Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax-aanhang woedend: 'Als fan ben je niet belangrijk meer, je bent vulling'

Laatste update:

Ajax keert een groot deel van de eigen aanhang tegen zich. De regerend landskampioen maakte onlangs bekend dat de prijzen van diverse seizoenskaarten fors zullen gaan stijgen en de supporters zijn daar woedend over. Veel seizoenskaarthouders hebben al besloten dat zij niet meer naar het stadion zullen komen, simpelweg omdat het niet meer te betalen is.

/

Het Parool laat enkele boze fans aan het woord. "Ik heb genoeg gepikt", bromt Robin Wiegmans. "Als supporter ben je niet belangrijk meer, je bent vulling. Het oude logo van Ajax is vervangen, FOX bepaalt wanneer ik naar het stadion mag. Vrijdagavond of zondagmiddag om 17.00 uur. Ik kom vanuit Zuid naar de Arena, maar de mensen uit Brabant dan? Voetbal is er alleen nog voor de commercie en de supporter moet maar betalen."

De prijsverhoging geldt (vooral) voor de vakken op de lange zijde van de Amsterdam ArenA: de fanatieke supportersgroepen F-Side en Vak410 krijgen niet met de verhoging van de prijzen te maken. Edwin van der Sar, directeur marketing, legde onlangs uit dat de prijzen voor deze vakken jarenlang te laag hebben gelegen. De fans zijn boos dat de prijs voor een seizoenskaart in een keer fors omhoog gaat, in plaats van stapsgewijs. Zeker na een teleurstellend seizoen als deze, is de teleurstelling en de frustratie groot.

"Deze verhoging is voor mij de druppel", zegt Yaron Navon dan ook. "Het voetbal is al jaren niet om aan te zien. We werden alleen kampioen omdat de anderen nog slechter waren. Ze hebben zelf een fout gemaakt en wij moeten die als trouwe supporters in één keer rechttrekken. Echte supporters zeggen nu op omdat ze het niet meer kunnen betalen en er komen klanten op onze plaatsen die alleen maar gaan zitten en klappen." Ajax staat momenteel tweede in de Eredivisie, met acht punten minder dan koploper PSV, en is al uitgeschakeld in de KNVB Beker en Europa League.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Zeer begrijpelijk natuurlijk.

2 april 2015 om 10:00

En dan ook nog hele seizoen kutvoetbal spelen...

2 april 2015 om 10:06

En honderd miljoen op de bank hebben staan en dat niet willen uitgeven.. Ik snap er geen drol meer van. Ajax is een mooie club, maar wordt zo wel iets voor de elite.

Dat een echte voetbalman als Van der Sar achter zo'n beslissing staat snap ik al helemaal niet.

2 april 2015 om 10:34

Beloning voor 4 jaar slaapverwekkend voetbal.

2 april 2015 om 10:42

misschien dat er nu wat minder "no show" is omdat je er meer voor betaald.

2 april 2015 om 11:04

Een seizoen het is al jaren niet om aan te gluren laatste echt mooie thuisseizoen was onder jol en daarvoor ook al tijden niks. Er waren een aantal uitzonderingen maar die zijn spaarzaam dus snap niet waar ze het lef vandaab halen

2 april 2015 om 12:15

4 jaar? lachwekkende onzin zeg. Laatste ander half jaar is het minder maar de eerste twee jaar dat de Boer kampioen werd speelde men prima voetbal. Toen stonden er natuurlijk ook nog betere spelers op het veld.

2 april 2015 om 17:24

toen hadden ze nog minder punten dan nu.
Alleen hadden ze het geluk dat de andere ploegen nog minder punten haalden.

Ik hoop dat al die supporters nu weg blijven zodat ze in een halfvolle arena moeten spelen.

2 april 2015 om 10:48

Gelul, dit betreft seizoenkaarthouders, ik weet niet hoevaak jij op vakantie gaat, of hoe lang, maar niemand gaat 9 a 10 maanden op vakantie naar nl. Toeristen kopen gewoon losse kaartjes.

2 april 2015 om 10:58

Maar hij heeft wel gelijk dat dit bij real, barcelona en in de bpl gebeurt

2 april 2015 om 11:00

Precies, en dat wordt nu mogelijk gemaakt in de ArenA... Nu zijn er niet veel wedstrijden met vrije verkoop omdat de seizoenskaarthouders uiteraard voorhang krijgen. Wanneer deze wegblijven zal Ajax de vrije verkoop inzetten om het stadion vol te krijgen.

2 april 2015 om 12:33

Zo een erge gelul is het ook weer niet.
De seizoenskaarthouders verkopen vaak hun kaartjes aan toeristen in die gevallen.

2 april 2015 om 12:58

Gelul!
Als er geen of minder seizoenskaarten worden verkocht door hoge prijzen, dan zullen er meer losse kaarten worden verkocht!

2 april 2015 om 17:25

als die ook zo duur zijn worden die ook niet verkocht.

2 april 2015 om 17:50

Niet mee eens. Losse kaarten worden voornamelijk verkocht aan mensen die eens een wedstrijd willen bij wonen. Omdat het dan vaak om een incidentele uitgave gaat zullen ze makkelijker wat meer uit geven.
Dan moeten losse kaartjes natuurlijk geen 500 euro gaan kosten, maar een 50 euro voor een uitje is goed te doen zullen velen denken....

2 april 2015 om 11:14

Wat bedoelen ze met Fox bepaald waarneer ik naar het stadion mag komen ?

2 april 2015 om 11:32

Dat Fox deels bepaalt wanneer een wedstrijd wordt gespeeld. Vrijdagavond, zaterdagavond of zondag tussen 12:30 en 16:45.

2 april 2015 om 11:35

Fox bepaalt het uitzendschema, dus mede ook wanneer je als club moet spelen.
Welliswaar kun je als club nog wel je voorkeur uitspreken (zo speelt PSV haar thuiswedstrijden meestal op zaterdag, en Feyenoord op zondag). Dus dit komt Fox goed uit, maar over aanvangstijdstip van de wedstrijd heb je als club sowieso niks meer te zeggen.

2 april 2015 om 11:54

Maar Fox is toch ook niet de eerste zender die het speelschema bepaald (in grote delen)..? En anders vind ik dat de wedstrijdtijden iets is waar je niet teveel over mag klagen. We willen allemaal meer geld hebben voor onze wedstrijden, maar als Fox dan bepaald of mijn club op zondag om half 2 of half 4 speelt, zijn de rapen gaar. Lekker Nederlands. :P

2 april 2015 om 15:08

Fox heeft zeker wel invloed op het speelschema. Officeel misschien niet maar in de achterkamertjes wordt er van alles geregeld

2 april 2015 om 18:10

Dus jij komt ook in de achterkamertjes?

2 april 2015 om 20:16

Nee, maar denk maar eens logisch na. Hoeveel heeft Fox betaald voor de rechten van de eredivisie, dat geld willen ze terug. Waarom denk je dat Ajax, Feyenoord en PSV zelden tot nooit tegelijk spelen? Dat zijn de drie clubs die het meest geld trekken.

Niet alleen vulling maar ook lopende geldzakken!

Een schande absoluut maar om hier nu zoveel en zovaak artikelen aan te wijden... Er is geen nieuwe informatie dus voorlopig kan het wel stil blijven over dit onderwerp lijkt me...

Hopelijk is dit een uit de hand gelopen 1 april grap, maar ben er bang voor.
Belachelijke prijs verhogingen natuurlijk... wou dat mijn baas dat bij mijn salaris ook deed

Volkomen terecht deze woede

2 april 2015 om 10:12

Zeker terecht. Hoeveel meer gaan supporters dan betalen voor een seizoenkaart? Als jij het terecht vind dan neem ik aan dat jij het antwoord ook wel wist.

2 april 2015 om 10:50

Tja, wat is terecht? De mensen die hier komen huilen zitten hoogstwaarschijnlijk niet eens in de betreffende vakken en áls ze daar wel zitten, betalen ze blijkbaar al jaren te weinig ivm andere vakken.... Hypocriet gelul dus..

2 april 2015 om 11:02

@trodat4030 Dat vraag ik mij dus af, met welke andere vakken wordt het nu vergeleken? Je kan eerste ring lange zijdes niet met elkaar vergelijken omdat de ene kant business seats heeft en luxer/betere catering en de andere kant gewoon standaard stoeltjes zijn. Dan moet je de faciliteiten ook gelijk trekken aan beide kanten.

2 april 2015 om 11:11

Ben ook wel benieuwd.
In de Kuip zijn de duurste "gewone" kaarten 563 Eur.

2 april 2015 om 11:28

Ik heb geen idee, ik weet niet van welke vakken de prijzen precies omhoog gaan, maar ik neem aan dat men niet de prijzen van een gewone stoel gaan spiegelen aan een business seat, dát zou natuurlijk nergens op slaan. Maar lang niet elke stoel op west is een buisiness seat, integendeel. Je kunt er van uit gaan dat bijv 420 wordt vergeleken met 405 en 120 met 105. Blijkbaar betaal je op west een stuk meer dan voor dezelfde plek op oost. Je moet niet denken dat 419 wordt vergeleken met 005 oid.. En de faciliteiten zijn op beide zijdes gewoon gelijk, dus dat argument is gewoon gelul. Of denk jij dat ze bij de burgerking (of whatever) op west kaviaar serveren en op oost stront?

2 april 2015 om 12:34

Ik zit zelf in 406 dus ik weet wat voor faciliteiten daar zitten. Ik ben ook wel eens op een sponsorkaart op de eerste ring daaronder gezeten (naast de business seats, normale stoel) en ook al is dit lang geleden, meen ik toch echt te herinneren dat het daar wat luxer was. Verder heb ik deze week een mailtje gehad waarin stond dat de prijs mijn kaart (gelukkig) niet omhoog gaat. En als ik dan nu verhalen lees over mensen die 500/600 euro moeten gaan betalen begin ik mij toch wel af te vragen waar die prijzen dan vandaan komen.

2 april 2015 om 13:31

Maar dan vergelijk je toch niet eerlijk? 406 moet je niet vergelijken met de 1e ring, 406 is namelijk de 2e ring (maar dat zul je zelf vast ook wel weten ). Dat de 1e ring duurder en (iets) luxer is, is toch logisch? Daarom betalen ze daar ook meer als op de 2e ring. Overigens zijn écht niet alle stoelen op de 1e ring west buisiness seats, dat weet ik zelfs nog, terwijl ik zelden in het stadion kom.

En dat jij niet meer hoeft te betalen is ook logisch, je zít al op de 'dure' zijde (west).. Jouw overbuurman op 420 (oost) betaald 50% minder als jij voor hetzelfde zicht (alleen kijkt hij van links naar rechts terwijl jij van rechts naar links kijkt). Vind jij dat eerlijk? Ik snap wel dat jij liever hebt dat jij minder gaat betalen ipv dat zij meer gaan betalen, maar dát is de keus vd club, dát trek ik niet in twijfel. Ik trek wel in twijfel dat er nu nog zoveel verschil is tussen jouw dure kaart ivm de goedkope kaart van je overbuurman. Jíj bent juist 1 van diegenen die genaaid werd de afgelopen jaren ivm je overbuurman in vak 420.. Nu trekken ze dat gelijk, iets eerlijkers dan dat bestaat er imo niet.

2 april 2015 om 15:11

Gezien ze daar regelmatig vol in de zon zitten en maar de helft zien is het misschien wel een goede compensatie . Nee ik voel mij absoluut niet genaaid als ik wat meer heb betaald dan hun, ben tevreden met mijn plaatsen en vind ze het bedrag waard.

Ik vind alleen zo'n grote verhoging extreem en kan mij absoluut vinden in de irritaties/woede van de mensen die daar zitten. Het prijsverschil tussen eerste ring en tweede ring zelfde positie is bij 120/420 270 euro verschil, dat is echt niet normaal. De prijzen van alle eerste ring vakken op west staan helaas niet op de prijslijst op de website van Ajax dus het is lastig om te vergelijken waar die prijzen vandaan komen. Dat laat toch eigenlijk al zien dat er een prijs/luxe verschil moet zijn in die vakken, anders stonden zo ook wel als optie.

2 april 2015 om 17:28

trodat: Beetje vreemd dat je ajax eerst verdedigt terwijl je in je volgende post zegt dat je niet eens weet wat de verhogingen zijn. Je praat dus gewoon onzin.

Ik hoopte er op dat van der Sar een slecht gevoel voor humor had. Dit is gewoon triest, de prijzen van seizoenskaarten lagen al niet laag maar een nieuwe verhoging slaat nergens op. De trouwe supporters moeten maar een Fox abbonementje nemen want de bobo's lappen meer geld... We worden als melkkoeien gezien die de bonussen van de bestuurders maar moeten betalen.
Ik zou liever een Duits model zien met lage kaart prijzen zodat iedereen naar het stadion kan komen.

2 april 2015 om 10:07

je zou maar supporter zijn van ajax, bah..
Slaat nergens op dit beleid! Als bestuursleden tonnen op strijken en supporters de dupe.. Ajoh, de ware aard komt weer eens naar boven, niet dan?

2 april 2015 om 14:23

Niet alleen bij Ajax hoor...

PSV gooit prijs voor seizoenkaart fors omhoog, stijging van gemiddeld 3,5 procent

EINDHOVEN - De prijs van een seizoenkaart bij PSV gaat fors omhoog. De club heeft besloten gemiddeld 3,5 procent bovenop de prijs te doen, zo meldt het Eindhovens Dagblad donderdag.

Wat dat precies inhoudt voor de fans is niet bekend. Zo geldt voor ieder vak in het Philips Stadion weer een ander tarief. Wel is helder dan een verhoging van 3,5 procent boven de huidige inflatie ligt.

De Supportersvereniging van PSV is al geïnformeerd over de prijsstijging. Als de club komend seizoen evenveel kaarten verkoopt als deze jaargang, brengt dat ongeveer 300.000 euro extra in het laatje.

2 april 2015 om 14:53

Oh nou nou, 3.5%. Idd een prijsverhoging. Scheelt het ook nog per vak.
Ongeveer 50 cent per wedstrijd extra.... Kan ik wel hebben ipv 13,- per wedstrijd meer gaan betalen!

2 april 2015 om 15:47

Dat is toch geen forse stijging? 3,5% is een stuk beter dan die belachelijke verhoging bij ons in Amsterdam

2 april 2015 om 17:29

3,5 procent is wel heel wat minder dan de belachelijke prijsverhoging bij ajax.

2 april 2015 om 10:08

Op termijn zorgt dat ook voor meer binding in de regio en datkan zorgen voor lucratieve sponsordeals. Ik had het er laatst met iemand over die op de hoogte was van de maatschappelijke doelen van Tottenham Hotspur, die club wordt echt een voorbeeld voor de buurt.

2 april 2015 om 10:18

De Engelse clubs zijn maatschappelijk ook veel meer betrokken dan de Nederlandse clubs. Maar dat is ook wat makkelijker te veroorloven met zo gigantisch veel inkomsten uit tv-gelden. Ajax is voor Nederlandse begrippen gelukkig erg betrokken met allerlei projecten.

2 april 2015 om 17:31

van andere clubs weet ik het niet maar Feyenoord is heel erg betrokken bij heel veel projecten in de stad.

2 april 2015 om 11:51

Gast had je maar een vak moeten leren. Waarom hebben bobo's minder recht op een seizoenskaart dan? En waarom heb je niet meer geld over voor onze club? We hebben jaren lang gemazzeld en nu doen we wat terug voo Ajax. Zo hoort t. Misschien is het wel goed dat bepaalde lui niet meer komen. Dubbeltje op de eerste rang en wel zeiken als ajax zimling haalt ipv pique.

2 april 2015 om 12:14

Stel je bent een vader van twee zoontjes en je hebt al jaren lang een seizoenskaart. Dit is geen goedkope grap en dan besluiten ze ook nog eens om het tarief flink omhoog te schroeven. Ga die zoontjes maar eens uitleggen waarom ze niet meer mee naar Ajax mogen maar voortaan op de tv moeten kijken. Ik denk dat er zo honderden misschien duizenden fanatieke supporters hun zoontjes zo in moeten gaan lichten.
Voetbal is er voor de trouwe supporters en die horen in het stadion te zitten. Niet toevallig de bobo's die iets meer te besteden hebben. En honderden euro's betalen voor een seizoenskaart noem ik niet bepaald voor een dubbeltje op de eerste rang.

2 april 2015 om 14:19

Die vader heeft blijkbaar jarenlang te weinig betaald. Dat wordt nu dus gelijk getrokken. Zo erg is het allemaal niet. Alleen de media weet er weer een dramatische twist aan te geven.

2 april 2015 om 14:58

Dat een familie niet naar Ajax kan gaan is ook niet het einde van de wereld. Maar moet het dan zo zijn dat de fanatiekere en trouwere supporters thuis op de bank zitten terwijl de Arena niet helemaal is gevuld? Daarnaast is het niet zo dat Ajax van die extra inkomsten volgend seizoen een topspeler ineens wel kan binnenhalen. De sfeer verdwijnt, supporters zijn teleurgesteld en Ajax heeft wellicht een miljoentje meer op de bank, de rente over het huidige kapitaal is waarschijnlijk al drie keer zoveel.

2 april 2015 om 17:32

rvandoor: Lekker makkelijk geluld als er alleen maar bobo's komen is er nog minder sfeer in de arena dan er nu al is.
Logisch dat de supporters in opstand komen.

2 april 2015 om 12:21

Ook geen fox abbo, dat zijn ook geldwolven met nul klantvriendelijkheid. Gewoon met 4 vrienden 1 abonnement nemen, dan kunnen er 3 andere via internet inloggen en gratis meekijken. Zo rol ik al een tijdje als pauper student.

Begrijp ook niet dat je na zo een drama seizoen en verschrikkelijk slecht spel je kaarten zo veel duurder gaat maken. Niet slim en niet realistisch

Het is een flinke verhoging en dan ook nog eens precies voor het gedeelte van het stadion waar de no-show van seizoenkaarthouders het hoogst is.

Misschien moeten ze iets anders proberen. Namelijk alleen de prijzen verhogen voor de seizoenkaarthouders die vaak niet op komen dagen. Dat je extra betaalt als je stoeltje vaak leef blijft.

Zodra ze eenmaal dat pak aanhebben worden het boeven. Dit had ik met die voetbalmannen niet verwacht. Vind dit echt een tegenvaller van Edwin.

hahah wel grappig dat een hoop mensen zeiden dat PSV het niet kan maken om 5% te verhogen blablabla. Nou dit van ajax is pas echt schandalig

2 april 2015 om 10:01

Ja natuurlijk is dit schandalig, net zoals een verhoging van 5% bij PSV ook behoorlijk veel is. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat ze dit er echt doorheen gaan drukken, gezien de reacties van de supporters.

2 april 2015 om 10:11

Verrassing! Zo'n bestuur geeft vrij weinig om supporters. Die zien geld en verwaarlozen het gewone volk. Waarom denk je dat er in elk stadion zo veel businessplaatsen moeten zijn? Dat levert veel meer op. Bij Feyenoord hebben we ook een aantal bestuurders die behoorlijk hun best doen om de afstand tussen het Legioen en de club te vergroten. Alleen is Feyenoord nog meer dan Ajax een levensstijl voor veel supporters. Die pikken het niet en slopen het Maasgebouw (heel erg dom natuurlijk).

Als je hier iets tegen wilt doen als Ajaxfans, moet je werkelijk gaan demonstreren etc. Anders worden ze daar echt niet wakker.

2 april 2015 om 10:13

@feye88

Het wordt allemaal toch veel meer minder ze kijken alleen maar naar het geld. Met alles zo toch.

2 april 2015 om 10:21

Helaas wel ja. Ook bij de overheid enz zie je dat alles is ingericht in Nederland om het bedrijven naar hun zin te maken. Dat gaat ten koste van de bevolking. Maar daarvoor zijn partijen als de VVD aan de macht.

Zou wel fijn zijn als bij de twee grootste en mooiste clubs (qua historie in ieder geval ) de supporter weer een dikkere vinger in de pap krijgt. Jammer dat daarvoor vaak eerst alles mis moet gaan...

2 april 2015 om 11:14

Wat dat betreft heeft Ajax slim gehandeld door niet de prijzen van de F-Side en 410 te verhogen.

Wat gaan ze eigenlijk met het nieuwe geld doen? De nieuwe Zimling halen? Of toch een Sana?

2 april 2015 om 12:56

@ feye88

Nu zal ik wellicht hier wel een hoop reacties op krijgen maar, soms hebben bestuurders het echt aan hunzelf te danken dat het fout gaat. Net zoals bij de politiek hebben ze het allemaal over "we gaan de dialoog aan", maar dat is vaak alleen voor de bühne, want ze zijn toch nooit van plan om iets te veranderen. Op die manier kunnen ze altijd de "moral high ground claimen dat ze het op een fatsoenlijke manier geprobeerd hebben om er gezamenlijk uit te komen, daar zijn mensen gevoelig voor.

Nu meer en meer duidelijk word dat zo´n beetje alles geleid word door graaiers (boeven), en bestuurders niet veranderen komt er een moment dat "het volk" het niet meer pikt. Dat hebben die bestuurders dan ook echt allemaal aan hun zelf te danken, want het strafrecht pakt corrupte bestuurders niet aan, de politiek maakt het ze ook gemakkelijker dus dit gaat een keertje fout.

3 april 2015 om 17:20

@afca_leeds

Leuk dat we het een keer met elkaar eens zijn Die geldbelustheid wordt steeds irritanter. Een club is een bedrijf zeggen ze dan. Dat gaat niet alleen om geld verdienen, maar ook om je supporters vermaken. Helaas zijn clubs vooral bezig om sponsoren te vermaken.

2 april 2015 om 10:14

f.c.kansloos,

En hoeveel procent verhoging vindt dan bij Ajax plaats?

2 april 2015 om 10:27

16 tot 48 procent.

2 april 2015 om 10:32

Je kunt per seizoenskaart ongeveer 240 eu meer gaan betalen. Weet niet precies of het overal zo is, maar er zijn plaatsen waar deze verhoging voor gelden.

2 april 2015 om 11:02

Tot €230....

2 april 2015 om 12:18

10.000 plaatsen worden duurder. De overige plaatsen blijven hetzelfde of worden goedkoper.

Echt onbegrijpelijk, Ajax staat er financieel zo goed voor, dan is er toch geen enkele noodzaak om de prijzen te verhogen?

2 april 2015 om 10:04

Je moet vermogen (lange termijn) grotendeels los zien van de begroting (korte termijn). Dat zal iedere boekhouder je meteen vertellen.

Daarnaast zal Ajax de begroting ingedeeld hebben in verschillende posten, waar ze per onderdeel van de begroting uitgaven en inkomsten tegenover elkaar zetten. Kennelijk was er op de post 'exploitatie stadion' een stimulans van de inkomsten nodig.

Raar vind ik het wel, want ik vraag me oprecht af waar de kosten in gaan zitten. Ajax betaalt niet veel geld voor de huur van het stadion en de faciliteiten zijn goed, maar niet uitzonderlijk. Kennelijk willen ze op een andere plek de kosten laag houden.

2 april 2015 om 10:33

@hoppa!
Ben het met je eens. Ik vraag me alleen af of men er rekening mee heeft gehouden dat veel kaarthouders afhaken en de inkomsten alsnog zullen dalen. Simpel gezegd 50000 x 100 is meer dan 40000 x 120.

2 april 2015 om 11:14

aan de andere kant is 50000 x 100 weer minder dan 40000 x 130

2 april 2015 om 13:03

@ Nico50

Her vervelende is dat de mensen die uit protest hun seizoenskaart opzeggen of omdat ze het gewoon echt niet meer kunnen betalen door Ajax niet gemist zullen worden. Er is een wachtlijst voor seizoenkaarten, die vrijgekomen seizoenkaarten zullen binnen no time weer verkocht zijn. Als gewone burger ben je overal niet meer dan een nummertje, the new world order, you got to love it.

2 april 2015 om 13:05

En het ergste is dat de meeste van die kaarten die nu in het bezit zijn van de gewone burger, dan naar mensen zullen gaan die hun seizoenskaart vooral als statussymbool zien. Om af en toe eens een zakenrelatie mee te nemen enzo.

Ik denk dat het gevolg gaat zijn dat de no-show onder seizoenskaarthouders nog verder omhoog zal gaan.

Ik heb veel liefde voor Ajax, en het was schitterend om de 4 titels op een rij mee te maken, maar ik ben nooit (op een paar wedstrijden na) echt onder de indruk geraakt van het spel. Het is meestal een drama. En dan nu de seizoenskaarten zoveel % verhogen slaat nergens op. De club heeft voldoende inkomsten en moet eens kijken naar een club als Bayern, die wel gewoon denken aan hun supporters. Voetbal is voor iedereen en niet alleen voor de rijken. Overmars & VD Sar zijn ex- ajacieden en verdienen op basis van hun spelers carrière alle lof maar slaan hier volledig de plank mis. Misschien toch niet onverstandig om veranderingen door te voeren in de top.. ook al loopt VD Sar nu nog maar mee..

2 april 2015 om 10:10

Overdrijven is ook een vak hoor. Dit jaar is het weliswaar erg matig qua voetbal maar de eerste jaren hebben we met een matige start gehad(spelerswisselingen en andere redenen) gewoon overheersend gevoetbald in een groot deel van de rest van het seizoen, vooral de 2e helft van het seizoen. We hebben daar een aantal jaar op rij gewoon de rest compleet van de mat gespeeld met vaak goed voetbal. Er moet nu niet ineens gedaan worden alsof we 4 jaar lang met alleen maar matig voetbal opgescheept zijn want dat is gewoon niet zo. Het negatieve slaat nu wel erg door. Ik begrijp het wel gedeeltelijk hoor. Helemaal nu het gewoon allemaal niet loopt en je krijgt dan ineens z'n rare beslissing van de top om de prijzen direct zo omhoog te gooien.
Het zou iig een slechte 1 april grap zijn geweest maar ben bang dat het werkelijk zo is. Niet te verkopen aan je supporters natuurlijk. Hopelijk bedenken ze zich en komen ze met een alternatief plan.

2 april 2015 om 10:33

Als ze zo goed hebben gespeeld, dan zullen ze de laatste jaren vast en zeker in de buurt zijn gekomen van de 100 gescoorde goals...

Dus de supporters moeten betalen voor de gemiste inkomsten van volgend jaar door het mislopen van de groepsfase CL. Heb niks met de ajaxsupporters, maar al helemaal niks met het beleid van deze club

2 april 2015 om 09:59

Welke gemiste inkomsten? CL is gewoon haalbaar via de voorronden.

2 april 2015 om 10:13

ja , jullie zouden ook weer ff dat oostblokploegje verslaan , hoe dat is afgelopen hebben we gezien . dat gewoon moet je weglaten , je kunt beter zeggen dat jullie misschien de mogelijkheid hebben , klinkt beter .

2 april 2015 om 10:25

En CL wordt ook niet begroot, dus dat we het mislopen maakt financieel niet zoveel uit.. Vitlif lult dus een hoop onzin..

2 april 2015 om 10:28

Aangezien PSV de groepsfase haalt, krijgt Ajax in ieder geval niet de volle pond, die zij andere jaren wel gehad hebben.

2 april 2015 om 10:28

Geef me een reden waarom ze de seizoenkaarten dan omhoog gooien?

2 april 2015 om 10:29

Die hebben we toch ook verslagen? Misschien ff nadenken voordat je wat zegt..

2 april 2015 om 10:33

Omdat die al jaren niet in verhouding gaan tot de prijzen van de andere sk-houders, staat gewoon in de tekst, dat kan een 8 jarige nog lezen..

2 april 2015 om 10:47

Laten we wel wezen de timing is natuurlijk niet echt goed , plus het feit dat voetbal al lang niet meer met alle respect voor jan met de pet is en daar zijn clubs als Ajax wel groot door geworden , het is echt belachelijk dat je na zo'n seizoen je prijzen durft te verhogen dan neem je volgens mij je supporters niet echt serieus maar dat deden ze toch al niet als je ziet wat er aan goede en zeer goede spelers is weggegaan en wat er voor terug is gekomen , Ajax jaagt de echte supporters weg want die kunnen het niet meer betalen maar wat er voor in de plaats komt is theater publiek en dat vind ik jammer .

2 april 2015 om 10:54

Oja? Blijkbaar betalen diezelfde supporters al jaren te weinig in vergelijking tot de andere vakken.. Maar omdat het voetbal slecht is laten we die verhoudingen nog maar ff lekker scheef? Dat slaat nergens op.

2 april 2015 om 13:08

@ diekertjedap

Het is gewoon mogelijk hoor, in 2010 wist Ajax als laatste Nederlandse club die voorrondes door te komen, daar zat toen ook een oost blok club tussen en verloren we van dat soort ploegen ook weer in de Europa League.

2 april 2015 om 13:10

@ trodat4030

Lol, tja waar horen we dat meer, oh ja zo´n beetje in de hele maatschappij wat bedrijven en de overheid betreft. Met mensen zoals jou zal er dus nooit wat in de wereld veranderen omdat je altijd de uitleg van bestuurders wel vertrouwt. Je mag wel iets kritischer zijn hoor.

2 april 2015 om 14:11

Wat valt hier kritisch aan te zijn? Blijkbaar zit er verschil in prijzen tussen vergelijkbare vakken op de lange zijdes (bijvoorbeeld 406 tov 420). Als dat verschil er niet was, had er allang iemand naar de Telegraaf of het Parool gestapt om de argumenten van Ajax te weerleggen.. Of kun jij aantonen dat er géén verschillen in prijzen zitten tussen oost en west? Als jij kunt bewijzen dat men op oost net zoveel betaald als de overbuurman op west (let wel, zelfde ring, zelfde vak, zelfde stoel), prima, dan wil ik graag mijn mening herzien, maar zolang jij stil blijft, blijf ik bij mijn mening ja.. Blijf jij maar lekker de halve wereld wantrouwen, vergeet niet om vanavond de mobiel van je vrouw te controleren, misschien gaat ze wel vreemd! Er is namelijk ooit eens eerder een vrouw op de wereld geweest die vreemd ging! Stel je voor je hebt eens vertrouwen in iemand!

2 april 2015 om 16:30

@ trodat4030

Mijn excuses mijn reactie was bedoeld voor "rvandoor", maar omdat ik eerst op "diekertjedap" reageerde lette ik niet op dat ik mijn reactie bij de verkeerde persoon plaatste. Al heb ik er op zich geen problemen mee om met jou in discussie hierover te gaan.

Nee, ik heb totaal geen vertrouwen meer in een systeem wat de laatste jaren keer op keer aantoont dat het zo verrot is als het maar zijn kan. Dat systeem word helaas ook in de voetballerij toegepast, daarom verbaas ik mij er elke keer weer over wanneer mensen zeggen of het doen voorkomen alsof (forse) prijs stijgingen volstrekt normaal zijn. Helemaal omdat prijs stijgingen al jaren gemanipuleerd worden en/of kunstmatig in stand worden gehouden. Zelfs wanneer volgens de basis regels van de economie de prijzen zouden moeten dalen is daar doorgaans weinig tot geen sprake van.

Overigens hoef jij je geen zorgen te maken dat ik mijn vriendin niet vertrouw, maar nogmaals; vertrouwen hebben in de overheid en de elite die het verrotte en corrupte systeem in stand houden heb ik niet nee. Ik weet niet hoe vaak die mensen de grote massa nog moeten voorliegen en bedriegen voordat het kwartje nu eindelijk eens valt. Het idee van "de democratie" en de "vrije marktwerking" klinkt in eerste instantie goed, maar zolang deze systemen op grote schaal gemanipuleerd en misbruikt worden heb ik daar weinig vertrouwen meer in. Als jij nog steeds elke keer hun praatjes wilt geloven dat het "vanaf nu echt anders zal gaan" moet jij dat zelf weten, maar in mijn ogen:

- Wil je de waarheid dan niet inzien.

- Vind je het prima hoe de grote massa continue bedrogen word.

- Of ben je gewoon goed gelovig dat bestuurders/het systeem ooit eens echt zullen veranderen of het systeem eerlijk zullen laten werken.

En nee, ik ben geen linkse rakker voordat ik dit verwijt weer krijg. Zo ie zo vind ik die hele links/ rechts tegenstelling (politieke kamp verdeling) al nergens op slaan. Die word in mijn ogen alleen maar in stand gehouden om de "status quo" te behouden. Ik ben gewoon een persoon die dit verrotte systeem zat is, die de leugens van de politiek, bestuurders en de elite meer dan zat is. En helemaal de mentaliteit dat burgers/consumenten/supporters niets meer zijn dan een nummertje. Die zogenaamd niet het recht hebben om ergens over te klagen omdat het er allemaal zogenaamd maar bijhoort, of in een keer in staat geacht worden de fout van een andere goed te maken.

Wanneer ik naar Ajax kijk vind ik dat zij alweer aardig wat trekjes krijgen van de bestuur cultuur waar wij juist met zijn allen vanaf wilde. Dus, dat wij als supporters niet meer behandeld wenste te worden als een stel melk koeien, ja ik ben tegen deze prijs verhoging, net zo goed als ik dat tegen de vorige ronde van algemene prijs verhogingen was. Ajax had op zijn minst dit gefaseerd in rekening kunnen brengen, zeker als we kijken naar wat wij al jaren voorgeschoteld krijgen, te meer ook omdat men zogenaamd nu pas in de gaten kreeg dat volgens het huidige verrotte systeem de verhoudingen vreemd gegroeid waren.

Gelukkig word ik niet getroffen door deze verhoging omdat ik niet in de desbetreffende vakken zit, maar ik kan wel compassie opbrengen voor mijn mede supporters die niet meer naar Ajax kunnen omdat Slop (die allang al ontslagen had moeten worden) het voor hen teveel is om dit in een keer te behappen; omdat Ajax zelf een "fuck-up" gemaakt heeft volgens een in mijn ogen verrot systeem. Dus ja, ik vind dat mensen best wel eens kritischer mogen en zelfs moeten kijken, en niet altijd alles maar van bestuurders ( in welke sector dan ook) dan ook klakkeloos moeten aannemen. Als het aan mij lag werden alle vakken in prijs verlaagt, simpel weg omdat ik de prijs/kwaliteit verhouding bij Ajax totaal niet in balans vind. Iets wat ook heel duidelijk naar voren kwam uit het onderzoek van AT5 naar aanleiding van deze verhoging.

2 april 2015 om 11:11

Het beleid is gewoon uitstekend, op een enkel dingetje na, zoals deze kosten. Maar op de lange termijn, kan Ajax gewoon hoge ogen gooien in Europa. Er komt een moment dat de andere clubs in Europa een halt word toegeroepen en dat er veel minder geld heeft te besteden. Ajax bouwt flink eigen vermogen op, wat elke club in de eredivisie eens zou moeten doen, om onze comp weer sterk te maken, niveau jaren 90. Het beleid is ook vrij simpel, een nieuw jeugdcomplex, van mij part kost die 100 miljoen. Hogere lonen aankomende jaren om talenten binnenboord te houden en misschien wel eigen baas worden in het stadion. Al zal dat na de renovatie uitbouw pas plaats vinden. Het beleid is gewoon prima en met een eigen vermogen, net zoveel als je alle clubs bij elkaar optelt denk ik.

2 april 2015 om 16:49

Ik weet onder welke tegel jij hebt gelegen maar wij gaan nooit meer aansluiting vinden bij de Europese top want zolang en dan het ik het alleen maar over de premier league die ploegen gaan straks vanaf seizoen 2016/2017 6,8 miljard tv gelden verdelen dus maak je aub niet zo belachelijk om te denken dat er ook maar 1 Nederlandse ploeg in Europa wat te zeggen krijgt .
En als jij dat beleid uitstekend vind op sommige punten is dat zo , maar sportief zeker niet want er zijn de laatste 4 jaar alleen maar goede spelers verkocht en als ik het kampioens team uit 2011 zie dan kan dit team er nog niet bij in de schaduw staan dus daar valt nog heel wat te doen voor de technische staf .
En een flink vermogen opbouwen is ook weer zo'n kreet die nergens op slaat want we zijn een voetbal club en toch geen bank en er hoort ook een beetje met de nadruk op beetje kapitaal op het veld te staan en zoals nu we worden niet eens kampioen van Nederland en jij hebt het over meedoen in Europa pff .

2 april 2015 om 17:33

Dan weet jij niet hoe Ajax in 95 de CL won. Is gewoon mogelijk en dat beleid is perfect. Serie A is ook ten onder gegaan en zo wisselt het. Let maar op, dat de eredivisie binnen enkele jaren wel weer mee gaat doen. Engeland Spanje houd een keer op. De verwachtingen zijn dat het over de top is. Nu zie je al die verhoging bij Ajax, maar in Engeland zijn ze het al jaren zat, Wat denk je dat je mag betalen voor voetbal op tv, daar worden het ook steeds minder die dat betalen. De clubs zijn nu aan het persen, maar dat is hetzelfde als met de huizen markt een keer stopt het en ik denk dat het sneller is dan menigeen hier denkt.

2 april 2015 om 18:08

Joh toen had ik al een seizoenskaart wat praat je over , de verhoudingen zijn alleen maar erger geworden dus droom lekker verder dat mag , maar zolang Ajax niet investeert in een of 2 goede geroutineerde krachten zal deze selectie nooit verder komen , en er gaat ook geinvesteert worden maar aansluiting bij de top zal nooit meer lukken helaas maar dat maakt mij niet uit als we aub maar ophouden met het spelletje tikkie terug tikkie breed en keeper staat vrij dat ben ik al tevreden hoor gewoon weer Ajax voetbal .

3 april 2015 om 12:44

Schijnbaar weet je niet dat er onderzoeken zijn? Dat er met die contracten ook gevaarlijke kanten aan zitten? Doe niet de slimbo, terwijl je geen achtergrond info hebt. Want dat domme geneuzel van iemand die het niet begrijpt.

Mja je hoort deze geluiden ook alleen omdat we niet eerste staan. Maar daarom is het ook niet slim getimed van Sar. Als hij nou eens beloofd dat de opbrengst naar een toptransfer zal gaan :P nou ja, dat is min of meer al gezegd...

2 april 2015 om 10:12

Van 500 naar 750? Dat geluid was ook gekomen als we wederom kampioen waren geworden. Mijn kaart gaat ook de deur uit. Ik ben een man van principes en hier trap ik niet in.

Het is simpel, ten tijden van de revolutie werd Bayern Munchen als voorbeeld aangedragen. Bij Bayern hebben ze echter een ander systeem. Lage prijzen voor seizoenskaarten en ik meen zelfs dat als je veelvoudig niet op komt dagen, je naar rato teruggekeert krijgt en je kaart naar een ander gaat. Door de aantrekkelijke prijzen is er namelijk een run op kaarten. Daarnaast is het compleet dat een product een prijsstijging van 16 tot 50% ondergaat. Zoiets gebeurde zelfs niet met de bezineprijzen. Ik vind het walgelijk, werkelijkwaar.

2 april 2015 om 10:46

Ik vind het wel charmant als een club tegen zo'n trend van stijgende prijzen ingaat en zijn eigen koers gaat varen. Ajax doet dat al met zijn technisch beleid. Dat vinden we wel leuk (of soms wat minder leuk), Overmars en het technisch hart zijn lekker koppig. Van VDS lijken we nog niet dezelfde creativiteit te gaan verwachten, met zijn conclusie dat de kaarten duurder moeten omdat ze eigenlijk al jaren te goedkoop waren...

Wat betaalt men nu voor deze vakken dan? En hoeveel zal dat gaan worden?

2 april 2015 om 10:10

Van 500 euro naar 750 euro.

2 april 2015 om 10:30

Dat het 500 euro was en dat was bij het veld. Zou op zich nog enigszins kunnen maar wat wij voor het oog krijgen te zien niet. En dan die 250 euro die wordt verhoogd slaat haaks.

Dat de prijzen wat omhoog gaan kan iedereen begrijpen. Maar wat ik niet snap is dat ze het niet stapsgewijs hebben gedaan, dan komt de klap niet zo hard aan voor de supporters. Zelfs de Afca Supporters Club heeft aangeraden om de prijsstijging stapsgewijs te doen. Waarom Ajax daar niet naar luistert ben ik wel benieuwd naar...

2 april 2015 om 13:18

@ Denn7nho

Hoezo kunnen of moeten mensen prijs stijgingen maar begrijpen ? Als er iets vandaag de dag iets duidelijk geworden is, is het wel dat het onderliggende systeem wat voor prijs stijgingen zorgt compleet maar dan ook compleet verrot is.

2 april 2015 om 13:55

Nouja ik heb verschillende mensen gehoord en die snappen ergens wel dat de prijzen omhoog gaan, maar het probleem voor de meesten is dat de verhoging veel te abrupt is.

2 april 2015 om 14:14

@ Denn7nho

Dat zijn wel mensen die niet zelf te maken krijgen met die prijs stijgingen, dan vind ik het altijd wel gemakkelijk om over een ander te oordelen. Of iemand nu wel of geen geld heeft, ik snap er werkelijk waar niets meer van dat er nog zoveel mensen zijn die nog vertrouwen hebben in het systeem en de daarbij behorende poppetjes.

Zo´n beetje alle prijs stijgingen in de wereld zijn gemanipuleerd en zijn dus niet tot stand gekomen door een eerlijke marktwerking. Hoe vaak moet de grote massa nog door het systeem opgelicht worden voordat men door heeft dat het allemaal niet normaal is wat er gebeurd. Het voetbal is ook hierin een goede afspiegeling van de maatschappij, waarbij je als burger/consument gewoon niets meer bent dan een nummertje/melkkoe.

Voor het geval dat iemand de opmerking maakt van "dit is links geneuzel", ik ben zowel niet links als rechts. Dat vind ik persoonlijk zo ie zo een onnozele discussie, want die twee kampen zijn alleen maar gecreëerd om de "status quo" in stand te houden.

Om wat voor prijzen gaat dit?

Hoe duur was het en hoe duur word het

2 april 2015 om 10:16

Van 500 naar 750 euro... schandalig.

2 april 2015 om 10:19

Dat is best veel

2 april 2015 om 11:31

afcarico,

Hopelijk krijg je dan elke wedstrijd een lapdance van één of andere schoonheid.

Inderdaad echt belachelijk deze prijsstijging.

Forse verhoging? Het artikel gaat over een forse verhoging, maar waarom wordt er dan niet vermeld wat nou de forse verhoging zal gaan worden? 1, 2, 3 of meer euro's, 1, 2, 3 of meer procenten? Ik weet het niet, dus dan kan ik hier wel mee gaan doen met een discussie zoals hierboven, maar waarom hier een discussie aangaan als niet eens weet waar je over praat?

2 april 2015 om 10:18

Van 500 naar 750, oftewel 50% er bovenop.

Ze hebben dit echt wel vooraf berekend, geanalyseerd en onderzocht. Het is gewoon winstmaximalisatie.

Het kan best dat er nu iets minder volk zal komen, maar toch zal de club door de verhoogde prijzen meer winst maken. Bovendien, minder publiek, is ook iets minder kosten. Maak je daar ook weer winst op.

Héél normaal, dit heeft plaats in elk bedrijf van een beetje omvang. De prijs van een product of dienst is niet gelijk aan de kosten plus een gezonde winstmarge. De prijs wordt bepaald door wat de mensen eraan willen uitgeven.

Vraag is of het voetbal - dat zoveel steun krijgt van de diverse overheden - dit wel mag doen? Ik vind van niet. Het voetbal kan dat wel niet zelf reguleren. Misschien moet de EU zich dan maar eens moeien en maximum tarieven laten bepalen voor de reguliere zitjes en staanplaatsen.

2 april 2015 om 10:12

Winst, winst en nog eens winst. Maar wie houdt de club omhoog? Volgens mij de supporters die zorgen voor het grootste gedeelte de inkomsten. Als Ajax een supportersgroepering van 10.000 mensen had. Dan had waarschijnlijk Ziggo of ABN Ambro niet Ajax gesponsord maar een andere. Voetbal is van de mens en het wordt steeds minder voor de mens. Het wordt allemaal te prijzig allemaal.

Rit naar het stadion, drankje en een hapje en je bent al gauw 20 euro kwijt.

2 april 2015 om 10:42

ahjacied,

De business klanten die lounges en boxen huren brengen in verhouding 5 tot 10 keer meer op. Ik ken de cijfers voor Ajax niet, maar van Gent wel. Daar brengen de bijna 2000 business klanten nominaal ongeveer evenveel op dan de bijna 20.000 gewone supporters.

Het is dus nog maar de vraag wie de club zit recht te houden.

Maar dat is niet zo belangrijk. Clubs, alle clubs en ook Ajax, krijgen veel van de gemeenschap. Dan mag zo'n club ook iets terug doen voor de gemeenschap en zorgen dat de gewone zitjes voor de gewone mens betaalbaar blijven.

Voetbalclubs betalen bv. geen BTW op transfers en in quasi elk land genieten ze belastingvoordelen die andere bedrijven niet krijgen. In België bv. moeten ze véél minder loonlasten betalen. Om nog maar te zwijgen over de verdoken en minder verdoken subsidies.

2 april 2015 om 11:18

wanneer heb jij voor het laatst een wedstrijd bezocht?

als je maar 20 eurie kwijt was, een hapje en drankje gehad hebt en je reis incalculeert zal dat rond 1970 zijn geweest en dan de guldens naar euros omgerekend hebben, anders is het voor dat geld niet mogelijk

of je moet een fietsreis hebben gehad hebben en als hapje een gepikte appel die aan een boom hing waar je langs fietse en je drankje moet je zelf gevulde waterflesje zijn

2 april 2015 om 12:31

@reeel

Misschien een seizoenskaart? Oh ja.

2 april 2015 om 15:08

20,- euro voor het hapje ,rit naar stadion ene het drankje maar dan vergeet U nog de nwe seizoenskaart, gemiddeld zal deze 750,- kosten gedeeld door 18 wedstrijden( waarvan er 16 niet om aantezien zijn) is 41,50. Met die 20 euro zit je toch op z'n goede 60 Euro waarvan je er 16 keer je groen en geel zit te ergeren.

2 april 2015 om 10:18

"bovendien, minder publiek, is ook iets minder kosten. Maak je daar ook weer winst op."

Welke kostenpost zie jij dalen dan, als er minder publiek komt?

2 april 2015 om 10:26

Badhabbit,

Diverse. Bv. veiligheid en bewaking, schoonmaken achteraf, andere personeelskosten - bv. het kan nu met een kassajuf minder.

2 april 2015 om 10:32

@iedereen

Jij gaat blijkbaar niet naar het stadion. En je komt al helemaal niet bij Ajax. Daar waar het voetbal niet is om aan te zien maar de prijzen wel worden verhoogd.

2 april 2015 om 10:39

Veiligheid wordt opgelegd door de regering, je moet je dus ergens aan houden. Dit wordt niet berekend aan de hand van hoeveel mensen er actueel in het stadion zitten, dus die vlieger gaat niet op.
Als je een echte ajacied bent zou je eigenlijk je seizoenskaart op moeten zeggen en solidair met elkaar zijn en op die manier afdwingen dat dit niet door gaat. Ze hebben jaren lang winst gemaakt en alle centjes op de bank gezet en vervolgens willen ze nog meer winst. Na meerdere jaren zulk slecht voetbal zou de club geld moeten terug geven aan de supporters die er nog wel waren, ze jagen nu echt de supporters het stadion uit. Vervolgens worden de sfeer vakken niet aangepakt, waardoor je ook nog een vergroting van de kloof tussen harde kern en supporters krijgt,

2 april 2015 om 10:43

Bender

Ook Ajax werkt met stewards en private bewakingsmensen.

Als er minder volk komt, dan heb je minder van dat soort personeel nodig.

2 april 2015 om 10:45

ahjacied,

Ik zit wellicht meer in een stadion dan jij. Neen, niet bij Ajax.

Of de kwaliteit van het voetbal hoog of laag is, dat is niet zo relevant.

Als Ajax straks mooi voetbal brengt, dan zijn de dure kaartjes plots niet betaalbaarder.

2 april 2015 om 15:13

"diverse. Bv. veiligheid en bewaking, schoonmaken achteraf, andere personeelskosten - bv. het kan nu met een kassajuf minder. "

Maar je hebt dan ook minder inkomsten (kaart verkoop, drank, eten, enz), dus dat streept zichzelf tegen elkaar weg lijkt me? En een kassa juf minder, dan zou het stadion zowat leeg moeten zijn (ietwat overdreven).

2 april 2015 om 17:50

Badhabbit,

Niet noodzakelijk eh. Hangt er vanaf hoeveel er wegvallen.

Geloof me, zoiets berekenen ze op voorhand wel.

Voetbal is niet meer voor de normale hardwerkende voetbalsupporter. De commercie (het grote geld) bepaalt alles tegenwoordig. Kijk naar Chelsea, daar zijn kaarten zo schandalig duur dat echte Chelsea aanhangers die de clubliederen nog kennen weg blijven en het zo stil is in het stadion. Wil Ajax hier ook naar toe?

2 april 2015 om 11:09

De prijsstijging gaat om de vakken bij de middenlijn 1e ring, ik zit tweede ring middenlijn en tot dit jaar was er maar 15 euro verschil tussen de prijzen per jaar! Ze hebben jaren lang te weinig betaald, dit is wel heel slecht gecommuniceerd van Ajax en out of the blue maar wel terrecht voor de verhoudingen in de arena tov andere fans. Er is bovendien ook nog een wachtlijst van 8 jaar voor die vakken waardoor Ajax dit foutje gewoon makkelijk zo kan corrigeren.

2 april 2015 om 11:29

Het gaat om zo'n 10.000 plaatsen in de duurdere klasse aan de lange zijden in het midden waar inderdaad jaren verhoudingsgewijs minder betaald is ten opzichte van de andere plaatsen in de arena.
Daar zitten over het algemeen al de meer vermogende supporters, denk ik.

De minder vermogende voetbalsupporter zit op de goedkopere plekken achter het doel en in de hoeken, die prijzen worden niet in die mate aangepast.

Qua goedkoopste plaats zit Ajax t.o.v. andere Eredivisieclubs op de vijfde plaats, achter respectivelijk Twente, AZ, PSV en Feyenoord.

Qua duurste plek staat Ajax tweede achter PSV en deze plaatsen komen nu ongeveer op hetzelfde niveau te zitten als bij Psv.

Ik vind wel, dat Ajax te plotseling komt met deze prijsverhoging voor die seizoenskaarthouders, die ineens zo'n flinke verhoging moeten ophoesten.

Stapsgewijs de aanpassing naar meer realistische prijzen voor de plekken met het beste zicht, was wat 'socialer' geweest.

En helemaal zonde omdat de gemiddelde seizoenkaarthouder maar 11 keer per jaar gaat, dan wordt het wel heel duur.

100 Miljoen op de bank.
De fans veel beloven en dan notting ,zero ,niks geven.
Ja , het doet de zotten in vrede leven.

Schandalig om de supporters extra te laten betalen als je zoveel geld op de bank hebt staan.
Wat gaan ze überhaupt doen met al die centen?

2 april 2015 om 10:42

Niks.

2 april 2015 om 10:42

Je kunt het ook omdraaien, schandalig dat diezelfde mensen die nu zo 'zielig' zijn, jarenlang te weinig hebben betaald in vergelijking met andere vakken..

2 april 2015 om 11:05

Een seizoenskaart achter het doel op de eerste ring in bijv. vak 112 is €247,- en vak 121 bij de middenlijn gaat nu naar €750,-. Dat kan toch nooit een juist verhouding zijn. Een vak op dezelfde ring is 3x zo duur? Hoe dan? Hebben ze daar leren stoeltjes en gouden wc-brillen ofzo?

2 april 2015 om 11:12

Misschien moet je even jezelf verdiepen in de materie. Het betreft een vergelijking tussen de lange zijdes, dus waar men in 121 500 betaald, betaald men in 105 (recht tegenover 121) 750. Díe verhouding ligt scheef en is waar Ajax het over heeft, niet het verschil tussen 121 en 112..

2 april 2015 om 11:39

Precies Trodat, dat dacht ik ook al. De 10.000 seizoenkaarthouders hebben jarenlang voor een relatief te laag bedrag op de eerste rang gezeten.

Is het nu zo, als ik je goed begrijp, dat er aan de ene lange zijde (105) altijd meer voor het zelfde zicht is betaald, als aan de andere lange zijde (121)?

Als seizoenskaarthouder op Noord achter het doel, heb ik ook eigenlijk relatief gezien t.o.v. die 10.000 in verhouding jaren teveel betaald voor mijn kaartje.
In dat licht bezien is de verhoging meer dan terecht.

3 april 2015 om 18:30

Maar komen er op oost nu ook leren stoeltjes en die catering en alle andere luxe die je op de eretribune wel hebt?

2 april 2015 om 10:44

Zimling huren :'

2 april 2015 om 11:08

De supporter is melkkoe van de club. Een Fox-abonnement is dan stukken goedkoper en je hoeft niet de deur uit. Erg jammer dat dit z'n doorgang vind. En ja, wat wordt er gedaan met de centen? Marc Over[netto]mars gaat alles heel zorgvuldig tellen en oppotten.

2 april 2015 om 11:15

Jeugdcomplex bouwen, stadion uitbreiden (heeft ajax trouwens ook al gedaan) en een buffertje houden. Ajax krijgt alleen al aan rente structureel ongeveer 1,5 miljoen per jaar op dit moment met lage rentestanden, dat kun je dus mooi bijschrijven op je jaarlijkse begroting.

Denk dat het vermogen ons heeft geholpen met het vinden van een sponsor zoals de ABN Amro bank, elke bank zou graag gekoppeld aan Ajax willen zijn met zo'n buffer.

Ajax heeft de supporter al jarenlang gespaard in prijsverhogingen en ze maken nu slechts 20 % duurder, wat vooral toch al dure plekken zijn. De prijzen zijn relatief laag dus het kan prima en is goed voor ons operationele resultaat.

Is dat ooit anders geweest dan??

Die overmars en die van der sar helpen die club naar de verdoemenis. Men word ook buiten nederland minder serieus genomen. Kijk bv naar een raiola die gaat respectloos om met hun allemaal en waarom??? Het zijn lulletjes die een baan in hun schoot geworpen hebben gekregen. De voetbalwereld is een gemene vuile achterbakse harde wereld en daar hebben deze ideale schoonzonen totaal geen idee van. Kijk maar naar die koppen van ze dan begrijp je dat mensen als raiola geen respect tonen en hebben voor ze. Met een stel ja knikkers kom je er niet deze tijd vind je het raar dat er alleen maar van die brave deentjes naar ajax komen. Geef mij maar een club als atletico madrid die voorzitter die trainer sommige spelers allemaal van die ongure koppen mannen kerels klootzakken. Als er bij ajax een illegaal makelaartje komt aanzetten met een afrikaantje of zuid amerikaan word hij door die brave koppen van ajax weggestuurd. Daarom zal die club niet meer verder komen zolang kereltjes als overmars jonk en van der sar daar de dienst uit maken.

2 april 2015 om 11:07

Juist niet! De club staat er beter voor dan ooit! Ze hebben de club mede gered en hebben de levensader (de jeugdopleiding) weer leidend gemaakt. Er zijn veel extra sponsorinkomsten (verantwoordelijkheid van der Sar) en in een moeilijkere economische tijd heeft hij gezorgd voor een half miljoen meer ten opzichte van Aegon met het behoud als partnersponsor. Ook Huawei, Cst, Sengled zijn erbij gekomen.

We zijn niet meer afhankelijk van transfers en CL, spelers hebben lange contracten, eindelijk is er continuiteit in het technische beleid (lange termijn werken).

Raiola kan nu met gelijke wapens bestreden worden, we hebben voldoende geld en kunnen bv. ipv Kishna te verkopen hem prima een jaartje laten banken in Jong Ajax. Brave koppen, ze hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid. En ik wil niet veel zeggen maar Meleg, Muric, Cerny zijn gewoon allemaal naar Ajax gekomen.

Jij gaat maar lekker naar Atletico kijken, ik sta volledig achter het beleid en dit bestuur!

Wat een gelul in de ruimte. Andere plekken worden weer goedkoper. Sommigen kunnen ook blij zijn dat ze zolang cheap hebben kunnen blijven zitten.
Typisch staaltje 'de tegenpartij, voor jouw en voor mij'. Eeuwige omhooggevallen gelul van de 'simpele supporter die het al zo zwaar heeft'. Heb er geen goed woord voor over. Als je het te duur vind ga je niet. Maar niet gaan lopen jammeren over je eigen keuze.

2 april 2015 om 10:53

Theoretisch, ja.

Maar dan mogen clubs vanaf nu ook alle extra voordelen die ze van de overheid (en dus van de belastingbetaler) krijgt, ook op hun buik schrijven.

Graag dus BTW op transfers, gedaan met subsidies, de kosten voor ordehandhaving reken we vanaf nu door aan de clubs, belastingvoordelen uniek aan het voetbal stoppen we, ...

Voor wat, hoort wat.

Voor een categorie van mensen is er op een bepaald moment geen keuze meer. Als het te duur is, dan is het te duur. Of moeten ze maar water met brood eten zodat ze naar Ajax kunnen gaan?

2 april 2015 om 14:49

Ordehandhaving vind ik nog iets anders. Subsidies of reddingsplannen van gemeentes ben ik inderdaad zwaar op tegen.

Dat laatste, is hun eigen keuze. Daar heb ik geen mening over.

2 april 2015 om 17:54

Afcfokke,

Moeten we dan richting Engeland gaan, waar mensen leningen afsluiten om een jaarkaart te kunnen kopen?

Voetbal is een sociaal gebeuren, laten we het sociaal houden. Er is niemand die zegt dat Ajax, of een andere club, gratis of goedkoop zijn kaarten moet verkopen, maar doorwoekeren kan niet. Dit omdat ze enorm afhankelijk zijn van de belastingbetalers.

Als dat laatste niet het geval was, dan mochten ze doen wat ze wilden. Ach nu ook natuurlijk, maar qua ethiek vind ik en veel andere mensen het maar niks.

Helaas stijgen alle prijzen, ook bij het voetbal.

2 april 2015 om 11:00

Bij Gent zijn de goedkoopste kaartjes op 15 jaar tijd verdubbelt in prijs.

Ik denk niet dat de mensen vandaag dubbel zoveel verdienen als toen.

Dat ze de prijzen indexeren, dat vind ik normaal. Maar dan doe je dat gewoon elk jaar.

Ben wel benieuwd hoe ze de waarde van een voetbalkaartje berekenen. Volgens vd Sar hebben ze daar jarenlang te goedkoop gezeten.

Gaat dat dan naar gewonnen bekers, of status?
Het is eredivisievoetbal geen Bpl. 750 euro vind ik eigelijk belachelijk veel. Zeker voor Ajax, waar je nauwelijks spannende thuiswedstrijden ziet, omdat de thuisclub 90% van de wedstrijden beter is.

2 april 2015 om 11:07

Mancunian1992,

Daar zijn allerlei methodes voor. Experimenteren met prijzen in een vleugel, tot het gewoon enquêteren. Je kan het zelfs wiskundig berekenen. Google maar eens op prijselasticiteit of start met wiki:

nl.wikipedia.org/wiki/
Prijselasticiteit

En dan zijn er nog de ervaringen bij andere clubs in binnen- en buitenland.

Ze hebben eerder jaren te weinig betaald als ik het zo lees.
Ben het er wel mee eens dat het gefaseerd had moeten gebeuren.

Afgelopen weekend druppelde via de media het bericht binnen dat ‘ajax de seizoenkaarten fors zou verhogen ‘. Daarnaast dat de vakken van de ‘F-Side ‘en ‘410 ‘dit niet zou betreffen. Op basis van dit bericht werden er vervolgens allerlei suggestieve berichten in de wereld geholpen. De Afca Supportersclub wil bij deze de berichtgeving nuanceren.

De Afca Supportersclub heeft met Ajax de prijzen van de seizoenkaarten voor het seizoen 2015-2016 besproken. Voor 80% van het stadion blijven de prijzen gelijk. Inderdaad, waaronder op ‘zuid 1’ en ‘zuid 2’. Voor ongeveer 20% geldt een verhoging, voor enkele vakken een forse verhoging.

De verhogingen die worden ingevoerd is conform al langer bestaand beleid. Want vakken die ‘spiegelvakken’ van elkaar zijn, moeten in principe qua prijsniveau hetzelfde zijn. Om het simpel uit te leggen, vakken en zitplaatsen tegenover elkaar in het stadion zijn qua prijshoogte gelijk. Niets nieuws dus. Voor een aantal vakken en plaatsen wordt dit nu recht getrokken.

De Afca Supportersclub heeft geadviseerd dit gefaseerd te doen. Evenals de SVA overigens. Hier is echter niet voor gekozen. Wij hebben Ajax dan ook geadviseerd in gesprek te gaan met eventueel gedupeerden op deze vakken.

Wij zijn blij met het feit dat Ajax voor het overgrote deel van de seizoenkaarthouders de prijzen niet verhoogt, terwijl dit bij bijna alle andere clubs wel gebeurt. Wel betreuren we het dat Ajax niet in het advies mee is gegaan om gefaseerd de prijsverhogingen voor de overige seizoenkaarthouders in te voeren.

Tot slot. Wat ons betreft is de berichtgeving die naar buiten kwam dit weekend in met name de Telegraaf onzorgvuldig, moedwillig onrust stokend, niet compleet en dus een vorm van riooljournalistiek. Maar dat zijn we zo langzamerhand wel gewend.

Bestuur Afca Supportersclub

2 april 2015 om 11:05

Kijk, daar zitten nog mensen die nadenken! 20% van het stadion werd blijkbaar voorgetrokken door te weinig hoeven te betalen en ook nog eens in de vakken waar de opkomst van sk-houders procentueel het laagst is.. Nu worden die oneerlijkheden rechtgezet en iedereen staat met de hakken in het zand.. Typisch..

"ik heb genoeg gepikt", bromt Robin Wiegmans. "als supporter ben je niet belangrijk meer, je bent vulling. Het oude logo van Ajax is vervangen, FOX bepaalt wanneer ik naar het stadion mag. Vrijdagavond of zondagmiddag om 17.00 uur. Ik kom vanuit Zuid naar de Arena, maar de mensen uit Brabant dan? Voetbal is er alleen nog voor de commercie en de supporter moet maar betalen."

Die Robin slaat de spijker op zijn kop. Die speeltijden zijn vaak belachelijk. Nu kom ik wekelijks bij Groningen en die hebben als voorkeurstijd zondagmiddag 14.30 uur. Voor onze club lukt dat vaak wel, maar de traditionele top 3 mag eigenlijk nooit gelijktijdig spelen. Dit betekent dat er maar 1 van die 3 op zondag middag mag spelen, en de andere moet naar naar 12.30u of 16.30u of zelfs naar de vrijdag of zaterdagavond.

Een paar jaar geleden werd er nog 1 wedstrijd op de vrijdag gespeeld, 1 op de zaterdag en 7 op de zondag om half 3. Dat was voor mijn gevoel veel leuker en ging je na een avondwedstrijd ook eens een keer de stad in daarna ofzo. Nu spelen we zo vaak op de zaterdag en moest ik vaak een wedstrijd overslaan vanwege mijn bijbaan naast een drukke studie. Zaterdag was mijn enige dag in de week dat ik een volle dag kan werken en dan ga je niet vrij vragen. Inmiddels woon ik dan wel in de stad en hoef ik geen wedstrijden meer te missen. Ook zijn de avond wedstrijden altijd wel gezellig, maar als ik zie hoe vaak Ajax naar de half 1 op zondag wordt geschoven is gewoon kut. Mag je 48% extra betalen en je krijgt er alleen maar regels voor terug. Buiten het feit dat het voor mij als student al niet eens betaalbaar zou zijn.

Dikke gaap! niet janken mensen, dit is marktwerking! We vinden het met zijn allen normaal dat we 250k per week salaris betalen aan een speler, nou dan moet je nu ook niet zeuren.
Is gewoon vraag en aanbod. Als Ajax nu ineens maar de helft van de seizoenskaarten zou verkopen hebben ze ongelijk, maar Ajax verkoopt straks gewoon weer alle seizoenskaarten.

Kaartjes zijn niet zo duur bij Ajax. Als we een stap willen maken op sportief gebied dan moeten we meer inkomsten uit recettes genereren, terecht dat ze vooral de lange zijden dan wat duurder maken, daar zitten over het algemeen de mensen die dat kunnen betalen.

Ik heb er geen probleem mee, ik koop meestal 1 tot 4 kaartjes per seizoen. De laatste jaren was er toch al weinig prijsstijging. Daarnaast zou je de tweede hands kaartjes markt een stuk aantrekkelijker moeten maken om het stadion beter bezet te krijgen.

2 april 2015 om 11:17

afcanats,

Niet zo duur?

Goedkoopste jaarkaarten

Volwassenen: 222,5 euro
Onder de 14: 144 euro

Duurste jaarkaarten

Volwassenen: 750 euro
Onder de 14: 195,25 euro

Bij Gent betaal je dan toch een stuk minder:

Goedkoopste jaarkaarten

Volwassenen: 95 euro
Onder de 16: 20 euro

Duurste jaarkaarten

Volwassenen: 175 euro
Onder de 16: 55 euro

Dan kan je wel stellen dat Ajax een grotere club is, maar Ajax heeft een groter stadion, terwijl het comfort bij Gent een stuk hoger is.

Dat ze dan alsnog een beetje duurder zijn tant pis, maar de verhoudingen lijken me hier toch wel zoek.

Men weet gewoon bij Ajax dat de gemiddelde gek die bedragen wil betalen en dus rekenen ze het keihard door.

2 april 2015 om 11:27

Hoezo ik het comfort hoger hoger bij Gent ?

2 april 2015 om 11:28

@iedereen komt

Juist.. Gent... Ik vind 222,5 extreem weinig voor 17 thuiswedstrijden met vaak nog flinke korting op europese duels. In vergelijking met engeland zijn het spot prijzen.

En de duurste kaarten, dan zit je of naast frank de boer en de selectie of in een super luxe kamer met een bediende, bitterballen en een eigen tap. Met een beetje geluk krijg je meet en greet met of een oud ajacied of een selectiespeler. Biedt Gent die faciliteit ook?

Als een topclub wilt zijn en niet op het niveau Gent rond wil dwarrelen dan mogen supporters wat meer betalen. Aangezien de aanwas ook een stuk groter is ook nog een stukje marktwerking.

2 april 2015 om 11:35

sloep01,

Ja, is zo. Leer er mee leven. Dat heb je nu eenmaal met fonkelnieuwe stadions.

Komt dan nog eens bij dat ze bij Gent hoog hebben ingezet op comfort en afwerking. Er zijn grotere stadions in Europa, er zijn er ook mooiere. Maar qua comfort voor de gewone supporter staan ze gewoon in de top.

Hebben vorig jaar trouwens diverse internationale prijzen gekregen voor interieur en exterieur.

2 april 2015 om 11:37

afcanats,

Ajax heeft ook een groter stadion dan Gent. Daar alleen al kan een verschil gemaakt worden.

Gent is een subtopper, die kan en wil doorgroeien tot een topper in België.

Dat Ajax alsnog iets meer vraagt, da's normaal, maar 2 tot 4 keer meer? Niet overdrijven eh.

Ik denk dat Gent trouwens idd. iets meer kan bieden dan een bitterbal. Zij hebben een restaurant aan boord met een Michelinster.

2 april 2015 om 11:53

Ik laat mij graag een keer uitnodigen hoor .

2 april 2015 om 11:59

sloep01,

Zal dan voor volgend seizoen zijn. De play-off start nu en ik dacht dat alles uitverkocht was.

Hier kan je wat oudere foto's begluren:

ourfuturestartshere.be

2 april 2015 om 12:02

@iedereen komt

Juist, dus logisch dat er een prijsverschil is. Ajax speelt al in de top, als Gent daar komt dan gaan de prijzen ook stijgen.

Ohja, belgie heeft trouwens 16 clubs en twee thuiswedstrijden minder. Heb je dat ook meegenomen? Ik vind het niet overdreven sterker nog ik vind het nog steeds goedkoop.

Het gaat om het idee dat er eten geserveerd wordt, niet om de kwaliteit.

2 april 2015 om 12:02

@iedereen komt

Juist, dus logisch dat er een prijsverschil is. Ajax speelt al in de top, als Gent daar komt dan gaan de prijzen ook stijgen.

Ohja, belgie heeft trouwens 16 clubs en twee thuiswedstrijden minder. Heb je dat ook meegenomen? Ik vind het niet overdreven sterker nog ik vind het nog steeds goedkoop.

Het gaat om het idee dat er eten geserveerd wordt, niet om de kwaliteit.

2 april 2015 om 12:24

afcanats,

Natuurlijk vind ik het logisch dat er een verschil is tussen prijzen van de subtop en top. Op Anderlecht is het bv. ook duurder dan bij ons.

In België hebben ze geen 2 thuiswedstrijden minder, maar net 3 meer. Komt door de play-off. Voor de clubs die play-off 1 (de eerste 6 van de reguliere competitie) halen is het dan quasi overal altijd uitverkocht.

2 april 2015 om 11:17

Kaartjes zijn niet zo duur ? nou ik betaal voor de tweede ring gewoon 485 euro per jaar en dat vind jij niet duur nou het zal wel ik ben geen armoedzaaier maar ik vind dit toch aardig betaald hoor , en daarbij kom ik uit Maarssen dus ik reis er ook nog voor , en extra inkomsten moeten juist niet komen uit recettes want dan jaag je de echte supporters weg , grote sponsoren binnen halen en geen Ziggo die veel minder betaal dan dat Aegon deed en dan het verschil verhalen door de prijzen te verhogen dan ben niet goed bezig in mijn ogen ,

2 april 2015 om 11:29

@sloep01

Jij slaat de plank helemaal mis, de gecombineerde sponsordeal van Ziggo voor Jong Ajax en Ajax 1 en ABN Amro voor de jeugd heeft 0,5 miljoen meer opgeleverd dan de Aegon deal in een moeilijke economische tijd. Dat was echt een klasse deal.

En 485 € is veel geld maar niet teveel, € 28,50 per wedstrijd, ik heb wel eens meer betaald hoor. Een gemiddeld avondje uit kost je meer. Vaak krijg je dan nog kortingen op EU duels. Als ik weer een full time baan hebt zou ik het zonder moeite betalen, nee mij jaag je niet weg voor dergelijke spotprijzen.

2 april 2015 om 11:42

Dat jij vanuit Maarssen reist is 100 je eigen verkiezing, daar hoeft de club toch geen rekening mee te houden? Dat is echt een kulargument.

Overigens betaald Ziggo idd minder dan Aegon, maar Aegon prijkte ook op de shirts vd jeugd en amateurs. Daar prijkt nu ABN op het shirt en samen betalen Ziggo en ABN meer dan Aegon deed én is Aegon in een financieel veel betere tijd vastgelegd dan Zigo en Abn, dus die nieuwe deal is juist erg gunstig.. Je vergelijking is dus gewoon scheef..

2 april 2015 om 11:51

Dat maakt mij ook niet uit die afstand dat doe ik al ruim 25 jaar maar je moet niet zeggen dat een seizoenskaart goedkoop is want dat is gewoon niet zo , en wat mij echt tegen de borst stuit is dat je na zo'n bagger seizoen de prijzen durft te verhogen dat kun je eigenlijk niet maken .

2 april 2015 om 11:57

@sloep01

Iedereen heeft een andere interpretatie van goedkoop. Je vergelijkt de waarde in geld altijd met de waarde die je er in bv. vertier en plezier voor terug krijgt.

Ik, ga met het huidige spel wat iets minder is, ga met plezier naar een wedstrijd van Ajax toe en het is mij die 20-30 euro dubbel en dwars waard. Ik vind het zelfs een goedkope manier van vertier. En ik kom zelfs uit de regio Achterhoek (150 km van het stadion).

Jij interpreteert het blijkbaar anders. Daarnaast vind ik dat supporter te snel klagen, is een NL iets. Het zit even tegen, maar ik geniet nog steeds en heb vertrouwen in een opstijgende lijn en in het beleid.

2 april 2015 om 12:01

Nee? En je kunt het wel maken dat men op west 50 meer betaald voor dezelfde stoel als op oost? Dus letterlijk stoel 1 op rij 1 in vak 405 betaal je (bijv) 750,- en voor stoel 1 op rij 1 in vak 420 500,-? Alleen maar omdat het voetbal minder is mogen ze dat niet gelijktrekken? Terwijl voetbal is op 420 net zo slecht als op 405.. Dáár gaat het om! Jij leest alleen maar 'meer betalen' en je begint te stijgeren, terwijl je niet eens verder leest wat er daadwerkelijk bedoelt wordt..

Overigens durf ik te wedden dat jij niet eens in een vak zit waar je met hogere prijzen te maken krijgt, dus ik snap je ophef niet zo.. En zit je daar wel? Dan moet je blij zijn dat je al jaren minder betaald dan je overbuurman. Dan zou je overbuurman kwaad moeten zijn dat jij al jaren minder hoeft te betalen.

Edit: ik ben geen goede graadmeter, ik heb (helaas) een bijstanduitkering, ik kan geen enkel kaartje betalen. Ik moet zelfs schipperen om een passe-partout te kopen voor de futurecup dit weekend.

2 april 2015 om 12:13

Volgens mij heb jij paranormale gaven want ik zit toevallig in vak 405 naast de pers tribune alleen iets alleen niet op rij 1 ik wist trouwens niet dat die zoveel duurder waren dan mijn plek als dat echt zo is vind ik dat wel een groot verschil .

100 miljoen in de plus staan en waardeloos voetbal spelen en dit flikken, schandalig.

2 april 2015 om 11:10

Ten eerste dit bericht wordt zwaar overtrokken, 80 % blijft gelijk qua prijs. De duurdere plekken worden nog duurder en dat zijn vaak de mensen die dat prima kunnen betalen.

Daarnaast 100 miljoen in de plus is door transfers en CL, niet door een goed operationeel resultaat. Dat ziet er steeds beter uit maar zonder CL en transfers draait Ajax ongeveer quite, zo ruim hebben we het financieel niet. Goed beleid om te streven operationeel geen verlies te draaien zonder CL en transfers.

2 april 2015 om 11:19

Kan jij in die mensen hun knip kijken ? om maar even te beweren dat ze het makkelijk kunnen betalen daar kun jij niet over oordelen lijkt mij .

2 april 2015 om 11:32

Nee maar dat is wel mijn inschatting. En anders kun je voor een goedkopere stoel gaan, die niet op de lange zijde zit. Die zijn zeker nu een stuk goedkoper.

Als de prijzen goedkoper worden of gelijk blijven hoor je mensen zoals jouw niet. Maar als het duurder wordt... Als we ooit nog wat van de glans van Ajax terug willen zien moeten gewoon simpelweg wat meer betalen, kaartjes zijn in mijn ogen goedkoop.

En trouwens ik ben een student en kan nu even geen kaartje kopen, doe ik niet moeilijk over, maar als ik straks een baan heb, geen moeite en ruime keus qua prijsrange.

2 april 2015 om 11:45

Ik zal je even uit de droom helpen mijn kaart wordt niet duurder en ik kan wel het dubbele betalen als ik dat wil maar ik vind de kaarten te duur voor de mensen die het minder hebben , en dat zijn meestal de Echte supporters moeten we naar een model zoals in Londen waar de kaarten echt niet te betalen zijn en dat daar alleen maar theater publiek zit met een godsvermogen en de echte supporters waar clubs groot door zijn geworden thuis moeten blijven om deze redenen, voetbal is in mijn ogen een volkssport en daar horen alle mensen naar toe te kunnen tegen redelijke prijzen.

2 april 2015 om 11:52

@sloep01

Dan is er toch ook weinig te klagen? Jouw prijs blijft gelijk! Mensen die het minder hebben kunnen naar een goedkopere plaats, die ook niet in prijs stijgt, de laagste ligt rond de 222,50 voor een seizoenskaart. Dus wat is je punt nu naar aanleiding van deze 'verhoging'?

De mensen met minder inkomen hoeven niet meer te betalen, tenzij ze op een hele dure plek zitten, maar misschien is dan verstandig een goedkopere te kiezen. Zicht is over het algemeen prima, ook op de tweede ring.

Nogmaals ik vind 20-30 euro per wedstrijd meer dan redelijk. Dus dat kan. Of vind je dit teveel?

2 april 2015 om 13:27

@ sloep01

Ik snap eigenlijk niet waarom je nog met hem in discussie gaat, hij praat altijd alles krom wat recht is wanneer het Ajax betreft. Verder vind hij het dan vaak ook nodig om andere mensen te schofferen wanneer ze er anders over denken.

2 april 2015 om 11:19

Zoveelste voorbeeld dat NL vooral goed zijn in zeuren. Wel verwachten ze goede prestaties van hun club, maar betalen, ho maar. Voor een dubbeltje op de eerste rang zitten heet dat, in dit geval letterlijk. 80 % van het stadion wordt uitgesloten van prijsverhogingen, dus ook buiten de sfeervakken, dure plekken worden flink duurder. Prima! De kans dat ajax beter gaat presteren gaat omhoog.

Mensen die daar zitten kunnen dat ook prima veroorloven, ajax spaart hun supporters de laatste jaren al flink door soms de prijzen zelfs te verlagen (europese duels bijvoorbeeld).

Terecht deze woede

De hardwerkende mens wil ook eens tegen een vaste prijs iets leuks doen.met een seizoenskaart heb je lang plezier. indien het betaalbaar blijft.
En dat bij de fanatieke vakken niks veranderd is helemaal schandalig.
En geld dat je verdient met de verkoop van seizoens of losse kaarten gaat ook minder worden.

2 april 2015 om 11:38

Wat is betaalbaar? Ik vind 20-30 euro voor een kaartje een prima prijs! Voor mij zelfs een leuk en goedkoopavondje uit. In 80 van de gevallen veranderd er niets, alleen op de toch al dure plekken.

Ik denk dat die mensen het gewoon betalen of kiezen voor een goedkopere plaats. En dat ajax meer inkomsten gaat genereren.

Denk dat het geld meestal een excuus voor mensen is om het te rechtvaardigen. De competitie en het voetbal in het algemeen word minder en minder. Net zoals de sfeer en bezetting in de meeste stadions.fox past gewoon niet bij de nuchtere zuinige Hollander..de tijden zijn voor veek oudere mensen en gezinnen gewoon zwaar onhandig. Het gemak om het thuis lekker te kijken is groot. Hier hor je mensen klagen over een uitwedstrijd van circa 150 kilometer. Nee neem fan Engeland die vakken van 2000 man vullwn over bijna duizend kilometer. Seizoenskaarten van halve maand lonen ze gaan..wij zijn meer het volk van klagen

Gelukkig valt het voor ons dan weer mee. Kreeg van de week de mail van Ajax om te verlengen en de prijs van onze kaarten is gelukkig hetzelfde gebleven als vorig seizoen....... En nee, ik zit (godzijdank) niet in een sfeervak.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik de verhogingen behalve voor de sfeervakken een hele rare regel vind. Of je verhoogt alle prijzen of je doet het niet. Geen idee wat de reden daarachter is, behalve dat Ajax misschien bang is voor acties vanuit de harde kern.

2 april 2015 om 11:41

80 % blijft gelijk, dus ook buiten de sfeervakken. Ik vind de prijs helemaal niet hoog voor een seizoenskaart. De dure plekken worden duurder en dat zijn over het algemeen mensen die dat kunnen betalen. Kunnen ze dat niet, er is nog ruimte op de goedkopere plekken.

Ajax wil meer inkomsten genereren en probeert dat te halen van de vermogende supporters, prima, zo blijft het voor de rest wat goedkoper (zoals nu voor jou zelfde prijs) en is het stadion verwacht ik beter gevuld.

2 april 2015 om 11:45

Ah, dat wist ik dus niet. Ik las dat alle vakken omhoog gingen behalve de sfeervakken. Vond het daarom al zo vreemd onze kaarten niet omhoog waren gegaan.

Dank dat je dat even voor me hebt recht gezet.

2 april 2015 om 11:48

Vreemde berichtgeving ook, lees het bericht van de supportersvereniging maar eens. Ze vinden alleen dat de stap van het gedeelte dat verhoogd is te groot is.

Snap er niks van. 100 miljoen op de bank en dan de zakken van Jan met de Pet gaan leegkloppen? Dan heb je over een paar jaar 10 miljoen extra op de bank, nou en? Je hebt dan ook de hele publieke opinie tegen je. En dat kost veel meer.

Tijdens de eerste thuiswedstrijd moeten de fans massaal laten merken hoe leeg het in het stadion kan zijn. Eerste helft wegblijven, staan die suppoosten helemaal alleen. Een soort Legia-Ajax, maar dan erger. En dan de tweede helft massaal naar binnen en de club steunen. Kunnen ze eens even heel goed het verschil zien tussen wel of niet steun krijgen van Echte supporters.

2 april 2015 om 11:45

1. Kijk naar het operationele resultaat, die is en gedaald en is rond quite. We kunnen niet eeuwig teren op een buffertje.

2. Jan met de pet heeft het goed bij Ajax, prijzen blijven vooral in de goedkopere vakken gelijk waar het bij de meeste clubs stijgt. De dure plekken worden flink duurder.

3. Ik denk dat de meeste denken, wat raar, mijn kaartje is in prijs gelijk gebleven.. wat zeuren ze eigenlijk.. juist.. goed gedacht!

2 april 2015 om 13:37

In tijden van crisis en werkloosheid, en een zeer lage inflatie, ben ik niet verrast als de prijzen gelijk blijven. En trouwens, Jan met de Pet zit niet alleen in 410 of bij de F-side. Die betalen soms uit liefde voor de club het maximale van wat ze kunnen betalen en gaan dan op de lange zijde zitten. Als je daar nu ineens veel meer moet betalen, is de kans groot dat je afhaakt (moet afhaken).

3 april 2015 om 11:39

Tja dat is vervelend maar er zijn nog wel goedkopere plekken beschikbaar. Ajax kan daar geen rekening mee houden en biedt alternatieven.

Het intrigeert me dat er vanuit het Ajax bestuur zo weinig gevoel is voor de sentimenten die onder de fans leven. Om na 4 jaar matig tot slecht voetbal, met dit seizoen als een van de dieptepunten toch de prijzen fors op te schroeven dan heb je toch wel een behoorlijk bord voor je kop of leeft in volledige ontkenning. Zeker als je koketteert met de financiële winsten van afgelopen jaren en er op het veld zo weinig tegenover zet dan lijkt mij dit soort verhogingen niet echt lekker voor het onderbuik gevoel van de fans.

M.i. Het zoveelste bewijs dat de ja-knik en schouderklopjes familie die de Ajax leiding onderling inmiddels is geworden totaal niet in de gaten heeft wat voor onvrede er rond de supporters leeft. Men schuift alle kritiek simpelweg aan de kant met de woorden 'nee hoor het is niet zo, we zijn hier allemaal geweldig bezig, het is de beste selectie sinds jaren en we spelen prima voetbal'.

Pijnlijk om te zien.

Dan heeft Roda het toch een stuk beter, voor de wedstrijd tegen Achilles kost een kaartje voor een kind 2,50 en 7,50 voor de volwassene die meegaat.

Al vond ik de prijzen van seizoenskaarten op West ook best prijzig, 170/190 voor het voetbal dat wij gespeeld hebben de afgelopen jaren.... In verhouding is het niets natuurlijk, maar daarom heeft Ajax ook zo veel 'rijke' op de tribune zitten!

2 april 2015 om 11:46

Juist Roda... ik vind het verschil met Ajax nog vrij klein. En 80 % van de prijzen blijven gelijk, de dure plekken worden duurder. Ze willen de rijke supporters dus meer laten betalen, prima en zo kunnen we sportief een stapje meer doen.

"echte supporters zeggen nu op omdat ze het niet meer kunnen betalen en er komen klanten op onze plaatsen die alleen maar gaan zitten en klappen."

Wat een onzin, de gasten die in de wachtlijst (van duizenden mensen) staan willen ook graag hun club toejuichen, waaronder ikzelf ook.

Het is misschien vervelend dat het nu in een keer flink omhoog gaat, maar als het al jaren lang te weinig is ja..

Ik snap de woede van de fans, alleen moeten ze eens nagaan dat alles duurder wordt, dus ook bij ajax.
Waar wij totaal geen weet van hebben. Wel vindt ik de hoeveelheden % wel erg veel en snap ook dat de mensen deze niet meer kunnen opbrengen. Het is jammer voor ajax dat ze hier niet beter over na gedacht hebben en dat ze het stapgewijs hebben gedaan.
Ik zelf ben een ajax fan, maar woon helemaal in het uiterste zuiden en heb dus geen seizoenkaart, omdat ook voor mij te duur is en ook nog eens de vele uren en pakeergeld enz teveel wordt.
Daarom kijk ik iedere wedstrijd op de tv en ben een keer in de arena geweest, het was een kado van mijn petekind voor mijn 50ste verjaardag geweest voor een rondleiding en deze is vorig jaar in vervulling gegaan en ik heb echt genoten en het smaakt wel naar meer.
Alleen een seizoenkaart is voor mij ook niet haalbaar, om deze voor een paar wedsstrijden te nemen.
Ik hoop dat ze voor de fans die wel willen gaan, met iets anders aankomen.

2 april 2015 om 13:34

@ jolano

"alleen moeten ze eens nagaan dat alles duurder wordt"

Waarom word alles duurder ? Alles word duurder omdat het hele systeem gewoon zo verrot en zo corrupt is als de pest. Echt na alles wat er de laatste jaren naar buiten is gekomen hoe de wereld echt in elkaar zit, kan ik er met mijn pet niet bij dat zoveel mensen nog vertrouwen hebben in de systemen en mensen die de wereld leiden.

2 april 2015 om 19:52

Ik deel je mening wel, alleen probeer ik er nog door heen te kijken en te vertrouwen houden, hoe lastig ook, daarom kan ik mijn frustratie ook bij voetbal kijken kwijt.
Ik zit dan voor de tv en kijk de wedstrijden en mijn man heeft erna wel pijn aan zijn oren.
Dus vraag ik ook nooit iemand om bij mij te kijken, alleen bij een EK of WK en dan probeer ik me in te houden. Ergens ontspan ik me dan.

Logisch om dit een bad timing te vinden, echter.... de prijzen relateren aan het spel is niet reeel te noemen. In dat geval zou Ajax in de jaren '94, '95 en '96 veel meer moeten en kunnen vragen dan eerder (of later).

Je kunt niet zeggen dat je al jaren niet geniet van het spel van Ajax en je daarom minder wil betalen, dus de verhoging een bad timing noemen is niet terecht. Zou Ajax opeens vanaf volgende week plots wel opeens alle wedstrijden winnen met het beoogde perfecte spel hoort dat ook bij het bedrag van een gemiddelde zoals je betere en mindere wedstrijden hebt.

Wel vind ik het idioot dat ze zo grof verhogen met de reden dat het al jaren achterstallig is geweest... dan is het de fout van Ajax en moet je dat verspreiden over meerdere jaren.

Je kan ook gewoon lekker thuisblijven als je het allemaal zo erg vind. Als blijkt dat meer mensen het doen en het stadion niet meer vol zit gaan de prijzen vanzelf wel weer omlaag. Wat moet zo een seizoenskaart kosten nu? 300-400 euro? Ik leef zuinig dus voor mij zou dat nooit een probleem zijn maar je hebt mensen die dat niet kunnen betalen inderdaad.

2 april 2015 om 13:38

@ Kishna43

"je kan ook gewoon lekker thuisblijven als je het allemaal zo erg vind."

Met deze instelling leg je bestuurders en politici geen strobreed in de weg om lekker door te gaan met het verrotte systeem waarop alle prijzen in de wereld gebaseerd worden.

Ik zit vak 407 rij 3 en ik heb een brief gekregen van Edwin dat de prijs voor deze plek gelijk blijft t.w. 467 euries. Die prijs vind ik fors maar ik heb er geen moeite mee, want het is een prima plek.

Waar ik veel meer moeite mee heb is de enorme bijkomende kosten zoals 12 euro parkeren. 17x12 is wel ff 204 euro! Daar komt nog regelmatig eten bij omdat je, zoals door anderen reeds vermeld, op de gekste tijden op moet draven. 1230, 1645, vrijdag, zaterdag, zondag. Ik ben bv diabeet en ik Moet op vaste tijden eten maar mag niks mee naar binnen nemen, dus kopen !

Slechte zaak dit, de arena wordt al zo moeizaam gevuld. Ajax maakt hiermee een grote blunder. De supporters moeten gewoon acties organiseren door weg te blijven zodat het bestuur de prijzen wel weer moeten verlagen. Gewoon een tegenactie tegen deze belachelijke beslissing van het bestuur.

Vind het wel een logische stap. Het bestuur is ook niet gek.
Steeds lezen ze hier hoe goedkoop de seizoenkaarten bij Ajax zijn en dat ze bij Feyenoord veel duurder zijn
Ja en als je overal de grootste, de beste en uitzonderlijkste wil zijn moeten die prijzen wel flink omhoog, zodat je weer er boven uitsteekt.
Ze gaan er wel aan voorbij dat er bij Feyenoord gratis entree is voor de openingswedstrijd, de eerste thuiswedstrijd voor de Knvb beker en de eerste thuiswedstrijd voor de EL. Buiten nog diverse voordelen.
Jammer dat hier vele insiders ze betichten van een arrogante houding.

Natuurlijk zijn de seizoenkaarthouders kwaad. Waarom zou je iedere maand of wanneer je ook moet betalen een groot bedrag overmaken als je toch alleen maar slecht voetbal krijgt te zien. Dit is gewoon respectloos naar de seizoenkaarthouders. Dan zou je alleen de mensen die gaan shoppen in de PC Hoofdstraat of Kalverstraat of weet ik veel waar die dure winkels allemaal zitten. Toe laten tot een seizoenskaart de man/vrouw die 5000 of meer verdiend die mensen kunnen dit makkelijk betalen want die geven 300 euro net zo makkelijk uit als dat ik 3 euro uitgeef. De normale mens heeft dan geen schijn van kans. En die losse kaartjes zijn ook al zo abnormaal duur. Denk eens na man daar in Amsterdam. Wat moet een vader zeggen tegen zijn zoon als die zoon vraag of ze een keer naar Ajax gaan kijken in de Arena. Maar die ouders moet al de eindjes aan elkaar knopen iedere maand. Moet die dan die zoon teleurstellen en zeggen nee jongen daar hebben we geld voor. Nou dat is zuur hoor voor zo'n kind. Dus i.p.v. te verhogen zou het dus beter kunnen verlagen. En dan heb ik het niet alleen over de seizoenskaarten of gewone kaartjes. Maar ook over de salarissen van de spelers en staf. Want dat is ook abnormaal voor een balletje trappen. En wij maar zwoegen in de fabrieken, bouw of wat dan ook. Life is unfair....

Zijn trouwens stevige prijzen voor Nederlandse begrippen. In Engeland is het trouwens al helemaal uit de klauwen gelopen met die seizoenskaarten. Aleen daar kun je nog als excuus gebruiken dat je in een aantrekkelijke topcompetitie speelt.

Enige wat de ajax aanhang kan doen is een tegenmaatregel laten zien door gewoon het eerste kwartier massaal niet te komen ofzo. Dan zal het bestuur de prijzen wel moeten verlagen. Gewoon boycotten deze maatregel van het bestuur. De fans moeten laten zien dat ze niet met zich laten sollen.

2 april 2015 om 13:43

@ difference09

Precies, maar helaas zoals overal in de maatschappij slikken mensen alles maar wat er van hoger af beslist word. Het hele systeem heeft al meerdere keren bewezen dat het zo verrot is als het maar zijn kan, maar op een of andere manier blijft de grote massa er weer keer op keer intrappen.

2 april 2015 om 14:20

Daarom komen ze er ook steeds mee weg diegenen die het van hogerhand beslissen. Omdat de mensen het toch wel slikken. In andere landen demonstreren mensen veel feller tegen onrecht. Hier lijken de mensen wel tamme schapen die alles slikken wat van hogerhand beslist wordt.

2 april 2015 om 16:44

@ difference09

Juist, het jammere is dat wanneer mensen wel in actie komen (dan heb ik het over gewone acties) dezelfde mensen die alles pikken daar ook weer commentaar op hebben. Want dan is het weer links of rechts gepeupel, heeft men er last van, is het weer niet goed genoeg om te protesteren of te stemmen etc etc. Mensen lijken vergeten te zijn dat je vandaag de dag meer dan ooit moet opstaan/vechten voor je belangen, gebeurt dat niet verliezen we als burger/consument/supporter en als mens alleen maar meer en meer terrein.

Against Modern Football!
Okay, alles is reeds gezegd en geschreven. Uiteraard ben ook ik van mening dat Ajax de grens van het belachelijke is gepasseerd. Om maar te zwijgen over de timing hiervan en de brutale wijze van doorberekening van 'zogenaamde' kosten. Zo ga je niet om met trouwe supporters. Simpel! Ik ken mensen die na 20 of zelfs gevallen van 40 jaar seizoenskaarthouder van Ajax, hun kaart na dit seizoen opgeven. Echter na klagen komt in mijn woordenboek: Actie!
Laat Ajax NV, lees: dat clubje ex-topvoetballers, pardon, geldwolven in pakken, in woord en gebaar merken dat je het oneens bent met de nieuwe prijsstelling. Om in commerciële terminologie te blijven: 'de klant' is en blijft immers koning!

Schandalig!

Ik snap niet wat de Eredivisieclubs bezielt. En maar klagen dat de stadions elk jaar meer leeglopen maar wel de prijzen omhoog gooien in deze tijd waar geld niet voor het oprapen ligt bij iedereen. Bij Ajax is het al helemaal raar aangezien ze het zo goed doen qua financiën.

Wat een sneaky actie om bij de harde kern geen prijsverhoging te doen, ze hadden zeker gehoopt dat dan niemand zal klagen. Als ik die Ajax elite heertjes zo zie met die waggies denk ik dat het gepast zou zijn dat zij wat salarisverlaging zullen nemen. jJe kan niet alleen de supporters pakken als je geld nodig hebt.

De toeristen staan blijkbaar centraal. Vd Sar heeft goed werk gedaan.

En overmars krijgt zeker nog steeds dezelfde absurde bonus ondanks dat hij zijn werk niet goed gedaan heeft? Belachelijk! De fans moeten in opstand komen!

Dit is iets van alle tijden. Zelf bezocht ik iedere thuiswedstrijd van Ajax vanaf seizoen '85/'86. Europese uitwedstrijden ging ik ook bijna allemaal. Na de spectaculaire halve finale in '95 sprak ik met m'n vrienden af om in mijn diesel naar Wenen te gaan voor de finale.
Een week later hoorden we dat de finale kaartjes alleen via Roever Reisbureau te koop waren voor 300 gulden per stuk incl. een busreis. Dit was te duur voor ons. Trouwe supporters zijn niet meer nodig als andere 'supporters' meer willen betalen. Dit is helaas hoe Ajax met de supporters omgaat.
Overigens heb ik na '95 m'n seizoenkaart niet verlengt. Kom sindsdien nog maar een paar keer per jaar in het stadion.

Reageer

Het is niet mogelijk om te reageren op dit document.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren