Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

‘Dat doet geen recht aan het sprookje dat de UEFA zo graag verkondigt’

Laatste update:

Jaap van Baar vindt de verschillen in inkomsten tussen de drie Europese toernooien veel te groot. De financieel directeur van PSV reist maandag naar Boedapest voor de jaarvergadering van de European Club Association (ECA). Van Baar vertegenwoordigt alle clubs van een vergelijkbare statuur als PSV uit de hogere Europese middenmoot. “Ik wil de verschillen kleiner maken”, geeft hij aan in gesprek met NRC.

Van Baar maakt sinds 2 september 2021 deel uit van de directie bij PSV. Dankzij Edwin van der Sar (algemeen directeur van Ajax) maakt de geboren Brabander daarnaast deel uit van de ECA. “Hij heeft voor mij gepleit. We trekken als Nederlandse topclubs veel samen op.” Van Baar ziet dat de Europese inkomsten scheef beginnen te groeien en zet in op een gelijk speelveld. “Ik wil de verschillen kleiner maken. Nu gaat er ruim 2 miljard euro naar de clubs die Champions League spelen, meer dan vier keer zoveel als naar de Europa League en ruim acht keer zoveel als naar de Conference League. Dat doet geen recht aan het sprookje dat de UEFA zo graag verkondigt.”

De Europese topclubs zijn het niet eens met de plannen van de financieel directeur. “Die zeggen: wij hebben de beste spelers, wij halen het geld op, wij maken het voetbal groot.” Van Baar kijkt daar niet raar van op. “Vind je het gek, zeg ik dan. De Champions League is twee avonden per week op televisie, en ook nog eens de eerste twee avonden. Als ik twee dagen thuis voetbal kijk, zeggen ze op donderdag ook: 'Zet hem op iets anders'. Natuurlijk, in de Champions League spelen de beste spelers en daar betalen ze voor, maar de verdeling is scheef.”

In de winter verkocht PSV met Cody Gakpo en Noni Madueke hun twee beste spelers om de financiën op orde te krijgen. Na jarenlang de pot met goud in de Champions League te zijn misgelopen moest er een andere koers gevaren worden. “We waren niet aan het gokken bij PSV, wel aan het ondernemen. En er zijn allemaal excuses, we zaten er soms dichtbij, maar als je de verwachtingen structureel niet waarmaakt, moet je een keer op de rem trappen”, zegt van Baar. “Natuurlijk hadden we Gakpo liever in de zomer verkocht, maar we konden het risico niet lopen dat de transfer om wat voor reden dan ook niet door zou gaan.”

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Ach ja, financieel is het heel wat minder maar daar tegenover staat dan toch dat de Conference League in verhouding bizar veel punten oplevert? En vooral dat laatste komt het NL voetbal ten goede want zo heb je binnenkort 2 ploegen in de CL, die dan weer kunnen profiteren van de financiele meerwaarde die de CL biedt.

Of een extra CL deelnemer ook sportief een meerwaarde zal betekenen voor het NL voetbal, laat ik in het midden...

27 maart 2023 om 17:02

@thenry_229 helaas zullen we die plek alweer kwijt zijn voor de clubs er financieel echt gebruik van kunnen maken. Om die plek te hebben en houden, ga je echt wel meerdere jaren 2 clubs in de CL nodig hebben zodat ze die inkomsten stabiel hebben en op basis daarvan spelers kunnen halen. Nu ga je continu stuivertje wisselen met andere landen voor die extra CL plek en heeft financieel geen enkel land er echt iets aan.

Dat de CL het meest bekeken wordt heeft weinig met de dinsdag en de woensdag te maken maar gewoon met de kwaliteit

27 maart 2023 om 12:57

Maar is het ook leuker om naar te kijken? De Europa League en Conference League zijn veel leuker om naar te kijken omdat de verschillen daar veel minder groot zijn. Champions League zijn altijd dezelfde 8 clubs met heeel soms eens een uitschieter zoals Ajax een paar jaar geleden. Verder is die Champions League over het algemeen doodsaai

27 maart 2023 om 13:01

Ik kijk zelden andere wedstrijden als die van Feyenoord in de Europa League of Conference League en kijk altijd Champions League.

27 maart 2023 om 13:06

Dat komt waarschijnlijk óók omdat die wedstrijden allemaal op dezelfde dag zijn..je kan er geen 2 tegelijk kijken

27 maart 2023 om 13:07

Leuk is subjectief. Jouw anekdote/mening verandert weinig aan de feiten en die zijn dat er meer mensen naar de CL kijken omdat ze dat leuker en interessanter vinden. Dat maakt de CL niet objectief leuker om te kijken want er zijn natuurlijk ook mensen als jij die een andere mening zijn toegedaan en daar goede redenen toe hebben. De discussie zelf (wat leuker is) is echter nutteloos hier.

27 maart 2023 om 13:04

Precies, tegenwoordig is vaak elke dag vd week voetbal op tv, vaak met uitzondering van maandag. Donderdag is de dag dat ik het minst kijk, heeft niets met de dag te maken maar met het voetbal en de teams zelf. Wissel El/conl en CL en ik kijk niet meer op dinsdag maar wel op donderdag.

27 maart 2023 om 13:28

Komt dat niet doordat jij Madrid support? Als je team nog meedoet is de CL geweldig, maar als Nederlandse fan is de CFL en de EL superleuk. Juist doordat teams daar toch wat gelijkwaardiger zijn.

27 maart 2023 om 13:54

Speelt mee uiteraard aangezien ik eerst probeer de wedstrijden van Madrid te kijken maar ook als ik een wedstrijd wil kijken wanneer Madrid niet speelt (niet hun speeldag / uitgeschakeld / andere competitie / ...) kijk ik naar de Serie A, CL, PL etc en nooit of zelden EL of Conl. ConL heb ik volgens mij oprecht nog niet 1 wedstrijd van gekeken sinds het bestaat en EL kijk ik uitzonderlijk zoals vorig seizoen wedstrijden van Barca of nu United of Arsenal af en toe.

27 maart 2023 om 14:23

Maar kijk je niet vooral voor en naar de topspelers dan? Ik vind het persoonlijk ook heerlijk om een onbekende Gambiaan bij FC Aktobe tegen Cluj een bal in de kruising te zien jassen. Maar die wedstrijden kijk ik dan via het schakelkanaal. Dat vind ik op zulke avonden heerlijk.

Ikzelf heb denk ik het tegenovergestelde van wat jij hebt. Ik laat de topwedstrijden veelvuldig links liggen. Al pak ik wel eens een topper van de PL mee. Maar dat is eerder uitzondering dan regel.

27 maart 2023 om 15:39

Uiteraard kijk ik naar de topspelers en teams, dat is het hele punt.

27 maart 2023 om 13:06

Toch is het raar dat je eerst het beste krijgt voorgeschoteld, gevolgd door de mindere goden.

Als je de EL op di en wo zet als opwarmertje voor de grote clubs op do en vr, wat me commercieel nog vele aantrekkelijkere dagen lijken ook, zou dat veel logischer zijn.

Daarnaast wordt de EL en Conf League natuurlijk vooral gevolgd door de supporters van de clubs die erin actief zijn, waar dat bij de CL anders ligt.

27 maart 2023 om 13:08

Ik vind de EL oprecht leuker. De CL is altijd hetzelfde. Joepie Bayern, Real, PSG en City. Saai.

27 maart 2023 om 13:50

Amen! Onzin argumenten, leuker je wil toch top wedstrijden zien. Met dit soort argumenten zou vrouwenvoetbal zelfs populair zijn, mist op de goede dag uitgezonden. 😂

27 maart 2023 om 19:10

Ja, maar daar komt dus ook geen verandering in als al het geld naar de top stroomt.

Niet alleen voor de Nederlandse clubs, maar voor heel Europa is het beter om de verschillen tussen de 3 toernooien niet te groot te laten worden. Aangezien de top-4 landen maar liefst 4 vaste plekken krijgen, zullen deze clubs structureel zo'n grote voorsprong opbouwen door CL-deelname, dat het de verhoudingen tussen de competities nog schever gaat trekken. Kleine competities worden daardoor nog minder in aanzien en clubs als Dynamo Zagreb, Salzburg en Malmö krijgen een monopolypositie wanneer zij zich elk jaar plaatsen voor de CL en daardoor een eigen versie van PSG/Bayern worden in hun land.

27 maart 2023 om 13:06

Ben het helemaal met je eens, alleen gaat dit nooit gebeuren. De Europese supertop wil juist meer geld uit de CL halen, niet minder. Dus als je daar aan gaat toornen trekken ze de Superleague dreiging weer uit de kast en gaat de UEFA gewoon overstag. Het is doodzonde, want ik denk dat het inderdaad veel beter voor het voetbal is als de verschillen juist kleiner worden.

27 maart 2023 om 13:12

Anderzijds werd die Superleague door veel supporters erg slecht ontvangen. In Engeland werden er massaal petities getekend van supporters. Daarom haakten die clubs ook razendsnel weer af. Op een gegeven moment bleven alleen Real Madrid, Barcelona en Juventus over. Real Madrid is eigenlijk de enige gezonde Europese topclub die ervoor vocht. Barcelona en Juventus waren sowieso al wanhopig naar centen.

27 maart 2023 om 13:12

Het trekt ook het landelijke niveau scheef. Dat vind ik ook kwalijk, maar daar zijn ze bij de uefa niet in geinteresseerd.

27 maart 2023 om 13:15

Moet ook zeggen dat de gebruikelijke CL potjes ook steeds saaier worden. Elk jaar weet je bij de groepsfase al voor 80% welke clubs doorgaan en in de knockoutfase staan dan elk jaar dezelfde clubs tegenover elkaar. Dat gaat ook vervelen. Vroeger had je een veel bredere range aan topclubs, wat het leuker maakte zoals Celtic, de NL top 3, Steanua Boekarest, Rode Ster, Kiev, Göteborg etc.

27 maart 2023 om 13:26

Op een gegeven moment zullen ze wel moeten. In de laatste 15 jaar zijn er 6 clubs geweest die de CL wonnen, dat wordt op een gegeven moment té eentonig, zelfs voor het nieuw aangeboren Aziatische segment.

27 maart 2023 om 13:59

@zanazanyan - Dat doet er niet toe. Het is niet zo dat twee clubs de dienst uitmaken (al wint Real Madrid 'm wel erg vaak tegenwoordig) en het grootste deel van de kijkers kijkt naar het niveau, niet specifiek naar de club. Zolang de UEFA de middelgrote en kleinere bonden weet te paaien met zaken als de Conference League e.d, gaat er helemaal niets veranderen. Mensen vergeten door alle misstanden daar ook weleens dat het voor de UEFA ook heel moeilijk is om alles te navigeren. Ga er maar aanstaan als Europese voetbalorganisatie in een wereld waar iedereen enkel aan zichzelf denkt.

27 maart 2023 om 16:45

Alles wat je zegt klopt als een bus, maar ook de UEFA moet op een gegeven moment grondig renoveren als het hun in de portemonnee raakt. De kijkcijfers voor de CL finale zijn in Europa al 2 jaar op rij aan het dalen, de overall stijging komt vooral door de groeiende aandacht vanuit Azië. Vooral in West-Europa is de CL finale geleidelijk aan het dalen qua kijkcijfers, met landen als Duitsland en Frankrijk als grootste dalers.

Ik denk dat je overschat hoeveel mensen echt kijken voor 'het niveau' vs de supporters van de actieve teams. Dit wordt ook weergegeven in de kijkcijfers, waar kijkcijfers in Engeland ineens omhoog schieten zodra er in de halve finale 1 of 2 Engelse clubs zitten.

De halve finales zijn 9 van de 10x al vantevoren in te vullen - dat het dan 6 teams zijn die hem kunnen winnen ipv 2 maakt uiteindelijk voor de entertainment waarde weinig uit: het blijft voorspelbaar. Daarnaast zijn de halve finales en finale zijn vaak ook nog eens oersaai om te kijken, dus ik verwacht niet dat de gemiddelde voetbalfan snel inschakelt als zijn of haar favoriete ploeg niet speelt.

Het klopt dat de UEFA voor een onmogelijke opgave staat en het paaien van de middelgrote bonden momenteel de gemoederen rustig houdt, maar op een gegeven moment zijn het de gemiddelde voetbal supporters die er klaar mee zijn. De wereldwijde rek en het uitmelken van het format is er nu wel uit, elke markt is al aangeboord en als de kijkcijfers wereldwijd gaan teruglopen -wat regelrecht impact heeft op de verdiensten- doordat supporters het beu zijn dat ze altijd naar dezelfde clubs kijken, dan moeten ze op een gegeven moment wel.

Hoewel het mijn club goed is uitgekomen de afgelopen jaren heeft Van Baar volkomen gelijk. Er is een belachelijke scheefgroei gaande en die moet stoppen. Maar dat gaat niet lukken want de macht ligt bij de grootste en rijkste clubs

27 maart 2023 om 12:54

De prijzenpot zou puur en alleen al omhoog moeten gaan zodat ALLE clubs bijv de EL serieus gaan nemen. Vaak zie je toch dat vooral de clubs uit grotere competities ineens aantreden met een B-team, wat ook weer zonde is voor de amusement.

“ik wil de verschillen kleiner maken. Nu gaat er ruim 2 miljard euro naar de clubs die Champions League spelen, meer dan vier keer zoveel als naar de Europa League en ruim acht keer zoveel als naar de Conference League. Dat doet geen recht aan het sprookje dat de UEFA zo graag verkondigt.”

Dit klinkt een beetje als dat derde golf feminisme gebrabbel in het vrouwenvoetbal en enkele andere sporttakken zoals de WNBA (klagen dat je te weinig betaald krijgt terwijl je notabene 20 miljoen per jaar verlies draait en de NBA moet bijleggen). Met de nadruk op klinkt. Ik weet niet wat zijn plannen zijn, mocht het zo zijn dat ie vooral werkt aan plannen om toernooien als de Conference League interessanter te maken waardoor de kijkcijfers en bijgevolg de omzet stijgen is dat natuurlijk uitstekend maar zoals het hier staat klinkt het vooral als smeken om een grotere portie van het geld dat andere clubs/toernooien in het laatje brengen zonder het zelf binnen te brengen.

“vind je het gek, zeg ik dan. De Champions League is twee avonden per week op televisie, en ook nog eens de eerste twee avonden. Als ik twee dagen thuis voetbal kijk, zeggen ze op donderdag ook: 'zet hem op iets anders'. Natuurlijk, in de Champions League spelen de beste spelers en daar betalen ze voor, maar de verdeling is scheef.” Dat heet vraag en aanbod en daar is kapitalisme op gebouwd. 'eerlijker' bestaat momenteel niet, daarmee bedoel ik dat de mens voorlopig nog geen eerlijker financieel systeem heeft bedacht. Het is geen ideaal systeem en verre van perfect maar bij gebrek aan beter... Dit soort communistisch gewauwel hoef ik alleszins niets van te weten.

27 maart 2023 om 13:23

Wat wel een verschil is met de NBA is dat je daar niet kunt degraderen natuurlijk. Dus alle clubs zijn altijd gegarandeerd van bepaalde inkomsten.

27 maart 2023 om 13:26

Ik denk dat er beste mensen goede oplossingen of verbeteringen hebben, maar de zijn niet aan de macht. De grote clubs en competities waarbij de nr 1 competitie straks in de nieuwe CL-opzet 5 clubs mag sturen, hebben veels te veel macht. Het doel is helemaal niet om het zo eerlijk mogelijk te houden.

Tja, leuke praat, maar dat is gewoon onmogelijk. Waar laat je als grootste organisatie van een werelddeel nou eerder je oor naar hangen, de goudhaantjes of de partijen die toch maar in de maat lopen? Kijk alleen al naar de KNVB dat maar weer op Infantino stemt omdat 'het toch geen zin heeft'. Die middelgrote bonden hebben geen ruggengraat, terwijl ze als collectief front meer macht hebben dan de UEFA lief is.

Onderaan de streep preekt iedereen voor eigen parochie tot in de uithoeken van het voetbal. Wel heeft de man gelijk dat de verdelingen scheef zijn. Grotere landen hebben meer inwoners, meer kijkers, meer commerciele potentie. Niet voor niets bestaan de top competities juist uit die landen en zijn de grootste clubs van Europa daar gevestigd. Hetzelfde principe als dat de meeste hoofdsteden in Europa een topclub van dat land herbergen. Niet alle hoofdsteden, maar zeker het overgrote deel. Het is gewoon geografie met daaruit voortvloeiend de rest.

27 maart 2023 om 13:54

Dat verandert denk ik niet veel. Dan heb je nog steeds hetzelfde effect waarbij de grootste landen qua oppervlak en inwoners de lijst aanvoeren. Voor een level playing field is het al veel te laat. De verschillen zijn al onoverbrugbaar en het lijkt er niet op dat dat gat kleiner gaat worden in de komende jaren. Eerder nog veel groter.

Dat is wel een heel eenzijdige benadering, in de hogere toernooien heb je ook sterkere tegenstanders, dus een (veel) hogere beloning is wat dat betreft te rechtvaardigen. Als je de Europe- of Conference League aantrekkelijker maakt ga je situaties krijgen waar teams zich expres een niveau laten afzakken, omdat ze in een lagere competitie meer kans hebben om ver te komen.

is het en blijft toch zo dat de rijke alleen maar rijker worden.

Uiteindelijk gaat het grote geld het voetbal een keer kapot maken. Dan gaat het nog maar om een paar clubs draaien, en zullen er veel mensen afhaken, waarmee ook de commercie en dus het geld.

27 maart 2023 om 13:30

Nou, dat zou je nu al kunnen hebben maar door alle marketing en mensen die Fifa spelen e.d. is de connectie en interesse in de wereldtop (wat de CL is) niet bepaald te krimpen.

27 maart 2023 om 15:12

Definieer kapotmaken. Het (europese) voetbal van 2023 lijkt op niets van de jaren '80.

Zie jij een Steuau Boekarest nog de CL winnen? Anderlecht en IFK Goteborg in de halve finale? Brondy in de halve finale? PSV die het wint? Rode Ster Belgrado die de CL wint?

99% van de romantiek is eruit. Het is pure marketing.

Lol ik lees werkelijk geen enkel goede reden voor zijn doel. Komt ie met ja vind je het logisch, CL is op dinsdag en ... blablabla. Wat een onzin reden zeg! Dit komt over net als het geschreeuw vanuit het vrouwenvoetbal.

Sorry maar er is simpelweg een marktwerking. Er is meer aandacht voor de CL, grote clubs met de beste spelers spelen daar, dus dat haalt gewoonweg meer op! Straks gaat men nog klagen dat het oneerlijk is dat zaalvoetbal minder geld ophaalt dan veldvoetbal of whatever!

27 maart 2023 om 17:10

Als het puur om marktwerking zou gaan, kun je net zo makkelijk de dagen omruilen en dan komen we erachter.

Ik vind zijn beredenering zo gek nog niet. Je zorgt op deze wijze niet voor meer nivellering, maar vergroot het gat tussen de absolute top en de rest eronder. En als je marktwerking zo belangrijk vindt, dan zou je juist tegen de huidige manier van werken moeten zijn. Het minimaliseert competitie en dat maakt het juist steeds onaantrekkelijker om naar te kijken.

Stel dat Barça een fatsoenlijk bestuur had in de tijd van Rosell en Bartomeu, dan had je jaar in jaar uit jouw club en mijn club in minimaal de halve finale gezien. Dat gaat vervelen. Mensen gaan dan niet meer kijken. Dat zag je ook bij de F1, toen Schumacher non-stop alles won.

En de huidige werkwijze zorgt er enkel voor dat de CL interessant kan worden doordat sjeiks en ander gespuis een paar miljard erin gaat pompen.

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren