Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ferguson kan blijkbaar, zeker in Nederland, niets goed doen

Laatste update:

Dat Sir Alex Ferguson een van de meest capabele en succesvolle managers is die er momenteel rondlopen, daar bestaat geen twijfel over denk ik. Maar tegelijkertijd is hij volgens mij ook één van de meest controversiële, en zelfs gehate managers die momenteel actief zijn. In discussies merk ik regelmatig dat de man, zeker in Nederland, niks goed kan doen.

/

Hij wordt verweten arrogant, onbeleefd en hypocriet te zijn en velen nemen zelfs de woorden vreselijk, vies of afschuwelijk in de mond, alsof het om de eerste de beste kindermoordenaar gaat. Als je dan peilt naar de redenen achter die gevoelens, krijg je vaak een aantal vage antwoorden die op zowat elke Premier League-manager kunnen slaan. ‘Hij klaagt vaak over scheidsrechters’ hoor je wel eens. Of ‘hij kan niet tegen zijn verlies’. Sommigen storen zich blijkbaar zelfs aan zijn overmatig kauwgomgebruik of de kleur van zijn neus. Maar het argument dat je het vaakst hoort, vooral bij Nederlanders, blijft nog steeds de manier waarop hij een aantal spelers behandeld heeft. Over die spelers, die volgens velen zouden weggelopen zijn of zelfs weggepest zijn, zal ik het wegens plaatsgebrek in een volgend stukje over hebben

Eerst en vooral zou ik iets willen zeggen over die kritiek op scheidsrechters die hij, zo lijkt het wel, bij elke verliespartij de wereld in stuurt. Die kritiek is er volgens mij om een aantal redenen, waarvan de grootste het afschermen van zijn spelers is. Niet alleen neemt het een hoop druk weg, maar door zo af te geven op de scheidsrechters, de FA of andere externe factoren creëer je iets wat in het vakjargon vaak een ‘siege mentality’ wordt genoemd. Een soort ‘wij tegen de wereld’-gevoel dat vaak werkt om de spelers met de neuzen weer in dezelfde richting te krijgen.

Verder wil ik toch ook aangeven dat die kritiek op de scheidsrechter ook meestal gewoon terecht is. Waar de mensen een probleem mee lijken te hebben is de zweem van hypocrisie die er rond hangt als Ferguson klaagt over de scheidsrechters. Terecht wordt dan aangevoerd dat Man Utd waarschijnlijk minstens even vaak het voordeel van de twijfel krijgt dan dat ze benadeeld worden. Maar anderzijds moet ik de eerste manager die gaat klagen over fouten die in zijn voordeel werden gefloten wel nog tegenkomen. Ook het feit dat hij enkel commentaar geeft bij puntenverlies lijkt me niet zo onlogisch. Na winst vergeet je gewoon hoe goed of slecht de scheidsrechter was. Dat doet er op dat moment niet toe voor de winnende partij. Ferguson kan dan misschien wel een slechte verliezer lijken, persoonlijk vind ik dat niet noodzakelijk een slechte karaktereigenschap. Niet voor deze job. Het is net die mentaliteit die er volgens mij voor zorgt dat hij na al die successen nog steeds hongerig is naar meer.

/

De recente kritiek op de conditie van scheidsrechter Alan Wiley is echter een ander verhaal. Daar vind ik persoonlijk ook dat hij iets te ver is gegaan. Direct en zo publiekelijk de capaciteiten van een scheidsrechter in twijfel trekken is niet de beste manier om het probleem (als dat er al is) aan te pakken. Als hij echt vragen had bij Wiley’s conditie had hij dat volgens mij beter intern kunnen aanklagen in plaats van het in een verhit interview met Sky Sports openbaar te brengen. Maar het feit dat Ferguson zich zelf ook haastte om zich te verontschuldigen doet me vermoeden dat de Schot zelf ook wel doorheeft dat hij hier te ver in is gegaan.

Dan die andere vaak gehoorde kritiek, die van het ontoelaatbaar behandelen van zijn spelers. Ferguson staat inderdaad bekend om zijn uitbarstingen die ondertussen de bijnaam ‘hairdryer treatment’ meekregen. Hierbij mag je denk ik Ferguson’s afkomst niet vergeten. Hij groeide op in Govan, een voorstad van Glasgow die bekend stond om haar scheepswerven. Een harde en moeilijke plaats om op te groeien. Hij spendeerde heel wat tijd al voetballend op straat en daar heeft hij (moeten) leren van zich afbijten en voor zichzelf opkomen op een manier die misschien niet altijd even genuanceerd of zachtmoedig is. Ondanks zijn nette pak, mooie mantel en zijn riddertitel, het karakter van die Schotse straatjongen zal er altijd blijven inzitten.

Naar verluidt zou slechts één speler gespaard gebleven zijn van het gebrul van de Schot en dat was Eric Cantona. Hoe dit kwam weet ik niet. Was het omdat hij nooit iets had aan te merken op de Fransman? Lijkt me sterk. Lag het aan Cantona’s karakter? Misschien, maar dan niet enkel zijn opvliegendheid. Roy Keane, die niet moet onderdoen voor Cantona’s hevige temperament, kreeg bijvoorbeeld wel meer dan eens de wind van voren gedurende zijn carrière op Old Trafford.

/

Als er één talent is dat Ferguson ongelooflijk goed beheerst dan is het wel zijn mensenkennis. Hij weet ook perfect hoe mensen te kunnen motiveren, hoe er het beste uit halen. Hij zal volgens mij dan wel een gegronde reden hebben om zich bij Cantona toch anders te gaan opstellen dan bij de meeste andere spelers. Dat toont volgens mij ook meteen aan dat die uitbarstingen er niet zomaar komen uit onmacht of frustratie, maar in de hoop het beste uit een speler naar boven te brengen. Af en toe kan je dan misschien iemand tegenkomen die met dergelijke methodiek niet kan omgaan, maar dat blijkt dan toch eerder een zeldzaamheid te zijn.

Velen die dagelijks met hem werken en leven, de spelers, zijn familie en zijn vrienden zowel binnen als buiten het voetbal zijn echter altijd de eersten om zich lovend uit te spreken over de Schot zijn karakter, zijn behulpzaamheid, zijn medeleven en humor. Ferguson heeft heel wat goeie vrienden tussen de andere Premier League managers en wordt door zowat allen gerespecteerd. Waarom is het dan zo moeilijk voor vele fans om hem te respecteren? Wat is er bij Ferguson dat hem zo gehaat maakt? Komt het deels voort uit jaloezie? Is het zijn manier van doen? Zijn voorkomen? Of zijn het z’n uitspraken? Als iemand mij het antwoord kan geven, graag...

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Een beetje een calimero-gedrag stukje namens de grootste club ter wereld. Je bent wereldwijd de grootste en meest geliefde club ter wereld, dan zijn er automatisch ook veel die je minder mogen, dat is de wereld van jaloezië. Ik zou zeggen kijk naar je fans en wees daar trots op, in plaats van naar de mensen die hem niet mogen te kijken.
De man waar zes miljard mensen achter staan is namelijk nog niet uitgevonden.
Twee sterren

Edit: Even nog iets, je begint met een stelling. Dan zeg je: daar bestaat geen twijfel over! Dat is goed want dan knal je er lekker in en zet je jezelf gelijk op 1-0 tegen de lezer. Maar vervolgens gooi je de twee woorden 'denk ik' erachteraan, zeker in een eerste zin is dat niet goed, want het oogt een beetje twijfelend. Waardoor je de rest van je stuk automatisch niet heel sterk overkomt op de lezer.

25 november 2009 om 00:45

Sinds wanneer is manchester United de grootste club ter wereld ?
Die club speelt nog altijd haar wedstrijden in Madrid, kijk er de prijzenkast maar eens op na
Wel mooi stuk om te lezen

25 november 2009 om 00:49

In aantal fans was Manchester in 2004 volgens mij de grootste van de wereld, daarna heb ik een dergelijke statistiek nooit meer gezien.
Maar volgens mij zijn Real en Manchester redelijk gelijkwaardig als het gaat om internationale bekendheid.
En die prijzenkast, ja 5 van die beker komen uit de jaren '50, niet dat dat erg is, maar het is geen afspiegeling voor de grootste club nu.

25 november 2009 om 09:00

Ik snap wel dat hoge bomen veel wind vangen, maar je moet toch toegeven dat de verhouding in het geval van Ferguson een beetje teveel overhelt in de negatieve richting. Of heb ik dan zo'n oogkleppen op? De reden waarom ik dit schreef is ook niet enkel omdat hij veel kritiek krijgt, maar ook de manier waarop. Je moet eens gaan kijken in de topics over Wiley van een tijdje terug. Wat daar allemaal staat van adjectieven en beschuldigingen...

25 november 2009 om 12:50

Real is als club véél en véél groter dan Barcelona .

25 november 2009 om 06:25

@nicky:

Real is dus echt al jaren niet meer de grootste club v/d wereld. Die status hebben ze al jaren geleden verspeelt aan Manchester United.

25 november 2009 om 11:14

Barcelona en Real zijn de grootste clubs in Europa slimmerik.
Bij Man U komen dan misschien wel de meeste supporters over een geheel seizoen maar Real en Barca hebben de meeste fans over de wereld. En zijn groter.

26 november 2009 om 13:16

Kwa leden is Benfica de grootste club ter wereld dacht ik.
En 3 van die bekers komen uit de afgelopen 12 jaar, in die tijd heeft Manchester united er 2 gewonnen.
Dus wat Nickyyy over de grootste club zegt kan als hij het over de prijzen heeft wel kloppen.
Want Real is veruit de club met de meeste inernationale prijzen in Europa zover ik weet.

26 november 2009 om 14:47

@kasper: In 2006 werd Benfica de nieuwe grootste club (op aantal leden). Dat waren er toen 160000. Maar aantal fans zal wel heel anders liggen. Ik denk dat er in Zuid-amerika veel meer fans zijn van Real of Barcelona dan van Engelse teams.

Over het artikel qua schrijfstijl en het boeiend houden van de lezers krijg je van mij 4 sterren. Een mooie stuk met de karakterbeschrijving van Alex Ferguson en een uitgebreide samenvatting over het feit waar sommige mensen over zouden kunnen vallen, het is logisch opgebouwd en ik vind de alinea's goed in elkaar overlopen.

Inhoudelijk geef ik je 2 sterren. Ik vind het te algemeen om te stellen 'nederlanders hebben een hekel aan Ferguson' dat is de kern die je meegeeft in je artikel en dat vind ik niet terecht. Ferguson komt gewoon vaak negatief in het nieuws. Omdat hij meer aanmerkingen heeft op scheidsrechters dan andere collega's. Ook de aanvaringen met meerdere spelers geven de buitenwereld het idee dat het geen makkelijke man is. Het is geen haat of disrespect, maar gewoon een vermoeden over hoe Ferguson is na het aanhoren van verschillende bronnen in de afgelopen jaren.

Overall: 3 sterren

Ik weet niet goed wat ik van dit stuk moet denken. Ten eerste praat je net alsof je die beste man persoonlijk kent en het je beste vriend is. Hoe weet je dit allemaal er is teveel gebeurd met andere spelers dat kan toch niet allemaal aan die spelers liggen?

Verder mag niemand commentaar hebben op Ferguson?? waarom niet hij heeft ook genoeg commentaar. Zou leuk zijn als je nu ook een stuk gaat schrijven over dat hoe goed Wenger of Benitez zijn. Want die zeggen ook genog over de scheids en zij hoeven toch ook niet opgehemeld worden? Waarom Ferguson dan wel?
Als je dit schrijft doe het dan over alle managers in de PL. Dat we gewoon niet moeten zeuren als hun weer over iets lopen te klagen omdat dat nou eenmaal bij voetbal hoort.
Beetje stom om te schrijven dat we over Ferguson niet mogen klagen, mag dat over de rest wel dan?

25 november 2009 om 08:45

Waar zeg ik dat niemand commentaar mag geven op Ferguson? Doe dat gerust, maar heb er ook een gegronde reden voor. Wat ik hier soms lees is vaak zo van de pot gerukt dat het niet meer normaal is.

Overigens lijkt het me normaal dat ik hier geen stukjes over Wenger of Benitez schrijf. Eerst en vooral ben ik hier als Clubexpert van Man Utd en ten tweede zijn er hier op VZ veel mensen die heel wat meer weten over beide managers.

25 november 2009 om 11:07

Ik bedoel alleen maar te zeggen dat het met alle trainers daar zo gaat. Dus dat ej dan die ook meot noemen. En dat je niet moet doen alsof Ferguson alleen het zwarte schaap is.

Ferguson is in sommige dingen heel erg vergelijkbaar met van Gaal, die ook niet overal geliefd is. Persoonlijk heb ik geen haat on antipathie tegen hem, en vind hem een geweldige trainer. Maar ik kan me goed voorstellen dat mensen door bepaalde aspecten van zijn gedrag (zijn boycot van de BBC bijvoorbeeld) hem niet kunnen waarderen. Ik vind ook niet echt dat je weet uit te leggen waarom mensen hem zouden moeten liefhebben, je verklaart eerder waarom zijn gedrag zo is zoals het is. Dat hij een winnaar is, klopt wel, en dat maakt hem ook een slechte verliezer. En die zijn nu eenmaal niet prettig als het minder gaat. Ook zijn gedrag in het prive leven is vergelijkbaar met van Gaal, die door mensen uit zijn omgeving wordt geroemd. Supporters hebben hier echter geen inzicht in, en kunnen daar dus niet vanuit gaan.

Overigens heeft Ferguson zijn kritiek op Wiley pas ingetrokken nadat duidelijk werd dat er wel eens een straf op zou kunnen volgen. Hij heeft niet een paar uur later alle media gebeld om te zeggen dat hij te ver is gegaan, er zat zeker wat tijd tussen.

Ik geef je voor dit stuk inhoudelijk 2 sterren, en voor de vorm en schrijfstijl 3. Ik rond positief af, dus 3 sterren.

Ferguson wil winnen. Dat hij daarmee niet altijd sympathiek overkomt maakt hem blijkbaar weinig uit. Hij is een winnaar in hart en ziel. Dit gaat ten koste van zijn populariteit. Het is ook gewoon niet de meest sympathieke man aller tijden. Maakt dit dan uit, nee. Iedereen heeft waardering voor zijn vakmanschap en dat is wat telt. Wat jij allemaal schrijft is daarom totaal niet belangrijk voor Ferguson. Het mooie van deze man is dat het hem niet interesseert wat men van hem denkt. Vandaar ook 2 sterren voor je stukje.

25 november 2009 om 08:36

Jouw één na laatste zin is schitterend, daarvoor wil ik je 5 sterren geven Sigurros

Ot: Best een heel aardig stukje, die ik wilde belonen met 4 sterren, echter je laatste vraagstellingen sluiten echter je column zo dramatisch af in. Vooral de vraag: "als iemand mij antwoord kan geven op deze vraag?" is voor mij persoonlijk echt een dooddoener.

Zodoende moet ik toch een mede Mancunian slechts 2 sterren geven

25 november 2009 om 10:32

Je hebt gelijk hoor. Het kan hem inderdaad niet schelen. En misschien maar goed ook.

Maar het kan mij, als supporter wel schelen. Ik schreef het dan ook niet voor Ferguson
Ik vind het jammer dat iemand die zo veel betekent en betekend heeft voor het (engels) voetbal door zovelen wordt uitgespuwd. Ik snap deels ook wel de redenen hoor, ik ben niet helemaal naïef. Maar ik vind de proporties wel heel vaak overdreven.

Eerst en vooral wil ik zeggen dat mijn titel oorspronkelijk wel iets anders was maar de redactie heeft het aangepast. Nu lijkt het alsof ik de nadruk wil leggen op die Nederlanders, maar dat is, in dit stukje althans, toch niet noodzakelijk het geval.
Ook in Groot-brittannië wordt de man namelijk gehaat door velen. Zo stond hij in een verkiezing van Channel 4, genaamd '100 worst Britons We Love to Hate' op de zevende plaats.

Maar ik merk zelf wel persoonlijk dat de aversie tegen Ferguson in Nederland toch van een iets grotere orde is dan bijvoorbeeld in België. Hier krijgt hij toch wat meer respect heb ik de indruk.

Aardig column, niet volmaakt en het mist wat antwoorden. Desalniettemin is het goed geschreven en prima te lezen en uitstekend te begrijpen. 3 sterren.

Vind Ferguson een geweldig trainer dat met een slimme tactische spel speelt en toch wat aardig heeft gepresteerd bij Manchester United, naar eigen mening vind ik deze een aardig column waarin er vermeld word hoevaak Ferguson negatief overkomt terwijl het een trainer is dat het beste wilt voor z'n team. Voor de mensen die zich beledigd voelen is in principe niet nodig, in vele topics is het ook duidelijk te merken dat Ferguson eenmaal niet een geliefde persoon is. 4 sterren well done!

Waarom mogen Nederlanders Ferguson niet? Hallo?!?! Twee van Neerlands grootste spelers uit de laatste jaren zijn op vreemde wijze weggegaan. Lag het aan Ferguson, of aan Van Nistelrooij en/of Stam? Wie zal het zeggen? Ik ga daar geen uitspraken over doen. Het is al met al wel de reden waarom Nederlanders hem doorgaans niet mogen. Daarnaast zijn wij inderdaad een volkje dat moeilijk tegen zelfverzekerdheid en rechtlijnigheid kan. Dan vinden we iemand al snel ”arrogant” of een ”betweter”. Eigenlijk zijn we maar een vervelende volkje met zijn allen.
Wilde je eigenlijk maar 3 sterren geven (vind het artikel niet echt vernieuwend), maar door de legendarische foto van Cantona toch een extra sterretje.

25 november 2009 om 10:01

Het was oorspronkelijk mijn plan om het vooral over die twee spelers te hebben natuurlijk (en ook over Beckham en Keane), vooral omdat daar toch redelijk wat misverstanden over lijken te bestaan merk ik.
Maar aangezien het stuk veel te lang werd heb ik besloten om dat deel in een apart stuk te bespreken binnenkort.

Je slaat de spijker op z'n kop, haalt een discutabele persoon naar voren, maar bent niet volledig in het weerleggen van 'tegenargumenten' t.o.v. Ferguson. Het leest echter lekker door, hoewel ik de laatste vraagstelling jammer vind. Misschien kan je hier wat mee, waardoor ik je nu 3 sterren geef, in de veronderstelling dat ik in de toekomst kan gaan uitvallen!

Met alle respect, maar ik vind dit wel een overdreven stuk.
Je stelt: "hij wordt verweten arrogant, onbeleefd en hypocriet te zijn en velen nemen zelfs de woorden vreselijk, vies of afschuwelijk in de mond, alsof het om de eerste de beste kindermoordenaar gaat" .."een van de meest gehate managers momenteel actief"

Vind je niet dat dit wel erg overdreven is? Volgens mij is de stemming over het algemeen een stuk milder dan jij hier neerzet.
Persoonlijk vind ik ook dat Ferguson een slecht verliezer is. In 95% van de partijen waarin Man Utd verliest wijst hij met zijn vinger naar de arbitrage. Dat hoort niet bij een geweldig club als Man Utd, die moeten helemaal niet met de arbitrage bezig zijn. Net zoals Ajax en PSV in Nederland.

Maar dit geld net zo voor Wenger en Benitez, en uiteraard Mourinho in zijn Chelsea tijd. Ook allemaal slechte verliezers.
Ancelotti en ook Hiddink vorig jaar bij Chelsea hebben dit een stuk minder. Die hoor je zelden over arbitrage. Dat siert deze 2 managers.

25 november 2009 om 10:05

Hiddink had anders ook niet mis te verstane woorden na het Champions League debacle vorig seizoen tegen Barcelona. Ancelotti ken ik veel te slecht om daar uitspraken over te doen.

Wat je zegt over dat overdreven zijn, dat kan misschien wel. Ik vermoed ook niet dat de meerderheid van de voetballiefhebbers in Nederland hem echt haat. Maar ik kan je hier een lijst quotes en posts op Voetbalzone geven van enkel nog maar de afgelopen weken die echt niet zo mooi zijn hoor. Ik snap perfect dat high profile managers zoals Ferguson door velen niet geliefd zijn, maar wat ik hier soms lees vind ik er gewoon zwaar over en is ook niet te vergelijken met wat andere managers hier naar hun hoofd geslingerd krijgen. Vandaar het idee om dit stukje te schrijven.

Ik vermoed persoonlijk wel dat het meeste te maken heeft met die Ruud Van Nistelrooy en Jaap stam histories, maar er moet meer zijn dan enkel dat.

25 november 2009 om 12:31

De slechte verliezers die jij opnoemt zijn allemaal erg kleurrijke mensen. Mensen die zorgen voor leven in de brouwerij. De kritiek die deze extraverte mensen vaak krijgen vind ik erg onterecht. Het leven is te kort om saai te zijn.

Ik denk dat die discussie ook is ontstaan omdat mensen zoals ik vaak zeggen dat Ferguson de beste coach ter wereld is. Waar nederlanders dit uiteraard Hiddink vinden!

Voor de rest geweldig stuk!

Als Manchester united verliest ligt het niet noodzakelijk aan de scheidsrechter. Hij vermeld echter wel degelijk wat de scheidsrechter fout doen maar relativeert dit door te zeggen dat de prestaties belangrijker zijn.

Toen wij van Chelsea verloren zij hij dat wij beter waren en niks over de scheids!

Ferguson is een op en top vakman .
Maar hij is ook een verschrikkelijk rancuneuse man.
Zie voorbeelden Jaap Stam en Ruud Van Nistelrooij , die beiden op een gegeven moment hun mening uitten en genadeloos werden afgeserveed door Ferguson. '
Maar zijn vakmanschap staat boven alle discussie !

25 november 2009 om 11:04

De zaak is toch iets minder simpel dan dat hoor. Zeker in het geval Ruud Van Nistelrooy, maar ook in het geval van Jaap Stam ging het niet enkel over zomaar wat kritiek geven.

Maar goed, dat zul je allemaal wel kunnen lezen in het volgende stukje

Prima stuk, valt me op dat vooral Liverpool fans een onterecht lage waardering geven.

Altijd als Ferguson zeurt over de scheidsrechter, vind ik dat hij daar geen enkele recht toe heeft omdat hij te vaak bevoordeeld wordt. Zijn intimidatie richting scheidsrechters hebben hem al de nodige punten opgeleverd, misschien zelfs titels (ten koste van...).

Over Cantona en zijn clash met de Nederlanders zou ik graag meer willen weten, ik ga je het niet vragen op deze frontpage maar in de vorm van een artikel .

Ik ben het wel eens met een van de bovenstaande kritieken dat je de column niet goed afsluit, je moet als columnist lekker alwetend, bijna naief als het kan, overkomen. Hier en daar wat grammaticale foutjes en probeer je zinnen niet te omslachtig te maken (heb ik ook vaak last van). Ik zeg dit uiteraard omdat ik zie dat je van hoog niveau bent. Vandaar slechts 4 ster.

25 november 2009 om 11:35

Het einde is inderdaad niet goed als ik de reacties hier lees. Dat zal ik zeker in mijn achterhoofd houden in het vervolg.

Wat die grammatica betreft, je mag me de fouten gerust in pm zenden
Ik ben uiteindelijk zelden of nooit echt met de Nederlandse taal bezig in het dagelijkse leven en ik weet dus wel dat mijn schrijfstijl zeker niet van het niveau is als vele andere Clubexperts (inclusief de jouwe). Maar goed, nooit te laat om te leren natuurlijk

Zoals ik in het tekstje ook al vermeldde, dat stuk over die Nederlanders komt er zeker nog. Daarom was deze titel nu misschien ietwat vreemd gekozen aangezien ik daar nu niet de nadruk op leg, maar het komt binnenkort.

Over Cantona zal ik zeker ook nog iets schrijven, al weet ik nog niet precies hoe of wat. Er is zoveel over die man te vertellen dat ik er eerst nog eens goed ga over nadenken.

Ik ivnd het een redelijk goed stuk, alleen jammer dat je niet zo goed afsluit. Maar uit onze fouten kunnen we leren dus de volgende keer zou je het misscihen wat beter kunnen aflsuiten.

1 vraagje: Hoe zet je foto's in je stukken? Want ik zou dat ook wel graag willen hebben.

25 november 2009 om 11:29

Dat van de foto's heeft de redactie voor mij gedaan. Daar had ik zelf geen invloed op. Ik denk ook niet dat het mogelijk is om zelfs foto's erbij te plaatsen. Ik had het in mijn eerste stukje geprobeerd maar die zijn er niet bij geplaatst.
Ergens wel jammer, want foto's kunnen soms een echte meerwaarde zijn voor zo'n artikel.

25 november 2009 om 18:08

Klopt, maar een grote site al VZ mag niet zomaar alle foto's plaatsen.
Als jij leuk gaat googlen en een paar mooie foto's vind mag VZ deze niet zomaar plaatsen.
Ook op de foto's zitten tegenwoordig speciale rechten en dan zouden ze dus speciaal voor jou stukje een paar foto's moeten kopen van een bepaalde site..

26 november 2009 om 13:30

Hier heb je inderdaad wel een punt. Daar had ik eerlijk gezegd nog niet over nagedacht. Het valt dan inderdaad ook op dat de foto's die gebruikt worden in deze Clubexpert stukjes net dezelfde zijn als diegene die recent in andere artikels gebruikt werden.

succesvolle mensen liggen doorgaans nooit zo goed in de markt De meerderheid van de mensen moet gewoon gaan leren dat je iemand pas kan beoordelen als je diegene ook echt kent.. Ferguson is ook een mens, met familie en vrienden waar hij de kerstdagen mee door gaat brengen, met de bijstand van een grote gevulde opgewarmde kalkoen! Hij heeft waarschijnlijk ook een favoriet liedje waar hij emotioneel van word en een traantje laat.. Oke oke, het hele punt wat ik wil maken is dat mensen nooit naar de andere kanten kijken maar alleen naar wat de media je voorschotelt en dat is de reden waarom mensen em haten want je ziet em in de dug out nooit es met een biertje zitten maar altijd met dat eeuwige kauwgompie..

Op zich een niet al te boeiend onderwerp in mijn ogen, omdat zoals eerder gezegd iemand als Ferguson of van Gaal altijd felle tegenstanders heeft en het ze eigenlijk niet veel uitmaakt.

Wat wél interessant was geweest, haal je even aan maar ga je niet diep op in. Waarom spaarde Ferguson Cantona wel? Zoals je zegt heeft het niks met karakter te maken, want dan was Keane ook gespaard gebleven. Als je hier meer informatie over weet en een leuk stuk schrijft, zou dit denk ik voor veel mensen boeiend zijn.

Ik ga er zelf ook eens achteraan, als fervent Cantona- en Man Utd fan.

3 sterren voor een makkelijk te lezen stuk, zonder dat het echt een indruk achter laat. Prima geschreven, mag wat meer inhoud in zitten.

edit: Ik zie dat Iraniangangster ook al interesse had in mijn suggestie. Dan bevind ik me wel mooi in het gezelschap van de columnist die de meeste reacties op één column heeft gekregen... Ik voel me wel vereerd

25 november 2009 om 12:52

Ik heb al heel wat gelezen van en over Cantona, maar als er één iets in het voetbal ondoorgrondelijk is, dan is het wel het karakter van de Fransman. Wat ik er dus ook over zou zeggen, het zouden enkel maar speculaties en hypothesen zijn. Cantona is nooit heel open geweest over zijn karakter of zijn privé-leven en dat maakt het soms moeilijk om te begrijpen wat hij zegt en waarom hij het zegt. Ferguson zelf heeft hem ook nooit volledig kunnen doorgronden hoor, dat blijkt wel uit interviews van net na zijn beslissing om te stoppen met voetballen. Maar toch moet Ferguson beseft hebben dat enkel maar staan brullen tegen Cantona geen effect zou hebben, misschien zelfs een averechts effect. Het is gewoon een heel erg onvoorspelbaar iemand.

Maar anderzijds maakt dat hem natuurlijk des te interessanter voor de supporters en media.

quote: 'over die spelers, die volgens velen zouden weggelopen zijn of zelfs weggepest zijn, zal ik het wegens plaatsgebrek in een volgend stukje over hebben'

Ben daar opgehouden met lezen. Dat is namelijk voor mij de rede om hem(en man u) niks te gunnen. Als je dan een slap lulverhaal gaat houden waarom het volgens jou allemaal onterecht is moet je ook al die facetten meenemen, en niet alleen de makkelijk weg te lullen argumenten.

Ik weet eigenlijk niet wat ik ervan moet denken. In het begin ga je jezelf vragen stellen, en die ga je naar de zin 'over die spelers, die volgens velen zouden weggelopen zijn of zelf weggepest zijn, zal ik het wegens plaatsgebrek in een volgend stukje over hebben.' Dan geef je daar eigenlijk een slap verhaal op, want ik heb nou niet een imposante reden gehoord waarom we onze denkwijze moeten bijstellen, en als klap op de vuurpijl ga je onderin je stuk nóg een keer die vragen stellen, waar je daarvoor al 'antwoord' hebt gegeven.

Sorry, stuk is oké geschreven, maar er mist iets. Ik weet niet of het bewust of onbewust is, maar dat makat niets uit. Het maakt het stuk namelijk nog eenzijdiger dan het al is. Ferguson wordt ook veel uitgekotst vanwege enkele dubieuze zaken rondom zijn zoon (makelaar waar Ferguson sr. vermoedelijk ook veel aan verdient). Daarnaast is Fergusons hobby met paarden ook onderwerp van kritiek geweest. Er zou ook daar illegaal geld of zo in omloop zijn. Al met al gewoon zeer ondoorzichtige zaakjes die niet mee helpen in positieve beeldvorming. Daarnaast ga je als fan natuurlijk gewoon heel makkelijk voorbij aan het feit dat Ferguson met Wenger de überzeikerds zijn over scheidsrechters. Dezelfde eigenschap (niet tegen verlies kunnen) die hen zo'n goede coach maakt, maakt hen ook irrationeel vervelend! Ik snap overigens het doel niet van de collumn, want iedereen erkent wel dat hij een goede coach is, maar wil je nu ook nog dat iedereen hem aardig vindt? 2 sterren...

Over de persoonlijkheid en gedrag bij verlies van Ferguson wil men nog wel eens struikelen maar zijn kwaliteiten staan echter volledig buiten kijf. Dus dat hij niets goed kan doen in de ogen van de mensen klopt niet. Waarom je Nederland expliciet benoemd begrijp ik ook niet helemaal, denk dat er vanuit Engeland (niet Man. Utd.-fans) veel meer kritiek is.

Wat ik overigens een erge mooie uiting vond van Ferguson was dat hij het z'n grootste fout uit z'n carriere noemde dat hij Stam heeft laten gaan. Toch mooi zo'n opmerking te plaatsen als de verstandhoudingen nou niet bepaald goed zijn (en waren).

mooi stuk ik erger me nou nooit aan zijn uitspraken behalve die van de conditie maar deze man is een legende die zeker hoort bij het tijtje van bijv. van gaalen wenger en ga maar verder

Ik denk dat hij nog boven dat rijtje staat. Gezien het aantal prijzen dat hij op zijn naam heeft staan.wenger, Van Gaal hebben dan nog een lange weg voor de boeg.

Ik denk dat Nederlanders over het algemeen gezien Ferguson niet mogen omdat hij Stam en van Nistelrooij min of meer aan de kant gezet heeft maar het is een goede trainer die altijd een elftal kan neer zetten waar hij jarenlang mee vooruit kan voorbeelden zijn Giggs,scholes en Ferdinand.

Ferguson blijft een aparte, ondanks z'n vakkennis. Hij is een beetje paranoide, zo dacht hij dat hij in z'n huis werd afgeluisterd. Ook heeft hij overal mensen lopen die zijn spelers in de gaten houden. En al die affaires met Beckham, Stam en anderen geven mij geen goed beeld van hem. Natuurlijk is hij voor sommige spelers heel 'warm', maar als de tijd daar is doet hij er alles aan om je te lozen.

Dit artikel vind ik zeer éénzijdig, er wordt grotendeels ingegaan op zijn kritiek op scheidsrechters. Dat vind ik nog niet eens het grote probleem, wel meer trainers/managers zoeken redenen van een onvoorzien verlies.

Of je van Ferguson houdt is vooral afhankelijk van je sympathieën voor Man United, denk ik. Ferguson heeft veel goede en ook een aantal slechte eigenschappen, het is net een mens! Voor Wenger geldt hetzelfde. Naar mijn idee wordt United thuis het vaaks geholpen door scheidsrechters, zoals ik als Arsenal supporter vaak gefrustreerd heb gekeken naar wedstrijden van mijn team op Old Trafford (ook dit seizoen weer.. in 2003, 2004). Maar misschien als je neutraal bent weegt het qua punten allemaal tegen elkaar op. Dat is moeilijk te onderzoeken. Ik denk wel dat managers van grote clubs niet te vaak moeten klagen over scheidsrechters. Over het algemeen worden de grote clubs vaker bevoordeeld naar mijn idee.

Zeker een van de grooste deze Sir.
Goed stuk een 4

Zonder dat hij de energie die met haatgevoelens gepaard gaat waard is, acht ik Ferguson een zeer onbeminnelijke man. Gedurende de jaren dat hij trainer is bij Manu is hij met de regelmaat van de klok op leugens te betrappen. Een echte rat. Zelf verantwoordelijkheid nemen, dat doet hij zelden, en het is absoluut geen charismatisch persoon. Om hem veel mensenkennis toe te dichten omdat hij een enorme slijmbal kan zijn… nou ja.

Ps. Wat betreft mijn beoordeling: erg moeilijk leesbaar stuk. Gebruik kortere zinnen en makkelijkere woorden, als dat meer je ding is.

Ik neem regelmatig de woorden die jij in het begin verklaart in de mond, zoals inderdaad afschuwelijk. Deze walgelijke man, zonder enige vorm van zelfreflectie gebruikt de scheidsrechter puur en alleen om zijn eigen spelers te beschermen, terwijl zijn vreselijke clubje, echt, de serie Calimero moet op United gebaseerd zijn, overall volgens de meeste Britse media het meest bevoordeeld wordt door de mannen in het zwart, tot zover mijn mening over je hoofdpersoon. Nu mijn mening over jouw stuk: Je schrijfstijl is erg onaangenaam voor de lezer, ook is het met een te enorme Ferguson-bril geschreven, het zou ook een liefdesverklaring kunnen zijn, zo zoetjes, de overtuigingskracht is 0, het is te vlak. Ook is het raar dat je in het begin vragen stelt, die in het midden wil beantwoorden, en aan het einde nog een keer stelt, dat bedoel ik met overtuigingskracht. Ik geef je twee sterren, maar het is krap, want je stukken moeten echt beter.

26 november 2009 om 16:12

Er is toch minstens één club die nog meer voordeel krijgt van de scheidsrechters dan Man Utd . Je mag twee keer raden welke dat is...
En dat zullen de meeste supporters van Arsenal en Chelsea hier ook wel beamen trouwens.

Dat je over 'vreselijke clubje' spreekt laat ik geheel voor jouw rekening. Het gevoel is ook wederzijds vrees ik. Antwoorden die ik zelf in het stuk plaats zijn trouwens mijn antwoorden, mijn mening. Die vragen die ik op het einde plaats zijn vragen gericht naar het publiek. Ik zou namelijk wel eens willen weten of er nog goeie redenen zijn ook om de man niet uit te staan. Redenen die ik zelf niet heb vermeld. En dan heb ik het natuurlijk vooral over niet-liverpool supporters. Dat jullie hem niet kunnen uitstaan kan ik me namelijk goed voorstellen. Van grootste en succesvolste Engelse club zijn jullie afgezakt naar een (sub)topper die in Engeland niet te veel meer presteert en af en toe eens een Europees succesje behaalt. En dat eigenlijk allemaal in de periode dat Ferguson het voor het zeggen had. Nogal logisch dus dat jullie hem echt haten. Wat hij ook ongetwijfeld als een compliment zal aanzien. Zijn grootste challenge was namelijk Liverpool van hun f***ing perch stootten. Wat hem wonderwel gelukt is.

Veel succes nog (volgend seizoen)!

En vooraleer je me beschuldigt van gefrustreerd te zijn over je oordeel of zo, zeker niet. Ik vind zelfs dat je voor een groot deel gelijk hebt. Mijn stukken moeten inderdaad beter. Krap schrijf je echter wel beter met een C.
Of heb je het effectief over de Keep Rafa At Pool campagne die nu al een tijdje loopt maar jammer genoeg gedoemd lijkt te falen?

26 november 2009 om 20:18

Nee, krap schrijf ik in het Nederlands met een K, wel een leuke woordspeling, maar ik heb nieuws voor je, Rafa blijft helaas, ik zie liever Martin O'neill. Jij kan met je United-bril opschrijven dat de mannen in het zwart ons bevoordelen, ik schrijf wat anders, maar ik vrees dat we allebei enorm subjectief zijn. Mijn reden om de man niet uit te staan(waarschijnlijk vind jij dit door jouw bril een flutreden, en overdrijf ik door mijn bril ook nog wel,) maar ok, is dat eeuwige gezeik op scheidsrechters om zijn eigen spelers buiten schot te houden, wat ik niet vind kunnen. De haat is trouwens totaal wederzijds, verklaarde Gary Neville ooit. Dat je Liverpool subtopper noemt kan ik niet volgen, Liverpool eindigt altijd in de top 4, speelt altijd Champions League en komt bijna altijd ver. Over de laatste 20 jaar, ik krijg het bijna niet ingetypt, is United Engelands grootste, maar op de algehele titel heb je pas recht als je de breedste prijzenkast hebt, en die staat op Anfield! We have won it five times! Iig heel veel succes met je verdere blogs, en ik ben blij dat je op mijn kritiek ingaat. Helemaal eens zullen we het nooit worden, maar dat hoeft ook niet. Jullie ook veel succes nog dit jaar. (lijkt mij mooi, de Europese Supercup United-liverpool, ik hoop erop!)

26 november 2009 om 20:35

Dan snap ik die woordspeling toch niet echt? Je bedoelt krap, als in 'te klein' of 'te nauw' of zo? Maar goed, maakt niet uit;

Wat die subtopper commentaar betreft, het hangt er gewoon vanaf wat je als definitie van subtopper neemt. Gewoonlijk niet of nauwelijks meedoen voor de titel kan je volgens mij wel als subtop zien, ook al zit je dan in de top 4.

Over die prijzenkast wil ik wel eens een goeie discussie voeren. Wat vooral grappig is, is hoe Liverpool-supporters slechts de laatste jaren zijn gaan schermen met die Europese bekers. Daarvoor hoorde je enkel iets over de domestic titles. Als United 20 titels heeft en 3 Ec's, zal je dan nog zeggen dat Liverpool de grootste prijzenkast heeft? Ik vermoed van wel. Lijkt me een onzinnige discussie. Zeker rekening houdend met het feit dat de Champions League nu toch veel moeilijker te winnen valt als de EC1 van toen. Met name omdat er enkel kampioenen aan mochten deelnemen. Zo ontweek je natuurlijk heel wat sterke tegenstand uit de grote voetballanden. Je moet maar eens de tegenstanders van Liverpool in die competities bekijken, dan begrijp je wel wat ik bedoel. Maar ik besef ook wel dat ik hier net zo fout en onzinnig bezig ben als zeggen dat Liverpool de grootste Engelse club is omdat ze 2 Ec1's meer hebben.

"...velen nemen zelfs de woorden vreselijk, vies of afschuwelijk in de mond, alsof het om de eerste de beste kindermoordenaar gaat."

Voor een kindermoordenaar heb ik nog wel wat andere woorden over, hoor!

On:
Aardig stukje, maar heel subjectief geschreven, Naar mijn mening zou het woordje 'ik' (als verwijzing naar de schrijver) niet voor moeten komen. Voor een column vind ik het te vlak.

Af en toe moest hij zich eens op de tong bijten als hij op zijn kauwgum aan het kauwen is.
Het betekend wel iets als je zoveel jaren trainer bent van de grootste club van de wereld.

Ik vind het wel een aardig stukje, leuk geschreven. Verder vind ik je wel generaliserend over de mening van Nederlanders.. maargoed, niemand die het nu nog in z'n hoofd haalt om Ferguson een vreemde, arrogante of zelfs vervelende man te vinden ;-).

leuk geschreven.
Maar hem met een kindermoordenaar te vergelijken ....
kauwgom kauwen als trainer voor mu geeft idd een indruk van "dit=heel gewoontjes en het gaat allemaal vanzelf" maja ik als chelsea fan wil neit lang gaan discuseren over een MU trainer.

Wat een schrijfstijl zeg. Je gaat al de mist in bij de eerste zin, die had namelijk moeten zijn: 'sir Alex Ferguson is één van de meest capabele en succesvolle managers die er momenteel rondlopen, daar bestaat geen twijfel over.' Op deze manier zeg je hetzelfde in minder woorden en je maakt gelijk een statement. Laat dat 'denk ik' achterwege, want daarmee ontkracht je de premisse dat daar geen twijfel over bestaat.

4 punten uit 10 voor je artikel

28 november 2009 om 01:12

rondloopt... enkelvoud moet het zijn.

Zolang Ferguson succesvol blijft zal hij gehaat blijven, van mij mag het blijven duren. Vele weten gewoon niet wat hij voor Utd betekend heeft. De club heropgebouwd en nadien 11 titels in 17 jaar veroverd. Met die kritiek op de scheidsrechters schermt hij niet alleen de spelers af. Als scheidsrechter is het toch ook niet leuk dat Ferguson kritiek op je geeft die de hele wereld rondgaat, dus misschien helpt het wel.. Wat wij hier ervan vinden zal hem worst wezen, alles voor United. Soms heb ik ook de indruk dat kritiek op scheidrechters of op andere managers vaker hier op voetbalzone verschijnt dan dat bij andere managers gebeurt, maar dat kan ook aan mij liggen.
Tot slot vond ik het ook een vreemde titel, maar die heb je niet zelf gekozen als ik het goed begrijp. Ik kijk uit naar het vervolg.

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren