Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Bayern München mag zich grootste club ter wereld noemen

Laatste update:
/

Bayern München mag zich de grootste club van de wereld noemen. De Duitse kampioen maakte vrijdagavond bij de presentatie van de jaarcijfers bekend dat het ledenaantal is opgelopen tot ruim 251.000. Daarmee is der Rekordmeister naar eigen zeggen mondiaal de grootste sportvereniging geworden. De vorige recordhouder, Benfica uit Portugal, beschikt over 235.000 leden.

Bayern München had tien jaar geleden iets meer dan 100.000 leden. Dat aantal liep de laatste jaren in hoog tempo op, met dank aan de sportieve successen. Sinds 2010 stond de ploeg drie keer in de finale van de Champions League. Niet alleen sportief, maar ook financieel gaat het Bayern voor de wind. De clubleiding presenteerde vrijdag een recordomzet van 528,7 miljoen euro; een bedrag wat door Duitse media reeds was onthuld. Ook de omzet van Allianz Arena Limited, het Bayern-onderdeel dat het stadion uitbaat, is meegerekend.

In Duitsland is Bayern qua omzet ongenaakbaar: Borussia Dortmund (260) en Schalke 04 (207) kunnen zelfs samen niet aan de Zuid-Duitse club tippen. De winst bedroeg 16,5 miljoen euro en dat terwijl Bayern dit jaar ook de lening voor de Allianz Arena volledig heeft afgelost, zestien jaar eerder dan gepland.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Leuk voor de club Hoeveel heeft Dortmund er eigenlijk?

28 november 2014 om 21:44

1.@fcbayern 251.315
2.@sl_benfica 235.000
3. @fcbarcelona 177.000
4. @s04 129.672
5. @bvb 115.000

28 november 2014 om 22:50

Gefeliciteerd Bayern.
Gezonde club en de toekomst ziet er rooskleurig uit.
Maar dit zegt helemaal niks die leden hoeven niet per se fans te zijn.
Titel mag wel gewijzigd worden voetbalzone.

29 november 2014 om 03:46

Hoezo zijn die leden geen fans dan. Worden die gewoon voor de grap lid, zodat het lijkt alsof bayern de grootste club is?

29 november 2014 om 11:39

Dus jij gelooft werkelijk dat Benfica voor Bayern de grootste club was?
Het lijkt mij logisch als ik jou vertel dat Real en United de grootste clubs zijn gevolgd door Barcelona.
Bayern is niet eens de club met de meeste fans in Duitsland.
Daar worden ze namelijk gehaat behalf in de regio Zuid-Duitsland.

29 november 2014 om 12:26

Ga er maar van uit, dat 99,99 % van de leden (waarvan ik er een ben) ook fan van de club zijn.
Dat betekent natuurlijk niet dat ze wereldwijd de meeste fans hebben. Op dat gebied zijn de van jou genoemde clubs inderdaad groter alhoewel Bayern ook daar grote sprongen maakt.
In Duitsland wordt Bayern zeker het meest gehaat maar heeft met grote afstand ook de meeste fans. Waarom anders verkopen ze bijv. meer shirts dan alle andere clubs samengeteld? En Bayern is juist geen regionale club die alleen maar in Zuid-Duitsland aanhangers heeft. Juist Bayern is de club met de grootste aanhang buiten hun stad.
Ik denk dat wat de Duitse clubs betreft de van Isimic bovengenoemde ledencijfers een goede afspiegeling van de populariteit van de clubs zijn want - misschien verrast het sommigen op vz - Schalke is ook populairder dan Dortmund.

29 november 2014 om 12:32

Pffff bayern echt gegroeid de laatste jaren geen schulden meeste leden sterkste selectie ongelooflijk

29 november 2014 om 12:46

een titel van een artikel hoeft het verhaal niet precies in detail uit te leggen. Daar is de tekst eronder voor. Daar staat duidelijk: naar eigen zeggen.
Een titel is om ervoor te zorgen dat jij geïnteresseerd raakt om het stuk te lezen....en dat is bij deze gelukt.

29 november 2014 om 16:28

Dat zeg ik ook niet wat jij bedoelt is de meeste supporters. Dit gaat over de meeste leden. Je moet op vz niet teveel naar de titels kijken

28 november 2014 om 21:42

Ja financieel en sportief maar wat ze met de cimpetitie doen..

28 november 2014 om 21:45

Zelfde als wat alle clubs doen.

28 november 2014 om 22:22

Wat doen ze met de competitie dan? Als andere clubs een minder effficient beleid kiezen kan je hierop wachten. Omdat Bayern er financieel gezien ver bovenuit steken is het sportief gezien makkelijker. Dat is deels te wijten aan andere clubs.

28 november 2014 om 22:32

Ja Costa dat heet je competitie zwak maken, door andere clubs van hun beste speler te beroven. In de C.L tegen serieus tegenstander is het ook meteen klaar, dat komt omdat ze de competitie hebben verzwakt en gene tegenstand kennen.

28 november 2014 om 22:47

Gelukkig is het nog lang niet zo erg als samen met een andere club 50% van het tvgeld binnen halen.

29 november 2014 om 00:57

Ja dat zagen we 2 jaar terug

29 november 2014 om 08:46

Als er één club is die al hun spelers bij concurrenten weghaalt is het Real wel hahaha. En Bayern gaat je cluppie vernederen dit jaar.

29 november 2014 om 09:49

@ti amo, vandaar dat ze sinds 2010 3x de finale van de CL halen

28 november 2014 om 22:02

Ja, vooral Uli Hoeness is een groot voorbeeld van hoe het hoort

28 november 2014 om 22:06

Wat heeft Hoeness zijn priveleven te maken met hoe het bestuur Bayern aan het leiden is?

28 november 2014 om 22:09

Hij heeft toch vuile zaakjes bij de club gehad? Beweer jij iets anders of moet ik het ook nog gaan opzoeken?

28 november 2014 om 22:09

@ Geertvs

Wat voor vuile zaakjes die dan ook puur en alleen betrekking hebben tot de club?

28 november 2014 om 22:12

Haha zoek maar op, wel bewezen feiten, En je begrijpt toch wel dat je als club niet brandschoon hoeft te zijn om een voorbeeld club te zijn he?

28 november 2014 om 22:15

Hmm ja Bayern staat er idd los van, dacht dat hij met de financiën van Bayern ook had geknoeid maar dat is niet zo.

28 november 2014 om 22:35

Acolinho, feit wel dat Bayern nog steeds profiteert van het goede werk van het bestuur.

28 november 2014 om 22:45

Ti amo, dat is een leugen, nu moet je komen met bewijzen daarvan ook. Bayern heeft in de laatste 10 jaar gewoon 1 miljard aan belasting betaald. Bayern heeft daar zelf nooit van geprofiteerd en als de mods hier een beetje ballen hebben dan treden ze op tegen dit soort reacties.

28 november 2014 om 22:57

Waarom zouden mods op moeten treden tegen dit soort reacties? Heeft hij je moeder beledigd ofwat? Voel je toch niet op je pikkie getrapt..

28 november 2014 om 22:59

@ Ti amo

Feit? Dan kom maar met die info. Of wacht, nog beter klaag Bayern zelf aan. Met de informatie die jij hebt kun je rijk worden man.

Wat een bullshit verkondig jij hier allemaal man.

39 jaar oud staat op jouw profiel. Maar als ik de reacties van jou hier zo lees. Man, man, man.. kinderen van 15 reageren nog volwassener en gebruiken hun hersenen nog meer.

Ik baal echt hard dat jij ook voor Real bent.

28 november 2014 om 23:01

Omdat hij zit te liegen en een groot aantal mensen op deze site geloven blind wat dit soort figuren vertellen. Hoe is het bewust zitten liegen om een club zwart te maken mindr erg dan een reactie met weinig onderbouwing.

28 november 2014 om 23:09

Hoe kan een mod in hemelsnaam weten of hij liegt of niet? Denk je dat een mod op elke reactie op voetbalzone een research start voordat hij iets wel of niet verwijderd?

28 november 2014 om 23:17

Gaat niet of de mod weet of hij liegt of niet, gaat erom of de reactie onderbouwd is. Je kan reacties hier reporten vanwege een gebrek aan onderbouwing. Dat is bij zijn reactie het geval. Hij plaatst een statement om een club zwart te maken maar er staat totaal geen onderbouwing van bij.

28 november 2014 om 23:18

Je kan er ook van uitgaan dat Hoeness, die werd gezien als het commerciële brein van Bayern, toch wel met cijfers heeft getoverd toen hij daar nog zat.

Maar bewijs heb ik helaas niet en daarom heb jij nu gelijk maar er kunnen in de toekomst nog altijd lijken uit de kast komen.

28 november 2014 om 23:21

Dat is een flinke belediging tegenover Hopfner die bijna 30 jaar daar heeft gewerkt met de financien. Die kwam bij Bayern toen het financieel erg zwaar had en heeft een grote rol gespeeld om het om te draaien tot het huidige Bayern, om dat te zeggen dat hij zou toelaten hoe Hoeness dat op het spel zou zetten vind ik heeeeel ver gaan.

28 november 2014 om 23:28

Ik beledig niemand, is gewoon een scenario.
Maar je moet niet gek opkijken als er over een aantal jaar ineens dingen naar boven komen drijven dat het wel het geval is.
En dan heb jij hem hier voor niks lopen verdedigen en kun je je wel voor je kop slaan.

Maar laten we hopen dat ik het mis heb.

29 november 2014 om 00:40

Ja en tot die tijd kan niemand zulke uitspraken doen

Bayern is goed bezig, nooit gedacht er een Duitse club zou zijn die ik het succes wel gun

Zat er wel aan te komen met het succes van Bayern afgelopen decennia. Hoewel, heeft Manchester United ook niet een grote fanbase? Ik vraag me af hoeveel fans Manchester United er 'officieel' heeft.

28 november 2014 om 21:47

Officieel denk ik weinig, omdat een groot gedeelte van de fans van United in verschillende continenten zijn, laatst kwam de club met een statement naar buiten die het aantal fans schatte op 350 miljoen in de wereld.

28 november 2014 om 22:01

Utd heeft naar het schijnt enorm veel fans in Azië. Ik weet niet of dat iets te maken heeft met Kagawa, of dat het al lang zo is.

28 november 2014 om 22:03

Kagawa? Denk eerder Park die daar zat.

28 november 2014 om 22:06

Niet enkel United, heel de PL is populair in Asia. United, Arsenal en Chelsea het meest.

En de reden is dat de Engelse clubs als een van de eerste met de zogeheten "Asia-tours" begonnen.

28 november 2014 om 22:08

Is Tottenham ook populair?

28 november 2014 om 22:15

Geert, gefeliciteerd, je hebt me hier flink aan het lachen gemaakt.

Maar serieus: Spurs heeft fans, maar loopt mijlen achter op de top 5, ze zitten in dezelfde categorie als Everton. United heeft meer Aziatische fans dan Arsenal en Chelsea samen.

qua fans:
United
Arsenal
Chelsea
City
Liverpool
Spurs
Everton.

28 november 2014 om 22:17

Tsja weet ik veel

Bedankt voor de info.

Everton heeft een Aziatische shirtsponsor weet ik. Misschien dat ze daarom redelijk populair zijn.

29 november 2014 om 02:31

350 miljoen is natuurlijk dikke bullshit. Dat zou betekenen dat 1 op de 20 mensen op aarde fan is van United? Lijkt me niet heel realistisch.

29 november 2014 om 13:15

stravven ,
Is daar ergens een onderzoek of zo van te zien?
Ik kom sinds 2002, gemiddeld 2 tot 3 keer per jaar in Azië.
In het begin zag ik daar, voornamelijk Liverpool en United fans.
Laatste paar jaar is Chelsea daar ook een van de grotere spelers.city en Arsenal zie ik de laatste paar jaar wel iets toenemen, maar niet net zoveel als United en Liverpool.

Maar dat is hoe ik het beleef en zie. Voorheen zag je wel Real Madrid fans lopen, niet zoveel als de Engelse clubs, maar de laatste paar jaar is Barcelona daar ook bij gekomen.

In mijn beleving zijn United en Liverpool nog steeds de populairste clubs in Azië. Liverpool is wel aan het afnemen en heeft de fans voornamelijk bij de ouderen zitten.

Dit soort dingen zijn niet serieus te nemen, hierdoor zou een Benfica groter zijn dan Real. Ik betwijfel of Bayern echt meer fans heeft dan Real of United, ik ken zoveel voetballiefhebbers en fans die zich niet inschrijven bij een club, niet echt de juiste maatstaf. Ook spelen er nog meer factoren een rol, dan alleen aantal supporters.

28 november 2014 om 22:01

Het gaat hier om leden en niet zo zeer om fans. Ik vind lidmaatschap belangrijk voor onder andere de 50 1 regel. Lidmaatschap moet voorkomen dat een voetbalclub in vreemde handen valt. Dat is net het probleem geweest van Manchester United.
Zo'n 15 van de officiële fanclubs van Bayern zijn ingeschreven als lid bij FC Bayern München eV (eingetragener Verein).

28 november 2014 om 22:06

Hebben leden dan een aandeel van de club in handen?

28 november 2014 om 22:14

ja, FC Bayern München eV heeft een aandeel van 75% in Bayern München AG. Bayern München AG is de voetbalafdeling. Bij een winst van Bayern München AG hebben de leden recht op een klein deel van de dividenduitkering.
De andere aandeelhouders zijn Audi, Adidas en Allianz.

28 november 2014 om 22:17

Reken wel dat dat ook aan de regelgeving ligt he, in Duitsland moet een club de helft van de aandelen zelf nog hebben, in Engeland maakt dat totaal niet uit. Arsenal heeft volgens mij zelf nog 1 procent van de aandelen in handen.

29 november 2014 om 07:44

Slechts 15 fanclubs zijn geregistreerd bij de club? Dat begrijp ik niet helemaal. Bij Schalke hebben we er honderden die officieel geregistreerd zijn bij de koepelorganisatie voor fanclubs.

29 november 2014 om 12:25

Ik bedoel 15%.

29 november 2014 om 13:18

De leden hebben geen aandelen. De vereniging wel. Je kan lid worden, maar dat betekent niet, dat je een aandeel krijgt.

28 november 2014 om 22:06

Heeft niks met fans te maken..iets wat trouwens ook moeilijk te meten is globaal gezien. En altijd een gok zal blijven omdat niet ieder mens op gevraagd zal worden van wie ze fan zijn...
Het gaat hier om het aantal leden. Iets wat gewoon meetbaar is

28 november 2014 om 22:16

Ja maar die leden hoeven niet eens fans te zijn, kunnen gewoon zakenmannen zijn die er geld investeren, ik vind het maar een nutteloze stat.

28 november 2014 om 22:51

Zakenmannen die voor 30-60 euro per jaar er geld investeren ja.

28 november 2014 om 23:36

Jaa ik zeg maar wat, weet niet zo goed hoe dat zit en volgens mij doen enkele clubs er maar wat mee, beetje nietszeggend.

29 november 2014 om 00:23

De meeste Engelse clubs hebben niet eens leden. Dus dan is het vrij makkelijk om meer leden te hebben.

Bayern is mijn ogen niet de grootste club, echt vette onzin.

28 november 2014 om 21:59

In mijn ogen ook niet, maarja volgens onderzoeken is dat wel gebleken.

28 november 2014 om 22:00

Idd, want dan zou Benfica hiervoor de grootste club ter wereld zijn. En daar zou geen enkele Bayern fan het waarschijnlijk mee eens zijn. Dus nu ook niet.

28 november 2014 om 22:05

Op basis van aantal officiële leden blijkbaar wel.. dus in dit opzicht kan het ook geen onzin zijn.

28 november 2014 om 22:07

Dan moet dat er bij vermeld worden (qua leden is ....), niet in algemene zin dus.

28 november 2014 om 22:14

@ Geert Vs

Het is er toch bij vermeld?

Als je de tekst leest weet je toch gelijk dat het op het aantal leden is gebaseerd..

28 november 2014 om 22:18

Wat ik bedoel is dat Bayern zich niet de grootste club ter wereld mag noemen.

In die zin moet je altijd "qua leden" er voor plaatsen.

28 november 2014 om 22:21

Geert.
Maar het staat toch vermeld dat ze qua leden de grootste zijn.

Misschien dat Bayern wat leden betreft de grootste is maar voor mij is dat Real.
Voor mij tellen de prijzen die je wint als je het over de grootste club hebt.

28 november 2014 om 22:26

Meeste prijzen, uiteraard gewogen (champions League telt veel zwaarder dan een nationale beker), en na verloop van tijd (bijvoorbeeld elke 25 jaar, min of meer een generatie, vermenigvuldigen met een factor van 50%) afzwakken.

28 november 2014 om 22:26

@ Geert Vs

Dan moet je bij VZ gaan klagen..

Ik neem aan dat jij snapt dat ze het zo neer zetten om juist lezers en discussies uit te lokken. Maar de meerderheid leest hier ook niet verder dan de titel....

Daarnaast mag Bayern zich op dat gebied zeker de grootste noemen. Het zijn officieel meetbare cijfers. Andere clubs zijn weer op ander gebied groter qua prijzen etc.

Verder sap ik niet waarom jij je daar zo druk over maakt... Aan de reacties van jou hier te zien mag niemand iets positiefs zeggen over Bayern. Waarom?

28 november 2014 om 22:28

Mixmaster. Ik kijk naar de afgelopen jaren. Daarin moet je concluderen dat Bayern meer heeft gepresteerd dan Real. Het ligt wel heel dichtbij elkaar.

28 november 2014 om 22:34

@ Acolinho,

Ik klaag toch ook op Vz?

Oh men mag best positief schrijven over Bayern, maar ik ben voor Real en verdedig hen.

@ Timkah,

Misschien zegt het genoeg dat Kroos naar Real en Alonso naar Bayern gaat.

28 november 2014 om 22:46

Ik kijk naar het algemeen en zo veel meer hebben ze nou ook weer niet gewonnen.de komende jaren gaat Real heersen, of beter gezegd ze heersen nu al.en dan is het aan Bayern weer om het beter te doen.
Maar al met al is Real voor mij de grootste.

28 november 2014 om 22:47

@ Geert Vs

Ja goed, maar mail hun dat dan ofzo. Dan doen ze er misschien wat mee.

Verder is het super dat je voor Real bent is naast Bayern ook mijn favoriete club. Maar jij verdedigd hun? Wie zegt dan iets slecht over Real?

Boven zegt iemand over Bayern dat het een voorbeeld club is... Jij begint dom te lullen over Hoeness.. Verder onder maak je van die domme opmerkingen over het stadion e.d.

Wat voor een verdediging van Real is dat dan? Is toch helemaal geen strijd tussen Real en Bayern gaande hier zover ik kan zien.

Dus ik snap het probleem echt niet.

28 november 2014 om 23:00

@acolinho

Valt toch reuze mee wat Geert zegt en over dat stadion moet je met een korreltje zout nemen.

28 november 2014 om 23:16

Tuurlijk is het wel een strijd tussen Real en Bayern. Ik denk dat Real in het algemeen de grootste club ter wereld is en dus staat die titel van dit document me niet aan.

Wat het stadion betreft, het lijkt me wel wat om zoiets verwezenlijkt te zien worden.

Bayern mag je best als voorbeeldclub zien. Maar wat heb je er in de praktijk aan? Moet Real eerst hun schulden wegwerken en dus niet gaan voor Kroos en James? Dan waren ze nu misschien niet zo heerlijk aan het heersen.

29 november 2014 om 01:47

Go ti amo... Deze reactie had ik van jou niet verwacht. Probeer eens objectief te zijn

Als ze 16,5 miljoen winst hebben gemaakt dit jaar en het stadion binnen dit jaar hebben afbetaald hoeveel hebben ze al afgelost en wat was het resterende bedrag?en dat allemaal 16 jaar eerder.

De cijfers die Bayern München presenteert zijn gewoon waanzin. De torenhoge omzet komt niet hoofdzakelijk door spelersverkopen en tv-geld. Vooral door tv-geld creëren clubs zoals Real Madrid, FC Barcelona en de Engelse topclubs een gigantische omzet. Bayern daarentegen toont solidariteit met de andere clubs in de Bundesliga. De personeelsuitgaven (niet alleen spelers en trainerstaf) liggen boven de 200 miljoen euro, maar bedragen 44,8% van de omzet.
Volgend seizoen zal Bayern nog betere cijfers presenteren. Dan is het duidelijk dat de Allianz Arena afbetaald is en er sowieso meer geld vrijkomt om zich te versterken in de toekomst of om de capaciteit van de Allianz Arena stelselmatig uit te breiden.
Ik ben als aanhanger van Bayern München zeer trots!!!

28 november 2014 om 22:00

Stadion stelselmatig uitbreiden zal niet lukken. Heel af en toe met kunst en vliegwerk een extra 2/3 duizend extra plekken erbij krijgen zal misschien lukken maar dat houdt heel snel op.

28 november 2014 om 22:02

Ik zeg ook niet dat het 100 000 zitjes gaat bevatten

28 november 2014 om 22:08

Toch wel vreemd dat ze zoveel leden hebben maar dat ze niet eens allemaal in het stadion passen. Wat voor "leden" zijn dat dan?

28 november 2014 om 22:10

Wat is er vreemd aan? Dat er meer mensen lid kunnen worden dan dat er mensen in het stadion kunnen? Zit je allemaal wel goed dwars he.

28 november 2014 om 22:18

Heel logisch is het niet nee. En ledenaantal zegt niets, als Benfica vorig jaar qua leden nog de grootste was zegt dat ook wel weer alles.

28 november 2014 om 22:19

Bayern moet gewoon een stadion bouwen waar alle leden in kunnen. Gewoon een kwart miljoen mensen huisvesten, mooi toch?

28 november 2014 om 22:27

Als je zo'n stadion iedere week uitverkocht krijgt heb je wel geld trouwens. Dan kun je gewoon 4 euro entree vragen en heb je alsnog een miljoen per wedstrijd.

28 november 2014 om 22:36

In het oude Maracana pasten er toch meer dan 200.000 man? Maar daar had je geen moderne skyboxen en dergelijke.

Misschien moeten ze letterlijke skyboxen maken, waar je naar beneden kijkt op het veld

Verder de stoeltjes iets dichter op elkaar en een tribune waar men staat.

29 november 2014 om 00:24

Europees mogen statribunes niet he, jammer eigenlijk.

En het lijkt me wel intressant om zo'n stadion te zien. Maar dat gaat nog wel een paar jaar duren.

28 november 2014 om 22:13

De Engelse topclubs zijn ook solidair. De nummer 20 krijgt 75 miljoen, de nummer 1 vorig jaar 118 miljoen. Iedereen een basisbedrag van 70 miljoen, en de rest door het aantal liveuitzendingen en positie op de ranglijst. Want als het naar deel van de inkomsten TV-gelden zou zijn zouden Arsenal, United, Chelsea, Liverpool en City samen zo'n 80 tot 90 procent krijgen.
En je kan dan ook meerekenen dat Bayern de enige in Duitsland is, in London heb je twee giganten en een fors uitgevallen dwerg, en dan heb je ook nog Manchester met twee reuzen en Liverpool. In Duitsland heb je Bayern, twee lichtjaar niets, dan Dortmund en Schalke, en dan weer een tijd niets.

29 november 2014 om 00:54

Daarbij heeft Bayern vooral veel geld ontvangen door het sluiten van nieuwe sponsers en verkoop van onder andere dingen als de stadion naam.

Dat is niet echt topbeleid ofso, gewoon slim. Net als dat andere clubs slimme manieren vinden om geld binnen te halen. Dat de Bundesliga regels Bayern ook heeft geforceerd om gezond te zijn mag ook meegenomen worden.

Vooral als je ziet dat ze de grootste marketkracht zijn in de Bundesliga, al jaren, met afstand.

Desalniettemin wil ik het niet allemaal bategalliseren want ze doen het zeker wel als eevn van de beste.

Voor Arsenal heb ik dan nog veel meer respect en is naar mijn mening het kroonjuweel in de voetbalwereld als we het over eerlijke concurrentie hebben.

Benfica naar 2. Jammer.

Hoewel ik Bayern een rotclub vind is dit heel knap. Groot respect voor deze club!

Leuk voor Bayern dat ze zo veel leden hebben. Alleen kan je verschillende criteria aanhalen om een club te bestempelen tot grootste club ter wereld. Hoogste omzet? Grootste naamsbekendheid? Grootst aantal leden? In mijn ogen blijft Real Madrid de grootste club ter wereld.

Ik ben eens benieuwd hoeveel van die leden lid zijn geworden puur vanwege de voordelen bij de kaartverkoop vóór het begin van het seizoen. Ik weet niet hoe het precies bij Bayern zit, maar bij Schalke bijvoorbeeld krijgen de leden het recht om een week voor de vrije verkoop al kaartjes te bestellen voor alle wedstrijden in het komend seizoen. Zo kunnen zij kaartjes bemachtigen voor de grote wedstrijden, die een week later bij de vrije verkoop vervolgens allemaal uitverkocht zijn. Hetzelfde geldt vaak voor kaartjes voor de Nordkurve (sta-tribune).
Ik ken een aantal personen die juist hiervoor lid zijn geworden, maar niet heel veel met de club zelf hebben. Zo hebben ze immers wel de garantie op topwedstrijden en/of topplaatsen in het stadion.

Duidelijk dat de Real fanboys weer op hun pikkies zijn getrapt.

Prachtige club!!!!! Alles gaat goed met de club en wat ze met de Bundesliga doen is niet hun schuld. Ze zijn gewoon bezig met het nastreven van hun droom en dat is om de beste voetbalclub ooit te maken en het is niet hun eigen schuld dat Bvb en Schalke dat dan niet meer kunnen.

apart die stats van benfica, aangezien de stadions in portugal bij de wedstrijden vaak aan de lege kant zijn.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren