Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Dit is ‘El Salvador’ niet meer

Laatste update:

Na het schrijven van mijn vorige column kwam ik tot de conclusie dat het soms beter is om je emoties even voor jezelf te houden. Op die manier geef je jezelf namelijk de tijd om de scherpe randjes van die emoties af te schaven, wat de kwaliteit van de uiteindelijke tekst (hopelijk) ten goede komt. Juist daarom heb ik negen dagen gewacht met het schrijven van dit stukje tekst. Nog veel heiliger onder Ajacieden dan Daniël Dekker en Patrick van der Meer is namelijk ‘El Salvador’, voetbalkoning Johan Cruijff.

Misschien zou na een weekje rustig nadenken mijn behoefte om de column van Cruijff te diskwalificeren verdwijnen. Misschien zou ik in de loop van de week zelfs gaan inzien dat Cruijff ‘gewoon gelijk’ had, zoals ik sommige van mijn vrienden bij elke uitbarsting van de beste Ajax-voetballer ooit bij hoog en laag hoor beweren. Het mocht niet zo zijn. Voordat jullie in woede uitbarsten wil ik graag in detail uitleggen waarom ik vind dat Cruijff niet langer als De Verlosser voor Ajax gezien kan en mag worden.

Ook al maakte Cruijff ooit onze eeuwige rivaal Feyenoord kampioen omdat hij in de clinch lag met het Ajax-bestuur, ik twijfel er niet aan dat hij het beste met de club voor heeft. Hoewel je je kunt afvragen wie er precies baat bij heeft dat mr. Know It All na welgeteld één wedstrijd in de Champions League alles uit de kast haalt om de Ajax-spelers met de grond gelijk te maken (het gaat hier immers om een elftal dat ‘nog slechter is dan de ploeg uit de periode voordat Rinus Michels in 1965 bij de club kwam’), wil ik ook nog best geloven dat Cruijff oprecht teleurgesteld is in ‘zijn club’. Maar hij zegt in zijn column ook een aantal dingen die ronduit stompzinnig, naïef en kortzichtig te noemen zijn.

Zo vindt Cruijff het nodig om de zeperd tegen Real Madrid aan te grijpen om op een uiterst vriendelijke en opbouwende manier zijn gal te spuwen over de opleiding en de kwaliteit van de spelers: ‘Deze ploeg is niet in staat om meer dan drie keer de bal naar elkaar toe te spelen’. Naast het feit dat de ploeg tegen AC Milan heeft laten zien daar wel degelijk toe in staat te zijn, vraag ik me iets af, Johan. Voor de meeste jongens was deze wedstrijd hun allereerste ervaring op het hoogste voetbalniveau. Natuurlijk speelden onze jongens niet goed, maar is het dan echt zo moeilijk voor te stellen dat ze ietwat geïntimideerd aan deze wedstrijd begonnen? En vind jij het dan wél realistisch dat Ajax, na jarenlange afwezigheid in het kampioenenbal, Real Madrid, een wereldploeg met een wereldcoach wiens breedteaankopen meer kosten dan onze topaankopen, in hun eigen stadion alle hoeken van het veld laat zien? Zonder twee van zijn beste spelers, welteverstaan?

Cruijff doet ook net alsof het niks voorstelt dat we eindelijk weer eens af lijken te stevenen op een landstitel, want ‘met mijn ogen is niets mis’. Dat denk ik eigenlijk wel, Johan. Ajax speelt onder Jol doorgaans dominant, aantrekkelijk en speels voetbal waarin bovendien de jonge talenten die de ploeg rijk is regelmatig laten zien over veel potentie te beschikken. We hebben een selectie die, zeker gelet op de relatief beperkte begroting van 65 miljoen, Europees zijn mannetje staat en met zeer beperkte middelen is Martin Jol er toch in geslaagd om zowel zijn topspelers voor de club te behouden als een uitstekende spits te kopen die ook in internationaal verband laat zien iets toe te voegen aan het team. Misschien zijn de wedstrijden tegen Willem II en Real Madrid wel de enige wedstrijden van Ajax die De Verlosser in de afgelopen tijd heeft gezien, dat zou kunnen. Het zou voor een deel verklaren waarom hij een dergelijk stuk zelfs na het meerdere keren doorgelezen te hebben toch besluit in te dienen bij de redactie van de Telegraaf.

Het zou allemaal nog niet zo erg zijn als je eens met wat echte, concrete en realistische oplossingen zou komen voor de problemen die Ajax op dit moment heeft. Je zou interessante manieren om te bezuinigen kunnen aandragen, of samenwerkingsverbanden met bijvoorbeeld jouw enige echte club Barcelona kunnen aanzwengelen. Een in de voetbalwereld invloedrijk man als Cruijff kan uiteraard veel betekenen voor Ajax, want ik kan me voorstellen dat veel spelers er een moord voor zouden doen om met je samen te werken. Maar nee! Jouw oplossing is steevast: we knallen iedereen eruit! Jeugdtrainers, bestuur, allemaal moeten ze oprotten, en snel! ‘In het belang van de club zou daarom iedereen moeten vertrekken. En dan helemaal opnieuw beginnen, net zoals in 1965’. Dat is een oplossing die eigenlijk geen oplossing is, omdat er meer problemen mee gecreëerd worden dan er mee ‘opgelost’ worden. Want wie gaat dat betalen, Johan? En ga jij dan in je eentje onze financiële problemen oplossen? Een beetje Cruijff-kenner weet hoe goed jij met geld kan omgaan. Dat lijkt me eerlijk gezegd dus niet zo’n goed idee.

Nee, vooralsnog vertrouw ik Martin Jol stukken meer met de toekomst van onze club dan Johan Cruijff. Het elftal van Jol speelt misschien niet op de manier die bij opa Johan gevoelens van nostalgie oproept, maar hij is er wél in geslaagd om Ajax in ieder geval een beetje van zijn gezicht terug te geven. Vrijwel elke thuiswedstrijd wordt met gemak gewonnen, Ajax scoort veel, vaak en mooi en de fouten die veel jonge spelers onder Cruijff-discipel Van Basten nog regelmatig maakten zijn er bijna helemaal uit. Het gaat eindelijk weer eens goed met Ajax, en dat is volgens mij voor het grootste deel aan Jol te danken. Laten we niet vergeten dat het huidige bestuur Jol aangesteld heeft. Voor die gouden greep krijgen de mannen in pak van mij in ieder geval een stuk meer krediet dan een man die ooit de beste voetballer en trainer ter wereld is geweest, maar nu vooral een grimmig karikatuur van zichzelf aan het worden is.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Allereerst, wat een lekkere column, goed geschreven en een goede structuur. Die is zeker 5 sterren waard wat mij betreft.

Ook inhoudelijk ben ik het voor het grootste deel met je eens, maar over het vertoonde spel en dat Jol het zo goed voor elkaar heeft ben ik een andere mening toe gedaan. Het veldspel is toch echt niet geweldig hoor, misschien in vergelijking met de afgelopen 5 jaar wel, maar als men naar het traditionele Ajax spel kijkt dan is het veld bijzonder matig en is men heel erg afhankelijk van de bevlieigingen van Suarez en in mindere mate El Hamdaoui. Dat is ook een beetje het spelbeeld wat tentoon wordt gespreid, alle ballen bij hun inleveren en zien wat er gebeurd.
Maar Cruijff en ik eigenlijk ook zie liever goed voetbal met een degelijke opbouw, een actie via de flanken en dan een mooie voorzet bijvoorbeeld. Dat is heel erg moeilijk en kan lang niet altijd, maar het gebeurd nu eigenlijk nooit meer.

Maar nogmaals goede column ga zo door!

30 september 2010 om 10:57

Dank je man! Leuk om te horen.

Over dat het klassieke Ajaxspelletje (4-3-3) supermooi is om naar te kijken ben ik helemaal met je eens. Ik denk dat de meeste fans hierdoor juist daarom fan zijn geworden van juist Ajax. Maar zoals je terecht opmerkt zie je dat spelletje nog maar zelden gespeeld worden, mede omdat goede invullers van bijv. die rol op de flanken steeds zeldzamer worden.. Toch zie ik elke wedstrijd van Ajax en ik vind echt wel dat er onder Jol structureel beter en aantrekkelijker gevoetbald wordt dan ik de laatste jaren onder andere coaches heb gezien. Maar dat is slechts mijn mening, haha.

Iedereen die deze column leest, bedankt daarvoor! Opbouwende kritiek is natuurlijk altijd fijn om te krijgen dus ik nodig iedereen uit om me te vertellen wat er wel en juist niet goed is aan dit stukje tekst.

Overigens is het bij dit stukje wel wijs om op te merken dat ik aan 1000 woorden eigenlijk niet genoeg had. Maar het kon niet anders en dus heb ik 'm iets ingekort.

Mvg,

Daan

3 oktober 2010 om 10:49

Dat je hem ingekort hebt kon ik er niet aan zien. Ik ben het helemaal met je eens, ik denk dat jij verwoordt wat heel veel Ajacieden wel ongeveer denken, maar nooit kunnen zeggen.
5 sterren!

Ik vond het leuk om te lezen, ondanks ik van mening ben dat het triest is dat Cruijff nog maar zo weinig gewaardeerd wordt binnen ons landje.

Je kunt niet ontkennen dat onze beste speler, zowel een wereldklasse speler was, maar ook een wereldklasse coach. Dat zijn er niet veel! Daarnaast heeft hij een ontzettend groot aandeel gehad in Barcelona, kijk hoe hun er nu voor staan?

Ik heb wel eigenlijk een opmerking over je stuk inhoudelijk: discipel van Basten. Hier ben ik het niet mee eens, ik volg dan wel niet ajax, maar zover ik weet is van Basten toch echt met een eisen visie begonnen aan ''zijn Ajax''.

30 september 2010 om 17:16

Alsof het iets betekent dat je ''beste speler/coach of wat dan ook bent'', het hoeft nog niet te zijn om dan bestuur en alles naar beneden te knallen. Tuurlijk, het is zijn mening, maar hoe hij het brengt is gewoon ronduit belachelijk. Beter zegt hij van, ze doen het goed, maar er zitten nog wat fouten in waar ik bereid in ben om hen bij mee te helpen, zonder te zeggen Iedereen Moet Eruit.
Verder Ajacied023, goede column, eerste waar ik op reageer, alleen ik ben nogal slecht in beoordelen dus ik zal je helaas geen punten gaan geven. Wat ik je wel mee wil geven is ga vooral zo door!

Ik vind het een briljante column, ben het eigenlijk overal mee eens. Ik erger me ook aan Cruijf, juist op een aantal punten, die jjij noemt. Hoop dat degenen die zonder nadenken altijd Cruijff volgen deze column ook lezen en bedenken dat er een hoop dingen goed gaan en dat er meer is dan ''het bestuur eruit gooien'' .

Wereld column, meer hoef ik er niet over te zeggen denk ik.

Wil je het tegendeel van de structurele verbeteringen van Cruijff nu bewijzen door de huidige prestaties van Jol?
Jol heeft het nu leuk voor elkaar. Ze staan eerste (een naderend kampieonschap is wel erg vroeg geconcludeerd na 7 speelrondes) en heeft heel knap thuis 1 punt gepakt tegen ac milan. Echter is het nog maar de vraag of dit structureel of incidenteel is. Gebaseerd op de afgelopen jaren is het incidenteel, aan Jol nu te bewijzen dat het vanaf nu structureel is en of de mening van Cruijff niet de juiste is.
Ik vind het dus een beetje een krom artikel waarmee je cruijff afvalt met argumenten die niet stroken met de punten die cruijff noemde.

1 oktober 2010 om 10:02

Maar zie het dan als het in het juiste perspectief plaatsen van de huidige voetbalwereld en de rol die Ajax daar in kan spelen. Cruijff roept vooral heel hard, maar plaatst daarbij geen enkele nuance. Ajacied023 probeert dat wel door onder meer aan te geven dat er ook een hoop dingen goed gaan.

1 oktober 2010 om 12:09

nee, cruijff geeft aan wat er structureel niet goed zit bij ajax (wel met weinig nuance, zoals jij aangeeft) Ajacied023 weerlegt het door huidige succesjes op te sommen. De huidige voetbalwereld leeft bij de waan van de dag, en daar doet ajacied023 vrolijk aan mee.
Wanneer je de afgelopen kampioensloze jaren, de financiele stand van zaken en het transferbeleid van ajax bekijkt, zie je dat het over een lange periode al niet goed gaat. Je kan het dan wel weerleggen met succesjes van de afgelopen 2 maanden, maar structureel geeft dat niets aan.
Cruijff geeft aan wat er structureel moet veranderen om weer glans te krijgen. Hoewel het voor hem makkelijk praten is vanuit een ivoren toren schudt hij het ajaxbestuur wel wakker dat het de verkeerde kant op gaat. Dat lijkt me belangrijk.

Theoretisch gezien kan je met prestaties van Jol niet het ongelijk bewijzen van Cruijff. Het bestuur moet dat doen, omdat zij over lange termijn gaan.

1 oktober 2010 om 12:54

Eens, ben het met je eens dat er structureel dingen mis zijn gegaan, maar ik heb het idee dat het nu de betere kant op gaat (los van de stand, maar het gehele plaatje). Het bestuur er dan maar uitgooien vind ik zo'n makkelijke uitspraak. Cruijff geeft m.i ook niet aan wat er structureel moet veranderen alleen dat hij iets wil veranderen.
De ''wakkerschudfunctie'' vind ik uitstekend Daar heeft Ajax ook echt wat aan. Vind wel dat Cruijff en de directie wat tactvoller met elkaar moeten omgaan. Want zoals het nu gaat(loze column, reactie etc.) is de club Ajax daar weinig bij gebaat.

Eindelijk iemand die Johan Cruijff niet verafgoodt. Tuurlijk Cruiijff is een ajax-icoon en heeft ajax met Rinus op de kaart gezet. Alleen is hij de laatste tijd ontzettend kortzichtig. Het vorige beleid werd ook uitgevoerd, want hij vond dat van Basten trainer moest worden. Iedereen kent de financiële en sportieve malaise dat daaruit voortvloeide. Jol doet het goed bij Ajax en er is een goede structuur? Helaas zal het niet snel meer gebeuren dat Ajax een superieur elftal kan smeden als destijds de '94 of '72 lichting.

Mooi stuk, en ik ben het roerend met je eens.
Johan blijft echter voor mij een held, maar valt snel van zijn voetstuk als zijn instelling niet veranderd.
Natuurlijk heeft hij het beste voor met ajax, maar om meteen iedereen te ontslaan is onbegonnen werk.

Qua schrijft stijl een prima en helder stuk.
De inhoud vind ik toch wel wat minder, ongeacht of ik het met je eens bent of niet ( ben het ook niet met je eens )

Je verwoord het iets anders, maar in pricipe zeg je hetzelfde als in je vorige collum.
Jammer ,want ik had er meer van verwacht,daarom drie sterren.

Geinig stuk. Leuk en helder geschreven.

Ik irriteer me alleen aan 1 zin, maar dat is waarschijnlijk persoonlijk:

''cruijff doet ook net alsof het niks voorstelt dat we eindelijk weer eens af lijken te stevenen op een landstitel''

We hebben 7(!) wedstrijden gespeeld man hoe kan je dan alweer zoiets roepen...

30 september 2010 om 14:52

Haha ik dacht al dat ik jou met die zin zou triggeren, serieus! Misschien helpt het dat ik eerst had staan dat we een zeer goeie kans maken op de landstitel (en dat is wel gewoon waar denk ik) maar dit was iets gechargeerder en dat vond ik wel leuk. Maar je hebt gelijk. Thanks voor het lezen, man.

Ben ik zo voorspelbaar :-)

Maar blijf schrijven. Het zijn leuke columns!

Een opportunistische column. We staan bovenaan en we spelen 1-1 tegen een op halve kracht voetballende Italiaanse subtopper, dus alles is weer goed. Je vergeet even dat door eerst van Basten en nu door Jol het salarishuis tot ongekende hoogten is opgevoerd door het in dienst nemen van uitgerangeerde 3e kwaliteitsvoetballers. De verliezen zijn nog nooit zo hoog geweest. Je kritiek op Cruijff zou best realistisch kunnen zijn maar inhoudelijk komt je kritiek niet verder dan hetzelfde opportunistische gezwets dat jij 'el salvador' verwijt. Kortom, schrijf niet alleen mooie zinnen maar geef er ook inhoud aan.

30 september 2010 om 16:58

Dat fenomeen 'salarishuis' stamt volgens mij vooral uit het Ten Cate tijdperk en is nu volgens mij wel enigszins aan het dalen. De Luque's, de Silva's, de Kennedy's, de Urzaizs, de Rogers, de Ogararu's allemaal weinig toevoegende spelers die veel salaris opstreken, maar nu eindelijk weg zijn. Kijk je naar de huidige selectie dan zitten er twee grootverdieners doorgaans niets te doen, dat zijn Oleguer (ten Cate) Atouba, Lodeiro (beiden Jol) en Sno(van Basten). Oleguer en Lodeiro zijn mits fit sowieso selectiespelers dus eigenlijk zijn er maar twee die nog echt drukken. Het salarishuis is flink ingestort nu Luque, Pantelic, Ogararu en Kennedy het pand eindelijk verlaten hebben.

30 september 2010 om 21:06

Beste Kasper90 Ik moet je even corriceren bij het punt van Oleguer. Jij zegt en zei dat Oleguer nog een dure maar inderdaad zeer nutteloze aankoop was van Henk Ten Caters. En nu komen we bij het punt. Oleguer is in de zomer van 2008 gehaald door de toen nieuwe trainer San Marco ofterwijl Marco Van Basten. Henk Ten Cate zat toen overigens nog bij Panathinaikos en was al bijna een heel jaar weg

1 oktober 2010 om 19:31

Kaspertje, ik wil daar Sulejmani, Sno, Wielaert (wordt nog voor 90 door ajax betaald), Silva (idem) , Cvitanich (idem) aan toevoegen. Mido, Ooijer en die Fin zullen bij elkaar toch ook weer snel een miljoentje kosten. Alles bij elkaar praat je al weer snel over een miljoen of 7 à 8 aan salaris. Dan heb ik het nog niet eens over de transfersommen van bij elkaar ca. 30 miljoen die tot 0,0 kunnen worden afgeschreven.

Ik vind het al een verademing om te zien hoe je Cruijff met de grond gelijk maakt, zonder echt harde woorden, in plaats van de te harde toon in je vorige column. Niet veel mensen kunnen iemand op een vrij milde toon zo hard veroordelen, chapeau! Verder vind ik het van een ongekende hoeveelheid lef getuigen om Cruijff aan te vallen. Ik vind het vijf sterren waard! Prima!

Ik vind het eerder kort door de bocht en naïef dat jij Cruijff zo de grond in boort. Cruijff is juist degene die namens de supporters spreekt. Het bestuur voert al jaren wanbeleid en laat de supporters hiervoor opdraaien. Ajax is al jaren niet meer hetzelfde als voorheen. Als Ajax nou net zo goed voetballen als Barcelona en dat door kan zetten in prijzen had ik wel kunnen begrijpen dat de prijzen zo duur waren maar dit gaat nergens over hoor. Ik vind het juist goed dat Cruijff aangeeft wat er fout gaat.

Cruijff is misschien in jouw ogen te hard in zijn oordeel en dat is hij ook wel een beetje maar wat hij zegt zit wel een kern van waarheid in. Jol is een prima trainer maar ik vind dat hij geen spelers meer moet halen van het kaliber Graafland of Tainio. Heb je sportief helemaal niks aan en als 'mentor' kun je beter mensen zoals Frank de Boer of Edgar Davids aan je staf toevoegen. En ik vind het ook niet echt kunnen dat hij Fulham gebruikt om het bestuur onder druk te zetten. Een echte bestuurder met karakter zoals van Praag had schijt gehad en liet hem maar gaan. Dat is ook iets wat ik mis aan het huidige bestuur.

Ik kan begrijpen dat je Suarez en Vertonghen in Madrid moet missen maar hoe Ajax scheel getikt werd is onbegrijpelijk. Als voetballer is het eerste wat je moet leren dat je schijt moet hebben aan hoe goed de tegenstander is. Dat heeft Twente tegen Inter keurig gedaan en in mindere mate Alcorcon ook tegen Real.

En wat betreft de jeugdspelers heeft Johan ook gelijk in hoor. Bij zijn geliefde Barcelona zie je aan al die jeugdspelers de klasse vanaf druipen. Dat heb ik bij een Anita of Emanuelson nog niet echt kunnen ontdekken. Bij Barcelona is er vrijwel geen 1 zelf opgeleide speler die afgebrand(dat wat bij Anita en Emanuelson vaak het geval is) wordt door supporters en ik denk dat Cruijff met de juiste mensen hetzelfde zal kunnen doen.

En Johan heeft trouwens ook nog aangegeven te willen helpen maar ik denk niet dat het bestuur daarop zit te wachten en dat vind ik heel erg jammer want ik denk dat als iedereen binnen Ajax goed luistert naar zijn visie en het uitvoert ook dat hij dan Ajax net zo groot kan maken als het vroeger was.

Verder is er niks mis met je column maar nogmaals vind ik dat iemand met zo'n Ajax hart als Cruijff alleen maar respect verdiend in plaats van een bak stront over zich heen.

1 oktober 2010 om 10:11

Ik vind het juist vervelend dat Cruijff altijd maar Ajax met Barcelona vergelijkt. Dat kan toch bijna niet. Barcelona heeft een schuld van meer dan 300 miljoen. Ze hebben de afgelopen 2 jaar meer dan 60 miljoen aan verdedigers (caceres, Chrygrinksky, Adriano) gespendeerd , die niet of amper spelen. Als de spits van 65 miljoen (zlatan) niet bevalt , kopen ze een nieuwe van 45 miljoen (villa). Verder worden er nooit spelers weggekocht. Dat maakt het allemaal wel wat makkelijker. Als Sneijder, Vdv, Heitinga, Vermaelen, Maxwell en Chivu nog bij Ajax speelden, hadden ze ook wel een beter team. Natuurlijk heeft Barca een geweldige jeugdopleiding, maar volgens mij kijkt Cruijff niet naar bovengenoemde aspecten

uhm... Jullie ajacieden (o.a deze ajacied gebruikt het als argument in zijn column) vinden dat jullie al jaren afstevenen op de titel. Doen jullie ook, maar toch gaat het steeds mis. Nu is iedereen wederom overtuigd dat het dit seizoen WEL gaat lukken. Wie zegt dat het nu niet weer misgaat? Daarom vind ik dit geen argument om Cruyff in twijfel te trekken.

Leuk verhaal maar bekijk het nou eens zo. Ajax verliest komende drie wedstrijden op rij en beland op de 4e plek terwijl PSV en Twente uitlopen. Heeft Cruijf dan wel gelijk gehad of is het dan wederom stomme pech? Nee, nu gaat alles nog goed (kan ik niet omheen) maar kijk ook eens naar de lange termijn.

3 sterren.

Ik vind het een goed stuk en ik vind dat je Cruijff te veel eer geeft door over hem te schrijven.

De grootste voetballer die Nederland heeft gekend volgens sommigen, maar volgens sommigen ook de grootste verrader die dit land heeft gekend.

Het is een bitter mannetje, die ervan baalt zichzelf te zijn denk ik en daarom is hij negatief over Nederland. Hij is alles behalve trots op Nederland en alles wat ermee te maken heeft, daarom kraakt hij bij de kleinste kans alles wat Nederland lief heeft af.

Held of verrader, als hij een held is, kent Nederland geen verraders !!

Voor je stuk geef ik je 4 sterren.

Het is natuurlijk wel wat makkelijker om na de wed tegen milan zo een column te schrijven.

Enfin, ik denk dat je niet precies snapt/weet op wat voor een manier cruijff ajax wil veranderen. Net als barca paar jaar terug zat/zit ajax in een situatie waar het niet gaat zoals het zou moeten. Bij barca kreeg cruijff als adviseur enorm veel ''macht''. Hij zorgde ervoor dat oud spelers het nu voor het zeggen zouden hebben. Hierbij volgde hij het voorbeeld van bayern munchen. De jeugdopleiding kreeg weer meer aandacht waar barca nu de aandacht weer van plukt. (busquets,pedro,bojan etc).

Cruijff heeft al 3x bewezen dat hij weet hoe hij een club moet hervormen zodat het in ieder geval iets meer tegenstand kan bieden. Want laten we nou eerlijk zijn de wed tegen real was enorm beschamend. Cruijff kennend zou hij bij zichzelf ten rade gaan waarom ajax niet met vleugelspelers speelt ? Zo kon je ervoor zorgen dat je de backs meer naar achter zou halen en meer ruimte op het middenveld kreeg. Het is een simpele tactiek en ik kan me goed voorstellen dat cruijff die een ajacied in hart en nieren is, met argwaan naar de wed keek.

Wat cruijff wilt is niet moeilijk maar wel rigoureus. 'ik geef je 3 sterren voor de moeite maar vind het jammer dat je niet vanuit het oogpunt van cruijff naar het probleem keek. Je leeft meer met de waan van de dag. Ja het gaat nu beter met ajax maar er is ten alle tijde ruimte om het nog beter te doen. En hiervoor is el salvador de ideale vormgever.

1 oktober 2010 om 00:07

Het was natuurlijk ook makkelijk voor Cruijff om zo'n column te schrijven na de wedstrijd tegen Madrid.

ajacied023 hoezo zit je zo vuistdiep in het ajaxbestuur? laat cruijff zn gang gaan en als het op niks uitloopt, dan mag die voor de rest van zn leven lekker in barcelona blijven. p.s. anita eruit!

Goed stuk waarin je mijns inziens de spijker op zijn kop slaat. En of Cruijff de ideale man is? Iedereen die vindt dat Barcelona door hem weer top is geworden stel ik de volgende vraag. Natuurlijk heeft Barcelona de CL gewonnen, natuurlijk is Barcelona kampioen geworden maar met welke begroting gebeurde dit? Met hoeveel geld aan aankopen? En wat voor schuld heeft Barcelona nu? Ik ben er van overtuigd dat als Ajax zich 400 miljoen in de schulden werkt men ook in staat is om de CL te winnen. Maar is die prijs niet erg hoog? In Nederland zou Barcelona met de regels van de Knvb ook nooit de CL hebben gewonnen.

Hoe kan je nou als ajax supporter tevreden zijn met het huidige spel? enige wat cruijff m.i aangeeft is dat ajax de ajaxcultuur niet meer heeft. Daarvoor moet de jeugdopleiding veranderd worden.

Verder geeft cruijff aan dat ze de bal niet 3x rond konden spelen tegen real en jij geeft als antwoord daarop : of ajax na zo'n lange afwezigheid real van het veld moet spelen. Dat is het punt niet. ajax kan altijd van real verliezen maar het gaat op de manier waarop. Zonder suarez blijft er een heel matig voetballend elftal over. Snel de lange bal hanteren en hopen dat er voorin wat moois mee gebeurd.

Ik als Heerenvener volgde ajax altijd vanwege het mooie voetbal, de laatste jaren kan je beter naar twente kijken als je voetbnal wilt zien.

Column verder wel goed geschreven ookal ben ik het overal met je oneens

Ik heb er te weinig verstand van denk ik. Maar ik weet wel, dat Cruijff of ajacied 023 er alle twee wat van kunnen..en waar moet je dan achter gaan staan he, 1 ding weet ik wel..en dat is puur gevoel..
Sinds 2003 Geniet IK Weer EEN Beetje VAN Ajax!! We hebben 6 magere jaren gehad! We kunnen niet in 1 x oogsten! Het is in opbouw! Denk je dat het bestuur wat er nu zit..geen verstand van zaken heeft?? Denk je dat ze niet met de jeugd bezig zijn op een positieve manier?? Denk je dat ze financieel niet leuke plannen hebben?? Wij zitten allemaal in de vergaderruimte..cruijff ook...maar precies weten hoe het zit? nou...volgens mij niet..gevoel..cruijff praat en beredeneerd met zijn gevoel..ajacied daaropvolgend ook! En ik daaropvolgend oook weer...ik ben ajacied, en ik voel me lekker..er zal maar 1 oplossing zijn. Talenten + Nieuw Beleid voor alle clubs in europa. Denk dan aan een 7+4 regel of 6 + 5, duidelijke afspraken maken over salaris. Gelijk trekken voor alle clubs..dan gaan we weer met ons hart kiezen voor een club! Dan komt er weer passie...maar mijn overtuiging is..hier kan Ajax niets aan doen op dit moment..zonder die regel is het hopen op zeer talentvolle jeugd. Mvg een fijne wedstrijd tegen Utrecht

Hoveel punten moet ajax nog verspelen en hoeveel lamlendig voetbal is er nog nodig om ajacied023 op z'n knieën te laten verklaren dat Cruijff toch gelijk had. Het is toch werkelijk schandalig dat met zoveel geld zo weinig wordt gepresteerd. Ajax is chronisch ziek en blijkbaar heeft alleen Cruijff dat door. Naar een profeet wordt in eigen land nooit geluisterd.

Reageer

Je moet inloggen om te reageren. Heb je nog geen account? Dan kun je je gratis registreren. Inloggen

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren