Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Hoe moet Ajax crisis bezweren? ‘Binnen de club wordt naar Arne Slot gewezen’

Laatste update:

De sportieve crisis bij Ajax kan niet los gezien worden van de ingewikkelde bestuursstructuur van de club, zo schrijft John Graat, chef sport van het dagblad Trouw, in een analyse. De Raad van Commissarissen van Ajax wil de samenwerking met de geschorste Alex Kroes permanent beëindigen, maar de algemeen directeur kan rekenen op heel wat steun van leden van Ajax.

Begin deze maand werd bekend dat de RvC van Ajax zijn nieuwbakken algemeen directeur had geschorst wegens mogelijk handelen in aandelen van de club met voorkennis. Enkele dagen later volgde het nieuws dat de bestuursraad van de club zich niet kan vinden in de beslissing en hoopt op een terugkeer van Kroes bij Ajax.

131 leden van Ajax, onder wie de voormalige profspelers Ruben Ligeon, Olaf Lindenbergh en Dennis Gerritsen, hebben zich in een brief gericht tot de bestuursraad. Zij willen dat erevoorzitter Michael van Praag publiekelijk zijn verontschuldigingen aanbiedt aan de geschorste Kroes vanwege ‘karaktermoord met voorbedachten rade’.

De bestuursraad is de vertegenwoordiging van de leden en wordt gezien als een invloedrijk orgaan binnen Ajax. De bestuursraad is immers de grootaandeelhouder, die voor 73 procent eigenaar van de Amsterdamse club is.

De leden stippen in de brief aan dat Kroes zich sinds 2000 met veel succes en in meerdere hoedanigheden ontwikkeld heeft tot een expert in het betaald voetbal met een ongelofelijk en uitgebreid netwerk. Zij zijn van mening dat de schorsing van Kroes uit sportief belang opgeheven moet worden, al lijkt er naar de harde woorden van Van Praag geen weg voor Kroes meer terug.

Volgens Graat beraadt de zevenkoppige bestuursraad zich nog formeel op een standpunt over Kroes. Volgens de statuten kan de grootaandeelhouder het voorgenomen ontslag niet tegenhouden. Hooguit kan het de RvC adviseren om Kroes weer in genade aan te nemen, eventueel in een andere functie. Mocht de bestuursraad zijn steun voor Kroes uitspreken, dan valt het ook niet uit te sluiten dat de RvC, met voorzitter Van Praag, opstapt. Dan zou het machtsvacuüm bij Ajax nóg groter zijn.

Arne Slot


“Hoe Ajax zich moet bevrijden uit deze gordiaanse knoop lijkt niemand nog te weten”, schrijft Graat. Al zijn er binnen de club ook mensen die zeggen dat met één goede trainer alles heel snel weer kan veranderen. “Ze wijzen dan naar Arne Slot, die Feyenoord in korte tijd van een zieltogende en gevallen topclub reanimeerde tot een landskampioen met Europese uitstraling.”

Volgens de chef sport van Trouw gaat die vergelijking echter mank. “Hoezeer de Rotterdamse club in het verleden óók een wespennest was, het was organisatorisch niet de bestuurlijke lasagne die Ajax is. Die zorgt nu – niet voor het eerst in de clubgeschiedenis – voor totale chaos in alle geledingen.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik hoor nergens de stem van Van Gaal. Hij zou alles toch opruimen? Niet dat ik hem de schuld geef, maar nu is het Van Praag die te snel en te grof handelt, en het lijkt zelfs op eigen houtje. Natuurlijk is Kroes dom geweest, maar het is altijd verstandiger om een onafhankelijk oordeel af te wachten over de situatie, en dan een 'straf' te verzinnen. Zou Van Gaal nog afwachten achter wie hij gaat staan?

10 april 2024 om 11:07

Niemand is groter dan de club? Ook van Praag niet

10 april 2024 om 11:55

@stec, dat is toch ook logisch in deze context?

Van Gaal richt zich op selectiesamenstelling, technisch beleid. Zijn grootste bijdrage is Merijn Beuker, die is op zijn aanwijzingen gekomen.

Hij is een sparringspartner voor Blind, Beuker en De Lang. Zeker Beuker schrijnt bijna dagelijks zaken te spiegelen met hem.

Van Gaal gaat zich terecht niet bemoeien met dit armpje drukken tussen RvC en Bestuursraad / Ledenraad.

10 april 2024 om 14:16

Je kunt je ook wel afvragen of Van Gaal het allemaal nog zo goed weet. Op hem terugvallen vond ik sowieso een zwaktebod, vooral ook omdat er echt wel genoeg mensen zijn die het technische beleid van Ajax adequaat kunnen uitstippelen. Kennelijk had men dus 0 overzicht op die carrousel waardoor je uit paniek iemand uit z'n pensioen moet halen.

Ik bedoel; laten we eerlijk zijn: Zelfs als Ajax een doorsnee Eredivisie TD en een doorsnee Eredivisie trainer had aangesteld, stonden ze er nu een stuk beter voor dan het geval is.

10 april 2024 om 17:19

@sirius, Van Gaal was bereid om zijn kennis, ervaring en netwerk ter beschikking te stellen door om de dag / dagelijks wat zaken via de telefoon te bespreken. En als hij wat voor bij ziet komen, geeft hij het ook door. Die man zit dus nog zeker in zijn pensioen.

Ik denk dan ook niet zo zeer dat Van Gaal alles aan het uitstippelen is, hij is gewoon een klankboord. En dat is om PR redenen wat uitvergroot.

Ik denk dat zeker in het voetbal veel mensen zijn die hun oude mentor regelmatig even bellen om wat feedback te vragen, alleen haalt dat nooit de media. Misschien heeft Slot of Bosz ook wel iemand die ze regelmatig even mogen bellen.

Dat laatste ben ik wel met jou eens, Mislintat heeft een selectie samengesteld als een scout, veel te weinig naar balans gekeken, en ook veel te weinig naar volwassenheid van de basis. Loopt heel veel rond dat wanneer je dat in een volwassen elftal zet, potentie heeft om zich te ontwikkelen tot een goede Ajax-waardige speler. Een gemiddelde ED TD had daar betere keuzes in gemaakt, eens.

10 april 2024 om 13:06

......... Van Praag is een engnek die zo snel mogelijk uit de club moet verdwijnen. Zolang hij er zit zal het niet beter gaan

Dan heb je alleen nog Mbappe en van Dijk nodig en ze zijn terug in de top 3.

10 april 2024 om 10:57

Als je het artikel had gelezen zou je weten dat het niet gaat om het aanstellen van Slot zelf maar iemand zoals Slot, die in korte tijd Ajax weer landskampioen met Europese uitstraling kan maken.

10 april 2024 om 11:23

Alleen een trainer gaat deze rotzooi niet opruimen, daar is intern veel meer voor nodig. Met Slot was Ajax dit seizoen ook zeker geen landskampioen geworden.

10 april 2024 om 11:44

"iemand zoals Slot" vinden is extreem lastig als je geen AD hebt en maximaal Conference League gaat spelen.

10 april 2024 om 11:46

Dat gevoel krijg ik ook sterk. Ik volg Feyenoord niet op de voet, maar is het werk van Arnesen niet de basis geweest waarop Slot heeft kunnen voortbouwen en oogsten?

10 april 2024 om 11:56

Dat is dus de denk fout die hier wederom gemaakt wordt. Laat ze in Amsterdam nou eens naar Man Utd. kijken en daar lering uit trekken.

Deze puinzooi los je niet op met alleen het aantrekken van een trainer (ala) Slot. Slot heeft het bij Feyenoord ook niet alleen gedaan. Arnesen was idd al lekker bezig en Te Kloese doet het ook niet onverdienstelijk.

Al zet je nu Pep Guardiola zelf voor de groep met Ajax, zal hij nog verzuipen in de chaos die gecreeerd is in Amsterdam. Begin nou eens met het neerzetten van een fatsoenlijke directie en het lozen van de rotte appels voor je gaat kijken naar trainers etc.

10 april 2024 om 12:01

@redisthecolour, ik denk dat Ajax met Slot wel zeker kort voor of achter Twente had gestaan.

Ik lees regelmatig dat Ajax allemaal hele slechte spelers heeft, en dat is ook zeker een onderdeel van het probleem. Maar het is imo wel wat complexer dan dat; er is nul vertrouwen, en zonder vertrouwen gaan spelers meer zekerheid nemen in hun aanname, daardoor duurt die langer, kan een tegenstander beter druk zetten, verlies je de bal, nog minder vertrouwen, etc. Ervaring leert dat met minder vertrouwen je ook meer blessures krijgt, en zo krijg je een negatieve spiraal.

Ajax heeft echt heel veel blessures gehad, ik geloof dat er nog 2 spelers zijn in de hele selectie die geen wedstrijden hebben gemist door blessures. Daardoor kan je ook niet spelen in vaste formatie, kunnen geen automatismen ontwikkelen, etc. Het zijn allemaal kettingreacties.

Ik denk dat Slot een aantal cruciale kettingreacties had kunnen voorkomen. En dat zou een groot verschil hebben gemaakt.

10 april 2024 om 12:05

@bizzlad, dat is geen denkfout die er gemaakt wordt in Amsterdam, dat is de matige vertaling in het artikel van VZ en ook Trouw.

Stukje context; de opmerkingen die ik gehoord heb, is dat er gezegd is dat in het huidige voetbal, met verkeerd beleid het hard onder je vandaan kan gaan, maar ook dat met enkele goede beleidskeuzes je snel kan terug komen. Feyenoord heeft in vrij korte tijd giga stappen gemaakt. PSV idem dito. De naam van Slot was onderdeel van deze, iets grotere opmerking.

Maar goed, als je dat out of context haalt, lijkt het net of ze gek zijn daar. Wat jij zegt snapt echt iedereen bij Ajax.

10 april 2024 om 12:05

Arnesen heeft heel veel goed voor Feyenoord gedaan waaronder het aantrekken van Aursnes,trauner, huren van Til e.d. voor minimale bedragen. Maar toch zijn grootste huzarenstukje was toch Slot weten te overtuigen. Slot had ook een jaartje kunnen wachten en dan Ten Hag opvolgen waarbij hij elk jaar ruim 100 miljoen te besteden had ipv max 1/3 van de verkoopopbrengst -/- de kosten.

10 april 2024 om 12:17

@Onsberry

Dat is inderdaad de grote fout die vaak gemaakt wordt rond het succes bij Feyenoord. Dat het allemaal door het aanstellen van één goede trainer komt.

Maar Arnesen heeft inderdaad al een hele mooie omslag weten te bewerkstelligen en te Kloese is daar goed op doorgegaan. Bij Feyenoord zitten veel meer capabele mensen dan alleen Slot.

10 april 2024 om 12:28

Nou niet helemaal. Het geluk wat ze hadden is dat Slot direct werd ontslagen nadat bekend werd, dat hij met Feyenoord had gesproken. Dat had ze 6 a 7 maanden de tijd om zich voor te bereiden op het seizoen na advocaat. Maar ook dat was niet gelijk een voetballend succes. Feyenoord verloor bijna van Ryeka in de voorronde. Met wat geluk kwamen ze daardoor. Daarnaast werd als opvolger van Koevermans te Kloese aangesteld. Ook een gouden zet. Echter als de resultaten tegen gaan vallen, is alles wat nu is opgebouwd bij Feyenoord ook zo weer naar de kloten. Organisaties als het STICO /VVF zullen zich dan wel weer roeren en het beter weten in het belang van de club. ij hebben nu geen aanleiding te morren.l, want het gaat goed. Maar Feyenoord moet ook nog reorganiseren. STICO, VVF, het Stadion en de Amateurtak zijn nu nog rustig maar maken beleid voeren wel stroperig, dus moeten eruit. Je moet een directie overhouden en een RVC meer niet rest is alleenaar balast. Dus nu gaat het goed, maar het kan zo weer hommeles worden en dan is Feyenoord door alle geledingen ook snel weer terug bij af.

10 april 2024 om 13:30

Nope.....wel een directie met een plan waardoor Slot het idee had een belangrijk onderdeel te kunnen zijn van een mooi project.

Bij Ajax is er geen enkel plan en moet je uitkijken niet als de grote verlosser binnen te worden gehaald om er met een grote noodvaart weer uit gegooid te worden.

10 april 2024 om 14:18

@sitostick - Gewoon een capabele coach en TD is eigenlijk al voldoende. Daar lopen er meer dan genoeg van rond, maar het lijkt wel alsof ze het wiel opnieuw uit willen vinden.

10 april 2024 om 19:01

Maximaal conference league? Waarop baseer je dat?

10 april 2024 om 11:48

Ik snap dat je het cynisch bedoeld, maar ik denk dat als je de namen voor wat meer haalbare namen vervangt je dicht in de buurt komt.
Probeer wat spelers zoals Bergwijn en Berghuis te verkopen en haal ervaring binnen met bijvoorbeeld De Vrij en Eriksen. Als je er dan ook nog in zou slagen om twee normale backs binnen te halen, een terugkeer van Tagliafico en Mazraoui zouden perfect zijn.
Wellicht moet je spelers als Brobbey of Hato laten gaan om de nodige centen binnen te halen, maar ik denk dat je de balans binnen het team vrij snel terug moet kunnen hebben als je de juiste spelers binnen haalt. En dat is echt niet het complete team zoals veel analisten vaak roepen.

10 april 2024 om 11:57

"meer haalbare namen" en dan met De Vrij komen aanzetten. Geef eens 1 goeie reden waarom De Vrij naar Ajax zou gaan? Ik kan je zo 5 redenen geven waarom hij dat niet doet,maar ben benieuwd of er iemand is die een reden zou kunnen bedenken waarom hij het wel zou doen

10 april 2024 om 13:38

De Vrij kan zeker nog een paar jaar in een topcompetitie spelen. Als hij terug zou willen naar Nederland hebben Feyenoord en PSV 100% zeker ook interesse. Dan gaat hij gewoon CL spelen in Rotterdam.

10 april 2024 om 13:53

Het lijkt me dat als een spelers als de Vrij terugkomt de invloed van CL spelen niet zo groot is.
Het zal meer uitmaken welk gevoel hij heeft voor een club en daar zal Feyenoord toch wel een streepje voor hebben.
Daarnaast kan dan nog eventueel een klik met trainer of de rol die de club hem voorspiegeld invloed hebben.

Een capabele trainer na Schreuder, Heitinga, Steijn en Van t’schip zou wel weer is mooi zijn bij Ajax. Want wat is het dramatisch zeg de laatste 2 jaar in het kiezen van een trainer. Je hebt er een nodig die tactisch sterk is en ook een duidelijke speelwijze kan implementeren zodat er als een team gespeeld kan worden. Tot nu toe is het gewoon los zand steeds.

10 april 2024 om 11:01

Welke capabele trainers heb je zelf in gedachten?

10 april 2024 om 11:10

Geen idee hoe het met zijn gezondheid zit, maar zou van Gaal zelf niet 1 seizoen puin willen ruimen in de combinatie functie Td/trainer? Die krijgt automatisch alle aandacht op zich en dan kan ajax op de achtergrond de rvc en algemeen directeur rustig invullen.

De vorige revolutie zat hij aan de verliezende kant, zou het hem wel gunnen dat hij over 3-4 jaar kan zeggen dat hij ajax er bovenop geholpen heeft.

10 april 2024 om 11:16

Oké, maar dan laat Louis 1 seizoen puinruimen, op de achtergrond wordt op orde op zaken gesteld, maar hoe ga je dan verder? Wie ga je na Louis in hemelsnaam aanstellen?

10 april 2024 om 11:21

Bij louis ben ik er een beetje bang voor dat hij Blind dan als assistant neemt en in hem dan de boogde opvolger ziet.
Ik hoor wel veel positiefs over Dave Vos, om zonder rugdekking van een bekwaam Td/ad er voor te zetten lijkt te vroeg. Maar als er er puin geruimd is en er zit een TD die rugdekking geeft aan de nieuwe trainer dan zie ik een dave vos nog wel slagen.

10 april 2024 om 11:31

Rogier Meijer of Joseph Oosting. Als Ajax dezelfde weg in wilt slaan als wat Feyenoord heeft gedaan dan moet je als grotere vis de kleine vis opeten (NEC of FC Twente in dit geval) en proberen de hoofdcoach weg te kapen met daarbij de spelers die de potentie hebben om de eredivisie top te bereiken. Ik denk dan gauw aan Hilgers, Steijn (gevoelig) en Proper. Maar ook een Sandler of Propper kan helpen om vooral rust te herstellen in de defensie van Ajax.

10 april 2024 om 11:50

Ten Hag, Pascal Jansen ?

10 april 2024 om 12:07

Ten hag zou denk ik ook voor veel rust zorgen, denk dat pascal jansen niet onomstreden genoeg is en dan bij de machtstrijd intern niet stevig genoeg in het zadel zit.

10 april 2024 om 12:10

In het begin van het seizoen werd ook de spelersbus van NEC opgewacht en werden leuzen gescandeerd met Rogier out.

10 april 2024 om 12:13

Maar waarom zou Ten Hag terug willen komen? Als Overmars nog TD was had ik het een kans gegeven, maar nu in dit wespennest stappen en waarvoor? Hij zal toch wel enig krediet hebben opgebouwd in Engeland dat hij, mocht Ten Hag ontslagen worden, wel bij een andere Engelse club aan de slag kan.

10 april 2024 om 13:00

Van Gaal kan denk qua gezondheid dat niet meer aan. Een jonge versie van Van Gaal had ik graag gezien. Ik denk dat ze eerder voor een Frank de Boer kiezen die in verleden heeft bewezen met minder materiaal kampioen te kunnen worden.

10 april 2024 om 13:48

Ja en nu staat Rogier in de bekerfinale en notabene 4de met NEC. Ik weet niet welk punt je probeert te maken maar het laatste wat Rogier is, is ajax-onwaardig.

10 april 2024 om 14:01

Er zijn legio opties. Ik den aan Ten Cate met of; Fred Grim of Kees v Wonderen

10 april 2024 om 14:29

ik vraag mij af of ten Hag nog een keer hetzelfde voor elkaar krijgt. Hij heeft het prima gedaan. Echter ging het het laatste half jaar ook verre van vanzelf en heeft Ajax vooral de titel toen gepakt door Tadic wie opstond. Daarbij zijn er meerdere jaren geweest dat er in de winterstop met versterkingen (denk aan Haller en later Brobbey) Ajax via aankopen weer iets heeft kunnen forceren.
Ten Hag was er in een periode dat Ajax met heel veel geld veel goede spelers gehaald heeft. Die tijd lijkt nu even voorbij. Er zijn nu gaten in de begroting die gedicht moeten worden.

10 april 2024 om 11:08

Zeker waar Modric maar indien je beschikt over spelers als Vinicius en Rodrygo in je voorhoede scheelt het ook een stuk als trainer. Maar er kunnen pas spelers en een trainer worden gehaald als de bestuurlijke chaos is opgelost. Het is echt onbegrijpelijk dat deze ajacieden niet in staat zijn de gelederen te sluiten gelet op de erbarmelijke situatie die er momenteel is. Benoem Kinsbergen als algemeen directeur, Kroes als technisch directeur en sluit die gelederen. Kun je daarna alsnog proberen Potter als trainer aan te stellen en kan er daarna na de spelersgroep gekeken worden. Het duurt allemaal tergend lang en ook volgend seizoen is op deze manier een verloren seizoen. Daarmee ga je dan een risico lopen ten aanzien van sponsoren die mogelijk gaan afhaken.

10 april 2024 om 11:27

Iedereen vindt dat er een capabele trainer moet komen. De vraag is wie dan?

Het lijkt me sowieso goed om snel de organisatie neer te zetten, zodat het voor een trainer uberhaupt aantrekkelijk wordt om naar Ajax te komen. Je ziet het nu met zo'n Potter: wat hij zegt is in principe: ''regel eerst jullie interne zaken fatsoenlijk, voor ik overweeg om te komen.''

Dan doe je Arnesen en Te Kloese enorm tekort.

10 april 2024 om 11:01

Precies, dat bedoel ik hieronder. Vooral Arnesen heeft de eerste moeilijke stappen tot herstel gezet.

10 april 2024 om 11:19

Absoluut, Slot krijgt regelmatig ten koste van die twee iets te veel credits.

10 april 2024 om 13:24

Ja zeker, de organisatie van Feyenoord is alleen maar rust en professionaliteit. Daarom denk ik ook dat de toekomst na Slot er ook gewoon rooskleurig uit ziet.

Maar bij Feyenoord was het niet alleen Slot. Arnesen heeft eerst met Advocaat wat rust in de tent gebracht. De organisatie omgegooid met plan, nieuwe scouting, nieuwe inbreng in de jeugd en toen Slot aangesteld voor het bouwen. Te kloese heeft dit daarna voortgezet.
Daarom had ik het ook slim gevonden als ze bij Ajax voor een saaie resultaat trainers als Advocaat waren gegaan, zodat er rust kwam en enigszins een resultaat, zodat het weer interessant werd voor een betere trainer die de volgende stap kan zetten.

10 april 2024 om 11:08

Ajax heeft met Veldmate ook jaren lang een topscout gehad, sinds die weg is is het ook met Ajax minder gegaan. Arnesen heeft een mooi scoutingsapparaat opgezet, wel binnen zijn eigen netwerk en met voldoende missers. Maar goed, met 2 miljoen als max som kun je ook weinig.

10 april 2024 om 11:11

Ja, zoiets gaat met vallen en opstaan, maar hij heeft in ieder geval een hoop heilige huisjes ingetrapt en het zelfs aangedurfd om een extern bedrijf de organisatie door te laten lichten. Daarna rustig aan gaan bouwen waardoor de basis staat.Tuurlijk blijf je altijd missers houden qua scouting. Ook als je meer geld gaat uitgeven, maar er zit in ieder geval een plan achter.Moet Ajax niet gewoon voor Arnesen gaan als TD?

10 april 2024 om 11:47

Laat Arnesen maar lekker in de RVC van PSV blijven zitten en onderdeel zijn van een inmiddels ijzersterk bezette directie in Eindhoven.

10 april 2024 om 11:13

@fr010frdam Ben ik helemaal met je eens. Ajax had ook echt daadwerkelijk Advocaat moeten aanstellen. Saaie potjes misschien maar wel punten. Van daaruit had een nieuwe trainer een heel ander startpunt gehad. Komend seizoen maar eens eerst resultaat halen en daarna speelstijl bekijken.

10 april 2024 om 11:16

Saaie trainer: Frank de Boer
Om te bouwen: Arne Slot (nadat hij bij Feyenoord vertrekt en een jaar of 3 in het buitenland heeft gezeten)

10 april 2024 om 12:12

Los van het werk van Arnesen vind ik dat je best iets verder terug mag.
Arnesen zal ongetwijfeld een goede organisatie neer hebben gezet waar Feyenoord nu de vruchten van plukt.
Maar het eerste seizoen moest Slot het doen met spelers die er al waren voor Arnesen of spelers die uit de koker van Slot zelf kwamen (die nu geroemde scouting lag toen immers nog op zijn gat en werd pas in die periode opnieuw opgebouwd).

Ik denk zelf dat je terug mag gaan naar van Bronckhorst. Het was niet altijd even goed. Maar Feyenoord presteerde voor het eerst in jaren wel en met zijn kampioenschap kreeg Feyenoord eindelijk, voor het eerst in 30 jaar, financieel een beetje vet op de botten (ik weet niet beter dan dat Feyenoord al sinds de jaren 80 financieel achter de feiten aan liep, toen de grote kale leider begin jaren 90 in stapte was dat al onder het motto dat als hij zijn geld kwijt zou raken wat hij aan de club had geleend, hij er in ieder geval zelf bij wilde zijn, en eigenlijk is dat tot een paar jaar geleden nooit helemaal opgelost en door blijven modderen).
En misschien mogen er met terug werkende krach (niet populair onder Feyenoord fans) iets meer credits richting van Geel dan hij nu vaak krijgt. Jongens als Kokcu, Bijlow, Geertruida en Malacia hebben toch onder zijn TD schap de hele opleiding doorlopen, en ook Sinisterra kwam uit zijn koker (toch een flink deel van de kern waar Slot de finale me haalde). Het was toch vooral met de verkoop van die spelers (en Senesi) dat Feyenoord ook ineens 30-40 miljoen uit kon gaan geven op de transfermarkt in plaats van het te moeten doen met de goedkope lap middelen die ze daar voor haalden.

10 april 2024 om 12:28

Die jongens zouden ook zonder TD de jeugdopleiding hebben doorlopen en de stap naar Feyenoord 1 hebben gezet.

Gio niks dan lof, daarna het slaapverwekkende voetbal onder Advocaat vanaf zijn 2e seizoen. Feyenoord had geen cent meer te makken en mag zelfs Overmars danken dat hij Feyenoord meer betaalde ter compensatie van de gevoelige overstap, wat contractueel niet gehoeven had. Daardoor kon Feyenoord Jahanbakhsh kopen en koopjes als Aursnes en Trauner (deze laaste 2 komen echt niet ut de koker van Slot), paar spelers huren waaronder Dessers en Til. Til en Jahanbaksh zouden zonder Slot waarschijnlijk niet zijn gekomen.

Van Geel is een keigoede TD als hij creatief moet zijn. Maar op het moment dat er geld beschikbaar is en daar kunnen Ajacieden over meepraten.

10 april 2024 om 13:01

Uiteindelijk ben je als TD ook verrantwoordelijk voor de jeugdopleiding.
Als daar zaken niet goed gaan krijgen ze daar terecht kritiek op, maar dan horen ze ook de credits te krijgen op het moment dat het wel goed gaat.
Zeker op het moment dat iemand er zo lang heeft gezeten. Bij een TD die er 2 of 3 jaar zit kun je lastig wijzen naar jeugdspelers die al 8 jaar in de jeugd hebben gespeeld en doorbreken zoals met die spelers het geval was.

Overigens ben ik het met je eens dat hij op transfer gebied misschien een betere crisis TD is dan TD. Dat Td's naarmate ze minder creatief moeten zijn met hun geld minder gaan presteren zie je bij heel veel clubs maar inderdaad zeker ook bij hem.

Bij menig amateurclub wordt in de derde helft slap geouwehoerd over van alles en nog wat. Bij de Ajax amateurs gaan ze in de derde helft even het beleid maken voor de grootste BVO van het land. Verschil moet er zijn.

10 april 2024 om 11:50

Ligeon, lindenbergh en Gerritsen. Als voetballers lichtgewichten, maar hebben ze daarna nog iets gepresteerd omdat ze in de ledenraad zitten?

10 april 2024 om 12:05

Ze zitten niet in de bestuursraad, ze zijn lid van de vereniging Ajax. Als je uitgenodigd wordt voor de vereniging en je contributie blijft betalen mag je lid blijven en heb je dus wat te zeggen over de totstandkoming van de bestuursraad. De man van Dilan Yesilgöz zit wel in de bestuursraad.

Een tijd geleden zijn het bestuur en de ledenraad van de vereniging samengevoegd tot een bestuursraad. Dus zelfs daar vonden ze het allemaal wel erg veel worden. De leden mogen hun bestuur kiezen. Maar ja, wordt er maar eens lid van...
De zanger van het refrein van het nummer Schudden van wijlen Def Rhymz (lloyd de Meza) is lid van Ajax, om maar iemand te noemen. En het laatste wat ik van Gerritsen heb gehoord is dat die medewerker van een pompstation is. En dat zit dan dus tijdens de derde helft beleid uit te stippelen. Niks van nadele van die beroepsgroep, maar ik zou toch wat meer relevante ervaring zien bij dit soort zaken...

10 april 2024 om 12:09

Ok, weer wat geleerd. Maar met Gerritsen bevestig je wat ik vermoedde.
Gewoon je lidmaatschapsgeld overmaken en je blijft een soort van relevant.

Slot wordt als voorbeeld genoemd, niet als kandidaat. Overigens vind ik de laatste opmerking wel cruciaal. Het voorbeeld van Slot gaat niet op omdat de organisatie bij Feyenoord al redelijk goed stond toen Slot kwam. Sowieso is het überhaupt nooit zo'n organisatorische puinhoop geweest als het nu bij Ajax is. Tuurlijk kunnen zaken best snel omgedraaid worden in het voetbal, maar behalve dat Ajax eerst de organisatie flink moet aanpakken en een geheel nieuw technisch apparaat moet aanstellen, zitten ze ook nog eens met een selectie vol dure spelers die niet voldoen. Toen Slot bij Feyenoord kwam was er geen geld maar kon hij wel vrij bouwen aan een elftal binnen de mogelijkheden die er waren. Een coach die nu bij Ajax zou komen start in een heel lastig speelveld met een hele matige selectie. Niets in onmogelijk, maar het lijkt me sterk dat ze binnen 1 of 2 seizoenen weer helemaal op niveau zijn. Met welke coach dan ook.

Okay bestuurlijke lasagne wordt bij mij toegevoegd in mijn woordenschat. Dat is na weggedeemsterd en de aanpakpolitie de derde die in een aparte catergoriebak gaat. On: Ik ben heel benieuwd en je kunt natuurlijk zoeken en kijken naar een type Slot. Echter gaat een goede trainer natuurlijk zich niet bemoeien met de notulen en fratsen op bestuursniveau.

10 april 2024 om 11:40

Frank de Boer deed het nog niet zo heel lang geleden. Die sloot de selectie ook af voor de bestuurlijke chaos rond Cruijffs revolte.

10 april 2024 om 11:43

Dat deed hij goed. Had het idee dat rond Cruijffs revolte het beter gecoördineerd was. Lijken nu meer kampen met eigen belangen en de media doen daar ook een flinke duit in het zakje tegenwoordig

10 april 2024 om 11:56

Tijdens Cruijffs revolte was het ook niet gecoördineerd. Toen was het ook chaotisch en een flinke puinhoop. Juist in die tijd werd er veel via de media gespeeld, met als één van de dieptepunten een Telegraaf voorpagina met foto's van commissarissen met een rood kruis er doorheen. Waar we vandaag de dag één gek meemaken die wat op een muur bij een commissaris neer kalkt hadden we toen gekken die in de tuin van een commissaris stonden. De supporters op de tribune waren destijds ook mondiger dan dat ze vandaag de dag zijn.

Voor wat betreft het profiel van de trainer zie ik dan twee mogelijkheden:
1. Je kiest voor iemand die boven de partijen staat en zich daardoor makkelijk af kan zonderen. Dat was De Boer. Deels doordat Cruijff in zijn mediaoorlog altijd het belang van het eerste elftal voorop stelde en dat expliciet benoemde kon De Boer zijn gang gaan. De tegenpartij wilde hem daar niet in beïnvloeden, wat het niet ingewikkeld maakte.
2. Je kiest voor een complete buitenstaander die daardoor geen speler is in het hele gedoe. Die wordt aangesteld voor het eerste elftal en hoeft zich nergens zorgen over te maken.

10 april 2024 om 12:30

Het verschil was wel een beetje, dat, zoals Coronel het toen verwoorde: "cruijff is hier een halve god of misschien wel een hele".

Of hij nu gelijk had of niet (en daar kun je achteraf best over twisten zeker over delen van zijn plan), deed er helemaal niet toe, hij had zo veel steun binnen en buiten Ajax dat het vrij snel duidelijk was welke kant het op ging.

Die hogere macht ontbreekt op dit moment, er is niemand waar iedereen blind achteraan gaat lopen. Dat zou misschien van Gaal kunnen zijn alleen is het rondom hem heel stil (misschien wel angstvallig stil). Ik denk dat als die morgen zou zeggen Kroes ja of nee met daarbij een mooie van Gaalse uitleg de discussie ook voor een groot deel over is.

10 april 2024 om 14:40

Overschat de betrokkenheid van Cruijff niet, London. Cruijff was het publieke gezicht maar de precieze invulling, daar heeft hij zich tijden lang juist totaal niet mee bemoeid.
Jasper van Leeuwen heeft zich een heel stuk actiever met het zogenaamde Plan Cruijff bemoeid dan Johan Cruijff dit zelf deed. En heel groot was Van Leeuwens rol ook niet. Gelukkig maar...
Jongens als Bergkamp en Jonk waren aanwezig bij wat vergaderingen en die stonden in direct contact met Cruijff. De rest mocht een berichtje achterlaten bij diens woordvoerder Rutger Koopmans, waar ze verder nooit wat van hoorden.

Over de steun van Cruijff kan je ook discussiëren. Hij had veel steun bij invloedrijke media en ook het grootste supportersforum uit die tijd stond aan zijn kant, wat dat kamp uiteindelijk heel erg sterkte in hun gelijk. Maar ook bij de vereniging was veel tegengeluid.


Ik ben het wel volledig met je eens dat er nu niet één duidelijke stem is waar veel mensen enthousiast van worden. Van Gaal leek dat na het wegvallen van Cruijff te zijn, maar of hij vanwege zijn gezondheid een stapje terug heeft gedaan of op de achtergrond wel heel actief betrokken is weet ik niet. Naar buiten toe is het niet de charismatische leider die je van tevoren misschien dacht binnen te halen. De achterban is verdeeld, de sfeervakken zijn de laatste tijd (deels dankzij een capo die terug wil treden) minder vocaal en ook de sterke stem in de media is wel verdwenen.

Een type Slot is leuk en zeker ook bruikbaar. Zou als Ajax zijnde eerst de hele RvT en top van de organisatie doorlichten en de laan uit sturen. Snoeien om te groeien.

10 april 2024 om 12:29

Als je de hele top wegstuurd, wie gaat er dan bepalen wie de nieuwe mensen in de top worden? En gaan de nieuwe mensen in de top niet eerst onder elkaar uitvechten wie de baas is?

Ja, je kan wel naar iemand wijzen die toch niet gaat komen, want waarom zou hij dat willen?
Misschien eens wijzen naar de personen die deze shit veroorzaakt hebben en die er eerst eens uit trappen. Dan heb je de eerste stap pas gezet.

10 april 2024 om 12:29

Misschien omdat ze dat niet doen maar Slot alleen als voorbeeld aanhalen. Staat ook in de tekst...

10 april 2024 om 13:10

Ik ben idd niet duidelijk geweest, maar bedoel het met name in algemene zin. Denk dat er geen trainer die het goed doet elders zin heeft om in deze chaos in te stappen. Dat geldt voor slot, maar ook voor anderen. Eerst puinruimen in de leiding is echt het enige dat helpt en alleen daar moeten ze naar wijzen.

12 april 2024 om 11:31

Oh, in dat geval, helemaal met je eens!

Er moet natuurlijk eerst rust komen, Murphy's law "anything that can go wrong will go wrong". speelt zich af bij ons. Zonder structuur kunnen er geen beslissingen genomen worden.

Eerst rust creëren, TD aanstellen (als het nog kan Kroes) dan een trainer zoeken en dan bekijken welke versterkingen haalbaar zijn. Ik zou heel blij worden van iemand als Ron Jans, maar denk dat we blij moeten zijn met elke ervaren trainer die op dit moment bij Ajax binnen wil komen.

WAT EEN PUINHOOP!!
Het is echt comedy capers bij Ajax, wie verlost ons van deze ellende?

Met alleen een uitstekende trainer als Slot aanstellen doe je misschien wel weer mee om de titel of in elk geval een top-3 notering, maar dat is natuurlijk geen langetermijnbeleid. Je hebt juist boven in de organisatie mensen nodig met visie die zorgen dat je dezelfde koers blijft varen als de succestrainer vervolgens ook weer vertrekt. En daar zit sinds het gedwongen vertrek van met name Overmars juist het probleem. Feyenoord gaat ongetwijfeld ook weer een terugval krijgen zodra Slot vertrekt, maar het beleid is bij Feyenoord inmiddels vrij duidelijk en de organisatie er om heen staat, waardoor je niet in totale chaos vervalt zoals nu bij Ajax.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren