Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

ArenA gaat na verbouwing op Allianz Arena lijken

Laatste update:

De Amsterdam ArenA gaat er in de nabije toekomst heel anders uitzien. De thuishaven van Ajax zal voor vijftig miljoen euro verbouwd worden, zo is volgens Het Parool woensdagmiddag aangekondigd. De vorm van het stadion zal veranderen van ‘hol naar bol’, omdat de omlopen op de tweede ring verbreed moeten worden en de gevel zal worden vernieuwd.

/

De renovatie gaat volgend jaar van start aan de oostkant. Het gaat om de grootste verbouwing van het stadion sinds de opening in 1996. Het aantal zitplaatsen blijft gelijk en het dak zal ook niet worden aangepast. “Uiteindelijk gaat het stadion op een grote kaas lijken, met op zes plekken inkepingen waar de trappenhuizen het dak schragen. Het gaat een beetje lijken op de Allianz Arena van Bayern München”, zegt directeur Henk Markerink van de ArenA.

De plannen om de ArenA te verbouwen zijn mede ingegeven doordat de UEFA vier wedstrijden van het EK 2020 in Amsterdam wil laten spelen. Tijdens dit EK zal er in verschillende landen gevoetbald worden. Bovendien wil Markerink supporters en bezoekers van evenementen meer comfort bieden: er komen extra liften, toiletten, cateringpunten en roltrappen. De verbouwing zou in 2019 klaar moeten zijn.

Edwin van der Sar reageert namens Ajax positief op de aankondigde verbouwing: “De plannen van de ArenA passen bij Ajax. Het is vernieuwend en ambitieus, maar ook functioneel. Met deze aanpassingen is de ArenA, net zoals bij de opening in 1996, haar tijd weer ver vooruit.”

De Amsterdam ArenA zal flink verbouwd worden en moet er vanaf 2019 ongeveer zo uitzien! (Foto van Het Parool)

Posted by voetbalzone on woensdag 30 september 2015

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Dat is mooi. En nu ook zo gaan spelen als in de Allianz arena

30 september 2015 om 14:40

Kijk uit met wat je wenst, 1860 München speelt daar ook eh!

30 september 2015 om 15:21

Maar het lijkt me dat 1860 München wel met meer passie speelt dan dit Ajax...

30 september 2015 om 16:11

Dan dit ajax? Als je nou vorig jaar erbij zou halen ok. Maar ajax loopt sinds 3 jaar weer eindelijk leuk voetbal te laten zien. Niet constant nee dat zie ik ook wel maar het is echt wel beter dan afgelopen jaar. Als je dat niet wilt zien ook goed.

30 september 2015 om 17:16

Dan weet jij niet hoe diep 1860 München door de ondergrens gezakt is de laatste jaren, speelden als het goed is in het seizoen 2003/2004 nog in de Bündesliga voor ze degradeerden en toen waren ze nog een subtopper in de 2. Bündesliga de eerste jaren. Nu spelen ze al een aantal jaren voor degradatie in diezelfde 2. Bündesliga dus ze zijn echt veel slechter geworden.

Ontopic: Ziet er mooi uit het nieuwe stadion, het lijkt inderdaad heel erg op de Allianz Arena.

1 oktober 2015 om 12:40

@ Scavajaa

Eindelijk weer leuk voetbal ? Bij vlagen kunnen ze het opbrengen om een beetje aan te zetten en dan hebben we het wel weer gehad. Doordat er een aantal spelers zijn die zo nu en dan ook nog een leuke individuele actie maken lijkt het nog wat, maar het algemene niveau is nog net zo bedroevend. Net zoals vorig seizoen is Ajax nog steeds niet meer dan een elftal die maar een (paar) fases) per wedstrijd iets degelijks kan brengen.

30 september 2015 om 14:41

Ik snap deze verbouwing niet helemaal, behalve dat het misschien iets mooier en effectiever word zie ik de nut van deze verbouwing niet in. Je gaat je stadion voor 50 miljoen verbouwen maar er komen geen zit plaatsen bij? Als het een verbouwing van 10 a 20 miljoen is zeg nog ok leuk!! maar 50 miljoen om alleen maar meer conform en mooiheid te bieden?

30 september 2015 om 14:52

Soo.. its al about the money en wat er op het veld gebeurd (vooral europees) interesseert dus helemaal niemand? Waarom investeert zo,n gemeente niet lekker 50 miljoen in de selectie waardoor we Europees beter gaan presteren met als gevolg 'meer sponsors'.

30 september 2015 om 14:56

er zullen ook aanpassingen gedaan moeten worden vanuit het oogpunt op veiligheid (brandveiligheid,bouwbesluit ed)

en bepaalde onderdelen zijn aan vervanging toe

30 september 2015 om 14:56

En alle captain hindsights hier weten dus blijkbaar dat het je niks extras oplevert??? Als je tegenwoordig 60-80 mil betaald voor een jeugdspeler mag je ook best wel 50mil besteden aan een verbetering van een stadion. Dat het niet veel geld extra op zou brengen als je meer concerten ed. Binnenhaalt. Voetbalwedstrijden, kans op cl finale weer binnenhalen, ek die al dichtbij is en daarna uiteraard nog andere indien ze in NL of weer verdeeld over meerdere landen worden. Zo kortzichtig om te brullen dat het allemaal teveel geld is terwijl niemand enig benul heeft wat ze er wel niet extra door binnen gaan harken.... Dit zijn zakelijke beslissingen waar vt voren echt wel 10x over na wordt gedacht en door worden berekend. Ik ben er persoonlijk iig zeker wel blij mee want stadion verbetering is altijd goed!

30 september 2015 om 15:10

@ Caribbean.

Ajax steekt ook geen 50 miljoen in dit project maar de gemeente en de stadioneigenaar. Ajax is namelijk geen eigenaar van het stadion maar huren dit slechts.

30 september 2015 om 15:13

Arena en Ajax zijn niet hetzelfde he. In dit bericht staat nergens dat Ajax 50 miljoen investeert. Ajax is niet de eigenaar.

30 september 2015 om 15:16

@scavajaa

Mister slimmiedoo, volgens mij roept niemand hier dat het niks oplevert en tuurlijk zou er los op berekend zijn etc. Maar behalve behalve het conform en wat kleine extra dingen die bijkomen zie ik hier geen hell in om voor 50 miljoen iets te gaan verbouwen wat ons niet sportief verder brengt. Uiteindelijk draait het om het spelletje en niet om hoe mooi je stadion in elkaar steekt.

Ik ga liever naar een stadion waar er gepresteerd word en waar minder luxe is dan naar een stadion die super lux is maar op het veld is het matig (vooral Europees). Nogmaals ene of andere verbouwing kan altijd maar voor 50 miljoen verwacht jij toch ook wel meer dan alleen wat luxe, extra brandbeveiligingen, liften, extra EK wedstrijden, finale CL etc.

30 september 2015 om 15:17

Waarom zou de de gemeente Amsterdam of de Vereniging van Eigenaren van de Arena in de selectie van Ajax gaan investeren?

30 september 2015 om 15:18

@panerai

Dat weet ik ook wel, in mijn tweede reactie heb ik het ook over de gemeente. Het zou al helemaal een gek verhaal zijn als het Ajax zelf was die zoveel geld in zijn eigen stadion steekt zonder heel veel nut aan te hebben

30 september 2015 om 15:20

@ajaxia

Mijn reactie was meer een reactie op @millonario die over sponsoren had. Ik noemde ook alleen maar een voorbeeld hoe je ook sponsoren binnen zou kunnen halen als het zogenaamd alleen om 'sponsors' draait.

30 september 2015 om 15:21

@caribbean. Je zegt het zelf eigelijk al, het is Ajax haar stadion niet, dus het lijkt me logisch dat Ajax niet de gene is die dit betaald. Hoogstens voor een klein deel omdat ze pakweg 10% aandelen in handen hebben van het stadion.

30 september 2015 om 15:33

Was niet volledig naar jou maar ook hieronder zoveel onzin te lezen dat het veel geld zou zijn.... Wie bepaalt wat veel geld is?? Als je het 10x terugverdient bij wijze van is het ineens een druppel dus dat gezeur over teveel geld gaat weer nergens over. Daarnaast is het stadion niet alleen van Ajax dus als de Arena vind dat een vernieuwing plaats moet vinden om zo beter mee te draaien dan prima toch? Waarom dan vallen over 50 mil??? En net of een nieuw stadion ajax wel zou helpen aan CL winnen.... Neem heel dat idee maar weg want Nederland zal toch nooit meer aansluiten bij de rest zolang money talks in voetbal en daar moeten we mee dealen. Om dan te roepen dat het duur is of dat je liever ziet dat ajax beter wordt heeft hier niks maar dan ook niks mee te maken. Daarnaast wil je denk ik ook niet weten hoeveel het tegenwoordig kost om een groot stadion als de Arena te verbouwen en op te knappen.

30 september 2015 om 15:43

Ik baa vooral dat ze dit er in Amsterdam zo ff doorheen gooien en dat die K gudde het in Rotterdam maar niet coor elkaar krijgt.

Kost misschien iets meer geld, maar lijkt me ook harder nodig.

30 september 2015 om 16:35

uiteindelijk is een investering van 50 miljoen in een stadion weinig geld in het huidige voetbal. Vind het heel goed dat ze zinnige investeringen als deze doen met het geld dat ze hebben in plaats van met geld te smijten voor tweederangs buitenlanders. Op het gebied van spelers kopen kan je de concurrentie niet aan met de buitenlandse clubs; op het gebied van modernisatie wel.

30 september 2015 om 16:54

@caribbean
Omdat staatssteun aan clubs verboden is.

30 september 2015 om 17:39

@ caribbean

"de plannen om de Arena te verbouwen zijn mede ingegeven doordat de Uefa vier wedstrijden van het EK 2020 in Amsterdam wil laten spelen."

Ik denk niet dat de verbouwing veel met Ajax te maken heeft. Als eer geen EK wedstrijden in 2020 gespeeld zouden worden in de Arena was er ook geen verbouwing.

30 september 2015 om 17:43

Voordat je weer eens lekker verder gaat met provoceren probeer je feiten een beetje te kennen. Zo is de arena vaak gewoon uitverkocht of bijna uitverkocht maar ziet het er zo leeg uit omdat de seizoenskaarthouders niet komen opdagen, hier kan Ajax zelf weinig aan doen.

En wie gaat dat betalen? De gemeente of Ajax zelf?

30 september 2015 om 14:18

Lul niet zo dom. De arena is een apartstaande nv. Die dit zelf gaat bekostigen. Ajax is slechts huurder van de arena dus waarom zou ajax of de gemeente deze verbouwing moeten betalen. Dat de gemeente Eindhoven nou van plan is om na de grond onder het psvstadion nu ook de lucht erin te kopen tegen een belachelijk hoge prijs wil niet zeggen dat iedere gemeente de daar spelende club in leven houdt door er gemeentegeld in te pompen.

Dit was een reactie op een opmerking van psvsjax over gemeenschapsgeld. Blijkbaar is deze verwijderd en vind hij het nodig om hieronder nog een keer te reageren dat het belastinggeld is.

30 september 2015 om 15:13

@psvajax

De gemeente en de overige eigenaren. Ajax zal slechts een klein deel betalen omdat hun slechts kleinaandeelhouder zijn en geen meerderheidsbelang in het stadion hebben.

30 september 2015 om 15:15

Ajax is geen eigenaar (of anders maar voor een heel beperkt deel), dus zullen de kosten voor lief worden genomen door de N.v. Amsterdam Arena.

Idd jammer dat dit in het item niet genoemd werd !

30 september 2015 om 15:22

@nufc

Als je kijkt naar het aandeel van Ajax in de Arena zal Ajax hier maximaal 10 miljoen aan bijdragen.

30 september 2015 om 15:29

Centjes van de belastingbetaler dus.

30 september 2015 om 15:35

psvajax... het stadion is winstgevend (1,5 a 2 miljoen per jaar), waarbij 35% wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders (komt de burger ten goede).
Een deel van de overige 65% wordt geherinvesteerd, mede in verbouwingen als deze.

De belastingbetaler wordt er dus absoluut niet slechter van. Sterker nog... de Arena is gewoon een grote werkgever en zal ook bij de verbouwingen tal van mensen weer voorzien van werk (lees: minder uitkeringen).

30 september 2015 om 14:12

De gemeente die verdienen er ook aan hè, ajax huurt de arena

30 september 2015 om 14:13

De Arena is gewoon een N.v., dus het "bedrijf" zal het gewoon betalen.
Ajax huurt het alleen. De gemeente is waarschijnlijk wel aandeelhouder, maar deelt daarom ook mee met de winsten die voortvloeien uit het stadion.

30 september 2015 om 14:34

Haha, een gemeente als aandeelhouder. Moet niet gekker worden hier!

30 september 2015 om 14:43

Niet?

Even gezocht op de website van de gemeente bij Stadion Amsterdam:
Het publieke belang is de instandhouding van een multifunctioneel voetbalstadion in Amsterdam.
- Verantwoordelijk portefeuillehouder: Wethouder Deelnemingen
- Aandeel gemeente Amsterdam: 48% van de certificaten

30 september 2015 om 17:12

Vergeet niet dat Ajax ook aandeelhouder is van de N.v. die de Arena beheert.

30 september 2015 om 17:18

Klopt, heb het in een paar onderstaande reacties wel staan maar hier niet.

30 september 2015 om 14:14

De kosten zullen wel worden verdeeld onder de aandeelhouders van de Arena, bepaald aan de procenten die de partijen hebben.

30 september 2015 om 15:51

Nee de supporters, kaartjes worden gewoon wat duurder

Dat zou een mooie aanpassing zijn, sowieso voor het aanzicht van buiten!
Jeetje... 1996 was de opening. Wat vliegt die tijd zeg!

Ziet er dus niet naar uit dat Ajax de Arena gaat kopen op korte termijn. Al weet ik niet of Ajax bijdrage levert nu aan de verbouwing. 50 miljoen erin en qua zitplaatsen niet eens groter, vind het best wel aardig wat.

30 september 2015 om 14:35

In ander perspectief. De nieuwe Arena kost een halve Ronaldo...

Oké... 50 miljoen voor een ander uiterlijk van stadion en niet eens een vergroting... Kun je beter aan de selectie uitgeven!

30 september 2015 om 14:14

Waarom zou de Arena voor de selectie van een huurder gaan betalen?

30 september 2015 om 14:20

Oké, als een andere vereniging betaald is het goed, alsnog een investering van niks.

30 september 2015 om 14:17

Bovendien wil Markerink supporters en bezoekers van evenementen meer comfort bieden: er komen extra liften, toiletten, cateringpunten en roltrappen

Lezen zou best helpen.

30 september 2015 om 14:25

Ja, extra liften en comfort is ook zo veel miljoenen waard. Ik vind het een onzin investering maar dat vind ik he. Als je investeert, doe het dan goed.

30 september 2015 om 16:56

Ook meer zitruimte, je kunt dan wel meer vragen voor een kaartje en dat komt ook Ajax ten goede plus je bezettingsgraad zal verbeteren. Plus dat je aantrekkelijker bent voor sponsoren.

30 september 2015 om 14:19

Denk niet dat markerink geld wil investeren in de selectie van Ajax , mischien het het om eens de tekst te lezen voor je reageert?

30 september 2015 om 14:22

Nou nou, doe maar rustig hoor. Als ik de tekst niet had gelezen had ik niet geweten wat er veranderd gaat worden...

30 september 2015 om 14:27

Het gaat niet alleen om het uiterlijk... lees toch eens goed!

30 september 2015 om 14:34

Ik mag al die liften en roltrappen en cateringspunten en noem maar op toch gewoon niet noodzakelijk vinden wat ik al aangaf twee minuten voor dat je deze reactie gaf. Uiteindelijk zit het meeste geld toch in de verandering van binnen en buiten, het uiterlijk dus en gaf al eerder aan dat ik dat ook onzin vind.

30 september 2015 om 14:49

Waar zie jij de kostenverdeling van wat er gaat gebeuren?
Bjj een 19 jaar oud stadion is het vernieuwen of verbeteren niets raars. Sterker nog: het is noodzakelijk om als verhuurder dit soort investeringen te doen om goed in de markt te blijven liggen. Zeker met een HMH en Ziggo Dome om de hoek ga je meer en meer evenementen van je afstoten.

30 september 2015 om 15:02

In die andere gebouwen passen er niet zo veel in als in de arena dus dat is in ieder geval al hun USP. Capaciteit is het belangrijkst en daar kunnen die andere gebouwen niet aan tippen. Artiesten huren af waar zij van denken wat ze nodig hebben. De toppers gaan bijvoorbeeld 5 shows doen in de arena ipv een stuk meer in de Ziggo Dome, die blijven dat verkiezen boven de Ziggo Dome. In de Arena krijg je ook een ander gevoel omdat je in een stadion zit.

30 september 2015 om 15:29

Das waar. Wat betreft de capaciteit is het een slechte vergelijking met de HMH en Ziggodome (al zouden echte muzikanten wegens de akoestiek nooit voor de Arena kiezen). Het Gelredome zal een beter voorbeeld zijn.

Geen extra zitplaatsen... talk about de meeste nutteloze upgrade voor Ajax. Voor concerten etc is dit allemaal prima.
En Edwin maar lekker een marketingpraatje eruit gooien!

Er wordt zelfs geen rekening gehouden met een mogelijke uitbreiding later (zoals bij Twente)!

30 september 2015 om 14:23

Aan de bezettingsgraad van de laatste tijd is die uitbreiding ook niet echt nodig , maar het zou niet slim zijn mocht er daadwerkelijk geen rekening gehouden worden met een mogelijke uitbreiding. Als men dat niet doet wordt een uitbreiding alleen maar moeilijker als ik het plaatje zo bekijk.

30 september 2015 om 15:32

Ik zou toch denken dat het handig kan zijn (zeker voor een EK, laat staan een WK) dat er minstens 60k mensen in de Arena kunnen. Maar goed, ik denk ook dat die niet altijd gevuld zal zijn of ze moeten iets anders er op verzinnen waardoor het er niet zo leeg uit ziet.

30 september 2015 om 17:21

Het probleem met wedstrijden van Ajax is al deels opgelost nu de plaatsen die het meest leeg waren een stuk duurder zijn geworden. Zo kunnen deze plaatsen naar mensen die ook daadwerkelijk wedstrijden willen kijken. Deze plaatsen waren op de eerste ring en daardoor het vaakst in beeld. Hopelijk komen mensen met een seizoenkaart nu ook wat vaker. Aangezien alle kaartjes meestal wel verkocht zijn, maar niet alle plaatsen bezet. Misschien dat er iets op te vinden valt, want het is wel jammer zo.

30 september 2015 om 15:26

Een extra ring is niet nodig. Maak die hoeken zo dat er met wedstrijden een tribune is en dat er met evenementen met materiaal naar binnen kan worden gereden. Dan zou het stadion van binnen er ook alweer een stuk mooier uitzien.

Als die er uit gaat zien als op de afbeelding staat, dan mogen ze dat geld wat ze in de buitenkant willen steken wel ergens anders aan besteden. Verschrikkelijk.

Gaat de capaciteit ook omhoog of blijft dat hetzelfde?

30 september 2015 om 14:12

Staat in de tekst.

30 september 2015 om 14:17

Ooh sorry van dat dak las ik wel maar ik zag niks over capaciteit vandaar.

30 september 2015 om 14:13

Staat in de text..

"het aantal zitplaatsen blijft gelijk en het dak zal ook niet worden aangepast."

110miljoen - 50miljoen = 60miljoen, kan beter besteed worden aan grotere aankopen.

30 september 2015 om 14:15

Je weet wel dat het stadion niet van ajax is he, de gemeente zal dus opdraaien voor de kosten

30 september 2015 om 14:28

Net zoals de arena niet van ajax is , is het ook niet van de gemeente. Het is een aparte nv en die zal de verbouwing zelf betalen

30 september 2015 om 15:12

De gemeente zal ook wel zijn steentje bijdrage , om zou ook een percentage te verdienen met de ek s en dergelijke, de nv s alleen gaan dat bedrag niet ophoesten , verwacht k

30 september 2015 om 17:23

48% van de NV is van gemeente, een kleiner deel van Ajax en de rest van andere partijen.

30 september 2015 om 14:19

Alsof Ajax die 50 miljoen gaat betalen..

Het enige jammere is dat het enkel aan de buitenkant er een beetje op gaat lijken, en aan de binnenkant voor geen meter.

Leuk en aardig maar waarom vergroot je de capaciteit dan ook niet direct? Ik neem aan dat niets van het zuurverdiende geld wat nu op de rekening van Ajax staat (na alle kwalitatief goede spelers waarmee je potten zou breken in Europa te hebben verkocht) hier naartoe gaat? Het feit dat de Arena zo rigoureus kan verbouwen betekent dat Ajax de afgelopen 20 jaar meer dan genoeg aan huur betaald heeft.

30 september 2015 om 14:16

10 miljoen per jaar om precies te zijn haha

30 september 2015 om 14:18

Huur Arena: 9,364.000 euro (exclusief personeelskosten) huur per jaar, wat Ajax er makkelijk uit haalt met de verkoop van scc en losse kaarten. De gemiddelde Cl/el wedstrijd levert al tussen de 2 en 3 miljoen euro op.

30 september 2015 om 18:37

Wow, sommige eredivisieclubs in Nederland hebben nog niet eens de begroting van 9 miljoen.

50 Miljoen voor een facelift is vind het wel erg veel geld. Er komen geen zitplaatsen bij en dus gaat het alleen om het uiterlijk, waarom zoveel geld weggooien voor een ander uiterlijk?

30 september 2015 om 14:41

omdat het gebouw wel functioneel moet blijven, anders verdient dat bedrijf er niks meer aan.
Dan gaat ajax ergens anders voetballen, worden er geen concerten en andere evenementen meer gegeven.

30 september 2015 om 15:20

50 Miljoen voor een paar extra toiletten en catering plaatsen? Rijkelijk duur lijkt mij. Waar zou Ajax willen gaan voetballen? Wie gaat een nieuw stadion voor ze financieren? Wie geeft er een bouwvergunning voor een nieuw stadion? Ik denk niet dat het zo'n vaart zal lopen ook niet als er de komende 20 jaar niets aan de Arena zou gebeuren op het onderhoud na.

30 september 2015 om 15:56

Met een eigen vermogen van meer dan 110 miljoen en jaarlijks zwarte cijfers zal er wel meer dan één bank met alle liefde een hypotheek verstrekken voor de bouw van een nieuw stadion.

30 september 2015 om 22:18

Niks zo veranderlijk als de voetbalwereld Polop. Vijf jaar geleden zat Twente ook in Cat.3 en schreef het zwarte cijfers. Binnen een korte tijd wanbeleid kan een club snel naar de knoppen worden gewerkt.

1 oktober 2015 om 08:51

Absoluut waar. Maar om een EV van 110 miljoen op te krijgen ben je wel even bezig. Bovendien voert Ajax momenteel een solide beleid dat zelfs bij geringe inkomsten uit Europa sluitend is. Verder zijn de cijfers bij Ajax niet mooier gekleurd dan de werkelijkheid. Itt tot andere clubs worden bijvoorbeeld spelers tegen kostprijs (aankoopsom) minus afschrijving op de balans gewaardeerd. Meer dan 2/3 van de selectie bestaat uit spelers waarvoor geen/zeer kleine aankoopsom betaald is en dus voor 0 of nagenoeg 0 op de balans staan. Hier zit dus nog behoorlijke winst in.
Nogmaals alles is mogelijk, maar Ajax is een kerngezond bedrijf en voor velen een interessante financiële partner.

1 oktober 2015 om 15:06

Met een overname of bouw van een stadion red je het niet met 110 miljoen, dus dat geld is dan weg (zoals Twente ook onbenullig veel heeft geinvesteerd in het stadion).
Als vervolgens iemand aan de "macht" komt die eens gaat gokken op CL, dan is et geld ontzettend snel weg.

Ik zie het overigens niet gebeuren hoor, maar financiers zullen zo wel gaan redeneren.

Goed om te lezen dat ze blijven werken aan de Arena. Zelf hoop ik vooral dat ze een keer de ruimtes achter de doelen verkleinen, zodat de fans daar dichter bij het veld zitten, net zoals het dichtmaken van de gracht aan de lange zijde.

Volgens mij word hier de sfeer niet beter van (slechter ook niet overgins), geen extra zitplaatsen of staanplaatsen (helaaas) en het kost ook nog is 50 miljoen dus dit is wel een hele nutteloze verbouwing?!

30 september 2015 om 14:43

als je zo'n publiek gebouw niet met de tijd mee laat gaan, functioneert het over een x aantal jaar niet meer en staat het leeg. Dat zou pas een financiële strop zijn voor het bedrijf. Nu investeren zodat je straks grote evenementen binnen kunt blijven halen.
Kijk naar het ek van 2020....stel dat de verbouwingen niet door gaan en het stadion wordt dan niet gebruikt met het ek....loop je al weer gelijk veel omzet mis.

Leuke aanpassing, maar verhoog nou het aantal zitplaatsen man! En dan niet de grachtjes dichtgooien voor die 20 stoelen, maar maak er daadwerkelijk werk van. Het wordt al jaren geroepen en dan is dit de verbouwing die eraan komt.. wat een drama. Alles veranderen of niets. De buitenkant boeit me niet zolang het aantal zitplaatsen hetzelfde blijft.

30 september 2015 om 14:22

Nog groter? Omdat?? Wil je nog minder sfeer in het stadion? Laten we er eerst maar eens voor zorgen dat het nu elke wedstrijd vol zit voordat we het gaan hebben over uitbreiding

30 september 2015 om 14:58

@afcaajaxxx
Als je de tekst goed leest zie je dat het hier geen uitbreiding betreft, er komen immers geen extra zitplaatsen bij.

30 september 2015 om 16:16

Als je de reactie goed leest, zie je dat hij zelf niet roept dat het aantal zitplaatsen uit zal gaan breiden, maar juist aan iemand anders uitlegt waarom dat een ontiegelijk slecht idee is.

2 oktober 2015 om 12:43

Dankjewel adviseur voor de uitleg

30 september 2015 om 14:25

Wat zullen de kosten daarvan zijn dan?
Want waarschijnlijk zul je dan dus de hoogte of de diepte in moeten. Dan zit je toch even op een ander bedrag dan de genoemde 50 miljoen (die ook nodig is om het comfort voor de minder valide te vergroten).
En hoeveel jaar zal er dan nodig zijn om de investering terug te verdienen? Vooralsnog is lang niet elke wedstrijd uitverkocht bij Ajax (bezettingsgraad 94).

Deze investering is nodig om weer up-to-date te zijn, grote wedstrijden naar de Arena te halen en het stadion ook multifunctioneel beter te benutten. Voor de meeste evenementen volstaat gewoon het huidige aantal zitplaatsen.

Ik neem aan dat Ajax niet of nauwelijks meebetaald aan deze verbouwing, echter lijkt het me ook dat die verhalen over het overnemen van het stadion nu ook de ijskast in kunnen.

Ik heb hier toch hele verhalen langs zien komen van die hard Ajacieden die zeer uitgebreid wisten te vertellen dat het stadion overnemen het doel was en dat dit Ajax een stuk verder zou gaan brengen.
Iemand die daar wat nuttigs over kan vertellen?

30 september 2015 om 14:22

Blijft speculeren, er is van Ajax uit nooit gezegd dat dit het plan is. De supporters geloven graag dat het opgespaarde vermogen nuttig besteed wordt en als dat niet in de vorm van (voor Ajax begrippen) topspelers is, dan komen dit soort verhalen de wereld in, net als het opkopen van de eigen aandelen.

30 september 2015 om 14:25

Vanuit Ajax zelf is daar nooit informatie over vrijgekomen. Er is alleen gespeculeerd wat er met de ongeveer 100 miljoen gedaan kan worden wat Ajax op de bank heeft staan. Stadion overnemen is er daar een van geweest, net als van de beurs afgaan.

30 september 2015 om 14:26

Het was ook de bedoeling dat Ajax het stadion zou overnemen, dat is het nog steeds. Ik denk dan ook dat Ajax gaat meebetalen aan deze verbouwing, of dat Ajax een hogere huursom gaat betalen. Het contract verloopt voor zover ik weet over anderhalf jaar, dus dat is even afwachten.

Overname is wellicht op de lange termijn goedkoper, maar op dit moment denk ik niet dat het echt handig is. Laten we eerst de Arena op een positieve manier verbouwen. Dus zowel binnen als buiten met 15.000 - 20.000 zitplaatsen meer. Dit is echt niet zo lastig qua ruimte, eerder qua kosten.

Ik heb zelf ook verhalen gehoord over een derde ring, maargoed..

Edit:

In 2011 waren er plannen om de capaciteit op te hogen tot 85.000 zitplaatsen door de grachten deels op te vullen, gecombineerd met de tunnels. Dit is nu deels gedaan.

Daarnaast waren er plannen om de tweede ring uit te breiden (ipv 3e ring), het dak dus te lichten en 8 meter te verhogen.

30 september 2015 om 14:35

Maar goed, als er nu 50 miljoen verbouwd wordt dan wordt de overnameprijs vanzelfsprekend ook gigantisch veel hoger.

Ook al betaald Ajax bij wijze van 10 miljoen mee, die 40 miljoen die anderen betalen willen ze bij een eventuele verkoop ook terug zien natuurlijk.

1 oktober 2015 om 12:55

@ Sammerens

Dat werd meer door een aantal mede supporters aan gedraagt waarom Ajax zo zuinig is het met de aankoop bedragen. Op die manier hoopte ze kritiek op Overmars te pareren. Ajax heeft wel een keertje gezegd dat ze het wellicht interessant zou zijn om die mogelijkheid te onderzoeken, maar echt concreets heeft Ajax nog nooit wat gezegd wat ze met het geld willen doen.

Een hoop mensen hier kunnen niet lezen, geloof ik. Het gaat niet alleen om het uiterlijk van het stadion. Er staat volgens mij toch vrij duidelijk "er komen extra liften, toiletten, cateringpunten en roltrappen". Daarnaast staat er ook nog dat de omlopen op de tweede ring verbreed worden. Het stadion wordt dus wat luxer/comfortabeler en zal daarmee waarschijnlijk ook meer aan de eisen van deze tijd voldoen. Dat is misschien wel belangrijker dan het vergroten van de capaciteit.

30 september 2015 om 14:36

Ik heb me ook zitten verbazen over de reacties. Mensen lezen kennelijk enkel vluchtig en zien dan de prijs en geen extra zitplaatsen. Vermoeiend dat soort reacties.

Zullen we de voetbaltassen dan ook maar van Gucci laten komen. De spelers een nog duurdere auto. En het gras laten overkomen uit het Himalaya hooggebergte. Wat een onzinnige besteding van 50 miljoen euro., terwijl er geen plaats extra bijkomt.

30 september 2015 om 14:44

de voetbaltassen, spelers auto's en dergelijke heeft met ajax te maken. De verbouwing van het stadion gaat buiten ajax om, aangezien het stadion niet van ajax is.

als je zo'n publiek gebouw niet met de tijd mee laat gaan, functioneert het over een x aantal jaar niet meer en staat het leeg. Dat zou pas een financiële strop zijn voor het bedrijf. Nu investeren zodat je straks grote evenementen binnen kunt blijven halen.
Kijk naar het ek van 2020....stel dat de verbouwingen niet door gaan en het stadion wordt dan niet gebruikt met het ek....loop je al weer gelijk veel omzet mis.

30 september 2015 om 15:38

Daar heb je idd gelijk in. T is soms ff een gevoelskwestie..

1 oktober 2015 om 13:00

@ Silverskye

Ik ben toch benieuwd hoe jij hiervan een "gevoel kwestie" maakte ?

Gaan ze nog iets doen aan het veld?! Waarom glijdt iedereen zo vaak uit in de Arena?
Oranje en Ajax komen moeilijk tot scoren. Dat is veel belangrijker dan de commerciële mogelijkheden.

1 oktober 2015 om 10:44

Hoe kom je erbij dat Ajax moeilijk tot scoren komt?
7 wedstrijden, 18 goals zie ik niet als lastig het doel te kunnen vinden
Ze vinden zelfs het makkelijkst het doel van de Eredivisie

Genieten hoor, een nieuwe lift in de Arena! Poeh. Beetje kansloos om vijftig miljoen te investeren in een upgrade die niet eens voor veel meer omzet etc. gaat zorgen. Daarnaast vind ik het jammer dat Ajax nu niet uniek durft te zijn en een volledig eigen ontwerp durft te kiezen. Maar ach, als Feyenoord supporter mag je weinig zeggen over nieuwe/verbouwde stadions aangezien ze daar nog geen enkele stap vooruit hebben gezet in een jaar of vier.

30 september 2015 om 14:45

je weet dat het stadion niet van ajax is? Hoe kunnen ze dan invloed hebben op het ontwerp?

30 september 2015 om 14:52

nouja, ik neem aan dat Ajax als grootste hurende partij hier toch wel enigszins in wordt betrokken.

30 september 2015 om 14:55

Waarom zou Ajax tegen modernisering van het stadion zijn dan?
Ik zou het als huurder alleen maar toejuichen!

30 september 2015 om 14:56

@afcavosje qua functionaliteit vast wel, om te kijken naar de doorstroom van toeschouwers e.d.
Maar toch niet hoe t gebouw er uit komt te zien

30 september 2015 om 15:09

Waarom niet? Als je het puur zakelijk bekijkt wil de Arena met de esthetiek van het gebouw ervoor zorgen dat alle hurende partijen hier in worden bevredigd. Ze zullen dus niet een plan bij Ajax door de neus boren omdat ze het zelf zo mooi vinden.

30 september 2015 om 15:10

Omdat Ajax veruit de grootste huurder is en als ze ergens anders zouden gaan voetballen die Arena net zo plat gegooid kan worden.

30 september 2015 om 15:49

Het kost ajax niks maar het levert ons wel een mooier stadion op, betere beleving. Die 80 miljoen liquide middelen worden hiervoor niet aangesproken. Ik denk dat het goed is voor sponsoren, business seats and ook is een hoger prijskaartje dan gerechtvaardigd.

30 september 2015 om 15:53

Als Ajax er meer inkomsten uit kan halen zal het uiteindelijk ook meer voor de huur moeten gaan betalen. Dus zo heel veel levert ze het niet op. En zolang de harde kern niet op komt dagen tijdens een beker wedstrijd met als reden 'te weinig kaarten verkocht de bovenste ring blijft dicht' zal die beleving er nooit komen. Die beleving zit in de supporter en niet in een stadion.

30 september 2015 om 15:57

Dat is maar de vraag, er is extra geld beschikbaar door het EK dat in Amsterdam wordt georganiseerd oa. Ik denk dat de Ajax NV ook geld krijgt om te investeren, kortom het geld komt van de EK organisatie. Daarom denk ik dat we in verhouding meer kunnen verdienen.

Ik hoop dat ze ook infrastructuur erom heen wat aanpakken, parkeren is soms een hel (al is het beter dan bij de kuip).

1 oktober 2015 om 13:04

@ afcanats

Het geld komt van de EK organisatie ? Sinds wanneer betaald de Uefa mee aan verbouwingen van stadions ? Het geld is volledig afkomstig van de Arena NV zelf, de Arena NV is al jaren winstgevend en de bouwkosten zijn ook allang al terug verdiend.

1 oktober 2015 om 18:18

Ik denk dat de Uefa met haar sponsoren ook bijdraagt, net als de gemeente en nederland. Ik denk dat ze op deze wijze wel geld krijgen om te investeren, tenminste dat moet er wel uit te halen zijn want al deze organisaties profiteren van het EK in NL.

Ik vraag me af wie dit betaald. Ik heb het artikel in het Parool gelezen maar daar kan ik het ook niet uit opmaken. Ik ga er van uit dat de Amsterdam Arena hier zelf voor op gaat draaien. In principe lijkt het me logisch dat Ajax als hurende partij hier geen bijdrage aan te leveren.

30 september 2015 om 14:54

Waarom zou de Arena als NV hier zelf niet voor gaan opdraaien dan?
Wel de lusten (evt. winsten), maar niet de lasten? (verbouwingen, onderhoud)

Zij zijn er als verhuurder alles aan gelegen om een goed onderkomen te kunnen faciliteren. Niet alleen voor de wedstrijden van Ajax, maar ook voor interlands, internationale finales en andere grote evenementen (hmh en Ziggo Dome liggen immers om de hoek)

30 september 2015 om 15:05

Hierboven stikt het namelijk van de reacties van mensen die beweren dat Ajax dit allemaal zelf gaat betalen. Vandaar dat ik enigszins verward was.
Ik vind het ook een hele goede zaak, niet alleen de esthetiek wordt verbeterd ook de duurzaamheid en functionaliteit. Alleen maar vooruitgang dus.

30 september 2015 om 15:26

Ik denk dat de meesten niet weten hoe het ongeveer zit, en dan zijn er zelfs nog een aantal zijn die denken dat de Arena eigendom van Ajax is (wat deels klopt). Ajax is huurder, maar ook aandeelhouder. Als je het negatief wilt inzien zal uiteindelijk een klein stukje winst uit onderneming (wat tevens gebruikt kon worden als dividenduitkering voor Ajax) gereserveerd worden voor deze verbouwing. Dit zal Ajax niet gaan merken omdat de NV hier gewoon een "spaarpot" voor zal hebben.

30 september 2015 om 14:57

De verhuurder betaalt dit immer.

30 september 2015 om 15:16

De gemeente voor 48 procent als grootaandeelhouder zijnde
van de Arena. Ajax zal het indirect wel weer terugbetalen met een hogere huur denk ik.

1 oktober 2015 om 13:07

@ Fijnevent

Volgens mij hebben Ajax en de Arena NV niet zo heel lang geleden het huurcontract verlengd. Het lijkt mij dat beide partijen daarbij de aankomende verbouwingen al hebben meegenomen in de onderhandelingen.

Die 50 miljoen kunnen ze beter investeren in constructieaanpassingen zodat er een beetje fatsoenlijk gras kan blijven liggen.

Gaat ie int donker dan ook afwisselend rood en wit oplichten?

30 september 2015 om 19:34

Ik denk roze

al verbouw je de arena voor 100 miljoen het is en blijft een lelijk stadion nu en verbouwd maakt niks uit

1 oktober 2015 om 13:08

@ Marcpeters

Dat is puur een kwestie van smaak, in Nederland vinden vele het een lelijk stadion puur en alleen omdat Ajax erin speelt. Wanneer je internationaal kijkt zijn de meningen over de Arena compleet het tegenover gestelde van de veelal gekleurde Nederlandse meningen.

Weet iemand of de rolstoelpllaatsen zullen worden verplaats want die zijn nu kut. En de reden dat ik nooit naar een wedstrijd ga

Mooi. is ook hard nodig en dit bevestigd alleen maar mijn gedacht dat het plannetje van Ajax echt pas over 3/5jaar word uitgewerkt.

Arena word nu verbouwd en is dan niet alleen als Stadion voor voetbal top maar vooral voor evenementen.

Ik zelf denk dat Ajax vanaf begin 2020 de Arena gaat overnemen en een meerderheid in heeft. (verhouding 60/20/20. Met misschien als tweede partij de gemeente en als derde partij private investeerders.

Dit zo inhouden meer inkomsten uit vooral evenementen maar ook wedstrijden. Als je dan ook nog eens CL speelt..helemaal top!
Ik lees hier dat sommige een stadion willen hebben van 60..70..80000man/vrouw groot. Dat is gewoon absurd. Ik kan me Juve nog herinneren...geen sfeer..geen beleving. Ze spelen nu in een super modern stadion met bijna de helft aan toeschouwers maar het zit altijd wel vol en vooral de beleving is top geworden. (naar mijn mening dan he)

anywayy ik dwaal af. Ik zie dit alleen maar positief in en ben erg benieuwd hoe de komende jaren Marc, Edwin en consorten Ajax naar een hoger platform gaan brengen.

Jezus wat zijn mensen hier slecht ingelezen. Ze lezen een artikel en roepen vervolgens lukraak maar wat. Ajax is geen eigenaar van het stadion(alleen voor een kleine 10% in de Arena Nv). Ajax zal dus niet voor de kosten opdraaien, dit gaat de NV zelf betalen.

ik vind de Arena al een lelijk object, maar wist niet dat ze het nog erger konden maken.. Een club als Ajax verdient toch een mooier stadion dan dit? als ik de verhalen van de meer hoor..

Erg benieuwd naar. Vind het er op de impressies veelbelovend uitzien. Goed voor de uitstraling van Ajax om voorop te blijven lopen met veel zaken, dus ook het stadion. Financieel ben ik wel benieuwd hoe het in mekaar zit en ook qua aantal zitplaatsen zou je zeggen dit is een mooie kans om dat te combineren. Zal de komende periode wel duidelijker worden.

En wie gaat dat betalen? Ajax zelf of de gemeente?

30 september 2015 om 15:47

Van wie is de Arena? Of Ajax een gedeelte meebetaald, geen idee maar de gemeente zal voornamelijk voor deze kosten optreden, lijkt me niet dat Ajax grof gaat investeren in iets dat niet hun eigendom is.

30 september 2015 om 15:55

Ik denk gewoon de (winstmakende) NV.
De gemeente is natuurlijk wel aandeelhouder (net als Ajax), maar niets wordt door aandeelhouders even out of pocket betaald. Ik neem aan dat dit gewoon een gereserveerd bedrag is binnen de NV die los staat van de 35% dividend die wordt uitgekeerd aan de aandeelhouders.

Mooi! Alleen jammer dat de capaciteit niet omhoog gaat, aan de andere kant, ajax hoeft weinig tot niks te investeren en krijgt er wel een stadion voor terug die meer waarde heeft. Voor sponsoren en ook voor het prijskaartje lijkt mij dit goed. Daarnaast kun je door energie te besparen ook kosten besparen (huurprijs omlaag) en is het heel goed dat ze meegaan in meer verduurzamen.

Kortom je kunt er wel wat extra geld mee verdienen. Ik hoop wel dat ze ook incalculeren dat een uitbreiding mogelijk is in de toekomst, dat daarvoor in ieder geval plannen komen. Ik denk wel dat ajax op korte termijn een stadion richting de 70.000 vol kan krijgen, zeker in de topwedstrijden.

meer supporters is niet nodig omdat het toch nooit vol zit.
op teletekst staat altijd 52000 man en dan kijk je de wedstrijd en dan zie je dat er veel mensen als stoeltje verkleed zijn

de buitenkant gaat er dan uiteindelijk oplijken..anders moeten ze de korte tribunes tot aan de doelen doortrekken en die lelijke hoeken dicht maken..dan begint het er pas op te lijken..

Misschien stoppen de zure 020 fans is met janken over de verkoop van de grond onder het philips stadion. De arena is bijna volledig met overheidsgeld betaald en zal nu niet anders zijn

1 oktober 2015 om 10:49

Maarja de Arena is dan ook niet van Ajax, Ajax huurt de Arena en betaald daar ieder jaar een flinke prijs voor itt veel clubs waarbij de gemeente de clubs helpen voor het stadion

1 oktober 2015 om 13:11

@ erwin9

De Arena deal kan je op geen enkel gebied met de grond deal van PSV vergelijken, en al helemaal niet de omstandigheden waaronder beide deals tot stand kwamen. Wat dat betreft raad ik jou echt aan om je eens in de Arena deal te verdiepen, iets wat je waarschijnlijk ook roept wanneer de "grond deal" weer eens ten sprake komt.

Ze krijgen ongetwijfeld ook wel middelen vanuit de UEFA / KNVB potje aangezien het ook om het EK gaat. Meer zitplaatsen zijn er voorlopig nog niet nodig, gezien t huidige spel.

1 oktober 2015 om 13:14

@ Johnjefferson

Het lijkt mij stug dat de Uefa hieraan mee betaald, en de Knvb zal hier ook niets aan bijdragen. De Arena NV als zelfstandig bedrijf is al jaren winstgevend en zal de verbouwing net zoals alle voorgaande aanpassingen gewoon zelf betalen.

Verbouwen of niet, er zal nooit passie inkomen

1 oktober 2015 om 13:16

@ Mrmadrid

Ach, die zogenaamde "passie" vind ik tegenwoordig wel "overrated", wanneer ik naar andere stadions kijk in Europa is het daar ook vaker een dode bedoening dan dat het er echt bruist.

Daar gaan dus al Overmars zn centen heen

30 september 2015 om 17:00

Je zet jezelf voor schud, Ajax gaat hier niks aan betalen maar kan wel meer voor een kaartje vragen en is aantrekkelijker voor sponsoren.

Zoveel investeren, maar geen extra zitplaatsen. Gemiste kans dunkt me

1 oktober 2015 om 13:18

@ Fulkano

Hoezo is dat een gemiste kans ? Er liggen nog steeds plannen om het aantal zitplaatsen uit te breiden, maar op dit moment heeft dat helemaal geen prioriteit.

Lijkt me een positieve ontwikkeling! Ik hoop echt dat alle stoeltjes nu rood-wit worden en niet weer van die gekke kleuren, ook hoop ik dat de 2 zijdes achter het doel korter op het veld komen. Er was een jaar geleden al wel spraken van dat vak 410 verhuist naar de f-Side zodat de sfeer acties beter te zien zijn en er ook een beter sfeer in zijn geheel komt in de arena.

1 oktober 2015 om 13:20

@ Ajaxfollower

Wanneer de huidige stoeltjes allemaal zijn afgeschreven zullen ze ook vervangen woorden door stoelen gekleurd in de club kleur. Alleen hoe jij erbij komt dat Vak 410 naar de F-Side zou verhuizen is mij een raadsel, aangezien de F-Side dit helemaal niet wilde. Dat was toen niets meer dan een gerucht.

Edit:

Ik last zojuist op Ajaxfanzone dat er meer details bekend zijn geworden omtrent de aanstaande verbouwing. Onderdeel hiervan is ook dat de huidige stoeltjes vervangen zullen worden door rood witte stoeltjes, de oost zijde is het eerste deel van het stadion die de nieuwe stoeltjes krijgt. Eindelijk gaat het nu dan toch echt gebeuren.

Zo. Dit is spijkers met koppen slaan. De eerste renders zien er goed uit. Ben benieuwd. Goed geregeld door Ajax. Niets betalen, maar wel profiteren van de nieuwe voorzieningen. Denk dat hiermee de aankoop van het stadion voorlopig wel van de baan is overigens.

Gudde, Gudde, Gudde jij werkt toch bij de club geen woorden maar daden. Jij werd aangesteld met 2 opdrachten financieel Feyenoord beter te later draaien maar het hoofddoel was een nieuw stadion realiseren. Echter, ben jij daar nog niet in geslaagd en mag alleen jij niet roepen geen woorden maar daden.

1 oktober 2015 om 13:29

@ raza

Ook al betreft dit geen uitbreiding van het aantal zitplaatsen; kan ik mij goed voorstellen dat jullie in Rotterdam dit tanden knarsend uit frustratie aanzien. Elke keer wanneer men in Amsterdam iets wilt verbeteren is het altijd vrij vlot allemaal geregeld, ik snap dan ook niet waarom het in Rotterdam allemaal zolang moet duren.

Net zoals de Arena en de naaste omgeving sociaal en economisch belangrijk is voor de stad Amsterdam geld het omgekeerde natuurlijk ook voor het project in Rotterdam. Je kunt zo langzamerhand toch concluderen dat de huidige leiding net zoals hun voorgangers niet capabel genoeg is dit soort projecten te realiseren. Ook voordat de huidige plannen er waren lukte het de club maar niet omdat grote industriële/zakelijke achterland te ontgonnen.

Ik had eigenlijk gehoopt dat Ajax met al dat geld de Arena zou kopen. Nou gaan ze de arena verbouwen volgens hun eigen wensen en niet die van Ajax. Met van der sar als ja knikker valt er zowieso niet te luisteren naar de wensen van de fans...

1 oktober 2015 om 10:51

Ik ken het financieel plaatje niet van de Arena, maar maakt de Arena dan zoveel winst in een jaar?
Wat zijn de voordelen voor Ajax als ze de Arena kopen?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren