Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

'Als je vroeger bij PSV of Ajax op bezoek ging, wist je dat je zou verliezen'

Laatste update:
/

Diederik Boer ondervindt aan den lijve dat het niveau in de Eredivisie de afgelopen tien jaar fors is gedaald. De doelman van PEC Zwolle was tussen 2002 en 2004 ook actief op het hoogste niveau en herinnert zich nog dat er sprake was van een zekere hegemonie van de traditionele topclubs. Dit seizoen kan iedereen van elkaar winnen en lijkt een voorspelling met betrekking tot de titelstrijd zinloos.

Met name bovenin is volgens Boer sprake van een forse nivellering. "Als we vroeger op bezoek gingen bij Ajax of PSV, spraken we in de bus de hoop uit dat het niet meer dan 5-0 zou worden. Je wist dat je hoe dan ook ging verliezen. Nu gaan we naar die clubs met de gedachte dat er wel wat te halen", zegt hij in gesprek met Voetbal International. Dat geldt ook voor PEC Zwolle in zijn algemeenheid.

De club uit Overijssel deed in de beginweken van de competitie zelfs serieus mee om de bovenste plekken, maar viel de afgelopen weken terug. "Tegelijkertijd vind ik niet dat we moeten doen alsof het crisis is in Zwolle", aldus Boer. "De afgelopen vier wedstrijden hebben we weliswaar allemaal gelijkgespeeld, maar remises tegen PSV en FC Twente zijn voor een club als Zwolle geen slechte resultaten."

De Eredivisie is nu ... dan tien jaar geleden

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Helaas zijn die tijden verandert.. Iedereen kan nu van elkaar winnen... Zwakke competitie dus, maar zeker wel leuk!

7 december 2013 om 12:27

Klopt, zeker leuk. Maar soms ik het ook wel leuk als je met 6-0 wint!

7 december 2013 om 12:28

Ajax is nu in vorm dus die gaan uitlopen

7 december 2013 om 14:21

Ik hoop het, maar dat kan ook zo weer omslaan...
Voorspellen is zinloos in deze competitie. Iedereen roept nu dat Ajax het team in vorm is en weer titelkandidaat nummer 1 is en Vitesse de outsider, terwijl dat een paar weken terug nog AZ, Twente en Feyenoord waren (bij wijze van).

7 december 2013 om 13:04

Tijden veranderd? Ja, maar de competitie is niet zwakker geworden. Dat kleinere ploegen kunnen winnen tegen de (van oudsher) top 3 komt omdat het voetbal de laatste 10 jaar enorm is toegenomen qua beleving. Dus ook clubs als Zwolle en GoAhead hebben een redelijk budget en kunnen degelijke spelers halen.

7 december 2013 om 18:56

Inderdaad, ik heb ook werkelijkwaar geen enkel idee waarom iedereen zo snel de conclusie trekt dat het niveau gedaald is. Is heb juist het idee dat de subtob en middenmoot aan het groeien is, en hierdoor inderdaad iedereen van iedereen kan winnen. Vandaag zag ik Chelsea bijvoorbeeld van Stoke verliezen, maar de conclusie trekken dat dat iets over het niveau van de Premier League zegt zou ook iedereen verbazen lijkt me

7 december 2013 om 13:36

Helemaal niet leuk. Af en toe kan het wel leuk zijn. Net als bijvoorbeeld in het seizoen 2006/2007 (jammer dat Ajax toen geen kampioen werd maar afijn) of 2010/2011 waar het ook op het laatste dag beslist werd, maar vind het gewoon jammer dat het niveau zo gedaald is. Spanning is leuk, maar zelfs de topclubs spelen op soms op een, met alle respect, topklasse niveau. Europees komen we zo ook nooit ver. Natuurlijk speelt geld ook een rol als je naar het buitenland kijkt, maar het is gewoon een schande voor de topclubs als je naar de laatste paar jaar kijkt. (Niveau e.d.)

7 december 2013 om 14:04

Als in een competitie iedereen van iedereen kan winnen is het toch terecht dat die ploegen bij elkaar in dezelfde competitie spelen? Waarom zou dat dan een zwakke competitie zijn?

7 december 2013 om 14:52

Als je het tegen mij hebt Filmfreak zeg ik je dit: dat iedereen van iedereen kan winnen slaat gewoon nergens op, omdat dan geen van die ploegen constant is en Europees is dat meteen duidelijk te zien. Het kan natuurlijk leuk zijn dat iedereen kan winnen van iedereen, maar meestal is het zo niveauloos dat het gewoon aan se zwakte van de tegenstander heeft te maken soms. Het ia gewoon onvoorstelbaar.

7 december 2013 om 18:20

Helemaal met je eens Gentleman.

Helemaal niet leuk, het doet vaak pijn aan de ogen, zo slecht is het voetbal nu.

7 december 2013 om 19:04

Ik had het tegen Robb, maar dat is niet erg. Ik ben het met jou en Bondskoorts tot o zekere hoogte wel eens dat het niveau erg laag ligt. Als je sommige wedstrijden van de PL ziet of zo, dan weet je niet wat je meemaakt soms. Wereld van verschil. Dus ik ben het in principe met jullie allemaal eens dat het een zwakke(re) competitie is. Wat ook logisch is in verband met geld en dergelijke.

Maar ik vind niet dat het gelijk hoeft te betekenen dat een competitie zwak is, omdat iedereen van iedereen kan winnen. Dat was een beetje mijn punt.

Als voorbeeld; als je een competitie maakt met de tien beste ploegen van de wereld, dan is die competitie niet zwak ondank dat iedereen van iedereen kan winnen. Mijns inziens maakt dat het alleen maar leuker en spannender.

@robb,dus je vind jammer dat het leuk is?contradictus in terminus

7 december 2013 om 12:38

Ik ben fan van Psv, dus in dat opzicht vind ik het jammer. Was altijd leuk om van wedstrijden thuis te komen die we ruim hadden gewonnen.. Maar aan die andere kant is het ook gewoon leuk dat het zo onvoorspelbaar is.

Bij Ajax valt na de winterstop nog steeds niks te halen, al 3 jaar op rij.

7 december 2013 om 16:17

Al 4 jaar op rij, want onder Jol wonnen we er 15 en speelden er een gelijk en haalden we zodoende dus 46 van de 48 punten.

Ik denk dat we over 10jaar op het niveau Oostenrijk zitten qua competitie. De Eredivisie is leuk maar het word elk jaar weer minder.

De Nederlandse topclubs moeten kijken naar Porto en Benfica voorbeeldclubs.

Zegt ook veel over de mentale slapheid van toen.
Het Ajax van nu zou winnen van het Ajax van 10 jaar geleden.
Puur omdat ze op het gebied van positionering zo goed zijn.

Veel mensen doen de Eredivisie af als een competitie die in verval is.
De Eredivisie is nooit hoogstaand geweest, maar in verval op dit moment zeker niet.

Over 5 jaar zullen we het hebben over de spelers die we in 2013/2014 wel hadden en dan niet.
Spelers als Klaassen, Fischer, Anderson, Veltman, Cillessen, Boilesen en Blind.
Die over 5 jaar zeker hogerop zullen zijn.

7 december 2013 om 12:40

Dus jij denkt dat dit Ajax zou winnen van het Ajax met Stekelenburg, Maxwell, Vermaelen, Sneijder, Van der Vaart, Galasek, Ibrahimovic e.d. ? Vergeet het.

7 december 2013 om 12:44

Idd maar dat was toen ook echt een europese toplichting.
Als ajax die last minute goal tegen milan niet tegen had gekregen hadde ze zelfs de cl kunnen winnen.

7 december 2013 om 12:46

Als je van barcelona meer dan overtuigend wint kan je ook winnen van dat ajax team.

7 december 2013 om 12:52

wauw goeie vergelijking frans.

7 december 2013 om 12:54

Dat denk ik zeker. Dit Ajax speelt veel meer verzorgt.
Dat Ajax was ook prachtig, maar het waren toen niet de spelers die ze nu zijn.

7 december 2013 om 13:24

@ WVE Alles spiegelen aan één wedstrijd is wel het meest onrealistische wat ik ooit heb gehoord

7 december 2013 om 13:56

Dat was een uitermate goed team ja, maar dat zeg je nu 10 jaar later, nu kijk je naar de namen, qua talent en prestaties op dit moment doet dit Ajax niks onder voor het Ajax van toen..

7 december 2013 om 14:02

@wve,

Dus als je van dit ajax wint, kan je er ook serieus van uitgaan dat je vsn Barcelona kan winnen........get real.....;

7 december 2013 om 14:14

Dat zeg ik niet.
Ik zeg als je van barcelona kan winnen kan je van iedereen winnen.
Ook van real ook van bayern.
Maar ik zeg nergens dat ajax de volgende wedstrijd weer van barcelona gaat winnen.

7 december 2013 om 15:23

@ Manonthemoon Wat een onzin, dus jij denkt dat Sigthorsson net zo succesvol wordt als Ibra?

Dat Siem de Jong, Serero, Schone, Klaassen en Anderson net zo succesvol worden als Van Der Vaart, Sneijder en Galasek? Dan heb je wel een ontzettend grote Ajax bril op.

7 december 2013 om 12:42

Je vergeet Kishna, Denswil, El Ghazi en Bazoer.

7 december 2013 om 12:52

Dat zijn ook prachtige pareltjes.

7 december 2013 om 14:08

Tuurlijk en het zelfde team van nu zou ook kunnen winnen van het Ajax van '95! Er worden nu spelers ingebracht omdat er simpelweg niks ander beschikbaar is! Het niveau is enorm gedaald omdat jonge spelers geen ervaring hebben. Ze worden als talent bestempeld maar dat wil niet zeggen dat ze meteen de kar kunnen trekken. Je ziet de onervarenheid en de tekortkomingen er van af spatten tijdens de wedstrijden. Dan spreek je vooral over jonge spelers bij grote clubs als Ajax, PSV en Feyenoord! Om maar niet te spreken over de andere clubs dat neigt naar Jupiler league niveau. Het niveau is zeker de afgelopen jaren ver afgezakt en is zichtbaar ook Europees kunnen we niet meer meekomen en tellen niet meer mee! Is voor de jonge talenten begrijpelijk dat ze na 2 a 3 jaar weg willen er valt simpelweg niks te halen, te leren en te verdienen hier!

7 december 2013 om 14:11

@ Number
Bedoel je dezelfde Blind die een aantal wedstrijden geleden door het merendeel van de Ajax aanhang werdt afgebrand en er niets van kon? Daar zijn we in NL zo goed in, jonge spelers die een aantal leuke wedstrijden spelen zijn de nieuwe sneijders maar na een paar mindere wedstrijden worden ze afgebrand en kunnen ze er niets meer van. Doe je het daarna weer wat beter ben je weer de nieuwe Sneijder hahaha

Dit kan bij Ajax dit seizoen wel eens terugkeren.
Aangezien Ajax nu niet na maar voor de winterstop hun vorm al heeft gevonden.
De volgende wedstrijden nac cambuur roda en de ijselmeervogels zullen in deze vorm met speels gemakgewonnen worden.
Waar de concurentie vooral psv en vitesse nog zeker een aantal punten gaat verspelen.
Ajax heeft de boel steeds beter op de rails en dat zorgt ervoor dat we ondanks dat er spelers vertrekken aan het eind van elk seizoen er steeds sneller weer in vorm raken.

Tja, hiermee kan men twee kanten op.

Aan de ene kant klopt dit, kijk alleen al naar het puntenaantal waarmee clubs
de afgelopen seizoenen kampioen zijn geworden. Ajax werd in 2011 kampioen met 73 punten, terwijl het jaar daarvoor PSV derde werd met 77 punten. de afgelopen twee jaar werd Ajax kampioen met hetzelfde aantal punten (te weten 76). dit zou kunnen duiden op een niveaustijging, aangezien andere clubs dan meer punten halen tegen topclubs, maar het is hoogstwaarschijnlijk het tegenovergestelde: topclubs worden minder, waardoor mindere clubs meer winnen.

Aan de andere kant is er misschien sprake van sterke jaren die worden gevolgd door mindere jaren, die vervolgens weer worden gevolgd door sterke jaren. Hoe herken je een sterk jaar? Hoogstwaarschijnlijk zijn er dan één of twee ploegen die een goede combinatie van spelers hebben, waardoor ze erg veel wedstrijden winnen. Het jaar daarop hoeft er maar één speler te vertrekken waardoor de perfecte mix wordt aangetast, met als gevolg dat er een stuk minder wedstrijden worden gewonnen (het meest sprekende voorbeeld is denk ik FC Twente in 2009-2010 tegenover het FC Twente in 2010-2011, als men kijkt naar het behaald aantal punten).

Ik denk dat sterke jaren eerder uitzondering zijn dan de zogenaamde zwakkere jaren.

Dat klopt. De reden is dat een speler die bij Ajax, Feyenoord of PSV boven het maaiveld uitspeelt direct wordt weggekocht. Nederland moet het hebben van opleiding, waarbij ik vind dat dit niet alleen de eigen opleiding heeft te zijn, maar ook het slim inkopen en verkopen van spelers zoals bv Benfica dat doet.

@ pprins

Ja, klopt wat je zegt. Ik krijg alleen wel steeds meer het
idee dat de jeugdopleiding steeds meer wordt verheven tot doel ipv middel:
je wilt toch dat die spelers gewoon goed spelen en zo lang mogelijk
bij je blijven? Uiteindelijk wil je verder komen, dat gaat lastig als
spelers maar blijven vertrekken.

Belangrijkste reden is dat clubs als Ajax, PSV niet meer instaat zijn om de goede speles bij de subtop weg te kopen, tenminste, niet meer op de schaal waarop dat voorheen gebeurde. Nu worden echt alleen de spelers aangetrokken waarvan men nog veel kan verwachten. Maar 10 jaar geleden (en dan gebrui ik roda als voorbeeld omdat ik daar het meest van weet ) werden spelers als Anastasiou en Soetaers weggekocht door Ajax om vervolgens roemloos te verdwijnen uit het voetbal. Voor ajax waren deze spelers onder het gewenste niveau en voor Roda toppers. Maar door dit soort aankopen bleef de subtop/middenmoot wel zwakker. Nu gaan de echte toppers naar het buitenland, de iets mindere spelers naar ajax/psv en het niveau daaronder blijft gewoon lekker.

het zijn de topclubs die zwakker worden,en Pec Zwolle echt niet beter hoor. als Ajax en PSV gewoon echte spitsen hadden. stonden ze allang 13/15 punten los van iedereen.

7 december 2013 om 14:56

// Pec Zwolle echt niet beter hoor \\

PEC Zwolle voetbalt toch echt veel beter dan in het verleden. Ze staan er hoe dan ook veel beter voor dan het wel eens geweest is.
Volgens mij hebben Ajax en PSV echte spitsen, maar bakken die er domweg te weinig van. Dus dan heb je eigenlijk best gelijk als je stelt dat Ajax en PSV zwakker worden, maar dat kunnen we elk jaar weer zien in Europa.

Zwolle doet het goed. Ze spelen leuk voetbal. Zie ze minimaal als middenmoter eindigen.

Meer ploegen die meedoen om de titel maakt de competitie toch niet zwakker? Az, Twente en Vitesse hebben gewoon aansluiting gevonden en gaan voorlopig nergens heen. AZ en Twente hebben een veel beter jeugdopleiding als 10 jaar geleden dus het is juist een verrijking van de Eredivisie.

De Europese top heeft nu gewoon veel meer geld en kan zieke bedragen betalen om de beste spelers te kopen. Die gat dichten kan je vergeten tenzij je Cavani of een Ronaldo zomaar van andere kunt wegplukken.

Europa is gewoon groter en rijker geworden en daar heeft de eredivisie gewoon weinig van geprofiteerd. Ajax heeft paar x dikke bedragen gehad maar over het algemeen gaat er in de eredivisie gewoon weinig geld in om.

Onze clubs zijn voetbalclubs gebleven terwijl t buitenland volledige miljoenen bedrijven zijn geworden.

Engelse clubs betalen elkaar flinke bedragen om geld te laten rollen maar hier in Nederland is een binnenlandse transfer van 8 miljoen al afschrikwekkend.

Nederland heeft veel bedrijven die buitenlandse samenwerkingen hebben. Ze moeten de hort op en investeerders zoeken. Investeringsmaatschappijen oprichten.

Geld en creativiteit nekt de Eredivisie

4 jaar op rij zelfs.. Onder Martin Jol haalde we het tweede seizoenshelft zelfs het meeste aantal punten (46 vd 48

De competitie is zeker veel leuker geworden. De zogenaamde sportieve topploegen bestaan gewoon niet meer. De overige ploegen hebben de andere ploegen ingehaald als je kijkt naar de kwaliteit. PSV speelt niet als team want die zou ik samen met Vitesse als de beste selecties betitelen.
Ajax barst volgens mij van het geld en zou kwaliteit kunnen inkopen want wat er nu loopt zou net zo goed bij de middenmoot of subtop kunnen rondlopen. Het leukste voetbal wordt gespeeld door ploegen als PEC en Groningen.
Jarenlang werd er gevraagd om meer weerstand, nu hebben ze het. Ben benieuwd wie kampioen wordt.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren