Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ex-teamgenoot sprak Tadic aan op specifiek punt: ‘Interesseerde hem niet’

Laatste update:

Kees Kwakman vindt het vreemd dat Dusan Tadic nog altijd nauwelijks Nederlands spreekt. Dat zegt de ESPN-analist te gast in de Cor Potcast van (ex)-profvoetballers Bart Vriends, Maarten de Fockert en Thomas Verhaar. Kwakman sprak de aanvoerder van Ajax er zelfs op aan, maar dat leek weinig indruk te maken op de 34-jarige Serviër. “Dat interesseerde hem niet heel erg.”

Tadic speelde tussen 2010 en 2014 in Nederland voor FC Groningen en FC Twente, alvorens hij naar Southampton vertrok. Inmiddels is hij al sinds 2018 een belangrijke schakel bij Ajax. Toch ziet Kwakman dat de linkspoot er nog altijd moeite mee heeft om zich in het Nederlands uit te spreken. “Ik vind dat je Tadic gewoon in het Engels moet interviewen. Ik weet niet waar dat aan ligt, want nu gaat het in het Nederlands. Ik weet niet of hij dat zelf wil, of dat het van Ajax moet.”

Kwakman zegt vervolgens dat hij het onbegrijpelijk vindt dat Tadic nog altijd gebrekkig Nederlands spreekt. “Dat hij nog steeds niet volledig Nederlands spreekt, vind ik slecht. Dat heb ik ook tegen hem gezegd, want ik ken hem toevallig.” Het standje van Kwakman maakte maar weinig indruk op Tadic. “Dat interesseerde hem niet heel erg”, aldus de voormalig verdediger, die met Tadic samenspeelde bij Groningen.

De analist denkt dat het, ook gezien de ambities van Tadic, belangrijk is dat de aanvoerder op een gegeven moment toch zijn Nederlands gaat bijspijkeren. “Hij wil volgens mij ook jeugdtrainer worden, met het contract dat hij heeft. Dan denk ik: ga Nederlands leren. In het Engels kan hij zich veel beter uitspreken, maar in het Nederlands, dat klinkt echt niet. Dan komt het ene na het andere cliché eruit. Dat vind ik dan wel jammer”, aldus Kwakman.

Moet de aanvoerder van Ajax vloeiend Nederlands kunnen spreken?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Heb liever dat hij zijn voeten laat spreken.

23 december 2022 om 09:21

Precies. Misschien heeft hij al zijn energie nodig voor het voetballen. Een vreemde taal niet kunnen spreken vind ik niet iets om een mening over te hebben. Dat is heel privé. Het staat een club natuurlijk ook vrij om hem geen baan als jeugdtrainer te geven om de reden dat hij de taal niet spreekt. Maar Kwakman moet zich gewoon niet bemoeien vind ik. Dat hij het persoonlijk tegen Tadic zegt ok, maar hij wil interessant doen in de media: 'ik ken hem en ik heb dat gezegd tegen Tadic' Beetje vies.

23 december 2022 om 09:39

Ik denk toch als je in totaal al meer dan 10 jaar woonzaam bent in Nederland. Je toch wel nederlands zou moeten spreken, anders heb je er simpelweg geen moeite voor gedaan

23 december 2022 om 10:29

Dit komt ook vaak door dat Nederlanders Engels gaan spreken tegen mensen die een andere taal spreken. Je leert eerder Engels Spaans en Frans omdat zij dit niet doen. Daarom vind ik de interviews wel goed in het Nederlands.

23 december 2022 om 10:37

Je gaat alleen voorbij aan het punt dat hij als aanvoerder van de grootste club van Nederland na elke wedstrijd een interview moet geven. Je mag er dan best wat van vinden als dit na 10 jaar nog altijd op het niveau van een 12 jarige zit.

23 december 2022 om 10:39

Je moet helemaal niks. Het zou wel leuk zijn als hij het doet, maar hij is een voetballer en heeft waarschijnlijk andere dingen te doen. In Nederland spreekt zo goed als iedereen Engels, wat heb je er dan aan om Nederlands te leren?

23 december 2022 om 10:56

Is gewoon een stukje luiheid. Ik ben vorig jaar 14 dagen naar China geweest en ik praat nu vloeiend Mandarijns

23 december 2022 om 11:40

@ali: hoe wou je de jeugd van Ajax gaan trainen als je de taal niet (goed genoeg) beheerst?

23 december 2022 om 12:07

Eens . Het interesseert hem gewoon niet echt. Ajacieden verdediger hem in alle maten, puur omdat het hun aanvoerder is. Maar na 10+ jaar in Nederland moet je gewoon de taal kunnen spreken.

23 december 2022 om 14:56

Ja Japie maar jij hebt dan ook een talenknobbel en die mist Tadic.

Joh als iedereen gewoon Engels spreekt is het probleem toch ook opgelost. Niet iedereen heeft genoeg rekenkracht in de bovenkamer om een andere taal te leren. Hoeft ook niet per sé als voetballer. Nu Tadic niet meer zo goed is, komen dit soort zaken er ook op eens bij. Vrij typisch.

23 december 2022 om 09:05

Als jeugdtrainer is fatsoenlijk Nederlands spreken wel zo handig lijkt mij. Voor de rest inderdaad: who cares, we spreken toch Engels.

Vind het altijd wel leuk als hij weer over zijn eigen woorden valt maar het toch blijft proberen. Stukje karakter.

23 december 2022 om 09:08

Je zou toch verwachten dat in een internationale omgeving als Ajax ook bij de kleinste jeugd Engels de voertaal is in de kleedkamer? Waarom zou Tadic zich aan moeten passen? Gekkigheid allemaal!

23 december 2022 om 09:27

De jeugd bij Ajax begint bij O-10. Vind jij dat hier engels de voertaal moet zijn ?

23 december 2022 om 10:32

Het sarcasme ontgaat je helaas.

23 december 2022 om 10:53

Ja vind ik wel, het word hoog tijd dat we stoppen met die vreselijke Nederlandse taal, Engels heb je 10x zoveel aan

23 december 2022 om 12:57

Zei hij in het Nederlands...

23 december 2022 om 09:28

Juist Migi,

Als alle seniorenteams in Europa gewoon Engels als voertaal hebben, kan iedere speler over zo instromen. Best gemakkelijk lijkt me.
Daarnaast komt ie inderdaad hier om te voetballen en niet om speeches te geven, dus prima zo.

23 december 2022 om 09:33

Dat is wel heel simpel gedacht, denk je nou werkelijk dat in alle landen Engels de voertaal gaat worden? Voorbeeldje, als 10 van de 11 basisspelers Nederlands is, dan is het ook volstrekt belachelijk om met z'n allen Engels te gaan spreken.

23 december 2022 om 09:34

Denk dat ze in Spanje, Portugal, maar ook Italië echt lak hebben aan Engels hoor. Ook de seniorenteams haha.

23 december 2022 om 09:55

@redisthecolour, geen idee hoe dat bij het voetbal of in de kleedkamer gebeurt. Maar als ik op het werk in een meeting met 10 Nederlandssprekenden en 1 die enkel Engels kan, gaat de meeting in het Engels. En nu ik in Duitsland woon en werk, exact hetzelfde. Als er iemand geen Duits spreekt (ik spreek het wel), dan hop, iedereen Engels.

23 december 2022 om 10:09

@migi Dit heeft niet met onkunde te maken, maar met desinteresse. Elke willekeurige taalleraar had hem ondertussen wel beter Nederlands kunnen laten spreken, dan dat hij nu doet. Ik zou de interviews ook in het Engels doen, alleen ben ik bang dat zijn Engels nog slechter is dan zijn Nederlands. Een andere reden kan ik niet bedenken.

23 december 2022 om 10:33

Toch vind ik dit een beetje raar. Waarom moeten wij, als Nederlanders in ons eigen land, ons aanpassen aan iemand die hier komt? Gek genoeg, als wij naar een ander land gaan, dan wordt er wel gezegd wat wij ons daar moeten aanpassen en respect moeten hebben voor de cultuur en mensen daar. Wij moeten ons dus in alle situaties aanpassen... Dat vind ik heel fout. Hij komt hier, dus dan past hij zich maar aan. Hij woont hier nu in totaal 10 jaar. Dan mag je echt wel goed Nederlands spreken.

23 december 2022 om 10:35

Toen Tadic nog wel heel goed was heb ik me wel eens uitgesproken hier over zijn dramatische interviews. Werd direct van alle kanten aangevallen en beticht van discriminatie en weet ik het wat. Ik vind nog steeds dat je als aanvoerder verplicht bent naar je achterban dat je je fatsoenlijk uit kan drukken in Nederland OF Engels, en dat je anders als club maar iemand anders voor die camera moet zetten.

23 december 2022 om 13:06

Iedereen heeft dat wel hoor. Of je moet het al echt over mensen met een verstandelijke beperking hebben.

Wat een gelul zeg, als je elkaar begrijpt in het veld is het toch goed. Bijna iedereen kan Engels dus ik zie het probleem niet. Zeuren om het zeuren.

23 december 2022 om 09:05

Het lastige is dat hij dus geen inhoudelijk interview in het Nederlands kan geven, daar mag je best wat van vinden. Laat hem dan inderdaad gewoon interviews in het Engels geven, dan kan hij gewoon zeggen wat hij daadwerkelijk wil zeggen.

23 december 2022 om 09:28

Er spreken meer mensen op de wereld manderijn en spaans dan engels. Moeten we dat dan voortaan met ze alle gaan spreken....

23 december 2022 om 10:10

De meeste chinezen die mandarijn of kantonees spreken kunnen ook prima engels spreken. Wat moedertaal betreft klopt het maar bijgeleerde talen denk ik dat engels nog steeds meest gesproken is.

Tijd dat het voetballen weer begint, dan het weer daar over gaan ipv het gebrekkige Nederlands van Tadic

23 december 2022 om 09:29

Dan gaat het weer over het gebrekkige voetbal van Tadic
Je hebt gelijk hoor, dit gaat nergens over.

Dit is toch wel apart inderdaad. Hij is nu al een aantal jaar in Nederland en ook voor die paar jaar Engeland was hij natuurlijk wat jaren actief in Nederland. Het gekke is dat hij het wel vaak probeert, maar het lijkt dus geen effect te hebben. Laatst zag ik een interview van Ronaldo (R9) die woonde meer dan 20! Jaar geleden 3 jaartjes in Nederland en kan zich nog steeds prima verstaanbaar maken in het Nederlands en ook kan hij de taal prima begrijpen. Bizar eigenlijk.

23 december 2022 om 09:06

Eens Azulgranito. Het gaat hier over een speler van Ajax, en de reacties zijn verrassend mild. Opvallend.

23 december 2022 om 09:08

Lijkt me leuk om te zien, waar zag je dat interview van R9?

23 december 2022 om 09:09

Ah zie het al, op Ziggo youtube. Cool!

Er zijn toch best wel veel spelers die Nederland als tussenstap zien en daardoor te weinig tijd stoppen in het leren van de taal. Voor in het veld gaat het meestal wel. Als je echter hier (jeugd) trainer wilt worden dan lijkt het mij toch wel heel belangrijk om de taal echt machtig te zijn. Ondanks dat de jeugd steeds eerder engels leert en ook in de jeugd steeds vaker buitenlandse spelers zitten is het toch belangrijk om goed met de spelers te kunnen communiceren. Dan moet je als persoon ook daarin tijd stoppen.

Vloeiend niet maar hij mag best wat beter Nederlands spreken.
Hij is toch een soort voorbeeld zeggen ze
Dus als hij het niet hoeft.......

Tja, ik vind het al heel wat dat Tadic überhaupt de moeite heeft genomen om te kunnen praten op z'n Nederlands. Genoeg spelers die dat niet kunnen/doen. Uiteindelijk denk ik ook dat Engels kunnen spreken handiger is, want Ajax heeft nou eenmaal een zeer internationaal team. Daarnaast verstaan jeugdspelers tegenwoordig ook wel Engels.

23 december 2022 om 09:27

Het is ook gezeik. Ik ken maar weinig buitenlandse Eredivisie spelers die het echt kunnen, en degene die het kunnen spelen al flink wat jaren in de Eredivisie of zijn in hun jeugd al naar Nederland gekomen. Schöne, Cerny, Sadilek, Madueke, R. Thomas en Jahanbakhsh spreken bijvoorbeeld Nederlands. Maar als je al het idee hebt dat je toch niet lang in Nederland blijft spelen en wel gewoon de Engelse taal beheerst vind ik niet dat je je per se hoeft aan te passen inderdaad.

23 december 2022 om 09:29

Als jij in het buitenland gaat werken, welke taal denk jij dat jij moet gaan spreken ? Ik vind het persoonlijk vrij normaal dat je je probeert aan te passen met in ieder geval het leren van de taal.

23 december 2022 om 11:51

Dat ligt er aan wat de voertaal bij mijn bedrijf is. Bij Ajax zal dit hoogstwaarschijnlijk gewoon Engels zijn in de selectie. Ik kan mij niet voorstellen dat Schreuder in het Nederlands tactieken gaat uitleggen aan spelers zoals Alvarez, Kudus of Bassey. Daarnaast hangt het er ook heel erg vanaf waar ik woon. In grote steden kan iemand zich prima redden met alleen Engels. Overigens spreekt Tadic gewoon Nederlands, maar gewoon gebrekkig.

Persoonlijk zou ik de taal van het land waarin ik zit wel leren inderdaad. Gewoon omdat ik het leuk vind om te doen.

23 december 2022 om 09:36

Ajax is op Excelsior na het team met de meeste Nederlanders in de Eredivisie. Zo internationaal zijn ze niet.

23 december 2022 om 11:53

Dat zegt vrij weinig. Oké, Ajax heeft veel Nederlanders vergeleken met de rest van de Eredivisie clubs, maar als ik de selectie op Wikipedia er bij pak dan heeft de A-selectie 28 spelers waarvan er 11 niet Nederlands zijn. Dan lijkt het mij normaal dat Engels de voertaal is.

Er zal in zijn omgeving weinig Nederlands worden gesproken denk ik , dan wordt het ook wel moeilijker om de taal machtig te worden.
En ik denk dat er ook in de jeugd bij Ajax heel wat spelertjes rond lopen die geen Nederlands spreken.

23 december 2022 om 09:30

Mee eens dat het makkelijker wordt als de taal in je omgeving gesproken wordt. Echter heeft een profvoetballer volgens mij meer dan voldoende tijd om ook een taal te leren.

23 december 2022 om 09:34

Jeugdspelers krijgen / nemen daar soms nog les in, vaak omdat in de jeugd bijna alleen maar Nederlanders spelen. Eriksen, Cerny, Sadilek en Madueke kennen de taal daardoor best goed.

23 december 2022 om 10:05

Voor denen is het ook makkelijker om te leren omdat klanken in de taal overeenkomen. Voor mensen met andere voertalen is het vaak weer lastiger. Daarbij heeft niet iedereen een grote talen knobbel. Naar mijn idee kan hij zich prima verstaanbaar maken.

Ik kan het altijd waarderen als mensen hun best doen om te integreren in het land waar ze wonen. Expats ook. Ook al weet je dat je maar een jaar of max 2 ergens blijft, zou ik nog steeds die taal willen leren. Als je de taal niet spreekt, blijf je altijd een buitenstaander. Ook voor de fans is het leuk als een speler z'n best doet om in hun taal verstaanbaar te zijn.

Als je als passant even Nederland aandoet in je carrière dan kan ik me voorstellen dat het lastig is om de taal onder de knie te krijgen. Als je ambitie is om hier te blijven en een trainerscarrière en een leven op te bouwen, dan vind ik het eigenlijk heel normaal als je de taal leert.

Hoeft voor mij niet vloeiend Nederlands te spreken maar ik vind wel als je al zo veel aantal jaren in Nederland speelt mag je gerust een beetje Nederlands kunnen spreken.
Zelfs zijn Engels is belabberd.

Dit is natuurlijk gewoon vreemd. Als Nederlanders paar jaar in het buitenland zijn, spreken ze vaak na een tijdje wel wat Spaans, Italiaans of wat dan ook. Maar je hebt ook een Van Gaal, die het niet kan schelen dat hij belachelijk werd en wordt gemaakt om zijn bizar slechte Engels. Die voelde zich toch te goed om fatsoenlijk Engels te leren. Engels is voor ons trouwens bijna altijd de 2e taal, maar vergeet niet dat dat in Spanje, Frankrijk of Oost-Europa helemaal niet zo is.

Hij kan zich toch vrij goed verstaanbaar maken? Het is geen soepel Nederlands nee, maar niet iedereen heeft een talenknobbel, ik ook niet. Hij staat er vaak wel gewoon in het Nederlands te lullen, voor die camera. Hij doet zijn best en we begrijpen het. Dat is genoeg toch?

Zonder discriminerende of racistische ondertoon: er wonen mensen in dit land die hier al heel lang zijn en nog geen woord NL kunnen.

23 december 2022 om 10:29

Mwa, ik vind de interviews met Tadic altijd behoorlijk tenenkrommend. Vooral in de tijd dat Ajax furore maakte in de CL vond ik dat oprecht jammer, dat hij als aanvoerder dan weer een analyse staat te geven als een kind van 12. Een enorm verschil met bijvoorbeeld De Ligt die na een wedstrijd direct perfect kon beschrijven wat er goed en fout ging. Doe het dan in het Engels, en als dat ook niet lukt, zet dan maar iemand anders voor de camera hoor.

Waarom zou je überhaupt NL gaan leren als je continue in een omgeving leeft en werkt waar vrijwel altijd Engels gesproken wordt. Het is al goed dat hij het probeert. Als hij zich overal verstaanbaar kan maken, is het goed.

23 december 2022 om 12:09

Hij woont en leeft niet bij z'n werkgever lijkt me?
Het is toch ook leuk en handig dat wanneer je op straat loopt, in een winkel of restaurant bent of waar dan ook, dat je je gewoon verstaanbaar kunt maken.

Daar hoef je geen talenknobbel voor te hebben. Ik heb geen talenknobbel, spreek wel vloeiend Engels, maar wanneer ik in Duitsland of Italiã« ben probeer ik wel die taal te spreken en dan ben ik er maar tijdelijk. Mensen vinden dat alleen maar leuk en helpen je dan ook omdat ze zien dat je moeite voor ze doet en op die manier laat zien dat je hun taal en cultuur respecteerd.

Geldt niet alleen voor Tadic trouwens hoor, maar voor iedereen die al jaren in een ander land leeft. Wil je echt deelnemen aan de maatschappij en niet als buitenlander worden aangezien dan moet je de taal kunnen spreken of iedergeval moeite doen om het te leren, zo simpel werkt het wel.

Pak schaal Kees, meer hoeft hij niet uit te spreken wat dat betreft. Het is niet dat er alleen maar Nederlanders bij Ajax rondlopen als internationale club.

23 december 2022 om 10:31

Als aanvoerder van de grootste club van NL moet je je toch wel fatsoenlijk verstaanbaar kunnen maken na de wedstrijden. Dat ben je ook verplicht aan je eigen publiek vind ik.

Ik snap het gezeik niet zo. Als hij het niet eens zou proberen ok, maar hij probeert voor de camera gewoon Nederlands te praten. Dat hij daar moeite mee heeft kan toch. Niet iedereen heeft een talenknobbel. Wie weet hoeveel moeite hij er echt in heeft gestoken maar krijgt hij het gewoon niet helemaal onder de knie. Die mensen bestaan ook...

Heb liever dat tadic weer goed gaat voetballen. Dan dat hij goed Nederlands gaat leren.

Ja, stel je voor dat je een wereldtaal als Nederlands niet vloeiend spreekt. Dan kom je er echt niet hoor, hoogstens aanvoerder van de grootste club van Nederland. Dat zou ik niet hardop durven zeggen en het staat ook niet heel goed op je cv.

Heeft mij bij Tagliafico bijvoorbeeld ook verbaasd. Speelde ruim 4 jaar bij Ajax, en hij leek zelfs amper Engels te spreken, laat staan Nederlands. Neres hetzelfde laken een pak.

Dat voor met name Zuid-Amerikanen Ajax als een tussenstop wordt gezien is dan nog tot daar aan toe, ik verwacht geen eens dat ze na 4 jaar als een native Nederlands spreken, maar je moet je in zo'n tijdsbestek op zijn minst enigszins redelijk in een vreemde taal verstaanbaar kunnen maken toch? 🤷‍♂️

Dus ja, dat Tadic na zo'n 10 jaar nog vrij gebrekkig Nederlands spreekt vind ik best slordig. Al zie je aan hem dan weer wel dat hij het op zijn minst probeert, dus fair enough.

Iedereen hier praat maar mee, maar Tadic geeft gewoon interviews in het Nederlands. Met een accent gemengd met wat Engelse woorden welliswaar, maar hij is gewoon verstaanbaar. Er wordt weer eens een olifant van een mug gemaakt.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren