Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Berghuis gespaard door ESPN: ‘We hebben pijnlijke beelden van hem, maar...’

Laatste update:

Ajax kwam zondagmiddag zonder Steven Berghuis en Steven Bergwijn niet verder dan een teleurstellend gelijkspel tegen NEC (2-2). Marciano Vink en Kenneth Perez zagen dat de sterspelers node werden gemist, maar plaatsen ook vraagtekens bij de defensieve arbeid die door het duo wordt verricht.

Het regent dit seizoen in wedstrijden van Ajax kansen voor de tegenstander en tegendoelpunten. Perez raadt John van 't Schip aan om vanuit een gesloten organisatie te gaan spelen. “Waar het voor Ajax bij moet beginnen is compact staan achterin en van daaruit vooruit verdedigen."

"Het valt te hopen dat als Berghuis en Bergwijn terug zijn, zij ook inzien dat ze daarmee moeten beginnen. Voetballen kunnen ze wel", zegt Perez, die twijfelt aan de werklust van de vleugelaanvallers bij balverlies.

"Het zit niet in die jongens om hard te werken", vult Vink aan. Afgelopen donderdag deed Berghuis dat volgens de analist ook niet tegen FK Bodø/Glimt (2-2). "Ik had beelden klaarstaan van Berghuis, maar dat hebben we niet laten zien."

"Waren die beelden te pijnlijk?”, vraagt Perez zich af. "Het wandelen van Berghuis op die beelden was erg pijnlijk", bevestigt Vink.

"Ajax zit in een spagaat: wat anders? Als je die twee jongens eruit zou halen, wie zet je er dan in? Dan lever je echt te veel voetbal in. Het is kiezen tussen twee kwaden.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Als je zelf donderdag een beetje hebt opgelet, heb je het zelf ook kunnen zien.

Een briljante kromme pass (op Brobbey?) en een slimme mooie lob die een goal oplevert .. het ziet er super uit en dan kan je echt wel voetballen, maar daar tussenin was het gewoon drama. Duels aangaan is niet de kernkwaliteit van Berghuis, maar je kan toch wel doen alsof je je best doet?

18 februari 2024 om 23:52

Als hij niet had gescoord dan zou ik zeggen dat hij echt de slechtste man van het veld was. Had zoveel gevaarlijk balverlies zonder wat toe te voegen voor die goal.. Gelukkig maakt hij een belangrijke goal.

18 februari 2024 om 23:53

Tsja, zei het net ook al in een ander artikel rondom Taylor, maar er is de afgelopen 3 jaar gesneden in spelers die er nog hadden kunnen zitten en Ajax verder brachten (Tadic, Blind, Tagliafico) en de spelers die Ajax absoluut niet verder brengen mochten blijven zitten (Taylor, Bergwijn, Rensch). Nou vind ik Berghuis daar wel iets minder een voorbeeld van, maar het is wel net als Bergwijn een beetje zo'n type dat als het niet lekker draait zelf ook geen stap te veel zet.

19 februari 2024 om 09:34

Eens, maar als dit echt waar is dat ze beelden klaar hadden staan en ze toch maar niet laten zien omdat het te pijnlijk is, dan is dat wel verbazingwekkend. Dan worden er dus bewust spelers wel/niet gespaard in analyses.

19 februari 2024 om 09:51

In zijn tijd bij Feyenoord kwam Berghuis ook wel eens de middenlijn over om te verdedigen. 9 van de 10x kwam er dan een overtreding of half ingrijpen waar je niets aan had. Laat Berghuis’ lekker voorin en het bespaard je ellende achterin.

Ach, zo is er altijd wel wat te klagen. Berghuis liep niet echt uit de toon toen Ajax nog overliep van kwaliteit. Het helpt gewoon niet echt dat er achter hem mensen staan die zijn aangekocht om te verdedigen en dat helemaal niet kunnen. Met het ontbreken van Berghuis en Bergwijn blijkt nu wel dat de aanval bij Ajax de beste verdediging is. Komende zomer de hele defensie upgraden en ergens creatieve middenvelders vandaan plukken.

Je speelt in een 4-2-4 die binnen 5 minuten al 4-1-5 wordt omdat Taylor besluit ook met zijn kont in de 16 van Bodo te gaan hangen maar laten we het vooral hebben over de verdedigende arbeid van Berghuis... Alsof dat ons grootste probleem is nu. Je mist hem vandaag gewoon enorm want zonder hem kom je al helemaal niet meer tot kansen.

Ongekend hoe vaak jongen als Berghuis, Sutalo en Henderson het moeten ontgelden bij analisten terwijl die notabene de hoofdreden zijn dat je uberhaupt nog weleens een goal maakt, een pass vanuit het middenveld geeft of een counter eruit haalt.

Kijk eens naar Hato, Taylor, Hlynsson, Gooijer en Rensch. Waar zijn de analisten die daar eens week in week uit een leuke compilatie van maken? Of zullen we gewoon eens stoppen met individuele spelers eruit te plukken terwijl we te maken hebben met collectief falen en vooral enorm tactisch falen van nu al de 4e coach op rij.

19 februari 2024 om 07:23

Berghuis, Bergwijn en Henderson zijn de best betaalde en meest ervaren spelers binnen Ajax. Ik denk dat het logisch is dat er van deze 3 spelers iets meer verwacht wordt en dus kritisch naar ze gekeken wordt. Het is niet zo dat Berghuis helemaal geen toegevoegde waarde heeft, maar hij is niet degene die het goede voorbeeld geeft met het leveren van arbeid.

Ook bij spelers als Ziyech en nu bij Veerman werd en wordt er gekeken naar wat ze bij balverlies en bij balbezit van de tegenstander doen. In mijn ogen terecht. Je kunt hier bij zowel Berghuis als Bergwijn grote vraagtekens bij zetten. Soms lijkt het erop dat ze zelf ook beseffen dat ze onvervangbaar zijn. Dit omdat er eigenlijk geen andere opties zijn.

Dat er meer kritiek op andere mag zijn vind ik ook. Daar staat weer tegenover dat Taylor juist weer veel meer kritiek krijgt dan anderen. Ook dat is weer niet helemaal reeel.

19 februari 2024 om 11:23

Ik ben dat ook wel met je eens hoor. Maar de problemen bij Ajax momenteel zijn veel dieper dan alleen het niet meeverdedigen van de twee buitenspelers. Was dat maar je grootste probleem want dan zou je hoogstwaarschijnlijk gewoon een normale spelopvatting hebben.

Het is terecht dat Bergwijn en Berghuis kritiek krijgen, anderzijds zijn zij samen met Brobbey ook vaak de spelers die je nog redden met een goal of assist. En dat is de hoofdtaak waar ze daarvoor staan. Als 2 van de 3 middenvelders niet meeverdedigen en notabene je eigen backs en centrale verdedigers constant hun man laten lopen dan wordt het misschien tijd om een keer niet een speciaal aandachtspunt voor Berghuis te hebben in een analyse maar gewoon daar je compilaties over te maken en de focus ook eens te leggen op de coach en tactische keuzes. Ondanks dat Berghuis dramatisch speelde tegen Bodo was hij notabene wel beslissend op het einde.

Ik vind het wel erg makkelijk hoe ‘dragende’ spelers er bij dit Ajax uit worden geplukt terwijl die vaak nog de enige zijn die ofwel beslissend zijn of in elk geval niet altijd kopje onder gaan op het veld. Maar als die moeten zwemmen tussen Jong Ajax 2.0 dan wordt het voor hen ook wel een stuk lastiger.

19 februari 2024 om 11:38

Het is vaak lastig om objectief kritiek en complimenten te geven. Ter verduidelijking 2 momenten:

Wij hebben gisteren een discussie gehad (die achteraf misschien wel te ver ging) over de wel of niet fout van Sutalo. Hij speelde 1 van zijn betere wedstrijden maar we hadden het alleen over dit moment.
Het volgende moment is de wedstrijd tegen Bodo. Berghuis speelt dramatisch maar schiet op een echt goede manier en goed moment de 2-2 binnen. Iedereen is blij met hem, maar hij speelde echt een hele slechte wedstrijd. Eigenlijk hadden we toen veel kritiek op hem moeten hebben.

Dat de dragende spelers er uit gepakt worden vind ik trouwens misschien ook wel weer enigszins logisch. Je verwacht van deze spelers toch wel iets meer. Terwijl dat misschien ook weer niet terecht is. Zeker Bergwijn en in mindere mate ook Berghuis zijn eigenlijk nooit echt dragende spelers gewest. Omdat ze ouder zijn en meer ervaren zijn verwachten we dat het dragende spelers zijn.

19 februari 2024 om 12:04

Opzich maak je een zeer goede vergelijking, 90 procent van de wedstrijd goed spelen en door 1 moment van verslapping toch de schuld krijgen, tegenover 90 procent slecht spelen en door 1 goal toch bejubeld worden. Maar er is een kanttekening te plaatsen hier. Net als Sutalo krijgt Berghuis eigenlijk louter negatief commentaar dit seizoen.

Ook na die pot tegen Bodo, en dat was natuurlijk wel terecht op basis van zijn spel, net als dat ik vind dat Sutalo veel meer waardering mag krijgen voor zijn prima optredens al 4 potten (hij heeft alleen de pech dat 1 moment van verslapping vaak fataal wordt maar dat komt juist omdat zijn medespelers zo dramatisch zijn dat als hij er niet is om een fout op te lossen dit gelijk een tegengoal oplevert, zo ook na het slappe ingrijpen van Ramaj en Hato bij de 2-2) vind ik dat Berghuis misschien ook wel een beetje ontzien mag worden hier en daar. Of in elk geval een gulden middenweg. Het is logisch dat hij commentaar krijgt op basis van sommige wedstrijden maar ook Berghuis zijn statistieken liegen er niet om (5 goals en 10 assist in alle competities) en als hij wegvalt creeer je werkelijk niks meer. Ook Brobbey komt dan niet meer in zijn spel.

Ik denk ook niet dat we die focus moeten verschuiven naar jongens als Hato, Gooijer etc. Misschien dat het tijd wordt voor de analisten om maar eens flink vraagtekens te gaan zetten bij de tactische keuzes van van 't Schip want dat wordt ook met de week minder.

Dit is toch al lang bekend??? En ook de conclusie dat je zonder die twee nog veel zwakker bent. Op Brobbey na, een genadeloze conclusie over de rest van de selectie. Keeper is nog een plusje, vooral vanwege zijn potentie, en Henderson vanwege zijn routine. De rest moet je allemaal vervangen, wil je Europees weer een woordje meespreken. Vooral de "kwaliteit" van de jeugd-/jonge spelers is zorgwekkend. Maar terug naar het onderwerp, deze twee jongens denken eigenlijk nooit aan het teambelang, maar vooral aan zichzelf. En af en toe heeft Ajax ook plezier van hun kunsten.

19 februari 2024 om 08:25

Ajax is vorig jaar in een niet best seizoen 3de geworden. Van dit elftal zijn met het vertrek van Tadic, Kudus, Alvarez en Timber (uiteraard ook Klaassen) de beste spelers vertrokken. Ook met deze spelers erbij was er veel twijfel over de rest van de selectie. Nu zie je dat de nieuw gehaalde spelers op Ramaj na (waarbij je je af kunt vragen of hij het veel beter doet dan Rulli (wel meer potentie)) niet echt een meerwaarde hebben. De enige speler van vorig jaar die echt grote stappen gemaakt heeft is Brobbey. Daarbij heb je met van het Schip een trainer die ook niet echt beter is dan zijn voorgangers. Wat mag je dan verwachten ? Bergwijn en Berghuis zijn wel ervaren maar geen dragende spelers. Die spelen vooral goed in een goed draaiend elftal.

We kunnen toch concluderen dat Rensch en Taylor gewoon weg moeten. Deze 2 zijn toch wel heel slecht gescout. Als zij de elite vanuit eigen opleiding zijn. Dan gaat het wel heel slecht met Ajax.

19 februari 2024 om 00:15

Rensch is de laatste tijd helemaal niet slecht en 1 van de minste problemen in de verdediging. Taylor laat de laatste weken niets zien, maar je kan hem sowieso houden als selectiespeler. Waarom moeten spelers altijd gelijk weg? As je betere spelers hebt kunnen ze op de bank zitten. Tenzij je er een heel goed bod voor krijgt dan.

19 februari 2024 om 08:10

Kijk terug wat Rensch gister doet om bij de 1 1 die voorzet eruit te halen. Precies niks.

19 februari 2024 om 07:51

Rensch is door zijn multifunctionaliteit wel enorm bruikbaar. Het is geen talent als Geertruida, ik denk zelfs geen Teze, maar absoluut niet de zwakke schakel de laatste maanden. Ik denk zelfs dat ik hem gisteren ruim de beste verdediger vond van ajax

19 februari 2024 om 07:55

Hahah achteraf nog gekker dat van der Looi Geertruida consequent buiten de selectie van Jogn Oranje hield voor Rensch.

19 februari 2024 om 08:18

Zeker, maar datzelfde had ik met Taylor, die heeft gewoon vier interlands voor oranje gespeeld.

19 februari 2024 om 08:26

Terwijl Taylor bij Jong Oranje de laatste wedstrijden echt een goede speler was.

19 februari 2024 om 10:43

Ik herinner me nog al te goed een uitwedstrijd tegen Frankrijk….:-((

19 februari 2024 om 10:47

Nou, Sutalo vond ik nog minder slecht. En we moeten ophouden Hato de hand boven het hoofd te houden, want die is de laatste wedstrijden dramatisch. En dat is niet onlogisch, want van ‘t Schip moet deze jongen tegen zichzelf in bescherming nemen. Speelt veel te veel wedstrijden voor zijn leeftijd en ontwikkeling. Het is een talent, maar je moet hem niet kapot maken. Daarbij, Kaplan is ook speelgerechtigd, John. Maar ja, niet het echte Ajax-DNA. Dus dan sta je flink op achterstand…..

19 februari 2024 om 12:05

Sorry Baardgrasmus
Je hebt er totaal geen kijk op. Die jongen speelt al bijna 3 seizoenen bij Ajax 1. Als iemand zoveel tijd bij Ajax krijgt dan word je automatisch een topspeler. Zie Blind die nooit voetballer had mogen worden om mee te beginnen, die kon niet eens mee met de tempo van de Eredivisie, hij werd vierkant gedold door spelers als Jermaine Lens. Van een 17 jarige Hato die aan de verkeerde kant dekt, dat kan je nog begrijpen maar dat Rensch constant na 3 seizoenen de verkeerde kant dekt en nog steeds de fout in gaat. Vul het maar zelf in.

Taylor die 2 seizoenen niks heeft laten zien, hij staat zo diep in het veld terwijl hij de verbindings-speler is en de bal moet opeisen of halen van achter. Is hij alleen verstoppertje aan het spelen.

19 februari 2024 om 12:12

Hij misstaat niet in dit ajax. Wat ik al suggereerde, bij Feyenoord en PSV zou hij er niet aan te pas komen, maar voor ajax nu is het prima. Met name omdat hij op alle plekken achterin uit de voeten kan.

19 februari 2024 om 15:44

"zie Blind die nooit voetballer had mogen worden om mee te beginnen, die kon niet eens mee met de tempo van de Eredivisie, hij werd vierkant gedold door spelers als Jermaine Lens."

Ik weet niet of je nu een grapje maakt maar ik vrees dat je deze onzin echt gewoon oprecht meent..? Een speler met de carriere van Daley Blind had "nooit voetballer mogen worden" volgens anoniempje Rambo op VZ. Sorry, dan breekt echt mijn klomp hoor...

19 februari 2024 om 10:41

Voordeel is dat je nog behoorlijk kunt cashen voor beiden. Want staan er merkwaardigerwijs goed op in het buitenland. Stel je krijgt voor beiden in totaal zo’n 20/30 miljoen, plus de uitverkoop van nog een stuk of 5 spelers, dan heb je een leuk potje om de selectie te restaureren. Wel door een nieuw aan te stellen TD, i.c.m. een nieuwe trainersstaf. Want die 4 op de bank moeten allemaal weg. Die hebben bewezen Ajax geen steek verder te helpen.



19 februari 2024 om 12:53

Ik doe even wat wilde gokken: 10 miljoen voor Rensch, 15 voor Taylor. Akpom en Forbs van de hand doen voor 20 miljoen per speler aan een PL club (homegrown, krijg je er denk ik wel voor). Bergwijn voor 25 miljoen. Rulli misschien 6? Sanchez krijg je nog 4 miljoen voor. Conceicao heeft geloof ik een afkoopsom van 10 miljoen. Tahirovic en Gaeei met klein verlies voor 7 en 4 miljoen. Sosa ga je gewoon winst op maken, die heb je voor een prikkie opgepikt, krijg je nog wel 10 voor denk ik zo. Avila.. 5 mijoen? En dan schat ik het misschien nog een beetje laag in hier en daar voor de huidige markt. Mikautadze laten we zeggen, 8 miljoen (zijn huidige marktwaarde) en Wijndal 5 miljoen.

Dan zit je al op 128 miljoen plus wat je nog in de kas hebt van de aankopen vorige zomer en wat eventueel nog binnen komt van eerdere verkopen als Antony, Martinez en Haller (om hopelijk het mislopen van de CL te kunnen overbruggen). Je hebt met Henderson je beoogde aanvoerder en leider op het middenveld voor komend seizoen al binnen. Daarnaast heb je met Brobbey, vd Boomen, Sutalo (ja ik zie het nog wel in hem zitten), Ramaj, Hato en Berghuis het geraamte voor je team volgend jaar en daarachter Kaplan, Mannsverk, Vos, Fitz-Jim, Rijkhoff en Godts om door te schuiven, en voor de dubbele bezetting.

Ga je op zoek naar twee backs, eventueel nog wat meer ervaring op het middenveld (al is het alleen als back-up). Een creatieve linksbuiten die wat meer ervaring heeft op het hoogste niveau, en als het even mee zit een ervaren CV aan wie jongens als Hato, Kaplan en Sutalo zich kunnen optrekken. En je zou zelfs Berghuis weer terug naar 10 kunnen schuiven met Fitz-Jim en Hlynsson als jonge talentvolle opties erachter. Met een beetje creatieve scouting zoek je dan naar een Antony/neres achtig groeibriljantje uit Brazilie voor op de rechterflank.

Met een betere trainer kun je dan echt wel makkelijk weer meedraaien om plek 1.

Dit seizoen is even afzien en uitzitten. Met Alex Kroes en Kelvin de Lang komt het m.i. deze zomer wel weer goed. Het gaat wel een drukke zomer voor ze worden, maar ik denk dat het voor Ajax misschien ook wel goed is om even weer wat creatiever te zijn en niet zomaar overal een zak geld op te gooien.

En kom je zelfs met deze berekening nog in de problemen dan kun je altijd nog Hato en Brobbey verkopen voor laten we zeggen 60 miljoen in totaal (en ik denk dat ik dan zelfs nog een beetje laag schat). Rijkhoff heb je al als vervanger klaarstaan en Hato is op het moment ook niet onomstreden, daar kun je voor dat prijs wel een fijne vervanger voor terughalen denk ik zo.

19 februari 2024 om 13:12

Zie opstelling. As van je team staat (met veel jeugdtalent erachter in de vorm van Fitz-Jim, Vos, Mannsverk, Rijkhoff en Hlynsson), flanken moeten vervangen worden aan beide kanten. Nu al gaan zoeken zodat je vroeg in de voorbereiding je team al compleet hebt.

Ramaj
Aankoop
Sutalo
Kaplan/Hato
Aankoop
Henderson
Berghu/jeugd
vd Boomen
Aankoop
Brobbey
Godts/Aankoo

Ondanks dat ik Vink geloof dat er genoeg beelden zijn van een wandelende Berghuis vind ik wel dat als je zulke uitspraken doet je eigenlijk ook de beelden moet laten zien. Als het te erg vindt en je iemand niet wilt beschadigen moet je het anders ook niet benoemen, maar dan moet je ook weer niet als analist in de studio gaan zitten.
Het is prima dat hij het benoemt, maar lat het dan ook gewoon zien !!!

19 februari 2024 om 11:25

Eens. Volgens mij was het Dest die je bedoelt op dat moment met Tadic trouwens (Lang was die donderspeech van Ten Hag😂).

Maar zeg het en laat het zien of heb het er helemaal niet over. Dit is beeldvorming zonder dat je de kijker de mogelijkheid geeft om er nog zelf een mening te vormen. Slaat nergens op.

19 februari 2024 om 11:31

ik bedoelde wel het moment met Lang. Zover ik mij kan herinneren kreeg Lang eerst Tadic is over hem en daarna nog eens ten Hag. Aanspreken kan en moet volgens mij, maar uiteindelijk wel opbouwend en met respect.

19 februari 2024 om 12:07

In mijn herinnering waren het twee losse momenten maar het maakt eigenlijk ook niet uit. Ik vond het persoonlijk wel meevallen. In die fase liepen Dest en Lang ook rond alsof ze allebei de nieuwe Johan Cruijff waren terwijl ze net kwamen kijken. Niet te vergelijken met een Hlynsson bijvoorbeeld die veel ingetogener is. Dest, en vooral Lang hadden vanaf het begin al problemen met concentratie, inzet voor het team en vooral egoisme op het veld.

Het was een beetje hard. Maar ik hou daar wel van. Zal misschien ook liggen aan uit welke regio wij allebei komen. In de hoofdstad gaat het volgens mij allemaal met een iets hardere hand en communicatie

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren