Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Belgische steun voor Nederlands plan: 'Het beschermt de spelers'

Laatste update:

De KNVB hoopt op korte termijn over te kunnen gaan tot de invoering van de videoscheidsrechter en ook in België liggen er concrete plannen. Scheidsrechtersbaas Paul Allaerts zegt in gesprek met Sporza de komst van technologische hulpmiddelen van harte toe te juichen. "De videoscheidsrechter mag er op termijn komen."

"Als we snel de juiste informatie kunnen verkrijgen, zonder het goede verloop van de wedstrijd te beïnvloeden, denk ik dat we die stap moeten zetten", zegt Allaerts op het Belgische sportkanaal. "Het helpt de scheidsrechter de juiste beslissingen te nemen en het systeem beschermt ook de spelers tegen zware fouten. Nog een pluspunt: het product voetbal blijft mooi."

Scheidsrechters in Nederland krijgen volgend jaar als eersten in de wereld tijdens wedstrijden de hulp van een speciale videoreferee. Dat is althans de verwachting van KNVB-voorzitter Michael Van Praag. De scheidsrechter zal dan op het veld worden bijgestaan door een collega, die in een busje buiten het stadion beelden kan bestuderen. Hij staat via een headset in directe verbinding met de arbiter van dienst.

Ben jij voor- of tegenstander van de videoref?

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Gewoon proberen. Onze competities zijn perfect voor een demo. We kunnen zo een revolutie in de sport initiëren!

Bij tennis gaan ze nu ook nieuwe spelregels testen bij de Australian Open. Het kan zo worden teruggedraaid als de test verkeerd uitpakt. Er is gewoon geen reden om het niet te doen!

27 november 2014 om 11:48

In de vorm van een eagle eye, elke coach krijgt 2 mogelijkheden om de videoref in te zetten.
Als dit continue gebeurd is het echt een verschrikkelijke barriere voor een vloeiende wedstrijd.

27 november 2014 om 12:04

Precies, zolang het maar niet zorgt dat de wedstrijd continue stil ligt want ik erger me soms al aan ingooien en de vele vrije trappen.

27 november 2014 om 13:31

De videoscheidsrechter is ongeveer het domste idee ooit. Want als de videoscheidsrechter, die de beelden kan vertragen en inzoomen een fout maakt, dan is het hek helemaal van de dam. Dan volgt er gewoon complete chaos op vele vlakken en daar is niemand mee gediend.

En vroeg of laat zal er natuurlijk wel eens een fout gemaakt worden.

27 november 2014 om 15:18

Er zal 99% minder fouten worden gemaakt, maar die fouten die nog worden gemaakt zullen voor chaos zorgen volgens jou. Nou neem ik graag voor lief. Ik zie die chaos sowieso niet echt voor me.

29 november 2014 om 11:56

De videoref hoeft toch niet de beslissing te nemen zoals bij doellijn technologie.
Met de huidige technieken kan er gewoon ingezoomed worden en in slow motion worden afgespeeld en op basis daarvan kan de scheidsrechter een beslissing gaan nemen.

Dit is met strafschoppen, buitenspel, smerig spel buitenbeeld etc. allemaal een geweldige uitkomst.

27 november 2014 om 14:10

Waarom is dat in een busje buiten het station? Kan er niet en kamertje of iets voor worden ingericht?

27 november 2014 om 17:35

Haha viel me ookal op. iedereen zit in een mooi vol stadion en meneer van de beelden zit buiten het stadion eenzaam in z'n busje de beelden te bestuderen haha

Dit moet er snel komen, je hebt nooit meer discussies dat het ene team meer voordeel had dan de andere. Corruptie van scheidsrechter is ook niet meer mogelijk. Bij andere sporten, Hockey, tennis en rugby bijvoorbeeld, gebruiken ze dit al jaren. Het blijkt daar goed te werken, dus waarom zal het in de voetbal niet werken? Je hebt de technologie klaarliggen, maak er dan ook gebruik van. Misschien heeft de Fifa hier moeite mee, omdat zij wel eens een wedstrijdje willen beïnvloeden voor hun spaarpotje te laten overstromen.

27 november 2014 om 11:51

Ben het niet helemaal met jou eens..

Over doellijn technologie heb ik niets te zeggen. Dit is gewoon een prima systeem wat snel en betrouwbaar informatie geeft.

Maar ik ben van mening dat een video ref niet gaat werken. Hoevaak komt het voor, dat we na het zien van herhalingen niet eens een besluit kunnen nemen.
Of na het zien van de herhalingen er discussies zijn dat de scheids goed of fout gefloten heeft.

Hoever gaan ze hiermee. Wordt iedere twijfelachtige overtreding of buitenspel situatie een overleg gefloten. Ik moet er niet aan denken !

Ik vind dat er andere prioriteiten zijn in het voetbal. Laten we eerst ervoor zorgen dat er bij de fifa normale/integere gasten komen. Laten we een oplossing zoeken voor irritante regels. Zoals penalty, rode kaart en wedstrijd geschorst als je een doorgebroken speler neerhaalt.

Platini heeft hier uitspraken over gedaan wat zeker meer aandacht verdient.

27 november 2014 om 12:17

Als een tot opgeleide scheidsrechter niet kan zien of het een overtreding is dan is dat wel heel eigenaardig. Dit systeem is natuurlijk perfect snap niet dat er nog mensen tegen zijn, verduidelijking van de regels zou daarnaast natuurlijk wel fijn zijn.

Stel, de aanvoerder mag de video referee inschakelen, zit de aanvrager er naast dan verliest hij zijn recht op de video referee. Zo voorkom je dat om elk lullig overtredinkje de video referee wordt ingeschakeld.

En over 3 jaar zal Nederland het dan weer afvoeren, omdat het bv. de flow uit de wedstrijd haalt, of omdat de videoref een paar keer teveel een foute beslissing heeft gemaakt.

Meestal is dat dan het sein voor de Belgen om er mee te beginnen.

27 november 2014 om 11:30

Hahaha, ik dacht net hetzelfde...

On:
Ik ben fan van doellijntechnologie, maar niet echt van videorefs voor buitenspel, penalties, etc. Dit zou volgens mij teveel het ritme uit het spel halen en dan krijg je van die Amerikaanse toestanden.

27 november 2014 om 11:36

Idem. Doellijn technologie vind ik ook wel goed. Maar het is wel duur. 300.000 euro per club.

En als je dan gaat kijken hoeveel keer het voorvalt dat een doelpunt onterecht wordt toegekend of omgekeerd, dan vind ik het kosten/baten niet verantwoord.

Als ze dat goedkoper kunnen brengen, dan vind ik het wel goed natuurlijk.

PS: Al nuchter van gisteren?

27 november 2014 om 11:52

@rscabarca

Haha omdat Anderlecht dan geen cadeautjes meer krijgt

27 november 2014 om 12:31

nerazzurri9,

Neen hoor, ook de mannen in het busje kunnen wel een 'lening' gebruiken.

27 november 2014 om 12:47

De videoscheids bij American Football is geen goed voorbeeld. Dit spel kent sowieso veel onderbrekingen.

Rugby is een beter voorbeeld. Bij rugby is iedereen constant in beweging meer dan voetbal. En met dit spel heb je ook en videoscheids en het werk goed. Bij een twijfel of overtreding kan de videoscheids binnen 20 seconden een beslissing doorgeven.

Wat ook ik ook fijn vind is dat men de gesprekken mee kan luisteren tussen de scheids op het veld en de videoscheids. Transparanter kan het niet. Maar goed Fifa en transparantie....

27 november 2014 om 13:26

Druu,

Ik wil wel aannemen dat het bij rugby werkt. Maar je moet ook even afwachten wat de lange termijn effecten zijn. Ook spelen er factoren mee, waar maar weinig mensen bij stil staan.

Ook ik zit met vrienden, collega's of hier op VZ wel eens te zeuren over de beslissing van een scheidsrechter. Ook al is dat doorgaans een soort ergernis, het is ook een deel van het plezier. Het genot om samen in groep te leuteren over die foute scheidsrechterlijke beslissing is onbetaalbaar.

Als het allemaal te perfect en klinisch is, dan haalt men ook een deel van dat plezier weg, je haalt dan een stukje ziel uit het voetbal. En ik denk dat we dit niet willen.

Het voetbal is met voorsprong één van de populairste sporten op deze planeet en het zou zomaar kunnen dat die imperfecte scheidsrechter daar zijn bijdrage bij heeft.

Bovendien geloof ik niet echt in een videoref, daar veel fouten perceptie zijn of gerelateerd met 'aanvoelen van de match'. In bepaalde wedstrijden kan een scheidsrechter meer tolereren, dan in andere. Met een videoref haal je een deel van dat empathisch aanvoelen weg.

Ik verwacht dat er gewoon meer wedstrijden nodeloos gaan 'kapot gefloten' worden. En ook daar zitten we niet op te wachten.

Die perfecte scheidsrechter mag dan ogenschijnlijk wel een goed idee zijn, maar er zal wel een hoge prijs voor betaald moeten worden. Wellicht zo hoog, dat het voetbal minder aantrekkelijk zal worden.

27 november 2014 om 11:35

Onze play offs vallen in de verste verte niet te vergelijken met die Nederlandse play offs

Bovendien zorgen ze voor extra spanning en budgetverhoging door tv gelden en sponsoring ! Op de uefa coefficient staan we als Belgenland sinds lang niet meer zo goed dankzij de play offs

27 november 2014 om 11:40

Och het is niet alleen die achterlijke playoff. De fancard werd in Nederland bv. afgevoerd en wij zijn er dan mee begonnen. Ipv. te luisteren waarom ze het in Nederland indertijd hebben afgevoerd. Neen hoor, we willen zelf even ondervinden hoe het voelt om het warm water uit te vinden. Waarna wij een paar jaar later ook die fancard afvoeren.

En neen, ik geloof niet dat de playoff de oorzaak zijn voor de betere ranking. Is gewoon een momentopname. Volgend seizoen steken we Nederland wellicht voorbij op de Uefa Country Coëfficiënt Listing, maar kijk eens 2 jaar verder. Dan gaan wij wellicht beginnen dalen.

27 november 2014 om 13:48

Ik vind je conclusie erg voorbarig.

Ik weet het niet zeker, want ik heb me er niet in verdiept, maar ik heb begrepen dat ze bijvoorbeeld bij Hockey per team 1 challange krijgen. D.w.z. eenmalig de mogelijkheid krijgen om een twijfelachtige scheidsrechtersbeslissing aan te vechten door de video ref in te schakelen. Word het team in het gelijk gesteld, dan behouden zij die challange en kunnen ze hem nog een keer inzetten. Hebben ze het fout, dan hebben ze daarna geen mogelijkheid meer om die challange in te zetten (Of dat per helft is weet ik niet, maar zo werkt het min of meer)

Dat alles om het zo vloeiend mogelijk te houden. Het bekijken van de beelden beslaat doorgaan niet eens een minuut, dus dat is het probleem niet. Als kanttekening wil ik er bij plaatsen dat in geval van twijfel, de originele beslissing van de scheids geldig blijft. (Of je dan je challange kwijt bent, weet ik niet, maar ik denk het wel)

Ik vind dat een prima systeem, omdat je dan op de échte cruciale momenten een video ref kan inschakelen, zoals bij gegeven penalty's. Ik zou een groot voorstander zijn om een dergelijk systeem in te voeren.. Zeker gezien de grote belangen die spelen bij sommige wedstrijden: Het verschil in een ronde verder komen in de CL bijvoorbeeld kan een club miljoenen schelen.

Ik ben heel erg nieuwsgierig met wat voor beslissingen de scheidsrechter zich allemaal bezig zal houden. Alleen met doelpunt situaties, maar ook bij een actie die gemist wordt of verkeerd beoordeeld door de scheidsrechter. Achteraf straffen is een goede optie als je iets hebt gemist als scheidsrechter, maar daar heeft de tegenpartij geen baat bij. Bij na-schoppen of een elleboog of iets dergelijks bedoel ik dan.
Verder moet je het toepassen, zo snel mogelijk. Tenzij het een verhaal wordt waar het spel doodgelegd moet worden om te kijken, maar dat zei Van Praag ook al volgens mij.

Merk dat mensen niet echt een idee hebben hoe het in z'n werk gaat. Wordt ook vaag over gedaan.

Maar als voorbeeld raad ik aan een hockey wedstrijd te kijken, dan zie je hoe snel het kan gaan.

Dat sommige zeggen dat de flow uit het spel wordt gehaald snap ik niet. Is voetbal niet al een ontzettend traag spelletje geworden door al het gezeik en de aanstellerij?

27 november 2014 om 12:33

Inderdaad. Als een speler zich voortaan aanstelt en het blijkt dat er niets aan de hand was, hoppa gele kaart. Oh ik heb hier zo'n zin in. Ook gewoon een keer een penalty krijgen zonder gezeik zou zo lekker zijn.

27 november 2014 om 13:23

Zonder gezeik? We kunnen dagen/weken zeuren n.a.v. beelden op tv, dat zal niet minder worden. Men gaat gewoon de videoref in twijfel trekken.

27 november 2014 om 14:55

Je ziet toch wel in dat doormiddel van beelden de videoref, 95% van alle cruciale beslissingen de juiste wordt. Als je dan gaat zeiken om die ene 5% ben je wel heel naïef om het hele idee af te schrijven.

Kan niet snappen dat er tegenstanders zijn. Een mooi systeem zou zijn dat elke coach 2 a 3 mogelijkheden heeft om gebruik te maken van de videoref. Het spel ligt dan een halve minuut stil. Bij elkaar niet meer dan 3 min die bijgerekend worden bij de extra tijd. Er zijn zoveel momenten in t voetbal waarbij overtredingen, hands en andere zaken over het hoofd worden gezien. Hiermee maak je het spel alleen maar eerlijker.

27 november 2014 om 13:26

Klopt. Dan moeten de coaches daad bij woord voegen en kunnen ze niet blijven zeuren als ze iets niet zeker weten.

Maar spelers moeten er zelf ook om kunnen vragen want zij weten het best wat er gebeurt in een actie waar ze zelf in zitten.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren