Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Luuk de Jong: ‘Kijk, het is ook een beetje onwetendheid van veel mensen’

Laatste update:

Luuk de Jong kijkt ondanks de nodige kritiek met een goed gevoel terug op zijn jaar als speler van Barcelona. De aanwinst van PSV voelde de waardering van de supporters en trainer Ronald Koeman, die vorig jaar oktober werd ontslagen vanwege een serie teleurstellende resultaten. Dat hij vaak werd omschreven als een spits die niet geschikt is voor Barcelona gaat er bij De Jong niet in.

"Hoe was het om een soort cultheld te zijn in Barcelona?", vraagt Milan van Dongen namens ESPN aan De Jong, die moet lachen om die term. "Het gaf soms wel kippenvelmomentjes, moet ik zeggen", antwoordt de PSV-aanvaller. "Natuurlijk was de eerste seizoenshelft lastig, maar de hele situatie was lastig binnen de club. Dat was niet makkelijk, ook voor mezelf niet. Ik koos ervoor om te blijven en gewoon te blijven knokken, om er een mooi jaar van te maken bij Barcelona. En dat is denk ik heel goed gelukt. Als je tijdens de tweede seizoenshelft ging warmlopen, dan gingen de fans al je naam schreeuwen. Dat waren wel kippenvelmomentjes", aldus de dankbare De Jong.

Van Dongen geeft vervolgens aan dat hij de adoratie van de supporters persoonlijk meemaakte in de thuiswedstrijd in de Europa League tegen Eintracht Frankfurt. "Dat heb ik zelf denk ik ook afgedwongen", gaat De Jong verder. "Hoe ik me elke dag heb ingezet en nooit heb geklaagd, en altijd keihard ben blijven werken." Van Dongen benadrukt dat veel mensen twijfelden aan de kwaliteiten van de aanvaller, die gelijk met een duidelijk antwoord komt. "Kijk, het is ook een beetje onwetendheid van heel veel mensen. Koeman had gewoon een heel goed plan en dat heb ik bij het Nederlands elftal een paar keer laten zien onder hem. En dat was eigenlijk ook zijn plan natuurlijk."

"Door heel veel blessures waren alleen ik en Memphis Depay nog de twee aanvallers over en dan moest ik noodgedwongen ook spelen. Ik ben geen Barça-speler die ze gewend zijn, het was natuurlijk ook als plan-B bedoeld. En dat heb ik gelukkig in de tweede seizoenshelft wel kunnen laten zien", aldus De Jong, die tot drie keer toe matchwinner was voor Barcelona in LaLiga.

Had Luuk de Jong niet beter bij Barcelona kunnen blijven?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Meer dan prima gedaan bij Barca. Een aantal belangrijke goals gemaakt. Maar nu gelukkig weer thuis.

5 juli 2022 om 15:09

@losblancos1999 Eens. Ik vind eigenlijk dat hij zowel bij Barca als Sevilla goed gepresteerd heeft, overall gezien. Wellicht niet constant genoeg om een basisplek te veroveren, maar toch een paar cruciale doelpunten gemaakt bij beide clubs. Natuurlijk is Luuk geen Van Basten of Henry, maar de prestaties die hij geleverd heeft op dit niveau zijn toch wel indrukwekkend vind ik. Dat moet toch werkelijk een jongensdroom zijn?

5 juli 2022 om 15:14

Eventjes naar het buitenland, europa league ophalen en Camp Nou een paar keer op de banken krijgen. Dan heb je als top eredivisie speler het gewoon leuk gedaan in het buitenland. Zeker nadat je eerst gefaald was bij Newcastle en Gladbach

5 juli 2022 om 15:18

@jorisdijk Precies. Ik snap best dat het voor sommigen misschien wat tegenviel bij Sevilla en dat hij redelijk wat kansen verprutste (of uberhaubt niet betrokken was in het spel). Echter, zijn bijdrage in de Europa League campagne was essentieel met dat doelpunt tegen Manchester United in de halve finale van de EL. Om vervolgens ook nog eens tweemaal te scoren in de finale tegen Inter en (terecht) tot man of the match bekroond te worden. Dan ben je wel degelijk geslaagd als speler in het buitenland, lijkt me zo.

5 juli 2022 om 17:00

Er zit een verschil tussen slagen en mislukken. Mislukt is hij zeker niet in Spanje, maar daarmee ben je ook weer niet direct geslaagd.

Zijn EL avontuur deed mij een beetje denken aan Bergkamp bij Inter. Nationaal geen deuk, maar in de UEFA cup liep het wel. Toch kan die periode het beste bestempeld worden als een ongelukkige match.

Bij barca was het bij gebrek en opties een zegening dat hij er was, maar Xavi was maar wat blij met de winterse aanvallende versterkingen.

Hij heeft het beter gedaan dan verwacht, en zeker beter als zijn eerste buitenlandse avonturen. Maar om nou te zeggen dat hij sportieve revanche heeft genomen en geslaagd is terug gekomen gaat mij te ver.

Voor psv en de eredivisie overigens top. Daar hoef je in het buitenland weinig potten voor te breken om dat te bewerkstelligen. Half Ajax bestaat uit spelers die het buiten nederland niet hebben geredt.

5 juli 2022 om 17:43

@markovv Ik kan me ook wel vinden in wat je zegt hoor, want ik vond Luuk en Sevilla ook een ongelukkige match, met name omdat het spel niet echt aansloot bij zijn krachten. Of je geslaagd bent, hangt uiteindelijk af van de verwachtingen die je vooraf hebt. Wat dat betreft had ik van tevoren niet het idee dat hij een onbetwiste basisspeler ging worden bij Sevilla (of bij Barca, haha), maar dacht ik wel dat hij op bepaalde momenten van waarde zou blijken. Dat laatste heeft hij naar mijn mening meer dan waar gemaakt door zijn cruciale rol in de Europese wedstrijden, maar ook bijvoorbeeld in de derby uit bij Betis. Als hij van tevoren geweten had dat zijn avontuur in Spanje zou lopen zoals het gedaan heeft, zou hij daar ook wel voor getekend hebben, denk ik.

5 juli 2022 om 15:18

Die gaat er in Nederland zo'n 25 a 30 inleggen. Het liefst een stuk of 5 tegen Ajax, de rest mag hij zelf weten .

5 juli 2022 om 15:21

Gelukkig wil ik het niet noemen. Kunnen we niet afspreken dat de wedstrijden van PSV komend jaar in minuut 89 eindigen? Scheelt namelijk weer een punt of 10 komend seizoen als Luuk z’n kop weer tegen een bal aanzet in de laatste minuten 😜

één of twee kopgoaltjes in de laatste minuten tegen een levante en espanyol en je wordt al meteen als cultheld bestempeld in barcelona😂

5 juli 2022 om 14:55

Tja hoe wil je het dan noemen? Als hij erin kwam kwam er meer gevaar en werd er opportunistischer gespeeld. Niet altijd met beter voetbal maar er gebeurde wel wat waardoor er iets ontstond.

5 juli 2022 om 14:55

Dat is toch wat een cultheld een cultheld maakt? Een speler die vaak tekort komt voor de betreffende club, maar door specifieke kwaliteiten, prestaties en/of eigenschappen toch door de fans wordt omarmd..

5 juli 2022 om 15:01

Ik had beter eerst verder kunnen lezen. Maar precies dit inderdaad. Dit zou bij een Liverpool, Bayern, Real, PSV, PSG, Inter, CSKA Moskou, waar dan ook, op deze wijze ook een cultheld zijn. Ik heb niet het idee dat Mad helemaal doorheeft wat een cultheld exact is

5 juli 2022 om 15:15

@skes14 Exact. Daarnaast is de wedstrijd tegen Espanyol, waar hij in de 96e minuut de gelijmaker wist te scoren, altijd beladen voor Barca. Bovendien presteerde hij in een fase van Barca waar het allemaal niet echt wilde lukken bij de rest van de team, daarmee maak je jezel bij iedere club wel populair.

5 juli 2022 om 15:28

Voor mij betekend een cultheld iets anders, iemand die jarenlang bij een club zit en ondanks het geringe aantal minuten toch zonder gezeik of gejank graag plaats neemt op de bank. Bij een Barcelona moet ik dan denken aan een Pinto of Keita, andere voorbeelden zijn: Gascoigne, Bogarde, Solskjaer en zelfs Lucas Vazquez. Luuk heeft het oke gedaan bij Barca en een paar belangrijke doelpunten gemaakt en is daarna naar de uitgang gewezen, is dat tegenwoordig genoeg om een cultheld te zijn?

5 juli 2022 om 15:33

Dan vind ik Luuk eerder een cultheld bij Sevilla waar hij ze hoogstpersoonlijk de Europa League heeft bezorgd.

5 juli 2022 om 16:18

Misschien moet je het begrip cultheld nog eens opzoeken. Dit klinkt meer als rancune of zelfs afgunst naar Luuk de Jong

5 juli 2022 om 16:20

@madvillainy Ik zie 'cultheld', in de context van het voetbal, als iemand die gewaardeerd wordt door de supporters om redenen die niet enkel gerelateerd zijn aan de sportieve prestatie, maar ook (of juist) vanwege andere bijzondere aspecten. In het geval van Luuk lijkt het me dat hij zeker indruk gemaakt heeft door enkele belangrijke doelpunten te maken voor Barca, maar voornamelijk door de omstandigheden waarin hij dat deed. Dat hij de tijdelijke overstap maakte naar Barca zag niemand aankomen, hij is een a-typische spits voor Barca en iedereen zei dat hij niet het niveau zou kunnen halen. Desondanks leverde hij zonder te zeuren, toonde hij enorme inzet en streed hij voor iedere bal, terwijl veel anderen binnen het team dat niet leken te doen. Juist door zich daaraan te onttrekken en het tegendeel te bewijzen, heeft hij denk ik indruk gemaakt. Dat vindt men altijd mooi, zo'n verhaal van de underdog. Die status wordt nog eens vergroot omdat hij nu, zo kort nadat hij kwam, alweer Barca verlaat. Hij kwam, hij zag, hij overwon.. en hij vertrok.

Of dat voldoende is om een 'cultheld' te zijn, is natuurlijk compleet subjectief. Ik vind het in ieder geval wel een mooi verhaal en het zou een jaar geleden voor mij als een bizarre droom geklonken hebben. Haast net zo onwerkelijk als de droom die ik vannacht had, waarin Ronaldo voor Ajax tekende als extraatje in een deal voor Martínez.

5 juli 2022 om 17:34

@MadVillainy, Aah oké. Maar dat is niet wat het betekent.

5 juli 2022 om 14:59

Overal. Dat is namelijk de definitie van een cultheld. Een speler die niet genoeg kwaliteiten heeft voor zijn rol, maar vaak verrassend genoeg toch op een wijze goed presteert. Luukinho was dat met zijn late goals bijvoorbeeld

5 juli 2022 om 15:02

Scoorde ook tegen Real Madrid, maar wat jij wil joh. Echt ongelofelijk hoe zuur mensen zijn zelfs na het lezen van zo'n zelfbewust interview.

5 juli 2022 om 15:17

Heeft de winnende gemaakt tegen Mallorca en Levante en de gelijkmaker tegen Espanyol en Granada. Zijn toch 8 punten.

Prima toch, je weet wat je rol is en je vervuld hem naar behoren. En hij heeft weer een mooi avontuur beleefd.

5 juli 2022 om 14:54

En die ervaring pakt niemand hem meer af

Onwijs veel respect gekregen voor deze man. Heeft zich zo professioneel gedragen in die periode, en heeft met zijn spel heel veelonden gesnoerd



Echt een speler met karakter. Is gewoon een garantie voor minimaal 15 goals in de ED, zorgt ervoor dat we veel en veel gevaarlijker worden uit standaardsituaties en kan koppend tegen elke ploeg ter wereld gevaar stichten. Is niet zo snel, maar Zahavi was dat ook niet dus misschien valt dat niet eens op. Wel jammer dat het niet echt een conbinatiespits is, hij is niet zo comfortabel aan de bal en heeft totaal geen actie. Maar hij gaat met zijn persoonlijkheid en professionaliteit ook wat toevoegen aan PSV, daar ben ik van overtuigd.

En het is toch prachtig dat hij een cultheld is bij het grote FC Barcelona! Als je dat 5 jaar geleden had gezegd werd je naar het PBC doorverwezen.

Hopelijk zit de slijt er nog niet op, en kan hij nog 2 seizoenen knallen. Daarna ben ik wel toe aan een goedvoetballende spits, maar daar hebben we nog even tijd voor om die te scouten.

Het was denk ik voor iedereen een leuk avontuur; voor Luuk zelf natuurlijk, voor de Barca supporters waar hij een atypische verrassing was, maar ook voor de sceptische Nederlandse voetbalvolgers. Het heeft een seizoen leuk uitgepakt voor iedereen, maar de kans is natuurlijk best aanwezig dat het een volgend seizoen een stuk minder zou zijn omdat het verrassingseffect er nu eenmaal af is. Ik denk dat het goed is dat Luuk er is gestopt op zijn hoogtepunt.

Wist dus heel goed hoe hoog hij in de pikorde stond. Natuurlijk fantastisch om er een paar keer in de laatste minuten een beslissende goal te maken en bij barca cultheld te worden! Fijn om hem bij PSV te hebben, een echte prof en leider

Laat hem maar lekker spelen in de spits bij oranje. In topwedstrijden tegen top landen heb je veel meer aan hem dan aan bijv een depay. Luuk staat er altijd in topwedstrijden terwijl depay het tegen sterke tegenstanders telken laat afweten.

Ben heel benieuwd hoe en in wat voor systeem hij gaat spelen bij PSV. Hij heeft iig wel of een 2e spits of een schaduwspits/nr 10 vlakbij bij hem in de buurt nodig.

5 juli 2022 om 15:08

In welke topwedstrijden heeft Luuk het laten zien dan? Memphis 2 goals op het WK, 2 op het EK, en dan tegen Portugal, Duitsland (2x), Frankrijk en België. En voetballend ook nog de belangrijkste man voorin. 30 assists en 42 goals, op weg om topscorer aller tijden te worden.

5 juli 2022 om 16:06

@justus: mooie scorebordjournalistiek... 2 goals op een WK 8 jaar geleden, op een EK 2 goals gemaakt tegen de lamme en de blinde en tijdens veredelde oefenpotjes (= Nations League) gescoord tegen Portugal, Duitsland en Frankrijk (ook weer al bijna 3 jaar geleden, btw) en Belgie.

Zijn 42 goals dan, die scoorde hij tegen: Australie(1), Chili(1), Usa(1), Luxemburg(2), Wit-Rusland(3), Roemenie(1), Schotland(3), Portugal(1), Peru(2), Duitsland(2), Frankrijk(1), Estland(1), Noord-Ierland(2), Bosnie(1), Polen(1), Gibraltar(4), Georgie(1), Oostenrijk(1), Noord-Macedonie(1), Montenegro(4), Turkije(3),noorwegen(1), Denemarken(1), Belgie(2), Wales(1)

Dus 50% van zijn goals zijn tegen de lamme en de blinde. En op zijn totaal aantal goals is 1 op 4 vanop de stip gemaakt.

Dus ja, hij zal misschien topscorer aller tijden worden bij Oranje maar hij komt natuurlijk nog niet aan de hielen van spitsen als van Nistelrooy, Bergkamp, Van Basten, van Persie,... ook al zal hij dan meer goals gemaakt hebben bij Oranje dan deze giganten.

En dat is, at the end of the day, een knappe prestatie maar laten we dat niet groter maken dan het is.

5 juli 2022 om 16:16



@thenry_228. Je komt met een betoog alsof ik zeg dat Memphis de nieuwe Cruyff is... Ik vergelijk hem met Luuk de Jong (omdat iemand met een behoorlijke stelling komt over Luuk). Op het WK tegen Argentiniã« en Spanje speelde Memphis niet. Dus hij heeft nooit kunnen scoren tegen grote tegenstanders op een WK of EK. Zeg dat dan ook erbij. Hij heeft gescoord tegen de toplanden, punt.

Ik ging puur in op de vergelijking met De Jong en dat is en blijft gewoon onzin om te stellen dat Luuk in de spits moet in Oranje. Ik had ook liever Haaland maar we moeten het met Memphis doen.

7 juli 2022 om 01:04

Scoorde Luuk niet 2 keer in de UEFA cup finale?

5 juli 2022 om 15:08

Luuk de Jong is alleen nuttig voor de laatste minuten als je iets moet forceren. Puur voetballend komt hij in alles tekort voor dat niveau. Overigens nogal een statement, terwijl Memphis zeer waarschijnlijk topscorer allertijden van Oranje gaat worden. Dat is gewoon met afstand de beste aanvaller die we hebben, zelfs als hij op 90 procent speelt.

5 juli 2022 om 20:49

En ook een beetje kort door de bocht. Als je de hele wedstrijd achterover gedrukt wordt, heb je meer aan snelheid op de flanken en Luuk hoor, maar dat is mijn mening..

7 juli 2022 om 01:07

@sirius Depay is heel goed idd tegen slechte landen. Daarom is hij ook topscoorder maar tegen sterke landen laat hij het 90 procent van de tijd afweren en heb je echt helemaal niks aan hem. Bij Luuk weet je tenminste zeker dat hij wel een aantal kopduels wint plus een aantal ballen vasthoudt en dat hij hier en daar een blok zet. Dus aan hem hem heb iig iets in topwedstrijden.

Goede spits voor het laatste kwartier als er gescoord moet worden. Zal mij benieuwen of hij op de bank komt of als eerste spits gebruikt gaat worden. Is toch beperkt wbt mee voetballen en moet het hebben van hoge ballen en werklust.

5 juli 2022 om 15:04

Luuk staat natuurlijk gewoon in de basis. Dat werkt prima met Gakpo en Madueke op de flanken. Hij fungeert namelijk ook goed als kapstok voor de rest van het team.

5 juli 2022 om 15:10

We hebben ook niet echt een alternatief. Romero is weg (gaf trouwens een leuke assists in zijn eerste wedstrijd, tot nu toe 2x ingevallen), Vertessen staat aardig stil, Fofana is nog niet volledig terug en Carlos Vinicius komt tekort (hoop eigenlijk dat we die nog lozen, vertegenwoordigt ook geen waarde namelijk).

Onwetendheid van veel mensen? Het is ook weer niet zo dat hij ze er achter elkaar in schoot en buiten een paar Europa League-wedstrijden is hij gewoon hevig door het ijs gezakt bij Sevilla. Dan moet je er niet raar van staan te kijken dat mensen vraagtekens zetten bij je kwaliteiten. Altijd maar weer dat verongelijkte als ze even wat goeds doen, terwijl uit z'n hele carriere blijkt dat het allemaal magertjes is in de top competities. Bij Oranje was het ook niet veel en was hij gewoon een back-up, een stormram voor de laatste minuten. Niets tegen Luuk de Jong verder en bij Barcelona heeft hij het beter gedaan dan men op voorhand had verwacht, maar criticasters wegzetten als onwetend is wel een beetje schrijnend. Sevilla wou ondanks z'n avontuur in Barcelona maar wat graag van hem af en je eindigt dan niet in de Nederlandse top als je het heel goed gedaan hebt. Dan staan de grote clubs wel op de stoep en dan zag Sevilla er nog wel iets in.

5 juli 2022 om 15:13

Hij bedoelt ook wel onwetendheid over het plan waarom hij bij Barcelona zat (niet als basisspits dus). Hij zegt zelf: 'ik moest noodgedwongen spelen'. Koeman zijn plan was puur als breekijzer aan het eind en dat is precies wat de rol die hij goed heeft vervuld.

Goed interview van Luuk's kant. Geeft duidelijk aan dat hij is gehaald als plan-B onder Koeman wanneer er iets geforceerd moest worden en daar kon hij toentertijd ook mee leven. Dat hij uiteindelijk meer heeft gespeeld dan dat gepland was, kan hij ook niks aan doen. Hetgeen waar hij voor is gehaald, heeft hij dan ook een paar keer voortreffelijk gedaan. Nu weer in Eindhoven de koning worden en ons naar een prijzen voetballen alsjeblieft.

Luuk wordt overschat in Nederland. Doordat hij een paar cruciale goals heeft gemaakt vergeet je bijna dat hij sinds 2019 niet meer boven de 10 doelpunten per seizoen uitkomt. Ik moet nog maar zien of hij er in Nederland weer 20+ inlegt. Heb er een hard hoofd in.

5 juli 2022 om 16:28

Naar maatstaven van de Nederlandse competitie toch juist totaal niet? Luuk legde er 20+ per seizoen in. Sinds 2019 niet meer boven de 10 doelpunten komen is echt niet zo slecht hoor gezien de ploegen waar hij speelde en de rol die hij daar had.

Bovendien doe jij die 'cruciale' doelpunten af als iets waar een speler niet trots op mag zijn. Waar slaat dat op? Dit zijn juist de doelpunten die een spits maken of breken.

5 juli 2022 om 21:26

Dan lees je verkeerd. Door de goeie "crusiale" doelpunten vergeet je z'n slechte gemiddelden.

Ik gun het hem van harte maar krijg nu alweer een beetje de kriebels. Die verongelijktheid van destijds staat me nog goed bij, alsof iedereen het gewoon allemaal niet begreep maar vooral niet aan hem lag dat hij tijdenlang geen pepernoot raakte.

Nu dit weer: je bent ook gewoon geen Barcelona-spits. Dat is geen onwetendheid bij anderen, je bent het gewoon niet. Dat Barcelona een tijdje op een andere manier moest spelen, en dat hij dat goed heeft ingevuld, is heel mooi voor hem. Maar het ligt echt niet aan onwetendheid bij de fans.

Duidelijk toch bewust van zijn gemaakte keuzes. Ging naar het Camp Nou, wetende dat hij vaste wissel is. Ik begrijp zijn keuze zeker. Toch even proeven aan de absolute top (ook al verkeerd Barcelona sportief gezien in behoorlijk slecht weer). En hij heeft toch echt bewezen een pinchhitter van formaat te zijn. Er zitten toch een paar fraaie kopballen tussen!

Kan nu en in de toekomst terugkijken op het feit dat hij toch voor Barcelona heeft gespeeld en tegen de verwachtingen van velen een goede bijdrage heeft geleverd. Dat nemen ze hem nooit meer af!

Wat een held. Wij Nederlanders zijn weer zo goed in alles naar beneden halen. Die afscheidpost van Barcelona en reacties op instagram! Prachtig, zegt genoeg over hoe hij daar gewaardeerd word.
Wie had dat nou gedacht? Mooi man

Als een team Luuk als spits heeft, zul je als trainer je speelwijze daarop moeten aanpassen. Opkomende backs die voorzetten geven en regelmatig een hoge bal in de 16 afleveren. Technische hoogstandjes of sprints hoef je niet van hem te verwachten. PSV is en was daartoe bereid. Bij Barcelona is het een ander verhaal. Niets om je voor te schamen, gewoon de realiteit. Niettemin verwacht ik dit jaar gewoon weer 25 goals van hem.

Luuk is als beperkte spits met een aantal zeer goede specifieke kwaliteiten gewoon het maximale uit zijn carrière aan het halen. Respect daarvoor! Bij Sevilla en Barca toch belangrijk geweest, dat hij er geen basisplek heeft afgedwongen had ook niemand verwacht. Bij PSV zal hij basis staan, al hoop ik dat PSV ook nog een meer voetballende spits aantrekt of uit de jeugd doorschuift, blijf Luuk meer een pinchhitter vinden.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren