Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Romário (58) maakt comeback als profvoetballer en laat grote droom uitkomen

Laatste update:

Romário keert terug als voetballer, zo heeft de 58-jarige spits zelf bekendgemaakt via social media. Het Braziliaanse GE Globo kondigde het nieuws eerder al aan, maar Romário zelf heeft nu tekst en uitleg gegeven.

Op 1 januari 2024 werd Romário de president van América-RJ, dat uitkomt op het tweede niveau van de regionale competitie van Rio de Janeiro, de Carioca Série A2. Het is tevens de club waar hij in 2010 zijn voetballoopbaan 'beëindigde'.

In maart van dit jaar trok de club van Romário zijn zoon aan. Romarinho werd transfervrij overgenomen van het Boliviaanse Club Destroyers. Het feit dat zijn zoon nu bij América-RJ speelt, is de reden dat Romário zijn voetbalschoenen nog een keer aantrekt.

Het artikel gaat verder onder de video
Meer video's

“Het is niet de bedoeling dat ik mee ga strijden om het kampioenschap, schrijft de voormalig superspits van onder meer PSV en FC Barcelona op Instagram, maar het is mijn grote droom om ooit nog eens met mijn zoon op het veld te staan.”

De regionale competitie gaat op 18 mei van start. Romário krijgt ‘gewoon salaris uitbetaald’ - want dat moet volgens de reglementen - maar zal dat geld als donatie teruggeven aan de club.

Door sommigen wordt Romário gezien als een van de beste voetballers aller tijden. De rappe goaltjesdief werd in 1988 door PSV naar Nederland gehaald, waar hij drie keer topscorer van de competitie werd. De Eindhovenaren verkochten hem vijf jaar later aan Barcelona, waar hij onder trainer Johan Cruijff kampioen van Spanje werd.

In 1994 had hij tevens een gigantisch aandeel in het derde wereldkampioenschap van Brazilië. Hij maakte vijf doelpunten in het mondiale eindtoernooi, waarmee hij in zijn land een onsterfelijke status verwierf.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Romario, 1 van de beste voetballers die ik ooit heb zien voetballen. Legend!

17 april 2024 om 09:36

Inderdaad, veel mensen hebben het over de Braziliaanse Ronaldo, maar deze man was zo vliegensvlug, had een heerlijke techniek en scoorde zo makkelijk. Speelde ook lekker samen met Nilis. Mooie tijd!

17 april 2024 om 09:44

Romario heeft nooit samen met Nilis gespeeld. Dat was juist Ronaldo.

17 april 2024 om 09:47

Je haalt Nilis met Juul Ellerman door elkaar geloof ik. Heb ik ook weleens

17 april 2024 om 10:02

Speelde ook met big kieft en vaantje die jaren toch

17 april 2024 om 10:18

Mijn leeftijd begint mijn parten te spelen 😅 wat een blunder 😁 Ik gooi het liever op het feit dat ik nog geen koffie op had…

17 april 2024 om 12:17

Hij was vliegensvlug maar was toen ook al “beetje moe”. Dat vliegensvlugge zal er op 59 jarige leeftijd wel af zijn….ben benieuwd hoe het met dat “beetje moe” zijn is gesteld.

17 april 2024 om 13:09

Bizarre voorhoede was dat met Bebeto ernaast



Eerlijk gezegd vergeet ik deze man altijd als ik aan de beste spelers/aanvallers denk terwijl hij ongelofelijk goed was. Bij Braziliã« denk je direct aan R9, verder denk ik aan Maradona, Messi, CR7 bijvoorbeeld. Eigenlijk zonde dat Romario in '98 niet samen met R9 in de spits stond op het Wk.


17 april 2024 om 09:43

Romario is een beetje uit zicht verdwenen voor de jongere generatie Europeanen, hij heeft na zijn gloriejaren voornamelijk in Brazilie rondgehangen als lokale politicus en is nooit trainer, analist of bobo in Europa geworden zoals een Platini, Beckenbauer, Cruijff, Zidane, Van Basten, etc.

17 april 2024 om 12:24

Ik vergeet Romario nooit. Hij was de absolute ster toen. Doordat hij mijn jeugdheld was ben ik uiteraard niet objectief, maar ik heb nog nooit iemand gezien die zo goed kon voetballen. Hij deed alles wandelend en met een oog dicht en hij was nog steeds fenomenaal. Uniek ook qua stijl.

19 april 2024 om 15:36

Hij raakte net geblesseerd voordat het wk begin. Echt jammer.

Ontzettend goede spits. Persoonlijk vind ik hem geen absolute buitencategorie. Net als zijn aanvalspartner toentertijd Bebeto eigenlijk. Die denk ik nog een hogere piek kon hebben. Beide fenomenale afmakers waarbij Romario duidelijk het meeste talent had. Leefde echter iets minder als een prof dan andere. Wat een elftal hadden ze toen in '94 met Rivaldo, Cafu en in mijn inziens een geweldige middenvelder in Dunga. Benieuwd trouwens of hij als hij weer gaat spelen zijn majo weer aandoet

17 april 2024 om 10:06

Zat rivaldo er in 94 ook al bij? Wist ik niet.
Vond dat elftal eigenlijk niet eens zo goed.

17 april 2024 om 10:27

Ga eens op youtube kijken naar Romario en zeg nog eens dat hij geen absolute buitencategorie is... Dat jaar bij Barcelona, de ene wereldgoal na de andere. Echt een abnormaal niveau. Brazilie wereldkampioen gemaakt. Echt in de 16 misschien wel de beste afmaker aller tijden. Fantastische dribbelaar, buitengewone techniek en balcontrole en ook nog eens bloedsnel.

17 april 2024 om 11:10

Ik zal niet op youtube kijken om mijn eigen mening aan te passen op wat jij vind. Heb romario live zien spelen. Ik noem hem ook fenomenale afmaker. Denk dat er nog meer inzat bij hem en dat heeft hij door zijn leefstijl niet eruit weten te krijgen. Daarom voor mij geen buitencategorie. Je zag hem buiten die fantastische momenten ook vaak heel lang niet in een wedstrijd en dan maakte hij weinig weinig deel van het elftal uit. Wellicht nu iets beter mijn mening geduid voor je.

17 april 2024 om 11:39

Haha 'heeft hij door zijn leefstijl er niet uit weten te krijgen'. Aldus iemand over een speler die tot zijn 48ste nog professioneel voetbal speelde. Daar waar zijn generatiegenoten/ vergelijkbare spelers een vrij korte piek hadden en een aantal zich hebben verloren in de coke (de drugs als de frisdrank). Lijkt me dat Romario echt alles uit zijn lijf en carriere heeft gehaald

17 april 2024 om 12:57

Zoekt en gei zult vinden. Je snapt en leest hopelijk waar ik op doel. Zoals hierboven ook aangegeven. Hij was wel eens een beetje moe en was in voorbereidingen vaak op Braziliaanse stranden te vinden. Was niet vies van een feestje. Dat is in mijn optiek niet leven voor je sport. Andere tijd uiteraard. Trainers hebben in interviews ook aangegeven Romario te ontzien zodat hij niet ging muiten en dat ze zijn talent nodig hadden. Ook dat getuige niet van een topsport mentaliteit. Dus nogmaals voor mij geen buitencategorie. Voor andere puur op talent en speelplezier wel. Dus ja ik blijf bij mijn standpunt dat als hij de topsportmentaliteit van een Lebron James of C.ronaldo had hij nóg beter was geweest en daardoor voor mij buitencategorie. Topsport zit tussen de oren en daar zijn gradaties in bereidwilligheid en wat geef je op om het hoogste te bereiken. Ronaldinho is ook zo'n mooi voorbeeld hiervan. Is prachtige wetenschappelijke literatuur te vinden over topsport en het psychische gedeelte. Eindig ik met de zin woor ik mee begon. Zoekt en gei zult vinden.

17 april 2024 om 13:42

Misschien kon hij door de balans werk/prive juist wel door tot zijn 48ste, daar waar menig ander strand vlak na de 30. Een Ronaldo is exceptioneel, ik zou dat niet als maatstaf durven nemen. Ronaldinho is weer een mooi voorbeeld als de balans naar de andere kant doorslaat. Had hij voor de sport geleefd zoals een Cr Ronaldo, dan was zijn piek misschien veel korter: who knows. Je hebt ook nog eens te maken met andere tijden en dus een ander normaal. Dat laat zich ook moeilijk vergelijken. In de prachtige literatuur (psynet bijvoorbeeld) ga je sowieso antwoord vinden zoals het jouw het beste uitkomt. Met andere woorden wat is dan de definitie van 'alles eruit gehaald'. Zoek en gij zult vinden is dan terrecht: als je maar lang genoeg blijft zoeken vind je sowieso ergens het antwoord dat je wil horen

17 april 2024 om 13:53

@Westend exact wat een discussie een discussie maakt in deze. Wat het ook leuk maakt overigens. Boks

17 april 2024 om 13:59

Haha, ja toch. Aan het einde van de streep maakt het geen bal uit natuurlijk .

17 april 2024 om 14:23

Van een speler die ooit door de FIFA is uitgeroepen tot de beste ter wereld (in 1994, nadat hij in 1993 tweede was geworden) kun je toch moeilijk zeggen dat hij geen buitencategorie was...

17 april 2024 om 15:44

Wedervraag, vind jij met die logica Mathias Sammer buitencategorie en wat is voor jou buitencategorie? Voor mij de absolute top namelijk. Ik noem als voorbeeld Zidane of Cruijf. Bewust deze 2 doordat ze ook als coach nog eens succesvol zijn. Dat is voor mij absolute top en buitencategorie

17 april 2024 om 19:34

Buitencategorie is natuurlijk een heel rekbaar begrip, je kunt die categorie zo groot en zo klein maken als je wil. Maar als je ooit over een heel seizoen gezien werd als de allerbeste ter wereld, dan vind ik dat je die term best mag gebruiken.

En van mij mag Sammer daar ook best onder vallen. Ik kan me niet direct meer voor de geest halen hoe hij het deed in 1996, maar aangezien hij de Ballon d'or won in een tijd waarin ook o.a. Bergkamp, Cantona, Maldini, Ronaldo, Weah, Zidane en Beckham actief waren, zal hij vast geen koekenbakker zijn geweest destijds.

Grappig om te lezen dat zo’n speler drie jaar lang de Eredivisie aan gort schoot en toen pas een stap maakte. Tegenwoordig is een speler na één a twee goede seizoenen de Eredivisie al ontstegen volgens velen (incl. analisten die zelf actief waren in die tijd) terwijl het toch vaker wel dan niet een te grote stap blijkt.

17 april 2024 om 10:08

De eredivisie was op het moment dat hij kwam ook absolute top. En psv betaalde city salarissen eigenlijk.
Hij kwam in 88 na de ek winst van NL, psv met de ec1 en Ajax de finale van de ec2.
Om maar wat te noemen, een Barcelona had toen nog geen enkele ec1

17 april 2024 om 11:55

Dit wazvoor het bosman arrest. Dus mochten in de meeste competities 3 buitenlanders mee doen. Heel anders dan nu

17 april 2024 om 14:24

"grappig om te lezen dat zo’n speler drie jaar lang de Eredivisie aan gort schoot en toen pas een stap maakte."

Sterker nog: hij heeft vijf jaar bij PSV gespeeld.

Bizar om te lezen dat zo'n Romario 3x de Eredivisie aan gort heeft geschoten, pas na 5 seizoenen vertrok bij PSV en tussendoor Brazilie nog heeft geholpen aan de WK winst in 94. Bijna hetzelfde als met Ronaldo die ''maar'' 2 seizoenen bleef.

Je kan het je nu eigenlijk niet voorstellen dat Nederlandse clubs die vroeger konden doen, stel je voor dat Feyenoord, Ajax of PSV nu zo'n Vinicjius JR, Rodrygo of Endrick kon kopen ipv al voor tientallen miljoenen euros naar Real Madrid zonder wat gepresteerd te hebben.

17 april 2024 om 11:36

Ach in een tijd dat Nederland een grote Europese prijs kon winnen en de clubs nog groot waren in Europa. Ook een tijd waarbij de salarissen nog niet werden bepaald door oliemagnaten. Dan is het ineens heel aantrekkelijk om in NL te blijven natuurlijk. De sportieve en financiele verschillen waren allemaal nog niet zo groot.

Voor mij is Ronaldo de beste spits ooit. O fenomeno. Maar als het op verjaardagen en familiefeestjes over voetbal gaat, is de generatie voor mij stellig. Nee, het is Romario. Nu kan ik me dat nauwelijks voorstellen, want hoe kun je beter dan de beste zijn? Maar als je de verhalen dan hoort kun je alleen maar meegaan in het enthousiasme. Zo schijnt het ook dat Baresi nog beter was dan Maldini. Onvoorstelbaar. En voer voor heerlijke gesprekken tussen liefhebbers. Laten we vooral die magie in ere houden. Romario heeft een hele generatie betoverd.

17 april 2024 om 13:45

Ach je moet het ook allemaal maar zien in de tijd (en nostalgie) van toen. In het moderne voetbal is al veel meer mogelijk qua trainingsmiddelen en spelen trainers (via data) ook veel meer op taktiek dan op individuele kwaliteiten. Daarnaast zijn de belangen (geld) tegenwoordig bespottelijk veel meer dan vroeger, wat ook op spelers weer een andere druk legt. Dat maakt het vrijwel onmogelijk om 'de toppers van toen' te vergelijken met 'de toppers van nu'. Andere speelstijd, andere tegenstanders, andere trainingsvoorzieningen. Ronaldo, Romario: het maakt op zich niet uit. Beide absolute toplegendes toch

17 april 2024 om 14:19

Klopt. Het is ook gewoon pure liefhebberij. Als je elkaar vliegen af moet gaat vangen om maar de discussie te 'winnen' over wie beter is, is de lol er gauw van af. Uiteindelijk vergelijk je ze niet met elkaar, maar rakel je nog eens op hoe goed die speler echt was. Als je heel bevlogen over een speler kunt vertellen, moet je dit in voetbalgezelschap altijd doen. In stand houden, die legendes!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren