Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: Komende twee jaar geen extra beloftenteams in voetbalpiramide

Laatste update:

De aanwezigheid van Jong Ajax, Jong PSV, Jong FC Utrecht en Jong AZ in de Jupiler League volgend seizoen heeft al tot de nodige kritiek geleid en voor de voetbaljaargang 2017/18 hebben nog eens achttien profclubs hun beloftenteam aangemeld voor instroming in de voetbalpiramide. De KNVB zoekt nu naar de gulden middenweg en lijkt voor een compromis te gaan.

Voetbal International meldt namelijk dat de nieuw aangemelde Jong-elftallen niet hoeven te rekenen op directe instroming in de Tweede of Derde Divisie. Volgens de nieuwe plannen werken de achttien teams volgend seizoen een onderlinge competitie af, waarbij twee plaatsen in de Derde Divisie en zes plekken in de Hoofdklasse te verdienen zijn. In de daaropvolgende jaren promoveren de twee beste van de overgebleven tien teams, die een eigen competitie afwerken, naar de Hoofdklasse, waar zij de plek van de twee minst presterende Jong-teams innemen.

De KNVB wil in de toekomst wel vasthouden aan het maximum van vier beloftenploegen in een competitie, wat volgend seizoen in de Jupiler League net haalbaar is. Door de degradatie van Jong Vitesse en Jong FC Twente is Jong Sparta Rotterdam na de zomer het enige beloftenelftal dat in de Tweede Divisie actief zal zijn.

Update 28 juni 21.14 uur - Komende twee jaar geen extra beloftenteams in voetbalpiramide
In tegenstelling tot eerdere plannen van de KNVB zullen er de komende twee jaar geen extra beloftenteams toetreden tot de voetbalpiramide. De bond heeft dit woensdagavond besloten na een overleg met de directies van een aantal betaald voetbalorganisatie’s en amateurclubs. Dit betekent slecht nieuws voor onder meer Feyenoord, dat zijn Jong-elftal in wilde laten stromen. De KNVB wil op de langere termijn een situatie creëeren waar zowel betaald- als amateurclubs mee kunnen leven.

Een goede oplossing van de KNVB?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Afschaffen en gewoon een grote beloften competitie maken! Grote competitie vervalsing

22 juni 2017 om 11:59

Dat gebeurd niet is het eigenlijk te laat voor.

22 juni 2017 om 12:01

Dit is 10x beter voor de ontwikkeling van spelers, Guardiola heeft laatst ook nog een pleidooi gehouden dat Engeland moet gaan kijken naar Duitsland en Spanje.

Enigste wat ze per direct moeten gaan invoeren is vaste selecties, dat is het enigste probleem.

22 juni 2017 om 12:18

Eens, vaste selectie en maximaal een enkele keer invallen bij het eerste, niet tussen 1 en 2 op en neer pendelen zoals een Nouri of de Jong, je speelt bij het ene team of bij het ander. Het moet niet zo zijn dat de bankzitters van 1 lekker hun minuten kunnen maken in 2.

22 juni 2017 om 13:20

Wat een onzin, dus de ontwikkeling van spelers moet maar ondergeschikt zijn aan de regels?

Je moet gewoon afspreken dat een speler die x keren voor 1e heeft gespeeld of x minuten niet meer voor het 2e mag spelen. Jongens, die er tussenin vallen moeten gewoon bij beiden kunnen spelen.

Alleen maar omdat iedereen 'competitievervalsing' roept maar niemand nog enige vorm van bewijsvoering heeft. Sterker nog, Jong PSV en ajax hebben het vorig jaar juist zo goed gedaan omdat ze met een relatief vast team speelden.

22 juni 2017 om 13:32

Zolang je binnen de regels blijft is het niet gek toch?
Overal spelen bankzitters in een ander elftal mee, waarom zou dat nu anders moeten zijn. Dan zou je een competitie moeten maken voor alle clubs de reserve spelers, waar uiteindelijk een hoger niveau gehaald zal worden dan in de JL.

22 juni 2017 om 13:37

In Engeland zou het een ramp zijn. Gelukkig willen de meeste Engelsen er niets van weten. Er zijn nu 92 prachtige clubs daar die professioneel voetbal spelen. Het toevoegen van jeugdteams van de top uit de PL zou betekenen dat veel clubs hieruit zullen degraderen puur omdat de topclubs een rijke eigenaar hebben en zij niet. City, United, Liverpool, Chelsea e.d hebben zoveel geld dat ze ploegen kunnen samenstellen die kunnen doorstomen naar het Championship (tweede niveau). Dat zal de aantrekkelijkheid van het Engelse voetbal flink schaden. Voor de ontwikkeling van talenten kun je ze ook simpelweg bij al bestaande clubs stallen.

22 juni 2017 om 13:43

Dit was vroeger toch al? Kwam ook nog op rtl5 dacht ik met een jonge rvp klaas jan huntelaar en wesley sneijder en johnny van beukering in een competitie tegen elkaar. Och wat mis ik die goeie oude tijd haha jeugdvoetbal op tv

22 juni 2017 om 16:25

Er zijn al diverse regels voor Jong elftallen, waaronder dat spelers maar x-aantal keer in het eerste mogen spelen willen ze voor Jong beschikbaar blijven. Ik meen dat het richting 15 wedstrijden totaal zit, sta je op 15 of meer wedstrijden in het eerste (alle officiële wedstrijden, niet alleen competitie), dan mag je niet meer voor Jong spelen.

28 juni 2017 om 21:24

Gewoon de regel die in het amateurvoetbal gold overnemen: Nadat je een x aantal keer bij het eerste hebt meegedaan mag je niet meer met het tweede meedoen.

28 juni 2017 om 21:37

Dikke onzin dit is het verkloten van het nederlands amateur voetbal.
Er zijn al amateurclubs die dreigden een eigen competitie te maken los van de KNVB waar veel clubs achter stonden.
Er word niet geluisterd naar de amateurs niemand zit te wachten op hhc- jong Sparta of spakenburg-jong vitesse. Maar op een spakenburg-ijsselmeervogels bijvoorbeeld.
De amateur teams betalen zich krom om deel te mogen nemen aan hoger niveau denk aan aanpassing veld of grote persruimte.
Niemand in de amateurtak zit te wachten op een veredelde jeugdcompetie, gemiddelde amateur wedstrijden trekken meer publiek dan veel wedstrijdjes in de jupiler.
Daarnaast is voetbal altijd nog voor plezier en de gewone mensen en heeft de KNVB dat niet blijkbaar niet doorgehad.
Ik ben blij dat ze het nu eindelijk wel doorkrijgen.
En de Engelse competitie zou absoluut zijn charme verliezen zou er zoiets ooit door komen.

29 juni 2017 om 00:04

het is een onwaarschijnlijk staaltje competitievervalsing. je zegt zelf al: "dit is 10x beter voor de ontwikkeling van spelers". daar heb je helemaal gelijk in, ben het met je eens. en dat is nou juist het probleem. want de spelers van de jong-elftallen ontwikkelen zich veel sneller dan andere spelers van andere clubs. en dus krijgen ajax, az, psv en utrecht veel sneller betere spelers. het is voor hen een perfecte kweekvijver. iets wat bv f'nrd en twente en andere clubs missen.

omdat die jong-spelers sneller beter worden, beschikken die clubs dus ook over een bredere selectie. een ander gevolg is dat die jong-spelers eerder doorbreken waardoor ze sneller geld opleveren en de vier clubs sneller geld verdienen bij verkoop. waardoor eventueel weer andere spelers kunnen worden aangetrokken.

ik vind deze constructie daadwerkelijk ongelooflijk, onbegrijpelijk en volkomen oneerlijk naar de clubs die geen jong-elftallen op een hoog niveau hebben spelen. competitievervalsing pur sang.

29 juni 2017 om 08:48

Correctie: Twente mist deze kans niet. Zij doen gewoon mee aan de voetbalperamide alleen degradeerden zij uit de tweede divisie. Verder ben ik ook niet heel enthousiast over deze constructie.. er komen spelers in de jl te spelen die een club als Oss bijvoorbeeld nooit zou kunnen aantrekken. Hopelijk promoveert mijn clubje weer zo snel mogelijk naar de ere dan heb je hier ook geen last van..

22 juni 2017 om 12:03

Wanneer er net als in (veel) andere landen moet worden vast gehouden aan een vaste selectie ben ik hier heel erg voor. Talenten kunnen zo rijpen in een mooie competitie met volwassen tegenstanders. Wanneer er elke week een ander elftal op het veld staat is het ten eerste niet leuk om te volgen, en ten tweede neigt het inderdaad naar competitievervalsing.

22 juni 2017 om 12:25

Maar deze opzet zorgt er wel voor dat hij niveau van onze nationale elftallen omhoog gaat. Je ziet dat spelers als Tete, Vd Beek, Bazoer, Riedewald, De Ligt, Veltman en Onana veel makkelijker de overstap naar het eerste konden maken doordat ze al gehard waren in de Jupiler League. Als je daar tegenover zet hoeveel moeite bv een Jari Schuurman, die als zeer groot talent bekend staat/stond, heeft om de stap te maken zie je dat dit erg goed is voor de topclubs. En laten we eerlijk zijn.. dat zijn de talenten die op de lange termijn het nederlands elftal moeten gaan dragen.

Uiteindelijk komt 90% van de talenten van topclubs bij een profclub terecht, dus uiteindelijk profiteren alle clubs ervan als de talenten een hoger niveau halen. Want veel andere clubs moeten het namelijk hebben van de talenten die afvallen bij die topclubs.

22 juni 2017 om 12:37

Precies, je ziet dat Ajax enorm de vruchten plukt van het juist níét vasthouden aan een vaste selectie. Ik denk dat de grotere clubs in Nederland daardoor internationaal ook weer net wat beter zullen presteren, wat uiteindelijk ook weer goed is voor álle clubs in Nederland, incl. Jupiler League.

22 juni 2017 om 12:58

Nou. ik ga als supporter van NEc niet eens kijken naar wedstrijden tegen die jonge elftallen. Schandalig is het. Pure minachting van het publiek. Dus ik denk niet dat het voor alle clubs zo goed is..

22 juni 2017 om 13:21

tja 'minachting' lol. Moet je blij mee zijn dat je een keer naar goede voetballers kan kijken

Misschien moet je eens naar je eigen club gaan kijken en het feit dat daar bijna alleen maar buitenlanders instaan. Dat is pas minachting. Je vindt het een probleem dat jong teams met Nederlanders spelen maar je eigen team met amper eigen talenten en bijna alleen maar buitenlanders is een minder groot probleem je voor je.

Wat meer naar je zelf en minder naar anderen kijken kan misschien geen kwaad

22 juni 2017 om 13:38

@ceesjelok.. Als NEC supporter zou ik vooral blij zijn dat er iig vier clubs minder zijn die kunnen concurreren voor promotie. Daarnaast krijg je ook nog eens de grootste talenten van het land te zien.

22 juni 2017 om 14:03

'moet je blij mee zijn dat je een keer naar goede voetballers kan kijken'
Zo, wat is dit dan voor denigrerende reactie? Omdat het almachtige Ajax op bezoek komt met al haar toptalenten moet heel Nijmegen uitlopen om dit spektakel te aanschouwen? NEC supporters komen om te beginnen voor Nec, niet voor een sterk Ajax. Wij willen dat NEC promoveert en zitten dus totaal niet te wachten op een jong Ajax met een duurdere selectie dan die van ons zelf. Een selectie die elke week anders is en waar de ene wedstrijd Neres gekocht voor 12 miljoen meedoet, en de andere week enkel A-junioren. De betere jongens zullen waarschijnlijk juist in wedstrijden tegen Nec, Cambuur en GAE meedoen omdat ze hier het meeste van leren dus wij gaan er het meeste last van krijgen. Het zorgt voor hele scheve verhoudingen. In de Eredivisie hebben jullie al een veel beter team dan alles onder de top 3 en in de JL gaat in de komende jaren hetzelfde gebeuren. Eredivisieclubs horen in de Eredivisie en niet in de JL. De belofteteams moeten het met elkaar in een eigen competitie uitvechten. Als jullie talenten in de JL willen hebben moet je ze maar uitlenen aan JL clubs. Zoals eerst ook werd gedaan.

22 juni 2017 om 14:33

Verhuren aan een Jupiler League clubs is natuurlijk niet hetzelfde, want je kan ze dan niet meer dagelijks trainen of ze sporadisch aan het 1e laten ruiken.

Zoals je zegt zullen JA en JP hun grotere talenten juist tegen Nec, Cambuur en GAE laten spelen, maar dan doen ze dat dus ook tegen jullie concurrentie. Dus zo'n verschil ga je aan het eind van de rit niet eens hebben.

22 juni 2017 om 15:06

Waarom zijn jullie necers zo hypocriet? Jullie eigen club wil met het 2e team de voetbalpiramide instromen... dus jullie club is net zo erg...

22 juni 2017 om 15:09

@rolo1984

De vraag blijft is de JL een opzichzelfstaande competitie of bestaat de JL alleen om een paar spelers van eredivisie teams vlieguren te laten maken?

Als dat eerste het geval is is het logisch dat er een restrictie komt op het aantal deelnemende "jong" 11-tallen. Het zou in dat geval ook logisch zijn om met een vaste selectie te spelen en alleen spelers door te schuiven dan wel terug te halen in de transferperiode en niet elke week de kans te hebben om tegen een volledig ander team te spelen dan de concurrent een week eerder, dat riekt namelijk ernstig naar competitie vervalsing.
De vergelijking met Duitsland en Spanje waar alleen gewisseld kan worden gedurende de transferperiodes gaat dan dus niet op.

Als de JL alleen bestaat om een aantal spelers van eredivisie team meer wedstrijden onder weerstand te laten spelen en dat de andere teams meer meespelen ten behoeve van de "jong " 11-tallen dan maakt het niet uit dan kan je willekeurig de ene week het ene team opstellen en de volgende week een volledig ander team.

Het is maar net welke keus de Knvb maakt, voorlopig draait het alleen maar om de "jong " 11-tallen en is duidelijk dat de macht bij de grote eredivisie teams ligt.

22 juni 2017 om 13:55

Die beloften competitie is er al, genaamd A1. De stap vanuit die competitie naar het eerste is bij een topclub vaak te groot. Een competitie met alleen jong teams heeft te weinig weerstand. Ajax en PSV investeren vele miljoenen in de jeugdopleiding, als grote talenten van rond de 20 dan tegen leeftijdsgenoten van bijvoorbeeld VVV moeten gaan spelen daar worden ze niks beter van. Ik vind het echt een fantastische uitvinding, laat die talenten maar beuken tegen het fysiek van volwassenen kerels. Bij Ajax zie je dat spelers 2 jaar in de JL veel makkelijker kunnen aanhaken in het eerste en het begin niveau hoger is. Die JL clubs moeten niet zo piepen, het niveau van de competitie gaat er alleen maat op voorruit gezien de hoge eindklassering van jong Ajax en PSV.

22 juni 2017 om 18:14

Waarom zegt niemand gewoon hoe het is. Voor de (top)clubs die hun 2e elftal mee kunnen laten doen is het os het een goede zaak en wat betreft Ajax met ik blij dat het 2e elftal hier speelt, simpelweg omdat dit goed voor de ontwikkeling voor de spelers is. Voor de overige teama is het natuurlijk vervelend, aangezien de mogelijkheid er is dat ze de ene week met veel jeugdspelers spelen en de andere week met veel ervaren spelers. Dat jong Ajax afgelopen seizoen met veel dezelfde spelers maakt niet uit. De andere clubs ervaren dit als competitievervalsing en daar valt natuurlijk ook wel wat over te zeggen.

29 juni 2017 om 07:05

En wie betaald dan de schadevergoeding aan Fox? Wie gaat dan de eerste divisie financieren als Fox vertrokken is?

Gek dat de leeftijdsgenoten van Feyenoord niet tegen die van Ajax en psv kunnen spelen

22 juni 2017 om 12:16

Tja zelf schuld. Door de gezamenlijke jeugdopzet met excelsior was dat niet mogelijk.

22 juni 2017 om 12:32

Nee hoor Feyenoord had er geen geld voor een paar jaar geleden

22 juni 2017 om 13:37

Het was de schuld van Feyenoord door meer uit te geven dat er binnenkwam de jaren ervoor, dus inderdaad alsnog, eigen schuld.

22 juni 2017 om 13:41

@gloryunited.. Maar hadden ze niet laatst nog een tweede kans om in te stromen (samen met Vitesse, AZ en Utrecht)? Want toen stonden ze er financieel weer een stuk beter voor.

28 juni 2017 om 21:27

Ja, ze hadden afgelopen seizoen kunnen instromen (2 jaar geleden moeten beslissen), maar toen hebben ze er van af gezien. Nu zien ze het voordeel er wel van in en wilt iedereen opeens wel.

22 juni 2017 om 12:28

Het zijn niet perse leeftijdsgenoten he

Feyenoord heeft wel flink de boot gemist zeg. Als je Jong AZ vorig jaar zag freewheelen in de tweede divisie houdt het dus in dat Feyenoord over 4 seizoenen pas een beetje tegenstand krijgt.

Het feit dat we genoodzaakt zijn om Jong teams te gebruiken om de Jupiler League maar te kunnen vullen, geeft wel aan in wat voor een staat het Nederlands voetbal eigenlijk zit.

Er wordt alleen gekeken naar de clubs in de top van de Eredivisie en de rest zoekt het min of meer maar uit. Alles in het teken van de top en Europese prestaties van deze club zodat het aanzien van de Eredivisie wat opgepoetst kan worden.

Het wordt hoog tijd dat men eens goed gaat kijken naar de problemen bij de kleinere clubs en met een plan komt om daar de boel te stuwen. Daar is juist de winst te halen. Uiteindelijk is een hogere gemiddelde weerstand in de competities ten bate van iedereen. Ook voor de topclubs.

22 juni 2017 om 12:29

Ajax Psv en Fnoord trekken de kar in NL. Als het met die clubs goed gaat gaat het met NL elftal en dus het nederlandse voetbal ook goed.

22 juni 2017 om 12:41

Zo denkt de bond ook en daardoor wordt de top 3 in stand gehouden en zijn de kleinere clubs zieltogend. Je zou dat om moeten draaien. De top 3 heeft de steun niet nodig en de kleinere clubs wel. Voor Ajax is 5 ton minder televisiegeld peanuts, maar van dat geld kan een club als PEC zich serieus versterken.

Nederland heeft de laatste 50 jaar zo'n beetje de minste verschillende kampioenen gehad van heel Europa.

22 juni 2017 om 13:34

Ligt dat aan de topclubs of de manier waarop kleine clubs worden geleid? Die worden niet beter geleid met 1 mln extra per jaar.

Je 50 jaar minste kampioen-redenatie is een oorzaak en gevolg aan elkaar koppelen, die niet zomaar direct oorzaak-gevolg zijn. maar TV gelden zijn pas de afgelopen 10 jaar zo hoog gewoorden en de afgelopen 10 jaar zijn er in nl 5 clubs kampioen geworden. Als ik dan even in omrigende landen kijk:

Ispanje 3
Engeland 4
Duitsland 3
Italie 3

Dis dat ontkracht je verhaal volledig. Dat in de jaren 70 andere clubs kampioen werden heeft wellicht ook met de tijd te maken.

22 juni 2017 om 14:18

@rolo,

Dat de tv gelden gestegen zijn betekent niet dat er daarvoor ook al geen sprake was van scheve verhoudingen. TV gelden is uiteindelijk ook maar een onderdeel van het gheel, maar het betreft wel het onderdeel wat normaal gesproken het eenvoudigst aan te pakken is.

Als je eerlijk bent dan moet je ook erkennen dat de toevallig tussenkomst van AZ en Twente het gevolg is geweest van pure kunstmatige stuwing met extern geld, waardoor beide clubs ook in de problemen zijn geraakt. Van een onderbreking van de hegemonie op eigen kracht van die clubs is derhalve ook niet echt sprake geweest. Feit blijft dat van de afgelopen 50 jaar de titel 47x gepakt is door een top 3 club, waarvan 42x door Ajax of Psv.

Daar waar bijvoorbeeld de Schotse competitie vaak beschimpt wordt omdat die louter uit 2 clubs zou bestaan, heeft de Schotse competitie over de afgelopen 50 jaar in verhouding meer wisselende kampioenen gehad dan de Nederlandse competitie.

28 juni 2017 om 21:36

@sammerens Volgens mij klopt dat punt over de Schotse competitie niet. Aberdeen heeft de titel in de laatste 50 jaar 3 keer gewonnen in 79-80, 83-84 en 84-85, Dundee United 1 keer in 82-83, Rangers 20 keer en de overige 26 keer ging de titel naar Celtic. Dat is dus vergelijkbaar met Nederland.

28 juni 2017 om 21:58

Je vergeet dan rekening te houden met het belangrijkste in dat stukje, namelijk 'In verhouding'. De Schotse competitie bestaat uit slechts 12 clubs, daar waar de Nederlandse competitie uit 18 clubs bestaat.

22 juni 2017 om 12:31

Is het niet zo dat het bestuur van die clubs daar verantwoordelijk voor is? De knvb hoeft toch niet het bestuur van al die clubs te regelen?

Ik ben voorstander van jong elftallen bij de Jupiler league. Als die teams beter zijn dan andere teams verdienen ze gewoon een kans.
Wel ben ik van mening dat je met zo'n elftal gewoon een vaste selectie moet opgeven begin van het seizoen waar je het mee moet doet. Om te voorkomen dat de ene tegenstander tegen een half a-team speelt en de andere tegenstander tegen een junioren team, ik snap niet dat de Knvb daar niets aan doet. Dat is wel conpetitievervalsing.

22 juni 2017 om 12:39

Toperedivisie?

Zo zeg dat trek je wel heel erg breed. Utrecht is dus top eredivisie. Misschien dat je eens naar de clubs in de jupiler zelf kan kijken. Als die niet constant in financiã«le problemen zaten en voor een aantrekkelijke competitie hadden gezorgd dan waren die jong teams nooit toegevoegd. FOX wilde het hebben voor de TV deal en de Knvb wilde het hebben voor wat stabiliteit in de jupiler nadat de clubs elkaar in rap tempo opvolgde met financiã«le problemen en dreigende faillissementen.

De topclubs wilden het al veel langer, maar die deur werd steeds dicht gehouden, vervolgens kregen we Haarlem, RBC en Agovv.

Tja we kunnen de tv inkomsten ook nog gelijker gaan verdelen, Ajax krijgt het meest zo'n 9 miljoen en Sparta kreeg het minst zo'n anderhalf miljoen en dan hebben we het over eredivisie. Nou laten we zeggen iedereen hetzelfde bedrag. Ik schat dat je dan op zo'n 2 mil per club. Nou iedereen 2 miljoen en hoppa er veranderd helemaal niets, geen reet. Sterker nog de rest kan het helemaal niet meer bijbenen. Denk je nou echt dat het inleveren van 7 miljoen iets uitmaakt voor Ajax? Ze kijken ernaar roepen het onrechtvaardig is en dat ze een ander systeem willen (je weet wel het oude spaanse systeem), maar eingelijk gaan ze er nauwelijks op achteruit. Ja ze nemen nog minder gokjes met oud spelers want dat salaris kunnen ze er niet meer bij hebben en wat minder exotische namen omdat die te veel op het salarishuis drukken. Daar staat dan tegenover dat die net niet speler niet meer verhuurd wordt of niet meer mag vertrekken voor een klein bedrag want ja die hebben ze nodig als wissel.

De enige manier om meer tv geld binnen te harken is juist hopen op de grote clubs. Weten die betere prestaties neer te zetten des te makkelijker worden door het buitenland tv beelden gekocht. Daar moet je het van hebben

22 juni 2017 om 13:02

Top Eredivisie is uiteraard Ajax, Feyenoord en Psv. Wellicht kan je AZ er nog eens bij rekenen aangezien die ook enige tijd vrij structureel bovenin meedraaien.

Het gelijkmatiger verdelen van de tv gelden is een goede eerste stap ja. Jij denkt dat er geen reet verandert, maar een betere verdeling van de tv gelden betekent voor sommige clubs gewoon dat ze tot wel 20 meer te besteden krijgen. Dat is een aanzienlijke stijging, al denken de supporters van topclubs dat zo'n bedrag peanuts is en geen verschil maakt.

Het is geen toeval dat de Engelse competitie zoveel beter wordt verkocht dan alle andere competities. Het is geen toeval dat men in Spanje een wet heeft aangenomen waarin vast is gelegd dat de tv gelden voortaan naar het Engelse model verdeeld gaan worden. De aantrekkelijkheid van een competitie zit hem niet alleen in het niveau van de absolute top, maar in spannendere wedstrijden in het geheel waarbij het niveauverschil niet te groot is. Niemand zit te wachten op veel wedstrijden waarbij de topclub op 60 van hun kunnen nog eenvoudig weet te winnen. Geen buitenlandse zender gaat flink betalen voor beelden van zulke wedstrijden.

Een hegemonie van ongeveer 2-3 clubs is gewoon niet bevorderlijk voor de aantrekkelijkheid van een competitie. En daar is wel sprake van in de Eredivisie.

Het is gewoon van de zotte dat Ajax een bedrag ontvangt aan tv geld, dat hoger of nagenoeg gelijk is is aan de totale begroting van een stuk of 3-4 van hun tegenstanders. Nivellering van dat enorme verschil in verdeling is naar mijn mening van groot belang. Echter schieten de supporters van topclubs dan al snel in de verdediging, omdat de aansluiting met Europa gevonden zou moeten worden. De Nederlandse competitie draait om Nederland en niet om Europees voetbal.

22 juni 2017 om 15:18

Mogen we dan niet eerst verwachten dat deze clubs die zo graag meer geld zien hun zaken eens op orde hebben? Want sorry hoor, maar het enige wat we in dit land kunnen is janken hoe oneerlijk het is dst we minder geld hebben dan andere landen of andere clubs. Maar zelf eens een fatsoenlijk beleid van die clubs hier is teveel gevraagd... sinds 2000 hebben we dus 2 kampioenen van buiten de top3 gehad. Deze deden dit beide door slecht beleid en werden weer teruggeworpen. Dan had je met nac en willem 2 nog 2 ploegen die 3e en 2e werden waardoor willem 2 zelfs de cl in mocht. Beide zijn daarna nog gedegradeerd... het is heel simpel, waarom zouden we die clubs vertrouwen met meer geld?

22 juni 2017 om 17:46

Want in Duitsland Spanje en Engeland is geen hegemonie van bepaalde clubs?? Van meer dan de helft vd clubs klopt de financiele huishouding niet.

28 juni 2017 om 21:42

Oh jawel, de Engelse clubs hebben allemaal een kloppende boekhouding. Maar dat is omdat je gewoon een godsvermogen krijgt aan tv geld. In 2015 bestonden de inkomsten van Burnley voor 85 procent uit tv-inkomsten, en dat was nog voor de huidige deal.

Het Engelse model is gewoon goed. Iedere club krijgt een standaardbedrag, en daar komen bonussen op basis van positie op de ranglijst aan het einde van het seizoen en het aantal live-uitzendingen, omdat niet alle wedstrijden uitgezonden worden. Dat laatste is niet per se nodig in Nederland, maar dat eerste werkt wel. Natuurlijk ga je nooit dezelfde inkomsten krijgen als Engeland, waar het basisbedrag op een kleine 100 miljoen ligt, maar alsnog is hier zeker wel iets mee te doen.

29 juni 2017 om 07:08

Het toevoegen van de jong teams aan de JL is juist een flinke opsteker geweest voor de JL. Het was een absolute voorwaarde van Fox om de TV rechten te kopen, niemand anders wilde de rechten uberhaupt opkopen. Daarnaast is er veel meer media aandacht gekomen, elke vrijdagavond in Voetbal Inside wordt er live geschakeld met Fox zodat velen in aanraking komen met de Jl.

De JL heeft door de instroming van de jong teams juist meer weerstand gekregen en is aantrekkelijeker gewordne voor de media. Daarmee is meer geld gegenereerd en is er voorlopig een einde gekomen aan de faillisementsgolf in de JL.

29 juni 2017 om 09:42

Het positieve effect dat jij noemt is in mijn ogen slechts een korte termijn pluspunt.

Het weegt niet op tegen het feit dat er nu gewoon jong elftallen zijn die bovenin meedraaien in die competitie. Ploegen waar zoveel interesse in is, dat er nog geen 1000 man op de tribune zit bij de thuiswedstrijden. Ondertussen heb je te maken met een sterk stukje competitievervalsing omdat het maar zo kan zijn dat je als kampioenkandidaat ineens tegenover een Jong team staat waar voor 20 miljoen aan aankopen in de basis staat.

Ondertussen werkt het meespelen van de jong elftallen alleen maar in de hand van de topclubs. Er zijn straks 4 Eredivisie clubs die dankzij een jong team in de JL een gigantisch voordeel inzake talent ontwikkeling hebben. Daarnaast trekken ze nu meer en meer toptalenten weg uit de jeugdopleidingen van andere clubs om zo hun jong elftallen te vullen. Uiteindelijk zal dit alles tot resultaat hebben dat het gat in de Eredivisie alleen maar groter zal worden. De negatieve gevolgen daarvan zullen in mijn ogen heel wat kostbaarder zijn dan die paar centen die nu gepakt wordt aan tv gelden voor de Jupiler League.

Afschaffen die zooi, die jeugdspelers kunnen toch ook gewoon uitgeleend worden aan andere eerste divisie clubs om te leren? Wat is dat voor een flauwekul zeg, die bescherming van talenten bij zulke Jong teams, dat is nu echt competitievervalsing. Elke week weer andere opstellingen en als je pech hebt doet er een 1 of andere topper mee die geblesseerd is geweest maar die daarvoor doodleuk Champions League heeft gespeelt en nu effe zijn conditie op peil gaat houden in de Eerste Divisie.

Bovendien, het is Nederland, als je jeugdspeler bent en je kan aardig ballen, sta je al lang ergens in de basis natuurlijk. Anders ben je simpelweg niet goed genoeg. Het is niet zo dat we in Nederland 3 teams kunnen opstellen (zoals in Engeland), we hebben het al lastig genoeg met 1 team!

Ze moeten met vaste selecties werken. Dan haal je voor veel supporters al de angel uit de frustraties

29 juni 2017 om 07:09

Er zijn allang regels, de topclubs sturen niet zomaar hun beste spelers naar de JL, alleen na een blessure komen ze daar weer in hun wedstrijd ritme echter ze zijn dan minder dan normaal. Voor de rest zzijn het jeugdspelers die nog te kort komen voor het eerste elftal.

Naast vaste selecties is het ook een aanfluiting dat er geen hond op de tribunes zit bij de Jong teams. En er staat niks voor ze op het spel, dus de druk is heel anders dan bij teams die wel ergens om spelen.

28 juni 2017 om 21:29

Er staat in ieder geval een stuk meer op het spel dan bij het spelen in een aparte beloftencompetitie.

Echte visie zou zijn dat je een sterkere competitie krijgt door de clubs onder de eerste divisie groei mogelijkheden te geven ipv tegen te werken. Nu kunnen rijke clubs een betere 2de selectie betalen dan andere clubs een eerste. Dat is de doodsteek voor een gezonde aantrekkelijke competitie

22 juni 2017 om 15:20

Je bedoelt die clubs die ieder jaar weer laten zien geen fatsoenlijk beleid te kunnen voeren en om de 2 jaar op het punt van faillisement staan en weer geholpen moeten worden door een gemeente/oud spelers/zakenmensen?

22 juni 2017 om 18:31

Ik schrijf clubs onder de eerste divisie... Er zijn zeker een aantal amateur clubs die uit kunnen groeien tot iets groters. Maar de regelgeving van de knvb zit ze in de weg. En nu de eerste hobbel is weggenomen door de doorstroming te regelen verzinnen ze iets wat in de weg gaat lopen. En dat zijn die belofte teams.

Goede zaak dat er een maximum wordt gesteld aan het aantal jeugdploegen in een competitie. De jeugdploegen maken de competitie er niet bepaald aantrekkelijker op en dat is duidelijk te zien aan de toeschouwersaantallen. Verder moeten ze absoluut met vaste selecties werken. Een speler die ingeschreven staat bij een jeugdploeg mag niet wanneer het maar uitkomt overgeheveld worden naar de A-selectie of andersom. Normale clubs hebben ook te maken met transferperiodes. Wil je een talent overhevelen naar je hoofdselectie? Dan kan dat tijdens de transferwindow en anders niet. Anders is het competitievervalsing.

Ik was er eerst ook op tegen, maar vooral door de wisselende selecties. Aan de andere kant heb ik bij NAC in de wedstrijden tegen de youngsters moeten constateren dat dat zo'n beetje de enige wedstrijden waren waarin daadwerkelijk gevoetbald werd. De wedstrijden tegen de andere tegenstanders in de JL waren werkelijk waar niet om aan te gluren. Dat geeft de schrikbarende constatering over de staat van het Nederlandse voetbal op dit moment.

De jong teams hebben de top van het amateurvoetbal ook aardig verpest. Komt geen mens kijken. Weg ermee

Wat een verrotte competitie zeg! Die hele voetbalporamide slaat echt nergens op.
Of alles laten instromen of niets. Dat halve gedoe raakt kant noch wal!

Als je het niveau omhoog wilt helpen, dan zullen de amateurclubs meer weerstand moeten ervaren. En daarom zeg ik alle belofte teams laten instromen.

Ik neem aan dat ze de andere beloften elftallen er dan ook uit halen? Lijkt me vrij oneerlijk namelijk.

28 juni 2017 om 21:32

Hoezo? Die andere clubs hebben ook gewoon de kans gehad om in te stromen. Die clubs zagen er de voordelen niet van in, lieten het andere uitproberen en willen nu wel doodleuk gewoon meedoen? Jammer, slag gemist.

28 juni 2017 om 22:26

De reden is dat amateurs hier niet op staan te wachten. Als je daar naar wilt luisteren haal je iedereen er uit.

28 juni 2017 om 21:33

Dat lijkt me niet. Ik verwacht eerder dat de laatste jong-ploegen degraderen naar de jong-competitie en dat vanuit die competitie misschien clubs kunnen promoveren. Maar het weghalen van de jong-teams uit de landelijke competities zal tot te veel weerstand leiden

29 juni 2017 om 07:13

Dat gaat niet, er ligt een contract met Fox waarin als eis gesteld is dat Ajax en PSV met hun jong teams spelen in de JL. Anders wilde Fox de TV rechten niet kopen en niemand anders wilde uberhaupt de JL uitzenden.

Slechte keuze van de Knvb als je het mij vraagt. Dit scheelt zoveel in ontwikkeling van spelers. Spelers nemen nu al ervaring mee als ze in Jong Ajax, Jong Psv, etc. spelen die ze in een beloftencompetitie niet meenemen. Je ziet bij Ajax nu duidelijk de verschillen met eerst.

Ik verwacht dat Feyenoord hier wel last van gaat krijgen. Ajax en AZ hebben natuurlijk wel hun beloftenploeg in de JL en zij hebben uitstekende jeugdopleidingen. PSV moet nog een paar stappen zetten, maar ook zij kunnen nu makkelijk op Feyenoord inlopen. Een slechte zaak voor Feyenoord en dus het Nederlands voetbal.

29 juni 2017 om 07:15

Het toevoegen van de jong elftallen van Ajax en PSV hebben de JL gered. Er was geen TV belangstelling meer en de JL zou daardoor niet meer op TV komen. Op voorwaarde dat de jong elftallen van Ajax en PSV mee gingen doen in de JL was Fox bereid de rechten te kopen en de competitie uit te zenden waardoor sponsores uberhaupt nog wilde betalen in de Jl.

Feyenoord doet niet mee omdat ze een jong elftal in de JL te duur vonden. Het was een financiele overweging.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren