Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

KNVB gooit FC Utrecht - AZ uit programma eerste speeldag

Laatste update:

De competitiewedstrijd tussen FC Utrecht en AZ wordt aanstaande zaterdag (16.30 uur) niet gespeeld. De KNVB maakt bekend dat het duel, dat gepland stond voor de eerste speeldag van het nieuwe Eredivisie-seizoen, wordt uitgesteld, zonder een nieuwe datum te noemen.

De voetbalbond wil AZ meer tijd geven om zich voor te bereiden op de wedstrijd van volgende week dinsdag op bezoek bij Dynamo Kiev, in de derde kwalificatieronde voor de Champions League. "De voorbereidingstijd hiervoor was mede door de reistijd onvoldoende zodat besloten is om het duel tegen FC Utrecht te verplaatsen", zo klinkt het.

De KNVB is tot het besluit gekomen op verzoek van AZ. "Na overleg met de Eredivisie en de KNVB bleek de bond ontvankelijk voor ons verzoek. Men ziet in dat uitstel van deze wedstrijd niet alleen het belang van AZ, maar het belang van het volledige Nederlandse voetbal dient", zo licht algemeen directeur Robert Eenhoorn van AZ toe op de clubsite.

Volgens de KNVB is het uitstellen van de wedstrijd in het belang van het Nederlandse voetbal. "Het is een lastige beslissing want we begrijpen dat dit voor de supporters en voor FC Utrecht vervelend is op zo’n korte termijn. We hebben het verzoek van AZ ingewilligd omdat we in het kader van de veranderagenda twee jaar geleden met alle clubs gezamenlijk hebben besloten om Europees spelende clubs zoveel mogelijk voorrang te geven. Het hele Nederlandse voetbal profiteert namelijk van successen in de Champions League en Europa League. Het levert meerdere clubs een financiële bijdrage op én vergroot via de coëfficiëntenranglijst het aantal startplaatsen in deze toernooien", zo klinkt het.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wel erg laat, maar wel begrijpelijk. Alles voor een goed resultaat voor het Nederlandse voetbal

7 september 2020 om 19:08

Ja nu moeten ze ook wel he. Met Ajax deden ze het ook ineens, dus kan je het niet maken om het nu niet te doen.

7 september 2020 om 19:36

Ik kan er maar niet over uit dat er nog steeds mensen zijn die zich nog steeds belachelijk maken over het terecht verzetten van wedstrijden van Ajax twee jaar geleden. Tegen Real was voor mij ook best twijfelachtig en slecht en laat gecommuniceerd. De wedstrijden daarna waren logisch! Uiteindelijk heeft dat mede de 10e plaats in de ranglijst opgeleverd waardoor we nu twee ploegen hebben die geen kwalificaties hoeven te spelen. Het was gewoon een goede en terechte beslissing en de knvb had dit voor elke ploeg kunnen en moeten doen. Heel goed dat dit nu dus weer gebeurt voor AZ. Wel weer aan de late kant, want de datum is al een tijdje bekend. Willem II heeft zelf zijn Europese wedstrijd verzet, dus voor hun hoeft er dus niets geregeld te worden.

8 september 2020 om 07:49

Weer iets gevonden om je afgunst jegens Ajax te laten doorschemeren. Dit is gewoon een terechte beslissing, los van alle eerdere beslissingen die genomen zijn, waar ik het trouwens ook al mee eens was. Het gebeurt in meer landen dat wedstrijden worden verzet voor Europees voetbal. En als we in Nederland niet zo paniekerig zouden reageren wanneer een wedstrijd op zondag- of maandag avond gepland wordt zou de Knvb nog mee speelruimte hebben.

7 september 2020 om 19:22

Op zich gebeurt het toch nergens (voor zover ik weet) in deze mate hoor. En nu ga je een programma dat al overvol zit door Corona nog een beetje door elkaar halen. Weinig tijd tussen wedstrijden is gewoon part of the deal vind ik persoonlijk als je Europees wilt spelen.

8 september 2020 om 08:56

Op zich valt dat overvolle programma in Nederland wel mee, maar we duwen het schema zo erg in elkaar vanwege de playoffs voor europees voetbal (wat mij betreft gelijk nog een reden om dat eens af te schaffen). Als je ziet hoe nederland ook nu weer afhankelijk is van een verlies van Lyon om zelfs de kampioen maar de direct de CL in te sturen, snap ik wel dat de Knvb alles doet om punten binnen te halen.

7 september 2020 om 19:41

De KNVB schept hiermee een precedent voor toekomstige CL wedstrijden. Dat betekent heel veel verschuivingen in een overvol programma. Dat gaat nog heel veel kritiek opleveren want zowel Ajax als AZ (moeten ze wel ff winnen) gaan bij elke wedstrijd om uitstel vragen..

7 september 2020 om 20:07

Dat precedent is anderhalf jaar geleden al geschapen. Daarvoor gebeurde het niet en ook in andere landen gebeurd het voor zover ik weet niet.

8 september 2020 om 08:59

Nee. Toen had je bijvoorbeeld een keer psv dat het in de groepsfase EL helemaal liet lopen, door spelers te sparen voor de competitie. Dan heb ik liever dat de Knvb een beetje meebeweegt zodat de nederlandse clubs zo goed mogelijk voor de dag verschijnen.

Begrijpelijk maar het schema zit nu al zo overvol dat het wel erg moeilijk wordt om wedstrijden te verschuiven. Succes AZ!

7 september 2020 om 19:11

En als AZ het haalt wordt dat schema alleen maar voller. Vind het overigens wel een goed besluit ondanks dat het aan de late kant is.

7 september 2020 om 19:41

Dat is niet waar want als ze het niet halen hebben ze groepsfase el. Dus ook 6 wedstrijden

Niet meer dan terecht denk ik. Ajax mocht het ook toen ze ver kwamen in de CL. Dus het zou gek zijn als dit geweigerd zou worden

7 september 2020 om 19:08

Dat het verplaatst wordt is inderdaad terecht. Maar het moment waarop dit besloten wordt (2 weken na kwalificatie AZ) is ronduit belachelijk.

7 september 2020 om 19:31

Het gebeurt op verzoek van AZ. Dus Is het de vraag wanneer AZ het verzoek heeft ingediend.

7 september 2020 om 19:51

Ze wisten een week geleden dat het verplaatst ging worden.

7 september 2020 om 19:51

Sorry, ik bedoelde dat ze een week geleden de speeldatum wisten.

Gelukkig moesten ze niet tegen Zwolle.

Ook weer zoiets waar je van tevoren gewoon op kunt inspelen, niet pas een week er voor.

Kansloos dat ze hier geen rekening mee hebben gehouden, om er vervolgens 5 dagen van te voren mee aan te komen..

Toen ik titel zag dacht ik corona gevallen. Gekukkig niet. Prima dat KNVB meedenkt met AZ. In belang van NL belangrijk dat AZ goed kan voorbereiden en rust nemen.

Dat lijkt me niet meer dan logisch. Het is van groot belang voor het Nederlands voetbal dat we goed vertegenwoordigd zijn in Europa. Zolang AZ nog kans maakt om de CL te halen mogen zij daarvoor de ruimte krijgen, zeker in dit extra drukke seizoen. Hopelijk weten ze te winnen van Kiev! Edit: wel een beetje laat om hiermee te komen opzich ja, maar goed beter laat dan nooit..

7 september 2020 om 19:24

Persoonlijk vind ik dat het erbij hoort dat je weinig tijd hebt tussen wedstrijden en nu haspel je een al gecompliceerd programma nog wat door elkaar.

Begrijpelijk maar dit wisten ze toch al veel eerder??

7 september 2020 om 19:17

Bij Studio Sport zeiden ze dat dit onlangs was aangevraagd door AZ en dat Utrecht er niet blij mee was. Initiatief komt dus van AZ en niet van de Knvb.

Gezien de reistijd en het Europese belang absoluut begrijpelijk, maar zou dit een kleine tegemoetkoming zijn voor AZ i.v.m. Ajax' CL-ticket?

7 september 2020 om 19:08

Deze discussie lijkt me al vaak genoeg gevoerd. Laten we het erop houden dat elke club in deze situatie (dus niet enkel AZ) gewoon 'geholpen' zou worden door de KNVB vanwege de zeer beperkte voorbereidingstijd op een belangrijk vCL duel. Dat is ongeacht hoe de Europese tickets van het jaar ervoor verdeeld zijn.

7 september 2020 om 19:10

Dat lijkt me niet, voor andere clubs zijn immers ook vaker wedstrijden verschoven. Heeft dus niets met AZ te maken.

7 september 2020 om 19:22

De afspraak is volgens mij anderhalf jaar geleden of zo al gemaakt dat clubs een dergelijk verzoek konden indienen voor een belangrijke Europese wedstrijd en dat de Knvb daar soepel mee om zou gaan. Dus nee, met die wetenschap denk ik niet direct aan een tegemoetkoming voor AZ i.v.m. CL-ticket voor Ajax. Ben wel benieuwd wanneer ze hem willen inhalen, want AZ heeft dankzij de groepsfase EL niet super veel ruimte om tussendoor nog ergens te spelen midweeks.

Gezien de reistijd en het Europese belang absoluut begrijpelijk, maar zou dit een kleine tegemoetkoming zijn voor AZ i.v.m. Ajax' CL-ticket?

Gaan we nu ook gezeur krijgen dat AZ wordt geholpen? Prima beslissing van de KNVB. Allemaal in belang van de coefficientenpolonaise.. 😬

Goed besluit van de Knvb. Echter had de Knvb dit ook wel een week eerder kunnen besluiten. Was wel zo netjes geweest voor FC Utrecht.

7 september 2020 om 19:34

Het gebeurt op verzoek van AZ. Dus Is het de vraag wanneer AZ het verzoek heeft ingediend.

7 september 2020 om 19:35

Het gaat erom wanneer AZ dit heeft aangevraagd. Als dat bv dit weekend was, waarom zo laat? Is al 2 weken bekend.

Bizar. Waarom word dit nu pas besloten? Knap staaltje wanbeleid weer. Je weet al een maand of twee dat AZ deze zaterdag tegen Utrecht speelt en dat er een aanzienlijke kans is (die kans is ook uitgekomen dus) dat ze de dinsdag erna ook spelen. Dan communiceer je toch vast met Utrecht dat de wedstrijd verplaats wordt wanneer AZ door de 1e voorronde komt. Maar nee, we doen niks en 2 weken nadat AZ zich heeft geplaatst voor de volgende ronde, verplaatsen we de wedstrijd. Terwijl er bijvoorbeeld al tickets zijn verkocht, treurig zeg. Laat ik trouwens vooropstellen dat ik het wel goed vind dat de KNVB meedenkt met teams die Europees spelen, maar de manier waarop is echt bizar.

He shit! Jammer.. Had er op uitgekeken. Maar uiteraard is het begrijpelijk vanwege de prestaties van AZ in Europa.

Niet meer dan terecht. Alles om Nederlandse clubs te helpen als ze belangrijke Europese Wedstrijden moeten spelen.

Belachelijk. Het seizoen is amper begonnen en de KNVB en AZ hadden beide meer dan genoeg tijd om hier op in te spelen.

7 september 2020 om 19:36

Eens. Wie weet had je de wedstrijd nog op donderdag of vrijdag kunnen zetten.

Pfff een topclub moet toch 3x in een week kunnen spelen of je nou Ajax Feyenoord Psv of AZ bent. De spelers willen toch ook ooit een x naar een grotere competitie wen er dan vast aan ipv telkens alles verzetten.

En dan heeft straks bij evt vroegtijdig beëindigen van de competitie Fc Utrecht drie punten minder en een wedstrijd minder gespeeld en gaat een ander er met de prijzen vandoor, hey, waar kennen we dat van?

De KNVB blijft met Gudde voorop een amateuristisch organisatie. Anticiperen hebben ze nog nooit van gehoord. Weten ze toevallig dat binnenkort Willem II 16 september en PSV
24 september ook Europees moeten spelen? Tijd dat Gudde en consorte worden vervangen door echte professionals. Slaap verder heren.

Vreemd, want ik dacht dat we zo'n beperkte ruimte in het speelprogramma hadden voor het inhalen van wedstrijden. Dan is het niet logisch om maar meteen de eerste wedstrijd eruit te gooien voor Europese verplichtingen. Zelfs al heb je dat in een andere hoedanigheid afgesproken. Ook erg laat inderdaad. Dat had je eerder kunnen communiceren als AZ dat die wens er was en als Knvb dat het een optie zou zijn.

7 september 2020 om 19:25

En vooral waar trek je de grens. Krijgt AZ (en alle andere Nederlandse ploegen) ook elke keer een vrij weekend voor de potjes in de CL of EL? Want succes met het programma als dat het plan is.

Goed besluit toch... we moeten er alles aan doen om de Nederlandse clubs zo hoog en ver mogelijk te krijgen in Europa..👍👍

Snap absoluut dat ze dit doen, maar waarom nu pas als er al kaarten verkocht zijn, stuwards en politie geregeld is etc.

Wederom een bewijs van onvermogen uit Zeist. Met de huidige informatie had dit besluit al veel eerder genomen kunnen worden.

Goed voor het Nederlands voetbal,maar wie draait op voor alle reeds gemaakte kosten van Fc Utrecht?Vijf dagen voor deze wedstrijd dit beslissen,daar zit niemand in Utrecht op te wachten.Wat een kansloze incompetente halzen in Zeist.Utrecht wederom aan de kant gezet.

7 september 2020 om 19:40

Algemeen directeur Thijs Otto van Es van FC Utrecht laat weten zeer teleurgesteld te zijn in de beslissing van de KNVB. De Utrechtse voetbalclub kreeg vanochtend pas een telefoontje van de voetbalbond.

"Even los van dat we AZ een prachtige wedstrijd gunnen in de voorrondes, gaat het ons vooral om het moment dat de wedstrijd wordt verschoven. Drie weken geleden weet je dat je wint, dan kun je scenario's gaan uitwerken. Vorige week maandag weet je je loting en dan ga je als KNVB pas op maandag vragen hoe FC Utrecht erin staat. Dit is gewoon veel te kort dag. We hebben zoveel moeten voorbereiden - ook vanwege Covid - om alles in goede banen te leiden. Het is gewoon bizar dat je dit dan op zo'n laat moment laat weten."

Van Es baalt vooral omdat zo veel mensen hard hebben gewerkt in aanloop naar de wedstrijd. "Iedereen doet zijn uiterste best om in ons jubilieumjaar een fantastische start te maken en die trek je dan weg. Maar ook voor onze technische staf: we hebben zó ons best gedaan. We wilden een goede start maken, we willen AZ dan ook gewoon pakken in zo'n eerste wedstrijd. Daar komt bij: je start nu direct met een ronde verschil en we moeten nog maar zien of er door Covid nog méér wedstrijden verplaatst moeten worden.'

KNVB gaat gewoon verder waar het afgelopen seizoen gestopt is, wanbeleid voeren..

Waarom smiddags dan wel een scheidsrechter toekennen?! Dit had men al veel eerder kunnen beslissen, niet een aantal dagen voor de wedstrijd!

Willem 2 moet volgende week ook voetballen. Word het van hun ook uitgesteld van het weekend?

Geweldig dat ze ook mee denken met AZ. Ik als Ajacied kan dat alleen maar waarderen.

Ze hadden bij de KNVB bij het vaststellen van het programma er kennelijk niet op gerekend dat AZ de eerste ronde C.L. zou overleven.

En straks bij een tweede golf en het voortijdig stoppen van de competitie loopt Utrecht Europees voetbal mis omdat ze een wedstrijd minder hebben gespeeld. De ironie.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren