Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Historische dag’ in Zeist: amateurvoetbal stemt in met voetbalpiramide

Laatste update:

De verenigingsraad van het amateurvoetbal van de KNVB heeft ingestemd met de nieuwe voetbalpiramide, zo meldt de bond via de officiële kanalen. Bondsvoorzitter Michael van Praag van de KNVB schrijft op Twitter van ‘een historische dag’. De beoogde nieuwe structuur kent verplichte promotie en degradatie tussen betaald- en amateurvoetbal vanaf het seizoen 2016/17.

/

Het voorstel gaat verder uit van een extra landelijke competitie tussen de huidige twee Topklassen en de Jupiler League om, door middel van een gefaseerd licentiesysteem, de doorstroming tussen betaald voetbal en amateurvoetbal geleidelijk te laten verlopen. Het voorstel voorziet ook in toetreding van beloftenteams van de betaaldvoetbalorganisaties in dezelfde competitiestructuur.

Het definitieve besluit over de nieuwe competitiestructuur wordt genomen in de bondsvergadering van 2 december. Daar nemen afgevaardigden van zowel het amateurvoetbal als het profvoetbal een besluit over de voetbalstructuur in Nederland.

Verplichte promotie en degradatie: een goed idee?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Goed nieuws! Laatste worden in de jpl heeft eindelijk conseqenties... Is er dan ook playoffs dega in de JPL?

29 november 2014 om 13:58

In het kader van geleidelijk doorstromen lijkt me dat niet handig in de eerste jaren

29 november 2014 om 13:58

Lijkt me wel

29 november 2014 om 14:39

Nee, voor degradatie vanuit de Jupiler League komt er geen play-off systeem. De nummer laatst zal degraderen en de kampioen van de Tweede Divisie zal promoveren.

Pas in een later stadium, na de evaluatie (3 jaar, dus 2019) zal worden gekeken of er eventueel extra promotie/degradatie plaatsen beschikbaar moeten komen.

Maar ik zei dit alles gisteren al, toen geloofde ook niemand mij...

Lekker puh!

29 november 2014 om 15:52

Serieus hoe oud ben je met je lekker puh?! Dat je je statement nog eens duidelijk maakt oke, maar lekker puh?! Voor de rest heb je gewoon gelijk.

29 november 2014 om 16:01

Meneer Hagman, neem niet alles zo serieus man. Doe je in het stadion ook niet, dus ook hier niet doen...

29 november 2014 om 16:05

Er is niks mis met 'lekker puh'
Dat jij je druk maakt om wat een ander zegt maakt je pas kinderachtig.

Krijgen we straks praktijken dat als een amateurclub absoluut niet wilt promoveren naar de Jupiler League dat ze opzettelijk gaan verliezen om maar niet kampioen te worden. Betwijfel in hoeverre dit een succes gaat worden.

29 november 2014 om 14:06

Daar dacht ik ook gelijk aan.

29 november 2014 om 14:41

Maar de amateurclubs gaan allemaal akkoord met de gefaseerde introductie van betaald voetbal in de top van het amateurvoetbal. Dus ze zijn gewoon vrijwel allemaal akkoord gegaan en daarmee commiteren zij zich dus ook aan promotie.

Daarnaast, wedstrijden verliezen om geen kampioen te worden? Denk je dat die supporters van Spakenburg, Ijsselmeervogels, Katwijk, Quick Boys, Rijnsburgse Boys, Gvvv (die hebben allemaal ook een redelijk leipe harde kern) dat allemaal toe gaan laten? Kampioenschap is gewoon een kampioenschap!

29 november 2014 om 14:06

Hoezo zouden ze dat niet willen? Een onderdeel van dit plan is dat de beste amateurclubs hun spelers gaan betalen, o.a. om het zwarte geld te verbannen.

29 november 2014 om 15:14

Man, het zwarte geld is allang verbannen in de top van het amateurvoetbal, weet je wel waar dit allemaal om gaat of niet?

29 november 2014 om 15:37

Zwart geld verbannen? Ik krijg morgen gewoon nog een envelop, zoals mijn teamgenoten en zelfs het tweede team!

29 november 2014 om 16:00

Die envelop krijg jij van wie? Van de voorzitter (dus de stichting) of van de sponsor, die het gewoon als sponsorgeld af kan schrijven en er nog een belastingvoordeeltje mee vangt?

Jij als voetballer zou moeten weten hoe het gaat. Daarnaast, jij zit evengoed fout als je die envelop ontvangt en geen belasting betaalt. Daar kan je de club niet op aankijken en het geen zwart geld noemen.

Je weet hopelijk dat de financiën bij de topamateurs (waar het in dit geval over gaat) gewoon worden gecheckt door de Knvb? Je komt erg ongeloofwaardig over...

29 november 2014 om 16:16

Haha, je zei zelf in een andere reactie; je moet niet alles zo serieus nemen, doen ze in het stadion ook niet. Overigens krijgt de KNVB de jaarrekening gepresenteerd, daarop valt niets te zien als er gesjoemeld wordt. Accountants controleren alleen BVO's. En ook die krijgen alleen te zien wat ze mogen zien (ze zijn er overigens niet voor om fraude op te sporen). Dus zwart geld zal wel degelijk betaald worden.

29 november 2014 om 16:17

Om er nog aan toe te voegen. Je neemt idd het zwarte geld aan, maar dat neemt niet weg dat de voetbalclub minder strafbaar is.

29 november 2014 om 17:56

Zwarte geld allang verbannen? Oh god, iedereen met ook maar een beetje knowhow van de amateurwereld weet dat zwarte geld juist de boventoon voert. Zoals Chov zegt, dit weekend liggen de enveloppen weer netjes klaar in de bestuurskamers. Ja, dat is vaak sponsorgeld. Nee, daar wordt geen belasting over betaald. Dat zijn 'vrijwilligersvergoedingen' en dergelijken. Stop dreaming.

29 november 2014 om 18:16

Analyse je spreekt jezelf echt compleet tegen. Eerst zeggen dat het zwarte geld is verbannen bij de amateurtop en daarna zeggen dat het via de sponsor gaat. Dat ze het via een omweg sluizen betekent dus dat het zwarte geld er nog is.

29 november 2014 om 18:19

Analyse,

Snap jij wel wat zwart geld is?

29 november 2014 om 18:25

Analyse heeft duidelijk geen verstand van amateurvoetbal en marktwerkingen binnen de economie. Waar geld is, heb je altijd legale, grijze en zwarte transacties. Dit zal altijd zo blijven. Zeker in volkssport nummer 1: Voetbal.

Een gebruikelijke constructie tegenwoordig:
Een sponsor zet een voetballer op de loonlijst zonder dat daar daadwerkelijk arbeid tegenover staat (of het salaris, bv. een extra lease-auto, is totaal uit verhouding tot zijn daadwerkelijk geleverde arbeid). Dit is gebruikelijk in de hogere klasses; in de lagere zie je nog gewoon de enveloppe in de bestuurskamer.

29 november 2014 om 18:51

@chov,

Leg mij dat eens uit dan...

29 november 2014 om 14:08

Neem aan dat het spelen in de topklasse of jupiler league niet veel gaat uitmaken meer. De regels zullen zo aangepast moeten worden dat het geen overgang van amateur naar prof zal zijn. Want dat is het hekel punt voor de amateurclubs.

29 november 2014 om 14:21

Inderdaad, dat zou inderdaad hetgeen zijn dat dat probleem zou moeten wegnemen. Ik kan dit verder niet zo gauw uit het artikel opmaken behalve 'het geleidelijk te laten verlopen'.

29 november 2014 om 14:51

Het gaat erom dat de ploegen in de Tweede Divisie alleen acht fullprof spelers hoeven te hebben per staffel elk seizoen twee extra spelers als fullprof moeten toevoegen (ook na promotie naar de Jupiler League). Ook de eisen qua accomodatie, verenigingsmodel en etc. zullen per staffel worden opgewaardeerd.

Ik hoop je hiermee iets beter te hebben geïnformeerd dan het artikel zelf.

Dit is geweldig nieuws. Is er duidelijk wat er met Jong Ajax e.d. gaat gebeuren? Ik neem aan dat deze mogen blijven in JL (gaarne geen discussie of wel of niet goed is!)?

Dit is echt goed voor het Nederlandse voetbal.

29 november 2014 om 14:31

Lijkt me eerder dat die tussen de andere Jong-elftallen komen te spelen, terecht, hoewel het voor die jochies wel goed is natuurlijk tegen volwassen mannen te spelen

29 november 2014 om 15:08

Mochten de jong teams in de JL blijven, zullen zij met verplichte vaste selecties moeten werken om competitie vervalsing tegen te gaan.

Mochten ze bij de amateurs komen, spelen ze natuurlijk ook tegen echte mannen. Dakdekkers, gymleraren, schilders en weet ik veel wat voor echte mannen. Alleen met soms wat minder techniek en training.

Maar het mooiste zou zijn dat die jeugd teams niet meedoen in de JL.

"het voorstel voorziet ook in toetreding van beloftenteams van de betaaldvoetbalorganisaties in dezelfde competitiestructuur." - Hm, dat had van mij dan weer niet gehoeven. Ik wilde graag weten hoeveel beloftenteams, maar dat wordt 2 december dus pas bekend (spuit 11, had niet goed gelezen)

29 november 2014 om 14:47

Alle beloftenteams worden ingedeeld over de twee Topklassen en de zes Hoofdklassen. De bedoeling is dat komend seizoen weer op dezelfde manier gespeeld zal worden door de beloften, de ploegen die normaal richting de kampioenspoule zouden gaan (8 teams) zullen over de twee Topklassen worden verdeeld, met Jong Ajax, PSV en Twente nog steeds in de Jupiler League ( degradatie mogelijkheid). De overige teams worden verdeeld over de zes hoofdklassen.

Die ploegen vullen de gaten op die zullen vallen door de promotie van veel ploegen richting een hogere divisie (door de toevoeging van een competitie van zestien ploegen).

Edit: De kans is er trouwens ook dat er een aantal beloftenteams zullen ophouden te bestaan, vanwege de financiële situatie van hun club).

29 november 2014 om 14:58

Betekent dit dan, dat de beloftenteams in hun geheel zullen verdwijnen uit het betaald voetbal, de JL en Eredivsie?

29 november 2014 om 15:10

Nee, de beloftenteams kunnen gewoon promoveren en degraderen tussen de Jupiler League, Tweede Divisie en de overige amateurklassen. Zolang hun hoofdteam maar niet actief is in de divisie waar ze naartoe promoveren.

29 november 2014 om 15:13

Dus ze worden gezien als volwaardig club. Zonder supporters, zonder vaste selectie, maar wel de kampioenschappen kunnen opeisen. Wat een achterlijk zooitje maakt de Knvb er weer van

29 november 2014 om 15:15

Er komen hoogstwaarschijnlijk strengere regels voor de beloftenteams, inzet is onder meer dat zij een vaste selectie moeten hebben.

29 november 2014 om 15:53

Denk dat ze een beetje het model in Spanje gaan kopieren, waar Barca B en Real madrid Castilla ook in de segunda division spelen. Die moeten alleen een vaste selectie hebben. Dus je kan geen spelers tussentijds overhevelen dacht ik.

Denk dat als je het het eerlijkst wilt hebben, dat dat wel een regel moet zijn. Hoop ook dat ze dat gaan invoeren!

29 november 2014 om 16:10

En wat nou als bijvoorbeeld een Ajax of psv zou degraderen? Zou jong Ajax/psv dan ook moeten degraderen? Of stel dat jong de graafschap kampioen zou worden in de 2de divisie, mogen ze dan niet promoveren?

29 november 2014 om 16:17

@eibert, dat heb je helemaal goed.

Als Barcelona zou degraderen dan moet ook Barca B automatisch degraderen. Dat is momenteel overal het geval, waar beloftenteams meedoen in de prof-divisies.

Mooi, alleen jammer dat de belofteteams er ook bij komen, en welke beloftenteams??komt bijv ijsselmeervogels 2 in de 2de klasse of telt het alleen voor de profclubs van dit moment, maar mocht mvv degraderen en rijnsburgse boys promoveren naar de eerste divisie gaat de beloftenteam van mvv naar de reserveklasse en gaat rijnsburgse boys 2 dan doorstromen in deze voetbalpyramide??of kan jong mvv dan degraderen t/m de 5de klasse??

29 november 2014 om 14:49

Nee, het gaat alleen om de beloftenteams van de profclubs.

29 november 2014 om 14:56

Ok,maar dan krijg je als je een aantal jaren verder bent problemen mee want door promotie/degradstie zijn er dan andere 'profclubs' en 'amateurclubs',......

29 november 2014 om 15:01

Dit plan is alleen vanuit de profsectie bekeken. Als je besluit dat beloften meedoen in de gewone pyramide moet dat voor iedereen gelden. Een topklasser moet dan beloften in bv. de 2e klasse kunnen hebben en een derdeklasser moet er eentje in de 6e klasse kunnen hebben (niet alle regio's hebben die nu, maar met veel meer teams krijg je ook meer klasses).

Voor zover ik weet kunnen beloftenteams dan wel gewoon promoveren en degraderen, ze kunnen in theorie dus in de 5e klasse komen. Ze kunnen alleen niet in de divisie komen waarin hun 1e elftal speelt (en ook niet hoger).

29 november 2014 om 20:18

Helemaal eens met Kralinger, zou echt heel treurig zijn als over 5 jaar Katwijk(ik zeg maar iets) over een paar jaar in de JL of zelfs Eredivisie speelt, maar zelf geen belofteteam in de piramide mag hebben.

Ik vind dat er een bepaalde regeling moet komen dat als de eerste ploeg minimaal 14 profspelers heeft, ze een beloften selectie mogen invoegen in de piramide. Anders maar het "overkopen" van licensies voor de beloftenteam ofzo. Gaat nog een heel geklooi worden.

Nou, ik ben benieuwd of het gaat gebeuren nu. De profsectie heeft altijd doorstroming tegengehouden en de schuld aan de amateurs gegeven. Natuurlijk was dat bij een deel van de amateurclubs terecht, want er zijn clubs die echt niet wilden, maar veel clubs konden niet, terwijl ze het in principe zouden willen. De profsectie hield namelijk jarenlang vast aan absurde licentie-eisen zonder overgangsregeling. Veel amateurclubs konden daar niet eens aan voldoen, ongeacht of ze het wilden of niet. Voor veel amateurclubs was de reden om af te zien van promotie juist dat ze aan die absurde eisen moesten voldoen. Als je dat doet en je degradeert na 1 jaar weer, zou je de club wel kunnen opdoeken, want dan ga je gegarandeerd failliet. Dat hielp natuurlijk geen amateurclubs over de streep. En de profsectie maar de schuld puur aan de amateurs geven.

Dit voorstel is een verbetering, maar verre van perfect. Er wordt nog altijd gesproken van een minimaal aantal contractspelers in de Jupiler Legue. Dat vind ik belachelijk: schaf die regeling volledig af en laat dat zichzelf reguleren. Als een club het denkt te redden met alleen amateurs/semiprofs, moeten ze dat doen. Des de knapper als die club het ook daadwerkelijk redt. Die regeling is ook iets wat clubs als Veendam de kop heeft gekost.

Daarnaast moet er eindelijk een betere doorstroming tussen de eredivisie en Jupiler League komen. Dat heeft Cambuur laatst nog voorgesteld. Belachelijk dat je 17e van de 18 kan worden en er toch in kan blijven. Laat de nummers 17 en 18 rechtstreeks degraderen en de nummers 1 en 2 van de JL rechtstreeks promoveren. Dan kan je play-offs spelen tussen nr. 16 eredivisie en nummers 3 t/m 7 JL, waarbij de eerste ronde van de play-offs bestaat uit 1 wedstrijd: nummer 4 thuis tegen nummer 7 en nummer 5 thuis tegen nummer 6. Die winnaars spelen een uit- en thuiswedstrijd tegen de nummer 3 van de JL of de nummer 16 van de eredivisie. Die winnaars spelen dan de finale. Schaf de periodes af. Hiermee verbeter je de spanningen, omdat iedere plaats hoger verbetering oplevert: nr. 1 promotie en titel, nr. 2 promotie, nr. 3 direct naar halve finale play-offs, nr. 4/5 thuiswedstrijd in 1e ronde play-offs en nr. 6/7 halen de play-offs.

29 november 2014 om 15:57

Promotie/degradatie Eredivisie-1e Divisie ben ik het niet met je eens. Ik zie liever een Duits model (ook tussen eerste en tweede divisie) dat de nummers 17 en 18 eruit gaan. Nummers 1 en 2 automatisch promoveren, en dat de nummer 3 van de 1e divisie en de nummer 16 van de Eredivisie een play-off tegen elkaar spelen.

29 november 2014 om 16:05

En van de regionalliga waar 6 klasse van zijn er maar 4 clubs promoveren naar de 3de bundesliga, liever niet.

29 november 2014 om 16:35

Sowieso zal er een andere promotie/degradatie tussen de topklasse en de 2e divisie moeten gelden aangezien je daar van een naar twee divisies gaat. Ik zou die topklassen ook opdelen in een noord en een zuid afdeling. In plaats van zaterdag/zondag.

En over promotie/degradatie Rl/3. Liga; Er zijn 5 regionalligen. Maar om aan 6 deelnemers te komen, gebruikt men de nr. 2 van de afdeling Südwest als 6e deelnemer

De eerste stap naar Hollandia in de Champions League. 0229!

Dit is een overwinning voor het voetbal! Nu krijgen we een goede Jupiler Leaugue te zien. Naar mijn mening is het Nederlands voetbal zoveel zwakker geworden omdat we geen goede tweede divisie hadden. Over een paar jaar als de beloftenteams allemaal zijn gedegeradeerd hebben we weer een goede tweede divisie waarna we weer kunnen concurreren met landen als Portugal en Frankrijk.

Jong-Ajax, Jong-PSV en Jong-Twente blijven dan toch nog wel gewoon in de JL?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren