‘Philips betaalt miljoenen en gaat prijken op shirt van Europese grootmacht’
Philips is vanaf komend seizoen te zien op het shirt van Barcelona, weet Mundo Deportivo. Het Nederlandse elektronicaconcern gaat tientallen miljoenen betalen om de komende jaren op de mouw van het Catalaanse shirt te prijken. Barcelona is hevig op zoek naar extra inkomsten, waardoor de deal met Philips goed uitkomt voor Blaugrana. Zodoende is de voormalig hoofdsponsor van PSV volgend seizoen prominent te zien in het Spotify Camp Nou.
Volgens de Spaanse sportkrant tekenen beide partijen een contract voor drie seizoenen, waarbij een optie zal komen om de verbintenis met twee seizoenen te verlengen. Philips zal in het eerste jaar acht miljoen euro betalen voor de mouwsponsoring. In jaar twee en drie wordt dat bedrag zelfs uitgebreid naar respectievelijk tien en twaalf miljoen euro. Barcelona is dus in ieder geval zeker van dertig miljoen euro door het plaatsen van het embleem van Philips op de mouw.
Mocht de samenwerking bevallen, komen er nog twee extra seizoenen bij. In het vierde jaar ontvangt Barça dan opnieuw twaalf miljoen euro voor de mouwsponsoring, waarna het bedrag bij een vijfde seizoen op maar liefst veertien miljoen euro uitkomt. Wanneer Barcelona bepaalde prijzen wint kan het sponsorbedrag in ieder jaar middels bonussen oplopen. In een ideale wereld kan de Spaanse grootmacht in vijf jaar tijd meer dan zestig miljoen euro binnenharken.
Philips zal in het gerenoveerde Camp Nou ook gaan zorgen voor de televisieschermen. Het elektronicaconcern is al jarenlang bekend met shirtsponsoring binnen het voetbal. Tussen 1982 en 2016 prijkte Philips al op de borst bij PSV, waarna een stap zijwaarts werd gedaan. Sindsdien staat het wereldbedrijf namelijk op de mouw in Eindhoven, dezelfde plek als het op het shirt van Barcelona gaat krijgen.
Meer nieuws
Zwaar gehavend Man United doet wat het kan, maar verliest toch van Arsenal
Steven Bergwijn clasht hard met Mike Verweij van De Telegraaf
Excelsior-captain wil deal met PSV: ‘Als jullie het volgende week goed doen...’
Brobbey begrijpt woeste ploeggenoot op het veld niet: ‘Hij praat moeilijk’
Vink ziet onthutsend zwak moment van Feyenoord tegen NEC: ‘Die is knettergek’
Moet PSV zich opmaken voor vertrek? ‘Ik sta daar wel open voor’
Meer sportnieuws
Jammer, ik dacht PSV, want daar hoort het toch wel bij... Snap niet dat je dan in zee gaat met Barcelona, waar de reputatie op dit moment beneden 0 is (behalve bij barca fans zelf)
Het gaat puur om de zichtbaarheid. De hele wereld kijkt naar Barca, in goede en in slechte tijden. Die interesse in Nederlandse clubs is er simpelweg niet.
Kom op zeg, het is de Philips Sport Vereniging. Ik zou serieus een naamsverandering overwegen. ESV of zoiets. Dit is gewoon vreemdgaan. Ja het is een lekkerder wijf, maar dat maakt het niet goed.
Nouja een lekkerder wijf..ik zie een afgelikte boterham met te veel cosmetische ingrepen achter de rug
Ja doe maar ESV, daar heb ik 15 jaar gevoetbald! De club bestaat inmiddels al 20 jaar niet meer dus de naam is vrij
Nu niet allemaal gaan overdrijven, met je naamsverandering. In de jaren 80 stond het ook op het shirt van Man City.
@eenopinie:
Ten eerste zou ESV raar zijn, omdat er in Eindhoven al heel lang een club bestaan heeft met die naam. Ten tweede was Philips veel meer dan alleen een sponsor voor PSV. De club is begonnen als het begrijfselftal van Philips en het stadion staan in een buurt die Philipsdorp heet. Philips is en blijft voor altijd een heel belangrijk deel van de geschiedenis van PSV.
Als Philips en PSV en een andere club sponsort zou ik er minder moeite mee hebben. Maar nu is men weg van het shirt van PSV en gaan ze met Barca het bed in. Je bent verdorie de eigen vereniging van Philips. Dat is in mijn bescheiden optiek schofterig. Ik zou serieus afscheid nemen van het Philips concern en lekker verder gaan. Ook geen reclame meer maken voor die gasten en gewoon de naam veranderen.
Helemaal mee eens. Frits zou zich omdraaien in z'n graf, complete aanfluiting van Philips.
@eenopinie Philips staat nog steeds op het shirt van PSV, als founder, dus waar heb jij het allemaal over.
Philips staat op de mouw van PSV shirt. Zelfde als straks bij Barcelona. Dus ze sponsoren en PSV en andere club. Wat wel vreemd is, eerder dit jaar hebben ze veel personeel ontslagen ergens noodzakelijke bezuinigingen.
Frits zou zich helemaal niet omdraaien in zijn graf hierom. Dat zou gebeurd zijn toen het apneuschandaal naar buiten kwam. Frits, rasondernemer, zou het juist een uitstekende zet vinden als het op deze manier haar zichtbaarheid in de wereld weer probeert te vergroten en een draai aan haar imago wil geven.
Iedereen die dit te vergelijken vindt met vreemdgaan is het spoor sowieso een tikkie bijster. Zoals cabinessence al zegt gaan Philips en PSV veel verder dan een shirtsponsor. Hoe heet het stadion van PSV trouwens ook weer? En wie behoren tot Brainport? Enige kans dat Philips daar heel toevallig ook onder valt?
"ook geen reclame meer maken voor die gasten en gewoon de naam veranderen. "
Dat gaat vrij lastig worden, want dat zou PSV ook afscheid moeten nemen van de huidige hoofdsponsor, aangezien Philips onderdeel is van Brainport.
Heel de bedrijfstak van Philips is veranderd en ook PSV heeft een eigen naam opgebouwd met eigen sponsoren. Ik zie het probleem niet echt.
Philips heeft zijn bedrijf allang verkocht en dit kan best de tv divisie zijn. Psv staat al ook al jaren los van philips dus zou raar zijn als psv wel eigen keuzes kan maken en philips niet. Zelfde geld voor asml en nxp die ook uit philips zijn voortgekomen en nu eigen keuzes maken.
Zo is het. Ik ben veel in Azie geweest en daar zie je in het straatbeeld maar een beperkt aantal clubs: Juve, Ac Milan, Barca, Real Madrid, PSG, Liverpool. Manu, Mancity, Arsenal Dat is het wel zo'n beetje.
volkomen mee eens
Philips heeft geen TV divisie meer. Er worden alleen nog tv's verkocht onder de naam philips.
Je dacht PSV? Staat in de titel ‘Europese grootmacht’. PSV is een leuke en stabiele club, maar geen grootmacht.
We spreken in Nederlands pas de laatste 15jaar over een top 4 in plaats van top 3. PSV issindsdien eigenlijk structureel top 3 geeindigd. De laatste keer dat PSV een eindklassering buiten de top 4 had, was in 1980 of 1981. PSV heeft Europees te weinig noten gekraakt, daar zal toch wat meer aandacht op moeten komen met topaankopen, in plaats van talenten.
Keek vooral naar het begin van de titel en foto, dan denk je aan PSV haha
Ik zou dan toch met LG of Samsung samen gaan werken voor wat betreft de schermen. Wat een gare software heeft dat Philips toch, continu uitvallend scherm op mijn vorige ambilight.
Maar zonder alle gekheid, vind het als Feyenoorder zijnde toch gek dat er iets anders op het shirt van PSV staat. Helemaal om dan te aanschouwen dat er Philips ineens op het shirt van Barca staat.
Er staat al een tijdje iets anders dan Philips op de borst bij PSV, en het komt ook niet op de borst bij Barca, maar op de mouw. Valt totaal niet op.
Valt echt wel op Curaçao op de mouw van Ajax zie je ook gewoon goed. Maar het zal meer door de exposure wereldwijd komen. Veel shirt worden er wereldwijd verkocht en als daar dan Philips op staat zal interessanter zijn dan op het shirt van PSV.
Je ziet natuurlijk wel de mouwsponsor, maar het is natuurlijk niet het eerste wat je ziet als je een shirt bekijkt, zeker aangezien de meeste beelden van shirts vanaf de voorkant komen. Daarnaast, hoeveel mouwsponsors ken je nou echt? Persoonlijk weet ik van Curacao bij Ajax en er zijn een paar teams met Toto, maar dat was me ook nooit opgevallen als het niet zo in het nieuws was gekomen.
Vind het maar raar, die naam past maar op een shirt.
Ja zou je wel denken! Alleen hebben ze wat goed te maken na het slaap apneu drama. Wellicht willen ze weer positief op het nieuws komen
Dan zou ik juist niet in zee gaan met een club als Barcelona op dit moment. Loopt genoeg om even niet mee geassocieerd te worden toch?
Het is gewoon in elke tak een drama merk, levensverwachting van de apparatuur is ver beneden pijl, enkel de lampen doen wat ze beloven.
Klopt zeker niet, heb al jaren een philips wekkerradio. Denk al meer dan 24 jaar, die werkt top
Lampen zijn niet van Philips.
Apart… want volgens mij heeft Philips net honderden banen geschrapt omdat ze verwikkeld zijn in rechtszaken vanwege de wel bekende slaapmachines en dan wel zoveel geld kunnen uitgeven aan shirt sponsoring?????? Vrij apart bedrijfs beleid…
Juist slim, er kijken miljoenen mensen naar Barcelona. Dit gaat ze gewoon geld opleveren, dus zo raar is het niet. Dat je in je personeel snijdt is ook niet zo raar, dat gebeurt overal als het met een bedrijf slecht gaat. Het is geen sociale werkplaats.
Toch vrij apart dit. Philips houdt zich tegenwoordig volgens mij alleen nog maar bezig met hoogwaardige medische apparatuur en dan lijkt me het sponsoren van een voetbalclub niet logisch.Mismanagement daarentegen zijn ze bij Phillips dan wel weer toppers in dus die overlap met Barcelona is er dan wel weer.
Best een bekend fenomeen binnen de economische wereld. Tig voorbeelden van dat je in een economische crisis juist met verder investeren in plaats van verder bezuinigen, er beter uit kan komen. Philips raakt in 1 jaar bijna 10 miljoen euro kwijt, maar er kijken miljoenen mensen naar hun logo op dat shirt. Dat zijn allemaal potentiële nieuwe klanten.
Potentiële nieuwe klanten voor wat? MRI scanners? Zoals hierboven al gezegd wordt richt Philips zich niet echt meer op consumenten, maar op healthcare. Bijv. de elektronica is afgestoten en is eigendom van Signify, die dan wel nog de producten als 'philips' mag verkopen. Dus ik snap deze stap ook niet zo. Tenzij ze meer direct aan de consument willen gaan verkopen. Maar vraag mij af wat voor producten dat dan zijn.
Moet een sponsor passen bij de sport waar ze “onderdeel” van worden? Slecht nieuws voor FC Emmen, maar ook voor die honderden andere clubs bij wie sponsoren niet veel met voetbal te maken hebben,
@AjaxxxLove Als je je marketingbudget zo efficiënt mogelijk in wil zetten, kijk je naar de doelgroep die je wil bereiken. Ga je de mensen die beslissen over de aanschaf van medische apparatuur bereiken via je naam op het shirt van Barcelona, of kun je die tientallen miljoenen beter op een andere manier en plek investeren, waardoor je ROI hoger is. Dat is de afweging, niet of een sponsor past bij de sport.
Dit voelt voor mij als Eindhovenaar en PSV-supporter toch best als een klap in het gezicht.
Snap ik volkomen, bedoel, Philips Sport Vereniging, kom op. Goed, aan alles komt een eind.
Pijnlijk hoor. Zelfs ik gun PSV dit niet.
Rare keuze in mijn beleving, aangezien Philips volgens mij alleen nog actief is in de healthcare sector en niet meer op de consumentenmarkt (electronics). Deze takken zijn al lang geleden verkocht en gebruiken alleen nog de Philips naam maar zijn geen onderdeel van Philips meer.
Klopt, maar die merknaam gebruiken ze niet gratis. De Tv's worden tegenwoordig gemaakt door het op papier in Nederland gevestigde Chinese bedrijf TP Vision. Die betalen Philips 2% van de jaaromzet, maar sowieso minimaal 40 miljoen euro per jaar voor het gebruik van de merknaam en merkidentiteit van Philips. Met Signify (de lampenfabrikant die Philips-lampen maakt) zal een vergelijkbare deal gesloten zijn. Philips heeft er dus alle baat bij om hun merknaam aan te prijzen, want hoewel de producten niet meer door hun gemaakt worden verdienen ze er nog altijd aan.
Daarbij is Barcelona ook gewoon een mooie project voor Philips. Via TP Vision leveren ze de schermen, via Signify leveren ze wellicht de verlichting. Als straks dat Espai Barça project klaar is, hebben ze een prachtig afgerond project om te laten zien waar Philips toe in staat is.
Bovendien moet je ook niet onderschatten hoe belangrijk netwerken is. Op basis van een Philips bord langs het veld ga je niet meer MRI-machines verkopen, maar nodig de beslissingsbevoegden van een paar ziekenhuizen uit in de Skybox voor El Clasico, geef ze een gesigneerd shirt of fotomoment met de spelers en ze zouden zomaar voor jou kunnen kiezen. Dat soort snoepreisjes zorgen er vaak voor dat de beslissing dan toch in jouw voordeel uitvalt.
Op één of andere manier doet dit toch pijn. Philips hoort maar op één shirt te staan. Niet op die van zo’n club.
Puur op sentiment vind ik dit jammer. Het is hierboven al zo vaak gezegd, maar PSV is letterlijk de Philips Sport Vereniging. Als je dan toch extra miljoenen in de sport voetbal wil steken, dan moet dat eigenlijk gewoon volledig naar PSV gaan. Weg met dat vage Brainport gedoe op de borst en in plaats daarvan weer groot de naam Philips.
Maar als je het sentiment buiten beschouwing laat is het gewoon een hele slimme zet. Barcelona gaat het Camp Nou en de omliggende faciliteiten verbouwen, en als er nou één mooie manier is om te laten zien wat je als elektronicacocnern in huis hebt dan is het wel een prachtig nieuw of verbouwd stadion.
Plus, het is niet de eerste keer dat PSV vreemdgaat hè. Zowel Philips als voormalig dochterbedrijf Signify zijn gewoon al sinds het begin aandeelhouders in de Johan Cruyff Arena.
Een afgang voor Philips. De meest corrupte club van Europa is Barcelona. Daar moet je niets mee te maken willen hebben als bedrijf. En als supporter ook niet. Na het apneu-drama een nieuwe tik voor Philips.
Gewoon slim natuurlijk. Veel meer exposure dan bij PSV
Gelukkig heeft Philips ook niet net aangekondigd dat er weer een hele rits mensen ontslagen gaat worden...
Passen goed bij elkaar, beide met een zwaar verslechterde reputatie de laatste tijd.
Alles behalve de medische tak is toch verkocht aan een bedrijf in China. Sentiment kan dus opzij gezet worden, heeft helemaal niets meer met iets vanuit Eindhoven te maken.
Dit is mede mogelijk gemaakt, door oud-Barça speler Philips Cocu :-)
Barcelona 2de elftal van psv😜
Waarom wil Philips zich verbinden aan een club die met allerlei schandalen aan elkaar hangt? Philips heeft toch z’n “eigen” vereniging? Zou dit echt een hele slechte beslissing vinden van ze. Laatst een podcast geluisterd van de NOS over de beroerde beslissingen in het verleden van Philips. Ze zijn het blijkbaar niet verleerd…
Tientallen miljoenen om heel klein op de mouw te staan. Dat is toch weggegooid geld.
@redactie en reageerders.
Philips als concern sponsort alleen PSV uit Eindhoven. Maar Philips heeft aan diverse bedrijven haar merknaam verkocht. TP Vision verkoopt oa televisies met de naam Philips en die gaan Barça sponsoren.
Reageer
Je kunt niet reageren op oude documenten.