Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Geef hen de tijd om te groeien

Laatste update:

Het leek wel 1 april. Manchester United maakte bekend voor zeven miljoen pond een dakloze Portugese flankaanvaller gekocht te hebben. Een speler waar niet alleen niemand ooit iets van had gehoord, maar die daar bovenop nog maar een aantal weken terug in de Portugese derde klasse speelde. Zijn naam: Tiago Manuel Dias Correia, roepnaam Bebé.

Voor de tabloids in Engeland was het uiteraard een enorm dankbare aankoop. Niet alleen leent zijn naam tot allerhande woordspelingen en catchy koppen, maar de Portugees bleek ook nog eens een vrij aparte levenswandel gekend te hebben. Heel jong achtergelaten door zijn ouders werd hij initieel opgevoed door zijn grootmoeder. Op zijn twaalfde kwam hij in een weeshuis terecht om uiteindelijk op straat te eindigen. Gedurende zijn jeugd leerde hij dan ook vooral voetballen op de stenen pleintjes in en om het weeshuis waar hij verbleef. Geld of de gelegenheid zich in te schrijven bij een echte voetbalclub was er tijdens zijn jeugd niet. In 2009 kreeg de negentienjarige Bebé de kans om met het Portugese team deel te nemen aan het European Street Football Festival. Ondertussen had hij zich ook aangesloten bij een amateurclubje, vanwaar hij via een tussenstap in derde klasse een transfer naar Vitória de Guimarães versierde. Toen al een opmerkelijk verhaal, maar het zou dus snel nog een nieuwe vreemde wending krijgen.

Hij had nog geen officiële wedstrijd gespeeld voor Guimarães of er kwam een bod van Manchester United binnen bij de Portugese eersteklasser. De in Portugal gestationeerde scout van de Mancunians had z’n werkgever gemeld dat hij een speler op het oog had die bulkte van het talent. De interesse van een aantal andere clubs, waaronder Real Madrid, heeft Man Utd uiteindelijk tot snelle actie doen overgaan en in plaats van langer te talmen werd besloten om meteen zijn verkoopsclausule te activeren en maar liefst zeven miljoen Pond op tafel te leggen.De eerste dagen was er dus, niet onbegrijpelijk, grote verbazing omtrent de transfer. Had Man Utd echt zoveel geld neergelegd voor een dakloze straatvoetballer? Wie was die Bebé en wat had hij gepresteerd om deze transfer en bijhorend prijskaartje te verdienen? Niet veel, zo bleek dus. Vooral het feit dat Ferguson op een persconferentie toegaf de jongen zelf nooit aan het werk te hebben gezien bracht vele journalisten tot de premature conclusie dat dit een miskoop was en dat Ferguson eindelijk zijn verstand verloren was. Hoewel het ongewoon is dat de Schot een dergelijke aankoop niet live gaat scouten heeft hij natuurlijk niet voor niks een groot scoutingsnetwerk opgebouwd. Als manager van Manchester United is het onmogelijk om alles zelf te bolwerken. Je moet personeel hebben waarop je kan vertrouwen. Ook de aanbeveling van Carlos Queiroz, de ex-rechterhand van Sir Alex, zal hierbij hebben meegespeeld.

Waar Ferguson, alsook ikzelf, zich het meest aan stoorden waren de aanvallen op Bebé zelf, die tijdens de eerste weken zo goed als met de grond gelijk gemaakt werd door de “Fleet Street vultures”. Voor The Guardian was het ontbreken van de Portugees in de wedstrijdselectie van Reserves-manager Ole Gunnar Solskjaer genoeg om te claimen dat hij kwalitatief niet goed genoeg bevonden zou zijn om voor de reserves te spelen. Een uitspraak die Ferguson terecht woedend maakte gezien Bebé’s afwezigheid enkel te maken had met een gebrek aan conditie. Toen hij in september dan toch zijn debuut maakte bij de Reserves, noopte dit de Daily Mail tot het plaatsen van een artikel met de titel Bebe in dire Manchester United debut: New £7.4m Portuguese striker makes reserves blow. Nu ja, artikel. Meer dan de titel, drie foto’s en zes regels vage onzin was het niet. Wie de wedstrijd had bekeken wist dat Bebé eigenlijk niet moest onderdoen voor zijn teamgenoten. Laat staan dat er rekening werd gehouden met het feit dat dit zijn eerste wedstrijd in Engeland was. Sensatiejournalistiek van de bovenste plank dus, waarbij de journalisten in kwestie, niet gehinderd door enige kennis van zake, maar schreven wat hen het meeste hits zou opleveren.

Ondertussen heeft Bebé ook zijn eerste wedstrijden met het eerste elftal gespeeld, waarin hij toch al één en ander liet zien. Bij zijn eerste invalbeurten demonstreerde hij toch over een goed balgevoel te beschikken en zorgde hij met zijn snelheid en sterke fysiek toch voor redelijk wat gevaar. Hij scoorde ook al zijn eerste goals voor het eerste team, waaronder één in de Champions League. Ondanks het feit dat zijn eerste (bijna) volledige wedstrijd geen groot succes was, ben ik ervan overtuigd dat hij wel degelijk het nodige talent bezit. Dat zijn lange ballen, voorzetten en afstandsschoten nog niet altijd zijn wat het moet zijn is niet zo onlogisch, gezien zijn verleden als straatvoetballer en zijn gebrek aan ervaring op een groot veld. De techniek en het talent lijkt hij te hebben, en dat is momenteel het belangrijkste. De goeie voorzetten en het samenspel komt later wel, mits intensieve begeleiding van onder meer techniekcoach René Meulensteen.

Het probleem situeert zich trouwens niet enkel bij de pers, maar ook als supporters oordelen we vaak te vlug over kwaliteit of toekomstpotentieel van spelers en beseffen we niet dat hun progressie niet altijd even lineair is. Het voortbrengen van talenten is niet altijd zo simpel als het in Football Manager lijkt. Ik heb gedurende de laatste twintig jaar geleerd dat twijfelen aan Ferguson’s oordeel gewoonlijk leidt tot het achteraf moeten toegeven dat je fout zat. Ik verwacht en hoop dat ook deze journalisten weer humble pie zullen mogen eten. Zijn prijs is zeker een hoge, dat wil ik niet ontkennen. En ook ik heb initieel de wenkbrauwen gefronst bij het vernemen van het nieuws in augustus. Maar ik besef wel dat we niet te snel te veel mogen verwachten van jonge spelers. Rustig brengen, verder opleiden en de diamanten verder slijpen. Nu al een oordeel vellen over zijn toekomst is gewoon oneerlijk.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Inderdaad een beetje langdradig maar dat weerhoudt mij er niet van 5* te geven.
Goede inhoud
Duidelijk mening
Goede zinsbouw
Geen taalfouten..

Grappig, Arsenal werd altijd afgekraakt en Wenger werd met de grond gelijk gemaakt door zijn beleid. Hij zou teveel jongeren kopen, geen 'echte' aankopen en moest topspelers kopen. Nu blijkt dat hij zijn tijd vooruit liep en dat Manchester United en Chelsea 'zijn' beleid kopiëren. Veel jonge spelers met veel groeipotentie en daar een goed team voor maken. (dit is trouwens geen persoonlijke aanval, het stuk zelf is gewoon goed geschreven)

Dit is ook een reden waarom ik Manchester United geen kampioen zie worden de komende twee/drie seizoenen. De oudere spelers zullen stoppen en zij worden vervangen door veel jongeren van 21/22 jaar of jonger. Het gaat tijd kosten voordat Ferguson daar een kampioenswaardig team van heeft gemaakt.

27 november 2010 om 08:45

En nu over het stuk ....

27 november 2010 om 11:49

Wat je zegt over Wenger klopt gedeeltelijk. Man Utd is een club die groot geworden is door middel van jeugdopleiding (voornamelijk in de jaren 50 en 60 en dan opnieuw in de jaren 90. Dus het is werkwijze (en zelfs filosofie) die de club zich al heel lang geleden eigen heeft gemaakt. En toen ging het ook niet altijd om lokaal talent, maar werd in het hele Verenigd Koninkrijk gezocht (denk maar aan de waarschijnlijk twee grootste talenten die de club ooit heeft gekend, Duncan Edwards en George Best).

Waar nu wel het verschil zit is dat Man Utd veel ruimer op zoek gaat naar talent dan enkel op de Britse eilanden. Frankrijk, Italië, Spanje, Portugal komen nu ook aan bod. Op dat vlak speelt Wenger inderdaad wel een voortrekkersrol, dat klopt. Al heb ik het gevoel dat dit eerder een gevolg is van de mondialisering van het voetbal dan echt een weloverwogen strategie. Mensen verhuizen nu eenmaal gemakkelijker naar andere landen om te gaan werken in deze tijden. In de jaren 60 en zelfs later waren dit soort toestanden ondenkbaar. Denk maar aan het verhaal van Ferenc Puskas, die niet naar Man Utd mocht vertrekken van de FA omdat hij geen Engels kon spreken.
Maar Wenger is meer recentelijk wel gestart met een project waarbij scouting van jeugd in het buitenland een enorme rol speelt. Ik heb het gevoel dat hij vooral op dat vlak meer een voorbeeld is geweest, dan enkel het principe van het opkopen van talent en dat verder opleiden.

Je tweede alinea klopt zeker. Zo'n overgang kost tijd. Gelukkig dat Giggs en Scholes wel nog fit en goed genoeg waren om deze overgang ietwat te maskeren (vorig jaar toch nog heel dicht bij de titel geëindigd) maar ik vermoed dat ook zij het volgend jaar voor bekeken zullen houden.
Dan is het de vraag of Ferguson van zijn uitspraken zal afstappen en alsnog de geldbundel opent om een wereldtopper voor het middenveld te halen.

Een mooi stuk dat ik echt tot het eind heb uitgelezen. Normaal doe ik dat niet bij lange stukken maar dees leest echt heel lekker weg. Je hebt er een mooi stuk van gemaakt waar ik van houd. Goede inhoud en een goede duidelijke mening.

Één ding snap ik eigenlijk niet van Ferguson. Hij wil Bebe hebben en hoort van de intresse van Real en dan legt hij meteen 7,4 pond neer (9 miljoen euro?????) voor hem. Met 4 was het ook zeker gelukt en ik denk zelfs ook nog wel voor nog minder. en 3e klasse die zijn al blij met 20.000 voor een speler.

27 november 2010 om 11:54

De reden waarom er meteen besloten is om de verkoopsclausule te lichten is inderdaad het grootste mysterie in dit verhaal. Zoals je terecht zegt, het lijkt me onwaarschijnlijk dat Gimaraes niet akkoord zou gegaan zijn met zelfs maar 2 miljoen euro.
Maar blijkbaar moet men het talent van deze speler zo hoog inschatten dat men geen risico wou nemen dat een andere club met hem aan de haal ging. Het is geweten dat José Mourinho zelf ook heel erg geïnteresseerd was in hem en Ferguson heeft dat zelf al vermeld wanneer het over die transfersom ging. Maar of dat uiteindelijk de echte reden is zullen we misschien nooit weten;

Of er zou ooit een film over hem moeten verschijnen of zo

''ik heb gedurende de laatste twintig jaar geleerd dat twijfelen aan Ferguson’s oordeel gewoonlijk leidt tot het achteraf moeten toegeven dat je fout zat''

Je beticht mij van arrogantie, maar zelf doe je 10x zo hard .....

Anderson, Berbatov, Veron, Kleberson, Fortune, Cruijff, Djemba Djemba, Bellion en natuurlijk Forlan om maar een paar namen te noemen.

Allemaal spelers die mislukt zijn onder Ferguson, of tenminste hun volle potentie nooit hebben kunnnen benutten onder Ferguson.

Tis zeker geen slechte coach, maar ook hij heeft gewoon veel fouten gemaakt en ook met Bebe ziet het er tot nog toe niet gewldig uit eerlijk gezegd.

27 november 2010 om 09:31

@epl_prof,

Waar slaat dit nou weer op??
Natuurlijk maak je in die 20 jaar wel eens fouten, dat kan niet anders!
Op het gebied van talenten is Ferguson gewoon erg goed en zit hij er bijna nooit naast.

Hij is ook één van de weinige managers die zijn spelers de tijd geven... een briljante coach!

On:
Het stuk was erg goed en je was duidelijk goed op de hoogte van de Britse media en van het leven van Bébé. Ik hoop, net als jij, dat de media straks op hun nummer gezet worden.

Je weet het verhaal mooi aan te kleden met goede zinnen (waar overigens geen fouten in te ontdekken zijn).

Van mij krijg je 4 sterren!

27 november 2010 om 12:10

Wat heeft dat nu met arrogantie te maken? Ik geef gewoon mijn observatie dat de supporters en voetbalmedia heel vaak vragen en kritiek hebben bij aankopen van Ferguson, maar die lopen gewoonlijk gewoon heel goed uit.

Op een carrière van 25 jaar lijkt me dat wel een redelijk kort lijstje om eerlijk te zijn. Een aantal namen in je lijstje zijn zeker terecht (veron, Kleberson, Cruijff, Djemba x2, Bellion) maar een aantal namen horen volgens mij niet in je lijstje thuis. Anderson kan er nog steeds geraken en heeft ondertussen met heel wat blessurelast te kampen. Ook zijn mentaliteit is niet altijd wat het moet zijn. Forlan was misschien een miskoopgebleken voor Man Utd maar als je ziet dat hij nu toch een grote naam heeft gemaakt, kan je toch zeggen dat Ferguson niet verkeerd zat toen hij heel wat talent zag in de Uruguayaan. Man Utd had gewoon de pech dat Forlan niet kon aarden in Engeland en het Engelse voetbal hem niet zo lag. En zijn twee goals op Anfield maken toch alles goed

Ook weet ik niet waarom je Quinton Fortune hier vermeldt. Hij is voor zo goed als niks aangetrokken en was altijd bedoeld als backup voor Giggs. Ferguson heeft daar voor zover ik weet nooit grotere plannen mee gehad en uiteindelijk bleek hij nog vrij nuttig te zijn aangezien hij op meer dan één positie kon spelen. Vergeet ook niet dat hij zelf ook met heel wat blessureleed heeft te kampen gehad.

Je lijstje is uiteindelijk vrij kort vind ik als je het over zo'n lange carrière hebt en van die spelers die je terecht vernoemt kan je eigenlijk enkel Veron als heel grote miskoop vermelden, vanwege zijn prijs. Berbatov kan daar misschien ook nog bijkomen in de toekomst, maar persoonlijk vind ik dat hij nu en de voorbije jaren al zijn waarde bewijst voor de club. Hij is veel belangrijker en nuttiger dan vele mensen hem nageven. Dat er teveel betaald is voor hem, dat klopt. Dat heeft Ferguson ook toegegeven. Maar dat heeft ook te maken met de omstandigheden (man City die ook achter hem aanzat). De andere spelers in je lijstje waren allemaal voor minder dan 5M Pond aangetrokken als ik me niet vergis en zijn dus eerder kleinere gokjes.

27 november 2010 om 13:27

Ik zeg ook niet dat het allemaal dure miskopen waren, maar het zijn wel aankopen die ik toch allen het bedrag wat in ze geinvesteerd was niet waard waren, ook al was het bedrag minimaal, hun prestaties waren nóg lager.

En ik ben geen die hard united fan, dus ik schudde maar wat uit losse mouw, er zullen nog vast wel nog een paar namen bij kunnen.

Ook deze Bebe lijkt mij een enorme gok, maar dat moet nog allemaal blijken.

27 november 2010 om 13:35

Je kan de volledige lijst van de laatste 20 jaar zien op transferleague.co.uk

Je zal zien dat je ze zo goed als allemaal hebt vermeld. Buiten deze kan je ook nog de keeper Taibi vermelden en misschien ook Hargreaves die uiteindelijk door blessureproblemen zijn geld niet waard is gebleken (al valt Ferguson daar niet zoveel te verwijten).

Leuk stukje hoor. Ik vond het wel interessant om te lezen hoe het eigenlijk met deze jongen is gegaan. Van de straat naar Man Utd. Sja,,, Verder, goed stuk, goeie lengte, goeie onderbouwing en ik heb geen spelfouten gezien.( Die ik zelf wel eens maak, haha)

5 sterren krijg je van mij.

Ik wist het verhaal achter deze Portugees niet. Ik heb hem vrijwel nog nooit zien spelen want ik ken hem alleen van naam. Van verscheidene mensen in mijn omgeving hoor ik (veelbelovende) verhalen over deze jongen dat hij 'het' kan gaan halen.
Jij noemt in je stuk een punt over de Engelse tabloids. Ik vind de manier van werken daar in Engeland ook achterbaks, maar we moeten ons realiseren dat de pers daar gewoon veel harder is dan in Nederland. Voor hun is het gewoon doodnormaal om zulke dingen te schrijven en om aankopen direct af te kraken. Natuurlijk gun je het een jongen als Bebé zulke zware kritiek niet, maar als je naar Engeland gaat weet je dat dit het risico is.
De alinea's zouden naar mijn mening nogal lang zijn voor de andere lezers, maar ik las er gewoon doorheen. Een kwestie van smaak denk ik dan maar.
Voor de rest een leuk stuk om te lezen! Chapeau!

Btw: Die Portugese scout, is dat niet die Carlos Queiroz?

27 november 2010 om 12:14

Nee, de Portugese scout waarover ik het had is Toninho Cruz. Misschien had ik dat moeten vermelden in het stukje.

Carlos Queiroz is de ex-assistent-manager van Ferguson in de periode tussen Steve Mcclaren en Mike Phelan/rene Meulensteen. Hij was deze zomer nog bondscoach van het Portugese nationale elftal en heeft jaren terug ook een grote rol gespeeld bij het aantrekken van Ronaldo, Nani en Anderson (was toen dus nog assistent-manager).

27 november 2010 om 16:59

Ik wist dat Querioz oud assistent van Ferguson was ja, maar ik wist nou niet of hij een andere baan bij de club gekregen heeft nu hij (denk ik) werkloos is.
Maar Man Utd heeft met de(oud-) spelers die ze hebben een geweldig netwerk in het buitenland zitten. Querioz is een goed voorbeeld, maar met ook de oud speler Solksjaer hebben ze ook een goede man voor in de scout natuurlijk. Ik heb wel begrepen dat de laatste nu Molde traint in Noorwegen?

Wat ik wel jammer vind aan de jeugdopleiding van Man Utd, is het feit dat er geen echte (harde) Britten meer doorstromen uit de eigen jeugd of zit ik helemaal mis? Na Jonathan Evans is er geen Brit meer doorgestroomd denk ik? Ryan Giggs, Paul Scholes en Wes Brown kennen we allemaal wel!

27 november 2010 om 17:12

Nee, ik denk niet dat Queiroz een job als scout is aangeboden. Natuurlijk kan hij altijd eens een berichtje achterlaten bij Ferguson als hij iets speciaals weet zitten, maar dat is toch nog iets anders als een full time scout.

Solskjaer verhuist inderdaad naar Molde om daar manager te worden. Het is eigenlijk een logische volgende stap in zijn carrière. Hij zit momenteel nog bij de Reserves en ik weet niet precies wanneer hij zal overstappen. Ik vermoed binnen een paar maanden wanneer de Noorse competitie start.
Ik denk ook in dit geval dat Solskjaer en Ferguson inderdaad wel nog contact zullen houden en later zullen samenwerken. Je ziet bijvoorbeeld hetzelfde gebeuren met ex-spelers als Hughes, Bruce en Keane die nu als manager vaak United-spelers lenen of overkopen.

Wat die Britten betreft heb je gelijk. Je hebt ook nog Gibson zitten, maar van hem kan je bezwaarlijk zeggen dat hij al echt is doorgebroken. Maar er zit wel één en ander aan te komen hoor, in tegenstelling tot de voorbije jaren. Spelers als Will Keane, Danny Drinkwater en vooral Cleverly en Morrison geef ik toch een grote kans om het in de nabije toekomst te maken bij Man Utd. Toch zeker de laatste twee. En ook van Welbeck ben ik nog overtuigd dat hij er kan geraken. Zeker nu hij bij Sunderland geregeld minuten maakt merk je dat hij toch mooi vooruitgang boekt.

27 november 2010 om 22:46

Sorry, ik weet dat het niks met dit artikel te maken heeft, maar Danny Drinkwater? XD

27 november 2010 om 22:53

Heh, en dan er zit bij de reserven nog een Cofie ook

Dat je een aanwinst voor de rubriek bent is natuurlijk duidelijk, en dat bewijs je met een mooi verhaal. Ik hoop als Liverpool-fan dat hij niet verder groeit, maar als voetballiefhebber en romanticus zou het een geweldig verhaal zijn als dit een wereldtopper wordt. Enige puntje van aandacht lijkt me de alinea's: af en toe zijn ze aan de lange kant, en dat is om half elf 's ochtends nog wel eens lastig. Maar goed stuk, 5 sterren. Leuk om hiermee de voetbalzaterdag af te trappen.

27 november 2010 om 12:19

Mja, ik heb het dan nog zwaar moeten inkorten. Het was oorspronkelijk 1200 woorden lang
Ik zal ook nooit zo flitsend schrijven als mensen als jij denk ik. Het zal altijd wat zakelijker en feitelijker zijn. Dat ben ik ook gewoon vanuit het dagelijkse leven. Dan is het vaak moeilijk om die klik te maken naar meer 'boeiende' teksten misschien. Ik heb nu eenmaal niet zoveel met taal. Maar goed, we kunnen altijd wat verbeteren zeker.

Jij zou de alinea's dus wat verder opsplitsen?

27 november 2010 om 12:32

Allereerst zeer netjes dat je het op weet te brengen om uitgebreid op alle reacties in te gaan, klasse.

Naarmate je meer zal schrijven, wordt de schrijfstijl ook vloeiender, maar ik heb er geen bezwaren mee om een tekst te lezen die zakelijk en feitelijk prima in orde is, zolang er een duidelijke boodschap aanzit. Al te lang voor een grote club als Man Utd zijn ze niet behandeld in deze rubriek. Maar maak je niet druk om dat de tekst niet boeit, want hij boeit wel, omdat de boodschap erg goed is.

Ik zou inderdaad de alinea's verder opsplitsen, omdat het zo nu eenmaal is met de meeste teksten die de gemiddelde bezoeker van Voetbalzone leest, dat de alinea's vaak niet langer zijn dan een regel of zes. Soms heb je dat er geen mogelijkheid is om een alinea te splitsen, maar de tweede, derde en vierde alinea zijn echt aan de lange kant.

Ik zou de tweede alinea hebben opgesplitst bij ''waar hij verbleef'', en dan een extra alinea. Zo ook met de derde, waar je hem had kunnen knippen bij ''een dakloze straatvoetballer'', en de vierde alinea zou ik stoppen na de kop van de Daily Mail, en dan de rest in een extra alinea. De opmaak is misschien nog niet optimaal, maar de boodschap en de tekst zijn van grote klasse!

27 november 2010 om 12:36

Ok bedankt. Ik zal er rekening mee houden in de toekomst

Haha King_eric, jij was toch de man die zei dat hij maar geen CE ging schrijven ?
Nja gelukkig heb je dat nu toch maar gedaan, dat snap ik ook wel, want met zoveel kennis van zaken wil je natuurlijk ook een keer jouw mening in een CE naar voren brengen.

Zoals ik al zei vind ik het super dat er een CE bij is gekomen die echt kennis van zaken heeft en die mij informatief veel kan leren. Ik vind het verhaal rondom Bebe ook prachtig, het doet mij een beetje denken aan die film genaamd 'goal'. Over die jongen Santiago Munez ofzo, die bij Newcastle komt te spelen.

Echt een goed begin als CE en zeker 5 sterren waard. Vooral omdat je je mening erg goed brengt en er heel veel goede informatie inzit. Ik hoop alleen dat je de volgende keer de tekst met nog wat meer 'amusement' schrijft, zoals Lfcdutchy dat zo goed kan. Dat maakt het nog wat leuker om te lezen. Ik verheug me op je volgende stuk !

27 november 2010 om 12:29

Mja, ik zag deze week een aantal keer weer heel wat onzin staan over een aantal jonge spelers bij United en vond dat ik er toch iets mee moet doen. Ik zal zeker niet zo frequent schrijven als sommige anderen hier, maar als er echt iets op mijn lever ligt horen jullie het wel

Ik had het laatste jaar ook simpelweg de tijd niet om me ermee bezig te houden als hoofdmoderator. Nu ik mod-af ben is dat ondertussen wel veranderd
Ik schrijf zoals ik je al zei wel nog altijd liever langere stukjes, biografieën over spelers of stukjes geschiedenis van de club. Dat zal niet veranderen. Ik weet ook gewoon dat ik niet echt het talent heb om met veel meer 'amusement' te schrijven zoals je zegt.

27 november 2010 om 13:03

Nja het is natuurlijk wel zo dat wanneer je echt een informatief stuk schrijft, het lastiger is om echt amusement erin te brengen. Gisteren las ik het stuk van Lfcdutchy over Mancini en dat was een heel mooi stuk, met veel humor erin, alleen daar zit natuurlijk ook wel wat minder informatie als dit stuk.

Het is voor iedereen anders, de ene persoon wilt echt geinformeerd worden en kan zich makkelijk concentreren op een stuk, de andere persoon wilt echt amusement erin terugvinden en vind de informatie minder belangrijk.

Ik denk ook dat het zo is, wanneer je niet zovaak een CE schrijft, je meer met allerlei informatie in je hoofd zit die je wilt overbrengen, dan wanneer je regelmatig een CE schrijft. Dit speelt allemaal mee.

Hoe dan ook vind ik het wel mooi dat je geen Mod meer bent. Toen je dat nog wel was viel mij meteen op dat je je mening nauwelijks bracht en het is toch leuker om te zien dat je dat nu wel weer doet. Hiermee doel ik op verschillende discussies op voetbalzone.

27 november 2010 om 13:30

Als mod lette ik inderdaad wel heel erg op wat ik zei en hoe ik discussiëerde, waardoor de scherpte er zeker en vast wat af was. En dan nog had je mensen die klaagden dat een moderator überhaupt meediscussieerde in een topic.

Beste King_eric

Zo verwonderlijk is de kritiek in de richting van Ferguson en Bebe ook weer niet, omdat je voor een relatief nobody 7,4 miljoen pond neertelt. Het grote prijskaartje brengt grote verwachtingen met zich mee. Vergelijk de 16 miljoen van Sulejmani er maar mee. De tabloids zouden de Britse tabloids niet zijn om voor Bebe een uitzondering te maken. De kritiek is wellicht niet fair, maar dat moet SAF na 25 jaar niet geheel onbekend zijn en hem zeker niet van werkwijze doen veranderen.

Dan nog enkele taaltechnische opmerkingen:

- alinea's zijn iets te lang(dradig)
- let op wie je publiek is voor wie je het stuk schrijft, past je schrijfstijl, met name je vocabulaire, bij de gemiddelde vz-er?

Ik vond het verder een goed informatief stuk. Welkom bij de gilde van club-experts!

27 november 2010 om 18:39

Ik kan me voorstellen dat die prijs heel wat vragen oproept. Zoals ik zelf al zei fronste ik ook de wenkbrauwen toen ik het nieuws vernam. Maar om dat gelijk al zo snel een oordeel te vellen en de jongen zelf af te kraken in de media zonder ook maar enige kans te geven is wel heel straf.
Maar ik ben ook niet naïef en ik besef wel dat dit de manier is waarop vele media tegenwoordig werken. Sensatie levert hits en hits levert geld op. Maar dat betekent nog niet dat ik het er mee eens moet zijn natuurlijk

Wat die vocabulaire betreft, waar doel je precies op? Teveel Engelse termen? Te formeel of zo?

Heel mooi. Ik wist ook helemaal niets van die Bebé, en heb me tot op het heden ook nog niet echt in hem verdiept. Nu ik lees dat hij straatarm was, geen ouders meer heeft, in een weeshuis woonde en nog geen wedstrijd voor Guimaraes te hebben gespeeld heb ik toch diep respect voor zijn 'verhaal'. Het lijkt wel een hoofdstuk uit het jongensboekje waar de hoofdrolspeler alles waarmaakt waar hij ooit over heeft gedroomd. Je taalgebruik is heel mooi en niet van die gekke fratsen. Gewoon straight to the point.

Vijf sterren!

Hier trouwens een goal die hij vorige week maakte bij de Reserves

27 november 2010 om 20:13

Pfoe de tweede is wel een grandioze goal. De eerste kreeg hij een beetje met geluk mee maar die 2e is echt fantastisch knap ingeschoten.

27 november 2010 om 20:47

Ja, het is die volley waarop ik doelde. Was al vergeten dat hij daarvoor ook één scoorde.

Ik las de titel en vermoede al dat het om Bebezou gaan.
Hij speelde voordat hij naar Guimaraens ging, eerder al bij Estrela de Amadora en Loures in de jeugd. Omdat ik hem na een keer te zien hebben spelen, onder de indruk ben geraakt, ben ik hem blijven volgen. Dit doe ik vaker wanneer ik verwacht dat jochies het Portugees elftal zullen halen.
Vaak zit ik ernaast , maar met Bebe ben ik eigenlijk overtuigd dat het gaat lukken.
Als ik het iemand gun dan is het Bebe, hij komt van een zeer arme millieu en via het voetbal kan hij nu iets van het leven maken. Hoop dat hij in Engeland gaat schitteren en dan hij zich snel bij Ronaldo en consoorten mag aansluiten in het nationale elftal.
Als mens hoop ik dat hij andere gedupeerde kinderen, zoals hij ooit ook was niet zal vergeten.

Leuk stuk! Thx.

( bebe wordt in Portugal gezien als het grootste talent, hij zit op een lijn als Ronaldo, Nani, Quaresma mbt zijn voetbalkunde, vandaar dat hoge bedrag)

Wat een dramatische titel. Dat mensen dit stuk hebben gelezen verbaasd mij dus ook. Aan de andere kant ook weer niet omdat als je naar de auteur kijkt je eigenlijk al verplicht bent het stuk te lezen. Zeker als Manchester United fan!

De boodschap van het artikel daar geef ik je helemaal gelijk in. Manchester United koopt geen sterren, manchester United maakt sterren.(uitzonderingen daargelaten).

28 november 2010 om 01:38

ach zijksnor. top stuk leuk om te lezen 5 sterren

28 november 2010 om 16:51

Wie was de laatste 'gemaakte' ster? En ik bedoel ster, dus niet Rafael of Fletcher.

28 november 2010 om 16:55

Ronaldo
Rooney
Vidic
Vd Sar
Nani
Giggs
Scholes
Fletcher( is wel een ster! al jaren zeer belangrijk voor United)
Tevez
Ferdinand
Evra

moet ik nog doorgaan?

28 november 2010 om 16:58

Van dat rijtje is Giggs, Scholes en Fletcher zelf 'gemaakt' en niet gekocht, de andere tellen dus niet. Kortom, Giggs en Scholes.. Dan praten we over vijftien jaar geleden?!

28 november 2010 om 18:02

Frikx heeft het niet over eigen jeugd, maar over spelers die geen sterrenstatus hadden en nog geen wereldtop waren toen ze in het eerste team kwamen en die dus toppers geworden zijn bij Man Utd.
Sommige namen zijn wat makkelijk omdat bij hen het talent meer dan overduidelijk is (rooney, Ferdinand bijvoorbeeld, daar is ook dik voor betaald) , maar aankopen als Vidic, Evra, Ronaldo (en zoals het er naar uitziet ook Chicharito, de Da Silva's (of toch tenminste 1), Nani en hopelijk ook Anderson tonen precies aan wat Ferguson bedoelt met zijn 'value in the market' en zijn idee om eerder jongere spelers te kopen en die verder te ontwikkelen.

29 november 2010 om 10:51

Volgens mij heb ik het niet over spelers die zelf opgeleid zijn ofzo. Ik heb het over spelers die bij United wereldsterren zijn geworden!

29 november 2010 om 14:12

''wat een dramatische titel.''

Ik ben het met Frikx eens. Een pakkende titel is de eerste indruk van een stukje, en je visitekaartje. Soms kan het voorkomen dat er geen aansprekende titel in je opkomt, maar een cliché als titel, dat is natuurlijk 'not done'. Een klein puntje van kritiek.

29 november 2010 om 15:05

Ik denk als je het stukje 'baby' had genoemd het al 2 keer zoveel lezers had getrokken. Niet dat die titel iets zegt over het stukje maar toch.

Ik heb dit stukje alleen gelezen omdat ik de auteur 'ken'!

Fijn dat je (terug) een clubexpert schrijft!

Als alles was gegaan zoals voorzien zou ik eigenlijk niks over Bebe kunnen vertellen (ik kijk zelden reserves, en die spelen al niet zoveel), maar door omstandigheden heeft Bebe toch al een aantal speelkansen in het eerste gehad. In die weinige speelminuten heeft hij toch al heel wat laten zien, zowel goede als slechte dingen. Zo zijn zijn balaannames quasi altijd perfect. Ook is hij ondanks (of dankzij?) zijn lengte erg snel. Echte, snedige passeerbewegingen heeft hij niet vind ik, zijn dribbels lijken vaak alsof hij ze op goed geluk doet. Ik vermoed dat hij in het verleden te vaak op zijn snelheid teerde om een man te passeren, maar daar kan uiteraard aan gewerkt worden. Zijn traptechniek lijkt voorlopig het grootste werkpunt. Hij kan erg hard trappen, maar de juiste kracht inschatten op het juiste moment wil maar niet lukken. Passes over de grond zijn geen probleem, maar zijn voorzetten tegen Wolves waren eerst nog wel grappig, maar na een tijdje werd het wel medelijden opwekkend.

Over de snelle aanpassing en goede prestaties van Hernandez sprak Ferguson dat het een enorm voordeel was dat Hernandez de taal sprak, en dat klink ook wel heel logisch. Je begrijpt dan tenminste wat er tegen je gezegd wordt, en je voelt je ook beter in je vel als je wat met je omgeving kan praten. Dat voordeel heeft Bebe niet, als je ziet hoe Fabio de instructies van Phelan voor hem moet doorvertalen bij zijn invalbeurt tegen Wolves..

Of Bebe ooit een onbetwiste basisspeler wordt voor Utd zal de toekomst uitwijzen, maar met de nodige trainingen wordt hij sowieso een speler die zijn transfersom rechtvaardigt, daar ben ik van overtuigd. Jammer dat zijn echte opleiding pas op zijn 20ste begint, maar nu kan hij op geen betere plaats zitten. Hij zal trouwens voldoende concurrentie hebben: Nani en Valencia zijn nog relatief jong, Wellbeck en Cleverley komen terug, er is nog Obertan, en hopelijk kan Morrison de verwachtingen inlossen. (En dan vergeet ik waarschijnlijk nog wel iemand)

En het blijft toch ongelooflijk wat een overdreven negatieve kritiek Ferguson telkens krijgt wanneer hij een onbekende naam haalt.. Men zou ondertussen toch wel beter moeten weten.

Mooi stuk, maar toch een hoop geld voor een dakloze!

Alleen al de geweldige woordkeuze waarmee je de situatie keurig en zeer gevat omschrijft maakt dat ik dit stuk niet anders kan dan hoog beoordelen. Het gebruik van woorden wars van de aap-noot-mies woordjes die sommige schrijvers gebruiken kan ik altijd waarderen. Natuurlijk, het moet ook niet té veel van het goede zijn.

''de lexicale ambiguïteit van de zeer gedifferentieerde schrijfsels van ondergetekende K.E zijn waarachtig een meesterwerk dat zich al voorts tot een eclips van alle twijfel van het affronteren van desbetreffende column bolwerkt.''

Als ik dit als mening neer zou pennen zou je me denk ik niet al te serieus meer nemen denk ik. Dat doe je dus uitstekend. Je legt op de door jou zo vertrouwde zakelijke wijze de situatie uit, waarin je d.m.v. prachtige bewoordingen de vinger op de zere plek kan leggen. Waarbij het heel natuurlijk overkomt. Want als ik ergens niet goed tegen kan, is wanneer schrijvers zo veel mogelijk moeilijke woorden gebruiken om maar zo intelligent over te komen. Een staaltje beschamdende zelfverheerlijking, en helemaal niet nodig. Want het komt dan erg geforceerd over.

Ik heb slechts één verdere aanmerking op je stukje:

''niet alleen leent zijn naam tot allerhande woordspelingen en catchy koppen''

Welke woordspelingen bedoel je hiermee? Een deel van de koppen heb je ons al voorgekauwd. Maar mogelijke bespottelijke bijnamen zijn mij niet bekend.

29 november 2010 om 16:51

Ik had het niet zozeer over bespottelijke bijnamen of zo, maar de Engelse pers staat, zoals je ongetwijfeld weet, bekend om het verzinnen van woordspelingen met de naam van de speler in kwestie. Zie bijvoorbeeld 'let's GO ALL THE Wayne' en 'what A Heroo' mbt Rooney. Je kan dus gaan verwachten dat ook Bebe's naam zich makkelijk leent tot dit soort uitspraken. Die opmerking in mijn verhaal was dan ook niet negatief bedoeld of zo naar de pers toe.

Een aantal voorbeelden van (mogelijke) woordspelingen die ik al heb zien passeren over Bebe:

Een Portugese krant wist naar verluidt blijkbaar dat hij niet te best was op stilliggende ballen en kwam met de quote ''nobody puts Bebe in the corner''
''bebe needs his Nani'' (en dan heeft Man Utd nog een speler met als voornaam Mame ook...)
''sir Alex Ferguson goes to Portugal to help his friend Carlos Queiroz and ends up with a bebe''
''bebe on board''
''fergie goes Bebe snatching.''

29 november 2010 om 17:24

Oké dat is duidelijk. Te triest voor woorden eigenlijk. Ik ben dan ook blij dat het er in Nederland allemaal veel gemoedelijker aan toe gaat. Als we de Engelse boulevardpers moeten geloven is bijvoorbeeld bijna elke voetballer wekelijks in de clubs te vinden en zijn ze een of meerdere malen van hun vrouw gescheiden. Ik hoorde dat ze Beckham destijds letterlijk 24 uur per dag volgden om eventuele smeuïge verhalen op de vangen. Te gek voor woorden.

En ach, vroeg of laat ben je toch het haasje. Dan verzinnen ze desnoods een primeur. Niet voor niets houdt Ferguson Bebé dan ook zoveel mogelijk uit de wind.

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren