Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Morten Thorsby verandert van rugnummer vanwege klimaatproblemen

Laatste update:

Morten Thorsby heeft besloten om bij Sampdoria zijn rugnummer 18 in te ruilen voor rugnummer 2. Dat rugnummer is doorgaans toebedeeld aan rechtsbacks, maar de middenvelder van de club uit de Serie A wil met dat nummer meer bewustzijn kweken over de klimaatproblemen. De 2 symboliseert het doel van het klimaatakkoord in Parijs om de mondiale temperatuursverandering onder de twee graden Celsius te houden.

Thorsby staat bekend als een milieuactivist en is oprichter van de organisatie We Play Green, waarbij voetballers en clubs zich kunnen aansluiten. “Zingeving is iets waar ik mee heb geworsteld als tiener. Ik moest presteren in het voetbal en wilde beter zijn dan alle anderen, maar tegelijkertijd vroeg ik me af wat ik eigenlijk aan het doen was”, vertelt de middenvelder in podcast BroPod. “Er is een grote klimaatcrisis en ik speel voetbal. Dat rijmt niet met elkaar voor mij.”

“Ik twijfelde zelfs of ik door wilde gaan met voetballen”, vervolgt Thorsby. “In een gesprek met mijn ouders kwam ik tot de conclusie dat ik mijn leven wilde gebruiken om te vechten voor wat belangrijk is. Het beste wat ik kan doen is om zo goed mogelijk te worden in voetbal en te blijven praten over deze belangrijke zaken.” Daarom richtte hij We Play Green op. “Het gaat over bewustzijn. Dat mensen zich bewust zijn van elke keuze die ze maken.”

“Voor mij is het beste om voetbal te blijven spelen en te blijven praten over dit soort belangrijke onderwerpen.” Thorsby, 25 jaar, was achttien jaar toen hij Noorwegen verliet voor een vijfjarig contract bij sc Heerenveen. In de zomer van 2019 tekende hij transfervrij bij Sampdoria, de club waar hij voor zijn derde seizoen staat. In zijn eerste twee jaar kwam hij tot zestig officiële duels.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Altijd leuk die selectieve verontwaardiging bij mensen. Goed dat je er stil bij wil staan, maar als je duurzaam wilt leven zal je toch echt moeten leven zoals ze in de middeleeuwen deden. Dus op de fiets van Genua naar Napels. Onee ik denk dat zelfs fietsen een negatieve ecologische voetafdruk achterlaten.

13 augustus 2021 om 09:32

Je kunt ook denken: alle beetjes helpen. Als we allemaal een klein beetje rekening houden met de natuur word het al een stuk beter. Jij gaat van het ene uiterste na het andere.

13 augustus 2021 om 09:40

De verantwoordelijkheid ligt bij de grote bedrijven, die samen goed zijn voor het gros van de vervuiling. Je kunt niet van de consument verwachten dat hij groen gaat leven, omdat het systeem hem dat onmogelijk maakt.

13 augustus 2021 om 09:54

Haha, wat een lekker makkelijke opstelling. Zo hoeven we zelf ook totaal niet ons best te doen dus

13 augustus 2021 om 10:13

Helemaal mee eens hoor. Sowieso kunnen we allemaal wel wat consuminderen. Mijn punt hierin is alleen dat de verontwaardiging selectief is. Wel aandacht vragen voor het klimaat, maar ondertussen nog steeds meewerken aan die “teloorgang” van het klimaat. Als je bij wijze van stopt met vliegen of fossiele brandstoffen gebruiken, blijven er ontelbaar veel manieren over van zaken die niet duurzaam zijn. Zonnepanelen worden gemaakt van grondstoffen die uit de aarde worden gehaald met explosieven. Er is dus en er zal altijd sprake zijn van een waterbedeffect. Tenzij we gaan leven zoals in de middeleeuwen.

13 augustus 2021 om 10:19

@Barca-Feye Maar je kan ook matigen in wat je doet? Minder kilometers in de auto, minder vlees eten, zuinige apparaten in huis, minder vliegvakanties, maar pak eens de trein. Elk beetje helpt.

13 augustus 2021 om 10:33

Precies, Aad. Zo lang China afgelopen maand nog eens tientallen kolencentrales er bij gooit maakt het voor ons in Nederland werkelijk waar geen ene donder uit of we een dagje vlees over slaan of niet.

13 augustus 2021 om 10:43

@Misseva, en als Nederland er niks voor doet, waarom zou China het dan nog doen? Het is zoals altijd als het rond klimaat gaat weer naar iemand anders wijzen zodat je zelf niks moet doen.

13 augustus 2021 om 10:49

@olesmit, de grote bedrijven hebben idd veel in handen, maar je merkt dat ze groener willen worden. Waarom? Omdat steeds meer mensen dat willen. Als consumenten groen zijn belonen, moeten grote bedrijven wel mee. Of ze nu willen of niet. Dus als consument heb je wel degelijk invloed.

13 augustus 2021 om 10:52

@lierse Je moet er globale afspraken voor maken. Dat betekent dus dat je er als individu geen invloed op hebt. Een ieder die zichzelf anders vertelt liegt zichzelf voor. Maar zo lang we hier in Nederland van het gas af worden geduwd en Duitsland subsidies gaat geven aan mensen die op gas overstappen ben je gewoon verkeerd bezig. Als je dan ook nog eens de milieuvriendelijke manier waarop Nederlandse boeren hun veeteelt bedrijven weg gaat pesten zodat Oekraïners dit op een veel milieuonvriendelijker manier mogen doen, wat ze vervolgens ook nog in ergere stinkdiesels heel Europa door rijden... Sja. Dan hebben mensen werkelijk waar geen idee wat ze aan het doen zijn.
Milieuvriendelijke maatregelen werken niet in vrijhandelszones. Zo simpel is het. We moeten af van vrijhandelszones voor we echt na kunnen denken over wat we aan het milieu doen. Maar ook dat is iets wat jij en ik niet kunnen doen. Dus tot die tijd mag jij jezelf voorliegen dat je de wereld aan het redden bent wanneer je een dagje geen vlees eet. Dat mag je helemaal zelf weten.

13 augustus 2021 om 11:10

Een beetje minder vlees consumeren valt inderdaad in het niet bij wat landen als China uitstoten, maar het is wel degelijk van invloed op de CO2 uitstoot. Daarmee wil ik enkel aangeven dat alle kleine beetjes kunnen helpen als iedereen dat doet.

13 augustus 2021 om 11:52

@misseva88 - China is al bezig met een 5 jaar plan om van kolen naar green tech te gaan. En China kennende zijn ze daar heel rigoureus in om die target te halen. Daarnaast heeft Amerika (biden voornamelijk) ook zo'n plan opgesteld met een flinke subsidie uitgegeven aan renewable energy bedrijven, maar Amerika kennende is het dan wel weer de vraag als ze die target kunnen halen.

13 augustus 2021 om 11:53

Je moet als land vooral zelf doen wat nodig is. Als we altijd gaan wachten op de rest van de wereld dan gebeurt er niks.

13 augustus 2021 om 11:57

0.35 % van de totale wereldbevolking als wij allen in Nederland hier rekening mee gaan houden.. Dat zet geen zoden aan de dijk en overtuigt de grote landen echt niet om het ook zo te doen!

13 augustus 2021 om 12:11

@grun, ze hebben dat target op 2060 gesteld, waar de rest van de wereld dit op 2030 heeft gedaan. Zo rigoureus is het daar dus ook weer niet. Ze openen vandaag de dag meer kolencentrales dan dat ze er sluiten. Zo hebben ze een paar weken geleden bekend gemaakt 15 kolencentrales die ze eerder sloten weer opnieuw te openen. Eerder deden ze dit ook al met 38 eerder gesloten kolencentrales. En ze hebben al meer dan de helft van de kolencentrales op de wereld in dat land staan.
Het maakt werkelijk waar geen ene donder uit wat we in Nederland doen zo lang die dingen staan te loeien. We concurreren onszelf compleet de vernieling in door al dit soort maatregelen, waardoor we alleen maar minder invloed hebben om zaken globaal te kunnen regelen. En nogmaals, zo lang we een stel lui aan de macht hebben die vrijhandelsverdragen belangrijk vinden maakt het allemaal geen ene donder uit. Zelfs als wij als individuen onszelf groeperen en tegen een Oekraïens vrijhandelsverdrag stemmen worden we genegeerd. Dus ga lekker tofu eten en juich voor 'groenen' die oerbossen kappen om in een kachel te flikkeren, moet je lekker zelf weten. Maar je lost er geen ene bal mee op.

13 augustus 2021 om 12:42

@misseva88 - Ja het totale plan is 2060 om volledig "carbon neutral" te zijn, maar binnen 5 jaar willen ze bijvoorbeeld 16,5 procent van hun energie uit windmolens en zonnepanelen halen. Ze zijn echt al bezig met de green movement en het is echt niet zo dat ze in de tussentijd uit hun neus zitten te vreten en heropvoedingskampen voor Oeigoeren en ongehoorzame Chinezen daar naartoe sturen en een nieuwe silk road aan het opzetten zijn.
Maar wat je in de tweede alinea zegt is echt dikke onzin. Tuurlijk kunnen wij als Nederland zijnde echt bar weinig aan veranderen, want we zijn gewoon een klein land in de wereld. Maar om de juiste voorbeeld te laten zien aan omringende landen kun je toch wel dergelijk een impact leveren. Tuurlijk hoeft niet iedereen mee te werken, dat mag je echt allemaal zelf weten, maar alle beetjes helpen. Een glas dat halfvol is, kan wel rol van betekenis leveren in plaats van alle hoop op te geven en niks doen. Alsof je niet van het leven kan genieten als je een klein beetje je levenstijl kan veranderen, jeez.

13 augustus 2021 om 13:44

@grun Ja, ze zijn zo erg bezig dat ze allerlei kolencentrales gaan openen. Het is raadzaam om bij China te kijken naar wat ze daadwerkelijk doen in plaats van wat ze tegen de wereld vertellen. Dat is in het geval van China namelijk regelmatig een groot verschil.
En voor wat betreft dat tweede. 'een voorbeeld'. Je pleit voor symboolpolitiek. Symboolpolitiek is lege politiek die nul op lost. Hartstikke leuk dat je droomt dat het invloed heeft, maar dat heeft het niet, het is een holle frase. Als voorbeeld hoef ik enkel het gas-voorbeeld maar aan te halen. Kijk maar naar hoe de overheid huizen verplicht van het gas af te gaan, terwijl ze in Duitsland mensen juist aanmoedigen op het gas over te stappen. Wat een topinvloed heeft dat holle beleid toch. Poe poe poe, wat hebben we een hoop aan dat halfvolle glas. De zeespiegel stijgt er geen millimeter minder om. Zoals het dat ook niet doet van het Poolse of Amerikaanse oerbos dat we hier naartoe importeren om na juichen van Klaver cum suis in een oven flikkeren en dat dan biomassa noemen. Dat zou dan ineens groene energie zijn. Ja ja, echt een verlichtend voorbeeld van het halfvolle glas dat de rest van de wereld inspireert om hun gedrag te verbeteren.

Welnee. Het is allemaal gelul in de marge tot er echt wat wordt aangekondigd. Leuk dat het mensen een goed gevoel geeft als ze plastic van het grof afval scheiden, maar als het vervolgens allemaal op dezelfde afvalbult belandt omdat bepaalde soorten plastic lastig te hergebruiken zijn schiet je er niks mee op. Maar ja, er zijn mensen die genieten van hun halfvolle glas, neerkijkend op mensen en hen verwijten dat een bepaald soort plantje in een bos waar ze nooit komen wordt vervangen door een ander soort plantje.

Individuele landen als Nederland kunnen dit niet aanpakken. Individuele bewoners van een land als Nederland kunnen dat al helemaal niet. Het draait enkel om het strelen van het eigen ego. Een ieder moet eens realistisch zijn en ontwaken uit hun droom.

13 augustus 2021 om 09:35

Grootste probleem is gewoon dat er 6,5 miljard mensen te veel zijn op de aarde.
En dan heb je eindelijk corona om er wat aan te doen en gooien ze alles in lockdown en vaccins.

13 augustus 2021 om 09:38

Ook een dooddoener, bevolkingskrimp is nooit te realiseren, dus gaan we op de zelfde voet door richting de afgrond. Terwijl er genoeg te verbeteren valt aan de huidige manier van leven (veel vliegen, veel vlees om maar eens iets te noemen) om een verschil te maken.

13 augustus 2021 om 12:10

Maar het is wel de oorzaak van het probleem. En aangezien er alleen maar meer mensen bijkomen, is het vechten tegen de bierkaai.

Ondanks dat de aarde steeds dichter naar de zon verplaatst is de gemiddelde temperatuur op aarde de afgelopen 2 jaar gedaald. Over het gat in de ozonlaag horen we al een paar jaar vrijwel niks meer over. Nee, CO2 uitstoot is de nieuwe hype. Maar intussen schaft de EU / Brussel alleen maar meer privévliegtuigen aan en wordt er niks gedaan tegen de bomenkap wereldwijd. En vervolgens vinden we het raar dat er steeds meer natuurrampen plaatsvinden. Waterstof en kernenergie zijn de oplossingen, het laatste is te duur en het eerste levert economisch geen drol op. Blijkbaar is het milieu toch niet zo belangrijk.

13 augustus 2021 om 12:25

@baardgrasmus nee hoor, natuurlijk is dat te realiseren. Probleem is dat de overheid zoals gewoonlijk doet aan symptoombestrijding in plaats van de oorzaak weg te nemen.
Net als Driessen vanochtend weer deed door te zeggen dat je nooit meer publiek toe moet laten bij Ajax-Feyenoord.
Tja, zolang je de oorzaak niet aanpakt, kan dat idd niet.

13 augustus 2021 om 12:42

Helemaal eens met nederland79. Ongekende bevolkingsgroei is de reden voor veel problemen, zoals milieuproblemen, woningnood, infrastructurele problemen, etc. In 30 jaar tijd is de bevolking van NL met bijna 3 miljoen mensen. Dat is 20% groei. Kun je nooit tegen opboksen. We hebben niet te weinig woningen, nee, te veel inwoners. Niet alleen in Nederland, maar wereldwijd.

We willen alleen maar meer inwoners omdat bedrijven deze kunnen gebruiken als arbeidskracht en als consument. Dat we daardoor veel meer kwijt zijn aan kosten voor bijv. infrastructuur, zorg, etc. dat wordt niet vermeld. Jan modaal kan daar voor opdraaien. Oplossingen om klimaatproblemen te verminderen draaien allemaal uit op het in stand houden van een verdienmodel aan deze maatregelen. De normale burger wordt er in ieder geval niet beter van en slechts enkelen profiteren weer door mega winsten in hun zakken te steken!

13 augustus 2021 om 13:29

haha ja mooi he. Dan hoor je weer dat bevolkingstoename goed is voor de economie, want er wordt meer geconsumeerd, dus er komen ook meer banen.
En dan hoor je weer op het nieuws dat het goed gaat met de economie, maar idd, daar heeft de gewone bevolking niks aan.

Als de bevolking niet toeneemt, heb je ook niet meer banen nodig. En de salarissen blijven in verhouding met de prijs van prodcuten gelijk. Dus idd, alleen de grote concerns en de hele rijke mensen zijn gebaat bij een grotere bevolking, zodat ze nog meer kunnen verdienen. Alsof ze het geld nu al op kunnen krijgen. Ze moeten toch begrijpen dat ze zich vanzelf in de vingers snijden.

13 augustus 2021 om 09:37

Thorsby was er altijd al wel mee bezig. Leeft ook primitief voor een profvoetballer. In zijn Heerenveentijd al. Het is geen typische profspeler en dat spreekt voor hem. Mooi mens lijkt Thorsby mij

13 augustus 2021 om 09:37

Ja, je hebt ze er genoeg tussen zitten. Kaag die even het vliegtuig pakt naar Luxemburg (ja ik heb het zo druk....) en nou ook weer zo'n mevrouw van GroenLinks die lekker op vakantie is in Italië. Journaliste van het NRC die over de verdoemenis schrijft wat op ons staat te wachten, maar zelf wel aangeeft dat zij nog meer vliegt dan de Paus. Blijft lachwekkend volk

13 augustus 2021 om 09:40

De jijbak is niet voor niets een drogreden. Als iemand roept dat roken schadelijk is, maar zelf wel rookt, dan maakt dat roken nog niet gezond.

13 augustus 2021 om 09:40

@Ducktaildo, ach zijn we met zijn allen zoveel beter bezig? We willen ook allemaal naar het buitenland op vakantie, met de auto en caravan of vliegtuig. We maken allemaal kilometers om naar ons werk te komen, we willen in het weekend leuke dingen doen. We eten met zijn allen vele malen kilo's vlees te veel. Ook hier geldt, begin bij jezelf. Leuk die verontwaardiging over Kaag en alle personen die je benoemt, maar kijk eerst maar eens naar de gemiddelde burger en de manier hoe we met zijn allen ons leven hebben ingericht.

13 augustus 2021 om 09:42

Alleen heel simpele mensen zouden zo redeneren. Wat ga je nog meer van hun eisen? Dat ze stoppen met ademen omdat ze CO2 uitstoten?

13 augustus 2021 om 09:45

Klopt. We hoeven niet allemaal Middeleeuws te leven, maar als we samen enigszins in de voetsporen van Thorsby stappen, dan maken wij al grotere stappen. Want hij kan inderdaad niet in zijn eentje de wereld veranderen, maar hij geeft wel het goede voorbeeld

13 augustus 2021 om 10:01

@diegelbereds, het roept gewoon vaak nog meer ergernis op als iemand het wel constant erover heeft. Net zoals die dikke collega die constant roept dat ze wil afvallen maar wel vanalles naar binnen propt, als ze niet elke week zou verkondigen dat ze wil afvallen, zou ze geen ergernis oproepen. Dan roep je al snel het gevoel op: doe er dan zelf wat aan.

13 augustus 2021 om 10:02

DieGelbeReds. Tja, als dat soort mensen allemaal zo hard schreeuwen hoe schadelijk het allemaal wel niet is, maar ondertussen zelf wel veelvuldig er gebruik van maken, dan kan ik dat soort mensen inderdaad niet heel serieus nemen? Als je echt zo met de planeet te doen hebt en telkens begint over 'wij zijn de laatste generatie' dan is een vakantie dicht bij huis toch ook goed genoeg? Ik ben hier niet degene die om de haverklap op tv/in de krant verkondigt dat het 5 voor 12 is. Dat soort figuren doen dat wel, maar blijkbaar vinden zij het toch niet zo 5 voor 12 als zij het zelf vinden?

13 augustus 2021 om 10:03

SosuhSZ. Beginnen over simpele mensen die zo zouden redeneren, en zelf met zo'n simpele vergelijking komen? Wellicht snap je zelf ook wel het verschil tussen op vakantie naar de andere kant van de wereld of stoppen met ademen? Zo niet? Dan vraag ik mij precies af wie hier nou de simpele van ons 2 is.

13 augustus 2021 om 10:22

Iemand die rept over een klimaatprobleem en zelf tig keer per jaar vliegt is gewoon hypocriet, dan kan jij nog wel gaan zitten draaien maar dat maakt t niet beter.

13 augustus 2021 om 09:38

Haha, doe eens normaal. Gewoon iets minder consumeren, alternatieve mogelijkheden aanpakken en dan zijn we al een heel eind. Alleen dat moet wel met z’n allen en niet alleen in bepaalde gedeelten van de wereld. Alleen zal dit nagenoeg onwerkbaar zijn.

13 augustus 2021 om 09:38

Grote bedrijven en corporaties willen ons wijsmaken dat het ONZE schuld is, zodat zij lekker door kunnen gaan met uitstoten. Deze tactiek werkt perfect aangezien (simpele) mensen er zich tegen gaan keren omdat ze denken dat ze geen auto meer mogen rijden of geen vlees meer mogen eten en dergelijke. Terwijl in realiteit de corporaties die zorgen voor alle uitstoot aangepakt moeten worden

13 augustus 2021 om 09:44

En de landbouw, maar dat mogen we niet zeggen waarschijnlijk. Verder is alleen naar de grote bedrijven en landbouw wijzen ook wat gemakkelijk. Het grootste probleem is dat we in het westen een enorme materiã«le rijkdom vergaart hebben door de wereld naar de kloten te helpen maar geen enkele opoffering willen doen om dat laatste aan te pakken.

13 augustus 2021 om 09:45

@Sosuh, ben het niet helemaal met je eens. Het is zeker waar dat de uitstoot voornamelijk wordt veroorzaakt door bedrijven, landbouw ed. Waar ik het niet mee eens ben is dat je als individuele burger niets kunt doen. Wat ik gevaarlijk vind in jouw opvatting is dat je als burger helemaal niets doet, omdat het een druppel op een gloeiende plaat is. Als we allemaal zo denken, dan gebeurt er sowieso niets. Verandering begint toch echt bij jezelf, hoe kansloos of uitzichtloos het ook mag lijken. Vind het ook erg bijzonder dat je mensen die kiezen voor een milieubewust leven simpel noemt.

13 augustus 2021 om 09:49

Oh nee ik ben zeker van mening dat iedereen kan bijdragen en ook zo goed mogelijk moet doen. Wat ik aangeef is dat de discussie vaak zo wordt gedraaid dat mensen het idee krijgen dat niks meer kunnen en mogen in de toekomst. Dit vindt niemand leuk en zullen mensen met beperkt denkvermogen zich er tegen keren. Deze mensen zorgen er dan voor dar politici die her geen flikker boeit worden gekozen. Precies zoals bedrijven die uitstoten dat willen

13 augustus 2021 om 10:17

We moeten kappen met de illusie dat klimaatverandering bij onszelf begint. Zolang de grote bedrijven niks veranderen aan hun beleid zal het niet uit maken hoeveel vlees de ‘gewone burger’ eet of hoe vaak ie de fiets of trein pakt in plaats van de auto. Elektrische auto’s zijn dondersduur op het moment, terwijl je nog steeds een vlucht naar Brussel kan boeken. Klimaatveranderig begint bij de echte slechteriken in dit verhaal, de bedrijven

13 augustus 2021 om 10:21

Je bedoelt die grote bedrijven zoals Google, Facebook enzoverder? Die grote bedrijven waar wij als consument dagelijks meerdere malen gebruik van maken?

13 augustus 2021 om 11:18

Er zijn al lang nieuwe verbeterde alternatieven. Ze worden alleen weinig openbaar en het is zgnd allemaal zo duur.
Ik denk dat veel wordt tegengehouden door grote bedrijven die nu nog veel geld verdienen aan bestaande systemen.
Kom op, zoals we nu leven en de technologische middelen zijn ook zowat uit de middeleeuwen. De auto is 150 jaar oud ofzo en nog steeds weinig vernieuwing. We blijven een beetje hangen, zijn we apen of zo?
Nee geld heerst en mensen zijn echt zo onbewust dat ze denken dat er niets mogelijk is behalve terug naar paard en wagen.
Denk ruimer, denk naar de toekomst l, wees bewust, er is veel meer mogelijk lieve mensen.

13 augustus 2021 om 12:55

Je kan er op verschillende manieren naar kijken. Enerzijds klopt het dat ook deze voetballer meewerkt aan milieuvervuiling. Anderzijds is de maatschappij zoals die nu is, we kunnen niet vandaag naar de middeleeuwen terug. Dus als je vandaag als startpunt neemt, dan is elk initiatief goed. Deze voetballer genereert met zijn status meer aandacht en effect dan als hij zou stoppen met voetbal en geen vliegtuig meer zou nemen.

Mooi man, een reden die ik nog nooit eerder hebt gehoord en hij draagt het op aan iets wat verder gaat dan hemzelf; de toekomst van de mens en aarde. Ben dan wel altijd meteen sceptisch als iemand zegt dat hij of zij een milieuactivist is, bedoel zou Thorsby in een Tesla rijden, want ik zou het dan wel weer frappant vinden als hij in een Range Rover rijd…

13 augustus 2021 om 09:35

Vind het wel bijzonder dat je meteen sceptisch bent. Al zou hij in een Range Rover rijden, ik heb zo het idee dat hij meer voor het milieu doet dan 99,9% van de rest van de wereldbevolking. Denk dat we beter bij ons zelf te rade kunnen gaan over wat we zelf eigenlijk allemaal kunnen doen voor een beter milieu.

13 augustus 2021 om 09:45

Bedoel je dan in geld? Geloof ik honderd procent, bedoel dan in het daadwerkelijk doen en laten? Geen auto of electric auto, geen plastic etc etc, nouja,Dat is het punt, als je jezelf milieuactivist noemt moet in mijn ogen wel ALLES zelf goed doen. Je kan niet staan schreeuwen om het milieu en zelf niet het goede voorbeeld geven toch? Dat is een hype tegenwoordig; schreeuwen langs de zijlijn hoe het allemaal anders moet, maar zelf niet eens het goed doen. En natuurlijk is niemand perfect en kan niets perfect maar vind wel dat je zo dichtbij mogelijk moet komen, want anders kan ik mezelf ook een goede voetballer noemen terwijl ik dat totaal niet ben, en omdat ik tegen balletje kan aantrappen, maakt mij nog geen goede voetballer, daar is meer voor nodig, en zo ook met een milieuactivist

13 augustus 2021 om 09:47

Nee Maurootje, het probleem met die gedachtegang is dat het rechtvaardigt om zelf niets (of heel weinig) te doen aan het milieu en gewoon door te gaan zoals altijd. We moeten wat meer waarderen dat dergelijke personen opstaan en een bijdrage leveren aan dit probleem.

13 augustus 2021 om 09:54

Nee DieGelbe, totaal niet, ook probeer zo nu en dan iets goeds te doen voor het natuur, en wil een goed klimaat, maar ben ik een milieuactivist? Hel no, waarom? Omdat ik nog 95 procent het fout doe, ik ga mezelf niet wat noemen als ik zelf niet in de buurt kom van het daadwerkelijk helemaal goed doen. Maar dat betekent niet dat ik het niet probeerIn iedergeval dat is mijn mening

13 augustus 2021 om 09:58

Maar waarom dan niet een voorbeeld maken van Thorsby. Als hij 95 procent goed doet en jij doet 95 procent fout, waarom dan benoemen dat hij nog 5 procent kan verbeteren? Jij en ik (geldt net zo goed voor mij) kunnen nog 95 procent verbeteren. Kortom, het verbeterpotentieel zit met name in ons eigen gedrag, focus daar dan ook op

13 augustus 2021 om 10:01

We zijn toch zo goed bezig. Hele bossen worden gekapt om de biomassa centrales te kunnen laten draaien om vervolgens te zien dat dit op gaat aan electrische autos wat niets verbeterd aan het milieu en wellicht zelfs in tegendeel als de autos over een aantal jaren op zijn en moeten worden vernietigd.

13 augustus 2021 om 10:22

Een recent onderzoek heeft bewezen dat Elektrische wagens zelfs inclusief de vervuiling die het opwekken van de energie die ze opwekken minder verbruiken dan een gewone wagen.

13 augustus 2021 om 12:59

Mauro, DieGelbeReds slaat de spijker op zijn kop. In plaats van een fout zoeken bij zo’n milieuactivist, help je het milieu veel meer door zelf van 95% fout naar 80% fout te gaan. Daar gaat het om: in plaats van praten over het milieu, moet het milieu en het klimaat daadwerkelijk gered worden. En dat doen we alleen door massaal ons gedrag aan te pakken, in plaats van kijken naar anderen en wat zij nog net een beetje beter kunnen doen.

13 augustus 2021 om 09:42

Zoek bij Google even op 'morten Thorsby auto', klik het bovenste resultaat aan en je hebt je antwoord.

13 augustus 2021 om 09:50

Qua auto gaat het goed, nu benieuwd naar de rest.

13 augustus 2021 om 09:52

@maurootje: Thorsby doet gewoon goed werk. Hij denkt aan de planeet. Komt met een statement, zonder het bij anderen door de strot te duwen. Het is allemaal gewoon goed wat hij doet

13 augustus 2021 om 09:55

Ow, met dat betoog helemaal mee eens!

13 augustus 2021 om 10:47

Wat een vervelende instelling is dit Maurootje. Iemand die een statement maakt voor het klimaat moet per se 100% schone handen hebben, anders ben jij sceptisch? Op die manier redden we het nooit.

13 augustus 2021 om 09:58

Hij rijdt inderdaad in een Tesla en leeft voor een profvoetballer een redelijk sober leven. Maarten de Fockert vertelde dat laatst in de Corpotcast.

13 augustus 2021 om 10:16

Je insinueert dat hij mogelijk in een Range Rover rijdt. Niet ieder persoon met geld wil persee in een dikke auto rijden he. Auto’s boeien mij echt geen reet. Thorsby lijkt me ook niet het type

13 augustus 2021 om 10:17

@maurootje je redenering is oprecht; doe alles perfect of je mag er niet over praten. Als iemand een probleem aanhaalt, ga jij die specifieke persoon de maat nemen ipv naar het probleem dat die persoon aankaart te kijken. Hoezo is het meteen “schreeuwen” als het op milieu-activisme aankomt ? We hoeven (en kunnen) niet allemaal perfect met t milieu omgaan. Maar als bijvoorbeeld iedereen nog max 2x per week vlees zou eten, zou dat een heleboel schelen. Even voor de zekerheid; ik zeg dit op rustige toon, ik schreeuw niet, en ik erken dat er in mijn eigen leven ook nog ruimte voor verbetering is.

Wow respect naar hem. Hopelijk gaan meer mensen beseffen dat het echt de verkeerde kant op gaat. Zullen vast wel mensen met domme opmerkingen komen

13 augustus 2021 om 09:43

De vraag blijft natuurlijk wat we eraan kunnen doen. Je hebt bijvoorbeeld mensen die gaan vingerwijzen terwijl ze zelf een koelkast met een I-pad die erin zit verwerkt hebben wat ook enorm veel energie kost. Als dan het vingerwijzen naar bijvoorbeeld India gaat(omdat ze daar stroom opwekken via kolencentrales), is dat natuurlijk niet helemaal eerlijk, aangezien daar 30 procent van de bevolking helemaal geen stroom heeft vanwege armoede. Het blijft best wel een ingewikkeld probleem en ik kan mij niet voorstellen dat de problemen worden opgelost om helemaal groen te leven. Laat staan het betalen.

13 augustus 2021 om 13:04

En die strijd tussen de grote machtsblokken wordt een van de grootste problemen. Wij zeggen: we hebben een bepaalde levensstijl en doen al veel om die klimaatvriendelijker te maken. Zij zeggen: wij hebben nog geen 10% van jullie levensstijl, dus wij mogen nog even doorconsumeren. Objectief gezien hebben zij gelijk. Maar je kan ook niet van het westen verwachten dat we teruggaan naar de steentijd. Wie de oplossing heeft, mag het zeggen.

Kansloze missie dit. Want het zijn de rijkste mensen/landen die het meeste uitstoten. En met het geld dat ze hebben weten ze zich ook nog het beste te beschermen tegen de gevolgen van de klimaatverandering.

13 augustus 2021 om 10:12

Zo is het altijd makkelijk scoren. Als jij zelf een klein beetje invloed kan hebben, waarom zou je dat niet doen? Zo moeilijk is het niet om voor een ritje van een kilometer de fiets te pakken, een pakket niet met express post bestellen. Maar dat doe je niet omdat grote bedrijven het toch kansloos maken? Als iedereen zich zo gedraagt, gebeurt er inderdaad niets.

13 augustus 2021 om 12:07

@fcg95: Wie zegt dat ik dat niet doe? Maar als je grote klappers wil maken dan moet je niet bij mij zijn. 100 bedrijven die in de fossiele industrie zitten zorgen voor 71% van alle CO2 uitstoot die alle bedrijven ter wereld uitstoten. Daarnaast zorgen de rijkste 10% van de mensen zorgen voor net zoveel CO2 uitstoot als de rest van de mensheid.

13 augustus 2021 om 11:57

Het gaat om een stukje awareness. Als de vast majority zich uitspreekt, dan komen de grootste bedrijven ook onder druk te staan. Als je niets over zegt, en gewoon laat gaan, dan gaan de grote bedrijven ook gewoon verder. Al Gore werd ook uitgelachen met die film "an inconvenient truth" in 2006 en nu lacht hij als laatste, want hij had bij het juiste eind. Nu zie je ook veel meer movement (alhoewel ik denk dat het iets aan de late kant is als je kijkt hoe het nu aan toe gaat op de noordpool, zuidpool en groenland qua temperatuur).

Ik sta er nogal dystopisch in eerlijk gezegd. Ik geloof er namelijk totaal niet in dat we ook maar in de buurt van maatregelen gaan komen de komende jaren die enig effect zullen hebben als wereld en daarom denk ik eerlijk gezegd dat het al mooi om zeep en te laat is.

13 augustus 2021 om 09:45

Nee natuurlijk niet. Ten eerste zijn veel mensen gewoon heel erg dom met een beperkt denkvermogen. Als tweede zijn de meeste politici die iets zouden kunnen doen (zoals een CO2 tax oid) allemaal corrupt in de zak van grote bedrijven die natuurlijk geen enkele cent extra willen betalen.

13 augustus 2021 om 09:52

@Sosuh, hoe dit overkomt op mij is dat iedereen die milieubewust leeft per definitie dom is met een beperkt denkvermogen. Daarnaast lijkt je reactie er op te wijzen dat jij de tactiek doorziet en als gevolg daarvan niets doet aan een beter milieu. Want het probleem ligt niet bij jou, maar bij externe partijen. Als we maar allemaal zo denken, ligt de verantwoordelijkheid altijd ergens anders en is per saldo dus niemand verantwoordelijk voor een steeds groter wordend probleem. Gevaarlijk. Of begrijp ik je nu volkomen verkeerd?

13 augustus 2021 om 09:53

En niet te vergeten dat bepaalde politieke partijen er gewoon nog steeds niet in geloven. Wel grappig dat dat vaak partijen zijn die tegen de opname van vluchtelingen zijn en dat door de klimaatcrisis waarschijnlijk half Afrika gaat moeten migreren.

13 augustus 2021 om 10:04

@Gelbe oke ik heb me misschien niet heel duidelijk uitgedrukt. Ik vind het juist goed als mensen individueel meedoen. Alleen vind ik niet dat dit een realistische oplossing is. Mensen willen nou eenmaal op vakantie en op reis en wat dan ook. Door dit punt op te dringen van eigen verantwoordelijkheid krijg je mensen die zeggen 'ja maar kijk politici x gaat toch met de auto naar werk!! Hoe kan ze dan nog praten over klimaatverandering?' Terwijl dit natuurlijk onzin is. Naar mijn mening ligt de eerste stap bij een CO2 taks voor bedrijven

13 augustus 2021 om 10:20

Hoe meer mensen emigreren hoe meer co2 uitstoot als je de linkse partijen dus zou volgen in hun klimaatgekte zou je derhalve de immigratie stop moeten zetten.

13 augustus 2021 om 10:23

Migratie heeft nooit stil gestaan. Maar ik wil je graag horen als half Afrika onbewoonbaar is (wat sommige delen nu al beginnen te worden).

13 augustus 2021 om 10:25

Godenzonen. Nee hij zegt dat door klimaatverandering verschillende gebieden in Afrika en het Middenoosten onleefbaar zullen worden. Hierdoor zullen miljoenen vluchtelingen naar Europa komen. En sinds wanneer is wetenschap 'links'?

13 augustus 2021 om 10:42

Sinds ze ingehuurd worden door links politieke partijen en dus naar hun mond spreken. Wetenschappers met andere conclusies worden niet gehoord.

13 augustus 2021 om 10:44

Ik ga nu niet echt in discussie gaan met iemand die allerhande complottheorietjes gelooft.

13 augustus 2021 om 09:59

Het is ook gewoon een rookgordijn. Alles gaat alleen maar om de centjes voor de rijke mensen.

13 augustus 2021 om 10:26

Als we dan als Europeanen maar goed beseffen dat wij die rijke mensen zijn.

13 augustus 2021 om 13:09

Precies iedereen in NL consumeert zichzelf een ongeluk, ook de mensen die hier naar “die rijke mensen” zitten te wijzen. Wij zijn zelf groot onderdeel van het probleem.

Elke vorm waarin wordt bijgedragen aan bewustzijn is er eentje, als profvoetballer heb je natuurlijk wel een enorm platform om je op te laten gelden. Het internet is al snel geneigd om dan te zeggen dat hij zich beter meer op zijn fonds kan richten of niet meer moet vliegen naar uitwedstrijden oid, maar als dit ook maar 1 iemand aanzet tot gedragsverandering heeft hij al winst geboekt. Het valt in ieder geval op, dus hopelijk werpt het zijn vruchten af.

Jezus wat een aansteller. Dit is gewoon een agenda die uitgerold word. En dan te denken dat de gewone mens hier invloed op heeft. De grote bedrijven als Shell moeten een keer aangepakt worden en de plastic in de zee is een groot probleem, de co2 uitstoot en klimaatverandering is een hoax.

13 augustus 2021 om 10:25

Je weet toch dat ontkennen dat er een klimaatverandering is ondertussen ongeveer hetzelfde is als ontkennen dat de aarde rond is en de zon in het midden van het zonnestelsel staat?

13 augustus 2021 om 10:44

Nee hoor, de grootste multinationals willen gewoon volledige controle over de mensheid en geen middenklasse meer COVID en t zogenaamd klimaatprobleem is voor hen die ideale mogelijkheid. Ze gebruiken je gewoon en jij trapt er volledig in.

13 augustus 2021 om 10:48

Gelukkig hebben ze geen vat op jou omdat je zelfstandig onderzoek gedaan hebt. Ik zal maar even links laten liggen dat je die verhaaltjes waarschijnlijk gehoord heb om een medium als YouTube of Facebook. Bedrijven die zelf onderdeel uitmaken van de “grootste multinationals”.

13 augustus 2021 om 10:54

Prima Lierse, jij bent iemand die niet zelf na kan denken maar alleen maar kan napapegaaien, ik wens je daarmee veel succes in je leven.

13 augustus 2021 om 10:57

Jij haalt je informatie uit kranten die opgekocht zijn door diezelfde miljardairs die die bedrijven runnen. Dus je hoeft je niet zo verheven te voelen hoor..

13 augustus 2021 om 11:10

In feite hoeft er nog geen krant, bedrijf of website aan te pas te komen. Als je even zuiver rationeel probeert na te denken, kom je er gauw achter dat de invloed die de mens heeft op het klimaat, als die er al is (niemand weet dat exact), sowieso nihil is, dat blijkt zelfs uit de rapporten van de voorstanders. En dat is dan ervan uitgaande dat iedereen meedoet, iets dat toch nooit gaat gebeuren. Zodoende voorzie ik een eeuwige kampenstrijd over het klimaat waarbij mensen elkaar te tent uit vechten, die ondertussen ons leefklimaat verziekt, de ironie. Ergo, je invloed als individu is sowieso al 0, geniet lekker van je leven. Mensen die zo op de voorgrond schreeuwen over het klimaat doen dat louter (onbewust) om nobel te zijn en te laten zien wat voor moreel kompas ze hebben, een stukje zingeving, stukje identiteitsvorming, je verbinden aan een ideologie, oftewel tevens een manier om je (passieve) agressie te botvieren op ideologische tegenstanders. Het eeuwenoude tweestrijd spelletje, of het nou over Corona, BLM, links/rechts, communisme vs liberalisme, of het klimaat gaat. Tip: speel niet mee, het is een gebed zonder end.



13 augustus 2021 om 11:34

Tomtom amen niks aan toe te voegen pas je wel op dat de alwetende Lierse je niet wegzet als complotgek.

13 augustus 2021 om 11:56

Ik voel me niet verheven. Ik merk gewoon de gigantische contradictio in terminis op in je betoog. Enerzijds zeg je dat de grote multinationals alles willen beheersen, maar anderzijds haal je wel al je info vanuit de hoek van de grote multinationals.

Daarnaast ben jij de enige die zich schijnbaar verheven voelt, je ziet de anderen namelijlk als "schapen" of iets in die aard.

13 augustus 2021 om 11:57

@tomtom, graag een voorbeeld van zo een rapport (en als het kan een recent, want wetenschap staat niet stil). En je mag die 'zuiver rationele' gedachtengang ook wel even uitklaren.

13 augustus 2021 om 12:10

Sorry maar als je zegt dat klimaatverandering een hoax is heb je echt geen idee wat er op de wereld afspeelt. Al jaren lang waarschuwen (klimaat)wetenschappers voor klimaatverandering. De aarde is sinds de industriële revolutie zelfs zo snel opgewarmd dat dit nooit eerder is gebeurd in de geschiedenis. In die tijd is er ook veel meer uitstoot bij gekomen. Ook is onder andere het ipcc al decania lang bezig met het klimaat te voorspellen dmv modellen (die voor een groot gedeelte met het broeikasgas Co2 berekenen)en die hebben tot nu toe altijd heel erg in de buurt gezeten. Ook zie je nu om je heen steeds meer gevolgen van klimaatverandering (overstromingen, hittegolven, droogte en bosbranden die moeilijk omder controle te houden zijn). Ik zie ook wel in dat jij of ik alleen niet de wereld kan 'redden' en multinationals moeten zeker meewerken in het verduurzamen, maar alle kleine beetjes helpen ook weer en daarin kan de gewone mens helpen.

13 augustus 2021 om 12:20

Diezelfde wetenschappers hebben ook gemeten dat het ten tijde van een deel middeleeuwen 1200-1400 nog een graad warmer zou zijn. Het klimaat schommelt het gaat niet in een rechte lijn naar boven. Ik draai hem om jij hebt duidelijk geen idee wat er in de wereld speelt. Die zogenaamd wetenschappers worden betaald door partijen die een bepaald uitkomst willen en die zullen ze dus ook krijgen (uit wiens hand men eet). er zijn minder natuurrampen dan pak m beet 50 jaar geleden. En heb je niet gezien dat ze eigenhandig regen kunnen veroorzaken? (Bron RTL jullie geliefde MSM) dan zijn er nog genoeg filmpjes van drones die bosbranden (kunnen!) veroorzaken. Ik vind t prima dat jij er wel in geloofd hoor, t staat je vrij.

13 augustus 2021 om 16:39

Oke dus je zegt dat die wetenschappers na al die jaren studeren er of weinig verstand van hebben of gewoon niet onafhankelijk zijn? Het klopt dat het klimaat schommelt door de jaren heen maar zo een hoge stijging in de temperatuur hebben we nog niet meegemaakt en het loopt ook wel vrij gelijk met de concentratie van CO2. Daarnaast zeggen natuurrampen niet alles want er zijn veel betere adaptatiemaatregelen door de jaren heen gedaan waardoor sommige natuurrampen of minder erg zijn of worden voorkomen. Verfer ontstaan veel bosbranden door mensen het aansteken alleen het feit dat er meer grote bosbranden zijn komt onder andere door droogte wat een effect van klimaatverandering is. En dan die regen ja als het vochtig is, je zal dan het effect zien dat die chemicaliën in de grond zitten alleen dat is niet gemeten.

Ik ben een enorm voetballiefhebber, maar ik word zo zoetjesaan wel een beetje "statement-moe". Iedereen moet zodra er even een camera draait of een microfoon wordt voorgehouden vertellen wat er mis is met de wereld. Het heeft bij mij ondertussen een contra effect.

Dit is net zo 'waardevol' als dat knielen. Je hebt het een keer over met zijn allen. En dan veranderd er nog niks. Probleem is niet de mensen en hun auto's. Probleem is de industrie en de vervuiling die erbij komt kijken. Kijk naar al die fabrieken, kijk naar al die olietankers. Die gaan rustig door. Hier moet veel tijd in gestoken worden. En niet een gewoon particulier die perse met een elektrische auto moet rijden. Grootste onzin van deze tijd.

13 augustus 2021 om 11:59

Die industrie en die olietankers zijn toch het gevolg van het consumptiegedrag van ons allen?

13 augustus 2021 om 12:39

Ja en dat zal nooit stoppen. Dus moet je naar andere oplossingen gaan kijken. Je kan niet abrupt stoppen met olië. Want niet alleen auto's hebben het nodig. Maar ook de industrie zelf. En dit soort acties van die voetballer helpen niet met de oplossing. Dit moet vanuit overheid industrie geregeld worden.

13 augustus 2021 om 13:18

Niemand vraagt ook om abrupt te stoppen. We hebben een bepaald gedrag aangeleerd, en nu moeten we langzaamaan weer ander gedrag aanleren, om het klimaat te redden. Dat gaat niet in een keer. Vergelijk het met legbatterijeieren. Dat was vroeger heel normaal, iedereen at die dingen. En na jaren van structurele bewustwording en bijpassend beleid worden er nu in principe geen legbatterijeieren meer verkocht in NL. Dat is goed, maar dat kost tijd. Dat is met het klimaat ook. Olie hoeft niet in één keer uit. Dat kost tijd, en veel aandacht en goede initiatieven.

13 augustus 2021 om 12:40



Hier ben ik het ook mee eens. Ik spreek daarom altijd over vervuiling van de mensen. Want dat is er wel. Opwarming is gelul. Hier zorgt de aarde zelf voor. En het weer veranderd toch hoe hij wilt. Vorig jaar hadden we een snikhete zomer. En nu komen we niet boven de 25 graden uit. Vertel mij maar waar de logica precies zit met opwarming van de aarde door de mensen

13 augustus 2021 om 12:43

Best eenvoudig. Zoek maar eens op wat de straalstroom is en wat de invloed van de opwarming van de Noordpool daar voor een invloed op heeft.

13 augustus 2021 om 19:26

Stuk vergeten in mijn tekst. Ik geloof zeker in de opwarming van de aarde. Maar niet door schuld van mensheid.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren