Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Het gedrag van Michael van Praag stoort ons. Alex Kroes moet bij Ajax blijven’

Laatste update:

De AFCA Supportersclub heeft zaterdagavond een statement geplaatst op zijn socialmediakanalen. De supportersvereniging maakt duidelijk zich te storen aan de houding van Raad van Commissarissen-voorzitter Michael van Praag en wil dat Alex Kroes bij Ajax blijft.

“De afgelopen twee weken is er voldoende gezegd en geschreven over de situatie rondom Alex Kroes”, zo begint de supportersvereniging het statement. “Uiteindelijk gaat het niet meer om de schuldvraag, maar om de strafmaat die daarbij hoort.”

“Dit hebben wij ook aangegeven tijdens de gesprekken die wij met Michael van Praag en de Ajax-directie hebben gevoerd. De snelheid, de stelligheid en de wijze waarop Van Praag aangeeft dat ontslag de enige optie is, heeft ons enorm gestoord. Er zijn meerdere wegen die naar Amsterdam leiden. Elke situatie en omstandigheid is anders en er moet per geval beoordeeld worden.”

Het artikel gaat verder onder de video
Meer video's

“De AFCA Supportersclub wil dat Alex Kroes zijn functie als algemeen directeur kan voortzetten. Wij geloven immers in zijn visie en kwaliteiten. De afgelopen weken doen wij er dagelijks achter de schermen alles aan om Kroes in zijn functie te houden. Wel blijven wij afhankelijk van de deskundigheid van juristen.”

De supportersvereniging trekt duidelijk de bedoelingen van Van Praag in twijfel. “Wat ons opvalt is dat Michael van Praag samen met de rest van de RvC heel veel energie stopt in het ontslag van Alex Kroes. Dit draait om handel in aandelen met voorkennis voor 17.500 aandelen (omgerekend ongeveer € 190.000).”

“Aan de andere kant doet dezelfde RvC weinig moeite om te onderzoeken of de plusminus 110 miljoen euro die is uitgegeven aan middelmatige spelers wel juist, rechtmatig en voldoende gecontroleerd is.”

Tot slot komt de vereniging terug op het uitgevoerde onderzoek naar voormalig technisch directeur Sven Mislintat. “De conclusies van het rapport-Mislintat, die afgelopen week als een goedkope bijlage achter de agenda van de uitgeroepen BAVA van 21 mei zijn geplakt, zijn hier het bewijs van. Uit werkelijk niets blijkt dat dit een kwalitatief goed onderzoek is geweest. Het lijkt wat ons betreft op een rapport waarvan van tevoren bekend was wat de uitkomst zou zijn.”

“Wij hopen dat Alex Kroes zijn werkzaamheden als algemeen directeur snel weer kan voortzetten”, besluit de vereniging. “De AFCA Supportersclub blijft zich op de voor- en achtergrond keihard maken voor de juiste mensen op de juiste plaats binnen onze club.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik hoop ook echt dat Kroes mag blijven. Van Praag is toch een engnek gebleken. Goed gedaan in de jaren ‘90. Nu gedateerd.

13 april 2024 om 23:51

Ja die Kroes past echt perfect bij Ajax, allebei 0 op het moraal. Hilarisch hoe deze club die zogenaamd de beste van Nederland alles er aan doet om mensen zoals Overmars en Kroes terug te halen/te behouden.

14 april 2024 om 11:05

@bobbyd4 nee, het moreel kompas van van Praag is fijn. Voor het publiek de moraalridder spelen, achter de schermen een eng oud mannetje. Goed en onafhankelijk KPMG rapport ook...

14 april 2024 om 20:49

Dit is nou een typische reactie van iemand die bang is dat Kroes wellicht een succes zal zijn bij Ajax.

14 april 2024 om 10:00

Nation23@ dus wat jij zegt is stank voor dank. Van praag wilde niet dat Kroes nog terug kwam. Daar had hij toch een goede rede voor. Nu dat het nog stinkt daar willen ze toch dat Kroes komt. Wat een zooitje daar zeg!

14 april 2024 om 10:59

@nation23
Tja, wat mij betreft rechtstreeks naar een bejaardenhuis met deze man die heel graag zichzelf hoort en zichzelf heel belangrijk vindt. Ook in de jaren 90 was ik geen fan van hem.
Ik vind het ook echt een moraalridder.

Mooi, eindelijk eens wat tegengas tegen de alleenheerser die samen met zijn vriendjes hoofdverantwoordelijk is voor de huidige puinhoop.

13 april 2024 om 23:06

Allemaal leuk en aardig, maar ik heb niet het idee dat de supporters bij Ajax nog veel invloed kunnen uitoefenen op deze bobo's. De macht ligt compleet in verkeerde handen waarbij het sentiment echt niet van doorslaggevende waarde is. Na alles wat er is gebeurd kun je toch wel concluderen dat het niet meer om Ajax de voetbalclub gaat, maar Ajax het beursgenoteerde bedrijf waar ego's om hun eigen posities strijden. Daar komt geen supporter meer aan te pas.

13 april 2024 om 23:55

De gewone fan zal geen indruk maken op deze mensen. Maar als de harde kern zich elke thuiswedstrijd laat horen dat het zo echt niet langer door kan gaan geloof ik echt wel in de nodige veranderingen aan de top. Zoals je zelf al aangaf moet het eerst op bestuurlijk niveau weer normaal worden voordat we wat goede veranderingen op sportief gebied kunnen zien.

Die club is echt rotter dan rot...wat een puinhoop. Fatsoen is weer ver te zoeken als de wanhoop nabij is.

13 april 2024 om 22:45

Haha. Ik lees alleen maar angst dat Ajax weer groeit wanneer het bestuurlijk beter gaat. Wel aandoenlijk.

13 april 2024 om 23:01

Ik lees vooral hoop, Tinus....

13 april 2024 om 23:06

Angst voor Ajax... sommige Ajacieden hebben nog niet genoeg lesjes in nederigheid gehad haha.

13 april 2024 om 23:23

Als je mijn bijdrages op deze site volgt zul je zien dat ik dat lesje niet nodig heb, mijn beste. Ik ken de plaatst van Ajax, en dat is momenteel maximaal de derde plek.

Ik lees vooral Feyenoorders en PSVers die het hebben over fatsoen, moreel kompas, ethisch onverantwoord, etc, etc.

Kun jij het schijtlollig als arrogant wegzetten wanneer ik het heb over angst in dit soort treurige reacties zoals waar ik op reageerde, ik lees er echt angst is. Angst dat Ajax door bestuurlijke rust over een jaar of twee weer de club is die we jaren geleden waren. En die club sturen jullie, noch PSV met 6-0 naar huis.

Maar goed, waarom reageer ik eigenlijk op dit soort schijtlollige provocaties. Je reageert hier toch niet meer op. Want, o, wat, vervelend, een ajacied die wel realistisch naar de zaken probeert te kijken en die niet hoog van de toren blaast in lastige tijden. Die zijn niet zo leuk.

13 april 2024 om 23:34

Normaals ... ik noem dat hoop, Tinus.

Het wespennest dat jullie Ajax noemen, is nog ver verwijderd van die rustige topclub van weleer.

13 april 2024 om 23:42

Angst voor Ajax is er nooit geweest Tinus , ook niet in jullie tropenjaren en in onze inktzwarte periode. Laat staan dat dat er nu gaat komen.

13 april 2024 om 23:53

Inderdaad hoop oftewel wishful thinking alsof Kroes een Messias is. Men gaat altijd uit van de extremen. Breng je het verhaal genuanceerd ben je meteen anti Ajax, hater etc. Alle hoop aan 1 man ophangen is geen goed idee, totaal niet geleerd van Mislintat blijkbaar!

13 april 2024 om 23:53

Maar wat is de hoop dan? Dat Ajax nog verder afglijdt? Wanneer je dat, en ik weet dat jij dat niet doet, daadwerkelijk hoopt dan gun ik je een Ajax dat elk jaar in het rechterrijtje eindigt. Oprecht. Maar dan wel voor een jaar of tien. Eens kijken hoe lang het leuk blijft om in een competitie te spelen waar de klassieker de klassieker niet meer is en je elk jaar wint van een Ajax dat amper tot geen tegenstand kan bieden. Dan zal het lachen en de hoop je vast snel vergaan.

Types die dat hopen kan ik echt niet serieus nemen. Die hebben echt geen idee wat ze nou eigenlijk hopen. Als ze überhaupt al over enig intellect beschikken. Een klassieker is het leukst en het mooist wanneer er daadwerkelijk spanning opstaat. Een klassieker tegen een Feyenoord dat op de 13de plaatst stond en waarvan je vantevoren al wist dat het minimaal 4-0 zou worden, nee, bedankt. Geef mijn portie maar aan fikkie. Daar heb je echt helemaal niks aan.

13 april 2024 om 23:57

@Bobby,Ik heb dan ook nergens gesteld over een moraal te beschikken. Die is al een tijd stuk, en dat boeit mij echt precies geen fuck.

14 april 2024 om 00:00

Tinus, ik hoop niet op een Ajax dat elk jaar in het rechter rijtje eindigt. Het herstel mag wel wat langer dan 1 jaar duren .

Maar ik noem het hoop, omdat je je baseert op wat reactionaire teksten van een ledenraad die in de formele vergadering (bava) zich een stuk terughoudender opstelt getuige de agenda.

14 april 2024 om 00:05

O, zo. Ik sta er wel redelijk genuanceerd in. Kroes hoeft van mij niet per se terug. Zolang Van Praag maar zijn conclusies trekt, de drie falende leden van de RVC meeneemt in zijn kielzog, en we weer kunnen bouwen.

Ik ben niet per se pro-Kroes, ik hoop vooral dat Van Praag wiebert.

14 april 2024 om 00:12

Daar vinden we elkaar weer.

Kroes vind ik oprecht niet van het juiste kaliber om Ajax er boven op te helpen; Van Praag vind ik ronduit een parvenu, een proleet.

14 april 2024 om 06:36

@njfromvol,

Dat is meer dan hoop. Ajax is nog steeds de grootste en meest succesvolste club van Nederland. Het is niet de vraag of Ajax terugkeert aan de top maar wanneer. Dat is geen hoop, maar zit gewoon ratio achter.

14 april 2024 om 08:17

Ik denk dat je beide heren niet moet hebben. Ajax staat laatste jaren al bekend als de club met "twijfelachtig" personeel, daar moet je niet nog een scheutje bij willen doen.

Zowel Praag als Kroes lozen lijkt het beste te zijn. Praag omwille van zijn dubbele standaarden en Kroes vanwege zijn vreemde handelen omtrent die aandelen. Van mij mag Ajax volgend jaar gewoon weer serieus mee doen, dat maakt de ED veel spannender. 2e plek afspreken, achter Feyenoord😜?

14 april 2024 om 09:17

Vind je het echt heel raar dat er reacties komen over fatsoen als de supporters zich vrij kritiekloos scharen achter types als Overmars en Kroes? Nu vind ik wat Kroes heeft gedaan wel van een andere orde, dat was waarschijnlijk eerder dom en naïef dan kwaadaardig. Maar op basis waarvan verdient die alle steun? En dan komen we toch echt terecht bij hoop. De beste man heeft nog helemaal niks gepresteerd voor Ajax, maar supporters klampen zich al wanhopig aan hem vast. Ik zou het prima vinden als ze hem alsnog behouden met het risico dat hij over anderhalf jaar na het onderzoek van de AFM alsnog eruit moet. Bovendien zijn de druk en de verwachtingen nu al veel te hoog. Kan alleen maar mis gaan.

14 april 2024 om 09:23

@ajaxglobal: Dat Ajax weer op niveau gaat komen twijfelen niet heel veel mensen aan. Het gaat meer om de termijn waarop en daar speelt hoop wel een grote rol. Want ik zie dat niet gebeuren binnen 3 jaar als je ziet hoe groot de puinhoop nu is. Supporters hopen op een verlosser die het eventjes in een paar maanden gaat flikken. Dát is (ijdele) hoop.

14 april 2024 om 09:30

@Savano. Twee dingen, Ten eerste wordt niet alle hoop aan kroes gehangen. Kroes heeft juist uitstekende ideeën over de organisatie en wat moet veranderen binnen deze organisatie. Daar gaat zijn focus naar uit, waarbij hij de eerste transferzomer de verantwoordelijkheid neemt om zo de directeur transfers uit de wind te houden. Er wordt juist alle hoop gevestigd op zijn gewenste veranderingen, hij gaat zeker niet alles zelf doen (itt van Praag). Ten tweede, en dat is misschien de meest belangrijke, Kroes is meer een Frans van Seumeren dan dat hij directeur is voor prestige. Het zijn beide echte supporters die zakelijk goed gepresteerd hebben en de mogelijkheid hebben gekregen om als supporters echt een rol van betekenis te spelen bij de club die ze supporten. Als club heb je dan een directeur die er vooral voor de club zit en niet voor zichzelf. De drive naar succes is dan dat het goed gaat met de club en hoe dat staat op ja CV is van ondergeschikt belang. En als we dan CV's vergelijken dan heeft Kroes ook nog de nodige ervaring in bestuurlijke functies in en rondom de voetballerij.

14 april 2024 om 11:00

Tinus88 "haha. Ik lees alleen maar angst dat Ajax weer groeit wanneer het bestuurlijk beter gaat. Wel aandoenlijk."

Dit is wel een heel ironische opmerking. Omdat juist jij hier al heel de week loopt te roepen dat een goede bestuurder weinig invloed op de groei gaat hebben.

14 april 2024 om 23:05

Ze noemen Amsterdammers arrogant, verwaand, uit de hoogte etc. etc.?!! Het enige wat ik dit hele seizoen lees zijn Feyenoorders, die als kleine kinderen provoceren. Jarenlang pure jaloezie. Focus lekker op je eigen cluppie.

Elke week appjes van Feyenoorders als Ajax weer een schijtpot speelde dit seizoen. Wtf, waarom zijn jullie zo geobsedeerd door Ajax?! Feyenoord zal nooit vergelijkbaar zijn/worden met het grote Ajax (Historisch gezien). Dit heeft overigens niks met arrogantie te maken, maar is feitelijk gewoon onderbouwd.

De messen worden geslepen! Goede zaak. Opruiming in april???

Wanneer Kroes alsnog kan blijven, begint hij wel echt met een 10-0 achterstand aan zijn monsterklus, kan eigenlijk geen fout meer begaan: 1 verkeerde aanstelling, of 1 verkeerde actie en je mag met je billen bloot.

13 april 2024 om 22:59

Dat geldt hetzelfde (of wellicht nog meer) voor de Bestuursraad; wanneer je iemand zo dekt/moeite doet om te behouden dan moet die ook wel echt gaan leveren. Kroes zal dus echt wel wat krediet hebben en tijd krijgen wanneer je zo'n uitgesproken steun krijgt van de bestuursraad en supportersclub.

14 april 2024 om 00:11

De druk op Kroes zal immens zijn als hij nu in het zadel wordt gehouden door de supportersclub. Als hij 1x niet naar de pijpen van de supporters danst heeft hij direct het spreekwoordelijke mes op de keel, want zij hebben zich immers hard gemaakt voor hem dus ze eisen de juiste tegenprestatie. Vraag me af of Kroes tegen zoveel druk opgewassen is.

Zondebokken aanwijzen, en vooral het eigen stoepje schoonvegen, dat is al meer dan een jaar zo, en het kan op deze manier nog jaren doorgaan. De enigen die profiteren zijnde Telegraaf en zijn praatgieren, al die analisten die niets liever doen dan in de stront roeren en die hele grote groep supporters die niet willen weten wat verliezen is....

Mislintat was natuurlijk de gemakkelijkste zondebok. In het diepe gegooid met de handen op de rug door het RvC-besluit dat er pas gekocht mocht worden nadat er spelers verkocht werden, Vooral dáárdoor ging het mis !!!
En hij verkocht spelers, de meeste voor onmogelijk gehouden bedragen. Het is onterecht dat hij daarvoor nooit de credits kreeg die hij verdiende. Aankopen deed hij ook, op een moment dat de markt al veel mogelijkheden verloren had. Zijn "miskopen" kregen veel kritiek, deels terecht en deels onterecht. Ik moet nog zien hoeveel van zijn aankopen de club daadwerkelijk verlies gaan opleveren !Het zullen er niet veel zijn...

Van Praag maakt de puinhoop alleen maar groter met de manier waarop hij Kroes voor de bus gooit. Hij kan ook beter opstappen. En al die supporters die hebben bijgedragen aan deze voor onmogelijk gehouden ellende kunnen ook beter wegblijven van internet en voetbal. Alleen met onvoorwaardelijke clubtrouw kan het ooit weer wat worden.

14 april 2024 om 09:11

Op het moment kan iedereen het eens zijn, dat Forbs, Akpom, Mikautadze, Avila, Gaaei, Sosa, Medic, Sutalo en Butera NIET hun aankoopprijs opbrengen. Dat is 65% van de aankopen, dat is veel - en daarmee geef ik nog het voordeel van de twijfel aan Mannsverk en Tahirovic. Die zou je met geluk, met een kleine nettowinst kunnen verkopen. En linksom of rechtsom, dat is een ontzettend slecht gemiddelde. Overmars had over een periode van 9 jaar tegenover elke misser een goede aankoop staan. En ook jaarlijks minimaal een speler die in waarde verviervoudigde. Enige goede aankoop van Mislintat is Ramaj, die zal misschien 10 miljoen waard zijn. Mislintat had niet zoveel vrijheid / verantwoordelijkheid moeten krijgen nee, en inderdaad hij heeft goed verkocht — met name Daramy. Maar de opbrengsten heeft hij gewoon heel erg onzorgvuldig besteed aan totale middelmaat. Dat kun je toch niet met droge ogen ontkennen? Of zie je echt veel potentie in Forbs & co?

14 april 2024 om 12:29



"op het moment kan iedereen het eens zijn, dat Forbs, Akpom, Mikautadze, Avila, Gaaei, Sosa, Medic, Sutalo en Butera NIET hun aankoopprijs opbrengen. Dat is 65 van de aankopen, dat is veel - en daarmee geef ik nog het voordeel van de twijfel aan Mannsverk en Tahirovic." schreef je.
Ik betwijfel dat. (helaas is Sven er niet meer om het maximale eruit te halen.). Hij heeft wel vanaf het begin gezegd dat je de nieuwe aankopen de tijd - en kans - moet geven. Die hebben de meeste niet echt gehad. Stein gooide ze meteen onder de bus.
Bij Van 't Schip krijgen ze meer vertrouwen en dat betaalt zich nu al uit bij een aantal.

We zullen zien wie hierin gelijk krijgt.
Wat het allemaal extra wrang maakt is dat spelers als Blind, Klaassen, Tadic etc. al weinig steun meer van de supporters kregen toen het nog goed ging...
Telegraaf, zo genaamde analisten , de RvC en de eigen supporters (ik blijf het volhouden) dat zijn vooral de genen die Ajax kapot hebben gemaakt.



"wij geloven immers in zijn visie en kwaliteiten." Wat zijn die kwaliteiten dan allemaal die Kroes tot nog toe heeft getoond? Dat hij goed is in de regels aan zijn laars lappen van drie Bvo's en de Knvb? Dat hij goed de algehele opinie weet te bespelen via zijn vrienden en/of teamgenoten van de Verenging en de Telegraaf? Het is oprecht bijzonder dat er zo krampachtig wordt vastgehouden aan deze man, alsof hij letterlijk de enige persoon op deze aardbol is die Ajax weer op de rails kan krijgen.

14 april 2024 om 00:14

Dat snap ik dus ook niet! Waarom perse Kroes? Waarom niet lekker op zoek gaan naar een ander? Wat heeft hij gepresteerd dat je zo’n diepe buiging moet maken als club/supporters dat alleen hij het kan oplossen?

14 april 2024 om 10:11

Omdat Kroes nu beschikbaar is, een voetbal en Ajax achtergrond heeft en al dingen in werking heeft gezet. De meeste andere namen komen uit het bedrijfsleven en hebben dat is zelden een goede combinatie gebleken. Daarnaast liggen goede bestuurders niet voor het oprapen en zullen ze vaak een uitwerkperiode bij hun vorige werkgever hebben.

Het is zeker niet dat ik kosten wat kost Kroes moet hebben maar de klok tikt en dit lijkt me de beste optie. Daarna vind ik zijn vergrijp niet in verhouding met zijn straf staan.

Ten slotte lees ik veel dat Kroes met een achterstand begint maar in een wedstrijd van 5 jaar is er genoeg tijd om dat om te draaien.

14 april 2024 om 07:56

Dit vraag ik me dus ook af. Daarbij wil ik niet de moraalridder uithangen, maar handel met voorkennis is strafbaar. Waarom wil je zo iemand aan het roer van je club hebben?

Had niets anders verwacht van Van Praag. De man komt uit een familie die vindt dat Ajax voor een deel hun eigendom is. Daar valt niets tegen te beginnen. Toen Cruijff er nog was waren deze omhoogevallen Nepo-babies nog een beentje rustig, nu kunnen ze doen wat ze willen.

Overigens die Kroes is gewoon een sukkel eerste klas. Hij mag best getalenteerd zijn, maar hoe dom ben je om te denken dat je dit gewoon kan doen en dan ook nog denken dat je hiermee weg kan komen. My god.

De taak van de rvc is controlerend, Kroes heeft gehandeld met voorkennis bij een beurs genoteerd bedrijfDan lig je er ten alle tijden uit. Anders kan iedereen bij elk beurs genoteerd bedrijf doen en laten wat ie wil. De grote vraag is wel , moet je als voetbalvereniging op de aex zitten?

13 april 2024 om 23:31

Ze hebben hun taak van controleren dus niet uitgevoerd. Dat mag je hun zeker kwalijk nemen. Het is immers hun hoofdtaak. Ps: Ajax zit niet op de AEX.

13 april 2024 om 23:46

Excuses je heb volledig gelijk met dat ze niet op aex zitten, neem t niet weg dat er gehandeld is met voorkennis, als je dat toe laat is dat ook een vrijbrief voor andere in dezelfde positie. Persoonlijk zal het mij een rotzorg zijn maar regels gelden helaas voor Kroes voor iedereen.

14 april 2024 om 11:13

Kroes heeft aan de RVC aangegeven aandelen Ajax te bezitten. Daar is destijds door de RVC geen bezwaar tegen gemaakt. Nu na zijn aantreding is het een probleem en dat is volledig terecht, maar wie heeft er nu liggen slapen en zijn controlerende taak niet vervuld? Of kwam het de RVC wel uit om ten alle tijden een stok achter de deur te hebben om Kroes te kunnen lozen?

Luister naar de supporters,van Praag….

14 april 2024 om 01:10

Zijn dat niet dezelfde gasten die de spelersbus opwachten met ongevraagd advies?

Onpopulaire mening allicht, maar ik ben van mening dat Van Praag uitstekend handelt en meer krediet verdiend van de Ajax-achterban.

De RvC houdt toezicht op het handelen van de directie. Iedere transfer, in- of uitgaand moet dus langs de RvC gaan. Achteraf kan een toezichthoudend orgaan moeilijk zichzelf onderzoeken. Het gaat dus -kurkdroog bekeken- waar de RvC wel of niet toezicht op kan houden: niet op eigen handelen, wel op het dat van directieleden.

Fans, supportersverenigingen en volgers kunnen roepen wat ze willen. Feit blijft dat Alex Kroes op 26 april 2023 ca. 17500 aandelen, groot â €190.000,- van Ajax NV heeft aangekocht in de wetenschap dat hij een week later bevestigd zou worden bij datzelfde bedrijf als Algemeen Directeur. De RvC is dus correct dit aan te kaarten zodra zijn aanstelling in werking treedde, namelijk op 15 maart jl. Op basis van ingewonnen advies is er voorts twee weken later gehandeld.

En heel veel mensen halen er vervolgens 'want-ook-isme' bij; want de voorzitter RvC zat zelf ook fout met aandelen, want de controle op Kroes zou pas laat tevoorschijn zijn gekomen, want er zou ook motief zien van eigenbescherming. Misschien allemaal waar, maar dat heeft niets te maken met het strafbare feit gepleegd door Alex Kroes.

Het bedrijf Ajax is correct in de ijskoude, pragmatische benadering. Het namelijk door de vingers zien van zo'n vergrijp heeft namelijk serieuzere consequenties voor meer mensen binnen Ajax NV. Daarom heeft de vereniging Ajax er goed aan gedaan (vooralsnog) niet tegen bedrijf Ajax in te gaan. Dat er eentje is betrapt op een strafbaar feit is erg genoeg, dat moeten er niet meer worden.

Het is jammer, maar het is einde Kroes en zo niet dan zet Ajax veel meer op het spel dan alleen haar Algemeen Directeur. In plaats van op hem te fitten, zouden Ajax-fans Michael van Praag juist dankbaar moeten zijn voor het kalme en subiet optreden. Emoties uitschakelen, speculaties weglaten en het bij feiten houden; dan blijkt dat Van Praag goed zit en Kroes zeer zeker fout.

13 april 2024 om 23:45

"De RvC is dus correct dit aan te kaarten zodra zijn aanstelling in werking treedde, namelijk op 15 maart jl."

De vraag is vooral waarom pas na 15 maart en niet al acht maanden geleden? De RvC heeft alle tijd gehad om te controleren welke aandelen wanneer zijn aangekocht.

14 april 2024 om 00:28

Nee. Die vraag is irrelevant en staat los van het vergrijp.

Maar zelfs dan: indien je de Algemeen Directeur wilt schorsen wegens handelen met voorkennis, moet deze wel eerst actief zijn als Algemeen Directeur en dat kon dus pas vanaf 15 maart jl. Niet ervoor.

14 april 2024 om 01:17

Is het al bewezen dat hij handelde met voorkennis, of is het tot nu toe een sterk vermoeden? Iemand schorsen om een voormoeden is denk ik een zwaar middel? En zeker als je als van Praag zegt dat er geen weg terug meer is ?

14 april 2024 om 07:30

Kroes heeft zelf aangegeven dat hij aandelen had gekocht toen hij te horen kreeg dat hij AD zou worden.
Hij heeft zelf bevestigd dat hij dit deed voordat Ajax dit nieuws bekend maakte.

Dat is nagenoeg een tekstboek voorbeeld van handelen met voorkennis.

Hij kocht namelijk de aandelen op het moment dat hij over informatie beschikte die niet bekend was bij het publiek.
Hij had voorkennis van zijn aanstelling en heeft dat gebruikt om aandelen te kopen.

Voor beursgenoteerde bedrijven is dat een misdrijf….

14 april 2024 om 07:46

Twee mogelijkheden: Kroes wist het niet of Kroes wist het wel maar het kon hem niet schelen. In beide gevallen geeft het voldoende aan dat hij helemaal niet geschikt is voor de functie van AD bij een beursgenoteerde miljoenenonderneming.

14 april 2024 om 09:14

Ja, het is bewezen: de feiten liegen toch niet? Er zijn aandelen gekocht van een bedrijf, door de persoon die wist dat hij de baas ging worden bij datzelfde bedrijf.

Dat staat vast. En het gaat er niet om of hij die voorkennis 'had', maar of hij die voorkennis 'had kunnen hebben' en dat laatste staat onomstotelijk vast.

Voorkennis is geen intentie of motief, het is onderdeel van een handeling: op het moment dat die handeling is gepleegd staat de voorkennis ervan ook vast.

14 april 2024 om 11:19

Kroes had al aandelen Ajax en heeft dit voor zijn aanstelling bekend gemaakt bij de RVC. Waarom heeft de RVC toen zijn kontrolerende funktie niet vervuld? Verder is het KPMG rapport een verdere aanwijzing dat de RVC politieke spelletjes speelt. Of wil je soms beweren dat dit rapport een onafhankelijk en volledig beeld geeft?

14 april 2024 om 13:25

@dvh5981

“iedere transfer, in- of uitgaand moet dus langs de RvC gaan. Achteraf kan een toezichthoudend orgaan moeilijk zichzelf onderzoeken.”

Dat is dus gewoon niet waar. De RvC van Ajax richt zich voornamelijk op het toezicht houden op het bestuur van de club en het beoordelen van strategische beslissingen. Transfers kunnen een onderwerp zijn dat indirect hun aandacht trekt, vooral wanneer deze grote financiële risico's met zich meebrengen of strategisch belangrijk zijn op de lange termijn, zoals bij transfers met aanzienlijke bedragen, zoals bij Bergwijn & Oscampos achtige transfers, of wanneer de rechten gedeeld worden door meerdere partijen. In dergelijke gevallen kan de RvC betrokken zijn bij de besluitvorming of het goedkeuringsproces, maar dit is zeker niet het geval voor alle transfers.

Mislintat kon daarom zijn transfers doorvoeren, omdat elke speler binnen de range viel van wat Ajax aan een speler mag uitgeven zonder dat de RvC daarbij betrokken wordt. Pas nadat er 5 à 6 spelers van aanzienlijke transferwaarde waren aangetrokken, begon de RvC zich ermee te bemoeien.

Als iedere transfer lang de RVC zou gaan, dan zou de directie niet normaal zijn taak kunnen uitvoeren mede door operationele vertraging als door de ongezonde manier van micromanagement die de RVC zou uitkunnen voeren op de ongezonde manier van beleid, regelgeving en controle.

Ik heb het zo onderhand er echt helemaal mee gehad. Mindere prestaties, helemaal niet erg. Een Juve, Bayern, PSG, Barcelona en Real Madrid hebben ook wel eens een paar tussenjaar.

Maar ga er verdomme nou de koppen bij elkaar steken en zorgen dat we er weer bovenop komen. Ho maar, iedereen is alleen maar bezig met zijn eigen baantje.

We hebben een selectie met spelers die individueel zo slecht nog niet zullen zijn. Maar als collectief niet het Ajax voetbal kunnen spelen - met welk idee zijn die überhaupt gehaald de laatste jaren?? We hebben een technische staf van het niveau onderkant Eredivisie. En niet alleen nu, maar de pakweg laatste vier trainers allemaal. We zijn op technisch vlak al tijden stuurloos of onbekwaam. We hebben een RVC die iedereen liquideert om zelf maar te overleven. Maar als je ze eens vraagt hoe zo'n Mislintat zijn gang kon gaan en wie dat heeft gecontroleerd. Nou, dan ligt het opeens allemaal niet aan hun.

Zak er maar in allemaal. In plaats dat je als RVC, waar best wat mensen met ervaring zitten, en bestuursraad eens verdomme met elkaar gaat praten over hoe we de club weer terug op niveau gaan krijgen. Hebben we weer gezeik in de media over een wedstrijdje "wie heeft de meeste macht" te pakken. Echt, het is een schande, een wanvertonig. Een stel clowns met alleen oog voor zichzelf en niet de club.

Blijkbaar zijn de enigen die het beste met de club voor hebben de supporters. En zo lang die geen stem hebben. Zoek het allemaal maar uit met jullie machtsstrijd en ereterras. Ik blijf er mijn weekenden niet voor opofferen, om blijkbaar de enige te zijn die het wat interesseert waar de club over zes maanden staat na de zomerstop.

Ik krijg een beetje een Schalke gevoel bij het beleid momenteel. Hoop dat Ajax niet hetzelfde lot staat te wachten!

"wij geloven immers in zijn visie en kwaliteiten." Welke visie en kwaliteiten zijn dat dan? Waarop is het idee gebaseerd dat Kroes de Verlosser zal zijn voor Ajax?
Ik ben het er volledig mee eens dat er rond dit vergaal een hele onaangename geur hangt, maar dat Kroes daarbij is gesneuveld, is een geluk bij een ongeluk. Kroes beschikt helemaal niet over de kennis en het inzicht om CEO te zijn van een beursgenoteerde miljoenenonderneming.

14 april 2024 om 10:56

Proboscis blinde hoop. Hetzelfde lazen we hier met knutsen, mislintat, de 15 (of zo) totaal onbekende spelers, henderson, en nu dus met kroes.
En een paar maanden later lezen we dan dat iedereen allang wist dat er niets van zou komen en dat het door de rvc komt.

Laat je vandaag horen in het stadion! Tot hier en niet verder!! Bus tegenhouden vorige week snap ik, maar de puinhoop die rvc en de rest hebben veroorzaakt, die moeten worden aangepakt!!!

Hetgeen de supporters vereniging schrijft, los van de gruwelijke taalfout, is precies wat ik ook eerder hier schreef. van Praag heeft het zwsarste wapen gebruikt EN in WOORDEN keihard uitgehaald. Dit lastste verbaasde mij zeer. Dit hoort niet en doe je niet.
Geld
Er wordt altijd maar gedaan alsof de gekovhte spelers nu niets meer waard zijn en dat meer dan € 100 mln is verdampt. Ik betwijfel dat ten zeerste. Dayramy bijv werd ook voor heel verl geld verkocht
Misinlat heeft onevenwichtig gekocht, teveel gericht op de lange termijn en niemand met Voetbal verstand greep in

Ajax zal zelf de strafmaat bepalen. Dan wordt de strafmaat bepaalt door het belang van de terugkeer van die persoon in plaats van het delict. Dan zal Kroes er uiteindelijk wel goed vanaf komen.
Pas als externe partijen veroordelend zijn over Ajacieden zal ook Ajax veroordelend zijn, en diegene dan ook meteen laten vallen. De geschiedenis herhaalt zich, zie Onana Overmars en nu Kroes.
Wat een door en door verrotte club is dit de laatste jaren geworden. Dat je daar nog dan van kan zijn…

Men zal eens moeten leren bij een groot aantal van de Ajax aanhang om de emotie te parkeren. Ten eerste beslist Van Praag niet alleen, ten tweede is hij de messenger(don’t shoot him). Daarnaast zijn er wel degelijk regels overtreden wat ook bij Ajax op boetes kan rekenen. Ik vind dat AFCA Supportersclub hier eens verstandelijk naar moet gaan kijken.

“Wat ons opvalt is dat Michael van Praag samen met de rest van de RvC heel veel energie stopt in het ontslag van Alex Kroes. Dit draait om handel in aandelen met voorkennis voor 17.500 aandelen (omgerekend ongeveer € 190.000).”

“Aan de andere kant doet dezelfde RvC weinig moeite om te onderzoeken of de plusminus 110 miljoen euro die is uitgegeven aan middelmatige spelers wel juist, rechtmatig en voldoende gecontroleerd is.”

Wat een verschrikkelijk slap verhaal zeg. Ik vind het zo verschrikkelijk triest dat in elk debat op elk niveau het enige dat mensen nog kunnen is wijzen naar iets anders dat ook niet goed is.

De roep om Kroes begrijp ik echt niet. Kroes geeft zelf aan toen hij wist AD te worden aandelen te hebben gekocht, wat gewoon oerdom is. De beste man begint met een 1-0 achterstand, dat al ten eerste. De hele wereld weet wat voor domme actie de beste man heeft gedaan, ook de mensen buiten Ajax waar hij wellicht deals mee moet maken.

Neem je verlies en schuif Menno Geelen door als AD, als jij dat tenminste nu wel wil doen. Het boek Alex Kroese moet je gewoon sluiten. Veel mensen doen alsof Kroese god is en alles even oplost bij Ajax...... Toen Ajax flink groeide klopte alles, de samenwerking met de hele directie was top en werkte super samen. Dat gaat nu natuurlijk niet meer gebeuren met Kroes. Sorry, maar dan is mijn conclusie als Ajacied dat Kroese niet meer terug kan.

Maar even als volwassen kerels met elkaar rond de tafel. Mediator erbij en de zaak even goed uitpraten. Ok, er is iets fout gegaan met die aandelen (bij Kroes EN van Praag), maar het is nu te persoonlijk geworden. Uitpraten, zand erover en door! Het gaat om de club!!!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren