Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax gaat ‘onbevredigende’ uitspraak van UEFA aanvechten bij CAS

Laatste update:

Ajax stapt naar het international sporttribunaal CAS, zo maakt de club via de officiële kanalen bekend. De Amsterdammers zijn het niet eens met de uitspraken van de UEFA, die onder meer hebben geleid tot het verbod voor uitsupporters tijdens de wedstrijd tegen Chelsea op Stamford Bridge (4-4). Ajax vecht een pakket van meerdere straffen nu aan bij het hoogste rechtsorgaan in de sport.

Voorafgaand aan de wedstrijd tegen Chelsea had Ajax al beroep aangetekend bij de UEFA tegen een pakket van meerdere straffen. De Amsterdammers hadden een voorwaardelijke straf, die na incidenten rond de uitwedstrijd tegen Valencia (0-3 zege) werd omgezet in een onvoorwaardelijke straf. Daardoor waren Ajax-supporters begin november niet welkom op Stamford Bridge voor het Champions League-duel met Chelsea.

Bovenop dat verbod heeft Ajax een nieuwe voorwaardelijke straf gekregen, met de looptijd van een jaar. Indien het binnen dat tijdsbestek opnieuw misgaat, wacht voor de Amsterdammers een nieuwe Europese uitwedstrijd zonder meegereisde aanhang. Daar bovenop werden nog twee geldboetes uitgedeeld en dat pakket van verschillende straffen heeft Ajax doen besluiten om naar het CAS te stappen.

Ajax had al bij de UEFA een hoger beroep aangetekend tegen het pakket van verschillende straffen, maar dat werd afgewezen door de Europese voetbalbond. Men kon zich niet vinden in de motivering voor de straffen naar aanleiding van de uitwedstrijd tegen Valencia. De UEFA besloot echter om de straffen te laten staan, wat Ajax in een statement al ‘onbevredigend’ noemde.

Logische zet van Ajax?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Het is vervelend voor de supporters die zich gewoon gedragen maar schijnbaar zijn er altijd een paar malloten bij met een soort bewijsdrang? Ik zou Ajax adviseren eens bij te houden wie de onruststokers zijn en te zorgen dat je die in de gaten houdt zodat je kan ingrijpen als het misgaat. Niet achteraf gaan jammeren.

20 november 2019 om 11:29

Volgens mij zit bijna iedere club die Europees speelt met hetzelfde probleem. Dan heb ik het niet alleen over bijv Ajax, PSV, Feyenoord maar ook als pak 'm beet Lyon, Brugge of Juve hier komt spelen zullen er altijd een paar idioten tussen zitten die het voor de rest en de club verzieken.

20 november 2019 om 11:30

Denk je nou echt dat dit door Ajax niet bijgehouden wordt? Het is zo jammer dat je als voetbalsupporter gewoon altijd schuldig bevonden wordt.

20 november 2019 om 11:35

Voor zover ik weet was er bij Valencia een incident met een Ajax-supporter of enkele Ajax-supporters buiten het stadion. Het is, bij mij althans, niet bekend om wat voor incident het ging en wie het incident startte. Kortom, het was al heel vaag. Dan wil jij dat Ajax maatregelen neemt om hiertegen in te grijpen en te voorkomen dat het mis gaat. Wat denk jij dat Ajax daar in godsnaam aan kan doen?

20 november 2019 om 11:39

Het is niet zo dat Ajax mensen kan verbieden om af te reizen naar Valencia, een meldingsplicht op kan leggen of het gedrag van mensen kan bepalen... Ajax kan aan zulke dingen echt niet doen. In het stadion kan je Ajax verantwoordelijk houden voor een hoop dingen, maar erbuiten....

20 november 2019 om 11:50

De kwestie over incidenten buiten het stadion moet je gewoon compleet buiten beschouwing laten en niet eens meenemen in enig verweer. De schade door vernieling aan het uitvak is voldoende dat Ajax wordt gestraft, zoals je zegt kan je ajax hiervoor verantwoordelijk houden. Ajax moet dan ook de verantwoordelijkheid nemen en de straf accepteren. Je hebt een voorwaardelijke straf openstaan en die wordt uitgevoerd vanwege wanorde in het uitvak, wat ga je dan nog proberen kwijt te raken door het aspect 'buiten het stadion'? Ik hoop dat deze houding wordt afgestraft door het CAS-orgaan. Die raddraaiers moeten eens stoppen met deze zaken. Waarom richt je vernielingen aan terwijl je de wedstrijd domineert en wint? Wat bezielt je.

20 november 2019 om 11:57

Maar de UEFA zegt niet waarom Ajax gestraft is. Voor wanordelijkheden!!! Ja, waar? Wanneer? Op welke manier? Specificeert het en kom met bewijs. Maar dat doet de UEFA niet. Jij zou dat toch ook willen als je 'zomaar' een boete krijgt?

20 november 2019 om 11:58

Je bent slecht geã¯nformeerd en doet daarom aannames. Waarom? Het rapport van de Uefa strookt niet met de bevindingen van Ajax zelf. Ajax heeft hiervoor objectief bewijs (beeldmateriaal) in handen. De Uefa heeft hier alles behalve objectief onderzoek gepleegd. De beslissing is slecht en lachwekkend tegelijk. Daarom is het goed dat Ajax de uitspraak voorlegt aan het Cas. Ik verwacht dat het CAS de uitspraak van de Uefa van tafel veegt.

20 november 2019 om 13:10

@formus, @messino: als jullie nou eens de tijd nemen om te bekijken op welke punten Ajax wordt bestraft. Staat letterlijk op de site van de Uefa en de bijhorende artikelen waarop de straf wordt gebaseerd. Beetje verwijten met slecht geinformeerd en foutieve aannames. Jammer dat alinea's niet meer werken, maar het volgende komt van de uefa site: Match: Uefa Champions League group stage match between Valencia CF and AFC Ajax (0-3), played on 2 October in Spain. Charges against AFC Ajax:- Acts of damages - Art. 16 (2) of the Uefa Disciplinary Regulations (DR)- Crowd disturbances - Art. 16 (2) DR- Improper conduct of the team - Art. 15 (4) DR

20 november 2019 om 13:19

En daarnaast, artikel 16 van Disciplinary Regulations somt duidelijk op dat elke club verantwoordelijk is voor de fans in en om het station. Daarnaast somt dit artikel ook op welke punten worden bestraft. Als jullie nou aanvoeren op welke punten Ajax kan verbeteren en dat ze daarom de specificatie willen zien, tja dan zeg ik chapeau voor jullie. Uiteindelijk zijn ze bestraft op strafbare punten en proberen ze nu op basis van non-specificatie over of iemand nou een beker bier of een broodje worst heeft gegooid onder een straf uit te komen. Dat noem ik zielig gedrag, dat niet past bij een club die maatschappelijk verantwoord voor de dag wilt komen.

20 november 2019 om 19:55

Ik weet niet wie er gelijk heeft dat zal het cas beslissen.
Wel vind ik het frappant dat er voornamelijk uit Rotterdamse hoek gewezen wordt met zelfs zielig gedrag en maatschappelijk verantwoord.
Daarom vind ik het gek dat ik die geluiden niet hoor als Feyenoord zijn advocaat inschakelt om precies het zelfde te doen als Ajax nu doet namelijk onterechte beschuldigingen aanvechten.

20 november 2019 om 11:36

Een paar malloten? Bij Europese uitwedstrijden zit er voor 200 jaar celstraf in zo een uitvak. Allerlei lui die met justitie in aanraking zijn geweest en met stadionverboden komen naar zo een wedstrijd. Kijk 1 keer maar op televisie wat er allemaal in zo een uitvak zit. Dit geldt niet alleen voor Ajax maar ook voor PSG, Napoli en allerlei andere clubs.

20 november 2019 om 12:08

Ah, jij ziet al aan het uiterlijk van deze jongens dat ze in aanraking zijn geweest met justitie. Helder.

20 november 2019 om 12:27

Ik herken inderdaad aan kleding wie er voor voetbal komen en wie er voor randzaken komen (drugs, geweld, bedreigingen). Natuurlijk zitten er ook wannabes tussen. Maar als je een vak vol ziet met bepaalde kleding weet je dat daar veel onzuivere types tussen zitten. Google voor de grap eens “uitvak Ajax Sturm Graz.” En ga mij dan maar uitleggen dat dit allemaal jongens zijn die voor een handtekening van Klaas-Jan Huntelaar naar de voetbal komen.

20 november 2019 om 12:30

Natuurlijk zal die vlieger niet voor iedereen opgaan maar als jij met zwarte pet, capuchon en sjaal voor je neus de supporter uithangt dan heb je echt wel wat te verbergen.

20 november 2019 om 12:38

Nee het is duidelijk hoor. Je stopt ze in een hokje vanwege hun uiterlijk.

20 november 2019 om 12:46

Volgens mij is Arie Vink niet bekend met de casual scène. Wel aandoenlijk dat je denkt dat iedereen naar de voetbal gaat voor een leuke wedstrijd haha! Verdiep je eerst maar eens meer in de supporterscultuur, dan kunnen we verder praten.

20 november 2019 om 13:02

Dat denk ik niet. Ik vind het nogal makkelijk gedacht van je.

20 november 2019 om 13:23

Arie leeft in een wereld met de gedachte dat men een sjaal voor de mond draagt vanwege privacy redenen. Dat sommige supporters dit echt niet doen om onherkenbaar een fakkel af te steken of andere zaken. Sterker nog, het is natuurlijk gewoon mode om jezelf volledig zwart te kleden, capuchon op en sjaal voor de bakkes. Goh waarom heb ik dat nooit eerder heb ingezien, helder moment!

20 november 2019 om 13:37

Wel ja joh, maak het nog mooier! De zin van onze FC Utrechter: Maar als je een vak vol ziet met bepaalde kleding weet je dat daar veel onzuivere types tussen zitten. Dat is wel mooi, want in het uitvak van Valencia - Ajax zag je 90 in een Ajax shirt of niet zwart/capouchon achtige kleding, de rest met ontbloot bovenlichaam. Deze jongens horen bij de jongens op de F-Side met de "leider" Dani en wat vrienden die de boel aanstuurt. Triest? Ja. Zijn zij een garantie voor geweld, drugs en andere onzin? Nee, dat niet. Je komt niet in een uitvak met een stadionverbod. En geloof het of niet, je komt niet in het groepje van Dani als je een zware crimineel bent. Gek genoeg zorgt Dani er nog voor dat deze groep niet/nauwelijks voor gezeur zorgt op de tribunes. Het zijn voornamelijk de malloten buiten het stadion die echt voor gezeik zorgen. De jongens in het vak hebben soms een wat intimiderend uiterlijk, maar zeker geen 200 jaar aan celstraffen of ander geneuzel aan hun broek hangen. Maar ik moet me verdiepen in de scene.... tuurlijk jongens.

20 november 2019 om 14:02

@ Arie. Je weet dat bij elke club de “sfeermakers” niet de criminelen zijn he? Zoals bij Napoli zijn de jongens die 90 minuten op een trommel lopen te rammen niet degene die de vrouw van Allan bedreigen en inbreken bij Koulibaly. Ik geloof inderdaad dat het groepje van die “Dani” van je geen criminelen zijn. En nogmaals dit heb je bij elke club. Degene die in De Kuip sfeer maken zijn over het algemeen niet de jongens die Karsdorp met de dood bedreigen na een EL nederlaag.

20 november 2019 om 14:07

Ik kan gek genoeg niet rechtstreeks op Fcutrecht0300 reageren, maar dan maar via Spijkenisser:nogmaals: je hoeft mij echt niet uit te leggen wie wel en wie niet criminelen/hooligans zijn en wie sfeermakers. Ik leg jou uit dat de jongens die jij in het hokje crimineel plaatst, dat niet zijn. De jongens van Valencia uit bijvoorbeeld. Dat groepje, het groepje vooraan, horen bij de F-Side en bij die Dani. Dat is overigens niet "die Dani van je". Het is niet een groepje van mij, het is geen vriend van mij, het is iets wat ik weet van de groep die in jouw ogen als hooligans gezien wordt. Dat weet jij blijkbaar niet, want je bent niet op de hoogte van de Ajax supporters op de uitvakken. Ik ben dat in ieder geval een stuk meer dan jij. Verdiep jij je daar maar eens in, voordat je mij de les gaat lezen.

20 november 2019 om 15:52

@ Arie Vink,ik begrijp heel goed wat Fcutrecht0300 bedoeld.ik ben dan een van die supporters die voornamelijk vanuit zijn luie stoel voetbal kijkt en dat is mede omdat ik mij in stadions, vlak naast een dergelijk vak met jongens die door capuchons, sjaals en zwarte kleding niet herkenbaar willen zijn, niet veilig voel. Ik heb niets te verbergen voor Justitie of voor Ajax en als je mij al een keer in het stadion tegenkom dan ben ik gewoon herkenbaar en kan je mij in de ogen aankijken zonder een agressieve blik terug te ontvangen.ik snap ook niet waarom je jezelf zo onherkenbaar wil maken als je niks te verbergen heb. Voor mij betekend dat je iets voor iemand verbergt en of dat dan Ajax of justitie is vind ik eigenlijk al geen noemenswaardige discussie meer.nogmaals, als niemand zich zou verbergen zouden relschoppers makkelijker opgepakt kunnen worden en zou er minder onrust op de tribunes zijn. Maar blijkbaar beschermen deze jongens met hun verborgen uiterlijkheden toch een groep jongens die echt iets op hun kerfstok hebben. Daarmee ben je indirect wel medeplichtig bijna. Dus tja, ik vind het jammer dat mijn clupje zo benadeeld wordt door een groep "supporters" die blijkbaar iets te verbergen hebben.

20 november 2019 om 16:36

Ik begrijp echt niet waarom je op mij reageert. Ik reageer op het bericht van Fcutrecht0300 die aangeeft dat Europees, in het uitvak, Ajaxsupporters zitten die met zo een capuchon, bivakmuts e.d. een verleden met drugs, celstraffen, stadionverboden en ander gedoe daar herrie schoppen. Ik geef aan dat dat te makkelijk is en zeker voor het overgrote deel absoluut niet het geval is. Ik geef aan dat de jongens die hij als "crimineel" bestempeld juist jongens zijn die niet/nauwelijks zo een verleden hebben of zich op de tribunes zo gedragen. Daarnaast zitten ze niet onherkenbaar op de tribunes. Ze zitten daar met ontbloot bovenlichaam (Ik vind daar overigens wel iets van, maar dat maakt in deze discussie even niets uit). Deze jongens zijn de enige jongens die je intimiderend zou kunnen vinden. Die jongens hebben een soort leider die de boel opjut met zang en getrommel. Die jongens hebben - itt wat Fcutrecht0300 denkt - geen stadionverbod of zijn criminelen met een verleden in de cel (bij elkaar 200 jaar celstraffen), drugs of geweld. Belachelijke opmerking en veel te makkelijk op uiterlijk afgegaan. Als je je verdiept in die groep, dan weet je dat dat niet zo is. Dit staat nogmaals helemaal los van wie ik ben op de tribunes (ook een stille, saaie, op mijn luie stoel zittende supporter), maar hoe het feitelijk is.

20 november 2019 om 11:59

Was jij er bij??
Zo niet dat kan je er ook weinig over zeggen.
Ze zullen vast zelf ook we onderzoek hebben gedaan.

20 november 2019 om 12:26

Ben jij kampioen dooddoeners ik ben er niet niet bij geweest en ik heb ook geen onderzoek gedaan. Als dat een criterium is om hier een reactie te plaatsen dan zijn er maar weinig mensen die een opmerking mogen plaatsen hier.ik heb mijn informatie uit de media, ik neem aan dat de Uefa Ajax geen sancties oplegt omdat de Uefa het leuk vind om Ajax te pesten? Ajax supporters zijn de afgelopen jaren regelmatig negatief in het nieuws geweest niet alleen door ongeregeldheden in Europa ook in Nederland zijn ze meer dan eens negatief in het nieuws geweest. Of is het niet uit de hand gelopen bij Valencia zijn er geen randdebielen geweest die opzoek gingen naar ouders van Feyenoordspelertjes bij een jeugdwedstrijd van Ajax tegen Feyenoord. Is er geen agent gemolesteerd bij de wedstrijd van Ajax uit tegen Tottenham? Heeft de Uefa Ajax niet eerder gewaarschuwd de trappen vrij te houden tijdens Europese wedstrijden?ik denk echt dat Ajax eerst naar zichzelf moet kijken om te zorgen dat de eikeltjes die het verpesten aangepakt worden en niet jammeren dat je een staf te zwaar vind als er zoveel mis gaat...

20 november 2019 om 12:50

Uhm een boete voor onsportief gedrag omdat je 6 gele kaarten krijgt, heeft een behoorlijk hoog pest gehalte. Zeker als 2 a 3 van die kaarten heel erg makkelijk gegeven waren. Dat is namelijk een van de straffen.

20 november 2019 om 13:17

Dus als ik bij de volgende thuiswedstrijd van Den Bosch zeg dat de fans weer racistisch bezig waren geloof je dat? Is bij Den Bosch al vaker gebeurd, dusja dan zal dat wel zo zijn. Dat Ajax-fans debiele dingen hebben gedaan klopt, maar dat is totaal geen reden om te denken dat de UEFA hier dan maar gelijk heeft..

20 november 2019 om 13:30

Boetes voor een te veel aan kaarten is niet nieuw. Misschien is het een dubbele straf maar zover ik weet gebeurt dit in de eredivisie ook. Ook op amateur niveau dus dit kan niet nieuw zijn voor de voetbalvolgers....

20 november 2019 om 15:13

Lol die regel is er inderdaad, maar wordt nooit toegepast. Doe niet zo triest joh, met je 'voetbalvolgers'.

20 november 2019 om 16:05

Wat is er triest aan voetbalvolgers? Als je het voetbal volgt ken die regel deze regel wordt ook gewoon toegepast en niet alleen nu omdat het Ajax betreft...

20 november 2019 om 16:13

@tornado, bijzonder dat juist een Feyenoord-supporter commentaar heeft op in beroep gaan. Ajax gaat in beroep en heeft dat recht. Jullie waren er trots op dat een speler werd vrijgesproken wegens een vormfout. Heel bijzonder...

20 november 2019 om 18:41

Ajax mag in beroep gaan maar moet ook kijken wat er structureel fout gaat met een klein deel van de supporters. Het in beroep gaan tegen een straf voor te veel kaarten lijkt mij vrij kansloos. De regels zijn volgens mij duidelijk en deze boete wordt meerdere keren per seizoen uitgedeeld.

20 november 2019 om 12:04

@tornado72 Sorry hoor maar jouw reactie in Jip en Janneke taal is wel heel erg simple.ajax is het inhoudelijk niet eens met de redenatie en gerelateerde bewijslast wat heeft geleid tot deze uitspraak..dat ajax in beroep gaat heeft dus niks met jammeren te maken maar meer met het fundamentele recht in een Democratisch rechtstelsel om beroep aan te tekenen tegen een uitspraak.maar goed jij wilde fff lekker goedkoop en populistisch scoren tov Ajax.....chapeau.

20 november 2019 om 12:38

@richardpraha Er is een hele lijst met incidenten waar Ajax supporters bij betrokken zijn geweest. Rellen bij meerdere CL wedstrijden, vuurwerk afsteken, trappen bezet houden, bij een jeugdwedstrijd ouders van jeugdspelers aanvallen bij Ajax vs Feyenoord. Ajax heeft al menig boete gehad vanwege wangedrag of het niet naleven van de regels. Het is uiteraard het goed recht van Ajax om het daar niet mee eens te zijn maar het gaat niet over 1 incident maar er is structureel wat mis met het gedrag van een deel van de Ajax aanhang. Doe daar eerst eens wat aan voordat je krokodillentranen gaat huilen omdat je vind dat je oneerlijk behandeld wordt.

20 november 2019 om 12:46

Ik ga hier niets goed praten hoor. Als er wangedrag is geweest dan is de straf terecht en moet Ajax gaan ingrijpen.maar als er wordt gesproken over vernielingen in het uitvak en er van alle kanten wordt gemeld dat de stoeltjes bij Valencia al los zaten zodat ze wel heel makkelijk loskwamen, dan is het toch ook normaal dat je dat onderzoekt? Straffen met geen supporters mee is in dat geval toch ook niet terecht?of het nu Ajax is of welke andere club.

20 november 2019 om 13:20

Hoezo blijf je telkens over eerdere incidenten praten? Het gaat hier duidelijk om de wedstrijd Valencia-Ajax en niemand die kan vertellen wat er dan mis is gegaan. Enige wat ik gelezen heb is dat een Ajax-fan door 15 Valencia-fans is aangevallen buiten het stadion. Verdiep je in een zaak, en als je hier niks over kunt vimden, houdt je mening dan voor je dat Ajax 'jammert'.

20 november 2019 om 13:33

Als stoeltjes loszittende hoef je er natuurlijk niet mee te gooien, tenmiste als iemand bij mij thuis gaat gooien met loszittende meubilair wordt ik niet heel vrolijk om het zachtjes uit te drukken..

20 november 2019 om 13:35

Ik heb toch begrepen dat de Uefa waarnemers hebben waargenomen dat Ajacieden in het stadion met stoeltjes hebben staan gooien.... lijkt mij niet heel normaal.
Ik geloof er niets van dat de Uefa boetes gaat geven voor iets wat niet is gebeurd....
Alleen om Ajax te pesten???

In Nederland zijn ze op twee plekken niet welkom en in Europa lopen ze ook straffen op. Waarom blijven ze toch elke keer naar anderen wijzen en steken ze hand niet eens in eigen boezem? Dat zal wellicht ook helpen om straffen in de toekomst te voorkomen. Ik ben er niet bij geweest in Valencia, maar de Uefa zal toch genoeg aanknopingspunten hebben om zo'n straf op te leggen? Het is vorig jaar bovendien ook niet allemaal niet vlekkeloos gegaan in Europa.

20 november 2019 om 11:44

Ik snap niet wat hier ook zo moeilijk aan is tegenwoordig. Er hangen ontelbaar aantal camera's haal de rotte eieren er elke week uit en binnen no time kunnen deze idioten het stadion niet meer in, wel natuurlijk een meldingsplicht instellen anders zitten deze eikel gewoon op een illegale manier in het stadion.

20 november 2019 om 11:49

Inderdaad, in zowel de binnensteden als in stadions hangen genoeg camera's. Toon aan bij de Uefa dat je deze gasten in beeld hebt en dat zij sancties krijgen en laat de echte supporters gewoon hun tripjes maken door Europa.

20 november 2019 om 12:00

Precies! Ik denk dat er dan na een half jaar amper incidenten zullen voorkomen omdat er gewoonweg consequenties aanhangen. Nu gaat iedereen vrijuit en indien er een boete betaald moet worden gaan ze met de pot rond zodat iedereen wat bijlegt...

20 november 2019 om 11:53

Je schrijft dat je er niet bij bent geweest maar je hele plempsel is wel gebaseerd op speculaties. Ajax heeft een goede kans dat het onafhankelijk CAS gehakt maakt van de uitspraak van de Uefa. Ajax heeft voorafgaand aan de wedstrijd de al aanwezige schade in het uitvak geã¯nventariseerd. De zittingen in het uitvak waren en zijn van droevige kwaliteit en slecht onderhouden. Voor wat de schermutselingen voor het stadion betreft. Dit zijn enkele individuen geweest die slaags zijn geraakt met een grote groep Spanjaarden. Deze personen hadden geen kaarten voor het uitvak. Het is kinderdachtig dit de club Ajax aan te rekenen. De informatievoorziening rondom het stadion was namelijk ook droevig geregeld. Hierdoor kwamen mensen ongewild op plekken tussen de Valencia-fans. Maar goed, we hadden een mooi verblijf in Valencia en de punten hebben we meegenomen. De Uefa neemt zichzelf te serieus en heeft lachwekkende beslissingen.

20 november 2019 om 11:59

Het kunnen net zo goed FC Den Bosch supporters geweest zijn die een Ajax shirt aangetrokken hadden. Als ik een bank ga overvallen in een Ajax shirt is Ajax toch ook niet verantwoordelijk?

20 november 2019 om 12:05

waar speculeer ik? ik kijk naar eerdere straffen die de ajax-supporters hebben opgelopen en op basis daarvan lijkt het me niet onverstandig om de eigen supporters eens goed onder de loep te nemen. ik geef aan dat ik er in valencia niet bij ben geweest, maar als je daar al met een voorwaardelijke straf naartoe gaat dan hoeft er denk ik maar weinig te gebeuren waardoor dit omgezet wordt in een onvoorwaardelijke straf.

20 november 2019 om 12:55

@berserko; jij bent wel heel erg zeker van je zaak hierover, of zit de haat tegen Ajax zo diep dat je enkel zo kunt denken?denk jij nu echt dat Ajax naar het CAS stapt omdat ze het niet eerlijk vinden? Als je die stap zet zal je echt met sluitend bewijs moeten komen.

20 november 2019 om 13:25

Haha onjuist. Verdiep je toch eens in de regels. Incidenten buiten het stadion kan de UEFA niet bestraffen. Simpelweg omdat mensen zonder toegangskaartje daar ook kunnen komen en dus niet duidelijk is of dit wel fans zijn van één van de teams. Graag verdiepen voordat je reageert.

20 november 2019 om 11:55

Foeballuh, ten eerste wil ik zeggen dat er heel vaak idioten tussen zitten, bij vrijwel elke club. Maar je slaat de plank mis imo betreffende twee andere dingen: 1. Ajax heeft alleen de verantwoordelijkheid binnen het stadion, erbuiten kunnen ze niks doen. De UEFA mag Ajax alleen ook daar voor straffen. 2. De UEFA straft Ajax echter ook zonder specifieke motivatie. Dus dat wil zeggen dat jij gestraft wordt voor rijden door rood licht. Zonder plek, datum, kenteken etc. Ajax wil misschien prima zijn verantwoordelijkheid nemen (weten we niet) maar de straf moet wel juist zijn en goed gemotiveerd. En daar gaan ze tegen in beroep. Net als jij dat zou doen bij die boete voor rood licht.

20 november 2019 om 12:13

Ja, bij elke club heb je die idioten die het voor de rest verzieken en het is zaak dat je die ertussen uit pikt. 1. Ik praat in mijn stuk niet over binnen of buiten het stadion dus waarom ik daarmee de plank mis sla snap ik niet zo goed... 2. Als dat klopt dan is dat inderdaad vreemd en dan is om opheldering vragen gerechtvaardigd. Mag echter hopen dat de Uefa dit ook op gedegen wijze zal kunnen onderbouwen.

20 november 2019 om 13:18

@foeballuh, omdat je het hebt over Valencia en dat was buiten het stadion.

20 november 2019 om 13:43

Er is toch in Mestalla ook wat gebeurd? Dat ligt voor zover ik weet in Valencia.

20 november 2019 om 23:05

Foeballuh, je praat inderdaad juist niet over binnen of buiten het stadion, net als de UEFA dat niet doet. Die heeft het over wanordelijkheden. Maar wat en waar? Het enige dat gebeurd is in het stadion waren kapotte stoeltjes en, dat heb ik bij de toekenning van de straf ook al aangegeven, Mestella is een fantastisch stadion, maar is wel enorm verouderd. Heb zelf menig wedstrijd daar gezien en er waren of gingen altijd stoeltjes kapot. Waren dus ook al van tevoren. En als je juicht en springt is de volgende alweer kapot. Nogmaals, de UEFA moet het motiveren, maar daar is een enorm gebrek aan op dit moment. Alleen betrekkende op Ajax nu: straf, goal Promes (de beelden waren onjuist zeiden ze, maar geef dan de juiste beelden), en hoger beroep. En dan heb ik het niet over de uitleg (Wat ze wel vaak doen als het in andere partijen onduidelijk is, zie Ajax-Real en City-Spurs) waarom die van Azpi wel was goedgekeurd plus de uitleg van de rode kaarten van Blind en Veltman (en dan begrijp ik die van Blind nog enigzins). Maar de UEFA blijft telkens in gebreke met specificeren en motiveren. Dat zou ik ook never nooit accepteren, niemand hoop ik.

20 november 2019 om 12:33

Wellicht omdat zij er van overtuigd zijn dat de feiten anders liggen. Je kunt van alles en nog wat opvoeren zoals jij ook doet. Dat zij op twee plekken niet welkom zijn geeft niet aan dat zij schuldig aan iets zijn, dus is juridisch niet houdbaar. Jij stelt dat zij de hand niet in eigen boezem steken, hoe weet jij dat? Of is dit een aanname? Je neemt aan dat de Uefa genoeg aanknopingspunten heeft, is dit zo? Ik kan nog een uur doorgaan, feit is en blijft dat we eigenlijk niet precies weten hoe of wat en op basis van onze eigen perceptie en daar bijgevoegd aannames ons oordeel reeds weer klaar hebben..etc...etc..etc

20 november 2019 om 13:13

Je vergeet overigens te noemen dat in Nederland 4 van de 5 Eredivisie voetbalwedstrijden met de meeste politie inzet wedstrijden van Ajax zijn, dat 5 van de 5 (internationale) bekervoetbal wedstrijden met de meeste politie inzet wedstrijden van Ajax zijn. E.e.a. terwijl ze in Den Haag en Rotterdam al niet meer welkom zijn. Verder was Ajax betrokken bij alle incidentele politie inzet. Je vraagt je af of de focus van Edwin van der Sar echt bij dit soort bezwaren zou moeten liggen. Je kan een dergelijke straf ook gebruiken om draagvlak te creeren om maatregelen te nemen . Met zo een bezwaar geef je een heel ander signaal af.

20 november 2019 om 13:19

@foeballuh: Uefa pakt alleen een paar clubs maar uit. Als ze elke club zo behandelen als Ajax, heeft de Uefa een nieuwe dagtaak. En daar stoor ik me vooral aan. Als het gelijke monniken, gelijke kappen is, hoor je mij niet. In Griekenland vorig seizoen bijvoorbeeld, trad de politie/me escalerend op en toch kreeg Ajax een boete. In Valencia gebeurde er iets buiten het stadion. Vorig jaar in Londen met Spurs, waren het ook Spurs fans, maar alleen Ajax kreeg een boete. Dat is gek en pure willekeur.

20 november 2019 om 13:23

Laat die eerdere incidenten is achterwege en kijk eens naar waar dit artikel over gaat. Het gaat om Valencia-Ajax waarvan niemand weet wat Ajax fans verkeerd hebben gedaan. Het is wel heel naïef om te zeggen dat de UEFA vast wel genoeg aanknopingspunten heeft. Dus volgens jou kan een rechter of andere instanties die straffen opleggen nooit een fout maken? Ajax kreeg zelfs een boete voor het ontvangen van meer dan 5 gele kaarten.. dan ga je je al snel afvragen of de rest van de straffen wel rechtvaardig is.

20 november 2019 om 13:42

Ik ga ervan uit dat een rechter, of degene van de Uefa die daar in dit geval over gaat, de gebeurtenissen toetst aan de regels die daarvoor staan. Als er dan in het stadion regels worden overtreden en je hebt een voorwaardelijke straf openstaan dan hoeven de delicten niet eens zo zwaar te zijn om een nieuwe straf op te leggen. Echter, als blijkt dat er door de Uefa vormfouten zijn gemaakt in dit proces dan mogen ze dat aankaarten, maar daar ga ik inderdaad op voorhand niet vanuit. En ik haal er wel andere incidenten bij omdat het toch wel heel vaak raak is bij Ajax en dan mis ik toch een beetje de zelfreflectie.

20 november 2019 om 13:52

Elk team dat in CL of EL meespeelt krijgt een straf wanneer er vier of meer kaarten zijn geboekt !
Deze regel is niet nieuw en wordt al jaren toegepast !
Het heet een "improper conduct " overtreding en daar staan boetes op die omhoog gaan bij verdere overtredingen.

20 november 2019 om 20:03

Ja en ik mis de zelfreflectie dat je alle incidenten de schuld vind van Ajax.
Om de voorzitter van Utrecht maar aan te hale " Ajax maakt wat los bij onze supporters"
En nee Ajax is niet onschuldig maar er wordt zat x vanaf de andere kant begonnen.

Ik snap Ajax wel, die hopen van dat jaar voorwaardelijk af te komen, want tot nu toe is het bijna overal raak en dan kan je met het succes van nu bijna verwachten, dat het ondanks waarschuwen en herhaaldelijk vragen je verstand te gebruiken toch weer mis gaat.

Mensen het gaat hier om een slecht onderbouwde uitspraak. Dan moet je altijd verdere stappen ondernemen. Daarnaast snap ik niet waarom iedereen maar blijft roepen dat Ajax mensen moet aanpakken? Worden genoeg stadionverboden e.d uitgedeeld, maar daar hoef je als club natuurlijk niet over naar buiten te treden.

Wat ik het rare aan deze zaak vindt is dat naar aanleiding van een incident een onvoorwaardelijke straf wordt omgezet in een definitieve straf, en voor hetzelfde incident weer een onvoorwaardelijke straf wordt gegeven. Dat kan toch helemaal niet? Wat is er nog onvoorwaardelijk aan die straf dan?

20 november 2019 om 13:47

De straf was al het gevolg van een voorwaardelijke straf , opgelopen vorig seizoen.
Gezien de voorwaarden werden geschonden werd de voorwaardelijke straf effectief.
Tevens werd er voor de feiten in Valencia , opnieuw een voorwaardelijke straf opgelegd aan Ajax, dus als het nog eens misloopt gedurende een periode van een jaar, is het nogmaals prijs !

Nog maar eens de feiten negeren en de kop in het zand steken !
Wanneer begint men nu eindelijk eens al die onverlaten idioten die het voor anderen steeds moeilijker maakt om hun team te volgen, uit te sluiten ?
Of durft het bestuur niet de problemen aan te pakken omwille van hun eigen veiligheid?
Iedereen bij Ajax weet dat er een groep zogezegde supporters aanwezig is die het niet nauw nemen met respect en wetten en best wel gevaarlijk kunnen zijn voor mensen die de zaken willen aanpakken.... Is dit de reden om dan maar te laten begaan en het Ajax imago steeds verder te beschadigen?
Dat gaat dus niet goed komen hoor!

Er hangt Ajax wederom een straf boven het hoofd en het bestuur doet een appeal i p v een duidelijk signaal te geven aan ,"die" supporters die de boel steeds verzieken terwijl gepaste
maatregelen nemen de enige optie is...
Zo verkeerd !

Krijg toch wel het idee dat Ajax een beetje aan een gebrek aan zelfkritiek leidt. Uit de hand gelopen mini klassieker? Wordt amper hand in eigen boezem gestoken. Lekker snoepreisje naar Qatar wordt bekritiseerd, 'makkelijk scoren over de rug van Ajax', en nu weer aandurven om de Uefa de schuld te geven terwijl je eigen supporters zich weer niet hebben weten te gedragen. Maffe organisatie.

Voetbalclubs (dus niet per Ajax) zijn echt mede debet aan supportersgezeik. Doe er eens wat aan ipv steeds maar in de verdediging te schieten.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren