Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Hamstra krijgt bij Ajax mes in de rug gestoken door Huntelaar en Lenderink’

Laatste update:

Mike Verweij vindt dat Gerry Hamstra te makkelijk als enige verantwoordelijk wordt gehouden voor de totaal mislukte transferzomer bij Ajax. De technisch manager, die onlangs zijn vertrek aankondigde, kreeg volgens de journalist van De Telegraaf intern geen enkele steun meer van zijn assistent Klaas-Jan Huntelaar en financieel directeur Susan Lenderink. "Terwijl ze de hele transferzomer samen op hebben getrokken", aldus Verweij in de podcast Kick-off.

"Gerry Hamstra is natuurlijk door Susan Lenderink en Klaas-Jan Huntelaar voor de bus gegooid bij Ajax", zegt Verweij. "Zij is natuurlijk heel slim, en Huntelaar ook. Ze zijn afgelopen zomer met z'n drieën opgetrokken, hebben samen het transferbeleid voor hun rekening genomen, af en toe met assistentie met Edwin van der Sar, en dat is één grote puinhoop geworden. Daar wordt vervolgens één iemand op afgerekend en dat is natuurlijk het makkelijkste slachtoffer: Gerry Hamstra."

"Ik snap dat er koppen moeten rollen, maar het is wel heel makkelijk om Hamstra er dan uit te gooien en Lenderink te laten doorgaan alsof er niets gebeurd is." Hoewel Hamstra zelf ontslag neemt, zat zijn vertrek bij Ajax in de pijplijn. De Amsterdammers staan op het punt om Julian Ward, jarenlang de technisch directeur van Liverpool, aan te stellen als hoofdverantwoordelijke voor het aan- en verkoopbeleid. Daarmee zou na precies een jaar eindelijk een directe opvolger worden binnengehaald voor Marc Overmars.

Hamstra was bij Ajax eigenlijk binnengehaald om Overmars te assisteren met de contracten in de jeugdopleiding, maar schoof na het vertrek van de oud-linksbuiten door. "Hamstra is natuurlijk ook het nodige kwalijk te nemen", zegt Verweij. "Er is voor 113 miljoen euro geïnvesteerd, maar ik denk dat als Valentijn (Driessen, red.) en ik ons een middagje kwaad hadden gemaakt, we betere aankopen hadden gedaan." Zo zag Ajax de aankopen Steven Bergwijn, Calvin Bassey, Jorge Sánchez, Ahmetcan Kaplan en Owen Wijndal bepaald niet gelukkig uitpakken.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ik vraag me sowieso af wat je dan nog met Huntelaar moet. Hij heeft totaal nog geen competenties in het technische aspect in die context en daarnaast is hij zeker niet onschuldig in de technische malaise (zoals in het artikel al aangegeven wordt). Die is alleen nuttig als je hem mee laat lopen in de scouting zodat hij eerst een netwerk op kan bouwen en ervaring op kan doen. Nu doet hij wat ieder mens kan. Dan loop je er eigenlijk een beetje voor de sier.

28 maart 2023 om 16:49

Hij is een intelligente oud speler, hij kan toch gewoon doorleren? Hij hoeft nu helemaal niet kllaar te zijn voor de job, en als Ajax moet je ook mensen opleiden voor het vak zoals je dat ook met trainers en commerciele mensen doet. Kijk naar Menno Geelen. Binnengekomen als stagiair en nu 1 vd beste commerciele directeuren in het Europese voetbal.

28 maart 2023 om 17:29

Dat wel, maar nu loopt hij er gewoon voor de sier bij. Je kunt hem ook intern mee laten lopen in de gehele scouting. Opleiden is prima, maar Huntelaar was/is officieel in functie en dat maakt hem medeverantwoordelijk voor het technische debacle. Een onervaren coach wordt ook afgerekend op z'n fouten, dus ik zou niet weten waarom dat voor Huntelaar niet zou moeten gelden.

28 maart 2023 om 17:53

Huntelaar staat bekend als absoluut voetbaldier die altijd alles weet, won tijdens zijn spelers carrière bijna altijd alle voetbalquizen. Daarnaast liep hij net mee toen de transferzomer begon, was de bedoeling dat hij het vak zou leren, toen ineens Overmars pas op de maat moest maken. Hij bleef meekijken terwijl de pers hem als “grote” man probeert neer te zetten. Mike & Valentijn zijn altijd stemmingmakers, ze zijn ook tegen Ward, waren ook niet de grootste voorstanders van Ten Hag en Overmars. Pas toen ze beide weg gingen, kon ineens het gat niet gevuld worden, zelfoverschatting door te zeggen dat ze het ook zelf wel zouden kunnen. Ze waren vol lof over Schreuder trouwens, terwijl dat de grootste flop is geweest, alle transfers meegerekend. Ze willen alleen een bron (Bosz en Scheuder), iedereen die niet met ze meelult zeiken ze af (v. Gaal, Koemen, Ten Hag, Heitinga enz.). Tot nu toe winnen “hun” keuzes weinig prijzen.

28 maart 2023 om 17:00

Flinke naaistreek ook. Hamstra heeft er een potje van gemaakt, maar aangezien Huntelaar ook een vinger in de pap had zou die solidair aan Hamstra moeten zijn en zijn biezen moeten pakken

28 maart 2023 om 17:25

Wat een idiote opmerking weer Japie, Huntelaar is amper van het veld af en was net 3 maanden in die functie als een soort stagiair die alles nog moet leren wat hij zelf ook toegeeft. Moet je daar als Ajax zijnde al weer afscheid van nemen ?? Tuurlijk niet

28 maart 2023 om 17:32

Daar gaat het niet om. Huntelaar is geen stagiair of scout, maar lid van de technische organisatie. Daar ligt ook het probleem. Totdat hij van nut kan zijn, heeft het geen enkele zin om hem daar lid van te maken. Op dit moment zou scout-in-opleiding veel beter zijn. Dan draagt hij niet de verantwoordelijkheden, kan hij nog steeds meelopen en bouwt hij bovendien naast dat van Ajax ook zelf een netwerk op. Nu hebben ze hem gelijk medeverantwoordelijk gemaakt en als je dat accepteert, dan moet je ook de verantwoordelijkheden dragen als het misgaat. Nu zeg ik niet dat ze hem moeten ontslaan hoor, maar die constructie is niet heel verstandig gebleken.

28 maart 2023 om 17:38

"op financieel gebied heb ik carte blanche" geeft de CFO aan in een interview zomer 2022 - en deze Susan blijft nu lekker in de luwte. Heeft een CFO dan helemaal geen rekenschap af te leggen en volstaat het om te wijzen naar de technisch manager? Heel wonderlijk.

28 maart 2023 om 17:47

@summerof69 Een beetje vreemd om een stagiair met miljoenen te laten smijten

28 maart 2023 om 17:55

Nee die kijkt alleen of het financieel verantwoord is, met de logica van Sirius moeten alle scouts/trainers ook hun spullen pakken, aangezien dit allemaal technische organisatie is.

28 maart 2023 om 17:58

Scherp Japie

28 maart 2023 om 17:29

Precies, Huntelaar heeft een paar jaar bij Ajax gespeeld maar is totaal geen echte Ajacied en in mijn mening zou er iemand moeten zitten met meer gogme en Ajax DNA. Ik denk trouwens wel dat Ward een goeie zou kunnen zijn, maar die moet duidelijk gestuurd worden met iemand met inzicht in wat Ajax nodig heeft.

28 maart 2023 om 17:36

Het "Ajax-DNA" bestaat niet. Dat is naar mijn mening gewoon gebrabbel van mensen die de club over-romantiseren. Het probleem is tevens niet de achtergrond van Huntelaar, maar zijn rol binnen Ajax. Hij is lid van de technische organisatie en dat maakt hem automatisch medeverantwoordelijk voor de gemaakte fouten van die organisatie. Die moet je gewoon eerst opleiden tot scout. Dan kan hij zich lekker in de luwte ontwikkelen binnen Ajax zonder directe verantwoordelijkheden te dragen. Ik vind het namelijk helemaal niet raar dat ze Huntelaar binnen hebben gehaald, maar de constructie is amateuristisch.

Hij en Valentijn betere aankopen gedaan. Laat me niet lachen, geen netwerk, geen ingangen, nul verstand van het technisch beleid. Natuurlijk zijn er fouten gemaakt maar met de Telegraaf muppets hadden ze nu tegen lijfsbehoud gevochten. Hoezo arrogant?

28 maart 2023 om 16:55

Eens dat de Tekegraaf te makkelijk praat (hehe), maar ben ervan overtuigd dat als Ajax géén aankopen had gedaan, ze er hetzelfde voor hadden gestaan als nu.
Ajax heeft met de leegloop en de volle portemonnee echt veel teveel op de uitgeefstand gestaan. Dit seizoen is wel aangetoond dat hoeveel geld je ook hebt als Nederlandse club, je zult altijd vraagtekens en middelmaat kopen zelfs voor 30 miljoen. Dus je koopt je als NLse club niet naar de Europese elite.
Ga maar lekker terug naar jeugd de kans geven, met 1 of 2 gerichte aankopen van 10 mio en hooguit een europees toptalent van 17.
Want ook zonder Bergwijn, Bassey, en Brobbey had je 2e of 3e gestaan.

28 maart 2023 om 17:35

Dit is het probleem van de journalisten van tegenwoordig. Ze brengen meningen ipv nieuws of feitenverslag.
Deze gasten zijn zo in hun eigen voetbalkennis gaan geloven dat hij echt denkt het beter te kunnen.
Zo hoog in de bol terwijl ze 0 voetbalverstand hebben, 0!

29 maart 2023 om 09:21

Helemaal eens. Tegenwoordig lees je alleen maar meningen. Journalisten waren vroeger verslaggever. Dat dekt precies de lading van wat ze zouden moeten doen. Verslag geven. Maar nu geven ze alleen nog maar meningen, zonder dezelfde opleidingen en kennis denken het net zo goed of beter te kunnen doen. Maar achteraf roepen vanaf de zijkant zonder druk is altijd makkelijk. Zeg het dan vooraf, van nee die en die moet je niet halen, maar je kunt voor dat geld beter die andere speler halen.

28 maart 2023 om 18:24

Alsof Huntelaar en Hamstra (op redelijk niveau) dat wel hebben? De scouting was gewoon heel erg matig. Ik denk dat iedereen met redelijk wat voetbalinzicht en verstand wel een aantal betere namen kan noemen.

29 maart 2023 om 09:10

Maar de scouting is toch ook niet serieus genomen? Er waren toch juist negatieve rapporten over Sanchez en Bassey (en ook nog als laatst van zijn tijd bij Leicester geloof ik, jaren terug). Dit niet serieus nemen van de scouting is toch juist wat de scouting een beetje uit elkaar lijkt te drijven?
De scouting is niets mee gedaan, niet per se te matig.

29 maart 2023 om 09:24

Namen noemen kan altijd. Dat kan iedereen, maar zijn die namen haalbaar, willen die namen naar Ajax komen? Wat voor (salaris) eisen hebben die namen? Misschien zijn die namen wel gepolst, maar geven ze aan niet in de Nederlandse competitie te willen spelen bijvoorbeeld. Wij weten zoveel niet wat er achter de schermen gebeurt. Daarnaast benoem je dat de scouting erg matig is. Maar volgens mij zijn de scouts nog steeds dezelfde mensen als in de periode Overmars. Dus ligt het aan de scouting of puur aan Hamstra en Huntelaar, of is het een combinatie.

29 maart 2023 om 09:44

Die zijn er ook genoeg. Spelers bij een middenmoter in de Bundesliga of Laliga spelen, kleinere Europese competities zoals Kroatiã« of in Zuid-Amerika. Ajax heeft nog steeds een grote aantrekkingskracht voor veel spelers. Daarnaast is het hebben van een team dat in balans is/ op elkaar aansluit super belangrijk, kijk naar Napoli. In elke linie was dat zowat een probleem. Op de rechtsbuiten rendeerde eigenlijk niemand in het begin, Brobbey kon als spits nooit 90 minuten maken, Kudus was geen echte spits en op linksvoor moest je kiezen tussen Tadic of de duurste aankoop ooit Bergwijn. Dat is nu wel redelijk opgelost. Een middenveld met Alvarez en Klaassen is te weinig voetbal en Taylor kan je ook niet op bouwen. In de verdediging is teveel ingeleverd met Martinez, Tagliafico en Mazraoui en de aankopen waren vrij risicolvol.

Natuurlijk Lenderink, die krijgt altijd de schuld van Verweij. Die heeft helemaal niets met de aankopen te maken anders dan dat ze bedragen goedkeurt. Maar wel mee eens dat Hamstra nu onder de bus wordt gegooid als hoofdschuldige terwijl Huntelaar een soort van promotie krijgt en van der Sar buiten schot blijft. Dat is wel heel makkelijk.

28 maart 2023 om 16:52

Tja puur bashen omdat het een vrouw is. Zielige figuren bij de telegraaf.

28 maart 2023 om 17:38

Nou, als je de bedragen die zijn uitgegeven goedkeurt, draag je wel degelijk schuld. Wie betaalt er nou in hemelsnaam 32,5 miljoen euro voor Bergwijn, 24 miljoen euro voor Bassey, 16 miljoen euro voor Brobbey? De 10 miljoen euro voor Wijndal snapte ik nog enigszins, al is ook dat bedrag nogal aan de hoge kant. Iedereen met een beetje voetbalverstand had die bedragen nooit goedgekeurd.

28 maart 2023 om 17:48

Daar gaat Lenderink dus niet over. Het is helemaal niet aan haar of Bassey 20 mil waard is of niet, alleen of Ajax 20 mil mag uitgeven. Of de speler dat waard is, daarvoor vertrouwt ze op Overmars en daarna dus H2. Heeft ze ook schuld? Wat mij betreft zeker, de hele directie is medeschuldig. Maar haar in hetzelfde rijtje als Hamstra en Huntelaar plaatsen is onzin.

28 maart 2023 om 20:50

Zij is diegene die de bedragen goedkeurt. Dan ben je links- of rechtsom medeverantwoordelijk als de speler het bedrag niet waard is. Daarom vind ik het ook uiterst onverstandig om iemand zonder relevante voetbalervaring op haar positie te posteren. Zelfs iemand die er ook maar een beetje verstand van zou hebben, had die 32,5 miljoen euro voor Bergwijn niet goedgekeurd.

28 maart 2023 om 21:42

Haha het moet niet gekker worden, relevante voetbalervaring vragen bij een functie als financieel directeur.

28 maart 2023 om 23:13

Dan ben je de weg helemaal kwijt Sirius. De cfo moet op de stoel van de scouting gaan zitten? Dan zou je de hele scouting de laan uit moeten sturen. Als de cfo moet gaan bepalen of de scouts verstand van het spelletje hebben en dus de juiste spelers voordragen zijn die scouts financieel gezien dus ook overbodig. Je vertrouwt op de werknemers in hun functie. Dus als de technische staf zegt bergwijn is een international met ervaring in het buitenland die een basisplaats krijgt en in onze ogen een bepalende speler is dan bepaal je als cfo op basis van de financiële situatie hoeveel er voor dat type speler uitgegeven mag worden. Niet meer, niet minder. Dat is je taak in die situatie.

28 maart 2023 om 23:19

@blackthought - Nee. Lees m'n betoog eens goed. Ze is financieel directeur en moet goedkeuring geven bij uit te geven bedragen. Dan is het wel handig om te weten waar je goedkeuring voor geeft. Ik stel niet dat ze een voetbalexpert moet zijn, maar als zij diegene is die goedkeuring heeft gegeven voor de 32,5 miljoen voor Bergwijn bijvoorbeeld, zit daar wel degelijk iets mis.

29 maart 2023 om 09:16

@Sirius, is het niet juist meer zo van: er gaat een grote naam weg voor veel geld, Antony. Dan is er ook een x bedrag beschikbaar. Dan bepalen anderen of een speler dat waard is (H&H). Zelfde geldt dan voor Bassey. Ocampos ging dan wat te ver, want leek onnodig gezien ook Chico al erbij kwam als backup voor de flank. En dus werd die definitieve overname geblokkeerd.

29 maart 2023 om 10:42

Hoezo maakt Huntelaar een soort van promotie dan?

30 maart 2023 om 08:10

Hij wordt min of meer hoofd scouting; de overige scouts moeten nu aan hem rapport uitbrengen. Niks tegen Huntelaar, fantastische vent en clubheld. Maar raar dat nu alles op Hamstra wordt gegooid.

Wat een onzin weer. Het is duidelijk te merken dat de Telegraaf een belangrijk lijntje vanuit Ajax is verloren na het vertrek van Schreuder, want het is weer heerlijk negatief richting bepaalde personen. Kunnen er nu wel van uit gaan dat Huntelaar en Lenderink het lek in ieder geval niet zijn.
Lenderink kijkt hoogstens of het verantwoord is om een bepaald bedrag te vrij te maken voor een aankoop, maar toch zeker niet specifiek wie ze aankopen. Dat is dan aan Hamstra/huntelaar. Sterker nog, bleek dat dit vooral bij Schreuder lag..

Dan zoek je toch een nieuwe stagebegeleider voor Huntelaar?

Wat heeft Lenderink te maken met het beleid? Zij moet alleen op transfer-gebied toetsen of onze transferuitgaven niet teveel zijn voor onze begroting

'de Amsterdammers staan op het punt om Julian Ward, jarenlang de technisch directeur van Liverpool, aan te stellen als hoofdverantwoordelijke voor het aan- en verkoopbeleid'.

Daar klopt niets van, hij is dat nu bijna een jaar, en heeft na enkele maanden al zijn vertrek aangekondigd. Hij werkt al wel jarenlang voor Liverpool in verschillende functies, maar TD is hij nog maar vrij kort.

Laten we wel wezen als je een bankzitter van Tottenham blind haalt voor het grootste bedrag ooit heb je per definitie gefaald en Bassey snap ik voor die prijs ook niet. Die 54 miljoen vind ik echt tenenkrommend.
Wijndal en Brobbey snap ik beter

28 maart 2023 om 17:05

Dat is wel erg makkelijk. Bergwijn was ook al in beeld toen Overmars en Ten Hag het voor het zeggen hadden. Deze transfer kun je dus niet op het conto van de huidige directie zetten.

29 maart 2023 om 09:42

Ik vind het van Ajax dom, dat ligt in mijn optiek ook aan Overmars. Het bedrag is echter tot stand gekomen door de huidige directie.
Het past niet bij de ooit beoogde visie; we leiden de sterren van morgen op.

Het is inderdaad makkelijk, maar ik heb dit vooraf en vanaf moment 1 dat Overmars interesse toonde aangegeven. Het is gewoon enorm zonde dat we dit op deze manier doen.

29 maart 2023 om 16:14

Ja, maar het gaat hier toch over Hamstra en Huntelaar? En niet over Overmars.

29 maart 2023 om 00:54

Van die bedragen kun je ook niets begrijpen... Kijk eens waar Antony, Martinez en Van de Beek voor zijn verkocht... Dan weet je dat je voor inkomende transfers ook meer gaat betalen...

Hahaha, de Telegraaf heeft ruim een jaar lang Lenderink alle problemen in de pumps willen schuiven en nu komen die clowns aanzetten met het idee dat het wel erg makkelijk is om alle schuld aan één iemand toe te wijzen.

Ah dus Hamstra was het lek! Dank Valentijn voor deze openbaring.

Laat de RVC olv Pier Eringa schoon schip maken om voor komend seizoen met een schone lei te beginnen. Directie incl Sar en Lenderink weg.hebben voor 130 miljoen aan Ajax-onwaardige spelers geaccordeerd. Zij schieten te kort voor een beursgenoteerde onderneming.

Wat heeft deze lummel nou tegen Lenderink.. ja ook zij heeft toestemming gegeven voor de Bergwijn en Bassey transfers, maar zij kent die spelers niet. Financieel was er ruimte genoeg blijkbaar.
Hamstra is gewoon omhooggevallen en had daar geen recht op. Niet naar de scouting luisteren en puur met zaakwaarnemers bezig zijn en je vraagt om ontslag. Hij hoort echt niet de enige te zijn *kuch van der Sar *kuch*

"Er is voor 113 miljoen euro geïnvesteerd, maar ik denk dat als Valentijn (Driessen, red.) en ik ons een middagje kwaad hadden gemaakt, we betere aankopen hadden gedaan." Mijn god, deze gasten zijn echt elke realiteit ontstegen. Zou finner zijn als ze es wat meer zouden richten op de kwaliteit van hun journalistiek. Voor de rest ja hij wordt hier gewoon geslachtofferd of mogelijk kiest hij zelf eieren voor zn geld.

Schreuder en Hamstra zijn van buitenaf zonder verleden bij Ajax, makkeijker is het niet toch om een zondebok aan te wijzen.Zeg absoluut niet dat ze goed werk hebben geleverd, integendeel, heb het idee dat er met deze twee ontslagen weinig tot niets veranderd is.

Ongelooflijk zoveel stomheid van Verwwy, weet hij wel waar hij over praat. Je zou dan toch moeten komen met iets hoe klein dan ook, waaruit blijkt dat je enig bewijs hebt om je mening te staven. Of moeten we dit zien als het programma van de Muppets, waar je maar wat mag roepen.
Schaam je vewey schaam je

Marc kom aub weer terug! Susanne en KJ kunnen dan blijven zitten. Het is toch wel een bizarre zaak dat je gewoon zonder opleiding/stage ip die plek komt. Ik speelde championshipmanager ik heb nog meer ervaring dan KJ.

Werken er bij de Telegraaf nog wel journalisten?

De Telegraaf is hun bron weer kwijt ( schreuder) en het hakken op ajax is weer begonnen, en altijd maar die anames van hun ( wij zouden nog betere spelers kunnen halen,) dat er bij ajax. Fouten zijn gemaakt mag duidelijk zijn. Maar vind dat deze directie wel iets meer krediet verdiend, na wat ze de afgelopen jaren hebben neergezet, hopelijk komt er zo snel mogelijk een goeie TD , en word iedereen weer op zijn plek gezet waar ze goed in zijn. Want als team werkte het de afgelopen jaren uitstekend

Misschien heeft hij nog gelijk ook....Het enige netwerk dat ajax had was de zaakwaarnemer van Schreuder en dan op alles ja zeggen. Ajax is gigantisch opgelicht en heeft het laten gebeuren. Bassey is een van de slechtste die ik ooit heb gezien bij ajax en 1 van de duurste. Denk dat valentijn wel dvdtjes had bekeken van Bassey. Ajax moet zsm van hem af...dan maar met verlies. En dan die docu van hem op ESPN, echt belachelijk.

Ik denk dat hij beroepscriticus Driessen echt te hoog inschat. Mijn inschatting is dat hij goed kan klagen en kritiek kan uiten op hoe het volgens hem allemaal niet moet maar dat het daar ook bij blijft.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren