Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Weghorst vol ongeloof na besluit VAR: ‘Ik stond er een paar meter vandaan’

Laatste update:

Wout Weghorst maakte vrijdagavond tegen Fortuna Düsseldorf zijn derde doelpunt van het seizoen, maar toch stapte hij teleurgesteld van het veld. VfL Wolfsburg kwam namelijk niet verder dan een 1-1 gelijkspel en dat ligt volgens de Nederlandse spits gedeeltelijk aan de arbitrage. De VAR had de openingstreffer van de thuisploeg volgens Weghorst nooit mogen goedkeuren.

Na een kwartier spelen probeerde Matthias Zimmermann namens Fortuna Düsseldorf de bal binnen te houden. De spelers van Wolfsburg claimden dat de bal over de zijlijn was geweest, maar desondanks liet de arbitrage het spel verder gaan. Uit dezelfde aanval schoot Niko Giesselmann de bal hard in het doel. Wolfsburg rekende erop dat het doelpunt afgekeurd zou worden op advies van de videoarbiter, maar die gaf niet thuis.

“Ik weet dat het niet makkelijk is voor de scheidsrechters, maar kom nou toch. Scheidsrechters, dit is jullie werk. Ik stond er een paar meter vandaan. Deze bal was zeker uit”, aldus Weghorst na afloop tegenover DAZN. Fortuna Düsseldorf-trainer Friedhelm Funkel was het eens met de Nederlandse aanvaller. “We hadden niet kunnen klagen als ze de bal uit hadden gegeven.”

Weghorst legt de schuld van het puntverlies niet volledig bij de arbitrage. Hij vindt dat hij en zijn ploeggenoten te weinig hebben gebracht. “We hebben het in de tweede helft zeer slecht gedaan, we hebben gespeeld zoals Fortuna wilde dat we speelden. Ik ben blij met mijn doelpunt, maar met een punt mogen we als Wolfsburg gewoon niet tevreden zijn.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

De VAR grijpt alleen in bij een ‘clear error’, een duidelijke fout, in de volgende gevallen:

Wel of geen doelpunt door hands, buitenspel of andere overtreding

Niet of onterecht gegeven strafschop

Niet of onterecht gegeven directe rode kaart

Identiteitsvergissing bij het geven van een gele of rode kaart

Oftewel: de VAR kan hier niks tegen doen.

14 september 2019 om 08:52

Dat is dus niet waar. Alle factoren die invloed hebben op een doelpunt worden meegenomen. In de PL werd een paar weken terug een doelpunt nog afgekeurd omdat de bal de achterlijn al een keer gepasseerd was.

14 september 2019 om 10:35

De bal moet geheel en al over de lijn zijn en dat is met deze beelden niet met 100% zekerheid vast te stellen. Dus regeltechnisch heeft de VAR geen fout gemaakt maar uitstekend gehandeld.

14 september 2019 om 11:18

De achterlijn is natuurlijk een andere zaak dan de zijlijn helemaal aan de overkant. Als de VAR ook zo een dingen terug gaat bekijken dan kun je beter de scheidsrechter afschaffen en het is zoals FrisianReds zegt geen onderdeel van zijn takenpakket om zo een situaties te beoordelen.

14 september 2019 om 13:47

Jij hebt kennelijk geen idee van het takenpakket van de VAR? Het was geen geldig doelpunt dus moet de VAR m afkeuren. De bal is buiten het spel geraakt dus had t doelpunt niet mogen tellen

14 september 2019 om 09:13

De VAR kan hier zeker wel wat aan doen. Bij een doelpunt word namelijk ook gekeken of een bal over de zijlijn of achterlijn is gegaan. Sterker nog nadat het doelpunt werd goed gekeurd had de VAR beslist dat de bal niet buiten het veld was gegaan

14 september 2019 om 09:17

Hoe zat dat met Feyenoord dan?
Toen het geen corner was in de beker tegen Ajax.
Er werd wel uit gescoord maar was duidelijk geen corner.

14 september 2019 om 09:24

Uit een corner ontstaat een nieuwe situatie daarom wordt dat niet meegenomen.

14 september 2019 om 11:11

Dat is een nieuwe situatie. Volgens mij keek de VAR alleen of het hands was ja of nee, want daar ging toen de discussie over. De scheids had toen moeten oordelen of het een corner of doeltrap was. En ja de VAR had toen gezien dat het geen corner moest zijn, maar daar was hij blijkbaar niet voor om dat te mogen oordelen

14 september 2019 om 12:14

Het is niet met 100% te zeggen dat de bal helemaal over de lijn is. Het lijkt er heel sterk op, maar meer dan dat ook niet. Zie doelpunt Ajax tegen Real, met Mazraoui bij de zijlijn. Het was niet zeker dat de bal de zijlijn over was, dus dan heeft de aanvallende ploeg gewoon het voordeel dat er niet voor wordt gefloten.

14 september 2019 om 09:30

Dat is natuurlijk niet waar. Verwezen wordt naar Ajax dat tegen Real Madrid speelde, waarbij Mazraoui met een sliding de bal veroverde/voorkwam dat het een ingooi was. Uit de actie die daarop volgde scoorde Ajax. Toen keek de VAR naar de actie van Mazraoui en werd er geoordeeld dat de bal niet uit was! Dus de VAR hoorde in dit geval zeer zeker in te grijpen.

14 september 2019 om 10:31

Precies, zo dacht ik er net ook over bij het lezen van bovenstaande reacties.

14 september 2019 om 12:16

Nee, er werd geoordeeld dat het niet 100% zeker was dat de bal uitging. Dus dan staat de beslissing van de scheidsrechter om niet te fluiten voor uit, vast. Precies dezelfde situatie. Het lijkt er sterk op dat de bal in zijn geheel over de lijn is, maar dat is niet 100% vast te stellen.

15 september 2019 om 01:59

Onzin.. Mazraoui tegen Real kan je je nog wel herinneren neem ik aan? In de PL dit seizoen ook al doelpunt afgekeurd door de VAR voor bal uit.

De VAR gaat hier absoluut de mist in. Maar wat mankeert die grensrechter? Die staat er met zijn neus boven op. Als je dit zelfs niet kunt waarnemen, dan moet je iets anders gaan doen.

Dit is zo'n zelfde geval als destijds met Mazraoui; in slow-motion is door de var (waarschijnlijk) geconstateerd dat de bal niet in zijn geheel over de lijn was..

Ik vraag me ten zeerste af of die bal wel uit was zoals sommigen zo stellig beweren. Zonder camera die er recht boven staat, kan je dat onmogelijk vaststellen en dus heeft de VAR terecht niet ingegrepen. Precies hetzelfde geval als Mazraoui tegen Real (bij de 0-3).

VAR afschaffen en snel. Was voorstander, maar nu echt niet meer. En bij deze situatie heeeft de lijnrechter stront in zijn ogen. Ja, ik heb veel gevlagd, maar keek altijd in dit soort situaties naar de bal.

14 september 2019 om 10:33

Zo jammer dat je nooit bent doorgebroken tot de eredivisie 😉met jou erbij was er geen discussie meer!

14 september 2019 om 11:08

En dan wordt er weer oneindig gezeurd over hoeveel dingen fout gaan. Dat is namelijk het ding, iedereen vergeet hoeveel meer fouten er wel niet waren voor de VAR. Elke fout die normaal niet gezien werd en nu door de VAR wel is toch mooi meegenomen? Dat er een keer een fout tussenzit kan gebeuren, het blijft een menselijke handeling. Echt dat constante gezeur op de VAR... wordt er moe van. Ja het kan en moet nog beter, maar dit is toch nog 10x prettiger dan een situatie dat bijvoorbeeld Maradona de bal met z’n hand erin slaat of een die Henry zijn team naar het WK brengt door een bal met zn hand aan te nemen. Nee, vroeger was niet in alles beter.

De bal moet geheel en al over de lijn zijn en dat is met deze beelden niet met 100% zekerheid vast te stellen. Dus regeltechnisch heeft de VAR geen fout gemaakt maar uitstekend gehandeld.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren