Ajax verstevigt financiële positie op de markt met gloednieuwe deal
Ajax en hoofdsponsor Ziggo hebben de onderlinge samenwerking verder uitgebreid. Vanaf komend seizoen zal ook GigaNet op het Amsterdamse shirt prijken, zo laat de club via de officiële kanalen weten. Waar Ziggo al geruime tijd op de voorkant van het Ajax-tenue pronkt, zal de naam van het glasvezel-kabel netwerk komend seizoen op de achterkant van het shirt te vinden zijn, in zowel de Eredivisie- als de bekerwedstrijden. In Europese wedstrijden is het niet toegestaan om met een sponsornaam onder het rugnummer te spelen.
De samenwerking tussen Ziggo en Ajax loopt al enkele jaren. Beide partijen gingen in 2015 met elkaar in zee en besloten eind vorig jaar om de samenwerking mee twee jaar te verlengen. Ziggo blijft met het nieuwe contract tot 2025 de hoofdsponsor van de Amsterdammers. Dinsdag maakt Ajax bekend dat GigaNet, het glasvezel-kabel netwerk van Ziggo, vanaf komend seizoen bij de deal wordt betrokken. Ajax verdient momenteel met de samenwerking minimaal negen miljoen euro per jaar. Daar komt door de nieuwe deal twee miljoen euro bij aan bonussen.
Van der Sar is verheugd met de nieuwe inkomstenbron. “We zijn Ziggo erg dankbaar voor het vertrouwen, de steeds groter wordende steun die ze bieden en het geloof in onze ambitie”, aldus de algemeen directeur, die verder laat weten ook na het vertrek van Erik ten Hag hoge ambities te hebben met de club. “Mede dankzij de groei van het hoofdsponsorschap kunnen we onze financiële positie verder versterken. Iets wat noodzakelijk is om onze sportieve ambitie, structurele aansluiting bij de Europese top, na te kunnen blijven streven.”
Directeur consumentenmarkt van Ziggo Marcel de Groot is eveneens enthousiast met de hernieuwde samenwerking. “We zijn blij dat we de aantrekkingskracht van Ajax nu ook kunnen laten werken voor ons krachtige GigaNet, waarmee je klaar bent voor de toekomst”, aldus De Groot, die veel waarde hecht aan de samenwerking. “Dat is belangrijk omdat de databehoefte van onze klanten snel stijgt. Wij hebben daarbij een dubbele rol: we zijn aanjager van de digitalisering in Nederland én bouwer van de bijbehorende infrastructuur.”
Meer nieuws
Leicester City kan promotie naar Premier League niet ontgaan na verlies Leeds
Arda Güler is de held van Real Madrid op moeizame avond in San Sebastián
Feyenoord ontvangt gigantisch bedrag van Liverpool voor Arne Slot
Roda begaat bij Jong Ajax cruciale misstap in strijd om directe promotie
Willem II wint niet van FC Groningen en moet promotiefeest uitstellen
Liverpool en Feyenoord bereiken mondeling akkoord over transfer Arne Slot
Meer sportnieuws
Heel jammer voor de neutrale kijker! Krijg je weer allemaal ingestudeerde filmpjes van spelers met Ziggo contentcreators en allemaal pro-Ajax ex-voetballers aan tafel bij Ziggo. Dit beschadigd toch het imago van Ajax en maakt het minder aantrekkelijk om te kijken met zo'n sponsor op je borstkas.
Als je een beetje Ziggo kijkt zie dat bij elk praatprogramma de tafel pro-Ajax is en zelfs als ze over PSG praten moet er nog een Ajax woordje tussendoor worden gezegd. Als je voor Ajax bent is Ziggo de droomzender voor jou maar als je niet voor Ajax bent ga je je mateloos storen aan dat Ajax opgehemel in elk gesprek.
Ben voor Ajax maar zit lekker bij de Kpn, goedkoper, klantvriendelijker en weinig storingen
Als je niet voor Ajax bent dan lijkt het alsof je je altijd gaat ergeren. Is namelijk een nieuws club van bepaalde formaat. Dat jij al niet kan zien dat bij ziggo aan tafel het een mix van standaard analisten zijn zoals Gullit, Mulder, v Basten en v Halst. Veel Engels voetbal. Ik als Ajacied vind Ziggo als zender juist erg weinig doen voor Ajax.
Ik kijk al jaren ziggo en heb me nooit gestoord aan de pro-Ajax tafel. Vind het persoonlijk wel meevallen. En ik ben echt geen Ajax fan. Wat me dan wel stoort is dat al die analisten en ex-spelers totaal geen verstand hebben van buitenlands voetbal terwijl ze dat wel analyseren.. denk dat veel van ons er meer van weten.
Ik denk niet dat ze nu opeens Gullit, van Halst en Waterreus niet meer vragen. Klinkklare onzin lijk je uit te kramen
Normaal gesproken reageer ik niet maar lees vooral. Maar je reacties slaan echt werkelijk waar nergens op. Het toppunt was dat Marokko en Senegal kanshebbers zijn voor het wk lmao.
Als ik Marokko & Senegal kanshebbers vind voor het WK dan mag dat toch? Ik volg beiden landen al een lange tijd en ben erg onder de indruk van beiden selecties en denk dat ze een goede kans hebben om de beker te winnen.
Misschien moet je iets meer naar Ziggo kijken dan steek je nog wat van voetbal op!
@MoroccoGoal9 Afrikaanse landen worden echt gehyped/ overschat. Iedere deelnemer heeft kans hé, maar of het reëel is.....Marroko gaat het zeker niet winnen, die gaan na de poule fase lekker naar huis. Senegal, komt zeker verder, maar absoluut geen kanshebber..Snap ook niet waarop je het basseerd, je volgt beide teams, maar blijkbaar ook weer niet..
Het schaadt vooral het imago van de sporttak van Ziggo onder de niet-Ajacieden. Nu moet ik zeggen dat ik nauwelijks nog Ziggo kijk en ik heb natuurlijk niets tegen Ajax, maar het is wel een reden dat de sporttak van Ziggo voor mij totaal niet meer interessant is. Nu de F1 er weg is, kijk ik het eigenlijk helemaal niet meer.
Ik zie niet hoe dit het imago van Ajax beschadigd.
Je zal bij elke sponsordeal wel een paar mensen vinden met affiniteit voor een andere club die het jammer vinden en misschien zelfs wel overstappen naar een ander bedrijf, in dit geval was Ziggo toch al sponsor dus zal die impact heel beperkt zijn.
Helemaal mee eens! Er komen steeds meer sponsoren op de shirts te staan en ik vind dat echt geen goede ontwikkeling. Je laatste argument is een beetje te kort door de bocht, op tijd verkopen weet niemand natuurlijk en daar komt veel meer bij kijken. Maar ik ben er idd bang voor dat we snel met gehele kleurplaten gaan voetballen...
Jarloers? Ajax wilt naar de absolute top en hoe meer geld hoe beter. Het is niet slim om spelers te verkopen en dan geen kampioen te worden.
Dit vind ik altijd zo jammer. Je gaat dus kritiekloos mee in het systeem van commercie in het voetbal in plaats van te bedenken wat we er met zijn allen aan kunnen doen om dit te voorkomen. In een commercieel voetbalmonster zonder regels is dit inderdaad wat je wil: hoe meer geld des te beter. Maar dat is precies de reden waarom je zou kunnen kiezen voor regels tegen de vercommercialisering van het voetbal, omdat dat niet per se alleen om 'hoe meer geld' moet draaien, maar ook om behoud van fan- en clubcultuur en om een eerlijk speelveld waar de besten en niet de rijksten winnen.
@bluemeister dat hij het niet mooi vindt, wil niet zeggen dat hij jaloers is? Ik ben Psv'er maar ik vind teveel sponsoren op shirts ook echt lelijk. Jaloezie heeft hier niks mee te maken...
Leidse dat is teveel dromen wat je doet. Romantisch is het wel maar zeker in de huidige tijd onmogelijk. Zolang de mensen in de top welke de spelregels bedenken meeprofiteren zal er niks veranderen. Het zal alleen maar meer om het grote geld gaan. Dat heeft de FFP wel bewezen.
@LeidseHood
Die romantische droom had Barcelona ook ooit. Die dachten het ook te redden zonder überhaupt shirtreclame. Niemand ontkomt eraan geld te genereren helaas. Jouw laatste regel is helemaal een utopie. Dat is ook de reden dat de naam Champions League nergens op slaat….
Beetje jammer dat mijn club ook al aan de rugsponsors gaat, over een paar jaar zitten de shirts net zo vol als bij de wielrenners is mijn angst. Bah. En het is nou niet zo alsof Ajax met die 2 miljoen erbij opeens superveel extra kan doen, erg jammer dit.
2 miljoen klinkt voor een club als Ajax misschien niet veel maar het is en blijft gewoon een totaal bedrag van 11 mil dat je ieder jaar bij kan schrijven door Ziggo. Leg dat eens af tegen de clubs uit bijvoorbeeld de onderkant van het rechterrijtje. Denk dat een Excelsior onwijs blij zou zijn met Giganet onder hun rugnummers haha
Welkom in de moderne wereld! De tijd van het maagdelijk wit van Real of het sponsorloze shirt van Barcelona is geweest en komt nooit meer terug. Als club uit nederland moet je tegenwoordig ver gaan om een beetje geld te peuren. TV deals zoals in Engeland (of eigenlijk elk ander enigszins serieus Europees voetballand) krijgen we hier niet, omdat er in NL te weinig mensen zijn die voor voetbalwedstrijden willen betalen. Zolang er nog studio sport met de samenvattingen is gaat dat niet veranderen. Dus moet je als club op andere manieren geld binnen halen, om de huishouding op orde te krijgen, anders heb je straks een mooi leeg shirt, een lege portemonnee en een lege prijzenkast! Dan kies ik toch voor meer tekst, wie weet net genoeg om de aankoop van Bergwijn rond te krijgen
Prima deal toch.
Heeft Ajax ooit al eens met een sponsor op de rug gespeeld?
De reacties naar Eindhoven waren destijds niet mals toen ze met FREO op de rug gingen spelen.
Het was estetisch zeer slecht zei men.
Uiteindelijk zal een grote club als Ajax ook overstag gaan als ze maar betalen.
En zoals ik al zei, het is een goede deal voor de club! Een rugsponsor is de toekomst!
Tja, ik zal een ouwe vent zijn maar ik vind het inderdaad niet mooi, al die extra reclames op een shirt. Maargoed, ik begrijp clubs als PSV en Ajax ook wel, je moet nou eenmaal mee in de grote bedragen en dan moet je creatief zijn. Zeker in een competitie waar het TV geld relatief laag is.
Geld verdienen is prima, maar voetbal is ook emotie en een beetje nostalgie. De rillingen lopen over mijn lijf als je al die vreselijke stadion-namen hoort. En datzelfde geldt voor de shirts, fans identificeren zichzelf met een shirt, het is een van de weinige stabiele factoren. Spelers, trainers, bestuurders, zelfs stadions veranderen. Maar de basiskleuren van een shirt blijven. Van mij hoeft dat shirt dus niet volgeplakt te worden.
Ik word niet afgeleid door wat reclameopdruk. Het gaat bij mij om het voetbal.
Janta, dat kan, en dat is natuurlijk ook de kern. En een zo'n reclameopdruk erbij is ook niet het einde van de wereld. Ik ben jaren terug een keer in de NBA gaan kijken, 1 wedstrijd. Dat was het andere uiterste, niet qua reclame op shirts, maar de gehele ervaring. Die gasten spelen 80 wedstrijden in een jaar, voor, tijdens en na de wedstrijd allemaal commercie, in de pauzes op het veld, etc. Het was een groot mechanisch geheel. Ook al gaat het om het voetbal, ik zou het jammer vinden als de beleving minder wordt en de poespas eromheen steeds meer.
Mijn eerste gedachte was; jammer dit.. Gaat steeds meer op een kleinere club lijken zo..
Tja de prijzen worden niet voor niets elk jaar steevast flink omhoog geschroefd met de smoes beter netwerk en sneller internet.......waar wij vervolgens niets van merken. Het geld voor dit soort dingen moet toch ergens vandaan komen.
Je kan het mooi vinden of niet, die 2 miljoen extra is altijd mooi meegenomen. Daarbij ook meenemend dat Ziggo verlengd heeft met voorwaardes waarschijnlijk. 11 miljoen per jaar, daar is niks mis mee.
Ik word alleen wel altijd verward, alle spelers heten straks Giganet
Gelukkig ben ik naar KPN overgestapt, dat zal ze leren.
#waponsoftheweak
Ons shirt wordt langzaam helemaal verkracht door die sponsors. Zeker de rug moet je vanaf blijven. En dan zitten we hier nog drie jaar aan vast, pffffff. Vorig jaar was het fantastisch, nu verschrikkelijk. Ons thuisshirt is heilig. Prop de broekjes of kousen maar vol.
Zie veel negatieve reacties. Maar elke 2 miljoen per jaar is mooi meegenomen. Zeker als je mee moet gaan in de salarissen van spelers en coaches en ze iets langer wil behouden voordat ze naar een grote competitie willen gaan. Of om spelers terug te halen uit de PL of een andere competitie. Ik vind het knap wat Ajax doet en als supporter maakt het me niet zo heel veel uit dat er nog een sponsor op het shirt komt. Als dit moet om bij te blijven in de Europese subtop/top dan moet het maar.
Ziggo.. tjah.. echt glasvezel hebben ze niet en toch promoten alsof ze het hebben. Maar goed! Mooi geld voor AJAX!
Sinds Adidas is het shirt al een gedrocht, weg met die strepen...
Een rugsponsor… Dat ziet er toch niet uit? Ajax hoort dat niet te hebben als traditionele topclub zijnde. De commercie maakt voetbal kapot
Toch apart. Sponsoren bij andere bedrijven waar sexueel overschrijdend gedrag is voorgevallen wisten niet hoe hard ze moesten wegrennen. Nu word het beloond met een betere deal. Wat een rare wereld. En de onderste steen is nog niet boven.
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.