Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Lastig onderwerp’ voor KNVB: ‘Dat land zit op het randje’

Laatste update:

Danny Makkelie hanteerde in januari 2018 de fluit bij de wedstrijd tussen Al-Ettifaq en Al-Fateh. Het was de derde keer dat de KNVB een scheidsrechter afvaardigde om een duel te leiden in de Saudische eredivisie en Eric Gudde heeft daar geen problemen mee. De algemeen directeur vindt dat politiek en sport gescheiden moeten blijven.

Gudde erkent in een interview met De Telegraaf wel dat het een ‘lastig onderwerp’ is: “Als we van het ministerie van Buitenlandse Zaken signalen krijgen dat het daar alle perken te buiten gaat, zullen we als KNVB in actie komen. Nu nog niet. Ja, het is een land dat op het randje zit. Maar in mijn ogen zijn er meer landen waar dat zo is.”

“Ik heb bij Qatar ook allerlei vraagtekens. Bovendien zijn er ook tal van grote Nederlandse organisaties die economische betrekkingen hebben met Saoedi-Arabië. En gaan er ook niet voetbalcoaches uit Nederland aan de slag in dat land?” De KNVB zal het arbiters dan ook niet verbieden om wedstrijden te leiden in Saudi-Arabië.

Met name Johan Derksen van het programma Veronica Inside uitte meermaals kritiek op de KNVB en Makkelie. “Ik vind het onbegrijpelijk en ook dat de KNVB dat toestaat”, zei de analyticus vorig jaar nog. Naast Makkelie hebben ook scheidsrechters als Björn Kuipers, Kevin Blom en de Engelsman Mark Clattenburg wedstrijden gefloten in Saudi-Arabië

Moet de KNVB het scheidsrechters verbieden om te fluiten in Saudi-Arabië?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Wat een domme "ja maar zij doen het ook" argumenten komt Gudde mee aanzetten zeg. Dan heb je zo'n hoge functie en dan kom je niet verder dan dat. Hij weet heel goed dat dit niet te verantwoorden valt en draait lekker heen om de misstanden in dat land.

26 januari 2019 om 10:14

Wat een onzin. Sport en politiek moeten gescheiden blijven. Of had het NL elftal van jou ook niet naar Rusland mogen afreizen als ze zich hadden gekwalificeerd?? Of mag Twente als ze ooitEuropees voetbal halen ook niet tegen een Russische tegenstander spelen? En nee, Rusland is geen haar beter dan SA of Quatar.

26 januari 2019 om 10:51

Precies dit, geef het volk spelen en eten werd al in het oude Rome toegepast.

26 januari 2019 om 10:59

Precies FRtorres , mensenrechten tellen ook tijdens de sport. Tis niet zo dat je je normen waarden en idealen maar even overboord gooit tijdens een wedstrijd om daarna weer je wapens op te pakken..

26 januari 2019 om 11:21

En de landen die dit regime steunen daar moet je ook geen zaken mee doen, die zijn net zo schuldig....?

26 januari 2019 om 12:17

Oei.. Dan moeten wij onze boodschappen voortaan over de grens doen aangezien Nederland ook dikke maatjes met dit regime is.

26 januari 2019 om 13:54

Inderdaad en geen Amerikaanse spullen meer kopen en zo.

26 januari 2019 om 11:30

Money makes the world go round

26 januari 2019 om 11:20

Inderdaad en ook geen scheidsrechters en of spelers sturen naar landen die dit regime steunen..... Want die landen zijn net zo schuldig vind je niet...?

26 januari 2019 om 11:51

FRTorres, als ik je meer dan 1 duimpje had kunnen geven, had ik dat gedaan. Ben het zo eens met jou.

26 januari 2019 om 12:23

Het is inderdaad om te zeggen dat je sport en politiek moet scheiden, want door eraan mee te doen legitimeer je zo’n regime. Ze gebruiken het namelijk ook voor hun pr, zoals dat in het verleden altijd is gedaan. Denk maar aan de spelen in Berlijn (hitler) of het WK van 1978 (junta).

Echter vind ik het ook wel altijd iets hypocriets hebben dat we wel van onze sporters verwachten dat ze principieel en geëngageerd zijn en een politiek statement maken, maar nota bene niet van onze politici.

Dat land zit niet op het randje, maar ver er overheen. Moet je als Knvb echt niet willen.

26 januari 2019 om 11:10

Mee eens. En zéker niet als het gebruikt word voor snoepreisjes.. Want zo moet je deze trips zien voor de scheidsrechters..

26 januari 2019 om 13:45

Ja, ik vind zoiets altijd heel moeilijk. Wij hebben hier bepaalde normen en waarden en bepalen aan de hand hiervan wat wij normaal vinden. Daarop beoordelen wij dan ook weer landen met andere normen en waarden. Zo vinden wij in het westen een democratie de enige juiste weg, maar dat is natuurlijk ook een systeem met idioot veel fouten erin. Idem voor kapitalisme. Ondertussen wordt er vaak geprobeerd om landen die hier van afwijken aan te pakken, omdat het westen vindt dat dit de juiste manier is en dit wil opdragen. Het meest vreemde vind ik nog dat we er schijnbaar mee akkoord gaan dat Amerika nucleaire wapens heeft, maar vervolgens vinden dat andere landen deze niet mogen hebben. En dat terwijl er maar 1 land ter wereld is dat ooit een land heeft aangevallen met een atoombom. En laat dat nu net Amerika zijn. Vandaar dat ik het altijd moeilijk vind om hierover te oordelen, omdat dat altijd vanuit een westers ideaalbeeld gebeurt.

Saudi Arabië is gewoon een, en het enige, kalifaat.
Dat gezegd hebbende het is een erkend land. Als het op mensenrechten aankomt zijn er nogal wat aanmerkingen op te maken.
Volgens mij moeten politiek en sport toch gescheiden zijn of niet?

Niet dat er scheidsrechters die kant op gaan, maar Israel trekt ook spelers, bedrijven, en personen aan uit Nederland. En daar zeurt niemand om. Meten met twee maten heet zoiets.

Misschien juist wel goed om wat gematigde mensen met een democratische achtergrond die kant op te sturen. Verandering gaat langzaam en wellicht sneller als er ook andere normen en waarden het land in komen, zij het in de vorm van een scheids. En de reactie van Eric Knudde ... die man kan organisaties stukmaken met zn matige visie... wel mooi om te zien dat Johan Derksen die ik (wel grappig vind) echter geen voorvechter van vrouwenrechten vind, maar wel fan van seksistische en ongenuanceerde uitspraken op basis van afkomst het niet vind kunnen die kant op te gaan.

26 januari 2019 om 11:53

Denk jij echt dat een scheidsrechter ervoor gaat zorgen dat Saoedi Arabië democratischer gaat worden? Je weet wel, het land dat een journalist in stukken hakt en daarna met tien verschillende verhalen komt? Of het land waar vrouwen niet eens een bankrekening mogen hebben?

26 januari 2019 om 12:03

@kyle66 couldn’t hurt, ze mogen al autorijden en wanneer hun man stiekem van ze gaat scheiden worden ze op de hoogte gebracht via sms . Ik zeg niet dat het land democratisch gaat worden. Maar invloeden van buitenaf doen wel iets met cultuur. Hoe traag ook.

26 januari 2019 om 12:10

In mijn ogen zeg je daarmee juist dat het je niet uitmaakt wat er in dat land gebeurt.

26 januari 2019 om 12:53

Verandering komt van binnenin. Niet als je mensen gaat opsturen want dan zorg je alleen maar voor meer ellende. Zij komen ons immers ook niet vertellen hoe het moet. En nee dan bedoel ik niet de achterlijke zelfmoordterroristen.

26 januari 2019 om 13:47

Maar waarom willen we dan dat die mensen een democratie hebben? Alleen maar omdat wij dat in het westen als ideaalbeeld zien?

Misschien hebben ze daar ook vraagtekens over ons, geen idee. Ben er nog nooit geweest en ben ook niet van plan om er ooit te gaan. Maar ik vind het desondanks wel jammer dat men altijd op die landen hun kap zitten, dat is niet nodig. Ze zullen vast wel genoeg positieve kanten hebben net als hier.

26 januari 2019 om 13:50

Inderdaad. Hier in het westen hebben we een soort ideaalbeeld van hoe het moet en dus vinden we dat iedereen een kapitalistische democratie moet hebben. Terwijl ook deze systemen hun slechte punten hebben, zelfs meer dan anderen. Het is altijd moeilijk oordelen als je onze normen en waarden als uitgangspunt neemt, want dan ben je al bevooroordeeld. En dus kan geen enkele persoon die in het westen is opgegroeid hier over oordelen.

Tjsa en zulke landen vinden Europese landen weer een land dat op het randje zit. En Bertje had er blijkbaar geen moeite mee. We kennen het land alleen vanuit de media waarschijnlijk. En het gekke is als je de cijfers erbij gaat pakken zijn er in NL en vele Europese landen meer moorden en geweldsdelicten dan in dat land. Dus tsja, en daarnaast Israel trekt ook buitenlandse spelers/trainers aan, evenementen e.d. maar dat is opeens wel allemaal oke.

26 januari 2019 om 13:19

Sterker nog, als ze naar Israel gaan is het ineens een mooi avontuur. Dat hebben landen als de Vs en Australie ook hier. China, Qatar enz...neen, dat liever niet want daar is het te gevaarlijk. Ik snap het ook soms niet hoe sommige mensen redeneren.

26 januari 2019 om 13:59

Het is ook maar net van welk persectief je het bekijkt. Wat voor de een een boevenstaat is , is voor de ander het beloofde land. De een noemt een persoon een terrorist een ander noemt die zelfde persoon een held.

26 januari 2019 om 19:05

Lol, serieus? Zo kun je alles kapot relativeren.. Zelfs de grootste gekken hebben aanhangers. In SA wordt het grootste deel van de bevolking onderdrukt door een kleine, rijke en machtige elite. Dat heeft helemaal niks met perspectief te maken.

26 januari 2019 om 23:58

Ik denk dat Trump dat misschien heel anders over denkt. Of landen die grote belangen hebben in het midden oosten. Ik heb er zelf ooit eens 6 weken gewerkt en het viel best mee daar
Of neem bv Israel voor de ene het beloofde land voor een ander mag dat land niet bestaan....

Probleem is dat je dan zo met de helft van de voetbalwereld geen zaken meer kan doen en dat je afgelopen en komende wk moest boycotten (Rusland en Qatar). Wie bepaald wanneer land over randje is? Er zijn mensen die regeringen in turkije, venezuela, saodie arabie, rusland, qatar, israel, china, usa, brazilie, deel arabische en afrikaanse landen niet door de beugel/corrupt/onetisch/discrimenerend vinden. Moet voetbalbond afweging maken?

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren