Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

De beroemde linkse cultclub die de wereld verovert door morele piraterij

Laatste update:

De voetbalhistorie is er een waar al eeuwenlang aan gepend wordt. Vele verhalen over bijvoorbeeld clublegendes, onvergetelijke bekerzeges of historische titelraces blijven hangen, maar evenzoveel kronieken raken vergeten in de massa. In de rubriek Football Chronicles zorgt Voetbalzone ervoor dat de verhalen die een eeuwige plek in ons geheugen verdienen, die ook krijgen. Dit is het verhaal van FC St. Pauli, de beroemde cultclub uit Hamburg die bekendstaat om zijn linkse karakter en waar regenboogvlaggen en antiracistische spandoeken de tribunes kleuren.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ben er een aantal jaren geleden ooit geweest tijdens een vrijgezellenweekend. Kende de club als cultclub maar kwam er daar pas achter waar ze eigenlijk voor staan. Was een verrassende en mooie ervaring.

Gelijkheid voor iedereen en mensen beoordelen op hun acties ipv afkomst, geaardheid, godsdienst of gender is de basis van een betere wereld. Eigenlijk zouden de spelers geen regenboogband moeten dragen maar zouden ze bij het stadion uitgedeeld moet worden aan ieder die er een wil. Dan pas zul je zien hoeveel normaal denkende mensen er ook gewoon naar het stadion gaan en komt de voetballerij wellicht ooit af van het racistische en homofobe imago.

18 september 2023 om 14:36

Grotendeels met je eens hoor, alleen 'normaal denkend' vind ik een beetje een gevaarlijke term. Normaal denken is een subjectief begrip en die kun je niet alleen aan mensen met bepaalde opvattingen toewijzen.

Voor mensen die wat minder vrolijk worden van homoseksualiteit of die andere meningen hebben moet ook plek zijn. Zolang je anderen in hun waarde laat om hun leven vrij in te vullen doe je wat dat betreft alles goed.

Zodra je een ander in zijn/haar vrijheid gaat beperken ga je je boekje te buiten. Het zal nooit mijn doel zijn om iemand die erg christelijk is ervan te overtuigen dat homoseksualiteit aangeboren is. Zolang ze maar accepteren dat andere mensen hun eigen levensvisie mogen uitoefenen, net zoals zij dat ook mogen.

18 september 2023 om 14:58

Feye_88
"voor mensen die wat minder vrolijk worden van homoseksualiteit of die andere meningen hebben moet ook plek zijn"
Die is er ook. Al die andere clubs waar ze homo's elke week verrot schelden.

18 september 2023 om 15:07

Hij omschrijft normaal denken echter wel gewoon als gelijkheid voor iedereen en mensen beoordelen op hun daden.

Lijkt me geen gevaarlijke omschrijving, maar een normale.

18 september 2023 om 15:50

Tja, het is wat multi-interpretabel. Maar hij wil regenboogbandjes uitdelen omdat je dan kunt zien hoeveel 'normale' mensen er ook naar het stadion komen. Maar vooruit, ik ga er met je mee vanuit dat hij jouw omschrijving bedoelt.

18 september 2023 om 16:11

Daar doelt hij eerder op het feit dat er wat een stigma over de voetbalsupporter hangt maar dat er ook veel normale (lees niet intolerante mensen) naar een stadion komen.

18 september 2023 om 16:20

Misschien is “normale mensen” niet heel goed gekozen. Had wellicht tolerante mensen moeten zijn. Ik bedoel in ieder geval een tegengeluid tegen de mensen met racistische of homofobe spreekkoren. De meerderheid (ook in stadions) is hier gewoon tegen en het zou mooi zijn als die zichtbaar zijn.

Daarnaast mag je ook geloven wat je wil maar geloof en acties liggen wel dicht bij elkaar. Maar als een Kokcu zegt iedereen te accepteren en respecteren en dat gewoon ook in zijn acties doet hoeft hij niet zo’n bandje van mij te dragen. Zou het wel mooi vinden als hij de band wel zou dragen overigens.

18 september 2023 om 16:28

@feyeTolerantie voor de intoleranten. Dat is het pad naar het verlies van vrijheid. Het zou logischer zijn om de verantwoordelijkheid bij de intoleranten te leggen in plaats van ze te excuseren met onze tolerantie waardoor ze dus denken dat het compleet oké is. Ik vind dat je helemaal niemand hoeft te tolereren die denkbeelden hebben die anderen potentieel zoals historisch is gebleken tot vandaag de dag, anderen de vrijheid beperken.

18 september 2023 om 16:43

Je hebt mn tekst denk ik niet helemaal goed gelezen. Zolang iemand zijn/haar denkbeelden bij zichzelf houdt en die niet aan anderen opdringt mag diegene denken wat hij wil.

Ik vind tolereren overigens een akelig woord. Dat is alsof je iemand anders aan het goed- of afkeuren bent. Ik hoef niemand te tolereren. Ik hoef alleen anderen te respecteren. En ik verwacht van anderen dat ze mij respecteren. Dat is een vrij land.

Iedereen die iemand anders zijn denkbeelden niet gunt is per definitie intolerant. Het gaat erom dat we vrijheden bewaken. Niet dat we denkbeelden bewaken.

18 september 2023 om 17:15

@scunmyman Wat zijn tolerante mensen, waar ligt daarin de grens? Homoseksualiteit etc vind ik de normaalste zaak ter wereld. Transgenders denk ik dan weer anders over, ben ik dan niet tolerant en moet ik mijn eigen beeld en mening opzij schuiven omdat een ander de wereld anders ziet? Maar ik vind wel dat iedereen zichzelf moet kunnen zijn en maak me er niet zo druk om zolang ze andersom ook anderen in hun waarde laten (wat vaak genoeg niet gebeurd).

Het grappige is dat dit andersom nooit besproken wordt hoe intolerant een hele hoop mensen van de lhbtq zijn wanneer je de wereld niet exact op dezelfde manier ziet. Werkt namelijk twee kanten op. Dus wat houdt normaal of tolerant precies in?

18 september 2023 om 17:15

Als je iemand respecteert dan tolereer je ‘m toch ook meteen? Het begint bij tolereren daarna accepteren en dan kun je pas gaan respecteren.

18 september 2023 om 17:38

@scummy dan zijn wij het eens met elkaar. Maar een hele hoop mensen vinden mij niet tolerant wanneer voor mij een trans vrouw nooit een echte vrouw zal zijn. Het hebben van een andere mening ook al respecteer je ze vinden mensen al intolerant, conservatief en extreemrechts tegenwoordig. Ben blij dat er nog mensen als jij zijn.

18 september 2023 om 17:39

@feyeIk heb je tekst vrij goed begrepen en 'denkbeelden bij zichzelf houden' verandert niks aan het feit dat als je realistisch bent je weet dat een te grote groep van die mensen als ze de mogelijkheid hadden om te stemmen op een partij die dit niet doet, zij dit doen. Dat zie je dus consistent gebeuren, ondanks dat ze hun 'denkbeelden voor hun houden', wat vooral betekent dat ze het in stilte doen en dat is velen malen gevaarlijker naar mijn idee, omdat je dan geen weet hebt van hoe iedereen denkt.Als iemand die geen fan is van homoseksualiteit geen probleem heeft om een homoseksueel aan te nemen in zijn bedrijf, dan zie ik geen problemen.Maar in praktijk, zal dat vooral gewoon gebeuren, omdat ze dus geen fan zijn van homoseksuelen en dan maakt het bar weinig uit dat ze het niet eerlijk in het gezicht zeggen van de persoon in kwestie.Dat maakt het in mijn ogen kwalijker.

18 september 2023 om 18:32

Voor mensen die minder vrolijk worden van homosexualiteit is ook een plek. Buiten europa en eigenlijk het westen. Genoeg plek om te wonen en je lekker met gelijk gestemde te verenigen.

18 september 2023 om 18:40

Hoe kom je erbij dat de "intolerantie" van de lhbtq nooit besproken wordt? Ben je vandaag voor het eerst op internet?

18 september 2023 om 20:26

Ik denk dat het onmogelijk is om geen mening te hebben. Het verschil zit ‘m voor mij in het anders behandelen of beledigen. Stel jij bent tandarts of je werkt als ober in een restaurant en jij zegt ik help je niet omdat je transgender bent. Je mag hier niet zijn want je bent anders of beledigt iemand puur om die reden dan vind ik dat heel naar en onnodig.

Ik snap zoveel keuzes van mensen niet of vind iets raar of niet mooi. Maar als die mensen er gelukkig mee zijn én ze doen er andere geen kwaad mee dan moeten ze vooral doen wat hun gelukkig maakt.

19 september 2023 om 14:17

"transgenders denk ik dan weer anders over, ben ik dan niet tolerant"

Klopt.

"en moet ik mijn eigen beeld en mening opzij schuiven omdat een ander de wereld anders ziet?"

Nee, dat moet je niet. Het is niet strafbaar om een mening te hebben. Mensen willen alleen altijd een mening hebben en daarboven op dat men negeert dat het betekent wat het betekent.

Je wilt extra slagroom op jouw taart zonder dat mensen gaan zeggen dat je gulzig bent. Ik heb dan zoiets iets van "accepteer wat het is en heb daar vrede mee". Als ik niet wil opstaan voor een oud vrouwtje in de metro, dan ben ik een eikel. Als ik geen eikel genoemd wil worden, dan sta ik op. Maar ik blijf liever zitten. Dus dan ben ik oke ermee met een eikel te zijn. So what? Mensen willen te graag de good guy zijn in het verhaal en ergens is het ironisch, want dit zie je bij mensen die vaak naar anderen wijzen van "je mag niks meer of je wordt gecanceled", maar wanneer je een kip een kip noemt, dan gaan ze zelf janken. Ik zou meer respect hebben ervoor wanneer ze volledig achter hun mening staan inclusief de reactie die ze erop zullen krijgen, maar dat is altijd teveel gevraagd van de medemens.

18 september 2023 om 14:55

Dus dan moet ik een regenboog band omdoen, omdat ik anders niet normaal denkend ben?

18 september 2023 om 14:59

heide040 dat staat er niet. Al is me niet helemaal duidelijk wat er wel staat.

18 september 2023 om 15:41

Wat er staat is dat je ervoor kan kiezen om die regenboogband om te doen, zodat eens een keer echt duidelijk wordt hoeveel mensen wel of niet voor de acceptatie van homo's zijn. Dan zal het nog steeds niet echt duidelijk worden, maar een beter inzicht zal het wel verschaffen. Verder verplicht helemaal niemand je ook daadwerkelijk die band aan te nemen.

18 september 2023 om 16:23

Nee, ik bedoel dat het mooi zou zijn als zo’n racistische puber die gisteren bij de bus stond zou zien hoeveel mensen een andere mening hebben. Als jij om principiële redenen die band niet wil dragen vind ik dat ook prima (voor hoever mijn mening wat waard is) en kun je prima normaal denkend zijn.

Op het moment dat je andere mensen niet in hun waarde laat en actief tegen bepaalde groeperingen gaat afzetten dan ga je in mijn boekje de lijn over naar niet normaal denkend.

18 september 2023 om 16:39

Je snapt dat je hiermee alleen maar meer polarisatie creëert?

18 september 2023 om 16:52

Polarisatie tussen een klein groepje rascisten en homofobe mensen en een grote groep die wel iedereen accepteert?

Lijkt me juist een dialoog wat je op gang wil brengen om die eerste groep zo klein mogelijk te maken.

19 september 2023 om 09:09



Even een aantal check vragen:
Denk jij / vind jij dat iemand die geen regenboogband wil dragen, racistisch en homofoob is?
Denk jij / vind jij dat mensen die geen regenboogband willen dragen niet normaal denkend zijn?

Wat jou betreft heeft de voetbalwereld het imago van racistisch en homofoob. Dat is natuurlijk subjectief. Mijn imago van voetballerij is dat het een geweldige sport is, met fantastische sfeeracties die vele mensen wekelijks verbindt. Het is wel een enorme geldmachine geworden. En ja, er zijn zeker incidenten die uitgebannen moeten worden.

Ik denk dat je die incidenten niet met een regenboogband te lijf moet gaan. Dader(s) oppakken en stadionverbod. Als anderen zien dat hun maat er niet meer bij is, gaat men wel nadenken.

19 september 2023 om 13:00

Het een sluit het ander niet uit hé. Aan de ene kant is voetbal imo de mooiste sport ter wereld met vaak een geweldige sfeer, aan de andere kant gebeurt het helaas nog te vaak dat er homofobe/racistische spreekkoren en uitspraken te horen zijn in de voetbalstadia.

Of, je weet toch, sport en politiek gescheiden houden?

Geuzennaam en affiliatie tot daaraan toe, maar om een ideologie uit te dragen als club om sociale normen en waarden te veranderen gaat mij persoonlijk te ver.

What's next?

18 september 2023 om 15:26

Want? Dat is toch een prima gedachte? Sociale normen en waarden mogen best wat veranderd worden momenteel.
Als je daar wat aan wilt doen, is een sportclub toch uitermate geschikt daarvoor? Beter dan op de A12 gaan staan met een paar honderd medestanders.

18 september 2023 om 15:29

Jij noemt vrijheid voor iedereen een ideologie? Het gaat jou te ver dat een voetbal club open staat voor vrijheid voor iedereen? Tegelijkertijd vind je waarschijnlijk ook dat betaald voetballers een voorbeeld functie hebben, dan ben ik wel benieuwd naar welke maatstaaf.
Dan vraag je ook nog eens om sport en politiek gescheiden te houden wat natuurlijk een utopie is daar 95% van de sport door de politiek gefaciliteerd wordt.
Kortom mooi verhaal
St. Pauli staat voor iets waar de hele samenleving voor zou moeten staan ruimte voor iedereen in gelijke mate van vrijheid

18 september 2023 om 15:42

In principe zijn het de fans die die ideologie uitdragen en die hebben daar alle recht toe. Vervolgens speelt een club in op de wensen van hun fans (dus, zonder fans geen club) en zo ontstaat zoiets. Je hoeft het ook niet te supporten, er is nog een prachtige andere club in Hamburg.

18 september 2023 om 15:47

Maar als je niks met de ideologie van een club hebt, dan ben je er toch ook geen fan van?
Zo moeilijk lijkt het me niet.. er is nog wel een club in Hamburg waar je wellicht meer mee hebt.

18 september 2023 om 15:47

@mabsstract

Bijzonder dat je het 'te ver' vindt gaan dat mensen hun meningsuiting uitdragen. Is dat nou niet precies waar vrijheid van meningsuiting voor bedoeld is?

18 september 2023 om 16:37

@mabsstractVoetbalclubs die in een sport die heel de wereld bevat uitdragen dat iedereen gelijk is.Noem jij 'iedereen is gelijk' een ideologie? Ik bedoel stel je eens voor ja dat het daadwerkelijk een ideologie zou zijn waar iedereen dezelfde vrijheid en rechten ervaart als de persoon naast hem?What's next? Mensen die elkaar weer gedag zeggen op straat? De anarchie.

19 september 2023 om 13:59

"of, je weet toch, sport en politiek gescheiden houden?"

Voetbalclubs zijn een afspiegeling van een gemeenschap, een samenleving, soms zelfs een heel land. Het is onmogelijk om in de gehele sport het voor elkaar te krijgen dat het volledig gescheiden is van politiek. Zie Joegoslavië, hun oorlog begon letterlijk dankzij een voetbalwedstrijd tussen Dinamo Zagreb en Rode Ster Belgrado/crvena Zvedza. Het is iets dat inherent is aan elke vereniging.

Vond het er niks aan, kreeg daar nou echt het gevoel dat ze het cult zijn belangrijker vinden dan een club/fan etc te zijn. Waar ze zijn doorgeslagen met de ideologie door de strot te duwen.

18 september 2023 om 16:41

@salerno

Wat voor ideologie? Dat iedereen dezelfde vrijheid en rechten verdient als de persoon naast hun?

Is dat een ideologie? Klinkt meer als iets wat hopelijk elke ouder tegen zijn kind zegt.

Ik vraag me echt heel erg af waarom je het hiermee oneens zou zijn, tenzij je vind dat niet iedereen dat verdient natuurlijk.

18 september 2023 om 16:44

Heb je enig idee hoe extreem geweldadig links radicalen zijn? Die lopen er nl meer dan genoeg daar.
Dat zijn de mensen met bivakmutsen bij de 1 mei demonstraties.
En als je het niet eens met de standpunten van hen bent qua kraken ze jou in elkaar willen meppen.
Onder de noemer dat je een kapitalist bent en ze zetten je vaak weg als racist blabla.

18 september 2023 om 17:56

@dsalerno

Dat is drogredenering. Als ze 'extreem geweldadig' waren dan konden we geen week en geen maand doorkomen dat zij geweld toepassen. Je weet ook dondersgoed dat het een minuscule groep is op basis van een land. Het is zelfs feitelijk waar dat er velen malen meer extremistisch rechtse mensen zijn, maar zij zien dat toevallig zelf nooit als extremistische gedachtengang, terwijl het gewoon dezelfde munt maar de andere kant is. Dan betrek ik nog niet eens landen als Amerika, Engeland, Frankrijk, Italië en Oost-Europese landen erbij of wereldwijd.

Conservatief extremisme is gedurende de geschiedenis van mensen vrijwel altijd het gevaarlijkst geweest van de bourgeoisie tot de kerk tot de normale man die vonden dat gelijke rechten echt abnormaal is. Liberaal extremisme was gedurende de geschiedenis dat gene wat er tegen streed en daarom extremistisch werden genoemd door de conservatieven, omdat die logischerwijs, nooit uit eigen wil een duimbreed toe gaan geven, want anders zouden ze niet conservatief zijn.

Martin Luther King en zijn volgers werden ook extremistisch genoemd door de groep die letterlijk wetten in stand wilden houden die hen rechten ontnamen.

Was dat ook een cult? Of mensen die hun morele waarden wel op orde hebben?

19 september 2023 om 13:02

Dat maakt de club volgens velen juist zo mooi. Hun normen en waarden staan op plek 1, het voetbal op plek 2. Geen club op aarde te vinden waar voetbal zo'n bijzaak is.

En toch hoef ik dat hele politiek correcte niet op de tribunes te zien of überhaupt in het openbaar!
Respect kun je niet opdringen, enkel afdwingen! Dat gaat bij mij niet lukken als ze die onzin continu je strot doorduwen!!

19 september 2023 om 11:41

Kan ik snappen maar ik denk dat je nu voornamelijk veel incorrecte dingen op de tribunes hoort. Dan is het belangrijk om een tegengeluid te laten horen voordat mensen denken dat dat normaal is.
Als er geen racisme op de tribunes of in de samenleving zou zijn hoeven de spelers ook niet iedere keer voor dat bord op de foto.

19 september 2023 om 17:21

Je bent 31 (volgens je profiel), dus geen idee wat er plaats moet vinden willen ze je respect hebben afgedwongen. Ik ga er dan ook gewoon vanuit dat het uberhaupt nooit gaat lukken en je zelf er niet echt open voor staat.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren