Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Twijfel over Ajax-target Henderson: ‘Hij is geen nummer 6, ik geloof er niet in’

Laatste update:

Jan Boskamp denkt niet dat Ajax er goed aan doet om Jordan Henderson naar Nederland te halen, zo heeft hij gezegd in een video-item op het YouTube-kanaal van Vandaag Inside.

Boskamp denkt dat Ajax behoefte heeft aan een verdedigende middenvelder. “Maar Henderson is geen verdedigende middenvelder. Hij is geen nummer 6.”

Boskamp verklaart zich nader: “Hij heeft bij Liverpool altijd met Mohamed Salah en Trent Alexander-Arnold gespeeld. Als Alexander-Arnold ging, nam hij zijn positie over.”

“Ik vraag me af of hij bij Ajax past”, gaat het Feyenoord-icoon verder. “Hij was bij Liverpool géén bepalende speler. Ik geloof er niet in, moet ik eerlijk zeggen.”

Henderson vertrok afgelopen zomer voor vijftien miljoen euro naar Saudi-Arabië, maar wist niet echt te aarden in het Midden-Oosten, waardoor hij nu al wil terugkeren naar Europa.

Verschillende media, waaronder De Telegraaf wisten maandag te melden dat Ajax bijna een persoonlijk akkoord met Henderson heeft bereikt. Een deal met Al-Ettifaq lijkt gecompliceerder.

De club van manager Steven Gerrard wil de Engelsman niet zomaar laten gaan en verlangt een transfersom van Ajax. Tel daar het salaris van Henderson bij op en het wordt een dure operatie voor de club uit Amsterdam.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Bij Liverpool was hij niet bepalend in het veld misschien, maar buiten het veld was het misschien de belangrijkste speler. En het Liverpool een paar jaar terug waarin de Premier League, Champions League, FA Cup, Wereldbeker voor clubs etc. werden gewonnen kun je totaal niet vergelijken met het huidige Ajax. Wat Ajax mist is juist een speler zoals Henderson.

16 januari 2024 om 16:46

Maar Bamihap weet t beter.
Volgens mij is Ajax enorm gebaat bij leiderschap en ervaring, nog meer dan een exacte positieinvulling.

16 januari 2024 om 17:00

Ik denk dat hij zeker die rol bij ajax met 2 vingers in de neus kan invullen, alleen denk ik niet dat hij je significant meer punten op gaat leveren. En dan denk ik dat het een hele smak geld is!

16 januari 2024 om 17:09

Iedereen die de capaciteiten van Henderson in twijfel trekt is of anti-Ajax, of jaloers of heeft geen verstand van voetbal.
De man heeft 492 wedstrijden in Liverpool 1 gespeeld.

Dat moet toch genoeg zeggen, hij is zo fir als maar kan en een echte professional en een leider. Mensen die verkondigen dat ie een waterdrager is of een bal afpakker is doet Henderson echt tekort@

'bamihap' Boskamp is nog nooit positief over Ajax geweest, dus die moeten we niet al te serieus nemen.

Dit is precies de speler die Ajax nodig heeft, complimenten aan Ajax en dit geeft de supporters weer hoop en de club een boost. Als Ajax zich serieus versterkt is dat ook een signaal naar andere spelers.

Ajax telt volgend seizoen echt wel weer mee, genoeg geprutst en genoeg (uit) gelachen. We moeten door.

16 januari 2024 om 18:33

Wat je zegt is absoluut niet waar. Boskamp was lyrisch over ajax in de CL paar jaar terug

Ik schat Jan gewoonlijk toch wel hoog in. Heb het idee dat hij altijd alles kijkt. Maar het is hem klaarblijkelijk even ontgaan dat Henderson echt superveel wedstrijden op 6 heeft gespeeld, en dit echt naar behoren heeft gedaan. 8 is misschien de plek waar hij nóg beter uit de voeten kan, maar er loopt momenteel in de Eredivisie ook geen betere 6 rond. In meerdere opzichten dus een absolute aanwinst, mocht het doorgaan.

16 januari 2024 om 15:18

Opzich stond hij wel op de 6 op papier, maar de kracht van Liverpool was toch ook wel de collectieve energie. Gini en milner liepen ook ontzettend veel meters en dan niet alleen in afstand maar ook wetende waarheen ( misschien stukje leiderschap van henderson die daar aan bij droeg ). Maar bij Ajax lopen ze links en rechts overal dwars doorheen en dat is misschien niet de kracht van henderson. Al wil ik hem zeker niet onderschatten. Laten we eerlijk zijn dat het Liverpool uit die tijd ontzettend moelijk was om tegen te spelen door de hoge intensiteit gedurende de hele wedstrijd, bij dit Ajax is 80% een slappe frikandel.

16 januari 2024 om 16:15

@Dr Jeno, Henderson brengt wat duelpower, prima pass en comfortabel aan de bal, is alleen niet de snelste en op leeftijd.

Maar waarom ik denk dat Ajax hem enorm had nodig heeft:
- kan organisatie neerzetten, wie waar moet lopen, kan met zijn skills beter sturen dat er niet zo'n gat op het middenveld komt te liggen.
- kan een leider zijn in de kleedkamer, mensen de gym in sturen, voorop gaan, proffesionalteit bijbrengen bij die pubers.

Als hij die twee dingen kan brengen, denk ik dat een Sutalo, Hato ook beter gaan renderen, als Van den Boomen met zijn passingskills er weer naast komt, denk ik dat Ajax er veel beter voor komt te staan. Dan zijn eruiteraard nog steeds een aantal hele grote problemen over, maar denk wel dat dit stabiliteit genoeg moet brengen om het Twente en AZ echt moeilijk te gaan maken voor P3.

16 januari 2024 om 15:38

In de eredivisie loopt toevallig ene Schouten rond. Was een paar jaar geleden misschien niet beter maar is nu echt wel beter dan een 33 jarige Henderson die zijn draai in niet eens in de SA competitie kan vinden.

16 januari 2024 om 15:49

@FR-Berend,

Grappig dat je iemand waar zijn top (tot nu toe) bij PSV ligt, nog nooit kampioen is geworden, pas een paar Europese wedstrijden heeft gespeeld, beter gaat noemen die iemand die in zijn carrière alles heeft gewonnen wat er te winnen valt op clubniveau, omdat die in SA niet op zijn plaats zit. Als je echt van mening bent dat Schouten beter is dan Henderson, vraag ik je toch nog even om je goed in te lezen wat het spel voetbal precies inhoud.

16 januari 2024 om 16:03

Maar dat hij zoveel gewonnen heeft lag dat aan hem of aan de anderen ?

Berry van Aerle heeft diverse keren de titel in de ED gewonnen, heeft de Europa cup 1 gewonnen en is europees kampioen geworden. Betekend dat dan automatisch dat hij de beste nederlandse rechtsback ooit is ? Hij is namelijk de enige nederlandse rechtsback die dit ooit gepresteerd heeft.

16 januari 2024 om 16:11

Het is een teamsport, maar natuurlijk speelt je aanvoerder daar een belangrijke rol in.

16 januari 2024 om 16:18

Ik vind dat wel heel vroeg, Schouten is echt fenomenaal bij PSV, imo is hij het verschil tussen 10 punten voorstaan of niet.
Diverse spelers, die erom heen spelen halen ook een veel hoger niveau door hem.

Misschien kan Henderson dat ook gaan brengen, of misschien nog wel meer. Wie er de beste is, vind ik wat vroeg. Misschien komt Henderson niet eens.

In zijn laatste jaar bij Liverpool haalde die iig wel echt nog een hoog niveau, echt hoger dan PSV van dit jaar.

16 januari 2024 om 16:54

Ja jeroentje, Henderson is 33 en kon het allemaal al lastiger bijbenen in zijn laatste Liverpool jaren, dat is alleen nog maar minder geworden waar jongens als Schouten nu fysiek op hun top zijn. Maar goed als Henderson komt gaan we wel zien of gelijk de allerbeste 6 is in de ED. Ik moet het nog maar zien.

16 januari 2024 om 16:49

Als hij echt nog heel goed is op 8, mag hij daar ook best staan. Taylor is dan wel een stuk bewegelijker en misschien behendiger maar in grote duels een slapjanus eerste klas. Staat er nog steeds in bij gebrek aan beter vind ik. Ik verwacht niet dat dit de swingende man is die ajax als prime-barca laat voetballen maar er mist nu echt een stem op het veld en in de kleedkamer. Bergwijn is in geen 100.000 jaar een aanvoerder en het gebeurt nu al zoveel dat ajax totaal het koppie laat hangen bij elke tegenslag en dat de helft van het elftal totaal uit hun positie loopt.
Niet de verlosser, wel een echte captain.

Ajax wordt dus 2de en Henderson scoort 20 goals en geeft 20 assists... Henderson is een gigantische directe versterking voor Ajax. Ik hoop dat tegen Vrijdag alles klaar is en dat hij misschien al tegen RKC kan spelen. Gaat allemaal snel, maar wie weet.

16 januari 2024 om 15:19

20 goals, 20 assists...

Nou nou Binny, ik zou de paddo's voorlopig even laten staan.

16 januari 2024 om 20:25

@njfromvol Misschien heb ik inderdaad te veel paddos genomen... Ik dacht dat er Aad De Mos stond... en weer verder.

16 januari 2024 om 16:02

@binny helaas, het is Jan boskamp die het zegt en niet Aad de Mos of Valentijn Driessen.

16 januari 2024 om 16:43

Ik denk niet dat het vrijdag allemaal in kannen en kruiken is. Gisteren of eergisteren werd er nog geschreven dat Al Ettifaq weigert een prijs te noemen, dus ik verwacht niet dat ze heel snel meewerken.

Daarnaast moeten we ook twee dingen niet vergeten: Henderson zit daar pas een half jaar. Dat de grote aankoop nu na een halfjaar zakkenvullen alweer weg wil uit Saudi Arabië zal de Saudi's die het bij Ettifaq voor het zeggen hebben echt niet lekker zitten en zal ook geen wonderen doen voor de bereidheid om mee te werken. Het andere wat we niet moeten vergeten is dat het Saudi's zijn. Die hebben geld als kraanwater, en zouden zomaar eens 40 miljoen voor Henderson kunnen vragen.

Op basis van zijn ervaring kun je best zeggen dat hij een meerwaarde zou kunnen zijn voor Ajax, maar op basis van zijn voetballende kwaliteiten zie ik het ook totaal niet. Henderson moest in zijn laatste seizoen bij Liverpool, zoals Boskamp terecht zegt, regelmatig uit de brand geholpen worden door de spelers om hem heen en als speler op het middenveld denk ik niet dat hij van toegevoegde waarde is voor het spel van Ajax.

De enige reden waarom hij naar Amsterdam zou moeten komen is omdat hij kampioen is geworden in Engeland en een Champions League gewonnen heeft, maar in hoeverre is dat een meerwaarde voor Ajax? Wat gaat hij tegen de minder gemotiveerde jongens zeggen waardoor zij hem als het grote voorbeeld gaan zien en hem gaan volgen?

16 januari 2024 om 15:34

Je het zelf al. Hij heeft een prijzenkast die 95% van de gehele ajax selectie nooit zal halen.

16 januari 2024 om 15:47

Ja? En? Krijg je meer punten omdat de spelers in je selectie vroeger grote prijzen gewonnen hebben?

16 januari 2024 om 16:04

Als Henderson al geen voorbeeld is voor spelers bij Ajax en jongens niks van hem aannemen, dan is er weinig meer over wat die jongens zou kunnen raken. Sowieso niets dat haalbaar is voor Ajax op het moment.

16 januari 2024 om 16:08

Niet zo flauw Yoeri. Je vraagt je af waarom de minder gemotiveerde jongens hem als grote voorbeeld gaan zien en Justp3lt merkt terecht op dat zijn imposante prijzenkast toch in ieder geval wat respect zal afdwingen; hij weet wat het is om te winnen.

16 januari 2024 om 16:45

@TilburgAjax, als die jongens van Ajax zichzelf niet kunnen motiveren dan denk ik niet dat de ex-captain van Liverpool dat wel kan. Stel dat hij vanaf dag 1 (in het meest positieve geval) al op het veld orders staat te brullen, dan is er nog steeds een flinke taalbarrière te doorbreken. Ik denk dat Henderson’s accent niet het meest makkelijk te ontcijferen accent is voor menig voetballer.

16 januari 2024 om 16:59

In dat geval zou ik toch maar een balletje bij Seedorf opgooien. Niet alleen bepalender geweest qua speelbeeld bij zijn clubs, ook een prijzenkast waar je U tegen mag zeggen. Leeftijd en huidige staat van ontbinding lijken mij geen noemenswaardige criteria in deze.

16 januari 2024 om 17:59

Zonder gekheid. Het zou me niets verbazen indien seedorf nog steeds mee zou kunnen. Die is namelijk nog steeds zo fit als het maar kan.

16 januari 2024 om 19:45

Zal wel een gigantische taalbarrière wezen ja. De Engelsman Henderson in een selectie waar de voertaal Engels is. Als dat maar goed komt!

16 januari 2024 om 15:38

Zoals Zelko hieronder al zegt, het gaat om de Eredivisie en Conference league. Beide staan mijlenver af van de PL. Henderson kan dat makkelijk aan, hij zal een hele grote inbreng hebben binnen Ajax. Niet alleen qua leiderschap maar ook voetballend.

16 januari 2024 om 15:48

Op basis waarvan 'kan hij dat makkelijk aan'? Henderson is toch nooit een speler geweest die een snelle 1-2 start of in de korte combinatie gigantisch goed kan voetballen? Willen ze hem dan als back neerzetten om hem maar van die gekrulde balletjes de 16 in te laten pompen?

16 januari 2024 om 16:19

Ja, want voetballend is de PL top..

Qua leiderschap zie ik hem wel wat brengen, voetballend wordt er bij Ajax toch redelijk wat van je verwacht hoor. Met z'n 34 jaar wordt dat wel wat minder.

16 januari 2024 om 16:21

Hij heeft gewoon een prima functionele techniek en handelingssnelheid. Tenminste in zijn laatste jaar bij Liverpool. Tactisch en fysiek sterk. Moet makkelijk mee kunnen in de Eredivisie waar je veel meer ruimte hebt. Als hij dat niveau nog heeft na een half jaar Saudi-Arabië

16 januari 2024 om 16:43

@ManUtd36, daar noem je net al wat punten waar ik het totaal mee oneens ben. Ik betwijfel of hij die techniek en handeling snelheid nog heeft, als hij die ooit al gehad heeft. Tactisch vraag ik me af of hij zo sterk is, waar valt dat terug te zien? Want ik heb Henderson nooit een tactisch sterke speler gevonden.

16 januari 2024 om 18:23

Henderson is geen mooie voetballer maar kan wel efficiënt de bal van A naar B krijgen. Daarom ook functioneel, niet mooi. En je blijft niet overeind in de EPL als je geen handelingssnelheid hebt. Tactisch snapt hij heel goed waar hij moet zijn, vooral defensieve positionering en gaten dichtlopen. Niet voor niets ook aanvoerder geweest en 80+ wedstrijden voor Engeland. Op Premier League niveau komt ie waarschijnlijk nu overal op tekort, voor de Eredivisie gewoon nog een prima speler. Denk ik.

16 januari 2024 om 15:38

Of hij het vele geld waard zal zijn zal moeten blijken. Maar je kunt mij niet vertellen dat hij bij dit Ajax geen meerwaarde zal zijn op het middenveld. Als ik sofascore erbij pak haalde hij gemiddeld een 6.9 in zijn laatste seizoen bij Liverpool. Dat is natuurlijk gebaseerd op statistieken en ik heb het meeste niet gezien maar het geeft wel aan dat het niet zo dramatisch was als jij hier schetst.

16 januari 2024 om 16:02

Ik heb Sofascore er ook even bij gepakt en zie dan eigenlijk alleen maar meer en meer waarom Henderson geen aanwinst zou zijn voor dit Ajax. Kijk even naar zijn heatmap, in 35 wedstrijden waarin hij gemiddeld 60 minuten speelde (dat zegt dus al dat hij waarschijnlijk veel gewisseld werd en dus het tempo maar moeilijk aan kon), speelde hij bij Liverpool vorig seizoen veel vanuit het middenveld aan de rechterkant. Niet op 6, niet op 8 in een centrale rol, maar aan de rechterkant waar hij de bal aan TAA gaf zodat hij vrij de bal de 16 in kon slingeren. Henderson gaf zelf namelijk 2 assists in het vorige seizoen.

Op een schaal van 1 tot 100 scoorde Henderson in de volgende categorieën de volgende scores volgens Sofascore:
Attacking: 57
Technical: 60
Tactical: 55
Defending: 49
Creativity: 66
Dat zijn weinig indrukwekkende cijfers voor je nieuwe beoogde leider op 6. Op 6 moet je defensief sterk zijn, tactisch goed kunnen spelen en ook technisch het tempo kunnen bepalen. Dat zijn 3 categorieën waar Henderson bijzonder matig op scoort.

Op basis waarvan denken we dat Henderson voetballend een meerwaarde kan zijn?

16 januari 2024 om 16:09

Ten eerste zou ik me niet blindstaren op gemiddeld aantal minuten. Met veel rouleren, zitten daar waarschijnlijk ook een aantal invalbeurten bij van 15/20 minuten die het gemiddelde dus al zeer vertekenen.

Verder leuk die statistieken, maar daarin komt precies niks terug van wat Henderson zijn waarde kan zijn voor dit Ajax, namelijk coaching, mentaliteit en leiderschap. Nog los van dat vertekent vorig seizoen nogal qua statistieken. Ik denk dat Van Dijk op basis van vorig seizoen zijn statistieken ook geen meerwaarde zou zijn. Statistieken zijn leuk, maar vertellen nooit het hele verhaal.

16 januari 2024 om 16:11

Speelde vorig seizoen Fabinho bij Liverpool niet voornamelijk op 6? Misschien is dat dan niet het beste seizoen om Henderson op te beoordelen.

16 januari 2024 om 16:53

In die 60 minuten zitten ook 12 invalbeurten dus zonder het helemaal gecheckt te hebben ga ik ervanuit dat hij de wedstrijden die hij begon vaak toch wel 80 minuten voetbalde. De scores zeggen mij niet heel veel. Maar als je ze vergelijktet Tahirovic en Vos gaat Ajax er toch behoorlijk op vooruit en zit je bijna op het niveau Schouten en Wieffer. Prima voor de Eredivisie dus tel daar bij de kenmerken die zich niet in die scores laten zien zoals leiderschap, coaching en mentaliteit dan lijkt het toch op een meerwaarde voor Ajax. Zie ook tactical is rap omlaag gegaan van 76 naar 55. Lijkt me huist een van de weinige dingen die op een bepaalde leeftijd juist beter worden.Ik heb zelf ook twijfels of hij 5miljoen per jaar en een afkoopsom waard is maar dat hij een aanwinst voor dit Ajax is lijkt me niet ter discussie staan.

Eerst wordt er plat geschreven dat ajax een leider mist, vervolgens komt er (hopelijk) eentje aan die bijna alle mogelijke prijzen heeft gepakt als aanvoerder en bewierookt is door zijn leiderschap buiten het veld, en is het nadat het concreet is geworden ineens een slecht idee om Henderson te halen. Man wat een hypocrieten leven er in Nederland zeg. Werkelijk waar fantastisch als Ajax dit voor elkaar krijgt.

We praten hier wel over de eredivisie en Europa Conference League, geen premier league niveau. Je gaat mij niet vertellen dat Henderson niet op 6 kan spelen bij Ajax en het zoveel keer beter gaat neerzetten als dat het nu staat.

16 januari 2024 om 15:24

Dankjewel Zeiko, eindelijk zie ik iemand die realistisch is. Mensen die verkondigen dat Henderson Ajax niet verder gaat helpen kan ik persoonlijk niet echt serieus nemen, ondanks dat hij inderdaad (zoals velen als rede geven) minder was in zijn laatste Liverpool jaar, zou hij met afstand de beste 6 van de Eredivisie zijn. Niet omdat het een wereldtopper is (wat als ik de reacties lees moet volgens de meeste) maar omdat hij zeer lange tijd op PL en CL niveau heeft geacteerd. En dat is zoals jij zegt een veel hoger niveau dan de ED en CFL. Voor Ajax gewoon een directe aanwinst.

16 januari 2024 om 15:28

Hij zou in een klap eigenlijk de beste speler in de ED zijn, maar ik zag vooral veeel ajacieden klagen over een gebrek aan Ajax dna en teveel buitenlandse spelers, en daar veranderd henderson niks aan. Of telt ajax dna niet als het (voormalige) topspelers betreft?

16 januari 2024 om 15:34

Geen enkele ploeg kan uit eigen DNA bestaan. Dus ik denk dat geen enkele supporter problemen heeft met een topspeler zonder Ajax DNA. Bij Ajax is nu het probleem dat je te veel middelmatige spelers zonder Ajax DNA hebt.

16 januari 2024 om 15:40

Er is op het moment geen realistische en/of betaalbare optie beschikbaar op 6 die Nederlands spreekt en het Ajax dna heeft (word een beetje moe van die term moet ik zeggen) dus denk dat je best blij mag zijn met een Engels international die twee seizoenen geleden nog als aanvoerder in de CL finale stond met Liverpool. Als hij uberhaupt komt want we moeten het nog maar zien natuurlijk.

16 januari 2024 om 15:53

Je zegt wel iets wat ook meteen een minpunt lan zijn: "een Engels International". Vaak renderen die niet in andere landen. Dan ook nog 33+, dus wordt alleen maar minder. Ik zie hem graag komen hoor, want hij kan mooi het middenveld bewaken, maar ik heb er geen torenhoge verwachtingen van.

16 januari 2024 om 16:27

Het feit blijft dat Ajax op zoek is naar een ervaren kracht op het middenveld die ook het team op sleeptouw kan nemen. In dat opzicht voldoet Henderson natuurlijk helemaal. Je hebt in een klap een nieuwe aanvoerder, enorm aanzien binnen de groep en ongelofelijk veel ervaring op topniveau binnen.

Laat het ook duidelijk zijn dat bijna iedere speler die van de absolute top een stapje omlaag doet naar de Eredivisie gelijk een enorme impact heeft. Kijk bijvoorbeeld naar Tadic, die was tijdens het laatste kampioenschap van Ajax overigens ook gewoon al 33 (wat is trouwens 33plus? Kun je ook 33- zijn?) en die speelde niet bij de topploeg Liverpool maar bij hekkensluiter Southampton. Laten we ook Blind, van Persie, Kuyt en van Bommel niet vergeten. Daarnaast, als Henderson niet minder had gespeeld bij Liverpool was hij uberhaupt nooit een target voor Ajax geworden dus dat vind ik ook een beetje een non-argument. En over Engels internationals gesproken, grappig voorbeeld dat je noemt want de op dit moment twee van de misschien wel best presterende spelers ter wereld zijn twee Engelse spelers die bij respectievelijk Real Madrid en Bayern Munchen spelen. Maar ook dat is natuurlijk anecdotisch.

Het blijft natuurlijk koffiedik kijken, maar ik heb het gevoel dat er een flinke groep is die elke naam die gelinkt wordt aan Ajax bij voorbaat al afschrijft. Zo zou je nog kunnen beargumenteren dat Haaland niet bij Ajax zou passen omdat hij technisch niet verfijnd genoeg is

We moeten het allemaal gewoon afwachten. Ook of hij uberhaupt komt want ik zie het zeker nog misgaan.

16 januari 2024 om 15:31

Met je eens dat de ED en Conference League van een totaal ander niveau zijn dan de Engelse competitie. Echter zijn de spelers om hem heen ook van een totaal ander niveau. Zo had hij bij Liverpool van Dijk achter zich staan en bij Ajax is dat Sutalo. Van Dijk heeft waarschijnlijk iets minder sturing nodig dan dat Sutalo dat heeft. Dan is het mooi dat hij buiten het veld een leider is, maar is het ook iemand die binnen het veld alles op de plek weet te zetten. Zorgt hij ervoor dat er geen gaten meer vallen, dat Sosa terug rent, dat Taylor met zijn man mee loopt.

Hiermee zeg ik niet dat het geen succes kan worden, maar dat zeg ik wel dat het geen uitgemaakte zaak is dat het een succes wordt omdat hij bij Liverpool gespeeld heeft. Het is namelijk een totaal ander team waarin andere dingen van hem als speler verwacht wordt. Liverpool is/was geen "veredeld jeugdelftal" dat nog heel veel moet leren.

16 januari 2024 om 16:24

Wat is er precies hypocriet aan deze uitspraak van Boskamp? Het is het eerste wat hij erover zegt. En als iemand wel zo van mening draait is dat inconsistent, niet hypocriet.

16 januari 2024 om 19:08

Het gaat over onze mooie club, dan vinden sommige leden erg lastig. Negatief zijn gaat samen met Ajax, eigenlijk wel grappig als je beseft dat er volwassenen mannen helemaal over de rooie gaan bij het horen van. Ah ja, Henderson is van harte welkom. Als wij er maar blij mee zijn.

Boskamp heeft het tot nu toe Iedere keer goed gehad als Ajax weer eens een speler uit Belgie aantrok.
Henderson is duidelijk geen Belg. Ajax heeft wel een verdedigende middenvelder nodig
Of
Ajax moet met 2 controleurs gaan spelen. Dit betekent dat Taylor de klos is want Hylson of zoiets zal de voorkeur krijgen om de simpele reden dat hij meer opduikt in de 16, meer scoort en altijd volle bak gaat

16 januari 2024 om 15:43

Hlynsson komt vaker in die positie omdat hij ook verder naar voren staat. Zou dan gewoon Taylor daar opstellen, dan hoeft hij ook minder te verdedigen en is momenteel beter dan Hlynsson.

Misschien is Henderson meer een 8 dan 6 inderdaad, maar lijkt me toch een betere 6 dan wat er nu loopt.

En wellicht gaan Tahirovic, Vos en Mannsverk ook wel beter spelen als er een ervaren, rust uitstralende, coachende speler staat op 8 die hun bij de hand kan nemen.

16 januari 2024 om 15:33

Dan kan in ieder geval Tahirovic zich eindelijk weer eens richten op een positie die hem wel ligt in plaats van een verdedigende positie. Daar hoort ie niet.

16 januari 2024 om 15:41

Hij hoort überhaupt niet in de basis. Wat zijn zijn kwaliteiten volgens jou?

16 januari 2024 om 15:46

Waar dan wel ? Op de bank ? Ook op de 8 positie moet hij mensen volgen. Zowel Taylor als Tahirovic lijken het niet te zien dat een man uit de rug weg loopt waardoor de verdediging 1 tegen 1 komt te staan. Dat is het grootste probleem waardoor Ajax zoveel kansen tegen krijgt. Ik heb al eens vaker gezegd, maar voor types als Guus Til is spelen tegen dit Ajax spelen alsof je in de speeltuin bent. Je mag heel veel doen zonder dat je lastig gevallen wordt.

16 januari 2024 om 17:11

Klopt, Sem Stein had ook een feestje in de Grolsche speeltuin eerder dit jaar. Lopende spelers doen dit Ajax bijzonder veel pijn, hoewel je mij niet zal horen klagen..

16 januari 2024 om 17:12

Volgens mij is Tahirovic zo ongeveer op elke mogelijke middenveld positie gezet en zakte hij op elke plek door het ijs. Het is op een gegeven moment natuurlijk gewoon klaar. Leuke speler voor Excelsior, Heracles of Utrecht. Komt te kort voor Ajax.

Misschien dat iedere journalist of analist die hun plasje er over moet doen ook even verder kan denken en zich beseffen dat ze hem voor meer dan alleen het middenveld willen halen? Leiderschap in en buiten het veld? Deze gast is jarenlang aanvoerder geweest van een van de grootste clubs ter wereld. Dan kan je continu maar praten over dat hij geen bepalende speler is in het veld maar als je de aanvoerder bent dan ben je meer dan genoeg bepalend op welk vlak dan ook. En als het moet dan gaat Branco gewoon op 6 spelen en dan kan Taylor eindelijk eens op de bank en heeft onze back ook wat meer steun in het veld in de vorm van Henderson.

16 januari 2024 om 16:22

@Soccerfan, ze moeten nog verder denken dan dat. Het gaat om de combinatie Ajax en Henderson en hoe dit je verder kan helpen. Zoals bij de transfers in de zomer. Je hebt als Ajax dan echt iets te bieden. De kans dat Ajax CL kan aanbieden is echt ultiem klein. Daar trok je eerst toch de betere spelers en talenten mee aan. Die betere spelers zijn wellicht ook te overtuigen met een kleiner Europees podium als ze zien dat een Henderson voor het project Ajax gekozen heeft. Dat kan net het laatste zetje zijn waardoor andere spelers ook een beetje vertrouwen krijgen in het project.

Denk dat Ajax een leider op het middenveld mist die taakbewust speelt én zorgt dat andere ook in positie blijven. Je kunt Henderson ook als 8 gebruiken en Mannsverk, Vos of Tahirovic als 6 gebruiken. Of VD Boomen met Henderson samen afwisselend op 6 en 8.

Niet een zes als bijvoorbeeld Alvarez, maar hij kan wel voor wat meer balans zorgen op het middenveld.
Als hij echter met 2 aanvallende middenvelders (als Taylor, Berghuis, Hlynsson) gaat spelen komt ook hij in de problemen. Dus wellicht een aanvaller minder of niet standaard twee aanvallende middenvelders opstellen (naast ook nog 3 aanvallers).

iedereen weet dat henderson geen kroos of modric is.
maar hij heeft aangetoond wel over bepaalde kwaliteiten te beschikken die ajax momenteel nodig heeft. daarnaast denk ik ook wel dat hij gewoon voetballend en fysiek gewoon nog prima mee kan in de eredivisie.

dat het geen echte 6 is maakt volgens mij ook niet heel veel uit (alhoewel hij volgens mij daar ook gewoon genoeg wedstrijden heeft gespeeld bij liverpool destijds)... een 8 is ook prima voor ajax momenteel.

Ben ik de enigste die denkt dat de nummer 6 helemaal niet het grootste probleem is? Al anderhalf jaar lang is de nummer 8 het grootste probleem en het experiment met Taylor moet eens ophouden. Taylor is aan aanvallende middenvelder die het moet hebben van zijn loopacties. Dat kan je onmogelijk combineren met verdedigende taken, want je niet op twee plekken tegelijk zijn. Ook in de opbouw verstopt hij zich continue. Tegen GAE is het net alsof we met een 1-mans middenveld spelen.

Ik vind Taylor verder een prima speler, maar niet in de huidige rol.

16 januari 2024 om 15:40

Dan is het helemaal ideaal dat Henderson een 8 is. Kan Taylor naar de nummer 10 positie.

16 januari 2024 om 15:49

Maar wie is wel de nummer 6 dan ? Als je ziet hoe dom Tahirovic in kan stappen of hoe makkelijk hij tegenstanders laat lopen dan is dat niet echt de 6 zoals ik een 6 graag zie. Die speelt toch veel taakbewuster.

16 januari 2024 om 16:57

Hopelijk gaat de nummer 6 naast hem dan ook taakbewuster spelen onder zijn vleugels. Naast Tahirovic heb je ook nog Vos en Mannsverk en ik denk dat VD Boomen en Henderson ook de ervaring hebben om samen te spelen als twee verdedigende nummers 8 of twee voetballende nummers 6.

Maar dat zou je onderling moeten laten uitvechten. Er zal er toch wel 1 beter zijn als Tahirovic hoop ik.

Ik vind dat hendersonn zn voetbaltechnische gedeelte toch onderschat wordt. Heb hem bij Liverpool een aantal puike voorassists zien geven. Niet iemand van de laatste pass, maar hij kan zeker Linies opentrekken.

Begrijp oprecht niet dat er zoveel mensen twijfelen aan de toegevoegde waarde van Henderson bij Ajax. Dit is exact het type leider dat Ajax mist. Een speler die Bergwijn op z’n flikker geeft als hij niet met z’n man meeloopt of Sosa aan die hockey-haarband trekt als hij in een avondvierdaagse-tempo terugsjokt. Maar ook iemand die zo’n jongen als Hato waar nodig corrigeert of hem juist complimenteert als hij iets goed doet. Nee, Henderson gaat er echt niet in z’n eentje ervoor zorgen dat Ajax als Man City voetbalt, maar hij kan met zijn kwaliteiten en ervaring wel een hoop teweeg brengen. Hoop zo dat hij komt.

16 januari 2024 om 15:54



Veel mensen zien wel dat hij in het huidige Ajax iets toe kan voegen (nouja, de Henderson van Liverpool, niemand weet wat hij nu kan), maar is dat 20 miljoen waard?
Je hebt geen garanties dat je met Henderson 3e wordt en dat hij direct vanaf dag 1 zijn stempel drukt.
Voor leiderschap in en buiten het veld kan je ook Schone terughalen voor 1/10e van het bedrag

16 januari 2024 om 16:08

Tuurlijk is het een financiële klapper, maar het verschil is dat Henderson vorig jaar nog aanvoerder van Liverpool was en dat Schöne het bij NEC vaak al amper meer kan belopen. Ben ook blij dat Henderson, terwijl we dit seizoen spelen als een paralympisch elftal, nog naar Ajax wil komen. Dat zegt, ondanks dat we nu in een klote periode zitten, veel over de status van de club. Daarnaast moet je ook niet vergeten dat het voor spelers die van de zomer een transfer naar Ajax overwegen ook nogal een verschil is of ze met Henderson of Tahirovic samenspelen. Ajax zou, in meerdere opzichten, veel plezier aan deze transfer hebben

16 januari 2024 om 16:40

@cas94
Ik vrees toch echt dat geld de belangrijkste drijfveer is voor Henderson, want de status van Ajax is dit seizoen flink afgebrokkeld ( denk aan de 18e plaats ).
Henderson is naar het Midden-Oosten gegaan, maar zou het liefst terugkeren in Engeland, maar dat is vanwege belastingterugbetaling niet aantrekkelijk.
Dan is Nederland een prima optie en dichtbij zijn thuisland.

Want laten we eerlijk zijn: Henderson zit natuurlijk niet te wachten om tegen GAE, RKC en Volendam te spelen als je Champions League en PL gewend bent.

16 januari 2024 om 16:55

ach, hij is nu de zandbak gewend, dan is de Vetkampstraat in Deventer wellicht een fantastische uitdaging.
Hoop dan alleen dat Henderson beseft dat Ajax Eagles uit al gehad heeft

16 januari 2024 om 17:01

Je moet niet vergeten dat Ajax de afgelopen jaren een EL-finale, kwartfinale EL en de halve finale van de CL heeft gehaald. Ja, het is momenteel een ongekende bende en als m’n zoon schooltje speelt, wordt er nog beter beleid gevoerd, maar Ajax is nog steeds een grote naam en voor veel spelers een eer om voor te spelen. Daarnaast is de Eredivisie, door de Europese prestaties van Ajax, Feyenoord en AZ ook flink in aanzien gestegen. Als je dat gezeik met de belasting niet gehad had, was Henderson waarschijnlijk terug naar de PL gegaan en dat wordt dan hopelijk ons geluk, maar denk dat je het verder onderschat wat voor een naam Ajax nog steeds heeft.

Henderson is niet de henderson van 2021. Als hij dat was dan was hij nog steeds onbetwist basisspeler bij Liverpool. Hij is nog wel wat levels hoger dan wat nu bij Ajax rondloopt en kan captain worden op een momenteel stuurloos schip. Linies korthouden, de restverdediging vorm geven. Daarnaast inspireren en zorgen voor een nieuwe cultuur. Ik knijp in mijn handen als hij komt. Go Ahead kon afgelopen zondag 6 goals maken uit openkansen. Zijn coachende kwaliteiten zijn wellicht nog belangrijker dan wat hij aan de bal zal brengen (rust). Daarbij zullen er weinig spelers van enig kaliber momenteel graag bij ajax instappen hopelijk helpt zijn komst voor deze periode of op zijn minst de zomer transferperiode. In de eredivisie kan hij echt nog wel 2 jaar mee.

Er zijn toch nog wel andere rugnummers beschikbaar die Henderson kan dragen, of moet het dan per se een 6 zijn?

Ik denk dat hij met, pak m beet, 38 op zijn rug ook wel waarde toegevoegd aan het magere middenveld. O nee, dat mag je niet zeggen van John. Aan het jonge middenveld.

henderson is kwa mentaliteit, karakter, en het zijn van een middenvelder, precies wat ajax mist. hij kan ajax zo erg een boost geven. hij zal wel roepen op de training dat iedereen een tandje bij moet zetten, hij zal wel de spelers op de juiste positite zetten, hij zou wel vertrouwen kunnen geven aan sutalo, hato, sosa, rensch, taylor, enzovoort. en hoe eerder hoe beter. henderson vast leggen !!! en snel akturgoklu halen als dat nog steeds een optie is. bergwijn gaat maar vanaf rechts spelen dan, misschien gaat hij dan wel eens een mannetje voorbij rennen. en niet altijd maar naar binnen en niks doen.

Ramaj
Rensch
Sutalo
Hato
Sosa
Taylor
Henderson
Bergwijn
Hlynsonn
Akturgoklu
Brobbey

Mij allemaal teveel euforie rondom Henderson.
Eigenlijk is de enige reden dat hij aan Ajax gelinkt wordt, is omdat hij vanwege belastingregels niet terug kan naar de Premier League zonder flink te moeten betalen. Dan blijft geld dus de belangrijkste drijfveer en is hij daarom naar het Midden-Oosten gegaan.
Ook vraag ik mij af of mensen het niveau van Henderson het afgelopen half jaar hebben bijgehouden of het puur op basis van naam is dat hij zo geroemd wordt. Een half jaar met mindere teamgenoten trainen maakt jezelf ook minder namelijk.
Het salaris wordt nog vergeten, maar Ajax zou een contract voor 1,5 jaar willen aanbieden met een jaarsalaris van circa 6 miljoen. Dan ben je ruim 9 miljoen kwijt voor een speler - zonder nog tekengeld en transfersom -, terwijl dit seizoen als verloren beschouwd kan worden en aan het eind van het seizoen de kans aannemelijk is dat er een andere trainer komt. Dan kan je als club beter nu op deze voet verder gaan en de volgende trainer in ieder geval het budget geven wat anders aan Hederson werd uitgegeven. Zijn komst maakt in dit seizoen namelijk ook niet meer het verschil.

Ik vind juist dat in Nederland, het ontbreekt aan voetballers die op 6 kunnen spelen. In mijn ogen is een 6 Busquets,Makelele, Casemiro, Ramires dat soort voetballers. Henderson is dan meer een 8 Box to box en ik zeg je eerlijk Ajax heeft hem absoluut nodig want zowel middenveld als verdediging is 1 grote drama.

Deze speler kan je in dit Ajax zelfs als laatste man opstellen en hij zou dit beter doen dan wie er nu staat. Of hij nu wel een zuivere 6 is of niet dat maakt niet veel uit.

Wat? Als TAA ging dan nam hij de positie over en dat is dus precies wat we bij Ajax missen. Iemand op het middenveld die de defensieve balans bewaakt. Die uitzakt tussen of naast de centrale verdedigers als de backs diep gaan en aanspeelbaar is op het middenveld als de backs niet diep gaan. Zoals ik Boskamp hoor zou het zomaar de ideale speler kunnen zijn, eentje die Ajax juist mist en waar behoefte aan is. Iemand die leidt door onopvallend zijn taak te doen en anderen beter te laten spelen daardoor.

Ajax heeft sturing en leiding nodig, Henderson kan dat zeker brengen met zijn ervaring, dus het zal wel degelijk een goeie aankoop zijn, als het doorgaat

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren