Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Gudde: ‘Ik zat verbaasd te luisteren naar discussie over Ajax en PSV’

Laatste update:

De clubs uit de Eredivisie slaagden er donderdag niet in om een akkoord te bereiken over hete hangijzers als een kunstgrasverbod en een nieuw competitieformat. Wel werden er afspraken gemaakt over de herverdeling van het geld dat uit de Europese bekertoernooien binnenkomt en het stimuleren van jeugdopleidingen en spelen op natuurgras. KNVB-directeur Eric Gudde spreekt van een ‘suboptimale oplossing’, die echter ‘beter is dan niets doen’.

“Voor het eerst is er nu eindelijk geschoven met mediagelden, dat is heel lang onbespreekbaar geweest. Het is goed dat er met Europese gelden solidariteit wordt betracht. Dat heb ik in Europa nog nergens gezien”, legt de voormalig algemeen directeur van Feyenoord uit in gesprek met Voetbal International. Nico-Jan Hoogma, directeur topvoetbal van de KNVB, sprak eerder nog over een eigen plan van de voetbalbond voor het geval de clubs niet tot een akkoord zouden komen.

Volgens Gudde is dit echter lichtelijk uit zijn verband getrokken: “Hij bedoelde meer: stel dat het helemaal misloopt. Dat is nu niet het geval. Een aantal maatregelen dat nu wordt genomen, komt juist uit de koker van de KNVB”, vervolgt de bestuurder. De afgelopen weken is er veel gesproken over het kwaliteitsverschil tussen PSV en Ajax en de rest van de Nederlandse clubs.

Wat Gudde betreft, moeten deze nieuwe plannen ervoor zorgen dat de kwaliteit van de Eredivisie over de breedte toeneemt. Hij is echter ook van mening dat de andere clubs eerst naar zichzelf moeten kijken: “Afgelopen week heb ik met verbazing zitten luisteren naar de discussie over Ajax en PSV. Ik vind dat die hun huiswerk geweldig goed gedaan hebben afgelopen zomer. De rest van de clubs moet zich daar aan optrekken en niet andersom. Twee jaar geleden riepen we dat de nivellering zo'n probleem was, nou, ik heb liever deze situatie.”

Ben jij het eens me Eric Gudde?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Gudde slaat op het eind de spijker op zijn kop. Nu hebben psv en ajax meer geld en kunnen dus ook meer aan de subtop betalen, dan worden die weer beter enzovoorts.

15 november 2018 om 20:31

Precies, ga er maar vanuit dat als een Doan naar een club als Psv of Ajax gaat, die daar 8-12 miljoen voor mogen neertellen. Probleem is dat er zo weinig echte pareltjes lopen waar de top 3 hun handen aan zouden moeten branden.

15 november 2018 om 20:34

Ach laten we er heel eerlijk over zijn, Ajax en PSV gaan echt niet meer aan de subtop betalen. Ajax en PSV zullen gewoon marktconform blijven bieden voor de betere spelers van de subtop. Dat betekend dat ze een klein beetje meer betalen dan wanneer het een buitenlandse club betreft. Maar daar gaat het ook wel bij ophouden. Als er buiten Nederland niemand is die 6 miljoen voor een middenvelder wilt neerleggen, dan gaan PSV en Ajax echt geen cent meer dan die 6 miljoen op tafel leggen.

Het grootste voordeel is misschien dat clubs als Ajax en PSV afstand nemen van de subtop en dat de subtop daarom minder spelers ziet vertrekken richting beide clubs vanwege het feit dat de lat daar hoger ligt. En als Ajax en PSV Europees presteren is dat voordelig voor het aantal Nederlandse plekken in de El/cl en nu ook qua inkomsten via dat solidariteitsfonds.

15 november 2018 om 20:52

@tubby Ik mag zeggen dat ik Ajax erg intensief volg, en daarbij ook de gedachtes van overmars als ik zijn interviews mag geloven.. en ik kan je zeggen er moet de komende jaren wel hele grote talenten uit de subtop komen om voor Ajax interessant te zijn. Dat is grotendeels ook door de spelers die gefaald zijn( Vd hoorn, gudelj, sigthorssson etc) maar ook door vieze spelletjes als die bijvoorbeeld een Utrecht speelde toen met Mertens’ en strootman. Ajax zal de subtop niet meer sponsoren. Hoe staat PSV daar tegenover?

15 november 2018 om 21:13

Rassajax. PSV heeft vaak best goede aankopen uit de subtop. Dit jaar nog Dumfries gekocht. PSV zal dit ook blijven doen denk ik. Heerenveen heeft ook een prima bedrag voor hem ontvangen.
Edit, foutjes.

15 november 2018 om 21:00

Dat zeggen ze over Bayern ook altijd. Als je 1 rijke club in de competitie hebt, wordt de rest van de competitie vanzelf ook rijker omdat ze daar de spelers kopen. Echter blijkt dat in Duitsland toch niet helemaal zo te werken. Om twee redenen:

1: Als het niveau tussen de topclub(s) en de rest te groot wordt, kunnen spelers van kleinere ploegen makkelijker gek gemaakt worden om bij hun club dwars te gaan liggen om een (gratis) transfer te forceren. Voor al die spelers van Schalke en BVB die naar Bayern gingen hebben ze verdomd weinig betaald. Vaak zelfs niks.

2: Als de andere ploegen in de eigen competitie teveel geld gaan vragen, de topclubs gewoon vergelijkbare spelers voor hetzelfde of minder geld in het buitenland gaan halen. Wat Bayern ook doet. Als Duitse talenten van Schalke en BVB te duur zijn, kopen ze een reserve van Barcelona bijvoorbeeld. Of een talent uit Portugal. Ajax en PSV hebben de afgelopen jaren ook al hun topaankopen in het buitenland gedaan. Daar zijn de andere Eredivisie ploegen niet rijker van geworden. Denk aan Lozano, Gutierrez, Romero, Neres, Blind, Tadic, Tagliafico, noem maar op.

Daar komt nog bij dat Ajax graag Nederlandse spelers al op hele jonge leeftijd haalt. Op leeftijden dat er nog geen hoge transfersommen betaald worden.

Je kunt niet zomaar zeggen dat Ajax en PSV meer geld in de competitie gaan steken als ze veel rijker worden dan de rest. Die relatie is niet zomaar 1 op 1.

Sterker nog ik denk zelfs dat als Ajax en PSV veel rijker gaan worden dat het alleen maar aantrekkelijker voor ze gaat worden om in het buitenland te gaan shoppen. Als ze spelers als Tadic en Lozano nu al kunnen betalen, dan kunnen ze met wat meer geld op de internationale transfermarkt toch redelijk concurreren met ploegen die actief zijn in de Champions League. Dan gaan we aankopen van het niveau van Tadic en Lozano nog veel vaker zien. En dat niveau is in de Eredivisie niet te vinden voor Ajax en PSV.

15 november 2018 om 21:49

Scotsman,

1. Hoe vaak gebeurd dat nou echt in Duitsland? Bayern betaald prima en Dortmund doet het mede door die inkomsten ook meer dan verdienstelijk in Europa.

2. Er zijn genoeg eredivisie spelers die tot een hoog niveau zijn doorgegroeid, waarom zou dit ineens niet meer zijn. Daarbij kunnen er, mits er goed gemanaged wordt, van de transferinkomsten ook weer betere spelers gehaald worden. Dit kan ook wederom in Nederland zijn, een stap van Zwolle naar AZ of iets in die trant, maar het kan ook uit het buitenland zijn. Er zijn ook spelers uit Nederland die rechtstreeks naar het buitenland zijn gegaan die PSV of Ajax op dat moment hadden moeten kopen. Ik had wel is willen zien hoe jongens als Janssen, Jahanbaksh, van Dijk en Haller het hadden gedaan bij PSV of Ajax.

Ook die jongere spelers valt wel mee, er zijn bijvoorbeeld ook veel jeugdspelers van de topclubs die geen contract krijgen en die alsnog doorbreken bij de subtop en waar dan juist een gigantisch verlies op wordt geleden. Ook kan de speler in de subtop die eerst in de jeugd van de topclub speelde wederom verkocht worden aan een andere topclub zoals bijvoorbeeld Labyad.

Ik denk dat het op de lange termijn goed is, dat het niveau omhoog gaat.

16 november 2018 om 10:37

1.

Bayern heeft in tien jaar tijd naar mijn weten maar voor twee spelers betaald bij BVB. Hummels en Gotze. Dan heb je het over een miljoen of zeventig in totaal. Toch niet echt een vetpot. Lewandowski kwam transfervrij. Net als Goretzka van Schalke bijvoorbeeld. Voor de rest heeft Bayern veel grote aankopen uit het buitenland gehaald en relatief weinig in de eigen competitie uitgegeven.

2. Mijn punt is vooral dat als Ajax en PSV het geld (blijven) hebben om spelers van het niveau van Tadic en Lozano te halen ze in de Eredivisie de komende jaren gewoon niks te zoeken hebben en hun toptransfers dus in het buitenland blijven doen. Niemand kan Ajax en PSV verplichten om spelers te halen uit eigen land en het zou behoorlijk naïef zijn om te veronderstellen dat ze hun 'rijkdommen' zomaar gaan uitgeven in de Eredivisie. Er is geen enkele garantie dat Ajax en PSV meer geld in de Eredivisie gaan pompen als ze rijker worden. Sterker nog ik denk dus dat exact het tegenovergestelde gaat gebeuren. Een rijkere Ajax en PSV betekent dat ze uit een groter aanbod kunnen kiezen en laten we eerlijk zijn: het aanbod in Nederland is op dit moment gewoon verschrikkelijk beperkt. Zeker omdat vooral Ajax de grootste Nederlandse talenten in feite al in huis heeft. Voor uitzonderlijk talent moeten ze dus naar het buitenland. Ze kwamen niet voor niets uit bij Neres en Tadic voor hun topaankopen van de afgelopen jaren. En door het succes van buitenlandse aankopen als Tagliafico, Neres, Tadic, Lozano, Gutierrez, Guerrero, Moreno, Sanchez, enzovoorts worden ze alleen maar gemotiveerd om in het buitenland te blijven investeren.

En de voorbeelden die jij geeft met Janssen, Jahanbakhs, Van Dijk en Haller bevestigen juist mijn punt. Zelfs als we de spelers hebben in de Eredivisie, biedt dat nog steeds absoluut geen garantie dat Ajax en PSV hun transferbudget gaan uitgeven in de Eredivisie.

Het is gewoon verschrikkelijk naïef om te denken dat als Ajax en PSV rijker worden de Eredivisie automatisch ook rijker wordt. Er is geen enkele reden of garantie die borgt dat ze hun rijkdom gaan uitgeven aan Eredivisieclubs.

16 november 2018 om 10:23

Bullshit,

Ajax en PSV kunnen dat allang, maar prefereren spelers buiten de Eredivisie, wat hun goed recht is overigens.

Het is eerder dat de lagere clubs gewoon spelers afleveren die niet goed genoeg zijn. NOS had er onderzoek naar gedaan. Google er maar eens op, van de 74 aankopen waren er maar 26 geslaagd.

Feyenoord investeert wel in de Eredivisie, niet dat ik daar fan van ben overigens. De meeste transfers slagen niet terwijl er wel een hoop geld voor wordt betaald. Ik zie liever dat Feyenoord ook vaker buiten de landsgrenzen kijkt. Leuk dat ze voor relatief kleine bedragen een hoop spelers halen, maar als dat geen toegevoegde waarde oplevert, waarom dan geen speler buiten de Eredivisie aantrekken? Toon eens ballen. Zie bijvoorbeeld met Davinson Sanchez die 5 miljoen heeft gekost, ik zeg niet direct dat dit soort spelers ook naar Feyenoord gaan, maar als je wel miljoenen kan neerleggen voor een Haps, Larsson, Vejinovic, Basacikoglu, Amrabat en weet ik wie nog meer, waarom zo'n iemand dan niet?

16 november 2018 om 10:39

Dank je dat probeer ik ook al een paar keer duidelijk te maken. Het is ontzettend naïef om te denken dat Ajax en PSV hun transferbudget gaan uitgeven aan Eredivisieclubs als ze rijker worden. Sterker nog ik denk dat ze alleen nog maar minder gaan uitgeven in de Eredivisie als ze rijker worden. Met een groter budget kunnen ze namelijk nog veel meer spelers van uitzonderlijke kwaliteit uit het buitenland halen die we in Nederland niet hebben. Of iemand moet de nieuwe Tadic of Lozano in Nederland rond zien lopen. Ik zie het niet.

Kleine clubs moeten realiseren dat wanneer de standaard bij Ajax en PSV omhoog schiet er uit die opleidingen veel bruikbare spelers gaan komen die het daar net niet redden maar prima materiaal zijn voor die subtoppers en daarmee het algehele niveau wel eens een giga boost kan krijgen! Zou wel de kunstgras regel doorvoeren met een verbod hierop en anders rechtstreekse degradatie naar de kk competitie!

15 november 2018 om 20:40

Juist! De eerste voorbeelden dienen zich al aan dit seizoen, denk bijvoorbeeld aan een gudmonsson bij AZ.

15 november 2018 om 22:13

Uhhu en jij denkt dat andere clubs dat niet zien? Dergelijke spelers gaan straks verkocht worden voor een transfersom in plaats van een opleidingsvergoeding. Lamers bijvoorbeeld, die gaat echt wel minimaal 1 miljoen kosten, met een flink doorverkooppercentage. Is niet goed genoeg voor PSV vooralsnog, maar voor de gehele subtop een aanwinst. Betekend dus ook voor voldoende clubs in België een aanwinst of zelfs een laagvlieger in Duitsland. Het niveau stijgt door de gehele club, en aanwinsten kosten geld. Dus moet er zoveel mogelijk geld binnen komen. Verkopen van talenten die het niet redden is ook een bron van inkomsten. Chelsea en City doen niet anders. Alleen vangen die 10 miljoen in plaats van anderhalf.

16 november 2018 om 01:02

Allemaal leuk hoor, maar veel van dat soort talenten werden eerder door de topclubs ook al opgekocht in zowel binnen- als buitenland en op verschillende leeftijden. We doen tegenwoordig net alsof de Nederlandse top al hun jeugd volledig zelf opleidt. Zo werkt dat niet bij een kleine club, laat staan bij een topclub...

als Ajax en PSV door meer geld en meer Europees te spelen veel beter worden, zouden de overige clubs zich daar dan niet juist aan kunnen optrekken? je speelt dan toch vier wedstrijden tegen veel betere tegenstanders. Als Ajax en PSV leren van het spelen tegen de grote Europese clubs, waarom dan niet de overige Nederlandse clubs van Ajax en Psv?

16 november 2018 om 10:27

Omdat dat maar 4 wedstrijden zijn per seizoen. Plus, wat leer je er van als je bijvoorbeeld 6-0 wordt afgedroogd? Kan je beter tegen een club spelen die net iets beter is, maar dat de kans op een goed resultaat is ook nog aanwezig.

Met 4-0 verliezen van Barca leer je ook niet heel veel, dan kan je beter net te kort komen tegen bijvoorbeeld Internatzionale of Tottenham.

De Nederlandse competitie is ook gewoon saai. Degradatiestrijd is al jaren interessanter dan kampioensstrijd. Wat dat betreft is de Belgische top breder, de competitie daardoor interessanter en om wat voor reden dan ook Europees succesvoller de laatste zoveel jaar.

Ik was (als ajacied) gewoon blij met 1-7 bij excelsior..veel leuker dan 90m ergeren en met 0-1 winnen door Mike vd Hoorn op woudestijn.. de bal ligt nu idd gewoon bij de overigen ploegen om Psv en Ajax met mes tussen de tanden te bestrijden.. wie niet sterk(rijk) is moet sluw zijn ...

Dat Ajax en PSV sterker worden is voor de meeste eredivisieclubs gewoon goed nieuws. Het is eigenlijk alleen voor Feyenoord en AZ minder leuk, omdat zij de aansluiting dreigen te missen, maar voor de rest... Die wisten toch al dat ze kansloos zijn voor de titel,

Maar daar staat tegenover:
- Met twee sterke clubs wordt de eredivisie toch weer wat prestigieuzer, wat op meerdere vlakken gunstig kan zijn voor alle clubs (toeschouwersaantallen, kijkcijfers, sponsorinkomsten, aantrekkingskracht op spelers uit het buitenland, etc.).
- Ajax en PSV gaan regelmatig shoppen in de eredivisie. Hoe rijker ze worden, hoe meer ze uit zullen willen geven en hoe meer de andere clubs ook kunnen vragen.
- Als Ajax en PSV steeds sterker worden, dan betekent dat ook dat er steeds betere spelers zijn die buiten de boot vallen. Die vervolgens door andere eredivisieclubs gehuurd of voor een zacht prijsje gekocht kunnen worden.

15 november 2018 om 21:24

Omdat Ajax en PSV wellicht wat potjes Europees gaan winnen zitten de stadions voller? Dat vind ik wel heel erg ver doorgeredeneerd.
Daarnaast, als het niveau van Ajax en PSV omhoog gaat, houdt dat niet automatisch in dat het niveau van de rest stijgt... kortom, de stap wordt groter naar de top en daardoor minder waarschijnlijk en logisch.

15 november 2018 om 22:37

"omdat Ajax en PSV wellicht wat potjes Europees gaan winnen zitten de stadions voller?"

Uiteraard. Hoe groter de tegenstander, hoe meer publiek. Zo werkt het nou eenmaal. Bij PSV is de vraag naar kaarten toch ook veel groter als Barcelona op bezoek komt, dan wanneer Emmen de tegenstander is?

Met een Ajax met o.a. Ziyech, Tadic, De Ligt en De Jong en een PSV met Lozano, Bergwijn, De Jong en Angelino is de eredivisie natuurlijk op meerdere fronten commercieel interessanter dan wanneer je 18 middelmatige clubs hebt die allemaal redelijk aan elkaar gewaagd zijn. Dat lijkt me wel duidelijk.

"kortom, de stap wordt groter naar de top en daardoor minder waarschijnlijk en logisch."

Nogmaals, dat is alleen nadelig voor Feyenoord en AZ. Voor clubs als Utrecht, Vitesse, Heerenveen etc. is die afstand al sinds mensheugenis onoverbrugbaar.

15 november 2018 om 22:38

De stadions worden er misschien niet voller van maar het feit dat het niveau in de top omhoog gaat is wel gunstig voor de rest. Er komen steeds meer goede jeugdopleidingen bij en dus gaat het niveau van de gemiddelde speler in die opleiding ook omhoog. En als de topclubs beter worden dan hebben ze al die gemiddelde spelers niet nodig en die zijn dan op te rapen voor de rest van de eredivisie. En voor de naamsbekendheid voor de eredivisie is het ook goed als PSV en Ajax Europees presteren. Dan kan er misschien vaker een spelers als Doan overtuigt worden om voor de eredivisie te kiezen omdat de competitie bekender is (en waarschijnlijk ook bekend staat als opleidingsparadijs)

16 november 2018 om 09:04

"uiteraard. Hoe groter de tegenstander, hoe meer publiek. Zo werkt het nou eenmaal. Bij PSV is de vraag naar kaarten toch ook veel groter als Barcelona op bezoek komt, dan wanneer Emmen de tegenstander is?"
Barca komt eens in de 8 jaar langs. PSV zien we elk jaar, nog steeds zonder wereldspelers. Dat gaat echt geen zoden aan de dijk zetten hoor.

"ajax en PSV gaan regelmatig shoppen in de eredivisie. Hoe rijker ze worden, hoe meer ze uit zullen willen geven en hoe meer de andere clubs ook kunnen vragen."
De logica ontgaat me hier een beetje. Wat heeft Heerenveen er aan als Ajax rijker wordt, maar de afstand nog steeds onoverbrugbaar is en Ajax dus toch geen spelers van Heerenveen over gaat nemen?

16 november 2018 om 00:59

Maar waar praten we over? Dit seizoen hebben we twee clubs in de CL actief gehad, maar het kan gezien het verleden nog wel weer even duren voor we zoiets weer voor elkaar krijgen als voetballand. Er is geen enkele garantie dat Ajax en PSV over drie seizoenen nog zo sterk zijn. Integendeel zelfs; ik durf wel te stellen dat ze over drie jaar gewoon weer op zoek zijn naar nieuw talent omdat het allemaal weer tegenvalt.

Een volgende Ziyech, Tadic, De Jong, De Ligt of Bergwijn zie ik in ieder geval niet lopen. Het verleden heeft wel uitgewezen dat je die jongens lang niet altijd in de huidige vorm hebt en dat het wel weer lang kan duren voor je zoveel kwaliteit hebt. Dan zwijg ik nog over een Lozano die eigenlijk is opgeleid in Mexico (tadic is overigens ook niet zozeer opgeleid in Nederland).

Hou toch op, als internationale topclubs nu eens een maximum krijgen aan talent dat ze mogen roven dan komt er nog een beetje gelijkheid terug. Dit slaat nergens meer op

Hier heeft Gudde wel een punt. Een paar jaar geleden werd er geroepen dat de topclubs dat het slecht was dat topclubs niet meer makkelijk van iedereen winnen en nu hebben ze dat beter voor elkaar en dan is het weer niet goed. Wat willen we dan?

Het grootste probleem (buiten het gebrek aan financiele stootkracht ten opzichte van de grote competities) zit 'm in het beleid van veel clubs. Kijk bijvoorbeeld eens naar de afgelopen 10 jaar. Clubs als Psv, Feyenoord, AZ, FC Twente, Vitesse kwamen allemaal in grote financiele problemen en eigenlijk altijd door verkeerde beslissingen van of door een incapabel bestuur. Dat zijn natuurlijk niet de kleinste clubs in Nederland en die 'kleintjes' laat ik dan maar even buiten beschouwing.

Als dat soort clubs de mist in gaan, moet er toch bij de Knvb een enorme alarmbel gaan rinkelen?! Hoe is het mogelijk dat dergelijke clubs zulke grote fouten begaan en daardoor hun eigen toekomst in gevaar brengen? We hebben tegenwoordig zelfs clubs die kosten willen besparen door een kunstgrasmat aan te leggen om dat geld vervolgens weer te investeren in een alsmaar slapper wordende Eredivisie.

Clubs maken tegenwoordig geen ontwikkelende stappen meer, maar omdat andere clubs aanzienlijke stappen omlaag zetten of helemaal geen stappen meer zetten. Dan is AZ wellicht een uitzondering, maar die hadden ook al veel verder kunnen zijn zonder dat hele DSB-gebeuren en dan zwijg ik nog over "mijn" club waar het hek helemaal van de dam is. Gezien het beleid van veel clubs; waarom zouden andere clubs daar nog rekenschap mee houden?!

16 november 2018 om 02:40

Zonder DSB was az misschien nog een eerste divisie club. DSB was wel heel erg verweven binnen az. En leverde dat een flinke financiële achteruit gang. Echter waren de faciliteiten er om ook zonder DSB een goede subtop club te zijn.
PSV heeft nooit echt financiële problemen gehad. Alleen hadden ze geen liquide middelen om directe versterkingen te doen.
Twente is de fout ingegaan door constructie met Doyen. Van de totale schuld die geroepen werd was 60 tot 70% hypotheek van stadion. Stadion die in volledig beheer is/was incl catering.
Feyenoord gokte op een smalle dure selectie op kampioenschap. Oudere spelers met hoge salarissen. Om aan geld te komen werd de talentpool in keven geroepen. Alleen was opgeven moment elke speler daarin gestopt en bleven de resultaten ook uit
Ajax heeft t een tijd ook moeilijk gehad. Tijdperk v Basten waarin in ong 35 a 40mil in selectie werd gestoken maar totaal geen enkel rendement of prijzen opleverde.

16 november 2018 om 13:44

Die constructie met Doyen was het gevolg van opgebouwde schulden. Doyen was niet de oorzaak van de schulden. De club gaf veel geld uit aan spelers en zaakwaarnemers, terwijl de prestaties uitbleven. Vervolgens werd het ene gat met het andere gevuld en ontstond er een aardige schuld buiten de hypotheek om.

Groot gelijk, jarenlang waren het arrogante, omhoog gevallen subtoppers als AZ, Heerenveen en FC Twente die voor binnenlandse transfers van een spelers, die vaker niet dan wel een meerwaarde voor de top bleken, veel te veel geld vroegen. Nu Ajax en PSV wel door hebben dat dit weinig rendabel is, meer en meer inzetten op eigen jeugd en met de nodige miljoenen en creativiteit toppers van buitenaf halen is de klacht over ongelijkheid misplaatst. Clubs als AZ, Heerenveen en Groningen hebben zelf verzuimt door te groeien! Je kunt niet eeuwig vertrouwen op je gouden handen als je niet verder kijkt dan de doorsneevoetballers van Sparta, Go Ahead en Heracles.

Daartegenover vind ik overigens ook de bewering van een te groot gat opportuun. Dat Ziyech en Lozano zijn gebleven en met Frenkie de Jong en Mathijs de Ligt twee megatalenten aan t werk zijn op Eredivisie is eerder toeval dan een trend. Volgend jaar zal de top het weer lastiger krijgen, net als dat de afgelopen jaren altijd zo is geweest.

16 november 2018 om 08:43

Precies dit denk ik dus ook. Dit jaar is het verschil echt groot maar dat komt omdat zowel Psv als Ajax een heel goede selectie hebben. Volgend jaar verwacht ik dat deze bij beide een stuk minder is en dus is de afstand weer kleiner.
Ik denk dat we volgend jaar weer een discussie krijgen dat Ajax en Psv zijn blijven hangen en nivellering van de eredivisie enz..

16 november 2018 om 13:51

We moeten niet overdrijven. Ziyech, Luuk de Jong, Frenkie de Jong, Dumfries, Viergever, Thomas, Room, Huntelaar, Schone, Labyad, Schuurs, Sinkgraven en Tadic zijn bijvoorbeeld direct of indirect afkomstig van de Nederlandse subtop (of lager). Door de 1 opgeleid tot volwaardig subtopper, door de ander verkocht als topspeler van de Eredivisie.

Allemaal leuke praat, maar zowel Ajax als PSV hebben genoeg van dat soort spelers in de selectie. De ene direct vanuit de subtop, de ander met een omweg. De subtop heeft niets te klagen en zelf z'n groei laten haperen, maar dat betoog van jou en dan vooral het eerste gedeelte valt bij mij toch echt ook onder de noemer "arrogant, omhoog gevallen supporter". Dat maakt jou dus niets beter dan bepaalde supporters van die clubs (waar je overigens wel een punt hebt dat er bij die clubs ook arrogantie ontstond).

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren