Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Cruijff: ‘Daarom is het leuk dat de handbalvrouwen het wel beheersen’

Laatste update:

Tot verrassing van velen reikten de dames van het Nederlands handbalteam tijdens het WK in Denemarken tot de finale, die zondag helaas gewonnen werd door Noorwegen. Johan Cruijff is niettemin van mening dat de selectie van bondscoach Henk Groener als voorbeeld kan dienen voor veel ploegen uit de voetbalwereld. “Ik heb opnieuw gemerkt hoe je van andere sporten kunt leren.”

/

Cruijff maakt in zijn column in De Telegraaf duidelijk dat hij trots is op Groener, die als Master in Coaching verbonden is aan het Johan Cruyff Institute en die volgens de voormalig topvoetballer een rustige en intelligente coach is, ‘die heel goed weet waar hij het over heeft’. “Iemand die zijn team laat handballen, zoals ik dat graag ook bij het voetbal zie”, benadrukt Cruijff. “Bij de handbalvrouwen is me bijvoorbeeld opgevallen dat iedereen altijd in beweging is.”

“Niemand, met of zonder bal, staat stil. Zelfs de keepster niet. Daarom is de omschakeling van Nederland zo effectief. Iedereen is altijd onderweg.” In de voetballerij beheersen eigenlijk alleen Bayern München en Barcelona die speelwijze. “Dan is het excuus dat die ploegen zulke exceptionele kwaliteiten hebben dat je andere teams daar niet mee moet vergelijken. Daarom is het leuk om te zien dat de handbalvrouwen het wel beheersen, wat bewijst dat het vooral een kwestie van trainen en instelling is.”

Ben je het met Johan Cruijff eens?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

From Sergiño, to you | PSV
Reacties

en gelijk heeft ie.

Ik zat vrijdag voor de verandering bij Emmen in het stadion. Das gewoon om te huilen.
En als je dan hoort dat die jongens 4x in de week 1,5 uur trainen, maar dat de meesten wel full prof zijn dan val je toch van je stoel af.

Gewoon om half 9 op de club melden en om 5 uur naar huis.
Uren maken...trainen...slijpen....beter worden....krachttraining erbij.

Zo moeilijk is het allemaal niet. En dat ze ook met meer trainen niet zo goed worden als Messi snap ik ook wel, maar ze worden er wel beter van.

21 december 2015 om 09:56

Je hebt trainen en je hebt trainen. Als je 1,5 uur niet effectief traint heeft het weinig zin. Als je 1,5 uur traint op goal schieten lijkt het veel maar is totaal niet effectief.

We lijken in Nederland een beetje stil te staan op het gebied van opleiden en trainen. We innoveren niet meer.

21 december 2015 om 10:12

1,5 uur trainen is sowieso niet veel.

Maar dat het ook uitmaakt wat je doet op training klopt natuurlijk.

21 december 2015 om 11:24

4x 1,5 uur trainen is natuurlijk buitengewoon weinig. Daar moet dan alles in vallen? Zowel technisch, tactisch als de gerichte krachttraining? Kom op, een beetje topsporter zou toch snel het dubbele moeten halen per week. 4x 1,5 uur gerichte training op het veld en daarnaast 4x gerichte krachttraining lijkt mij normaler.

21 december 2015 om 13:50

zelfs dat vind ik nog niet veel. Je kunt rustig 1x per dag flink hard trainen.
En daarnaast nog een techniek training, standaard situaties oefenen enz..
Plus dan uiteraard nog krachttraining.

21 december 2015 om 14:00

Wat noem jij een dag flink trainen ? Dat je 8 uur per dag achter een bal aan rent ? Of 4 uur achter een bal aan rent en dan nog een uurtje krachthonk per dag ? En dan nog een uurtje techniek training ? Die laatste twee zouden kunnen maar leg dan eens uit wat je bedoeld met een hele dag trainen ? Das fysiek en mentaal gewoon onmogelijk voor 99,9 procent van alle mensen op aarde!

21 december 2015 om 14:54

ja ik heb het toch ook over techniek training en standaard situaties en zo.

Natuurlijk kun je niet de hele dag sprintjes trekken.
Maar dat zeg ik...als je in de ochtend training het conditiewerk mee pakt, kun je s middags rustig op techniek trainen en dode spelmomenten.

21 december 2015 om 10:35

@babymongo

Ik vind de uitspraak die Gert-Jan Verbeek ooit deed altijd wel erg interessant. Hij zegt namelijk dat je maar weinig talent nodig hebt om profvoetballer te worden, maar dat je vooral over de juiste instelling en voldoende werklust moet beschikken.

Ik geloof ook echt dat daar een kern van waarheid in zit. Wanneer je maar genoeg in jezelf investeert en hard genoeg traint kun je ver komen. Er zijn spelers die puur op wilskracht en investeren in zichzelf wereldtop zijn geworden en er zijn ook veel spelers die barsten van het talent, maar waar je uiteindelijk niks meer van hoort.

Dit handbalteam werd op voorhand ook niet bestempeld als titelkandidaat, maar stonden toch mooi in de finale.

21 december 2015 om 11:12

Maar die moeten wel het talent bezitten om bij een profclub. Je komt er niet door bij je plaatselijke vereniging hard te trainen en er eigenlijk weinig van kunnen. Maar ik snap wel wat verbeek bedoelt en denk dat hij ook wel gelijk heeft

21 december 2015 om 11:48

Dat is niet per se een uitspraak van Verbeek. Dat zegt Cruyff al veel langer (zoals eigenlijk altijd wanneer het op voetbal aankomt). Cruyff stelt dat topsport 30% talent en 70% mentaliteit is (of zoiets geloof ik). Heeft ie zoals altijd gelijk in.

21 december 2015 om 11:52

@hvv@11

Absoluut, hij zegt ook niet dat je helemaal geen talent moet hebben. Je moet natuurlijk wel degelijk iets met een bal kunnen. Wat ik meer bedoel te zeggen is dat er voor veel spelers en ook clubs echt veel meer uit te halen valt.

21 december 2015 om 11:58

@leidsehood

Als jij zegt dat Cruyff dat al langer roept geloof ik het gelijk. Ik heb het alleen toevallig door Verbeek horen zeggen. Ik geloof hier ook wel echt in. Hoe cliché het ook is, met talent alleen kom je nooit aan de top dus ook de stelling 30% om 70% geloof ik zeker.

Alhoewel dit riekt naar preken voor de eigen parochie..

Ik moet zeggen dat ik mij ergens wel kan herkennen in de kritiek.

Bijvoorbeeld Ajax (dat zijn de wedstrijden die ik kijk, ik kan daarom minder goed over andere ploegen oordelen). Als je ziet hoe weinig er bewogen wordt zonder de bal. Dat is bijna om te janken zo slecht.

Iemand geeft een pass en lijkt te denken "tot zover mijn taak, ik wacht nu even af wat de rest doet". Degene die de pass ontvangt heeft vervolgens een probleem, zijn collega's staan stil en wachten op de bal. Vervolgens denkt deze speler "ik kan de bal niet kwijt, ik geef de bal weer terug aan persoon A" . Persoon A stond apathisch te kijken naar persoon B en krijgt nu de bal. Schiet in paniek want hij heeft er niet over nagedacht dat hij de bal terug gaat krijgen. Vervolgens geeft hij een risicoloze pass terug op een linie achter hem. En vervolgens wordt dit patroon keer op keer herhaald.

Niemand biedt zich aan. Als iemand een pass geeft moet je vooruit denken, bewegen en jezelf vrij spelen. Situaties creëren dat je ruimte kan maken. Er lijkt zo achterlijk weinig op bewegen zonder bal getraind te worden. Waardoor het positiespel statisch en om te huilen is.

Zo heb ik gisteren darts zitten kijken en heb ik gezien dat die darters veel vaker de pijl in het juiste vakje gooien dan voetballers de bal in het doel schieten. Terwijl de fysieke gesteldheid van veel darters minder is. Daar kan het voetbal wat van leren. Dat geconcentreerde van het gooien van dubbel 16, terwijl achter je 5.000 man zich volgiet met bier, en voor de darter en zijn pijl alleen de dubbel 16 telt. Mooi man, volstrekt onvergelijkbare sporten met elkaar vergelijken en daar vervolgens conclusies uit trekken die toevallig heel positief zijn voor de school waar jij jouw naam aan hebt verbonden

21 december 2015 om 09:58

Alhoewel ik je standpunt begrijp. An sich lijkt handbal qua sport wel op voetbal. Je moet overspelen, omschakelen en op goal schieten. Verschil is wel dat er meer ruimte is op een voetbalveld. Aan de andere kant zou dat bewegen zonder bal weer makkelijker moeten maken.

21 december 2015 om 10:01

Hier sla je de plank volledig mis. In grote lijnen is er wel degelijk een vergelijking te trekken tussen voetbal en handbal (voorbeeld: bewegen zonder bal).
Blijkbaar is het voor sommigen toch moeilijk om Johan gelijk te geven.

21 december 2015 om 10:02

Kijk je kan ook zoals jij bij alles wat Cruijff zegt of schrijft de negatieve en belachelijke inval hoek pakken maar hij heeft gewoon een punt. Je kunt leren van andere sporten en je bent juist naïef als je denkt dat voetbal en andere sporten niets gemeen hebben qua ontwikkeling. Maar het is Cruijff dus past verder denken even niet in jou straatje.

21 december 2015 om 10:06

Ja, je kan er zeker wat van leren, maar zodra er iemand in de organisatie stapt van Ajax, iemand met de nodige academische titels én organisatorische ervaring, dan is Cruijff de eerste om hem belachelijk te maken omdat hij gestudeerd heeft. Denk eens aan hoe er met Ten Have is omgesprongen bijvoorbeeld, zijn titels werden nota bene tegen hem gebruikt, tot op het onbeschofte af. Maar nu de handbalcoach toevallig een deeltijd cursus heeft gedaan bij de Cruijff school is hij een voorbeeld voor het voetbal.

21 december 2015 om 10:31

Met Ten Have heb je zeker een punt en het is ook echt niet zo dat hij altijd de juiste keuzes qua mensen maakt maar hij kiest nu niet toevallig iemand maar een persoon die hij jent en succesvol is. Je neemt meestal iemand als voorbeeld die je kent en relevant is om je punt te maken. Hij heeft niet voor niets zijn Academy opgezet omdat hier echt in gelooft en aan andere om daar het stukje juiste uit te halen.

21 december 2015 om 10:43

Ja, misschien is deze coach wel een bekende van Cruijff, al sluit ik ook niet uit dat ze elkaar niet of nauwelijks kennen. Maar ik lees vooral wat over het voorbeeld van altijd in beweging zijn, dat is niet typisch voor het Nederlandse team, dat doet elk handbalteam. Net als bijvoorbeeld bij zaalvoetbal, daar is ook veel meer beweging dan bij veldvoetbal. Daarom voelt het voor mij wel erg opportunistisch dit. Als het Nederlandse team er in de eerste ronde uit was gevlogen, was het nooit door Cruijff als voorbeeld aangehaald natuurlijk.

Volgens mij nog geen twee weken terug verklaarde Cruijff dat iemand die 11 of 12 kilometer liep in een wedstrijd er door hem altijd uitgehaald zou worden, want 8 á 9 is voldoende als het tactisch goed staat. Nu gaat het weer om altijd in beweging zijn. Misschien gaat de nuance verloren door Jaap de Groot, misschien komt het door wat we in dit artikel lezen, maar het voelt voor mij heel erg alsof hij alles maar zijn kant op praat.

21 december 2015 om 11:17

Spijker op zijn kop. Vroeg mijzelf ook al af welk handbalteam dit niet doet.

21 december 2015 om 12:03

Er zit natuurlijk wel een verschil tussen altijd in beweging zijn en 12 km lopen. Cruijff zij vroeger ook al dat je de bal het werk moet laten doen, daar is niets nieuws aan.

21 december 2015 om 12:26

Ach, Cruijff zei ook dat Xavi de man was die de minste meters maakte aan de vooravond van de CL finale in 2011. 3x raden wie in de finale met afstand de meeste km op z'n naam had staan.

Overigens is het kijken naar andere sporten natuurlijk wel zinvol, dat weten de Russen en Oostblokkers maar al te goed. Die expirimenteerden daar volop mee in de jaren zestig, zeventig (met name Lobanowski stond erom bekend dat ie o.a. veel naar rugby en ijshockey had gekeken).

22 december 2015 om 00:46

Goh, ben ik het vrijwel altijd met je eens, maar dit keer niet. Het gaat natuurlijk om effectief lopen. Zo creeer je openingen en kansen. Dat zie je bij Feyenoord bijvoorbeeld veel te weinig. Alleen Elia probeert combinaties aan te gaan. Maar de rest beweegt niet mee. Gaten trekken en doorbewegen zorgt voor diepte in het spel. Bij Barca zie je hoe gemakkelijk zij kansen creëren. Bij Feyenoord zie ik vrij weinig mooi uitgespeelde aanvallen. Als die er zijn, komt dat door Gustafson.

21 december 2015 om 10:08

Natuurlijk kun je niet alle sporten zomaar met elkaar vergelijken maar het is ook te kortzichtig om te denken ‘die sport is anders dus ik heb er niets aan’. Goede elementen van de ene sport kun je echt wel toe proberen te passen om een andere sport. Misschien dat darters wel bepaalde technieken hebben om je volledig af te sluiten van de buitenwereld; dat kun je bij het nemen van een penalty misschien ook wel toepassen. Hockeyers hebben misschien trainingsvormen die ook met een kleine verandering in het voetbal gebruikt kunnen worden dus waarom zouden we niet ook naar handbal kunnen kijken? Feit is dat dit veel dynamischer oogt dan voetbal en dat er heel veel tempoversnellingen in de aanvallen zitten.

21 december 2015 om 10:17

Ik weet wel zeker dat we veel kunnen leren van andere sporten in het voetbal, alleen vind ik dit er wel met de haren bij getrokken. Het handbalspel van de Oranjedames was dit toernooi niet revolutionair ofzo, die speelde handbal zoals handbal al jaren wordt gespeeld.

Daarnaast is Cruijff de eerste om iemand zonder voetbalachtergrond volledig af te zagen als hem dat zo uitkomt, maar wanneer het tegenovergestelde hem uitkomt (we kunnen iets leren van, heeeel toevallig, een oud-student van mijn school) dan verklaart hij rustig dat het voetbal de blik naar buiten open moet houden. Ik heb het idee dat Cruijff alles probeert recht te praten zodat het in zijn straatje past.

21 december 2015 om 12:11

"ik heb het idee dat Cruijff alles probeert recht te praten zodat het in zijn straatje past."

Zo kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat jij tot de categorie mensen behoort die bij voorbaat alles afkeuren als het uit de mond van Cruijff komt.

Nergens beweert hij dat de oranjedames revolutionair hebben gespeeld. Echter is het wel zo dat ze een zeer puike prestatie hebben geleverd door jaren keihard te trainen. Dat Cruijff iemand afzaagt mag dan zo wezen maar dat doen de meeste mensen als een snotneus meent het beter te weten dan iemand die zich ruimschoots bewezen heeft, daar is niets vreemds aan.

21 december 2015 om 12:24

Twee weken terug had hij het in zijn column er nog over dat hij een speler die 11 of 12 km liep per wedstrijd meteen zou wisselen, want 8 á 9 was genoeg als het tactisch stond. Nu is het weer het altijd in beweging zijn, ook zonder bal en zelfs de keeper moet bewegen. Het is misschien de schrijfstijl van Jaap de Groot, maar het is in mijn ogen je reinste opportunisme om nu de prestaties van de handbaldames er zo met de haren bij te slepen. En ondertussen jezelf nog even een veer in het achterste plaatsen door de cursus van de coach aan te halen, aan toevallig jouw eigen school. Het voelt alsof hij even makkelijk wilt meeliften op het handbalsucces.

Ik keur niet bij voorbaat alles af wat Cruijff zegt, maar vind dat mensen juist veel te blind achter hem aan lopen. Denk eens kritisch na, lees zijn woorden aandachtig en vergelijk die met wat hij eerder heeft geschreven. Dan kom ik toch wel de nodige tegenstrijdigheden en onzinnigheden tegen. Nu is die Groener een goede coach, en wordt zijn opleiding aan de Cruijff school genoemd. Maar professor, doctor, meester Ten Have was volgens Cruijff een druiloor omdat hij geen voetbalachtergrond had. Dan verkondig je toch gewoon onzin?! Het ging nota bene om een bestuurlijke functie, en dan zou je bijkans de hoogst opgeleide man van Nederland in dat gebied even wegzetten als een onbenul. Maar een handbalcoach met een deeltijdpapiertje van de Cruijff school, is zo'n vent.

21 december 2015 om 11:57

Zum kotsen die mentaliteit om alles en iedereen die boven het maaiveld uitsteekt naar beneden proberen te halen. Accepteer nou eens dat Johan Cruyff, de grondlegger (mede- op zijn minst) van het Nederlandse voetbal, de beste Nederlandse voetballer aller tijden, een van de betere Nederlandse trainers aller tijden, de enige echte Nederlandse voetbalfilosoof, meer verstand van het spelletje heeft dan jij. Als hij zegt dat voetballers iets kunnen leren van handballers, namelijk dat ze meer moeten bewegen zonder bal, dan is dat zo. Als de bakker tegen je zegt dat je brood in de oven moet doen stop je het ook niet in de magnetron. Luister nou eens naar mensen die meer verstand ergens van hebben in plaats van ze meteen op voorhand al ongelijk te geven. Overigens heeft Johan Cruyff, zoals altijd, dit al perfect verwoord in een oneliner toen hij zei dat Nederlanders wanneer ze beginnen met ademen al "Ja maar" zeggen. Daarnaast is het toch logisch wat hij zegt. Wanneer je bijvoorbeeld naar Ajax kijkt dan is het toch duidelijk dat hun spel veeeel te statisch is en ze meer moeten bewegen zonder bal? Maar nee hoor, Johan Cruyff, die kan nooit wat goeds doen in de ogen van voetbalgodheid Baardgrasmus (wie kent hem niet). Heiligschennis is het.

21 december 2015 om 12:14

Tjonge jonge, je lijkt wel een religieuze fanaticus zoals je reageert Leidsehood. Als jij alles gedwee wilt volgen wat een ander jou voorschotelt, dan moet je dat vooral doen. Maar leg jouw volgzame manier van leven, zonder zelf nog kritisch na te hoeven denken, niet op aan anderen. Dat is een trekje dat je ook al deelt met religieuze fanatici.

Je mag best respect hebben voor de prestaties van Cruijff, maar als hij onzin verkondigt, dan hoeven we dat echt niet allemaal als zoete koek te slikken. En ik vind dat hij onzin verkoopt hier, maar ik moet dan zwijgen omdat het ZKH Cruijff is?

Als je echt zo volgzaam bent, en gevoelig voor de autoriteitsdrogreden, dan stond jij zeker ook aan de kant van Ten Have in zijn conflict met Cruijff? Immers, Ten Have is professor, doctor, meester in bedrijfskunde en heeft zijn sporen zowel bestuurlijk als academisch meer dan verdiend. Daar kan Cruijff natuurlijk nooit aan tippen. Of was je toen ook op de hand van Cruijff?

21 december 2015 om 12:32

Nee je hebt gelijk. Bewegen zonder bal, daar verkondigt Cruyff echt onzin. Gut, bewegen zonder bal, dat is zo 1980. Cruyff legt met een simpele vergelijking (dat is het mooie van Cruyff, hij houdt het altijd simpel zodat iedereen het zou moeten kunnen begrijpen, helaas blijkt dat niet voor iedereen te werken) precies de vinger op de zere plek van het voetbal van Ajax. Ajax speelt op balbezit, op de Cruyff manier zeg maar, uitgaan van je eigen kracht want zonder bal ken je niet scoren weet je nog. Alleen doen ze dat niet goed, want ze bewegen niet, of niet effectief genoeg, zonder bal. Ik kijk al jaren naar Ajax en vraag me af, wat gaat er mis? Cruyff legt 1 lullig verbandje met handbal en boem, alles is duidelijk. Middenvelders en aanvallers bij Ajax staan zo vaak stil, lopen niet in de ruimtes of komen de bal brengen waardoor degene zonder bal niet hoeft te bewegen. Het is zo statisch. En dat bedoelt Cruyff: er moet meer bewogen worden zonder bal. Klopt dus gewoon. Maar jouw god is je eigen wijsheid (of zonder spatie?) en die gaat je niet helpen bij het inzien van deze voetbalbriljantie. Ik zou willen zeggen, het is nooit te laat om het licht te zien, er is nog plek hier in de kerk van Cruyff, laat je bekeren!

21 december 2015 om 12:48

In het waterpolo bewegen ze ook zonder bal, niet in de laatste plaats omdat je anders verzuipt. Ik weet niet goed of je sarcastisch bent of serieus, maar Cruijff versimpelt zo ver dat het nergens meer op slaat. Was het bewegen de sleutel van het handbalsucces? Is het 1 op 1 vergelijkbaar met voetbal? Een handbalveld is kleiner, wedstrijden duren korter en zo kan je nog wel even doorgaan met vergelijkingen. En is het altijd in beweging zijn de sleutel tot een goede omschakeling? Altijd bewegen in inherent aan het handbal, ik weet niet of Cruijff gisteren zijn eerste wedstrijd zag, maar het was niet alsof de Nederlandse dames een primeur hadden met constant bewegen.

Had Cruijff iets willen doen aan het spel van Ajax, dan had hij met concretere voorbeelden moeten komen, noem man en paard, wie doet te weinig, wie snapt het niet en hoe moet het beter? Zeggen, ja kijk naar het handbal, zonder dat duidelijk is hoe je de lessen uit die sport dan in het voetbal moet toepassen, ja dat is wel heel makkelijk natuurlijk.

21 december 2015 om 12:51

Ja joh, Cruyff is het licht, de altwetende. Doe effe normaal man. Volgensmij was dit allang bekend en zegt hij hier iets wat hij al zovaak heeft gezegd. Cruyff haalt het alleen opnieuw naar voren, omdat deze handbalcoach een cursus op de Cruyff school heeft gevolgd.

21 december 2015 om 13:00

Precies dit dus, Psv1913.real. Cruijff is natuurlijk door Jaap de Groot gebeld vlak na die handbalfinale, zegt een paar dingen en daar maakt Jaap wel weer een verhaal van. Maar als het aan Leidsehood ligt mag je enkel reageren met 'amen' als Cruijff iets heeft gezegd.

21 december 2015 om 13:09

Dat zou inderdaad een beter passende reactie zijn dan die diarree die er nu wordt uitgespuwd over een toch vrij simpel en duidelijk verband dat Cruyff legt. Het doet er niet toe of de Nederlandse handbalvrouwen nu de eerste zijn die veel bewegen, en al die andere dingen die je opschrift zijn ook niet wat Cruyff hier zegt. Het valt hem op dat handballers veel bewegen om zo aanspeelbaar te zijn en hij denkt: dat mis ik in het voetbal regelmatig. Cruyff zegt al jaren dat spelers zonder bal moeten bewegen en dat ze met bal juist de bal het werk moeten laten doen. In wezen zegt hij niks nieuws dus, dat is ook niet nodig want het klopt gewoon. Jij haalt er vervolgens allemaal zaken bij, zoals de grootte van het veld en zwemmers die moeten bewegen om niet te zinken, maar Cruyffs vergelijking heeft alleen betrekking op: beweeg meer in het veld zonder bal zodat je beter aanspeelbaar bent en het spelletje sneller kan gaan. Ik denk dat dat een zinnige opmerking is, omdat voetballers vaak stilstaan zonder bal. Daarnaast vind ik 80% van de dingen die Cruyff zegt zinnig, en dat is bovengemiddeld veel voor iets dat in de Telegraaf staat.

21 december 2015 om 13:26

Over de Telegraaf ben ik het met je eens, maar ik vind dat je hier wel heel erg doorslaat met je adoratie van Cruijff. Je zegt mensen dat ze hun mond moeten spoelen, terug naar school moeten en weet ik veel wat. Dat komt gewoon een beetje ziekelijk over als ik eerlijk ben.

Jij denkt dat ik Cruijff op voorhand ongelijk geef, maar niets is minder waar. Ik lees zijn woorden en beoordeel die woorden, als ik het onzin vind zeg ik dat en als het spot on is ook. Maar blind Cruijff volgen, nee dat slaat nergens op en past ook helemaal niet bij me. Ik ben een groot voorstander van altijd kritisch blijven kijken naar alles, ongeacht wie het zegt. Maar iedereen moet doen wat hem of haar goeddunkt. En dat Johan nooit iets goed kan doen, dat vind ik ook onzin. Ik vond het bijvoorbeeld goed dat hij zijn handen nu van het plan aftrekt en zijn naam er niet aan wil verbinden. En ook zijn transfer van mei '83 kan bij mij grotendeels op goedkeuring rekenen.

21 december 2015 om 13:28

Natuurlijk heeft Cruyff zich bewezen, maar dat hij een fantastische voetballer was mag geen reden zijn om niet kritisch naar zijn beweringen te kijken. Bijna altijd als iemand hier kritisch is op Cruyff's uitspraken wordt hij aangevallen door mensen zoals jij die beweren dat een simpel lid van voetbalzone niet in de positie is om te reageren op de almachtige Cruyff, grondlegger van het Nederlandse voetbal.

21 december 2015 om 14:18

Ik zie het juist andersom. Bijna altijd als Cruyff een volstrekt logische, simpele uitspraak doet waar niks aan is gelogen, dan komt half voetbalzone weer aan met "seniele oude man", "heb je hem weer", "betweter", "snapt er niks van", "waar bemoeit hij zich mee", "zucht, ga met pensioen" etc etc. Maar ondertussen hebben we het wel over de man die als individu meer voor het Nederlands voetbal heeft betekent dat wie dan ook. Dat soort mensen moet je op voorhand het voordeel van de twijfel geven. Of je het dan uiteindelijk met hem eens bent interesseert me niet eens, maar Cruyff word juist op voorhand al afgedaan als iemand die er niks van snapt.

Ik luister liever naar dat soort mensen en probeer er wat van op te steken dan dat ik mijn mening vorm die op niks gebaseerd is.

En bewegen zonder bal, dat zie ik helemaal mis gaan bij Ajax. Net als Cruyff.

21 december 2015 om 14:51

Ja Leidsehood, maar je vond mijn reactie al om te kotsen, terwijl ik nergens heb gezegd dat Cruijff een seniele oude man is die nergens iets van begrijpt. Prima dat je ten strijde trekt tegen mensen die Cruijff al bij voorbaat afdoen als een gek, dat vind ik namelijk ook onzin. Maar als je in jouw strijd ook iedereen blind aanvalt die ook maar een beetje kritiek heeft op de uitlatingen van Cruijff, dan ben je natuurlijk volledig doorgeschoten. Uiteindelijk is blind Cruijff volgen net zo simplistisch als blind Cruijff wegzetten. Je hoeft bij beide niet na te denken, alleen maar heel fel van leer te trekken tegen iedereen die het niet met je eens is.

21 december 2015 om 15:08

Met een glimlach naar jou discussie gekeken met de Cruyf adepten. Ik ben het met je eens, de adoratie voor Cruyf gaat bij sommige zo belachelijk ver. Hij heeft ooit goed tegen een bal kunnen trappen, dus heeft hij de rest van zijn leven in alles gelijk, ofzoiets..

Leidsehood heeft het over volstrekt logische, simpele uitspraken van Cruyf. Maar dat is juist het probleem. Hij legt zo'n simplistische verbanden dat ze echt nergens op slaan als je een beetje nadenkt. Zoals jij al eerder zei, alles wordt in zijn eigen straatje geplaatst.

Bijvoorbeeld de handbalvergelijking. Je kiest een sport waar veel bewogen wordt (is gewoon een onderdeel van de sport). Dan trek je de vergelijking dat ze dat bij voetbal ook moeten doen. Het klinkt op het eerste gezicht allemaal heel logisch maar het raakt kant nog wal. Als nu volgende week een keeper bij het waterpolo drie ballen tegenhoudt, dan moet Cillessen vanaf volgende week gaan watertrappelen in de goal, ofzo..

21 december 2015 om 16:39

Ik blijf erbij dat Cruyff in deze column iets heel zinnigs zegt dat absoluut van toepassing is op het Nederlandse voetbal dat ik heb gekeken de laatste jaren, en dat die uitspraak veel te makkelijk wordt weggezet door jou (baardgrasmus) als een vergelijking van onvergelijkbare sporten (een vergelijking die dus blijkbaar nergens op slaat) en door anderen als (ik citeer): "och och meneer de betweter heeft weer wat te zeggen" en "wat vermoeiend is deze man".

De helft van VZ is het nooit eens met Cruyff of vindt dat hij regelmatig onzin uitkraamt. Dat is gewoon absoluut niet het geval. Die man weet voetbal altijd in de essentie te raken en terug te brengen tot het fundamentele. Zoals simpel bewegen zonder de bal. Mensen denken dan "ja wat makkelijk, of ja dat snapt toch iedereen", daarom zegt Cruyff ook dat het "logisch" is, maar feit is dat heel weinig spelers de kunst beheersen zoals Cruyff die omschrijft (zoals het bewegen zonder bal, dat kunnen er maar weinig).

Neem nou zijn uitspraak "zonder bal ken je niet scoren". Dan begint half Nederland te roepen dat dat een onzinnige uitspraak is, terwijl er een hele voetbalfilosofie achter schuilgaat, een filosofie die Barcelona vele prijzen heeft gebracht. De filosofie namelijk die uitgaat van eigen balbezit. Je moet Cruyff ontleden, je moet het willen begrijpen. Als Cruyff had gewild dat je het meteen had begrepen, had hij het wel beter uitgelegd, om de maestro zelf maar eens aan te halen. Cruyff is als dure whiskey, je moet het leren drinken en leren waarderen, dan gaat er een wereld voor je open.

Nog zo'n quote (ik doe hem uit mijn hoofd dus vergeef als hij niet helemaal klopt): "het moeilijkste van een makkelijke wedstrijd een een zwakkere tegenstander slecht laten voetballen." Of net zo poetisch en waar: "voetbal is simpel, maar simpel voetballen is moeilijk." Dat soort uitspraken. Half Nederland haakt af omdat het allemaal te makkelijk is, maar als je de moeite neemt om het te doorgronden is het als vuurwerk in je hersenen. Is toch prachtig? Die man heeft de gave om met de meest simpele observaties, verpakt in cadeautjes van oneliners, het voetbal ontzettend helder te analyseren. Het is gewoon kunst, en de gemiddelde Nederlander zien we ook niet in een museum dus eigenlijk is het niet vreemd dat de inzichten die Cruyff ons biedt aan zoveel mensen voorbij gaan.

Maar goed, het is geloof ik aan dovemansoren gericht. Prima, mijn plezier bij het lezen van Cruyff pakken jullie niet af

22 december 2015 om 08:47

Vooral van zijn uitspraken blijven genieten dan, ik ben hier niet om dat af te pakken van je. Wel zal ik gewoon zeggen wat ik van de uitspraken vind, en als ik het onzin vind zal ik dat ook rustig zeggen. Als jij lekker van je whiskey geniet en iemand roept, 'hey je moet whisky drinken ipv die Amerikaanse bocht' dan haal je toch ook je schouders op? Kan jou het schelen dat een ander niet hetzelfde genot haalt uit iets wat jij zeer weet te waarderen? Ik kijk zelf vogels, maar sta nooit te schreeuwen tegen een voorbijganger omdat hij een overvliegende kruisbek niet op waarde weet te schatten. Zijn verlies, niet het jouwe.

21 december 2015 om 13:11

Toch blijf ik erover verbazen hoe slecht veel vrije trappen en corners worden genomen door spelers die dagelijks daarop schijnen te trainen.

21 december 2015 om 13:28

Dat is zeker opvallend, en ik denk dat daar nog heel veel winst te boeken is. Een tennisser heeft zijn service geperfectioneerd, en een darter kan in principe elk vakje op het bord gooien wanneer dat moet.

Dit was nu precies waar ik afgelopen vrijdag aan zat te denken toen ik het verhaal hoorde van de trainers die verbonden zijn geweest aan de handbal dames. Een goed en duidelijk verhaal.
De link naar de Knvb en de heisa rondom Ajax was daarna makkelijk gelegd.

Och och cruijf heeft weer wat te zeggen hoor. Meneer de betweter.

21 december 2015 om 10:17

Maar hij heeft toch gewoon gelijk. Zn reactie heeft in ieder geval meer inhoud dan jouw reactie hier. Jij hebt alleen maar commentaar zonder dat je het onderbouwt.

21 december 2015 om 13:20

Met jou ga ik niet in discussie, is zinloos. Je bent net als de heer Cruijff goedkoop score denken dat je verstand van voetbal hebt en dingen zeggen die iedereen al weet. Niks nieuws dit.

21 december 2015 om 14:56

@realforever10 zo te lezen ga je met niemand in discussie en zit je alleen maar cruijff af te kraken zonder dat je inhoudelijk reageert.

21 december 2015 om 12:01

Ga je mond spoelen, terug naar school, en onderwijs jezelf in de geschiedenis van het Nederlandse voetbal. Kom dan terug en bied je excuses aan voor het wegzetten van Nederlands grootste voetballer en voetbalfilosoof aller tijden als een betweter. Trouwens, wat maakt die opmerking jou? Precies, een betweter. Cruyff heeft hier, zoals in de meeste gevallen, gewoon gelijk en zegt niks geks.

21 december 2015 om 12:34

Dacht even dat je Wiel Coerver bedoelde...

21 december 2015 om 12:42

Nee die bedoelde ik niet. Maar ik zal nooit ontkennen dat die man ook zelf een erg goede voetballer moet zijn geweest en een eigen visie heeft ontwikkeld. Toch wat minder invloedrijk dan Cruyff zou ik zeggen. En natuurlijk geen column in de Telegraaf, dan tel je toch net wat minder mee. (of zat ie ooit in het AD?)

Ach god hij kan zijn naam weer ergens aan verbinden wat vermoeiend deze man zeg alsof die alle sporten heeft uitgevonden.

21 december 2015 om 10:58

Ga begrijpend leren lezen zeg.
Waar lees je dat Cruijff heeft gezegd dat hij handbal heeft uitgevonden? Hij zegt alleen dat die dames zo goed speelden omdat ze constant in beweging waren en de tegenstander daar moeite mee heeft. Als een voetbalteam zo speelt heeft ook elke tegenstander er moeite mee omdat de 2 clubs die dat beheersen (Barcelona en Bayern) op dit moment de 2 beste clubs van Europa zijn.

21 december 2015 om 13:21

Precies hij zegt niks nieuws.

En Frank de Boer loopt zich inderdaad meteen in te dekken dat Munchen en Barca de beste spelers kan kopen. Lopen zich meteen in te dekken dat goede spelers niet naar Ajax willen komen. Het is echt een regelrechte schande! Ik vind het knap wat de Boer bij Ajax heeft gepresteerd, maar ben ook echt blij als zijn tijdperk er op zit! Het stilstaande voetbal is niet om aan te gluren. De aankopen zijn om te janken en het commentaar van de Boer na wedstrijden breekt al helemaal mijn hart. Heeft altijd een ploeg gezien die domineerde, een tegenstander die er geen wedstrijd van wou maken, we hadden een offday (10 per jaar, maar maakt niet uit, niet zijn schuld). Zo jammer dat Jonk het waarschijnlijk niet overneemt van de Boer. Ik hou m'n hart vast, want als Stam trainer wordt kunnen we beter kappen. Heb jong Ajax weleens zien voetballen en daar word je ook niet vrolijk fijn. Zo! Dat was even m'n maandagpreek er uit! Iedereen de beste wensen!

22 december 2015 om 05:44

Ajax3stars ik heb echt ongelofelijk hard gelachen om jou manier van schrijven. Ik ben het er overigens helemaal mee eens dat als Stam coach word Ajax sowieso gaat afhaken voor het kampioenschap. Denk zelfs dat elke willekeurige Jupiler league trainer nog beter zou zijn.

Elk handbalteam is altijd in beweging. Dat is inherent aan het kleine speelveld. Als Veltman en Bruma lekker aan het rondrennnen waren geweest tijdens de kwalificatie hadden we het ook niet gered. Cruijff zei vroeger altijd prachtige steekhoudende dingen. Vroeger.

21 december 2015 om 11:52

precies. en ik durf te stellen dat het "spel" handbal sneller word gespeeld dan voetbal. en ook hierom is iedereen in beweging.

21 december 2015 om 12:23

1: Veltman en Bruma zijn niet degenen die moeten bewegen zonder bal, denk je ook niet.
2: Rondrennen is een verkeerde interpretatie van wat Cruyff bedoelt met bewegen zonder bal.
3: Kijk 3 wedstrijden Ajax en je weet precies wat Cruyff bedoelt. Let dan met name op de middenvelders en aanvallers, die lopen totaal niet effectief of lopen juist teveel (met de bal, nog erger).
4: Kijk naar Seedorf in zijn latere jaren en zie hoe je wel moet bewegen zonder bal. Die man stond nooit stil en was altijd aanspeelbaar daardoor, maar rondrennen deed hij zeker niet.
5: Maar dat is logisch.

21 december 2015 om 12:59

Precies dat leidse hood! Sommigen begrijpen niet dat in beweging zijn niet persé betekent dat je maar wat rond moet rennen, maar 1 of 2 meter naar links of rechts bijvoorbeeld al het verschil is tussen vrij staan of in de dekking.eriksen beheerste dat bijvoorbeeld tot in perfectie. En dan hoef je dus echt niet 12 km. te lopen zoals baardgrasmus beweert. Die paar meter zorgt ervoor dat de verdediging of middenveld het spel naar voren kan verplaatsen en zodoende kun je een tegenstander overhoop spelen. Wel in combinatie met een hoger baltempo natuurlijk.

21 december 2015 om 13:13

Inderdaad. En dat is precies de speelstijl die Cruyff nastreeft volgens mij. Maar goed, veel mensen lezen Cruyff en beginnen al te kotsen, ondertussen vergeten ze dat die man meestal vrij zinnige dingen zegt die eigenlijk heel simpel zijn. Eriksen inderdaad, maakte het zichzelf ook zo makkelijk. Dat mis je nu bij Ajax, iemand die drie passen zet en staat waar die moet staan. Ze staan of allemaal stil of rennen zich een ongeluk, zonder ooit op tijd op de juiste plek te komen (althans veel te weinig).

21 december 2015 om 12:42

Bovendien kan er vaker en meer gewisseld worden. Is de afstand en mate van omschakeling met een voetbalveld in verhouding heel anders. Ijshockey en handbal lijken daarom meer op elkaar dan voetbal en handbal.

Overigens heeft Lobanovski al vanaf de eind jaren 60 lering getrokken uit de omschakeling en het forechecken uit het ijshockey en toegepast op zijn teams. Dus onnozel is de vergelijking natuurlijk niet, alleen zeker niet nieuw of bijzonder.

Veel interessanter was geweest als Cruijf het had gehad over het psychologische en groepsdynamische aspect van dit kampioenschap en welke invloed bepaalde factoren daarop hebben en hoe het komt dat een ploeg in staat is om te pieken op het juiste moment.

21 december 2015 om 13:00

Oh maar als hij dat had gezegd had iedereen hem ook afgekraakt, want wat weet hij nou van psychologie. Doe aub niet alsof Cruyff iets goeds kan doen in de ogen van de meeste lezers.

Tuurlijk heeft hij gelijk in dit opzicht. Je hoeft niet gestudeerd te hebben of profvoetballer te zijn geweest om dat te zien. Sterker nog, de enige reden dat de naam van Cruijff en niet [vul willekeurige naam zonder eigen column in] staat is omdat Cuijff zijn column mag schrijven.
Maar laten we niet vergeten dat voetbal één van de gemakkelijkste sporten is in het begin. Geen vreemde materialen zoals sticks waar je op moeten letten. Heel veel ruimte en tijd in de meeste gevallen. Als je dat vergelijkt me andere sporten, bijvoorbeeld handbal is dat toch heel anders. Alleen al van hoe exact alles gebeurt bij sommige sporten kan voetbal wat leren en eigenlijk is het vreemd dat met zoveel voetballers er zo weinig daadwerkelijk echt een goed balgevoel hebben.

Johan, bied jezelf dan aan als coach van Ajax en make it happen. Nu blijft het een welles nietes spelletje

22 december 2015 om 05:48

Godsamme wat zou ik dat toch graag willen zien zeg. Dat zou echt geweldig zijn alleen al om het feit dat Cruijff daar zo langs het veld staat in zijn roomkleurige jasje.

ik zou graag eens iemand horen zeggen dat voetballers kunnen leren van handballers op het gebied van incasseren en doorgaat.
Die vrouwen krijgen klappen daar zou ronaldo of welke andere prof, jankend het veld verlaten.
Handballers zijn wat dat betreft veel harder, het spel vraagt er ook om, om snel door te spelen anders ligt de bal er aan de andere kant in. Maar dan nog, je ziet nooit iemand rollen of zeuren bij de scheids.

21 december 2015 om 16:42

Wat dacht je van rugby. Ik zat een paar maanden geleden met zoveel plezier dat WK te kijken. Sindsdien doen die jankende voetballers nog meer pijn aan mijn ogen. Helemaal met je eens dus.

Het maakt niet uit welke bal(team)sport je doet. Het bewegen zonder bal is een vereiste om vrij te komen. En bewegen zonder bal wil echt niet zeggen dat je als en gek moet gaan sprinten van punt a naar punt B, maar dat je vooral oog moet hebben waar je loopt. Dus wat Cruijff zegt is absoluut waar , ondanks dat sommigen daar twijfels over hebben.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren