Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Oranje heeft zicht op geplaatste status bij EK-loting na overwinning

Laatste update:

Op 2 december wordt in Dublin de loting voor de EK-kwalificatie afgewerkt en de kans is aanwezig dat het Nederlands elftal bij die loting de status van groepshoofd in zal nemen, zo meldt Voetbal International maandagochtend. Bij de indeling van de potten houdt de UEFA namelijk de rangschikking in de Nations League aan, waarbij de eerste tien landen in League A als groepshoofd zullen fungeren. Oranje heeft na de zege op Duitsland drie punten en staat daarmee op een zevende plek.

Twee van de landen in League A gaan bij de loting dus pot 2 in en op dit moment zijn dat Kroatië (dat nu één punt heeft) en IJsland (nul punten). Als het Nederlands elftal ook in de laatste speelrondes zijn plek bij de eerste tien landen weet te behouden, ontwijkt het andere toplanden als België en Spanje tijdens de kwalificatiecyclus die afgewerkt wordt in de aanloop naar het toernooi van 2020.

De UEFA zal bij de loting tien groepen maken: vijf poules met vijf landen en vijf poules met zes landen. De groepswinnaars van Divisie A van de Nations League worden hierbij ingedeeld in een poule van vijf, aangezien zij met de eindronde van het nieuwe toernooi in juni volgend jaar al extra belast worden. Als Nederland zowel Frankrijk als Duitsland voor weet te blijven in de Nations League, zou het dus in een kleinere kwalificatiepoule terecht komen.

De eerste twee landen van elke kwalificatiegroep plaatsen zich rechtstreeks voor het EK, waardoor 20 van de 24 tickets vergeven zullen zijn. De overige vier toegangsbewijzen voor het toernooi dat over twee jaar verspreid over twaalf Europese landen wordt gespeeld zijn weer te verdienen via de Nations League, waardoor Oranje, als het er niet in slaagt om zich te plaatsen via de reguliere kwalificatiereeks, mogelijk nog een herkansing krijgt.

Denk jij dat Oranje van de partij zal zijn op het EK van 2020?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat is natuurlijk altijd fijn nieuws, in pot A zitten scheelt wel gewoon veel natuurlijk. Zou wel bizar zijn trouwens als Duitsland, mede door ons toedoen, in pot B terecht zou komen. Dat is echt een eeuwigheid geleden voor die gasten dat ze niet in de hoogste pot zaten denk ik.

15 oktober 2018 om 11:32

Heeft vooral ook te maken, los van het feit of oranje Duitsland onder zich houdt in de groep, met de vraag hoeveel punten Ijsla...

15 oktober 2018 om 11:41

Precies zoals Constant Kante uitlegt, en gezien er na 2 duels nog 4 landen op 1 punt staan (Duitsland, Polen, Engeland en Kroatië) en 1 land op 0 punten (IJsland) lijkt dit voor ons best een gunstig scenario vooralsnog.

15 oktober 2018 om 11:43

Dat wist ik niet. zou voor Oranje mooi zijn. dan zie ik ze echt wel de groep doorkomen.

15 oktober 2018 om 11:53

Ja als we als groepshoofd worden ingedeeld en de nummers 1 en 2 gaan direct naar het EK, dan moeten we het wel heel erg verneuken willen we ons niet plaatsen. Laten we het hopen want nog een zomer zonder Nederland op een eindtoernooi trek ik (lees: trekken wij allemaal) niet.. Het is wel weer eens tijd!

15 oktober 2018 om 12:43

Sander

Polen is, als eerste land, volgens mij al officieel gedegradeerd uit de A Groep, na de 0-1 nederlaag tegen Italië.

15 oktober 2018 om 12:46

Sander

"ja als we als groepshoofd worden ingedeeld en de nummers 1 en 2 gaan direct naar het EK, dan moeten we het wel heel erg verneuken willen we ons niet plaatsen."

Haha, ja ik hoor nu echt de echo van 2014, ..... Net na de loting van de EK kwalificatie voor 2016, met oranje als groepshoofd in een poule met Ijsland, Tsjechie en Turkije en het voorzuitzicht dat zelfs de derde plek nog recht geeft op playoffs voor plaatsing.....

Maar goed, wel met je eens dat ik gek wordt van die toernooien zonder oranje. Zeker dat EK 2016 was echt een ramp. Waardeloos toernooi, lelijk voetbal en dan ook nog oranje dat niet mee doet, pffffff!

Doet me echt weer denken aan 'vroeger', hoe ellendig ik het vond dat we het WK '82 en '86 misten en het EK 1984. Bah!

15 oktober 2018 om 12:37

En met ons geluk loten we dan Duitsland uit pot 2 .......

15 oktober 2018 om 13:14

dat zie ik ook nog eens werkelijk gebeuren

15 oktober 2018 om 15:52

Ik niet. Als Duitsland gelijkspeelt tegen Frankrijk, dan zitten ze al op rozen.
Kroatie en Polen eindigen op 1 punt voor de loting op 2 december.
Engeland moet uit tegen Spanje en heeft ook aan 1 punt genoeg.
En dan Ijsland, als zij met 3 doelpunten of meer van Zwitserland winnen, dan eindigt Zwitserland ook onder ons, en als ze het niet doen, dan eindigt Ijsland onder ons. Maw, we zijn al zeker van plaatsing.

Maar 10 van de 12 landen gaan dus als groepshoofd van start, dan moet het wel gek lopen willen ze dit niet halen. Er best een kans aanwezig dat ze Duitsland achter zich laten. En als ik het goed begrijp, spelen de winnaars van poule A geen vervolg wedstrijden als de zich al hebben geplaatst? Dus stel Frankrijk haalt via de normale kwalificatie het EK dan gaat op dit moment hun plek in de halve finale naar Nederland?

Kijken ze nu opeens naar de Nations League?
Normaal gesproken toch de resultaten op het vorige EK of WK of de Fifa ranking?

15 oktober 2018 om 11:23

Alleen naar de ranking kijken zou ook niet eerlijk zijn, het is makkelijker ranking punten te verzamelen tegen B-landen als tegen Frankrijk en Duitsland bijvoorbeeld. Echter als je wint van de top, dan krijg je wel meer punten geloof ik.

15 oktober 2018 om 11:33

Ja, exact!
Als je speelt tegen laag geklasseerde landen, levert dat weinig punten op voor je ranking. Logisch ook, anders kan je door een serie oefeninterlands tegen Malta, Gibraltar, Faroer en San Marino even lekker je puntenaantal opschroeven.

Maar inderdaad, een zege op een topland levert dan weer heel veel punten in je ranking op.

15 oktober 2018 om 11:42

Maar als je 1 punt haalt tegen Malta of 5 tegen Spanje, dan haal je op termijn als IJsland zijnde waarschijnlijk als nog meer punten als je oefent tegen kleintjes, dan wanneer je speelt in de A-League van de Nations League.

15 oktober 2018 om 12:50

Hoewel de criteria door Uefa en Fifa soms worden aangepast heb je inderdaad wel een punt dat de resultaten van vorige kwlaificatiereeksen werden gebruikt om de lotingen op te baseren voor de kwalificatie voor een groot toernooi.

Maar uiteraard is in dit geval, vanwege de invoering van de Nations League als alternatief voor die zinloze oefenwedstrijden die anders altijd gespeeld werden, gekozen om die Nations League zoveel mogelijk een cachet te geven zodat er ook nog echt ergens om gespeeld wordt. Dus vanuit die gedachte is het niet heel raar om de resultaten in die Nations League, dus, mede van invloed te laten zijn op de kwalifactiereeks voor het EK 2020.

Mooi dat we in pot 1 gaan zitren, maar met een beetje pech loot je dan weer duitsland. Snap ook niet echt waarom ze niet gewoon de fifa ranking gebruiken voor de loting, dat lijkt me wel wat eerlijker. Nu hebben sommige landen een makkelijkere loting dan anderen en als duitsland bijvoorbeele degradeerd kunnen ze volgende keer geen groepshoofd zijn omdat ze in divisie b zitten, terwijl ze een paar maanden eerder misschien wel wereldkampioen zijn geworden.

15 oktober 2018 om 11:10

Een wereldkampioen zal sowieso nooit in pot B van de NL zitten he, dat lijkt me wel erg onwaarschijnlijk. Verder kun je als nummer 3 in je poule gewoon groepshoofd worden, 10 van de 12 landen gaan namelijk in pot 1, dus ook 2 nummers 3. Als je daar niet bij hoort kun je je ook afvragen of de recente prestaties goed genoeg zijn om groepshoofd te worden, toch?

15 oktober 2018 om 11:25

Ik doel meer op het feit dat duitsland nu mischien degradeert naar poule b. Dat houdt in dat ze over 4 jaar bij de volgende ek kwalificatie ze sowieso geen groepshoofd kunnen zijn ongeacht hoe goed ze gepresteerd hebben, want ze zitten in poule b en dus sowieso niet bij de beste 10. Dus het kan zijn dat duitsland het komende ek 2020 en wk 2022 wint en misschien 1e op de fifa lijst staat, maar door deze regel bij de ek kwalificatie in 2024 niet groepshoofd in de kwalificatie zijn omdat ze nog in poule b zitten. Dat vind ik een grote fout in het systeem dat groepshoofden bepaald worden op basis van de nations league.

15 oktober 2018 om 11:39

Lacazette

Volgens mij, maar ik weet het niet zeker, klopt niet helemaal wat je zegt.

Want de Nations League is iedere twee jaar. Dus dan kan Duitsland, na degradatie in de huidig editie, toch gewoon in die reeks weer promotie naar de A groep afdwingen en daarmee dus weer een ranking verdienen om een goede plaatsing te verkrijgen voor de lotingen van WK kwalificatie 2022 en EK kwalificatie 2024?

15 oktober 2018 om 11:44

Volgens mij klopt dat niet Constant, de Nations League is een UEFA toernooi en wordt enkel voor de EK's gespeeld, niet voor de WK's, toch? Het scenario wat Lacazette schetst is onwaarschijnlijk maar kan dus wel gebeuren in theorie denk ik. Al denk ik dat de UEFA dan wel met een regel komt dat de regerend kampioen sowieso in pot A zit, dat lijkt me wel fair ook.

15 oktober 2018 om 12:08

Klopt wel. OOk over twee jaar is er een Nations League en die is ook van invloed op de WK kwalificatie cyclus. Mocht Duitsland degraderen kan je ze dus tegenkomen in de Wk kwalificatie poule.

15 oktober 2018 om 14:08

Over kwalificaties gesproken.
FF serieus, het vrouwenvoetbal...
Nederland is de huidige Europees kampioen, moet zich kwalificeren voor het WK en speelt de sterren van de hemel...tot de laatste wedstrijd die verloren werd en zijn genoodzaakt tot het spelen van de play off nacompetitie...
Ik heb daar toch wel moeite mee met deze voetbalregels...maar ik heb natuurlijk een gekleurde bril op.

15 oktober 2018 om 14:54

Echt waar joh? Ik was er heilig van overtuigd dat de Nations League alleen bij het EK plaatsvond!

15 oktober 2018 om 11:25

Waarom eerlijker dan? Het is makkelijker ranking punten te halen tegen kleine landen als tegen grote landen. IJsland had bijvoorbeeld kunnen oefenen tegen Estland en Bulgarije ipv Nations League spelen en dan hebben ze toch meer kans op ranking punten.

15 oktober 2018 om 11:31

IJsland zit nu bij zwitserland en belgie wat op papier wat makkelijker is dan wij bij duitsland en frankrijk. Hierdoor kan je ondanks dat je (eventueel) lager staat op de fifa ranking (die over een peridoe van 4 jaar gaat) groepshoofd van de kwalificatie wordt omdat je 4 wedstrijden gepiekt hebt in de nations league. En als duitsland straks degradeerd zijn, zijn ze geen groepshoofd over 4 jaar bij de nieuwe kwalificatie omdat ze in poule b zitten terwijl ze dan misschien wel het ek of wk gewonnen hebben.

15 oktober 2018 om 11:34

Je hebt trouwens wel een punt dat de sterke teams van poule b veel makkelijker punten kunnen pakken dan de zwakkere van poule a waardoor het voor de zwakkere van poule a niet eerlijk wordt als de fifaranking gebruikt wordt.

15 oktober 2018 om 11:41

...maar dat effect werkt dan twee jaar later toch weer exact omgekeerd? Dat die ploegen die van de B groep naar de A groep gegaan zijn zullen merken dat ze minder makkelijk punten verzamelen, terwijl de gedegradeerde teams het weer eenvoudiger zullen hebben toch?

15 oktober 2018 om 11:44

Allemaal wel aardige punten eigenlijk, misschien is het ook te nieuw en moeten we gewoon nog even wennen.

Ik denk dat wij in 2020 bij het EK zijn, en ik denk dat wij naar een lange tijd ook ver kunnen gaan geraken.
Zal me niet verbazen met een hoop wilskracht en doorzettingsvermogen we zomaar weer eens hoge ballen kunnen schoppen en de Finale kunnen bereiken en zelfs het hele ding kunnen winnen..

Laten we het hopen in ieder geval

In pot A....en dan bij de eerste twee moeten eindigen in de poule...als je je dan niet kwalificeert! Tenzij je Duitsland of Kroatië treft uit pot B...en nog eens Servië uit Pot C...dan krijg je het alsnog lastig.
Je kan ook Slowakije, Finland en Malta treffen, met ergens nog een vijfde land...moet te doen zijn.

15 oktober 2018 om 12:45

Dit Nederland moet gewoon winnen tegen een Servie of Polen.

Het moet toch wel heel raar lopen om er over 2 jaar niet bij te zijn.

De kans om in Pot A te komen is op dit moment al heel groot, waarschijnlijk is het behalen van 4 punten in totaal al genoeg.
Daarnaast gaan de nummers 1 én 2 door bij de kwalificatie, mochten we in pot A komen dan zou het wel heel schandalig zijn wanneer we ons niet weten te plaatsen via deze weg.

Ik vertrouw nog op minimaal 3 punten voor Oranje.
Nederland heeft thuis zondermeer reële kansen op een overwinning op Frankrijk, (ongeacht het resultaat tegen 'vriendschappelijk' België hoewel bij een goed resultaat vanzelfsprekend het zelfvertrouwen nog eens wordt opschroeft).

De uit-match tegen Duitsland ga ik uit van een -zwaar bevochten- gelijkspel, ieder hogere uitslag is een bonus.
Spelen Frankrijk en Duitsland gelijk dan wordt Nederland meer dan waarschijnlijk groepshoofd, dat is reëler dan men hier zal denken misschien maar wel degelijk een haalbaar feit.

15 oktober 2018 om 12:07

We spelen een goede wedstrijd (waar het makkelijk gelijk kon worden) en mensen denken opeens dat we iedereen makkelijk aankunnen. 7 punten tegen Frankrijk en duitsland is echt ongekend. Zelfs met de selectie van 2010 zou dat een erg goede prestatie zijn en nu gewoon compleet ondenkbaar. Als we nog extra 1 puntje halen is dat al een prima resultaat voor dit team.

15 oktober 2018 om 12:11

Inderdaad. Rustig aan. Wedstrijd voor wedstrijd kijken. Maar ik moet wel zeggen dat Nederland het in Parijs helemaal niet zo slecht deed.

15 oktober 2018 om 12:16

In de 1e helft was het toen wel vrij zwak. 2e helft was dan weer erg goed en we hadden kunnen winnen, maar overal was dat niet terecht geweest. De laatste wedstrijden geven goeie hoop maar we moeten niet te hard van stapel lopen. Tegen peru was het weer vrij matig.

15 oktober 2018 om 12:20

"We spelen éen goede wedstrijd.."?, ..
ik vind de 0-3 winst tegen Portugal(mét Ronaldo)en de 2-1(na achterstand, Peru had niet eerder verloren na een voorsprong) tegen een echt sterk team als Peru waar ieder ploeg het moeilijk mee had, een uitstekende prestatie.

Het had misschien gelijk kunnen zijn maar ook 6-3!
Als je tevoren denkt dat het onhaalbaar is, dat je verliest...blijf dan maar gewoon thuis.

15 oktober 2018 om 12:29

Ik was één van de weinigen hier die het aandurfde een winst te voorspellen tegen Duitsland en als reactie werd Oranje de grond ingeboord.
En nu hoor ik ze niet of verzinnen de meest absurde excuses, tja

15 oktober 2018 om 12:32

De buitenlandse reacties zijn -afhankelijk per land logisch en te verwachten- aardig verdeeld maar tussen die bedekte woorden in best positief en soms bewonderend.
Iedereen spreekt over Nederland in opbouw maar ook met grote toekomst mogelijkheden.
Een Engelse reporter voegde er aan toe: "The Dutch are Back again..!"

15 oktober 2018 om 14:49

Laten we er dan 2 van maken ok?
Nog 2 x gelijk spelen Nederland 0+3+1+1 = totaal 5 punten.
Duitsland 1+0+0+1 = 2 punten
Frankrijk 1+3+1+1 = 6 punten
Geen verlengingen of penalty-series.
Hier kan ik toch nog niet echt tevreden mee zijn, het zij zo maar Duitsland gedegradeerd?

Er komen dus nog zonder twijfel prachtige stevige wedstrijden aan met strijd op hoog niveau, dat durf ik wel te stellen...Nederland gaat uiteindelijk toch wel door!

15 oktober 2018 om 16:31

@lacazette

Eens dat we niet te hard van stapel moeten lopen. Het kan zomaar bij deze 3 punten blijven. En dan degraderen we. Dat scenario moeten de spelers in gedachten houden.

Maar jij doet het omgekeerde. Waarom is 7 punten uit 4 wedstrijden "compleet ondenkbaar"? Dat doemdenken moeten we net zo goed vanaf als van het wensdenken.

Bij bijna elk toernooi waaraan we sinds pakweg 2004 aan meededen, waren we in de poule zogenaamd kansloos in de ogen van veel mensen. Elke keer weer. In 2004 hebben we de volgende ronde net gehaald, in 2006 ging de poule uitstekend, in 2008 vermorzelden we wereldkampioen Italie en runner up Frankrijk (volstrekt tegen het beeld van alle doemdenkers in), in 2010 werden we runner-up, in 2012 was het helemaal niks (de enige keer op een eindronde sinds 1990!!) en van 2014 loop ik nog steeds met een oranje boner rond.

De keren dat het mis ging in de kwalificatie was juist altijd als de verwachtingen hoog waren. En doorgaans tegen mindere landen.

Nu spelen we in de Nations League, zijn we eindelijk weer sterker aan het worden, en dan zou het compleet ondenkbaar zijn als we 7 punten zouden halen? Er gebeuren in de voetballerij veel gekkere dingen.

We kunnen op 3 punten eindigen, en we kunnen op 9 punten eindigen, of iets er tussenin. Het belangrijkste is dat de spelers mentaal goed geprepareerd op het veld staan. Dat gaat nu al veel beter dan in pakweg 2015-2017.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren