Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Dusan Tadic uit verbazing: ‘Ze kenden geen zenuwen, dat is onbetaalbaar’

Laatste update:

Dusan Tadic is lovend over de ontwikkeling van enkele ploeggenoten bij Ajax, waar jonge spelers altijd de kans krijgen zich te ontwikkelen. De aanvaller maakte vorig jaar zomer de overstap, na vier seizoenen Southampton. “Hier is het totaalvoetbal ooit begonnen met Johan Cruijff en dat zie je nog steeds in de jeugdelftallen van de club”, zegt de Servische international in de Daily Mail.

Tadic, die ook voor onder meer FC Groningen en FC Twente speelde, doelt met name op Matthijs de Ligt en Frenkie de Jong. “Zulke spelers heb ik nog niet eerder meegemaakt in mijn loopbaan. Niet alleen het niveau dat ze bereiken, maar juist ook de mentaliteit die ze aan de dag leggen. Ze kenden helemaal geen zenuwen voor de wedstrijden tegen Real Madrid en Juventus. Die houding is onbetaalbaar.”

Tadic is aan de andere kant ook weer niet verbaasd. “Het zit gewoon in het DNA van Ajax. Ze hebben hier maling aan de druk van het moeten presteren. Ze houden zich vast aan de voetbalfilosofie, wat er ook gebeurt op het veld. Hier mag je ook gewoon fouten maken. De trainer haalt je alleen naar de kant als je geen lef toont.”

De Jong tekende onlangs een contract bij Barcelona. De kans is groot dat De Ligt dezelfde route volgt en in de top van het buitenland terechtkomt. “Hij zou bij elke club in Europa meekunnen, ik denk alleen niet dat hij nu al de stap naar de Premier League waagt”, aldus Tadic, die met Ajax in voorbereiding is op het eerste duel met Tottenham Hotspur in de halve finale van de Champions League, aanstaande dinsdag in Londen.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Die druk creëert Ajax al in de jeugdopleiding; het uiterste van talenten vragen, veel onderlinge concurrentie op hoog niveau, spelers die er bovenuit steken vervroegd doorschuiven en/of aanvoerder maken, spelers expres op andere posities zetten om ze uit te dagen en hun zwakke punten te verbeteren. Alles bij Ajax is erop gericht om talenten zo compleet mogelijk bij het eerste te krijgen en alleen de spelers die al jong mentaal sterk zijn kunnen de druk in de opleiding aan. De talenten die doorbreken zijn dus al heel wat gewend. Verder is het niveau van talenten als De Ligt, Frenkie de Jong natuurlijk ongekend. Van de Beek imponeert ook steeds meer op hoog niveau.

28 april 2019 om 10:54

@De Toekomst

Quote: "die druk creã«ert Ajax al in de jeugdopleiding; het uiterste van talenten vragen, veel onderlinge concurrentie op hoog niveau, spelers die er bovenuit steken vervroegd doorschuiven en/of aanvoerder maken, spelers expres op andere posities zetten om ze uit te dagen en hun zwakke punten te verbeteren. Alles bij Ajax is erop gericht om talenten zo compleet mogelijk bij het eerste te krijgen en alleen de spelers die al jong mentaal sterk zijn kunnen de druk in de opleiding aan. De talenten die doorbreken zijn dus al heel wat gewend. Verder is het niveau van talenten als De Ligt, Frenkie de Jong natuurlijk ongekend. Van de Beek imponeert ook steeds meer op hoog niveau".

Natuurlijk speelt dat ook een rol, maar geen doorslaggevende. Frenkie de Jong is nog relaxter dan Matthijs de Ligt en die heeft nooit in de opleiding van Ajax gespeeld en is voornamelijk bij Willem II gevormd. Het is dan ook veel meer een kwestie van karakter en persoonlijkheid en dat is geen verdienste van Ajax, maar een gift van Moeder Natuur. Wat ook een belangrijke rol speelt, is dat het goed gaat bij Ajax. Daardoor krijgen spelers zelfvertrouwen en dat is een vereiste om een topprestatie te kunnen leveren. Toen het even wat minder ging, zoals bij de pandoering die het elftal van Feyenoord kreeg, bleef er niet veel van die rust over en zag je de spelers heel voorspelbaar na iedere arbitrale beslissing die niet in hun voordeel was, ageren tegen de scheidsrechter. En dat is gewoon een teken van onrust. Talenten als Frenkie de Jong en Matthijs de Ligt, zijn van de buitencategorie, het is hoogst uitzonderlijk dat spelers die nog zo jong zijn, feitelijk al onmisbaar zijn voor hun team en op zo een hoog niveau tot zulke indrukwekkende prestaties in staat zijn. Zij zijn feitelijk onvervangbaar en normaal gesproken zal er volgend jaar dan ook een totaal ander elftal staan, dat door de achteruitgang in kwaliteit, meer moeite zal hebben om haar wedstrijden te winnen. Dat hoeft niet meteen desastreus te zijn, als zij worden vervanger door teamspelers. Het Ajax van de jaren 90 leverde met het vertrek van Bergkamp en Jonk ook heel veel kwaliteit in, maar dat werd door Van Gaal opgevangen door een hecht collectief te smeden, dat weliswaar individueel minder kwaliteit had, maar als team heel moeilijk te verslaan werd.

Ajax is een A-merk als opleidingsclub en heeft volgens velen, vooral buiten de grenzen, de beste opleiding ter wereld. Maar je moet het niet overdrijven, zelfs de beste opleider kan niet uit steen goud en van een Ekkelkamp een Maradona of Messi maken. Hoe goed de opleiding van Ajax, ze is volledig afhankelijk van het talent dat haar ter beschikking staat. De jeugdscouting is misschien dan ook het belangrijkste onderdeel van die opleiding. Zonder Moeder Natuur zou er nu geen succesvolle opleiding zijn.

28 april 2019 om 11:03

@scepticus38: Inderdaad, de opleiding van Frenkie wordt vaak aan voor bij gegaan. De credits van onwetenden gaan vaak naar Ajax. Ajax is ook zeker een hele goede stap geweest, en sowieso kun je je afvragen of iemand Frenkie wel veel hoeven leren. Ajax of in die zin Cruijff heeft hier echter weinig mee te maken.

28 april 2019 om 11:32

@Jappano, ik geef nergens aan dat Frenkie de Jong door Ajax is opgeleid of dat de credits naar Ajax moeten gaan. Bij Ajax wordt er alles aan gedaan om talenten echt optimaal bij het eerste af te leveren, maar dat zegt natuurlijk niet dat talenten via andere clubs ook niet zo compleet en mentaal sterk het profvoetbal in kunnen stromen...

28 april 2019 om 11:38

@ Scepticus, ik ben het deels met je eens. Ik volg de jeugdopleiding van Ajax van vrij dichtbij. Het constant op hoger niveau uitdagen van spelers is wel iets waarin Ajax uniek is ten opzichte van andere clubs. Al moet ik zeggen dat PSV daar ook mee bezig is en daar nu in zekere zin ook al de vruchten van plukt. Het vervroegd doorschuiven van spelers met het risico dat ze vervolgens op hun bek gaan is wel iets wat je als club (en als trainer) moet durven. Naci Unuvar is 15 en speelt inmiddels vaker bij O19 dan bij O17 (terwijl hij eigenlijk nog O16 is). Dat zie je met meer jongens. Natuurlijk, je bent afhankelijk van talent, maar je ziet in die jeugdeltallen van Ajax wel steeds meer de nadruk op individueel presteren. Kleine clubs zijn toch meer geneigd om een lichting bij elkaar te houden om daarmee op korte termijn te presteren (zie nu Groningen O17).

28 april 2019 om 11:41

@Jappano, jij reageert op jou beurt ook weer veel te kort door de bocht. Je afvragen of je een talent als Frankie veel hoeft te leren..... kom op. Elk talent zal zonder goede begeleiding minder tot ontplooiing komen. En nee natuurlijk is dat niet pas bij Ajax gebeurd, maar Ajax heeft wel geholpen. Het is echt onzin om te zeggen dat elk talent vanzelf wel boven komt drijven.

28 april 2019 om 12:39

@robinde Bruyn

Quote: "naci Unuvar is 15 en speelt inmiddels vaker bij O19 dan bij O17 (terwijl hij eigenlijk nog O16 is)".

Je geeft zelf al aan dat dat een uitzondering is en dus niet voor iedereen is weg gelegd. En dat het dus gaat om uitzonderlijke talenten. En talent krijg je mee van Moeder Natuur. Spelers als Naci nuvar kun je vergelijken met ruwe diamanten. Ze zijn van nature al mooi, maar worden nog mooier als ze vakkundig worden geslepen. Dat is feitelijk wat Ajax doet en wat ik in mijn vorige bijdrage heb aangegeven. Je kunt aan halfedelstenen slijpen tot je een ons weegt, maar ze zullen nooit zo schitteren als een echte diamant. Zoals je van een Ekkelkamp nooit een Messi zult kunnen maken, hoeveel tijd en energie je er ook insteekt. Ik zal de laatste zijn die het succes dat Ajax met de opleiding heeft, zal bagatelliseren. Het werk dat daar wordt geleverd is van een ongekend hoog niveau. Maar je moet het succes wel in perspectief plaatsen. Aan de ontwikkeling van Frenkie de Jong heeft Ajax slechts een geringe bijdrage geleverd. De meeste credits gaan naar Moeder Natuur, die hem zijn geweldige talent heeft gegeven. Daarna komt Willem II waar hij is gevormd. Pas daarna komt Ajax waar hij heeft vooral geleerd wat professioneel voetbal inhoudt en wat je moet doen en laten als je een succesvolle carriere nastreeft. Voetbaltechnisch was hij al bijna volgroeid toen hij bij Ajax kwam.

28 april 2019 om 12:00

Blijft grappig dit ,aantal jaar geleden was het helemaal niets bij Ajax , de talenten kwamen van Andere clubs vandaan en wonnen ook altijd een prijs voor beste jeugdopleiding.
Ajax ging toen overal jeugdspelers wegkopen en opeens heeft Ajax weer een goede opleiding..
Het is net zoals altijd het gaat in golven , soms heb je een goede lichting.
Wat Ajax wel goed doet is de talenten sneller een kans geven.

De jong, de ligt en van de beek. Echt 3 grote grote talenten uit de jeugdopleiding. Okee, d jong is aangekocht. Maar toch bij ajax de ultieme omgeving om te ontwikkelen.
Blijft eeuwig zonde wat er met appie is gebeurd. Miss wel het grootste voetballend talent van ze allemaal. Had alleen zn fysiek niet mee. Maar laatste seizoen in kkd toch geleerd hoe hij in een fysieke competitie staande kon houden, niet alleen staande maar boven uit steken.

28 april 2019 om 10:15

Ik denk echt dat Nouri het had gehaald. In het eerste bij Ajax stak hij er voetballend ook erg bovenuit. Hij was gewoon zo snel en slim met zijn voeten.. Eeuwig zonde wat er met Nouri is gebeurd. Als we kampioen worden en/of de Champions League winnen, zou dat in het teken moeten staan van Cruijff en Nouri.

28 april 2019 om 10:45

Nouri met alle respect was te licht voor voetbal hoog niveau. Eredivisie nog prima maar daarbuiten een doorsnee pleintjesvoetballer.

28 april 2019 om 10:50

Reteketet kan je toekomst voorspellen je praat te veel onzin. Zelfde zeiden ze over mahrez en ziyech. Ziyech laat het gewoon zien in de Cl.

28 april 2019 om 10:55

Ja, en Eriksen en Sneijder waren bij hun Ajax debuut fysiek sterk genoeg voor de Europese top? Hij had ruim voldoende talent om een groot succes bij Ajax te worden en had fysiek sterker kunnen worden.

28 april 2019 om 11:35

Doorsnee pleintjesvoetballer?! Ga weg man. Nouri was een talent van de absolute buitencategorie en ik weet vrijwel 100 procent zeker dat hij door zou breken bij Ajax én dat hij ook nog wel een stap hogerop aan zou kunnen. Absolute wereldtop kun je niks over zeggen maar als je hem een doorsnee voetballer noemt heb je hem gewoon niet zien voetballen, klaar. Hij was heel veel dingen, maar in geen enkel opzicht was hij doorsnee. Dat 'te licht' argument slaat toch nergens op? Er zijn genoeg fysiek kleine jongens die op 10 of op de flanken uitgroeien tot wereldsterren in La Liga, de Serie A en zelfs in de BL en PL..

28 april 2019 om 13:07

Laat dat met alle respect ook maar gewoon weg als je zomaar wat roept.. doorsnee pleintjesvoetballer🙃

28 april 2019 om 14:05

Lol als je nouri nooit hebt zien spelen zeg dan ook niks. Hij was op een andere level. Geen 1 aanvallende middenvelder in de ed heeft zijn kwaliteiten. Visie goed. Passing goed. Voorzet goed. Schot goed. Verkeerde been goed. Inzicht goed. Balbeheersing goed. Balans goed. Men denkt dat Frenkie met lef speelt. Moest je nouri eens zien

Mooie woorden! Vertrouwen brengt je naar oneindige hoogtes. Het gevoel zit bij Ajax goed, heel goed. Maar wat als we naast de CL finale grijpen en de schaal in Eindhoven belandt? Dan wordt 95% van de spelers bekritiseerd en zijn ze nonchalant. Voetbal blijft een apart spelletje, maar mentale weerbaarheid net zo van belang is als voetballende kwaliteiten

Hey mooiste vind ik “je mag ook wel n fout maken maar je moet lef tonen”
Als je kijkt naar de speelstijl bijv van Frankrijk en dat soort teams, daar zit dat hele systeem eruit zodat er geen grote fouten worden gemaakt maar het lijkt nergens op. Die vrijheid om gewoon te voetballen en met het lef juist de druk tegenspelen is wat mij betreft echte Nederlandse voetbal filosofie en mooi dat je daar mee het zo goed doet!

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren