Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Update: Charlie Austin krijgt twee wedstrijden schorsing na ‘obsceen’ V-teken

Laatste update:

Charlie Austin moet vrezen voor een schorsing. De aanvaller van Southampton maakte zondag een obsceen gebaar naar de supporters van Manchester City en volgens The Sun gaat de tuchtcommissie van de FA naar het incident kijken. Austin hoort mogelijk maandag nog of er een aanklacht volgt.

De 29-jarige Austin werd halverwege de tweede helft naar de kant gehaald door manager Ralph Hasenhüttl en vervangen door Shane Long. Hij werd uitgejoeld door de meegereisde fans van Manchester City en maakte vervolgens het V-teken, een handgebaar waarbij de wijsvinger en middelvinger worden opgestoken en de rest van de vingers worden gebogen.

Het V-teken wordt vaak gezien als belediging en een driekoppig panel van de FA zal de beelden maandag gaan bestuderen. De managers Hasenhüttl en Josep Guardiola wilden na afloop niets zeggen over het gebaar dat Austin maakte.

Update 3 januari 14.11 uur - FA klaagt Charlie Austin aan na 'obsceen' V-teken
Charlie Austin moet vrezen voor een schorsing. De aanvaller van Southampton maakte afgelopen zondag een obsceen gebaar naar de fans van Manchester City. De FA meldt dat het V-teken van Austin kan worden gezien als aanstootgevend of beledigend en klaagt hem aan. De spits heeft tot 7 januari om te reageren op de aanklacht.

Update 10 januari 20.50 uur - Charlie Austin krijgt twee duels schorsing na 'obsceen' V-teken
Charlie Austin is voor de eerstvolgende twee wedstrijden van Southampton geschorst. Dit in verband met het obscene gebaar naar de fans van Manchester City, op 30 december. De tuchtcommissie van de Engelse voetbalbond beschouwt het V-teken als aanstootgevend, waardoor Austin nu het competitieduel met Leicester City en de FA Cup-replay tegen Derby County aan zich voorbij moet laten gaan.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heeft dit teken te maken met de film V for vendetta of zit ik dan verkeerd?

30 december 2018 om 22:40

Nee volgens mij bedoelde hij de v van verloren!

30 december 2018 om 22:42

Heeft met de oorlog tegen de fransen te maken, de engelsen wilden de franse boogschutters hun middel- en wijsvingers afsnijden, zodat ze geen boog meer konden hanteren. De fransen wonnen, en dreven de spot met de engelsen door die twee vingers op te steken.

30 december 2018 om 22:43

Mocht dit kloppen dan is dit wel heel kinderachtig oud zeer, maar helaas zie je dat vaker.

30 december 2018 om 22:47

Volgens mij is dat verhaal inmiddels al een aantal keren ontkracht. Bovendien lijkt het me sterk dat hij in 2018 gebruik maakt van dit gebaar met die betekenis. Ik weet haast zeker dat het gewoon staat voor het beledigen van iemand en dit gezien kan worden als een soort middelvinger.

30 december 2018 om 22:52

Ligt aan hoe je het doet. Handpalm naar je toe is hetzelfde als je middelvinger, handpalm naar buiten kan alles zijn van twee bier bestellen tot een V voor victorie.

30 december 2018 om 22:58

Het is omgekeerd. De Fransen zouden de vingers van Engelse boogschutters hebben afgesneden.

De Engelse boogschutters waren een dodelijk wapen waar de Fransen op neerkeken (totdat bij Agincourt een Frans ridderleger in de pan werd gehakt door een veel kleiner Engels leger dat voornamelijk uit boogschutters bestond.)

Maar goed, nu wil het vooral "up yours" zeggen.

3 januari 2019 om 15:20

@tokkie020, Klopt, er is een foto van Rooney die scoorde bij Manchester City toen hij bij Everton speelde, de helft van dat volk op de tribune maakte dit gebaar.

Hier de foto:

https://www.mykhel.com/football/everton-wayne-roon...

3 januari 2019 om 18:08

In mijn beleving, maar ik heb de wijsheid niet in pacht, is het 'v for Victory'-teken dus met de handpalm van je af, maar doe je het met de handpalm naar je toe dan is dat, in het VK in ieder geval, een belediging vergelijkbaar met het opsteken van een middelvinger.

Wat de historische afkomst is weet ik niet. Ik lees vaak dat verhaal over boogschutters in de vele Frans-Engelse oorlogen, maar weet niet of dat klopt, als oorsprong. Maar dat het v-teken met handpalm naar binnen een heftige belediging in het VK is, dat staat echt wel vast.

30 december 2018 om 22:44

Heeft te maken met het victory teken, maar dat is met de palm van de hand naar jezelf toe, maar Austin heeft hier de palm van zich af, dit is gewoon het vredensteken✌️

3 januari 2019 om 14:18

Kijk even naar het plaatje, dan zie je toch dat de palm naar de andere kant wijst :/

30 december 2018 om 22:44

Dan zit je heel erg verkeerd. Het is een oud gebaar met de palm naar binnen (niet zoals het vredesteken met de palm naar buiten).

De legende is dat tijdens de 100-jarige oorlog de Fransen de wijs- en middelvinger van gevangengenomen Engelse boogschutters afsneden zodat ze nooit meer met een boog konden schieten. De Engelse boogschutters lieten dan van hun kant weer zien dat ze die vingers wel nog hadden bij wijze van belediging. Klopt geschiedkundig geen mallemoer van maar het is een leuk verhaal.

30 december 2018 om 22:44

Nee hoor, Winston Churchill heeft dit uitgevonden en beledigde daar Mussolini en Hitler mee.
Die gingen toen over de rooie en gooide toen bommen op London.
Churchill heeft toen samen met Roosevelt Duitsland en Italiã« platgebombardeerd.
Japan had ook een grote moel en toen heeft Roosevelt 2 atoombommen naar Nagasaki en Hiroshima gestuurd. Daarna waren ze weer vrienden.

30 december 2018 om 22:47

Het V-teken is trouwens geen uitvinding van Churchill maar van de Belgische minister De Laveleye die Belgen tijdens de bezetting van Wereldoorlog 2 opriep dit teken te maken als verzet aangezien het zowel in het Frans (victoire) en het Nederlands (vrijheid) een betekenis had.

30 december 2018 om 22:51

Leuk hoe jullie de pagina van Wikipedia allemaal zo verpakken alsof dat niet de bron van iedereen is.

30 december 2018 om 23:02

Of mensen hebben gewoon wat parate kennis. Of denk je nu echt dat ik elke uitspraak lig te factchecken op wikipedia?

30 december 2018 om 23:10

Winston Churchill hield is 1922 zijn sigaar al vast tussen zijn wijsvinger en middelvinger. De Laveleye rookte niet.

30 december 2018 om 23:12

Roosevelt? Dat was natuurlijk Truman ken je geschiedenis.

30 december 2018 om 23:15

Ik denk dat het merendeel gewoon even Wikipedia heeft geraadpleegd. Ik denk juist niet dat je daar feiten zal aantreffen, maar herken wel de informatie van Wikipedia. Ik heb zelf namelijk ook even gegoogled.

30 december 2018 om 23:25

Ja, maar die atoombommen stonden al op de planning van Roosevelt. Hij werd ziek en ging dood en toen moest Truman de bommen sturen met Enola Gay en Bockscar.

31 december 2018 om 00:21

Man, als ik dit zo allemaal lees kan ik niet wachten totdat er een artikel verschijnt over mijn examenonderwerpen: De Republiek en Vietnam. Dan kan ik eindelijk kwijt wat ik toen allemaal heb lopen stampen.

3 januari 2019 om 16:32

Roosevelt..president van 1933 tot 1945...

Eehmmm..geschiedenis??

3 januari 2019 om 16:36

Sorry..Ik zit fout...TRUMAN gaf opdracht voor de Atoombommen..

30 december 2018 om 23:00

Is het niet gewoon "up yours"?

30 december 2018 om 23:20

Haha ja dat is het ook en dat bedoelde hij ook maar mensen doen hier semi intellectueel en komen ze met boogschutter verhalen van wikipedia wat totaal niet relevant is hier.

Kortom mensen het is gewoon up yours en dus fuck you!

31 december 2018 om 00:21

Als jij dat op Wikipedia aanpast dan zeer zeker wel.

31 december 2018 om 11:23

Er is vrij weinig intellectueels aan irriducibili420, gewoon geschiedenis. Het is wel vreemd dat je dat meteen als semi-intellectueel beschouwd.

De oorsprong is inderdaad het boogschutters verhaal en het betekent inderdaad “up yours” maar niet “fuck you”. Zie het als een afgezwakte versie van de middelvinger opsteken.

30 december 2018 om 23:34

Het is heel simpel. Wij steken een middelvinger op net zoals de Amerikanen etc. maar de Britten steken 2 vingers op. Het betekent allebei hetzelfde, de ene staat voor een mannelijke geslachtsdeel, het andere voor gespreide benen.

Een Nederlands meisje dat mascotte was tijdens het vriendschappelijke interland tussen Nederland en Engeland in de Cruyff Arena ging bij hun viral op social media want zij vatten dit allesbehalve vriendelijk op. Wat het in haar ogen misschien wel zo bedoelt was (vrede teken?). Ze had de schijn tegen vanwege het uitsteken van haar tong.

Die mag je van mij een seizoen of twee schorsen. Een middelvinger is erg, maar hier beledig je een heel koninkrijk mee. De FA zou absoluut niet triest overkomen als ze hem hiervoor schorsen.

30 december 2018 om 22:46

Laat hem meteen stoppen met voetballen nu je toch bezig bent.

30 december 2018 om 22:46

Austin is zelf een engelsman dus ik zie niet hoe dit een belediging van het koningkrijk is, het is niet alsof een duitser de hitlergroet doen na een doelpunt.

30 december 2018 om 23:59

Dit is sarcasme neem ik aan, toch? 😂

31 december 2018 om 00:03

Uiteraard.

3 januari 2019 om 14:20

Een middelvinger opsteken naar publiek is gewoon een schorsing. Dit wordt daar als hetzelfde gezien als een middelvinger, dus is een schorsing toch logisch ook? Ja, ik vind het zelf ook niet rampzalig ofzo, maar regels zijn regels gewoon lijkt me.

3 januari 2019 om 14:27

Ik vind dat de FA zich altijd teveel met dit soort onzin bezigt. Ze geven het teken gewoon opnieuw kracht.

3 januari 2019 om 15:46

Regelslaafje... regels zijn regels is het slechtste argument ooit. Vind een gebaar maken geen reden tot schorsing. Dan kunnen we overal over gaan jammeren. Voetbal is helaas een mietjessport geworden en mensen zoals jij houden dat, net als instanties die hier straffen voor verzinnen, in stand

3 januari 2019 om 18:18

Revan

"vind een gebaar maken geen reden tot schorsing. "

Dat mag, maar de regel is niet zomaar voor niets verzonnen. Spelers horen zich normaal te gedragen op het veld en daar hoort obscene gebaren maken rochting publiek simpelweg niet bij. Zou wat zijn zeg, als we gaan toestaan dat spelers dus obscene gebaren mogen maken, bijvoorbeeld objecten die het veld op gegooid worden door heel fout publiek terug zouden mogen gooien of dat ze publiek dat hele nare dingen roept zouden mogen slaan, schoppen en erger nog. Er is geen enkele noodzaak om onder het motto: voetbal is geen mietjessport (huh, en eigenlijk, wat bedoel jij hier eigenlijk precies mee, ....?) anarchie in te voeren. Dit gaat puur over normaal gedrag vertonen!
Overigens, ik ben het wel hardgrondig eens met je opmerking dat 'regels zijn regels' het slechts denkbare argument zijn om de handhaving van regels te rechtvaardigen.

Het is niet netjes maar schorsen gaat wel wat ver. Geven we al die mafketels op de tribune dan een stadionverbod voor alle opgestoken middelvingers en scheldwoorden?

30 december 2018 om 22:50

Daar wordt de camera niet opgericht. Wel op Austin.

Het keelgrijpen van Mané en de schwalbes van Liverpool moeten worden aangepakt, niet dit.

30 december 2018 om 22:54

Je kent de FA, die focussen zich bijna altijd op het verkeerde.

30 december 2018 om 22:54

Dat van Mané ben ik met je eens, maar over welke schwalbes heb je het? Sokratis tikte Salah 2x aan voor een penalty. En kolasinac die een schwalbe maakt hoor je niemand over

30 december 2018 om 22:58

En de actie van die hele trage Oostenrijker natuurlijk ook, er moet echt wel gebeuren om Mane zoiets te laten doen. Welke schwalbes? Kane, Mane en Lamela maakte schwalbes die van Salah kon je beide geven.

Leuk dit, maar niet echt relevant volgens mij. Met je palm naar buiten heeft het in principe geen betekenis, met de handpalm naar binnen is het vergelijkbaar met je middelvinger opsteken. Met de palm naar buiten kan dit ongeveer alles betekenen, van een peace gebaar tot twee bier bestellen.

30 december 2018 om 23:05

Bestel regelmatig bier met de palm naar binnen, vandaag weer, de barman was niet pissig bedenk ik me. Typisch oer-Engels traditioneel en vastgeroest geneuzel dit, tenminste zo zie ik het, hangt Engeland van aan elkaar..

3 januari 2019 om 18:23

Harecles

Toen ik vanmiddag een biertje bestelde in de kroeg door mijn middelvinger op te steken kreeg ik de opmerking van de barman dat ik ook de klere kon krijgen. Toen ik hem voorhield dat dit weer een typisch voorbeeld was van oer-Hollands traditioneel en vastgeroest denken en dat het geneuzel was, maakte de barman aanstalten om vanachter zijn bar te komen en mij het café uit te trappen. Raar café man, heb een kwartje op de bar gelegd en gezegd: 'ik kom hier nooit weer'!

3 januari 2019 om 21:24

Jarenlang met een Engelse gelopen uit de buurt van London. Daar ook gewoon mijn biergedrag vertoont met de 2 vingers met de palm naar binnen. Was geen enkel probleem, aanstalte nemen van iets is veelal selectief . Jammer van het kwartje...

11 januari 2019 om 09:39

Omdat het jou niet bekend is, betekend niet dat het ergens anders geen betekenis heeft. Zoals eerder aangegeven is het de Engelse versie van je middelvinger opsteken en ik zie hem hier in Engeland zo'n beetje dagelijks gebruikt worden. Het is zeker nog wel relevant hier!

Ik zie spelers vlak voordat ze een corner nemen ook de hand in de lucht steken met vingers in de lucht. Ik zou zeggen iedereen schorsen die zijn vingers opsteekt.
Misschien maakte hij wel het teken naar zijn vriendin als voorspel dat hij vandaag eerder thuis zou zijn door de wissel.

30 december 2018 om 22:53

Kun je dan ook iedereen die in het stadion twee vingers opsteekt bij de bar omdat hij twee bier wil een stadionverbod geven?

30 december 2018 om 22:55

Ja als je iemand schorst voor vingers opsteken dan iedereen schorsen die vingers opsteekt.

30 december 2018 om 23:18

Of iedereen gewoon wanten laten dragen in het stadion? Ik roep maar wat om tot een oplossing te komen.

Weten jullie het dan echt niet? Net voor dit moment deed hij de vingers in de mond. Het verhaal gaat dat wanneer je twee natte vingers gestrekt in verticale richting uiteenlopend naar boven steekt je kunt voelen vanuit welke richting de wind komt... schandalig gewoon..

Misschien bestelde hij vast een paar bier...
On: Slaat natuurlijk nergens op, de beste man is diep in zijn hart gewoon ManCity fan en signaleerde hiermee dat hij blij was met de overwinning (V van Victory) van City.

Daadwerkelijke on: vind schorsen voor dit soort dingen toch een beetje onzin. Ik weet dat mijn generatie een voorbeeldfunctie heeft tegenwoordig, in die zin dat ze snel op hun teentjes getrapt zijn, maar dit soort gebaren, evenals 'normale' scheld en vloekwoorden (Lees: middelvingers, kut, fuck, shit, verdomme etc.) kan je toch moeilijk censureren? Dat wil zeggen, je kan ze wel censureren, maar je kan er mensen toch niet voor straffen? Stel je voor dat ik voor elk scheld of vloekwoord dat ik op de werkvloer gebruikte een dag niet mocht werken... Dan had ik mooi tot de zomer vakantie. Met alle respect, maar een schorsing zou echt onzin zijn, een symbolische boete is tot daar aan toe, maar een schorsing gaat echt te ver.

3 januari 2019 om 15:02

Wanneer hij word bestraft zal dit niet zijn omdat hij een scheldwoord gebruikt, maar omdat het gezien word als het opruien van het publiek. En dat is volgens de regels dus niet toegestaan. Zoals al gezegd kan ik me overigens wel voorstellen dat je als voetballer wel eens een vinger wilt opsteken naar de menigte die zijn ongefundeerde mening altijd weer klaar heeft.

Het je een teken dat de Engelsen 300jaar gekoloniseerd werden door de Fransen ze hakten de wijs vinger

Engelse belevenis van voetbal op zijn top. Die gestoorde gek komt met twee gestrekte benen in en komt er mee weg met geel. Wat een absolute schande is en met VAR 100% met rood was bestraft. En om een bullshit gebaartje kan hij alsnog een schorsing krijgen. Wat een flauwekul.

De foto is wazig maar hij heeft z'n palm toch naar buiten? Peace?

3 januari 2019 om 14:59

Volgens mij noemt hij ze op deze manier cunts. Ach wat boeit het ook, gewoon schorsen voor provoceren van publiek en weer verder met het leven. Misschien eens overwegen om regels toe te voegen die supporters ook het recht ontnemen om met zijn alleen hun dagelijkse kommer en kwel te botvieren op voetballers. Ondanks dat het niet mag kan ik me prima voorstellen dat je als voetballer soms een vinger of in dit geval twee vingers wilt opsteken naar dat publiek.

3 januari 2019 om 18:02

Dante

Hangt ervan af waar die meegereside City fans, die joelden, zaten in het stadion. Weet niet welk vak maar kan best het vak achter of schuin naast hem zijn en dan is het wel degelijk met de handpalm van je af.

Erg zwak dat hier zo'n probleem van wordt gemaakt. Voetbal is echt een mietjessport geworden en organisaties als de F.A. en zielepieten op en naast het veld houden dat in stand. Het wordt weer tijd dat mensen een dikkere huid opbouwen in plaats van al dat slappe gejammer. Zwakke schaapjes hebben we al genoeg in de wereld

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren