarom dan niet weer lekker bij je almachtige leider in Turkije wonen.

23 juli 2018 om 09:54

@rinusmichelss

Daar gaat het mij op dit moment niet om. Ik vind dat Özil simpelweg op zijn voetbalkunsten moet worden beoordeeld. Als hij goed speelt mag dat gezegd worden en als hij slecht speelt mag dat gezegd worden. Maar al zou hij in zijn privéleven beste maatjes zijn met Kim Jong Un, dan moet hij dat wat mij betreft zelf weten. Hij wordt nu de grond in geboord om van alles en nog wat rondom het voetbal. Als men hem puur zou afbranden om het dramatisch verlopen WK (want je weet dat hij veel en veel meer in zijn mars heeft), dan ben ik de eerste die zegt dat het terecht is.

En van de racisme en fascisme roepers wordt ik overigens al een behoorlijke tijd erg moe, omdat het veelal ongefundeerd is.

23 juli 2018 om 09:54

Ja, dat is wat Ozil doet....elke week vliegt ie vanuit London naar Duitsland om zijn handje op te hoduen voor een uitkering. maar niet voordat ie alle Duitsers uit maakt voor facist op Twitter

Wat een gotspe; het woord fascisme in de mond nemen als je zelf vvm met repressie beantwoordt en politieke opponenten opsluit.

@vz redactie: mag ik op een voetbal site van deze propagandistische vuilnis verschoond blijven.

23 juli 2018 om 08:59

Helemaal eens! Ik word al gek ervan dat we hiermee dood gegooid worden in de "normale" media. Ik verwacht dit niet hier te zien. Ozil is gestopt met interland voetbal, thats it. Lekker boeiend wat de reden is. Hij speelt echt al jaren bedroevend in zowel Duitsland en ook bij Arsenal vind ik het vaak maar slap. Hou het lekker hierbij. Analyseer op voetbal gebied, niet deze ellende.

23 juli 2018 om 09:03

Wie heeft deze voormalige voorzitter van de Duitse partij dan opgesloten ?

23 juli 2018 om 10:54

Nou, ik zal je een tip geven; je kunt ook een nieuwsbericht overslaan

23 juli 2018 om 19:27

Njfromvol, wen er maar aan, en niet alleen van hem. dat gaat helaas nog wel ff duren met 2 maffen aan de macht.

Jammer dat dit soort politieke figuren worden worden geciteerd hierop VZ.

On: hij heeft ook wel gelijk. Dat hij stopt. Al die commotie voor niks. Jammer dat zo n voetballer op deze manier afscheid moet nemen.

23 juli 2018 om 08:28

Voor niks? Uh lees je het nieuws wel eens wat klein Erdogannetje aant doen is daar in turkije? Vrijheid van meningsuiting. Weg. Vrij nieuws. Weg. Ambtenaren. Weg. Ga zo maar door. Gewoon domme actie van Ozil om midden in de campagneperiode met die gast op de foto te gaan.

23 juli 2018 om 09:35

Pardon? Leef en laat leven man. Ieder heeft een mening over een ander. Het is niet zo dat Ozil zich op ee negatieve manier heeft geuit richting Duitsland of de Duitsers. Een foto en iedereen alt over die man. En ner, ik ben absoluut geen Erdogan fanaat, integendeel zelfs maar dit wordt volledig uit zijn veband getrokken.

Ik begrijp die hele ophef niet. Waarom is er nooit een ophef ontstaan toen er voetballers met Netanyahu op de foto gingen. Buiten dat, stoor mij ook eraan dat ze vaker met twee maten meten in het Westen. In Saoudi Arabië een club coachen is onacceptabel, maar in “Israël” heeft niemand kritiek.

23 juli 2018 om 08:32

Dat ligt minder gevoelig op dit moment. Plus Erdogan bemoeit zich actief met Duitse Turken en daarmee met de Duitse samenleving, Netanyahu niet. Politici en mensen die invloed hebben/willen op de samenleving krijgen nou eenmaal veel aandacht van de media en dat zou ook moeten in mijn ogen.

Onze minister Blok krijgt ook de nodige aandacht en kritiek, vanwege hele stomme opmerkingen.

Israël staat op veel gebieden dichter bij het Westen dan Saoudi Arabië, toch zijn er ook verschillen. Welke kritiek?

23 juli 2018 om 08:42

Hoezo minder gevoelig? Omdat het in het Westen niet boeit dat er een massamoord gaande is in Palestina. Het is zogenaamd het westen die voor vrijheid en mensenrechten staat toch? Dan moet je het zowel in Saoudi Arabië als in “Israël” afkeuren. Voor de rest ben ik van mening dat voetbal niks met politiek te maken heeft

23 juli 2018 om 08:43

Netanyahu niet 🤣🤣🤣 alsjeblieft verbrandt die krant bezorger en redacteur van de krant die je leest

23 juli 2018 om 08:43

Ohja heeft Messi destijds zoveel kritiek gekregen dan?

23 juli 2018 om 09:52

Dus wat lauscho wil zeggen; als politici invloed op mensen willen uitoefenen is dat selcht en de media moet daar veel aandacht aan geven. Maar wat Netanyahu en zijn misdaden betreft; mwaaah.....die Israeliers liggen veel dichter bij ons, dus dan zullen we er minder snel kritiek op hebben en mag ej er mee op de foto

23 juli 2018 om 10:48

Altijd dezelfde ongeïnformeerde argumenten zoals ‘ massamoord ‘ en ‘genocide’. Laat je even nakijken en ga zelf op onderzoek in plaats van die onzin verhalen te geloven van je moslimvriendjes. Sinds 2000 zijn er 9600 Palestijnen omgekomen dankzij de Israëliërs en 1250 Israëliërs. Of je bent aan het jokken, of je snapt de definitie van ‘ massamoord ‘ niet of Israel is gewoon heel erg slecht bezig met het behalen van hun doel. Israël is de enige die probeert oplossingen te vinden, de Palestijnen willen dit niet en gaan allemaal Hamas achterna en steunen ze openlijk. Als Israël hetzelfde doel als de Palestijnen zouden hebben (wegvegen van de vijand) dan bestonden er geen Palestijnen meer, geloof me maar.

23 juli 2018 om 11:21

Altijd dezelfde ongeã£â¯nformeerde argumenten zoals "israã£â«l is de enige die probeert oplossingen te vinden" en "palestijnen willen dit niet en gaan allemaal Hamas achterna en steunen ze openlijk" uiteraard gepaart met leuzen als "onzin verhalen te geloven van je moslimvriendjes": Want natuurlijk zijn het de Moslims die de daders zijn, want zo zijn moslims! Arme Israel, is gewoon het slachtoffer!!!

Nipponichiban: lees en boek en bespaar me die domme leugens van je rechtse vriendjes aub.

23 juli 2018 om 12:05

Dan praten we over Gaza, dat is een kleine stad in principe. Openlucht gevangenis. Hoeveel mensen zijn uit hun huizen verdreven. Illegale bezettingen gaan nog steeds door. Check your facts hombre. Een perfecte voorbeeld van hyprocriete gedrag. Turken hebben zelf voor Erdogan gekozen. Dat noemt men democratie.

At least 101,558 Palestinians and 11,962 Israelis have been injured by someone from the other side since 2000.

At least 101,558 Palestinians and 11,962 Israelis have been injured by someone from the other side since 2000.

Of the 2,311 children who have been killed in the Israel-Palestine conflict since September 29, 2000, 94% were Palestinian and 6% were Israeli.

23 juli 2018 om 12:48

Leg mij even uit wat de moslims aan deze situatie willen veranderen dan? Ik ben zeer geintresseerd want vooralsnog staan er in Amsterdam hekken om synagoges heen omdat die constant worden lastig gevallen door.... je raadt het al, moslims. overal in Europa hebben moslims een hekel aan Joden, eveneens als in het Midden-Oosten. Dus voor welke oplossingen staan de moslims en Palestijnen?

23 juli 2018 om 13:03

@Slipperkoning

Ik heb inderdaad even mijn research gedaan. Deze cijfers zijn van een medisch team van de Hamas, volledig onebetrouwbaar dus. Ook beweren zij dat 80% van de casualties onschuldige zijn, ook dit is onzin. Google even verder en laat je niet verblinden door haat tegen Israel. Het is 50/50 wat betreft de slachtoffers. Dus niet de 80 zoals Hamas beweerd. Laat ik voorop stellen dat Israel ook fout is en dat ik niet hun blindelings "steun"

Echter snap ik hun reacties wel. Ze zijn zo vanwege de constant aanvallen die nooit doeltreffen vanwege "The Iron Dome", vervolgens geeft Israel een tegenreactie, waar de burgers gewaarschuurd voor worden van te voren. Dan blijkt dat Hamas zich is gaan verschuilen in een ziekenhuis of waar men ook een menselijk schild kan vinden en dan is Israel de verschrikkelijke boeman. Beide zijn fout, maar vrijwel elke moslim waarmee ik heb gesproken over deze issue ziet alleen het kwaad in Israel en ziet niks verkeerds in wat de Palestijnen doen.

23 juli 2018 om 13:05

@Badr

We zullen het nooit met elkaar eens zijn helaas, zoals ik zei, beide partijen zitten fout, echter zie ik pogingen van Israel om dingen te verbeteren waar de Islamitische vooral Israel volledig kapot willen hebben. Als ik verkeerd zit, zeg het me en leg het mij uit Badr.

23 juli 2018 om 13:32

je doet alsof moslims de uitvinders zijn van het antisemtisme, maar volgens mij was het niet mijn overgroot oom Ali uit Osdorp die anne Frank heeft verraden. Verdiep je even in de Marokkaans Joodse geschiedenis, kom dan pas vingertje wijzen ok?

En wat burgerslachtoffers betgreft; wat zijn jouw bronnen dan...israelische Overheid? En dat hele menselijke schild verhaal; complete nonsens! Amnesty International, Human right watch hebben die leugen al jaren geleden ontkracht!

En welke pogingen van Israel zie jij dan? Al die nederzettingen die ze aan het bouwen zijn in de West Bank? Is dat wat jij noemt pogingen ondernemen om dingen te verbeteren?

23 juli 2018 om 09:26

Dit is weer zo'n standaard reactie: "maar Israël doet dit en daar heeft niemand kritiek op". Noem een voetballer die speciaal met Netanyahu op de foto ging. Messi was daar toen Barcelona een zogenaamde 'vredestoer' had in Palestina en Israël. Dat is toch een totaal andere situatie dan met Özil?

23 juli 2018 om 09:50

nee, geen andere situathie dan Ozil. Netanyahu gebruikte die Barca tour en die foto als propganda middel, net zoals Erdoghan dat deed.

23 juli 2018 om 10:06

Wel een andere, aangezien ze niet naar Israël en Palestina gingen om op de foto te gaan met Netanyahu. Özil ging wel speciaal met Erdogan op de foto, zonder dat dit onderdeel was van een tour of iets dergelijks. Daarnaast ging Messi tijdens dezelfde tour ook met Mahmoud Abbas op de foto.

23 juli 2018 om 10:26

Het is dus ok om met een crimineel op de foto te gaan. mits je ook met het slachtoffer op de foto gaat?

23 juli 2018 om 10:57

Ik denk dat het wel een ander verhaal was geworden als Özil ook met iemand op de foto was gegaan met daarbij de tekst 'mijn onterecht opgesloten journalistenvriend', ja.

23 juli 2018 om 11:24

En als ie geen Turk was geweest

Lees de turksche reacties en je ziet waar de propagandamachine van Erdogan op uit is geweest en heeft bereikt!! Ik krijg heel negatief kippenvel tot in mijn nek van dit enge regime...

@vz Waarom nog steeds dit publiceren? Komen alleen maar rare politieke uitspraken in voor.

Alles is fascisme blijkbaar. Dat zegt genoeg over de gestoordheid van de Turkse leiders daar. Enige zelfreflectie over de gevolgen van het op de foto gaan met een moordlustige dictator zou wel op zijn plaats zijn. Naïef om te denken dat je geen partij zou kiezen als je lachend met zo'n type op de foto gaat.

Hoe zit het eigenlijk met gundogan die stond ook op die foto maar over hem hoor je verder niks

Met alles wat ik de laatste tijd heb gelezen denk ik dat we (ik tenminste) de volgende conclusie kunnen trekken. Het was naïef van Ozil om te denken dat die foto geen politieke lading had. Daar heeft hij terecht kritiek op gekregen. Verschillende mensen binnen de Duitse bond hebben daar totaal niet goed op gereageerd. Ze lieten Ozil niet z'n verhaal doen en dat is vaak wel het minste dat je kunt doen bij een conflict. En de laatste conclusie is dat Turkije toch wel een raar land is. Eerder noemde Erdogan ons Nederlanders als fascisten en nu doet 1 van zijn ministers het nog een keer dunnetjes over bij de Duitsers. En buiten dat heb ik nog wel meer punten waarmee ik dit kan onderbouwen.

De reacties op Ozil hebben niets met racisme of fascisme te maken. Maar zijn puur reacties op een erg onhandige foto icm heel slecht spel.

Ik vind het persoonlijk jammer dat Voetbalzone dit soort artikelen plaatst omdat het toevallig over een voetballer gaat, maar ieder weldenkend mens ziet dat dit veel dieper ligt en het vooral over politiek gaat. Het gaat hiet niet over “voetballer” Ozil, maar over een Duits beroemdheid met een Turks achtergrond die toevallig een voetballer is. Jammer dat Voetbalzone tegenwoordig alleen maar aan de aantal bezoekers denkt en niet aan kwaliteit.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren