Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Brands: ‘Hoe kan ik uitleggen dat PSV wel een straf heeft gehad en Ajax niet?’

Laatste update:

Marcel Brands kan moeilijk leven met de beslissing van de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema om geen uitsupporters toe te laten bij Ajax - PSV. De algemeen directeur van de Eindhovense club vindt dat er met twee maten is gemeten. Volgens een rapport van de KNVB maakten Amsterdamse supporters zich namelijk ook schuldig aan spreekkoren tijdens de wedstrijd om de Johan Cruijff Schaal. De Amsterdammers kregen echter geen straf of boete opgelegd en dat vindt Brands onbegrijpelijk.

Brands werd bij Goedemorgen Eredivisie geconfronteerd met het spandoek dat PSV-supporters in de nacht van vrijdag op zaterdag ophingen bij Halsema’s woning. “Dat vind ik niet goed. Iedereen mag het ergens niet mee eens zijn, maar ik vind niet dat je mensen in hun privésituatie moet storen en je moet zeker niet de kinderen erbij betrekken.”

De bestuurder kreeg afgelopen zomer al een brief van de Amsterdamse burgemeester over het besluit om geen PSV-supporters toe te laten in de Johan Cruijff ArenA. “Ik heb op die brief ook geantwoord. Niet omdat ik vind dat ik het goed moet praten, maar ik vind wel dat als je zo’n besluit neemt, en dit heb ik ook tegen de KNVB gezegd, je niet met twee maten moet meten. Tijdens de Johan Cruijff Schaal-wedstrijd werd er van twee kanten gezongen. Dan irriteren wij er ons ook aan want ja: ga gewoon achter je ploeg staan en laat de tegenstander met rust. Dat gebeurde van twee kanten niet”, zo klinkt het.

PSV en Brands kregen naar aanleiding van de spreekkoren in Amsterdam een rapport van de KNVB waarin, zo legde hij uit, van minuut tot minuut is getranscribeerd wat die spreekkoren zijn. “PSV krijgt dan deze straf en 20.000 euro boete en de ander kant is 0. Dat is moeilijk uit te leggen aan onze supporters.” Brands vertelde dat er bij die wedstrijd een waarnemer van de KNVB aanwezig was, die per minuut bijhoudt wat er bij de spreekkoren gezongen wordt. Deze uitleg zorgde voor verbazing bij de gasten Sjoerd Mossou en Hans Kraay junior.

“Zo’n waarnemer schrijft die spreekkoren dan gewoon uit?”, vroeg Mossou verbaasd. Brands beaamde dit. “Dan lees je het rapport en staat er: ’In de zestiende minuut PSV, in de achttiende minuut Ajax en dan weer in de 26ste minuut PSV’.” Mossou sprak van ‘een bizarre baan’ voor de waarnemer. Brands vond het vooral frappant dat de spreekkoren van PSV wel in het rapport staan en die van Ajax niet.

“Er is niet eens een vooronderzoek ingesteld. Het gaat mij er niet om dat Ajax een straf moet hebben, maar hoe kan ik het uitleggen aan onze achterban dat met twee maten wordt gemeten. Dat is niet uit te leggen.” De directeur liet ook weten dat hij Halsema gevraagd heeft of het Amsterdamse vak op zondagmiddag ook leeg zou blijven. “Daarop antwoordde zij dat Ajax een aantal stadionverboden heeft uitgedeeld, maar verder zijn er geen maatregelen genomen."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dacht na de eerste alinea dat het een huilverhaal zou worden maar als het daadwerkelijk zo is dat PSV 20.000 moet betalen en Ajax niets voor hetzelfde vergrijp, dan is dat inderdaad onbegrijpelijk. Benieuwd naar de uitleg van de KNVB.

6 november 2022 om 10:59

Haha had exact hetzelfde. Dacht bij de titel: goh, wat moet Halsema dan doen? Ajax stadion leeglaten? Maar blijkt inderdaad een prima verhaal van Brands waarin hij duidelijk uitlegt dat het vreemd verlopen is.

6 november 2022 om 11:01

Alsof Halsema alle beslissing neemt. Is gewoon hele gemeente. Snap niet dat Halsema zo getarget wordt.

6 november 2022 om 11:07

Het gaat hier ook om de boete. Die komt vanuit de KNVB, niet van Halsema. Bovendien had Halsema natuurlijk, blijkens de rapporten, ook prima de eigen supporters kunnen straffen.

6 november 2022 om 12:04

Het probleem ligt niet bij Halsema, de KNVB of wie dan ook. In de eerste plaats zijn het de supporters die dit doen, daarna is het probleem Brands en PSV. Je hoeft ze niet te zeggen dat Ajax geen boete krijgt, je moet dit gedrag veel harder aanpakken, als je er tegen bent. Spreek jezelf dan uit, doen Ajax en Feyenoord btw ook nooit, altijd maar naar andere wijzen. Daarbij vind ik de boete en alles zwaar overdreven, voetbal is aan het vertrutten, het viel allemaal wel mee, iedereen moet eens stoppen met zeiken en kleine tenen hebben.

6 november 2022 om 13:48

gewoon ook geen ajaxfans in eindhoven toe laten dan zijn de psv fans ook tevreden.

6 november 2022 om 13:54

Laat ze maar komen. Veel leuker om die wedstrijden met uitsupporters te hebben. Als ze zich dan misdragen, lijkt me dat de acceptatiegrens ook behoorlijk laag zal liggen.

6 november 2022 om 11:42

Misschien omdat de psv-aanhang voor 20k euro aan schade gemaakt heeft en dat op deze manier wordt opgelost? In dat geval: prima!

6 november 2022 om 15:11

Moeilijk. Hetzelfde vergrijp is het namelijk niet, daarvoor zouden de spreekkoren identiek moeten zijn. Wat ik in het verhaal van Brands mis, is de spreekkoren zelf. Wat werd er geroepen? Het ene kan vele malen erger zijn dan het andere, maar dat wordt hier makkelijk even vergeten.

Hoe dom kun je zijn….

6 november 2022 om 10:58

Nou?

6 november 2022 om 11:01

Die boete slaat nergens op maar voor de rest is het een besluit van de burgemeester. Niet van de knvb.

6 november 2022 om 11:09

Hij heeft het dan ook over de boete. En over het feit dat Halsema wel PSV supporters wil weren maar geen straf oplegt aan de Ajax supporters die volgens het rapport soortgelijke teksten hadden. Wat is er dan dom?

6 november 2022 om 11:27

Maar wat vind je ervan dat hij de 1 een hele groep bestraft wordt een bij de ander wel de individu ? Is dat niet vreemd ?

6 november 2022 om 11:56

Denk je dat Ajax supporters zich schuldig maakten aan antisemitische spreekkoren?

6 november 2022 om 12:00

Wat mij betreft weren ze alleen de zogenaamde "sfeermakers" van PSV, die altijd gezellig helemaal in het zwart uitgedost, incl capuchon/petje, naar de wedstrijden komen.

6 november 2022 om 12:01

Denk je dat psv antisemitisch is? Of gewoon anti ajax?

6 november 2022 om 12:04

@jbaz misschien dan proberen iets creatiever te zijn dan "Alle joden aan het gas" of die nieuwe topper "Ajax doooood ajax dooood ajax dood ajax dood ajax dood". Het is allemaal volstrekt belachelijk, een beetje creativiteit doet wonderen en dan hoeven we onszelf als PSV fans niet meer slap te verdedigen (al past dat natuurlijk wel bij PSV, slap verdedigen) over antisemitisme.

6 november 2022 om 12:09

Klopt, ik vind het ook belachelijke spreekkoren. Net als dat ik ook denk dat niet alle ajax fans homo haters zijn if tegen de boeren. Ben het er mee eens dat ze beter iets anders kunnen zingen, maar er wordt wel te veel achter gezocht. Maar het gaat hier om meten met 2 maten. Beide groeperingen proberen elkaars geuzen namen belachelijk te maken. En de een ligt gevoeliger dan de ander

6 november 2022 om 12:09

@ajaja....dus alleen antisemitische spreekkoren zijn voor jou strafbaar. Denk je nu echt dat Ajax supporters niet in staat zijn om liejdes te verzinnen die over een grens gaan die niet antisemitisch zijn.

Als ik jou reacties zo lees dan kan ik alleen maar als antwoord op jou eerste geven......behoorlijk.

6 november 2022 om 12:29

Helemaal gelijk in Gillingham. Vanaf nu dan ook bij elk spreekkoor vanuit Amsterdam graag boetes en alle schade verhalen op de Amsterdammers. En als ze zich misdragen, weren bij de volgende wedstrijd tegen PSV. Dat is wat men in Eindhoven stoort namelijk. Ik zie hier allemaal zielige verhalen van Ajax supporters die naast het uitvak van PSV zaten. Hebben jullie enig idee wat jullie eigen supporters roepen in Eindhoven, wat ze vernielen? Meten met twee maten, dat is het hele punt van Brands

6 november 2022 om 12:42

@technobastard dat klopt, ook zeker mee eens.

6 november 2022 om 12:51

@PHX34
Ga je er vanuit dat ik de supporters heb geweigerd en de boete heb uitgedeeld? Dan heb ik een verrassing voor je: nee!

6 november 2022 om 13:22

Dus je mag alles zeggen zolang het maar niet antisemitisch is ?

Het gaat om de content van de spreekkoren

6 november 2022 om 11:01

Volgens de KNVB kwamen die dus van beide kanten. Een spreekkoor wordt alleen opgenomen in dat rapport als hij over de schreef gaat. En dat gebeurde dus bij zowel PSV als Ajax.

6 november 2022 om 11:03

Ik was in het stadion en de '' alle boeren zijn homo's '' kwam veelvuldig voorbij en werd massaal ingezet. Ook de Ajacieden waren hier niet onschuldig.

6 november 2022 om 11:14

Jeetje wat heftig !!!

6 november 2022 om 11:19

Vind ik alleszins meevallen. Er worden ergere dingen geroepen. Of, nouja, ik ga ervanuit dat jij het heftig vind. Want ik zeg dat nergens.

6 november 2022 om 11:33

Ik was er ook en zag toevallig vlakbij het uitvak. Ik vermoedde toen al dat er een boete aan zat te komen. Ik hoorde niet alleen hamas joden aan het gas, maar ook doodsverwensingen voor bergwijn en ihattaren. Daarbij was alle boeren zijn homo vrij onschuldig. Maar goed dat is wel geroepen, dus zou je kun zeggen dat je ajax ook moet straffen.

Overigens sneuvelde ook het vangnet voor het uitvak, waardoor er veel bier naar beneden gegooid werd. Ik vond het misdragingen.



6 november 2022 om 12:00

Zal vandaag ook weer gebeuren en dat is totaal niet verkeerd. Of wil je zeggen dat dat homo's verkeerd zijn?

6 november 2022 om 12:15

@stokie10...en dit is dus een onderdeel van het probleem. Iemand uitmaken voor homo is niet onschuldig. Dit wordt gedaan om te beledigen dus je gebruikt het woord homo om te schelden.
Je zou toch hopen dat we in deze tijd wel beter weten.

Maar goed, grote groepen voetbalsupporters bewijzen wekelijks dat ze een paar evolutie stappen achterlopen.
Ik schaam mij voor het feit dat die idioten met dat spandoek zich PSV supporters durven te noemen.

6 november 2022 om 13:51

Ik zag juist (veel) bier uit het thuisvak vliegen naar juichende psv'ers. Het is altijd hetzelfde bij Ajax denken ze dat ze heilig zijn en de boze wereld om Amsterdam heen deugt niet.

Logisch verhaal van Brands, zeker mbt die 20.000 euro. Dus een enkel persoon die wat teksten opschrijft in zijn of haar mapje bepaald of een club zo'n flinke boete krijgt. Slecht onderzoek en onbetrouwbaar.

6 november 2022 om 11:28

Nee, Brands moet niet met zulke verhalen komen die niet compleet zijn. De KNVB heeft uitgelegd waarom de een wel een boeten krijgt en de ander niet. Dat laat hij hier bewust achterwege en moet hij niet doen. Dan kun je iig daar nog over discussiëren en kan het best zijn dat hij een punt heeft. Maar aangezien hij dat niet doet versterkt dat waarschijnlijk zijn verhaal niet.

Sterker is altijd naar je eigen club te kijken ipv op tv toch even je doen alsof er 2 maten zijn.

6 november 2022 om 11:38

En wat is de uit leg Thamike?
Die heb ik namelijk niet meegekregen.

6 november 2022 om 11:57

@Thamike
Zit ik vol verwachting je betoog te lezen en toe te werken naar de uitleg waarom Ajax niet en PSV wel een boete kreeg, doe je gewoon een Brandsje! Waarom laat je de uitleg bewust achterwege man? Of is er gewoon geen uitleg ?

6 november 2022 om 11:58

@thamike wanneer je iemand anders erop wijst een verhaal te delen welke niet compleet is en vervolgens zelf met een reactie komt die verre van compleet is. Juist de essentie van je reactie ontbreekt (wat was dan de uitleg van de KNVB)? Hmm iets met ironie?

6 november 2022 om 14:10

De KN B is verplicht een reactie te geven dus Brands weet deze en dat is mijn punt. Maar het heeft er mee te maken dat bij herhaaldelijk verzoek PSV supporters door gingen met volgens de KNVB provocerende en kwetsende spreekkoren en dat dit bij Ajax ophield.

Wat Marcel Brands omschrijft klopt inderdaad.Er wordt altijd vastgelegd wanneer er kwetsende spreekkoren worden geroepen.Bij psv is dat herhaaldelijk gebeurd en vervolgens door een stadion speaker omgeroepen om dat niet meer te doen. Helaas gaven de fans van PSV geen gehoor aan de oproep. Bij ajax werden er ook dingen geroepen. Zodra er fans worden gezien die kwetsende dingen roepen dan worden ze uitgezet en krijgen ze een stadion verbod.Bij PSV werden de stewards erop gewezen om het vak te laten stoppen met anti-semitische liederen. Dat gebeurde simpelweg niet. Marcel Brands kan zeggen wat hij wilt hoor. Dat is geen ramp alleen moet hij naar zijn eigen achterban kritischer zijn dan dat hij gaat praten over ajax.Altijd hand in eigen boezem steken.

6 november 2022 om 12:49

Daar heb je helemaal gelijk in, PSV moet zeker naar zichzelf kijken. Ik ga nu echter al een jaar of 10 naar PSV-Ajax en kan je vertellen dat de supporters van Ajax geen haar beter zijn, zelfs behoorlijk extremer als je het mij vraagt. 3 jaar geleden moest het uitvak ontruimt worden (daarna gelukkig bier bij een risicowedstrijd) na walgelijke spreekkoren, totale verwoesting van het stadion en vuurwerk in de vakken onder het uitvak. Dan voelt het wel een beetje cru deze straf, kan iemand dat begrijpen?

6 november 2022 om 13:04

Vergeet dat “brainfart” spandoek niet. €15.000,- boete waarvan €7500,- voorwaardelijk, was dat geen vak sluiten waard? Maar idd dat vuurwerk incident is alleen al genoeg reden om nooit meer een Ajacied toe te laten. Nog steeds veel supporters die daar last van hebben.

Wat laat Brands zich hier kennen zeg. Ik ben zelf bij deze wedstrijd geweest en naast het uitvak. Ook Ajax supporters hebben spreekkoren geuit richting een Psv speler die weer provocerende voor de Ajax supporters. Echter valt daar dus iets voor te zeggen. Maar alle staalkabels die zijn vernield, stewards die zijn geduwd en kinderen onder het uitvak die zijn bekogeld met alles en nog wat vind ik toch niet dat er niet met gelijk maten is gemeten. Er is niet voor niks politie moeten komen (grepen weliswaar niet in maar komen niet voor niks)

6 november 2022 om 11:19

Maar waarom is dat dan nu pas een probleem? Of dacht jij dat Ajax supporters in het Philips stadion nog even een dweil door de toiletten halen als ze weggaan en de muurtjes netjes witten? Die gooiden paar editities vuurwerk (!) in de thuisvakken (waardoor mensen blijvende gehoorschade hebben) en drongen de thuisvakken binnen. Dus het werkt twee kanten op.

6 november 2022 om 11:28

Als mensen blijvende gehoorschade hebben opgelopen begrijp ik niet dat dat er in Eindhoven wel nog Ajaxpubliek welkom is.

Boetes uitdelen werkt zoals we al jaren kunnen zien niet.

6 november 2022 om 12:39

Precies dit! De afgelopen jaren hebben de Ajax supporters zich structureel misdragen en dan verbaasd zijn om reacties. Ondertussen dus Feyenoord, PSV, Utrecht, Cambuur zonder supporters naar Amsterdam, waarvan bijv Cambuur daar zelf voor heeft gekozen ivm de “gastvrije” Amsterdammers. Mss een idee om dan ook geen supporters van Ajax meer toe te staan in andere stadions.?

Btw, heb net de straffen teruggelezen gelezen betreft het “brainfart” spandoek. €15.000,- boete, waarvan €7.500,- voorwaardelijk. Waarom geen vak dicht?

6 november 2022 om 12:51

Ik laat mijn kids dan ook thuis als we thuis tegen Ajax spelen. By far de meest agressieve wedstrijd van het jaar!

Ik ben vooral benieuwd naar het rapport. Zoals Brands het hier schetst klinkt het onbegrijpelijk maar echt een oordeel vellen kan pas na het rapport en/of de uitleg van de KNVB.

Al zou Brands hier een punt hebben, ik vind deze houding erg onverstandig. Richt je publiekelijk nou eens volledig op de misstanden van je eigen achterban. Er zijn vernielingen aangericht, er zijn anti- semitische spreekkoren geweest en er zijn doodsbedreigingen geuit. Spreek nou eens keihard naar je eigen achterban uit dat dit walgelijk en onacceptabel is, in plaats van weer te verschuilen dat je het niet uit kan leggen dat de Ajax zich ook misdragen heeft maar ermee weg komt. Draag uit dat je van de supporters verwacht dat ze zich gedragen en niet in de situatie kunnen komen dat ze benadeeld worden omdat er met twee maten gemeten wordt. Bah, wat een zwaktebod weer van iemand die hier eens een goed statement zou kunnen maken!Als je daadwerkelijk een rapport hebt waarin allerlei misstanden van Ajax supporters staan die onbestraft zijn gebleven, kaart dat dan achter de schermen aan, en niet op een manier waarmee de nadruk uitgaat naar ongelijkheid in plaats van naar het veroordelen van de misstanden van je eigen achterban.

6 november 2022 om 11:26

Klopt, hij kan daarin een voorbeeld nemen aan vd Sar, die eerst bij de NS staat hoe groen Ajax bezig is en vervolgens boeken ze een prive vlucht voor de corona gevallen.. Daarnaast was die ook erg stellig in de zaak Promes, dit soort jongens hoeven wij niet dus verkopen we hem aan een Russische ploeg.. De zaak Overmars heeft die daarentegen wel top opgelost, want we weten allemaal dat Marc er erg mee zat thuis.

6 november 2022 om 12:20

Oh, zij doen het niet goed, dan hoef ik het dus ook niet goed te doen. Strekking van verhaal?

6 november 2022 om 12:21

Armino, jouw reactie toont precies aan waarom het zo onverstandig is dat Brands hoefde nadruk legt op ongelijkheid in plaats van op het veroordelen van de misstanden van psv supporters, het lokt verdere vergelijkingen uit; “ja maar die ander deed toen ook dit (niet)”.

Laten we het nu het hier en nu houden. Brands noemt vanmorgen dat hij de psv achterban niet uit kan leggen waarom psv wel besraft wordt, en Ajax niet. Een zwaktebod omdat hij ook had kunnen zeggen: laten we nu naar onszelf kijken en niet naar eventuele fouten van de knvb of Halsema. Wij hebben daar onder andere walgelijke dingen gescandeerd, vernielingen aangericht en hebben waarschuwingen om daarmee te stoppen in de wind geslagen. Dat is fout en beschamend. Laten we voorkomen dat dit soort dingen weer gebeuren.

En ja Armino, beleidsbepalers van Ajax en vele andere clubs schieten daarom in tekort. Die zouden ook veel mee aandacht moeten richten op misstanden van de eigen achterban (of zelfs van collega’s in het geval van Ajax), maar laten we eens proberen de kleuter reflex met het wijzende vingertje en verongelijkte gezicht te onderdrukken en iets volwassener in de spiegel te kijken!

6 november 2022 om 13:15

Omdat de misstanden van Ajax supporters buiten Amsterdam namelijk structureel en van een behoorlijk niveau zijn. Maar je hebt gelijk hoor. Hand in eigen boezem en dan blijkbaar maar net zo flauw (of terecht, is maar hoe je het bekijkt) gaan straffen als ze zich zoals iedere uitwedstrijd tegen PSV gedragen..

6 november 2022 om 11:29

Want.........zo'n statement maakt Van der Sar of Halsema wel? Volgens jouw redenatie mag je gerust met 2 maten meten, moet - in dit geval - PSV dit maar accepteren omdat ze zelf niet brandschoon zijn? Ben ik het niet mee eens. Laat de KNVB dat rapport openbaar maken, niet om voor deze wedstrijd met terugwerkende kracht nog straffen of boetes uit te delen, maar om meer draagvlak te creeren voor de boetes die ze wel uitdelen. Zouden beide clubs een boete krijgen voor hetzelfde vergrijp, dan zal Brands zich toch juist tot zijn eigen achterban richten?.

6 november 2022 om 11:32

Dat is inderdaad de enige oplossing. Het rapport openbaar maken en uitleggen waarom de ene wel en de andere geen boete krijgt. Met twee maten meten zou schandelijk zijn maar ik ga ervan uit dat er weldegelijk over nagedacht is door de KNVB

6 november 2022 om 12:39

@erasmus rules, ook bij jou is te zien hoe sterk de reflex is om verder te gaan in vergelijken nav de reactie van Brands. Van der Sar en Halsema zitten vanmorgen niet in het programma, Brands wel. Hij verkiest hier om zich wel uit te laten over een mail aan Halsema, maar niet expliciet te distantiëren van de misstanden van de eigen achterban. Daarmee versterkt hij in mijn ogen de reflex om het gedrag van de “ander” onder de loep te nemen wat een niet helpende keten aan reacties uitlokt.

Ik denk dat kritiek en veroordeling vanuit je eigen achterban / beleidsbepaler meer impact heeft dan wanneer het van daarbuiten komt. Dus in bredere zin: laat Brands zich vooral kritisch uitlaten over de misdragingen van de supporters van PSV, laat van de Sar dat vooral doen naar de achterban van Ajax, etc.

6 november 2022 om 12:58

Brands doet hier het enige juiste, aangezien PSV hier al eerder afstand van heeft genomen. Het zijn gewoon helaas WEER halve maatregelen dat alleen maar voor meer frustratie gaat zorgen onder de supporters. Beide supportersgroepen zijn fout en daar mag en kan je geen onderscheid in maken. De enige logische oplossing is zowel het uitvak EN thuisvak leeg.

Blijft ook lachwekkend dat Halsema alles over zich heen krijgt. Tis net als met Mark Rutte waar mensen daadwerkelijk denken dat 1 persoon overal verantwoordelijk voor is en gaan dan triest lopen doen. En dan krijgt Halsema dit weer bij haar woning te zien. Alsof zij dit zelf beslist mensen. Tis zuur, heel zuur maar kap eens met die onzin. En Ajax heeft stadionverboden uitgedeeld aan eigen fans. Wat heeft psv gedaan met die psv fans? Ben ik hele benieuwd naar. Of zouden diezelfde anders vandaag gewoon weer langskomen als het mocht?

6 november 2022 om 11:25

PSV deelt structureel stadionverboden uit. Daar is onder de eigen achterban zelfs veel kritiek op omdat ze dat 'te snel' zouden doen. Dus wel beetje vreemd dat je bij voorbaat al insinueert dat PSV haar eigen supporters niet straft.

6 november 2022 om 11:54

Ik vind het niet leuk als er geen uitfans zijn , ik heb al jaren een seizoenkaart maar het leukste vind ik als er met name tegen Feyenoord ,PSV en Utrecht ook uitfans zijn want een beetje uitdagen op een gezond manier is toch mooi , maar blijkbaar kan dat niet meer erg jammer hoor .

6 november 2022 om 11:29

Of Halsema accepteert gewoon dat dit soort dingen er bij horen.

Een spandoek bij haar huis, nou wat erg hoor! Overdreven gedoe allemaal. Ik vind dat mensen prima hun mening mogen uiten op een spandoek en deze voor het huis van een politici mogen plaatsen.
Dat gezeik altijd van politici dat het hun prive terrein is. Nee het is openbaar stuk grond.



Ik zie hier vaak voorbij komen dat PSV anti-semitische spreekkoren laat horen, maar daar is toch helemaal geen sprake van? Als er gezongen wordt over 'joden' dan wordt hier niet het joodse volk mee bedoeld, maar de amsterdamse supporters. Hadden deze supporters zichzelf 'de Smurfen' genoemd, dan werd daar over gezongen. Ik denk dat het belangrijk is om in te zien dat de liederen niet bedoeld zijn voor mensen die een Joodse afkomst hebben, maar voor mensen die de amsterdamse voetbalclub supporten. Dat dit verwarrend is omdat ze dezelfde naam hebben is begrijpelijk. Draai het eens om: hebben supporters van de amsterdamse club daadwerkelijk een afkeer tegen Boeren? Of is dat gewoon de naam van de PSV supporters? Zijn de liederen onsmakelijk? Ja zeker, maar zijn ze anti-simitisch? Nee.

6 november 2022 om 11:48

Maar Achternaam., je mag over alles en iedereen wat roepen (of ja niet maar je snapt wat ik bedoel) behalve over Joden. Indirect of direct. Kritisch of humor. Sterker, bij wet wordt antisemitisme zwaarder bestraft dan welke vorm van racisme of discriminatie dan ook. Dus ik begrijp wat je zegt maar zij die de wereld laten draaien (is gewoon een feit en niks beledigends aan) accepteren logica niet en hebben een uitzonderingspositie.

6 november 2022 om 11:50

Naja, dat lied is toch wel echt fout: "Alle joden aan het gas". Niet zo handig he. Dan heb je er nog een waar de laatste jaren een nette versie van is geschreven maar die hoor je ook nog steeds af en toe voorbijkomen, waaronder in de wedstrijd tegen Ajax, over hoe de vader bij de SS zat en de moeder bij de commando's en... ach, ik ga het niet eens uittypen. Ik schaam me er altijd kapot voor als die paar idioten dat weer met een grote glimlach volle borst gaan zingen. Ja, spreekkoren over dat alle boeren homo's zijn is ook niet goed, al doet me dat echt ontzettend weinig, maar deze van "ons" is wel echt next level. Maar goed, als jullie die conspiracy theories overtuigender vinden, blijf dat lekker doen joh.

6 november 2022 om 12:21

Helemaal mee eens hoor , maar dat zijn de randdebielen onder de echte supporters maar het probleem is dat dan alle goed willende de dupe zijn van deze gasten zoals altijd de minderheid verpest het voor de echte supporters .

6 november 2022 om 12:26

Idd, de geuzen namen zijn niet zozeer het probleem, vaker de tekst die daarachter volgt wel.

6 november 2022 om 12:43

Het is iig gelukkig wel dat, in mijn ervaring, het niet zo is dat het hele uitvak dan meezingt. Was er niet bij tegen Ajax maar het blijft vaak bij een select gezelschap, dat soort teksten.

6 november 2022 om 13:03

@psvgillingham ik weet niet waar je opmerking over complot theorieën vandaan komt. Ik probeer alleen duidelijk te maken dat ergens het label 'anti-semitisch' op wordt geplakt, terwijl ik denk dat dit niet juist is. Verder zeg ik ook dat ik de spreekkoren zeker onsmakelijk vind (maar niet anti-semitisch). Dat lied over de vader die bij de SS zit is ook zeer onsmakelijk en dat lied is dan ook verboden in voetbalstadions. Maar als het bijv. 'kut joden' is, dan zie ik niet hoe dat anders is dan 'kut boeren'. Ik zie daar geen anti-semitisme in.

6 november 2022 om 13:26

Heel dit gedoe gaat dus niet over het roepen van "kut joden" maar over dat SS lied. En idd, ik zie ook, in de hele specifieke context van voetbal, ook geen verschil tussen kut joden en kut boeren. Maar dat is dus niet waarom we een boete hebben gekregen en geweerd worden uit het stadion voor deze wedstrijd dus verder irrelevant.

Mensen praten over Van Der Sar (en terecht) maar wat is Brands een dooie pier.. Heeft totaal geen uitstraling. Alsof alles wat ie zegt hem ongelooflijk veel moeite kost en het hem eigenlijk niet boeit.

6 november 2022 om 12:09

En toch zijn ze beide zeer succesvol in hun vak. Denk dat we hier vooral de conclusie uit kunnen trekken dat uitstraling overschat wordt. Kennis en goede beslissingen maken daar gaat het om.

6 november 2022 om 12:12

Uitstraling op tv is ook wel anders dan uitstraling in een een-op-een gesprek. Van die enthousiaste kwebbelbekken die het goed doen op tv lijken mij een stuk vervelender dan een rustig, zelfverzekerd persoon wanneer je gewoon een normaal gesprek hebt.

Leuk dat we allemaal het rijk, de gemeente en de knvb de schuld willen geven maar het begint toch echt bij het gedrag van de diverse supporters.
Als die zich gedragen hoeven we het verder niet over een wel of niet eerlijke afhandeling te hebben. Overigens ben ik wel voor gelijke daden, gelijke straffen.

What else is new? Verbaasd mij ook niet dat er met twee maten wordt gemeten als ajax in het spel staat. Dat zien we al jaren… dit zal niet de eerste keer zijn maar ook niet de laatste keer. Elke eredivisie club moet opboksen tegen de lobby van ajax. Die gewoon heel sterk is overal.

Hoe leg je dat uit naar jouw fans? Simpel ...wij hebben iets verkeerd gedaan en daar volgt een consequentie op. Die consequentie dragen we ook. En vooral, we moeten zorgen dat we ons de volgende keer wel gedragen. Al het andere is nutteloos, want daar heb je geen grip op. Kijk naar jezelf, richt je op je eigen problemen en laat de rest voor wat het is.

Dat lijkt me de aanpak die je altijd moet hebben.

Hoewel ik zijn frustratie kan indenken (proportionaliteit), is er toch een duidelijk verschil tussen wat van Ajax kant gezongen is en PSV kant. Het zijn namelijk doodsverwensingen die het PSV vak zingt, niet impliciet maar expliciet. Zelfs als je de nuance aanbrengt “ze bedoelen geen joden maar Ajax supporters” … alsof dat geen doodsverwensingen zijn.

Zingen over de seksuele voorkeur van een beroepsgroep (waarmee natuurlijk PSV fans bedoelt worden) is toch van een ander kaliber. Ja daar mag je, of moet je zelfs, een onderscheid in maken.

Wel snap ik de frustratie vanuit psv kant. Want met het onbestraft laten van de speekkoren rond homoseksualiteit is dat feitelijk een vrijbrief er rustig mee door te gaan. Misschien omdat dit zo normaal is bij spreekkoren bij veel clubs dat de KNVB zich hier niet aan wilt branden.

Ook met incidenten (uitvak 2018) die wel echt veel verder gingen dan liedjes zingen … toch waren supporters van Ajax de editie erop weer welkom. Ook dat zal onrechtvaardig voelen (terecht).

Ik hoop dat PSV fans gewoon weer welkom zijn de volgende editie en dat het weer iets beter gaat. Voetbal hoort met thuis en uit supporters

6 november 2022 om 15:33

Ik zie veel verwijzingen naar die 2018 wedstrijd. Dat was weerzinwekkend en van een ander kaliber. Maar om dat er nu bij te slepen om de Ajax-supporters de volgende wedstrijd dan ook maar te weren, slaat natuurlijk nergens op. Als PSV of de burgemeester destijds had ingegrepen en uitsupporters verboden had voor de daaropvolgende wedstrijd, had iedereen het begrepen. Dat hadden ze overigens ook gewoon moeten doen, aangezien het buitenproportioneel was wat de Ajax-supporters destijds lieten zien. Maar nu is het mosterd na de maaltijd. Het heeft geen zin om daar nu nog over te klagen. Daar hebben de directie van PSV en de burgemeester simpelweg gefaald.

Het vingertje moet je gewoon naar je eigen achterban doen. Het maakt niet uit hoe de situatie elders ligt; feit is dat er een groepje supporters redelijk consequent wedstrijden lopen te verzieken. Je komt uit een Europese wedstrijd waarbij je niet meer welkom bent en gaat hier zeggen “maar zijn doen het ook”.

Wat een statement. En ondertussen gewoon spelersbussen bekogelen, intimideren, vernielen en antisemitische leuzen erin gooien. Het enige wat je aan je eigen supporters moet verkopen is dat dit niet zo kan.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren