Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Valentijn Driessen: ‘Werkelijk een gotspe en een totaal gebrek aan zelfkennis’

Laatste update:

Valentijn Driessen trekt na het ontslag van Ronald Koeman bij Barcelona een harde conclusie over het Nederlandse trainersgilde. De journalist schrijft in zijn column voor De Telegraaf dat 'de Nederlandse voetbaltrainer is verworden tot het lachertje van Europa'. Driessen wijst daarbij ook naar de KNVB, die verantwoordelijk is voor de opleiding van de coaches.

Naast Koeman werden onlangs ook Mark van Bommel (VfL Wolfsburg) en Henk ten Cate (Al-Wahda) ontslagen. Daarmee is Peter Bosz, die werkzaam is bij Olympique Lyon, de laatst overgebleven Nederlandse trainer in het buitenlandse topvoetbal. "Want de bondscoaches Bert van Marwijk en Advocaat acteren in de vergetelheid bij de Verenigde Arabische Emiraten en Irak", vindt Driessen, die John van den Brom, de trainer van KRC Genk, overigens niet noemt.

De journalist denkt met weemoed terug aan de tijd dat Nederlandse coaches succesvol waren in het buitenland. "De Nederlandse voetbaltrainer was ooit een succesrijk exportproduct met Johan Cruijff, Guus Hiddink, Leo Beenhakker, Dick Advocaat, Huub Stevens, Aad de Mos en Louis van Gaal als vaandeldragers", weet Driessen. "De opvolgers van Koeman en Bosz staan ook niet in rijen van drie opgesteld met de inmiddels in het buitenland geflopte Frank de Boer, Phillip Cocu, Jaap Stam en Mark van Bommel, terwijl Giovanni van Bronckhorst niet aan de bak komt."

Volgens Driessen mag dat de KNVB 'als enige gecertificeerde opleider van voetbalcoaches in ons land' worden aangerekend. "De peperdure trainerscursus in ons land, op het hoogste niveau geleid door nobodies als Gert Aandewiel en Dennis Demmers (gesjeesd bij Sparta en Go Ahead Eagles), wordt door de bond vaak aangeprezen als beste trainerscursus van de wereld. Werkelijk een gotspe en tegelijk een totaal gebrek aan zelfkennis."

Erik ten Hag zou een uitzondering op de regel kunnen worden, ziet Driessen. "Erik ten Hag is de vlag op de strontschuit en de hoop in bange trainersdagen. Wellicht kan hij de deur voor de Nederlandse trainer naar het buitenland na dit seizoen, of in 2023 als zijn contract afloopt, op een kier zetten. De Tukker zal het nog moeten waarmaken over de grens, maar door zijn prestaties met Ajax zal hij hoog kunnen instappen op de internationale trainersladder."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Hier lig ik niet bepaald wakker van.

30 oktober 2021 om 15:42

Doe ff normaal man. Driessen heeft 100% gelijk hier.

Driessen is zelf een lachertje.

28 oktober 2021 om 21:42

Klopt helemaal, maar hij maakt dit keer wel een terecht punt. Hoe vaak we hier wel niet discussies hebben gevoerd over de trainerskwaliteiten van de Boer, Cocu en wellicht ook Gio (nog niet mislukt). Dan was het veelgehoorde argument: ‘ als je kampioen van Nederland wordt dan kan je wel wat’ … dan kan je in Nederland idd iets, maar in het buitenland lachen ze er om. Schmidt wordt hier weggezet als een ‘professor’ terwijl hij dezelfde terminologie hanteert als Slot en Ten Hag, de nieuwe generatie trainers die voor hun vak geleerd hebben en niet een papiertje van de knvb kregen omdat ze een bal in een rechte lijn konden schoppen tijdens hun spelerscarriere. De knvb valt hier heel veel te verwijten, maar de Nederlandse oud-internationals die hun trainerscarriere starten bij een Nederlandse topclub overschatten zichzelf ook schromelijk. Hetzelfde geldt voor de directie die ze aanstelt natuurlijk.

28 oktober 2021 om 22:30

Maar zou jij zelf geen topbaan aannemen als je die aangeboden krijgt omdat je ''er niet klaar voor bent''? is wel lastig om nee te zeggen tegen je cluppie natuurlijk,.

28 oktober 2021 om 22:46

Als die club je echt aan het hart ligt dan handel je in het belang van de club. Als jij denkt dat je zonder noemenswaardige trainerservaring de belangrijkste plek bij een club in kan nemen dan is dat echt zelfoverschatting. Voor het geld hoeven deze mannen het niet te doen. Als ik voor mezelf mag praten: ik heb wel banen links laten liggen die boven mijn huidige niveau liggen omdat ik vind dat ik bepaalde zaken nog beter moet en kan ontwikkelen.

28 oktober 2021 om 23:14

Schmidt presteert ook bar weinig en doet het niet veel beter dan Van Bommel. Het is dus niet perse zo dat het gras groener is aan de overkant. Als we in de geschiedenis gaan kijken hebben we sowieso niet veel topcoaches afgeleverd. Van Gaal, Hiddink, Beenhakker, Rijkaard, Cruyff, Michels, Van Marwijk en Advocaat waren onze grootste coaches en veel verder kom ik niet

28 oktober 2021 om 23:50

En hoeveel daarvan waren nou echt dragende internationals in hun tijdperk als voetballer? Cruyff is de uitzondering. Rijkaard presteerde tijdens 4 van zijn 5 dienstverbanden niets. Daar gaat mijn argument over. Niet dat Schmidt 16 punten achter ten hag eindigde (ik ben je voor, want iedereen hier weet dat je dat er straks toch weer in gooit).

29 oktober 2021 om 00:23

Cruyff, Koeman en Rijkaard waren grote voetballers. De rest speelde idd op een lager niveau of voetbalde helemaal niet

29 oktober 2021 om 01:40

@IJsmuts
Ik ben het eens met jouw stelling dat ook oud internationals een goede trainerscursus moeten volgen en zeker een goede periode om te experimenteren met wat ze hebben geleerd, eer ze zich als trainer bij een grote club aan de slag gaan.

Over Rijkaard deel ik je mening niet. Rijkaard heeft het fantastisch gedaan bij het Nederlands elftal. De enige reden dat Ned tijdens het EK niet de finale haalde was de bizar veel gemiste kansen, en had niets met de trainerskwaliteiten van Rijkaard te maken. Met Barcelona heeft hij de club uit de sloppen gehaald.. Want toen hij instapte was het bijna net zo een zooitje als nu. Ik zeg bijna. Nu is het een tikkeltje erger. En hijnhad de zegeningen van het bestuur en Cruyff.

Sparta was voor hem een eerste klus waarin die heeft kunnen experimenteren. Geen hamdige eerste klus, maar hij heeft daar wel de jeugdopleiding weer opgetakeld. Jaren later werden de vruchten geplukt. En na Barcelona was Rijkaars eigenlijk klaar.. Turkije en Saoedie Arabie waren afbouwklusjes.

Het is dat hij er geen zin in heeft, maar zijn carriere was meer dan meerbelovend. Het is alleen een hele zware job..Weinig trainers kunnen dit over een langere periode oo een hoog niveau en onder grote druk blijven uitoefenen.

Persoonlijk vind ik Koeman ook niet gefaald als trainer. Hij heeft zeker nu echt veel pech gehad.
Bestuut die continu aan zijn piten zaagt, media die iedere dag ingefluisterd wordt, blessures van cruciale spelers, financiele crisis, corona, Spaanse bond (die Pedri ook nog inzet voor zowel OS als het EK) , vertrek Messi, inpassen jeugd.. Ik denk dat Koeman alleen maar trots kan terugkijken oo wat hij er alsnog van heeft weten te maken en het fundament dat hij heeft gelegd.. Ik vind ook dat hij de fundament heeft gelegd voor een succesvolle groep die over een paar jaar weer tot de Europese top behoort. Koeman had de moeilijkste trainersfunctie van de hele wereld. Het moet pijnlijk voor hem zijn, dat hij zoveel heeft geofferd voor zijn grote liefde, maar dat het toch niet is geworden wat hij had gehoopt te kunnen bereiken. Ik vind persoonlijk dat Koeman als manager zichzelf zeker heeft ontwikkeld in de loop der jaren en heeft zeker verdienstelijk gepresteerd.

29 oktober 2021 om 02:01

Rijkaard 4 van de 5 keer niet? Verklaar je nader? Hoe kom je aan 4 van de 5?

29 oktober 2021 om 08:05

Sparta, S.Arabie en Galatasaray behoeven geen uitleg denk ik. Bij oranje haalde hij de halve finale op het ek met een superlichting. Daarvoor moest de poule worden overleefd (prima!) en een bijzonder zwak joegoslavie worden verslagen. Maar oogsten lukte dus niet op het moment supreme. Tel daarbij op dat hij slechts 4 van de 17 oefenwedstrijden won en ik kan het dan geen succes noemen.

29 oktober 2021 om 09:31

@Ijsmuts
Meen je dit nou over Nederland in 2000. Dezelfde lichting waarmee LvG niet naar het WK kwalificeerde. Rijkaard speelde het beste voetbal met deze groep sinds 1996. Ze speelden fantastisch tijdens dat EK. Rijkaard viel niets te verwijten.

29 oktober 2021 om 09:54

@Ijsmuts Oranje miste 6 penalty's tegen Italie wat helemaal weggespeeld werd. Als coach sta je dan machteloos

29 oktober 2021 om 22:07

Schmidt zelfde als Ten Hag? Heb 1000000x liever Ten Hag als die rare Duitser

30 oktober 2021 om 15:52

Japie, ik zou toch Aad de Mos en Huub Stevens niet vergeten.

30 oktober 2021 om 20:17

@Japie; kan ik me wel in vinden, maar jij rekent coaches toch ook af op prijzen wanneer het jou uitkomt?

29 oktober 2021 om 00:19

@ikkezwolle. Goed inhoudelijk punt wel. Het zou de azijnpissers sieren als ze ook een keer positief op Driessen reageren als hij een punt maakt wat wel hout snijdt zoals in dit artikel.
Hij heeft gewoon gelijk. De KNVB is een zichzelf op de borst kloppend lachertje. Of het nou om trainers of scheidsrechters gaat. Het niveau is beneden peil helaas.

29 oktober 2021 om 01:43

Ik weet niet of je dit de knvb kunt verwijten of de spelers/trainers. In Nederland wordt altijd lacherig gedaan over zaken als psychologie, innovativiteit, motivatie, voeding en zeker niet te vergeten: communicatie. Zo een Stam of Van Basten die brommen dat dat allemaal niet nodig is.maar toch een papiertje krijgt. Als je ziet wat Slot doet...Dan is het ineens heel pijnlijk om te zien wat Advocaat deed. Ten Hag heeft in de keuken kunnen kijken bij een moderne club. Ik denk dat de afgelopen generaties trainers nogal simpel over voetbal denken en het tijd wordt voor een innovatievere lichting.

29 oktober 2021 om 12:03

Toen ik de kop las, dacht ik dat-ie het over zichzelf had. Maar zoveel zelfreflectie heeft Valentijn niet

Onzin. Als je niet inziet dat de verwachtingen niet corresponderen met de mogelijkheden bij Barcelona weet ik het ook niet meer. Koeman deed het niet zo goed, maar Barcelona is ook gewoon niet zo goed. Dat is wat mismanagement heeft gedaan. En dus kan je Koeman daar niet op afrekenen, want zo dramatisch was het niet (met dus de juiste vergelijking).

Hahah dus van de brom is ook ontslagen? Dat heb ik dan gemist.

28 oktober 2021 om 21:26

Van den Brom werkt niet aan de top...

28 oktober 2021 om 21:26

Belgie is toch eigenlijk ook gewoon Nederland, alleen dan met slechte wegen.

28 oktober 2021 om 21:29

Het is en blijft wel een profclub

28 oktober 2021 om 22:44

Zo goed doet van de Brom het nu ook niet daar in Genk.

Maar het is inderdaad zo als je bedenkt wie als laats een kampioenschap heeft gepakt in het buitenland als Nederlandse trainer is het al weer een poos geleden

28 oktober 2021 om 21:40

Dat is het zeker.

28 oktober 2021 om 21:42

En Irak en de VAE hebben ook elftallen vol met professionele voetballers. Op papier.

29 oktober 2021 om 00:10

Uit mijn hoofd is van Gaal de laatste die kampioen is geworden in een buitenlandse topcompetitie (Bayern München een jaar of 10 geleden). Buiten de top competities volg ik persoonlijk niet heel goed. Volgens mij is de champ laatst kampioen geworden met Platinum in Zimbabwe.

Helemaal gelijk die Driessen. Jammer dat we het alleen al allemaal wisten.

De grap zit hem dat de Nederlandse topclubs een generatie lang trainers aanstelden op basis van hun club verleden in de hoop net zoals Barcelona hun eigen Guardiola als boegbeeld te hebben. Kwaliteit, kennis en ervaring waren allemaal ineens irrelevant zolang je maar de status als clubicoon hebt. En zie het resultaat hiervan.

Inmiddels is het eindelijk dan ook bij deze clubs doorgedrongen dat goede voetballers nog geen goede trainers maken. Ten Hag bij Ajax en Slot bij Feyenoord zijn gewoon gekozen op basis van kwaliteit.

28 oktober 2021 om 23:19

Guardiola wordt natuurlijk ook wel enorm gehypt. Geef pakweg een Wiljan Vloet of Mike Snoei 1,5 miljard om spelers te kopen en ze zijn binnen no time ook internationale topcoaches

29 oktober 2021 om 00:20

Kijk eens wat een vermogen Pocchetino en Solskjaer op het veld hebben staan. Waarom spelen die ploegen dan geen geweldig voetbal? Guardiola is gewoon een erg goede coach.

29 oktober 2021 om 02:06

@Japie
Kun je ajb af en toe deze opmerking inslikken voordat je die typt. Je hebt het vaak genoeg herhaald. Het is gewoon kolder. En aanpassen van je mening doe je ook niet. Ook al zetten mensen 100 goede argumenten hier tegenover.

Mijn vraag is wat wil je bereiken wanneer je steeds Pep Guardiola erin fietst en benoemt dat hij overschat is.. Is jouw doel mensen te irriteren of te informeren?

Er zijn week in week uit bewijzen dat de prestaties van Guardiola steeds abnormaal zijn en dat geen enkele trainer op dit moment dit met welk bedrag dan ook kan nabootsen. Let wel.. Over zo een lange periode zo bizar goed voetbal neergezet. Dit is in de geschiedenis van het voetbal niet voorgekomen. Pep is ook volgens mij de enige trainer in het topvoetbal die tot nu toe nog nooit is ontslagen. Terwijl hij dag in dag uit onder hoge druk presteert. Bizar gewoon. Je ziet over al die jaren niet een keer een team van Pep ongemotiveerd gaat voetballen, of dat de spelers hun trainer niet meer serieus nemen en hrt vertrouwen in gem verliezen. Wat Pep op dit niveau heeft gepresteerd is nog nooit vertoond. En jij komt met overschat.

Je mag zeggen dat je zijn tactiek niks vindt. Je mag zeggen dat hij soms rare beslissingen neemt waardoor die cruciale wedstrijden verliest, je mag zeggen dat die koppig is, geobsedeerd.. Dat niet alle spelers fan van hem zijn.. Dat je hem geen fijne persoonlijkheid vindt.. Allemaal prima. Maar een overschatte trainer? Hie kun je dat zeggen over een trainer die dingen heeft gepresteerd met zijn teams op het veld.. 15 jaar lang.. Wat niemand tot nog toe heeft gedaan.. En dat diegene dan overschat is.

Denk jij.. Werkelijk waar.. Dat bijv het twam van PSG met Guardiola als trainer iov Pochettino.. Na bijna een jaar trainerschap zo zou voetballen zoals ze dat nu doen? Die hele selectie zou gedrild zijn en in de pas lopen... Je hebt werkelijk waar geen idee over groepsprocessen, leiderschap, meekrijgen van een team en egos, en het inslijpen van automatismen. Hoe kun je schaamteloos dit dag in dag uit aankondigen? Ik snap dit niet.

Ik weet niet of je ervaring hebt met management. Mr niet alle managers kunnen voor alle managementfuncties functioneren. Sommige managers zijn heel goed voor eej familiebedrijf, mr absoluut ongeschikt voor een shell of het ministerie. Sommige managers zijn goed voor in de crisis, maar niet voor de lange termijnvisie en duurzaam en innovatief opbouwen.. Je kunt niet de manager van een familiebedrijf en zijn winst /prestaties vergelijken met een manager die een club uit een crisis moet halen of een manager die miljarden moet investeren om te innoveren. Het is tragikomisch dat je de discussie iedere keer trekt naar wat kost het.. En zelfs goede argumenten die bewijzen dat wat City betaalt niet gelijk staat aan wat die speler had moeten kosten of werkelijk waard is, parkeer je links.

Je hebt een voorkeur of sympathie voor een andete type trainer. Dat is prima. Je hebt meer waardering voor andere soort preststies. Dat is allemaal prima. Maar dat betekent niet dat wat Pep neetzet een ander trainer ook even kan neerzetten. Tot nu toe heeft nog nooit een trainer voetbal op zo een hoog niveau gespeeld zoals Pep zijn teams heeft laten spelen. En dat voor een ongekende periode. Zonder maar een keer te worden ontslagen. Bizar. Dan ben je het kaviaar van het kaviaar en niet overschat.

29 oktober 2021 om 10:03

Ik vind hem inderdaad overschat. Hij heeft al 12 jaar geen CL gewonnen. Heeft nu al 4 of 5 jaar qua uitgaven de duurste sekectie ter wereld en is daarmee zelfs 3 keer al in de kwartfinale uigeschakeld tegeb bv de nummer 7 van Frankrijk destijds Ol.Lyon, de Spurs en AS Monaco. Hij wordt kampioen met veruit de duurste selectie in de PL maar dat doen clubs als Bayern, PSG en Juventus wat dan nu even in een mindere fase zit normaliter ook ieder jaar. Ik ben meer onder de indruk van trainers als Zidane en Klopp. Die eerste won vrij re ent drie keer op rij de CL en Klopp investeerdr maar dr helft van wat Guardiola heeft geinvesteerd en die haalde twee keer op rij de CL finale en werd kampioen van de PL terwijl die club qua uitgaven eigenlijk om de vierde plek zou moeten spelen. Als ik me niet vergis haalde Klopp ook nog een CL finale met Dortmund wat geen absolute Europese top is. Bij Bayern werd Guardiola ook alleen kampioen wat zelfs mislukte coaches als Kovac dat lukte. Ik vind idd dat hij groter wordt gemaakt dan dat hij is en nog steeds teert op zijn prestaties bij Barca 12 jaar geleden. Het is een prim coach verder masr uitxonderlijk vind ik hem niet. Veel coaches die geheel naar eigen smaak voor 1,5 miljard mogen inkopen zouden leuk voetbal op de mat kunnen leggen imo

Meestal lult ie uit z'n nek, maar hier heeft hij absoluut gelijk. Grappig wel dat hij lang niet de eerste is die dit zegt, maar wel degene bij wie iedereen gelijk gaat lopen steigeren. Zo vallen velen hier in de comments in dezelfde valkuil als Driessen, alleen kijken naar de man die het zegt en niet de woorden die er komen

Toen ik de titel las dacht ik dat het een quote OVER Driessen was.

Sorry maar hij heeft zwaar gelijk, Nederlandse trainer hebben vaak een gebrek aan mensenkennis en willen spelers niet speciaal behandelen, het is of als groep of je zoekt het maar uit.

Dat is waarom Mourinho, Conte, Tuchel, Ancelotti en vroeger Ferguson toptrainers zijn. Ze behandelen iedereen op een manier wat het beste is voor de SPELER en niet voor de trainer. Daarom negeerde Koeman Pjanic en Suarez.

28 oktober 2021 om 21:33

Van Basten en Frank de Boer zijn ook zo, het is pure arrogantie, ik ben de baas en jij bent de speler, er is werkelijk geen enkele vorm van people management bij deze heren. Hiddink was in dat geval een man apart, een echte peoples manager waar speler voor elkaar en voor de trainer door het vuur gingen. Kijk naar Koeman en Barca de afgelopen wedstrijden, het leek alsof de spelers er gewoonweg geen zin meer in hadden.

28 oktober 2021 om 21:36

Wat een onzin zeg, Suarez moest weg van de directie wegens geldgebrek. Daar had Koeman werkelijk nul komma nul iets mee te maken.

29 oktober 2021 om 02:05

Ferguson behandelde iedereen speciaal. Vraag maar aan stam hoe die schoen door de lucht vloog.

Driessen gooit hier een deur in die al een aantal jaren open staat. De discussie over het niveau van de trainers cursus die de KNVB levert is echt niet nieuw. Grootste dieptepunt is wel de versnelde cursus voor oud topvoetballers. Gezien de prestraties van de trainers die de afgelopen jaren via deze route hun papieren behaalden kan het huidige opleidingsniveau als ondermaats bestempeld worden.

Tja, Valentijn heeft dit keer wel gelijk. Maar eeeh Portugal heeft toch ook eigenlijk alleen Jose Mourinho als echte topcoach? Wij hebben dan van Gaal.

28 oktober 2021 om 21:43

Ja, maar hebben die het totaal voetbal uitgevonden?

29 oktober 2021 om 12:03

Heeft Nederland dat dan collectief als volk uitgevonden .. ?

De knvb is al jaren een grote zooi.
Het begon allemaal bij kleutviool eerste klas Bertje Van Oostveen. Die heeft fout na fout opgestapeld maar heeft toch 6 jaar lang directeur betaald voetbal bij de KNVB mogen spelen. En zelfs na zoveel fouten mocht hij nog toernooidirecteur spelen voor het vrouwen EK in Nederland.

De aanstelling van De Boer, doorgaan met Blind als bondscoach, perikelen rond Twente. Vul maar aan…

Heb trouwens het idee dat Ten Hag ook in het buitenland niet zal slagen. Bij Ajax heeft hij hardwerkende spelers. In de Premier League bijvoorbeeld zou hij overbetaalde verwende spelers krijgen. Is toch anders om dan een team te bouwen.

28 oktober 2021 om 21:39

Wil je nou beweren dat het in de Premier League niet allemaal hardwerkende spelers zijn? Kijk eens hoeveel energie er in wedstrijden wordt gelegd door de topploegen aldaar. En die hebben gemiddeld met een stuk meer tegenstand te maken.

Tja en iemand die open deuren intrapt of onzin verkoopt noemen ze vandaag de dag ook al te snel journalist. Misschien is het ook tijd om dit eens onder de loep te leggen bij de opleiding journalistiek.

Ondanks dat Driessen zelf ook geen zelfkennis heeft, heeft ie hier helemaal gelijk. Oud-internationals krijgen dat trainersdiploma bij wijze van spreken cadeau bij hun afscheid als voetballer. Tis toch van de zotte dat trainers direct topploegen mogen coachen zonder enige ervaring? Een jaartje een cursus doen en je bent geschikt om Ajax, Feyenoord of PSV te leiden? Hou op hoor. Ze mogen dan "weten hoe het er op hoog niveau aan toe gaat" (veelgehoord argument) maar coachen is iets heel anders dan voetballen. Stop AUB met al die oud-internationals zonder ervaring en kijk wat beter bij de amateurs rond. Daar loopt gigantisch veel coachtalent rond maar krijgen geeneens een kans omdat ze niet eerst in een vorig leven 50 interlands hebben gespeeld. Ze moeten jarenlang cursus na cursus doen, beginnen bij de jeugd en onderaan en werken zichzelf naar boven. Zoals het hoort. Natuurlijk gaat het weleens goed, met een Guardiola of Zidane (die wel de beste selecties ooit ter beschikking krijgen) maar veel vaker krijg je een verhaal a la Cocu, Van Bommel, Van Basten, Seedorf, Jaap Stam. En ook in het buitenland kennen ze er veel zoals hen. Ole gunnar Solskjaer bij United, Pirlo bij Juve. Worden zonder enige ervaring direct bij een topclub aangesteld omdat ze toevallig goede spelers waren. Begin daar maar eens mee, met echt talent de kans te geven en de oud-internationals echt er jaren voor te laten bijscholen in plaats van ze een trainersdiploma te geven als dank voor bewezen diensten en je zal zien dat het niveau van ons trainersgilde omhoog schiet

28 oktober 2021 om 22:27

superscoorder......niks aan toe te voegen!

29 oktober 2021 om 02:10

Met alle respect. Die oud Internationals weten over het algemeen 1000% meer over voetval en nog belangrijker. Ze hebben aanzien. Er is dus niets mis mee. Clubs kiezen de trainer. Ze kunnen ook aangeven dat ze eerst willen dat je een aantal jaar asssitent bent voordat je kans maakt op hoofdtrainerschap.

Zolang de grote namen vooral de kans krijgen ipv een onbekender iemand zal dit zo blijven. Welke oud topvoetballer is nu echt geslaagd als coach, dat zijn er weinig. Gekeken wordt meer naar de status van iemand, dan naar de kwaliteiten als coach. Hiddink, Beenhakker, Advocaat, Van Gaal ect ect stonden nu niet bekend als absolute topspelers, maar werden dat uiteindelijk wel als coach.

28 oktober 2021 om 21:54

Voeg daar ook Ten Hag maar aan toe wat mij betreft Je hebt wel een punt en in dat kader zouden ze bij de opleiding meer moeten kijken naar de potentie om een toptrainer te worden dan iemand verleden als speler.

28 oktober 2021 om 22:50

Eens hoor, maar bewust niet genoemd omdat hij zich nog niet in het buitenland heeft bewezen.

De Nederlandse trainers stappen op het verkeerde moment over en er wordt teveel van verwacht.
Beter zou zijn dat je eerst als assistent ergens binnenkomt met als planning om het dan het jaar erop over te nemen.
Er is ieder jaar 1 CL te winnen, maar er worden ieder jaar 10 coaches ontslagen omdat ze hem niet winnen (bij wijze van).
Hele verkeerde manier van een club managen waar eigenlijk geen 1 club bij gebaat is.
Sws moeten de clubs af stappen van dat trainers assistenten en diverse mee nemen.
Maar aangezien er toch altijd succes verhalen tussen zitten, zorgt geld er voor dat er toch altijd die gok genomen wordt om een trainer te kopen die recentelijk succes heeft gehad.

Wijzen naar de KNVB is in mijn ogen complete onzin. Toptrainers kan je niet produceren. Je kan trainers hoogstens ietsjes beter maken, maar uiteindelijk zit het erin of niet. De Boer, Cocu, Van Bronckhorst. Allemaal waren het keer op keer "de nieuwe kroonprins van het Nederlandse trainersgilde". Echter waren het ook stuk voor stuk trainers met duidelijke zwaktes. Te bot of te luef/zacht, tactisch niet goed genoeg, niet goed genoeg in het managen. Je kan de KNVB daarin weinig verwijten denk. Iemand die van de universiteit komt is goed opgeleid, maar dat betekent niet dat ze direct klaar zijn om te imponeren in het bedrijfsleven. Daar komt talent, ervaring, lerend vermogen, doorzettingsvermogen bij kijken. En veel van die leerlingen gaan het nooit schoppen tot directeur bij een groot, internationaal bedrijf. Dat is ook geen schande, want dat is maar voor een zeer select gezelschap weggelegd. Hetzelfde geldt voor trainer zijn bij een topclub. Dat is alleen weggelegd voor de elite, de absolute top. Op dit moment zitten daar geen Nederlanders tussen, maar dat kan over 10 jaar weer anders zijn met trainers als Ten Hag en Slot. Het gaat altijd in golfbewegingen. Zelfde geldt voor het succes van Oranje, Ajax (of andere Nederlandse clubs) en de gehele competitie in Europa. Soms doen we mee om de Wereldtitel, soms plaatsen we ons niet eens. Soms is Ajax een top 32/16 club in Europa, soms spelen we niet eens Europees. Soms is onze competitie het lachertje van Europa (in onze ogen althans) en soms hijgen we Frankrijk en Portugal ineens weer in de nek. En soms hebben we dus enkele toptrainers en soms niet. Komt op den duur allemaal wel weer goed.

28 oktober 2021 om 23:52

Je hebt gelijk wat betreft het punt dat er periodes zijn met veel toptrainers vanuit NL en dan weer wat minder. Maar ik heb ergens wel het idee dat die opleiding toch te veel gefocust is op een bepaalde manier van coachen en dat daar weinig ruimte inzit voor eigen ideeën. Je ziet nu toch veel trainers dezelfde fouten maken, ook vooral in de omgang met hun spelers waardoor ik me al afvraag of dat aspect überhaupt wel wordt belicht in de opleiding. Al zouden trainers die vaak zelf profvoetballer zijn geweest toch ook dingen hebben opgepikt van de trainers waar ze onder gewerkt hebben.
Puntje is ook wel dat als je geen profvoetballer bent geweest, je er bijna niet doorheen komt, terwijl er misschien wel betere toekomstige trainers bij de amateurs lopen. Die zullen er harder aan moeten trekken en zich meer moeten bewijzen maar geef ze wel die kans. Misschien dat de KNVB niet exclusief moet zijn in het opleiden van trainers, maar zouden er verschillende opleidingscentra moeten komen (die aan bepaalde eisen moeten voldoen natuurlijk, geen wildgroei). Zodat er meer aankomende trainers kansen krijgen, misschien ook wel goede 'laptoptrainers'. Die zullen natuurlijk een langere weg af moeten leggen als je je vanuit de (top) amateurs omhoog moet werken maar uiteindelijk komen de grotere trainerstalenten dan wel bovendrijven.

Zelfs die irritante Valentijn heeft wel eens gelijk. Grootste probleem is dat ex-voetballers verkorte cursussen krijgen aangeboden. Het is hartstikke leuk dat ze een oefening voor kunnen doen. Maar verstand van coaching, motivatie, taktiek, omgaan met mensen etc.is veel belangrijker. Een goed paard is nog geen goede ruiter.

28 oktober 2021 om 21:57

Klopt, maar o.a. Van Bronckhorst, Cocu, De Boer, Van Bommel en Stam zijn gedurende hun carrière succesvol geweest in meerdere landen, vaak aanvoerder geweest, heb op Europees niveau zat ervaring opgedaan met verschillende tactieken/toptrainers. Ik snap wel dat je verwacht dat zij op een hoger niveau instromen. Op papier zou je namelijk zeggen dat zij goed scoren op de door jou genoemde punten.

28 oktober 2021 om 22:39

Dat wil nog niet zeggen dat ze het goed kunnen overbrengen. Stam en de Boer zijn nou niet bepaald mensen die gemakkelijk uit hun woorden komen. Stam was ook niet bepaald een tactisch genie. Van Bommel is een heel moeilijke man, controlfreak, staat ook niet bepaald bekend om zijn motiverende kwaliteiten.

Iets technisch voor kunnen doen, kan ook een specialistentrainer. Een topvoetballer hoeft per definitie niet bepaald kwaliteiten waardoor hij sneller kan instromen.

Kan deze man een keer zijn mond houden?

Lekker makkelijk weer, Driessen!

Koeman had nul vertrouwen van de voorzitter, wist dat hij eigenlijk al dood en begraven was. En moet daarnaast met een uitgeklede selectie, subtop spelers en vedettes waar de pijp leeg is resultaten boeken? Genoeg argumenten om te zeggen dat dit niet volledig op Koemans conto geschreven kan worden.

Ook buitenlandse topcoaches worden her en der de laan uitgestuurd en wisselen succes af met falen.

Ik denk dat het een golfbeweging is. Het kan over een paar jaar anders zijn. Misschien moeten sommige Nederlandse clubs maar wat minder middelmatige buitenlandse coaches voor de groep zetten.... geef dan een nieuwe NLse generatie de kans.

Hahhaha! Driessen die het heeft over geen zelfkennis. Als er iemand geen zelfkennis heeft dan is hij het wel.

Ik mis Pieter de Jongh alias " the Champ" in het rijtje van Valentijn. Timmert aardig aan de weg in Afrika, een soort van Gaal aan steroïden.

Whaahaha die Driessen. Wat is ie gek hè 😂😂 nu is die Tukker ineens de kroonprins

toch wel typerend dat Slot niet genoemd wordt de opvolger van Advocaat. Die doet het na AZ toch gewoon ook goed bij Feijenoord.. Ten Hag en Slot sijn beide goede en moderne trainers , alleen moeten ze het nog wel in het buitenland laten zien natuurlijk.

Moeten we die 2e rangs voetbalanalist die alleen maar scorebord journalistiek bedrijft nog serieus nemen?

Van het geval Koeman kun je zeggen dat dit redelijk op zich zelf staat en niet zoveel heeft te maken met hoe de KNVB z'n trainers voorbereid. Hij is al sinds de jaren 90 bezig als hoofdcoach.

Maar Driessen heeft hier wel een punt. Er zijn nog nauwelijks Nederlandse trainers bij grote clubs werkzaam, iig niet als hoofdcoach.

Ik kan niet zeggen wat er aan de opleiding schort, maar het valt wel op dat er haast een hele generatie coaches na een overstap naar het buitenland hopeloos faalt. En wat me verder opvalt is dat haast al die coaches vrij snel van voetballer hoofdcoach zijn geworden bij een grote club in Nederland.

De coaches die het wel goed doen nu, Arno Scholten en Ten Hag, hebben eerst hun sporen verdiend bij subtoppers. Meer ervaring opgedaan.

Moderne trainers zijn voetbal nerds met hun eigen visie en ideeën. Denk aan Tuchel en Nagelsmann.

Ze moeten de trainersopleiding afschaffen (of optioneel maken). De trainingsopleiding zorgt voor een grote financiële drempel voor veel mensen die een baan als trainer willen proberen. Waarom zou een amateurvoetballer geen goede trainer kunnen zijn? Nagelsmann heeft geen enkele professionele wedstrijd gespeelt.

Driessen heeft hier wel een punt. De kwaliteit van de Nederlandse trainers is de laatste jaren achteruit gegaan en hier mag je de KNVB de schuld van geven.

Ik heb even zitten opzoeken wat de kosten zijn van deze opleiding en om een UEFA Pro licentie te behalen via de KNVB kost je €20.000,-. Engeland vraagt er €13.000,- voor en Duitsland €10.000,-.

Ook telt jouw ervaring in het voetbal in Duitsland een stuk minder mee (maar voor 20%). Je wordt vooral beoordeeld op een schriftelijks en orale toets EN een demonstratie van jouw trainingen en wedstrijden. In Nederland wordt er dan weer zwaarder getrokken aan jouw ervaring in het voetbal, wat jammer is. Ik geloof dat er genoeg trainers zijn die als voetballer niet veel voorstelden maar als trainer wel zeer talentvol zijn.

Kortom, ik vind dat de UEFA Pro toelatingseisen in Nederland wel iets meer gericht op kennis mogen zijn en minder op ervaring. Daarnaast mag ‘ie ook wel wat goedkoper zijn.

Het klinkt als een open deur wat driessen zegt, maar of dit nou helemaal aan de KNVB te wijten is waag ik te betwijfelen. Een trainerspapiertje halen mag misschien wat te makkelijk zijn (en dat is verwijtbaar), maar uiteindelijk geloof ik dat trainerstalent er is of niet. Het is in mijn ogen net als met een rijbewijs, je kan het wel halen maar dat maakt je niet ineens een goede coureur.

Het verbaast me vooral dat er zoveel clubs zijn die topvoetballers zonder enige materiele ervaring blijven aanstellen als hoofcoach en er maar vanuit gaan dat het dan wel goed komt. Het trainerschap is echt een vak, en een extreem goede voetballer is zeker niet automatisch een goede trainer.


De sportjournalistiek is niet beter dan het Nederlandse trainersgilde. Deze man kan echt beter zwijgen...

De reacties hier zijn van het zelfde niveau als die van Valentijn. De trainers die genoemd worden zijn bijna allemaal 70 plus. Dus volgens mij slaan we 2 generaties over en teren we nog steeds op oude namen. Gaan nu dan het verwijt maken naar de knvb? Op het moment dat een club komt met een onbekende naam komt overal de kritiek, hij heeft niet op het hoogte niveau gevoetbald, hij weet niet wat er zich in de kleedkamer afspeelt, wat heeft hij laten zien. Dit is de volgende open deur die word in getrapt maar een trainer zonder ervaring wordt niet gepruimd.

Wordt het niet eens tijd dat die vent naar de maan Wordt geschoten ik zeg het voor een vriend 😋

Erik ten Hag, Arne Slot. Die lijken toch goede potentie te hebben. Net als met voetballers: golfbewegingen

Ach het zijn vaak ook trends in het voetbal. Als een land of competitie het goed doet met een bepaalde speelwijze dan komen daar de trainers vandaan. Nu is dat duidelijk Duitsland. De nieuwe generatie Duitse trainers zijn op dit moment gewoon top. Behalve Schmid. Ik denk dat er op dit moment 3 trainers zijn die het goed zouden kunnen doen in het buitenland. Dat zijn Ten Hag, Gio en misschien Slot. Ik vind dat vooral Gio erg onderschat wordt. Die heeft bij een extreem moeilijke club fantastisch gepresteerd. Zie hem bijvoorbeeld bij een Arsenal ook heel goed doen. Maar ook bij een Nederlanders elftal.

Diessen is een lul. Ronald koeman is een supertrainer. Alleen Barcelona zit in een moeilijke periode, met een andere trainer los je dit echt niet op.

Kunnen we de termen gotspe en ook gogme uit de taal schrappen? Dank.

Bij Arne Slot zou wel eens kunnen blijken te zijn dat op hem geen Co Adriaanse-stempel van een paard is nog geen goeie ruiter zit. Arne Slot is geen grote voetballer geweest, maar hij laat bij mijn Feyenoord wel zien hoe het ook kan. Ik zie hem nog wel eens in het buitenland terechtkomen. Hij lijkt me wel het type, dat hij andere voetbalmanieren die in het buitenland belangrijk zijn aan te nemen, zonder zijn voetbalidentiteit te verliezen

Als Valentijn Driessen gelijk krijgt van de Europese clubs,betekent dit dat al onze Nederlandse toptrainers lekker hier bliven.
Houdt in dat de eredivisie sterker wordt!

Valentijn had er moeten staan in plaats van Koeman

Valentijn Driessen is zelf de grootste draai kont die op de wereld bestaat wat kan die vent lullen wat hij vandaag zegt is morgen weer anders, en staat met zijn uitgestreken smoel te vertellen of dat hij alles weet,ga fietsen dat kun je ook goed toc

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren