Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Feyenoord kondigt laatste fase van nieuw stadion aan

Laatste update:

Feyenoord en Stadion Feijenoord zetten de volgende stap naar de realisatie van het nieuwe stadion, zo meldt de Rotterdamse club donderdag via de officiële kanalen. Nog deze week start het projectbureau Feyenoord City met het maken van het technisch ontwerp. Dit is een van de laatste stappen in het ontwerpproces, voordat er verschillende vergunningen moeten worden aangevraagd.

"De weg is nog lang en we zijn er zeker nog niet. Maar de afgelopen maanden zijn wel goede stappen gezet, die de club en het stadion het vertrouwen geven dat we - hand in hand met veel supporters, de gemeente en andere stakeholders - het nieuwe stadion voor elkaar kunnen krijgen. Dit ondanks de huidige zeer moeilijke coronaperiode", zo geeft algemeen directeur Mark Koevermans aan op de site van Feyenoord.

Feyenoord en Stadion Feijenoord zullen nog nauwer dan voorheen samen optrekken om de business case, de bouwkosten en de financiering verder te verbeteren. Ook hebben de beide Raden van Commissarissen en de directies afgesproken het project gezamenlijk naar een definitieve investeringsbeslissing te leiden, volgens planning najaar 2021. "Club en Stadion zijn blij met het ontwerp van het nieuwe stadion", vervolgt Koevermars.

"Het ziet er prachtig uit. Op basis van de verdiepingsslagen die we continu maken en de inzichten die dat oplevert, hebben we het gevoel dat het nieuwe stadion haalbaar is en een significante bijdrage kan leveren aan de gewenste groei van de voetbalbegroting van Feyenoord en de ontwikkeling van de club als geheel. Behalve dat het technisch ontwerp wordt gemaakt, moet er de komende twaalf maanden nog flink wat gebeuren. Dit geldt voor de bouwkosten, de financiering en de business case, waar we natuurlijk ook de mogelijke permanente Covid-19 effecten zo goed mogelijk in willen verwerken."

De kosten gemoeid met het technisch ontwerp worden extern bekostigd, zo meldt Feyenoord. Hierover zijn in nauw overleg afspraken gemaakt met de Stichting Gebiedsontwikkeling aan de Maas. Zij zijn verantwoordelijk voor de verdere uitrol van de gebiedsontwikkeling. Het slaan van de eerste paal voor het nieuwe stadion staat gepland voor voorjaar 2022. Het nieuwe stadion zal in dat geval in 2025 openen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik heb geen inzicht of dit allemaal haalbaar is. Ik heb er wel mn twijfels bij, zeker nu in deze Covidtijd. Principieel ben ik niet tegen een nieuw stadion overigens maar als je in mn hart kijkt geef ik de voorkeur aan een renovatie van de Kuip wat mijns inziens ook goedkoper en realistischer is.

17 september 2020 om 11:36

Renovatie is gewoon erg lastig te financieren. Waarom? Omdat je eigenlijk het hele stadion moet veranderen om te kunnen voldoen aan de hedendaagse veiligheidseisen in Nederland. Paar voorbeelden: de zichtlijnen van de huidige Kuip zijn op de parterres zijn niet meer compatible met Uefa wetgeving, de afstand tussen de stoeltjes is veel te klein in het geval van brandveiligheid en nooduitgangen, de staalconstructie is eigenlijk te klein om zowel 50.000 man te herbergen als goede zakelijke faciliteiten, het stadion zelf zou bij een vergroting niet meer passen binnen de driehoek van stadionweg, olympiaweg en de brug. Daarom zijn alle renovatievarianten tot nu toe ook afgeschoten, omdat zelfs grote jongens als BAM zich verkeken aan wat er allemaal aan moet gebeuren. Het enige renovatieplan wat er nu ligt, Dmk, is praktisch het neerplempen van een derde ring op de huidige Kuip en dat gaat om bovenstaande redenen dus niet lukken.

17 september 2020 om 12:01

Dus alle renovaties in Engeland, die zouden in Rotterdam niet mogelijk zijn? Hanteren ze daar andere Uefa regels? Zitten ze daar niet nog vele malen krapper in volkswijken? Stopt er daar een trein voor de deur of hebben ze daar een industrie & parkeerterrein ernaast waar je ook veel mogelijkheden hebt? Zakelijke faciliteiten, was moet er allemaal gebeuren in de Kuip wat écht niet kan worden bijgebouwd? Wat een onzin.

17 september 2020 om 12:07

Gedeeltelijk met je eens Orgullo, Volker Wessels e.a hebben recentelijk nieuwe renovatie plannen neergelegd bij Feyenoord. Het gehele stadion zal worden vernieuwd. De Kuip zal dan alle faciliteiten hebben wat er in City dan ook gevestigd zou gaan worden, inclusief (Ik meen 52 - 58.000 supporters). Dit renovatieplan zou tussen de 220 en 250 miljoen kosten waarna het stadion er weer 25jaar tegenaan kan (plannen in het begin met de BAM was 110-135 mln voor max 15 jaar). Feyenoord zou een spelersbudget gegarandeerd krijgen van 28 miljoen. City zou op het moment dat er besloten word om te gaan bouwen tussen de 450 en 500 miljoen gaan kosten, het spelersbudget zou 25 miljoen gegarandeerd moeten worden maar dat is niet geheel zeker omdat die niet gegarandeerd kan gaan worden ivm aflossingen. Ik ben altijd voorstander geweest van Feyenoord City omdat de Kuip niet kon worden gebracht naar hetgeen daar wel mogelijk zou zijn, maar de nieuwste plannen zouden goed onderzocht moeten worden omdat het 250 miljoen zal verschillen en dus de Kuip zou blijven bestaan. Daarnaast is het momenteel een prestige project van Aboutaleb geworden, hij wil de stad Rotterdam zijn erfenis nalaten. Tsja....

17 september 2020 om 12:18

Tja je zegt het zelf al. 25 jaar kan je er tegen aan met een renovering. En daarna? Weer die kosten of als nog een nieuw stadion? Met een nieuw stadion ben je op de lange termijn veel goedkoper uit dan constant renoveren. Uiteindelijk zal het er toch moeten komen omdat je niet nog 100 jaar vooruit kan met een stadion wat al 100 jaar oud is. Daarnaast is het logisch dat de "harde kern" zich hier tegen verzet. Zij willen op de eerste ring zitten voor een dubbeltje. Dat gaat hem niet meer worden straks. Maar dat is volgens mij waar we ook vanaf willen als Feyenoord zijnde. Het imago dat je op de tv beelden altijd doorgesnoven gekkies ziet. Deze zullen dan bovenin in het stadion terecht komen. Ik vind het zelf uiteraard ook het mooist als de fanatieke supporters zo dicht op het veld zit hoor maar snap de gedachtegang gewoon heel goed.Ik denk dat je gewoon lange termijn moet gaan denken (iets wat de afgelopen jaren het aan ontbrak en veel supporters over zeken)... Kortom nieuw stadion, er zullen vast risico's aanzitten maar daarom duurt alles dus ook zo lang. Deze risico's moeten uitgedacht zijn en een plan voor zijn mochten ze inderdaad optreden.

17 september 2020 om 12:26

@erwin Mooijen. Alle renovaties? Volgens mij hebben ook meerdere clubs bewust gekozen voor een nieuw stadion. Daarnaast, je kunt niet zo maar Anfield vergelijken met de Kuip. Anfield is een vierhoekig stadion dat in 1998 nog een grote renovatie heeft gehad. Door z'n vierkante constructie blijft uitbreiden aan een van de vier zijdes vrij gemakkelijk mogelijk. De Kuip z'n staalconstructie, die Van der Vlugt en Brinkman destijds in 1930 zo prachtig hebben ontworpen, is het fundament van het stadion. Dat geeft het ook de zo kenmerkende dynamiek met de overlapppende ringen en de ovale structuur. Probleem is dat deze staalconstructie onmogelijk gebogen kan worden en je wel gelimiteerd bent op bovenstaande punten. Die zijn onmogelijk 'weg te ontwerpen', en staal is nou eenmaal niet buigzaam.

17 september 2020 om 12:34

Zoals ik reeds schreef ben ik altijd een voorstander geweest van City, zo ook heb ik al vele honderden reacties hierover geschreven, alleen vind ik de nieuwe plannen wel degelijk dat ze onderzocht moeten worden. Het is als een nieuw stadion om de Kuip heen met het aanzicht als de Kuip zoals die is. Ben het met je eens van het renoveren, dat heeft ook mij altijd tegen gehouden omdat dit renoveren (oude plannen Bam) om de 10-15 jaar zou moeten worden gedaan. In de nieuwe plannen zal dat pas na 25jaar moeten gebeuren. Eens dus dat een nieuw beter is, maar zoals geschreven worden de kosten nu geraamd op 450-500 miljoen. Hoeveel dat zal zijn tegen de tijd dat er gebouwd moet gaan worden blijft een groot vraagteken, jaren weggegooid en tegen gehouden door vele partijen, zo ook door idd de harde kern leden die in en rondom het comité red de Kuip zitten en er alles aan doen, maar zij zijn nbij lange na niet de enige, helaas. We zullen het allemaal weer mee gaan maken, weer een jaar plannen uitwerken, weer een jaar verder, hoe lang nog

17 september 2020 om 11:56

Onbegrijpelijk dat dit er maar doorheen gedrukt kan worden, omdat de Kuip "niet meer aan de eisen voldoet". Reddekuip heeft het met specialisten keer op keer duidelijk gemaakt, dit gaat niet om mogelijkheden, maar om prestige. Iedereen wil maar z'n plasje erover doen, zodat ze later kunnen zeggen: "die nieuwe Kuip, die heb ik mogelijk gemaakt". Laten ze zich realiseren dat je met dit soort mensen dus nooit iets maakt wat in de buurt komt bij de Kuip. Zet er een extra ring op en je bespaart 500 miljoen. Want de budgetten die worden voorgerekend zijn gericht op het publiek en de gemeenteraad, maar de werkelijke bepalers weten dat je alles maal 2 moet doen...

17 september 2020 om 12:01

@erwinmoojen. Het hele probleem is juist de Red de Kuip denkt dat ze zich ervan af kunnen maken met 'zet er een extra ring op'. Zo simpel is dat dus simpelweg niet. Sterker nog, het kan technisch niet eens omdat je dan met een derde ring komt die een steiltegraad heeft die de Uefa normen overschrijdt (39 vs 38). Red de Kuip is een club met een warm hart voor Feyenoord, maar de plannen die zij hebben voorgelegd zijn sympathiek, maar totaal onhaalbaar. Niet voor niets dat in 2015 zelfs het later afgeketste BAM renovatieplan er nog beter uit kwam.

Dat stadion ziet er echt wel prachtig uit zeg! Beetje Tottenham Hotspur achtig. Echter weet ik niet of het goed past bij een Nederlandse club en denk dat dit twee kanten op kan werken. Zag ook al een artikel bij (volgens mij) VI dat een nieuw stadion óf de redding van Feyenoord wordt, óf de ondergang.

17 september 2020 om 11:39

Dat stuk in de VI kwam van Iwan van Duren. Van Duren staat er om bekend wat lijntjes te hebben bij de harde kern van Feyenoord die mordicus tegen een nieuw stadion is. Van Duren heeft in al die 7 jaar dat dit dossier speelt alleen nog maar negatieve berichtgeving gepubliceerd, behalve toen in 2015 er een renovatie aan zat te komen die totaal niet financierbaar bleek. Ik blijf het verwonderlijk vinden dat toch een gerenommeerd blad als de VI zo'n patjepeeër alle stukken laat schrijven over mogelijk wel het toekomstige grootste stadion in NL.

17 september 2020 om 11:49

Ja, daarom moet je dat misschien ook met een korreltje zout nemen. Maar toch zie ik er toch wel een kern van waarheid in. De eredivisie is toch veel te klein om over 5 jaar met een schuld van 150-200 miljoen te zitten door een nieuw stadion? De nieuwe stadions van clubs als Arsenal, Tottenham etc. zijn nog wel te verantwoorden aangezien zij jaarlijks 100+ miljoen aan tv gelden krijgen en nog veel meer grote financiële impulsen hebben. Nederlandse clubs krijgen hooguit 10 miljoen euro per jaar (psv, Feyenoord en Ajax) en met uitgaande en inkomende transfers en andere kosten gaat het echt veeeeele jaren duren voordat het stadion is terugverdiend.

17 september 2020 om 11:51

Het is hetzelfde blad dat al jaren Martijn Krabbendam aanhoud als Feyenoord-watcher terwijl hij zelden tot nooit een nieuwtje heeft en iedereen rondom de club weet dat hij geen bronnen (meer) binnen de club heeft. Dus heel verwonderlijk is dat niet

17 september 2020 om 11:57

@grasmaaiertje. Heb je je wel ingelezen in de financiele details van de deal hoe hij nu voorligt? Feyenoord z'n eigen inbreng in het project is bij lange na geen 150-200 mlijoen, Feyenoord legt zelfs bijna niets in. Door de performance fee krijgt de club inkomsten bij goed draaiend stadion, natuurlijk, maar de stichtingskosten worden toch echt opgehoest door externe financiers Verder, als je inflatie meeneemt is Feyenoord City niet veel duurder dan de Amsterdam Arena, en die Arena is precies een van de reden waarom Ajax nu zo ver op ons voor loopt. Iedere wedstrijd pakt Ajax veel meer winst op z'n recettes en zakelijke inkomsten dan Feyenoord.

17 september 2020 om 12:06

Ik ben niet tegen een nieuwe stadion , maar als het 7 jaar duurt voor een go/no go , dan vraag ik mij af of het wel een goed idee is om er nu mee door te gaan.

17 september 2020 om 12:09

@vegitosan. Dat sentiment begrijp ik heel goed. Vergeet echter niet dat dit plan pas eind 2016 op tafel is gekomen omdat Feyenoord eerst z'n tijd heeft lopen verdoen met het HNS plan op de plek van Varkenoord, en daarna de kansloze renovatie van Bam. Hoe gek het ook klinkt, ook in de tijdslijn die destijds werd aangegeven werd zomer 2020 aangegeven als moment waarop het DO een akkoord kreeg.

17 september 2020 om 11:54

Waar vind ik een foto? Ik keek op de website van Feyenoord maar daar zag ik het niet.

17 september 2020 om 12:07

Het is eerder de ondergang voor de gemeente financien. De gemeente schijnt nu stiekem het technisch otnwerp te bekostigen. Terwijl de gemeente raad duidelijk was, geen geld meer naar het nieuwe stadion.

Goed nieuws en mooi dat het ondanks Covid doorgang weet te vinden. Hoop echter wel dat Feyenoord veel beter gaat communiceren in dit dossier naar z'n achterban. Tot vandaag was het weer maanden radiostilte, zonder te weten over het hoe en waarom. Geloof nog steeds dat dit plan goed is voor de club, maar zou wel graag iemand binnen Feyenoord hebben die dit ook uitdraagt naar de supporters. Nu wordt alle communicatie vanuit het stadion gedaan.

Ze nemen hier wel een groot risico, je ziet toch bij veel clubs die veel investeren in een nieuw stadion dat ze heel veel jaren een financiele strop ervaren. Denk aan Spurs en ook Arsenal die hiermee haar concurrentiepositie volledig is kwijtgeraakt omdat ze niet konden investeren in spelers omdat ze hoge schulden hadden van het nieuwe stadion.

17 september 2020 om 13:28

Je kunt je ook afvragen waar ze zouden staan als ze niks hadden gedaan, misschien nog verder achterop. Feyenoord stelt het ook veel te lang uit, dat stadion had al bijna klaar kunnen zijn.

Waarom worden de plannen om de huidige Kuip te renoveren telkens aan de kant geschoven? Ik heb impressies voorbij zien komen die er mooi uitzien. Zit hier een relatief te hoog kosten plaatje aan of is het technisch nauwelijks haalbaar? Iemand die hier meer over weet? Zou zonde zijn als een stadion als de Kuip verdwijnt, raakt Feyenoord zijn grootste kenmerk kwijt.

17 september 2020 om 11:52

Met de huidige staat van de Kuip blijf je om de 15 jaar renoveren als je met de tijd mee wil gaan. Niet rendabel.

17 september 2020 om 12:08

Onzin, de nieuwe renovatie plannen kosten twee jaar, het nieuwe stadion kost vier jaar om te bouwen.

17 september 2020 om 12:18

Dat heet niks te maken met wat De.theking zegt. Een renovatie duurt inderdaad maar twee jaar, maar het probleem is dat je dan over 15 jaar weer moet gaan renoveren. En waarschijnlijk 15 jaar daarna weer.

17 september 2020 om 12:19

Dat snap ik ook wel. Gaat erom dat een renovatie niet “nieuw” is maar gewoon een modern jasje over alle bestaande materialen. Dat is leuk voor even maar aangezien er fundamenten van 100 jaar oud liggen moet je over 15 weer wat renoveren. Zo blijf je door gaan als een soort Sagrada Familia. Edit: die 15 jaar is trouwens berekend door het stadsbestuur in 2014/2015.

17 september 2020 om 16:29

Het schijnt dat in het nieuwe plan van Volkert Wessels het stadion na verbouwing weer 25 jaar mee kan. Ik ken echter niet de details, het plan is pas kort geleden gepresenteerd als nieuw alternatief voor de nieuwe Kuip.

17 september 2020 om 11:54

Ik zou ook het liefst een gerenoveerde Kuip zien, maar van wat ik begreep is het op zijn best een korte termijn oplossing en zit je over 10 jaar met hetzelfde probleem. De Kuip is helaas te verouderd om nog voor lange tijd mee te kunnen als voetbalstadion. Zeker als je de ambitie hebt als gemeente en stadionhouder om grote evenementen als finales en concerten aan te trekken.

17 september 2020 om 12:33

Omdat daar vaak ook haken en ogen aan blijken te zitten. Om aan alle huidige normen te voldoen en de commerciele mogelijkheden te vegroten (meer - grotere skyboxen e.d.) en er een derde ring op te zetten moet je hem eigenlijk half afbreken en opnieuw opbouwen. En ook een renovatie gaat minstens 2-3 jaar duren. Tottenham loste dat op door een paar jaar op Wembley te spelen maar het enige andere stadion in Nederland waar 50.000 mensen in passen is niet direct een optie.

Ik wil niet negatief zijn, maar gaat dat nieuwe stadion er überhaupt komen? Ik heb al zo veel gelezen over een nieuw stadion of een renovatie... gaat dit Feyenoord überhaupt verder helpen? De concurrentie zit ook niet stil de aankomende jaren.. en zal alleen maar verder uitlopen ook.

17 september 2020 om 11:51

Ze bouwen een nieuw stadion voor meer inkomsten aan sponsoren, business en aan recettes. Dus je zou wel mogen verwachten dat het Feyenoord verder helpt. Maar de concurrentie zit ook niet stil dus ze gaan meer uitlopen? Met een nieuw stadion moet er juist een inhaalslag worden ingezet qua omzet en inkomsten.

17 september 2020 om 12:39

Maar daar zit ook voor een deel het probleem.het spelers budget zou omhoog moeten gaan van 20 naar 26 of 28 miljoen. Dat is geen mega stap. Daarmee blijft het spelers budget nog steeds (ver) achter bij dat van Ajax terwijl de onmzet van die club de afgelopen jaren harder groeit, en als ze dat door kunnen blijven zetten, inderdaad verder uitloopt, zelfs met een nieuw stadion.

17 september 2020 om 13:09

@londoncalling, swissneurtal had het over "de concurrentie", dat Ajax dankzij CL inkomsten en grote transfers geld binnenkrijgt dat is toch logisch. Maar deze stap is alsnog een grote stap, want je gaat omhoog naar een gegarandeerd spelersbudget, het kan dus nog omhoog via andere wegen. Verder is jouw verhaal vooral gebaseerd op 'als'. Want als Feyenoord de stadionnaam kan verkopen aan de emirates voor 100 miljoen, dan komt Feyenoord dichterbij.dit zijn gewoon 3 dikke stappen vooruit als het rondkomt in plaats van de 2 stappen terug zoals sommige mensen lijken te denken.

17 september 2020 om 12:09

De financiering is niet rond. Dat is nu al een hele tijd het probleem. Iemand moet het meest risicovolle deel willen financieren en accepteren dat bij financiele problemen die partij als laatste haar geld krijgt.

Woerts stelde bij Veronica Inside op maandag dat de gemeente de kosten voor dit technisch ontwerp op zich zou nemen, ook al zou de gemeenteraad daar erg moeilijk over doen. Ik ben benieuwd hoe dit politiek allemaal ligt in Rotterdam. Het is toch apart dat er zo maar een forst som publiek geld aan een plan voor een commercieel uitgegeven kan worden, zeker in een tijd waarin we het allemaal lastig hebben.

Ik had ergens gelezen dat dit stadion in de top 5 staat van duurste stadions. Wat neemt Feyenoord hier een groot risico in. Kaartjes worden duurder, investeerders die iets terug willen. Rente kan alleen maar omhoog. Pff ben blij dat het niet mijn club is, Sterkte Feyenoorders.

17 september 2020 om 11:56

Top 5 van wat? Voetbal? In Nederland? Dan valt het mee. Wereld? Dan wordt het wel duur. Maar wat verwacht je dan van een hypermodern stadion?

17 september 2020 om 12:04

Daar twijfel ik aan, ik denk niet dat het stadion van Feyenoord meer dan een miljard dollar gaat kosten als je het omrekent, en er zijn momenteel 12 stadions die meer dan een miljard dollar hebben gekost.

17 september 2020 om 12:09

Feyenoord neemt geen risico, Feyenoord eist 28 miljoen euro gegarandeerd per jaar. Het risico ligt bij de investeerders.

17 september 2020 om 12:50

@speedyafc maar ik heb ook weleens een artikel gelezen op Rijnmond dat het gegarandeerd is bij een bepaalde omzet. Mocht dat niet gehaald worden dan is dat potje van Feyenoord het 1ste waar ze geld inhouden. En dan was die bepaalde omzet ook nog gebaseerd op hoge verwachtingen. Dat het stadion altijd vol zit, en dat het goed gaat met de economie.

17 september 2020 om 14:49

Ik vraag me vooral af hoe je het wilt verkopen naar buiten toe. Een stadion bouwen voor Feyenoord, maar de voetbalclub wil enkel de baten en nauwelijks de lasten? Ik vind het allemaal maar een rare constructie, maar ik ben ook niet volledig op de hoogte van dit hele project. Het lijkt mij toch dat er nog steeds heel veel haken en ogen aan dit project zitten?

17 september 2020 om 16:10

Het wordt naar buiten toe verkocht als een essentieel onderdeel om Rotterdam zuid te ontwikkelen, woningnood te verlichten en armoede bestrijding.

17 september 2020 om 13:31

Dat dit duur gaat zijn is niet gek met de arbeidskosten in Nederland, ook moet het een nieuw Rotterdams hoogstandje worden, daar hangt natuurlijk ook een prijskaartje aan. Ik ben blij wanneer er een nieuw stadion is, dan koop ik eindelijk mijn seizoenskaart om waar voor mijn geld te krijgen, onze plaatselijke amateurvereniging heeft momenteel nog betere voorzieningen dan in de kuip.

Die hebben het recente rapport van vastgoedontwikkelaar PVG Group kennelijk niet gelezen. Daar staat geen woord Spaans in en laat van het hele plan niet veel over. Dat hele stadion is pure luchtfietserij en wordt een molensteen om de nek van de club.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren