Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Sergio Busquets vertelt wat hij van arbitrage hoorde; analisten zijn verbijsterd

Laatste update:

Het winnende doelpunt van Frankrijk in de Nations League-finale tegen Spanje (1-2) blijft de gemoederen bezighouden. Kylian Mbappé stond in de ogen van veel socialmediagebruikers buitenspel, maar volgens de arbitrage niet. Scheidsrechter Anthony Taylor vertelde na afloop aan Sergio Busquets dat er na de pass van Theo Hernández sprake was van een nieuwe spelsituatie, omdat Eric García de bal toucheerde. Analisten in Nederland zijn evenwel verbijsterd door de beslissing om het doelpunt goed te keuren.

"De tweede goal leek buitenspel", reageert Busquets, die zelf werd verkozen tot de beste speler van de finaleronde van de Nations League. "We zetten een goede buitenspelval met onze verdediging. Ik denk dat Mbappé buitenspel stond. Maar de scheidsrechter zei dat het er niet toe deed, omdat Eric de bal raakte. Ik vind het nergens op slaan. Eric raakt de bal omdat hij ziet dat Mbappé in een goede positie staat." García kreeg hetzelfde te horen van de arbiter: omdat hij probeerde de bal te spelen, veranderde de situatie. "Wat moet ik dan doen? Opzij stappen en hem laten rennen? Blijkbaar is dat de regel...", treurt de verdediger, die hoopt op een verandering van de spelregel. "Maar voor nu doet het gewoon heel erg veel pijn."

Het besluit leidde wereldwijd tot veel onbegrip. Toen de leden van de arbitrage een medaille om hun nek kregen, klonk zelfs gefluit vanaf de tribunes. Pierre van Hooijdonk probeerde bij de NOS meteen uit te leggen waarom het doelpunt geldig was. "We zien allemaal wel dat het buitenspel is wanneer het beeld stil komt te staan. Dan gaan we een aantal slomo’s bekijken en dan blijkt dat er een nieuwe spelsituatie is ontstaan doordat Eric García de bal raakt. Dat moet het dan zijn, volgens mij is dat dit seizoen een nieuwe regel geworden. Daar kun je alles van zeggen, maar ik denk dat we allemaal wel zagen dat Mbappé in eerste instantie over het randje stond."

Ronald de Boer noemde de uitleg van de arbitrage 'echt lariekoek'. "Als je ‘m nou zo aanraakt dat de bal enorm van richting wordt veranderd… Maar deze pass was ook zo bedoeld, die richting op. Ik begrijp het niet helemaal", zegt De Boer bij Ziggo Sport. In praatprogramma Studio Voetbal noemt Rafael van der Vaart het goedkeuren van de treffer 'bezopen'. Ibrahim Afellay vindt dat de arbitrage de spelsituatie al had moeten afkappen nadat de pass werd verstuurd. "De intentie is toch dat de bal achter de verdediger gespeeld wordt? Vanaf dat moment is het buitenspel. Doordat die verdediger ‘m wil onderscheppen, is het een andere situatie? Het gaat toch om het moment waarop de spits vertrek?"

"Eigenlijk moet je het zien als hinderlijk buitenspel, want als er niemand staat, had hij die sliding niet gemaakt", vindt Rafael van der Vaart. Tafelgast Ron Jans vindt de regelgeving 'gewoon' oneerlijk. Arno Vermeulen kreeg van een woordvoerder van de KNVB te horen hoe het precies zit. "Ik heb gebeld met de KNVB, omdat ik het ook precies wilde weten. Op het moment dat een speler bewust een bal raakt, heft hij het buitenspel op. Hij verlengt ‘m bewust, vindt de scheidsrechter, en dan hef je het buitenspel op. Dan maakt het niet uit dat je buitenspel staat en is het een goal. Het is anders als je ‘m tegen je aan geknald krijgt."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Vooral die frase van van der vaart spookt nu door mijn hoofd. Waarom wordt dit in hemelsnaam niet gezien als hinderlijk buitenspel?

11 oktober 2021 om 00:12

Juist. Frankrijk zet dmv buitenspel een aanval op. Garcia probeert dat te stoppen en dat mislukt. Spanje heeft dus nadeel aan die buitenspelsituatie.

Als je in je rug geduwt wordt en je pass mislukt daardoor is er toch ook geen sprake van ‘een nieuwe situatie’. Dan is je voordeel weg en krijg je een vrije trap.

Ik noem dit verstoppen achter vage regeltjes. Het doelpunt had afgekeurd moeten worden. Gelukkig is het een flop van een toernooi, maar op een EK/WK had je de poppen aan het dansen

11 oktober 2021 om 00:18

Stel je inderdaad voor dat dit een WK-finale of iets dergelijks beslist.

typisch dat zo waardeloze Garcia bij zulke situatie betrokken is, waarom ga je dan zo dom nog sliding zetten als speler weet je dat je iemand buitenspel zet....

10 oktober 2021 om 23:52

Ga jij daar maar staan.. ik denk dat jij die bal niet eens gezien had. Domme opmerking

10 oktober 2021 om 23:56

Instinct en een reactie op the heat of the moment. Kom op man dit is toch logisch, je kunt toch niet Garcia blamen dat hij die bal per ongeluk lichtjes toucheert.

10 oktober 2021 om 23:57

Weet je nooit zeker toch. Sliding moet je gewoon maken en erop vertrouwen dat de scheids en var gewoon hun werk doen

10 oktober 2021 om 23:57

Wat wordt je taak dan voortaan als verdediger als je de bal niet meer mag onderscheppen of zelfs aanraken? Want dan mag je tegenstander gewoon doorgaan na je mislukte actie want het is geen buitenspel meer. Ik vindt het een domme regel die het voetbal niet goed gaat doen.

11 oktober 2021 om 00:00

Je kan wel denken dat je iemand buitenspel zet, maar je kan er niet 100% vanuit gaan dat een teamgenoot buitenspel opheft buiten je zicht. Altijd doorspelen tot de fluit

11 oktober 2021 om 00:01

Dat geloof je toch zelf niet, deze reactie..!

11 oktober 2021 om 00:22

Ja zo zie ik het, je leert al in de amateurs als je iemand buitenspel zet dat je nooit ene sliding mag maken/

11 oktober 2021 om 01:03

Triest ventje jij zeg hahaha

11 oktober 2021 om 01:33

Bij welk amateur team heb je gespeeld waar je hebt geleerd om eerst te kijken en inschatten als speler waar pass naar toe gaat buitenspel staat en dan pas sliding maken?

11 oktober 2021 om 00:31

Ja aqua jij had het natuurlijk anders gedaan he? Denk niet dat jij voetbalt of gevoetbald hebt want dit is gewoon een reflex om die bal nog te onderscheppen

11 oktober 2021 om 01:36

Ik denk dat jullie teveel alcohol hebben gezopen en weinig aqua want jullie herkenning dit fenomeen toch ? SARCASME

11 oktober 2021 om 17:04

@JDB JWT MKDK Daar is echt niks sarcastisch aan hoor. Aqua heeft al meerdere malen aangeduid(terecht) dat Eric Garcia er niks van bakt. En met deze comment wil hij dat nog maar eens benadrukken. En gelijk heeft hij, wat het is echt een koekkebakker die Garcia. Die komt volgens mij niet eens in de basis bij Ajax of PSV zo slecht is hij.

11 oktober 2021 om 09:58

@aqua1 maar hoe moet hij zeker weten dat het buitenspel is? Voor het zelfde geld heft de linksback buitenspel op.
En al kon hij het in deze situatie wel zien. Er zijn situaties waar de var 5 minuten nodig heeft om te kijken of het buitenspel was, maar de verdediger moet het volgens jou altijd weten? Wat een totale onzin. Dit heeft niks met de beperkte kwaliteiten van Garcia te maken.

Het is gewoon te bizar voor woorden. Wat voor knapen werken daar aan die regels, echt absurd. Ook die hands regels. Wat doen ze allemaal man. Er is echt wel een duidelijke grens en deze goal was er nog binnen, waar het dus binnen eenzelfde verdedigins situatie zat en dus gewoon buitenspel! Echt niet te geloven gewoon!

Heb de regels er maar even bij gepakt, en buitenspel wordt als volgt gedefinieerd in dit soort situaties:

“gaining an advantage by being in that position” means playing a ball
i. that rebounds or is deflected to him off the goalpost, crossbar or an opponent having been in an offside position
ii. that rebounds, is deflected or is played to him from a deliberate save by an opponent having been in an offside position
A player in an offside position receiving the ball from an opponent, who deliberately plays the ball (except from a deliberate save), is not considered to have gained an advantage

Garcia in deze situatie passt de bal niet bewust terug naar de keeper. Indien dit het geval was en Mbappe deze bewuste pass onderschepte had hij dus niet buitenspel gestaan. Dit is echter niet het geval. Op deze situatie is het eerste punt met toevoeging "ii" van toepassing. Garcia maakt een "deliberate safe" waar via de bal bij Mbappe is beland. In deze situatie haalt Mbappe dus oneerlijk voordeel uit zijn buitenspelpositie, en had de situatie dus afgefloten moeten worden.

11 oktober 2021 om 00:03

Maar dat Mbappe al offside staat voordat García de bal raakt en dat hij actief deelneemt aan het spel vanuit offside positie maakt dus niks meer uit?

11 oktober 2021 om 00:07

Misschien verwoord ik het een beetje vaag.
Maar dat maakt dus alles uit. Hij behoort gewoon buitenspel gegeven te worden. Omdat Mbappe buitenspel staat op het moment dat de bal gegeven wordt, en Garcia de bal speelt als onderschepping, staat Mbappe volgens artikel 11 van het spelregelboek buitenspel.

De uitzondering hierop is als een speler een bal knullig bewust terugspeelt naar de keeper, en de aanvaller deze pass onderschept. Enkel en alleen als er een dergelijke bewuste bal wordt gegeven, doet de positie van de aanvaller er niet toe en is het nooit buitenspel. - Dat is echter duidelijk niet het geval hier.

11 oktober 2021 om 00:11

Ik had inderdaad niet echt opgemaakt uit je reactie dat het dus wel degelijk offside is 😅. Excuses.

11 oktober 2021 om 07:46

Puntje ii is alleen van toepassing dicht bij de goal, niet op de positie waar Garcia de tackle maakte. Het enige wat je zou kunnen bedenken is dat Garcia de bal niet bewust die kant op speelt, helaas gaat die logica hier niet op en is het geen buitenspel.

11 oktober 2021 om 11:11

@FC-Bami. Waar staat dat dan, dicht bij de goal? En wat betekent ‘dicht bij de goal’?

Wat mij echt zo verbaast is dat er zoveel kenners op internet en in
verschillende programma's schaamteloos zitten te verkondigen dat die 2de goel buitenspel was!? Ongelooflijk dat er mensen zijn die hun geld verdienen door over voetbal te praten maar de regels niet kennen!

Busquets terecht gekozen tot speler van die finales. Die man heeft weer even laten zien wat voor opperbaas hij is. Busquets, Gavi en Pedri zou ik wel willen zien bij Barca. Spelen direct voetbal naar voren toe gericht, waardoor het tempo ook lekker rap is. Gavi en Pedri zijn slechts 17 en 18 jaar #Besef.

11 oktober 2021 om 00:08

Ja en Frenkie dan?

11 oktober 2021 om 00:16

Lekker de bank warm houden en flesjes opzij geven.

11 oktober 2021 om 00:21

Hij is toch een van de dragers op het middenveld van Barcelona of niet?

11 oktober 2021 om 00:30

Vertraagd het spel alleen maar,passes opzij hier en daar,speelt postbode en het ziet er naar uit dat het te snel gaat voor hem in top wedstrijden zoals tegen Bayern.Is verre van een drager(Eigenlijk niemand nu omdat Messi alles verbloemde maar de vorige seizoenen was het ook niets)

11 oktober 2021 om 00:34

Bij Postnl zoeken ze nog mensen, misschien iets voor Frenkie?

Busquets is sinds de komst van Frenkie ver weggezakt maar laat telkens weer bij Spanje zien dat hij het echt nog wel kan. Barca kan echt beter Frenkie gaan verkopen en inderdaad gewoon Gavi, Pedri en Busquets op het middenveld zetten, dat driehoekje doet me als snel denken aan Xavi, Iniesta, Busquets op de een of andere manier.

11 oktober 2021 om 01:37

Op welke manier is het nou

11 oktober 2021 om 09:17



Frenkie een drager op het middenveld van Barca? Op basis van zijn aankoopprijs van 86M? Op basis van zijn fenomenale seizoen 2018/2019 bij Ajax? Op basis van zijn goede vorm onder Koeman bij het NL elftal? Want bij Barca zie ik alleen maar een Frenkie die kan vlammen tegen ploegen uit het rechterrijtje. Verder zie ik hem tegen noemenswaardige tegenstanders alleen maar ondersneeuwen. Het lijkt erop alsof hij nu dribbelt om het dribbelen en niet meer om linies over te slaan/overtal situatie te creeren. Dus ja de term postbode is bij deze terecht. Zelfs tegen Letland zag ik hem schutteren als controleur. Nee, Frenkie moet maar even kijken naar hoe Gavi afgelopen 2 interlands heeft gespeeld. Misschien dat het kwartje dan weer een keer gaat vallen. En Busquets al helemaal. Die heeft even 2 masterclasses ''controle behouden en regie uitvoeren'' gegeven de afgelopen dagen.

11 oktober 2021 om 00:11

Kijk maar uit met wat je roept, want het is kwestie van een slechte coach en je zet al dat talent op de bank. Zie Puig maar als voorbeeld.

11 oktober 2021 om 14:13



Ik vind Riqui ook een toptalent en ik geloof nog steeds dat hij bij Barca kan inlossen. Maar Gavi is imo net als Pedri een talent dat ook vanaf minuut 1 en waarschijnlijk ook op trainingen laat zien wat hij kan. Gavi is los van zijn voetballende skills ook echt een speler met de juiste agressie en een echte kilometervreter. Die jongen blijft maar gas geven en dat is precies wat we nodig hebben!

11 oktober 2021 om 00:31

Busquets was on 🔥

Als ik de uitleg van Arno Vermeulen hoor, dan kan je dus niet meer buitenspel staan als er op goal geschoten wordt en de keeper pareert hem. Dus je kan simpelweg naast de keeper gaan staan.. Of geldt het alleen voor een veldspeler?

11 oktober 2021 om 01:02

Ik ga vanuit veldspeler want ook daardoor kun je alleen buitenspel staan

11 oktober 2021 om 07:42

Dacht ergens gelezen te hebben dat deze regel alleen geldt als je zoals Garcia een bal verlengt en niet als je een schot op goal blokt op wat van manier dan ook.

11 oktober 2021 om 10:05

Wat een onzin, het blijft een prijs. Daarnaast is dit een voorbode wat komen zal in de potjes waar het het echt toe doet

11 oktober 2021 om 11:56

Toen Oranje in de finale van de Nations League stond, dacht je er beslist anders over.

12 oktober 2021 om 13:31

Je kunt ook net doen of je neus bloed......

Heel zuur voor Spanje. De regel is dus kennelijk wel goed toegepast. Alleen is de regel gewoon een kutregel. Wat koop je ervoor? Jammer. Was wel een vermakelijke wedstrijd overigens.



Kennelijk mag je als verdediger dan niet meer aan de bal komen omdat er een nieuwe situatie ontstaat? Echt onzin dit. Van Garcia wordt dus even verwacht dat hij moet weten dat Mbappe buitenspel staat en dus de bal niet meer mag aanraken? Dat kan toch niet. Mbappe komt nota bene achter Garcia vandaan... Op het moment van de steekbal staat Mbappe buitenspel punt. Pol van Boekel moet echt nooit meer opgeroepen worden door de Uefa. Typisch een scheidsrechter die nul feeling heeft met het spelletje

11 oktober 2021 om 08:53

@emile Heskey: Dat ligt toch niet aan Van Boekel kerel. Dat ligt aan de mensen die de regels maken. Van Boekel zit er om die gewoon toe te passen. Ook een schijtregel als deze, die geloof ik al anderhalf jaar van kracht is. Het meest idiote is dat als Mbappe geprobeerd had om te verhinderen dat Garcia de bal speelde, dan was het weer wel buitenspel geweest.

Dacht ik al dat dat de reden zou zijn. Belachelijk natuurlijk want Mbappe stond gewoon buitenspel toen die pass werd gegeven. Tuurlijk ga je als verdediger proberen die bal te pakken. Wat die ook al zelf zei moet hij dan gewoon maar kijken naar die bal ofzo want anders was het wel buitenspel. Slaat nergens op en de scheids en de VAR team hadden geen zin in een verlenging blijkbaar.

11 oktober 2021 om 00:31

Gekke is dus, schiet op doel, keeper tikt em weg en sta gewoon buitenspel geen probleem, tsja nieuwe situatie he. Man echt wat een belachelijke blunder van die gasten achter de Var.

Dan kun je net zo goed als aanvaller 10 meter buitenspel gaan staan en de middenvelder gewoon de bal laten geven. Lekker op hoofd hoogte waarbij de verdediger alleen kan verlengen. Iedere verdediger raakt die bal dan gewoon, want hij weet immers nooit wat er allemaal in zijn rug gebeurt. Echt een bizar waardeloos doelpunt.

Werkelijk waar van geen enkel niveau, deze regel. Dus verdedigers moeten nu hun benen maar intrekken en voelen of er iemand buitenspel loopt, omdat ze anders een nieuwe situatie creëren? Het moet niet gekker worden. Dit is overigens totaal niet waarvoor buitenspel in het leven is geroepen. De kritiek op Garcia is ook doorgaans terecht, maar vandaag speelde hij ijzersterk. Dit was echt zijn fout niet, maar die van de scheids.

11 oktober 2021 om 08:57

Nee, de fout was niet van de scheids, FCB. De fout is de regel zelf. De scheids en de VAR hebben gewoon de regel gevolgd. De idioot (of idioten) die de regel 18 maanden geleden maakte(n), daar ligt de fout.

Een topverdediger weet dat het buitenspel is en blijft van die bal af. Matige verdediger die García

11 oktober 2021 om 10:01

natuurlijk weet een topverdediger dat niet. De var heeft soms al 5 minuten nodig om te kijken of iets buitenspel is, hoe kan een verdediger er dan 100% zeker van zijn?

Was op het EK ook al met het doelpunt van Lukaku tegen Rusland. Toen klungelde de verdediger alleen waardoor er wat minder ophef over was. Maar ik vind het echt een slechte regel. Verdedigers moeten maar gaan gokken of iemand buitenspel staat?

Snap niet zo goed waarom mensen op de scheidsrechter zeuren. Dit is nou eenmaal de regel, daar kunnen we vanalles van vinden maar we hebben en VAR en die voert regels uit.

11 oktober 2021 om 09:10

In dat geval, mag elke goal die gemaakt wordt uit een rebound waar de speler in buitenspelpositie staat gewoon tellen. Prima, zijn we daar ook weer vanaf, de regel lijkt nu zo te zijn.

11 oktober 2021 om 11:48

Pff echt he, een spits mag voortaan gewoon naast de keeper staan en elke rebound erin schieten want keeper maakt er een nieuwe situatie van. Dat je nog van die mensen als Arnout108 hebt die alles maar accepteren zonder eigen verstand te gebruiken.

Terecht dat je verbijsterd was Sergio. Wat een aanfluiting om hier het voordeel aan de Fransen te geven. Zelfs vanaf de televisie was het nog 200% buitenspel. Direct de arbitrage uit hun functie zetten. Gestolen bekerwinst voor de zelfingenomen Fransen.

Het moeilijk te verdedigen, maar regels zijn regels. Spanje voelt zich terecht benadeeld.Overigens zit er in de eerste zin van het bericht een foutje, want Spanje won niet van Frankrijk (het winnende doelpunt van Spanje in de Nations League Finale tegen Frankrijk)

Je moet consequent zijn in de regels. Op 99 van de velden is dit anno 2021 gewoon buitenspel, dan hier ook. Taylor en consorten leven nog in 2010, toen je dit kon interpreteren als zijnde een pass van Garcia. Eigenlijk wordt Spanje hier beroofd van een verlenging, door een van de meest overschatte scheidsrechters op dit moment.

dit is weer een rare regel. aan de andere kant mocht de 1-0 ook niet tellen. de eerste keer dat Oyarazabal de bal aanraakt neemt hij de bal mee met de arm.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren