Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Ajax levert veruit de meeste spelers en voert Europese ranglijst aan

Laatste update:

Het CIES, Centre International d'Etude du Sport, heeft een ranglijst gemaakt van voetbalclubs die de meeste spelers opleidden voor de clubs de 31 hoogste voetbaldivisies. Ajax voert de ranglijst aan, voor Benfica en Dynamo Kyiv. Feyenoord, PSV en AZ zijn ook in de ranglijst te vinden, op respectievelijk plek 24, 36 en 39. De Amsterdammers hebben 85 zelf opgeleide spelers voortgebracht, de Rotterdammers 42, de Eindhovenaren 35 en de Alkmaarders 34.

Een speler wordt pas als zelf opgeleid gezien als hij tenminste drie jaar bij een club heeft gespeeld tussen de leeftijd van vijftien en 21 jaar. Ajax voert de ranglijst aan, voor SL Benfica (73 spelers) en Dynamo Kyiv (72 spelers). Van clubs uit de grootste vijf liga’s is Real Madrid het hoogst geplaatst. De Madrilenen staan op een zevende plek met zestig spelers. Barcelona, met 59, neemt de negende plek in.

In de top tien vallen ook de namen op van clubs op uit Oost-Europa op. Zo scoren Dinamo Zagreb (69), Shakhtar Donetsk (64), FK Partizan (63) en Rode Ster Belgrado (60) erg hoog. Deze clubs stonden allen al bekend om hun goede opleidingen. Verderop in de lijst is ook plek voor FK Vojvodina (50), Dinamo Minsk (49) en Sprarta Praag en Hajduk Split (beide 48).

Als het aankomt op het aantal spelers dat enkel in de vijf grootste competities actief is, voert Real Madrid met 43 spelers de lijst aan. Barcelona (38), Olympique Lyon en PSG (beide 34) volgen. De Nederlandse clubs doen het hier beduidend minder. Ajax leverde negentien zelf opgeleide spelers af die in een top vijfcompetitie spelen, Feyenoord bracht er acht voort.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

From Sergiño, to you | PSV
Reacties

Dit is een groot compliment voor de jeugdopleiding van Ajax. Dit betekent ook dat als je in de Ajax opleiding zit je een grote kans hebt om in ieder geval profvoetballer te worden. Vanuit dat oogpunt is het dus slimmer om je zoontje bij Ajax te laten spelen ipv bij Feyenoord of PSV

24 oktober 2022 om 15:02

Hoeveel jeugdspelers heeft Feyenoord? Hoeveel PSV en hoeveel Ajax? Ik weet het oprecht niet trouwens.

24 oktober 2022 om 15:08

Ik verwacht tot aan de onder 21 (jong teams) ongeveer evenveel?

24 oktober 2022 om 15:10

die aanname is wel erg belangrijk voor je conclusie

24 oktober 2022 om 15:10

Geen idee dus. En zolang ik dat niet weet, kan ik er zéker niet de conclusie verbinden die jij eraan verbindt. Daar ben ik dan dus wel benieuwd naar.

24 oktober 2022 om 15:23

Ajax heeft momenteel 12 jeugdelftallen (dat zijn O8 t/m O18 met enkel in de O13 categorie twee elftallen met O13-1 en O13-2), dat is zonder Jong Ajax dus. Al deze elftallen hebben (ongeveer) 23 selectieleden. Feyenoord heeft 11 jeugdelftallen (dezelfde opzet maar slechts een O13 gewoon), PSV heeft er wel iets minder -namelijk 9 elftallen- omdat zij pas vanaf O10 beginnen en niet zoals Ajax en Feyenoord vanaf O8.

Die hele jonge jeugdelftallen (die PSV dus mist t.o.v. Ajax en Feyenoord) lijken me ook wel het minst relevant. Maar zeker in de midden- en bovenbouw van de jeugdopleiding zit er weinig tot geen verschil in het aantal spelers bij Ajax, Feyenoord, PSV of welke andere BVO dan ook. Bijna alle ploegen hebben gewoon 1 team per leeftijdsgroep.

24 oktober 2022 om 15:23

Heel simpel, zoek de selecties op de desbetreffende sites van de clubs, of desnoods op voetbal.nl, kan je de vergelijking snel maken

24 oktober 2022 om 15:27

PSV mist hier dus een slag. En ik kan concluderen dat de ene club dit niet per definitie beter heeft dan de ander op basis van deze statistiek. Ajax zal niet de betere keuze zijn. PSV of Feyenoord ook niet trouwens. Het is allemaal lood om oud ijzer. Maar dan wel in positieve zin. Diamant om parels. Messi om Ronaldo. Het is hier allemaal erg goed.

Edit: En Dennis Johnsen, Kik Pierie, Mats Rits, Christian Eriksen, Andrã© Onana, Frenkie De Jong en weetikveelwie tellen ook allemaal mee. De conclusie die bundy hieraan verbindt is gewoon niet een conclusie die je eraan kan verbinden. Dat is het hele punt dat ik wil maken en ook duidelijk aan het maken ben.

24 oktober 2022 om 15:30

sanderk91, Dank, dat geeft inderdaad al deels het inzicht. Black Box blijft dan de in- en uitstroom in die elftallen.

24 oktober 2022 om 15:33

Hoeveel vallen er weg? Het is te makkelijk om te zeggen dat jouw kind het beste bij ajax kan spelen. Het belqngrijkste is dat je kind past bij een club. De een houd niet van het gemoedelijke en het andere niet van het harde. Daar moet je ook goed naar kijken

24 oktober 2022 om 15:40

Daarnaast is het ook allemaal erg afhankelijk van de doorstroom van de elftallen. Als er van de 23 spelers aan het eind van elk seizoen maar 5 doorstromen zijn er aan het eind van de rekening veel meer jeugdspelers geweest dan wanneer er elk seizoen 15 doorstromen. Uiteindelijk valt er vanuit het perspectief als jochie dat kan kiezen geen vinger op te leggen het enige dat we zeker weten is dat Ajax het erg goed voor elkaar heeft en de goede jongetjes er uit weet te pikken en te ontwikkelen.

24 oktober 2022 om 15:54

De conclusie van bundy-sr is inderdaad voorbarig, daar ga ik ook niet in mee. Ik reageerde enkel met wat kale cijfers op de vraag "hoeveel jeugdspelers heeft Ajax t.o.v. bijv. Feyenoord en Psv?" Dat zijn dus gewoon vergelijkbare aantallen voor deze criteria - gezien het enkel over spelers tussen 15 en 21 jaar bij een bepaalde club gaat.

Verder tellen Johnsen, Pierie, Onana en Frenkie de Jong geen van allen mee, die waren allemaal al 18 geworden toen zij bij Ajax aansloten. Rits kwam wel vlak voor zijn 18e verjaardag, die zou dus wel meetellen, ware het niet dat hij na twee seizoenen al weer vertrok. Christian Eriksen kwam op zijn 16e in de opleiding en speelde vijf seizoenen voor Ajax, die telt logischerwijs dus inderdaad (als enige in jouw lijstje) mee ja. Sterk staaltje stemmingmakerij wel maar er klopt niet veel van Mangalista

24 oktober 2022 om 16:07

Dan interpreteert 1 van ons de voorwaarden verkeerd. Of jij bent bezig met een triest staaltje provoceren natuurlijk weer.

En dan nog klopt mijn punt natuurlijk compleet. Maar dat zal jij niet willen zien

24 oktober 2022 om 16:29

Ahja je hebt gelijk inderdaad, het jaar dat je 21 bent telt ook nog mee denk ik, ik was in de veronderstelling dat het tot je 21e verjaardag was. In dat geval voldoen -naast Eriksen- ook De Jong en Pierie bijv. aan het criterium inderdaad, excuus! Onana overigens niet want die was al 19 geworden toen hij naar Ajax kwam dus die kan de drie jaar niet volgemaakt hebben. Johnsen is wel een apart geval want die heeft exact drie jaar onder contract gestaan maar was de grote meerderheid van de tijd verhuurd, weet niet wat de regels daaromtrend zijn maar kan me voorstellen dat dat niet meetelt.

En vanwaar het "provoceren weer"? Ik provoceerde uberhaupt niet, zie ook de smiley bij m'n slotzin, en al helemaal niet "weer".

24 oktober 2022 om 16:47

Ik heb hen een mail gestuurd met deze vraag en een speler die 18 jaar is, tot zijn 21e, is eigen product. Ik had dus gewoon gelijk.

Ronaldo gaven ze mij als voorbeeld. Bij hem staan twee clubs als "opleidingsclubs". Manchester United en Sporting Portugal.

En leuk, zo'n nietszeggende smiley. Maar oké

24 oktober 2022 om 19:29

Onana. Geboren 2 april 1996. Vertrokken naar Ajax op 15 januari 2015. Hoe oud ben je dan?

Wanneer je een ander probeert neer te halen, doe het dan wel goed.

24 oktober 2022 om 20:42

Ik zit er goed in met de data inderdaad zeg, nondetjuu... Niet goed gelezen, hij zou toen in eerste instantie in de zomer van 2015 gaan komen maar is uiteindelijk al binnengehaald in de winter toen natuurlijk, mijn fout! Toen was hij dus toch nog wel 18 ja.Ik zou morgen wel even je andere been proberen om mee uit bed te stappen misschien Ik probeer helemaal niks 'neer te halen', het is niet meer dan een discussie over het betreffende onderwerp, bedoelde mijn reacties geenszins provocerend o.i.d., jammer dat je dit zo opvat want volgens mij hebben we wel vaker gewoon nette discussies ondanks dat we wel vaker anders tegen bepaalde onderwerpen aankijken!

24 oktober 2022 om 15:50

Dat is iets te simpel doordat je het aantal spelers in de jeugd niet kent en ook geen zicht hebt op het niveau waar ze spelen. Kijk bijvoobeeld naar de statistiek van Real. Minder spelers uit hun jeugd opleiding maar veel meer die in een top competitie spelen.

Daarnaast vertekend het beeld een beetje omdat het hier gaat om spelers die tot hun 21ste 3 jaar bij de club hebben gezeten. In het geval van Ajax wordt er als deel van het beleid fors geinvesteerd in (buitenlandse) talenten voor jong Ajax die daardoor ook mee tellen. Het aantrekken van spelers als Danilo, Jensen, F. de Jong, Fitz-Jim, Rasmussen e.d. op hun 17e of 18 zegt natuurlijk minder over de kwaliteit van de jeugdopleiding maar meer over de kwaliteit van de jeugdscouting. Overigens prima beleid om dit te doen en ook zeker geen kritiek op dat beleid want langs die kant hebben ze goedkoop een paar prima spelers kunnen halen die ze al jong mee kunnen laten spelen in de Ajax school, dus ze moeten dat vooral blijven doen. Maar enige nuance is wel op zijn plaats.

Doet verder natuurlijk niets af aan de prestatie van Ajax en het is mooi om ze boven aan dat lijstje te zien.

24 oktober 2022 om 19:24

Bij statistiek blijft altijd wat ruimte over voor interpretatie.

De cijfers van Real Madrid met spelers in top competities zijn ook vertekend. Als je eerste elftal al in een topcompetitie speelt kan je daarin weer wat gemakkelijker scoren. Je zou die er nog af kunnen trekken, maar een stap binnen die competitie blijft gemakkelijker en dat is een voordeel ten op zichte van andere clubs.

Je ziet clubs als Kiev en PAOK compleet van de lijst wegvallen en Ajax blijft met 19 spelers nog redelijk goed terug te vinden. Benfica laten ze bijvoorbeeld behoorlijk achter zich in de Big 5 lijst.

De stap van een kleine competitie naar een grote blijft groot. Maar achter Sporting is Ajax de eerste club van buiten die clubs waarbij die stap toch wel mogelijk blijft. Ik vind dat een redelijk veilige conclusie.

24 oktober 2022 om 18:21

heb jij nooit wiskunde gehad op school? ze geven absolute getallen, en dat zegt dus niets over de percentages. zolang je niet weet hoeveel die zijn... kan je niet nul conclusies aan verbinden...

24 oktober 2022 om 21:09

Juist niet. Je zoon moet hopen dat hij voor zijn 15e door een andere bvo wordt gescout. Steek je er daar boven uit, dan wordt je vanzelf door Ajax gekocht en heb je dus uitzicht op een profcarrière aldaar of elders.

Ja, en het merendeel ervan voetbalt in kleine competities. Niet heel erg knap dus. Een jeugdopleiding moet jeugd opleiden die in de grote voetballanden aan de slag kan. En dan gaat het slechts om 19 stuks. Niet erg bijzonder, dus.

24 oktober 2022 om 15:08

En in plaats van trots te zijn dat een Nederlandse club op 1 staat in zo'n lijst gaan we het weer afkraken en roepen dat het niet zo knap is. Typisch nederlands om zoiets knaps weer niet zo bijzonder te noemen. Of heeft het weer met de bepaalde club te maken....

24 oktober 2022 om 15:35

Het is typisch Nederlands te noemen dat er vrij veel zijn die iets als dit aan de landsaard toeschrijft, heb in veel landen mijn tijd doorgebracht en ik kan je verzekeren dat er in ieder land zowel negatief als positief er behoorlijk overdreven wordt, van het beste van de wereld tot aan het stelt allemaal niets voor.

24 oktober 2022 om 15:13

Een jeugdopleiding is er om spelers op te leiden met oog op het 1e team halen. Mocht dat niet lukken zijn er altijd nog meerdere wegen naar Rome. Het is wel degelijk een prestatie in mijn ogen

24 oktober 2022 om 15:15

Ach Hens, je kunt er anders wel een aardig elftal van maken hoor Met Onana, Mazraoui, Timber, De Ligt, Dest Middenveld met Frenkie de Jong, Gravenberg en Donny van de Beek en een aanval met Kluivert, Brobbey en Lang . En dan op de bank : Bakker, Botman, Rensch, Taylor, De Wit, Dolberg, Traore, Ekkelenkamp

Ik demk dat je hier prima kampioen mee kunt worden hoor

24 oktober 2022 om 15:16

En toch zijn ook die spelers in de kleinere competities profvoetballer en verdienen ze hun brood ermee. De kans die is dus groter als je bij Ajax in de jeugd voetbalt je later met voetballen je geld verdient.

24 oktober 2022 om 15:27

Misschien aan het water gaan ipv azijn als je wakker wordt

24 oktober 2022 om 15:33

Onzin natuurlijk, want spelers die het bij Ajax niet rdden gaan naar Zwolle en Groningen etc.
Spelers die het bij Real niet redden gaan naar Getafe en Rayo Vallecano.

24 oktober 2022 om 15:37

Clubs uit de grote competities kopen vnl spelers en hebben een jeugdafdeling erbij waar af en toe iemand doorbreekt. Voor clubs uit kleinere competities is het financieel broodnodig om een jeugdopleiding te hebben om te handelen en substantieel inkomsten te verwerven.

Grappig om te zien dat echte topclubs niet per definitie de beste opleiders zijn. Ajax, Benfica en Kiev zijn subtop max. en toch lijken ze daar een beter beleid wat betreft opleiden te werken dan bij de echte topclubs. Op plek 7 en 9 zie je pas de eerste toppers.

Overigens opvallend weinig Engelsen. En in Portugal doen ze iets weer verrassend goed. Al is dat al jaren geen verrassing meer.

24 oktober 2022 om 15:37

Niet echt als je weer naar Real Madrid kijkt heeft die het meeste van allemaal in de 5 topcompetities

24 oktober 2022 om 15:43

Ik denk dat dat voornamelijk komt doordat spelers uit de jeugd van RM die het niet halen naar een Valladolid oid gaan, en spelers die het bij Ajax niet halen naar Excelsior gaan (bij wijze van). Daardoor krijg je dat er veel meer spelers van RM in de top5 competities spelen, omdat men graag binnen de landsgrenzen blijft.

24 oktober 2022 om 15:53

Dat klopt natuurlijk. Maar daar kun je tegenover zetten dat veel spelers die bij Ajax (of de Nederlandse top in het algemeen) slagen het vaak nog moeilijk genoeg hebben om bij Valladolid oid aan te haken.

24 oktober 2022 om 22:46

Zo grappig vind ik dat eigenlijk niet.

Leuk lijstje. Binnenkort gaat dit nog wel verder omhoog, aangezien ze toch geen kans maken bij ons. Lekker blijven kopen, en je identiteit verliezen.

24 oktober 2022 om 15:09


Is toch een deel van het succes geweest vriend

24 oktober 2022 om 15:31

Klopt, en nu slaan ze daarin door. Coaches matchen ook slecht met onze kernwaarden. Het kan veel beter nog.

24 oktober 2022 om 18:08

Hm nouja, Brobbey Taylor Rensch recent nog doorgebroken. Nu spelen Regeer en Baas wel eens. Ik ben het wel met je eens dat er meer jeugd ingepast kan worden en dat sommige aankopen onnodig zijn of dat je die in je jeugd had moeten hebben rondlopen.

24 oktober 2022 om 15:46

Volgens mij had Ajax 9 Nederlandse spelers bij Oranje zitten afgelopen periode en hebben Rensch, Timber, Blind, Taylor, Klaassen en Brobbey van het basiselftal zo ongeveer de hele jeugdopleiding doorlopen bij Ajax en Bergwijn deels. Noem 1 club ter wereld die meer spelers levert aan het nationale elftal en meer jeugdspelers in de basis heeft? Ik ben oprecht benieuwd. Volgens mij is Ajax voor het eerst in jaren weer zo "Nederlands" op papier. Komt natuurlijk ook door een Ziyech, Mazraoui, schone, etc. die wel als Nederlanders voelde, maar niet die voetbalnationaliteit hebben, maar toch.

24 oktober 2022 om 16:11

Ajax heeft dan wel veel ex jeugdspelers, maar hoeveel daarvan is nu echt top ? Daarbij besef ik wel dat het iets uitmaakt waar je de opleiding genoten hebt. Ik ben ervan overtuigd dat spelers als Rensch en Taylor nog nooit bij het nederlands elftal gezeten hadden als ze niet bij Ajax gespeeld hadden. Dit zijn gewoon spelers die (nog) niet goed genoeg zijn voor het Nederlands Elftal.

24 oktober 2022 om 16:30

Schijnbaar goed genoeg om 4 seizoenen op rij eerste te worden en nu weer een mooie voorsprong te hebben na 11 speelrondes. Het blijft de Eredivisie natuurlijk. Ik denk dat elke Ajacied het liefst nog De Ligt, De Jong, Mazraoui, etc. had gehad, maar Ajax heeft nou eenmaal een plafond die lager ligt dan die van de Europese topclubs waardoor de beste (jeugd)spelers blijven vertrekken. Daarom snap ik die overdreven kritiek op een aantal Nederlandse Ajacieden nooit zo goed. Zowel van Ajacieden als van andere supporters. Blijkbaar doen ze het goed genoeg om Ajax al jaren op de eerste plek te houden en het is ook niet zo dat de kwaliteit van de andere Nederlandse spelers als teze, obispo, til, de wit, clasie, geertruida, bijlow, dilrosun, etc. nou zo geweldig is muv gakpo.

24 oktober 2022 om 17:10

Dat Nederlandse gedoe vind ik allemaal wel mooi ja, maar ik tel in dit geval Blind, Klaassen en Bergwijn niet mee, totaal andere generatie. Pasveer vind ik al helemaal niet relevant en Wijndal en Berghuis ook niet. Dat zijn gewoon aankopen.

Taylor had nu al op 50 wedstrijden moeten staan, maar werd keer op keer genegeerd, terwijl ons middenveld onze zwakste linie was en een echte voetballer nodig had. Die zit nu terecht bij Oranje, maar het had al veel eerder kunnen zijn. Blij dat Schreuder dit tenminste nog wel goed heeft gezien, beter dan z'n voorganger iig.

Fitz-Jim en Unuvar hebben nog steeds niet gedebuteerd in de competitie, Regeer is een uitstekende speler, maar nota bene Baas wordt liever neergezet op rechtsback (wel blij dat hij z'n kansen krijgt). Hansen had er dichter op moeten zitten, heeft meer toekomst hier dan Ocampos. Hiervoor ook meerdere spelers die geen kans maakten onder Ten Hag, maar dan wordt deze post te lang.

Kaplan ken ik totaal niet, maar die moet echt veel beter zijn dan Milovanovic en Aertssen, anders versper je de weg voor hun ook, totaal onnodig gezien hun behoorlijke kwaliteiten. Dus dan noem ik dat doorslaan ja, Sanchez vind ik ook niks speciaals hebben tov Regeer.

24 oktober 2022 om 18:31

Milovanovic en Aertssen waren begin dit seizoen nog 17 jaar met amper KKD ervaring. Daar kan je toch geen heel seizoen opbouwen achter Timber en Bassey? Nu kan je dan nog schuiven met Blind en Wijndal, maar dan is de spoeling wel heel dun bij een schorsing/blessure. Kaplan was wat dat betreft een logische aankoop, maar die is nu helaas geblesseerd. Echter als ze daar een groot talent in zien met toekomst dan snap ik het wel. Martinez kwam wat dat betreft hetzelfde binnen, maar heeft het fantastisch gedaan. Daarnaast gaat Hansen het ook niet redden vrees ik. Veel geblesseerd en blinkt ook niet wekelijks uit bij Jong Ajax. Wel jammer want dat was een toptalent. Sanchez en Regeer mee eens, al vind ik Sanchez een prima indruk maken tot nu toe.

24 oktober 2022 om 18:57

Milovanovic en Aertssen spelen daarnaast ook altijd op de backs in Jong Ajax dit seizoen, dus die vinden ze op dit moment ook nog niet ver genoeg om centraal te spelen in Jong Ajax. Die hebben nog wel 1 tot 1.5 seizoen nodig en dan zijn ze nog steeds maar 19.

24 oktober 2022 om 20:57

Nee, ze zijn gewoon ver genoeg, alleen gaat het belang van meneer Pierie blijkbaar boven het belang van twee toptalenten. Weer iets waar ik al maanden hoofdpijn van krijg. Heitinga deed het vorig jaar echt prima, nu maakt ie veel bizarre keuzes. Vos stond laatst rechtsback bijvoorbeeld. De onder 18 is een ploeg naar mijn hart, die spelen zoals het hoort bij Ajax. Daarboven kan het nog vele malen beter.

24 oktober 2022 om 21:08

Zeker mee eens, maar je kan op dit moment niet even met een Aertssen en Milovanovic aankomen in de CL tegen Liverpool. Zo ver is hij nog niet. Wat dat betreft had Schuurs beter nog 1 seizoen als tussenpaus kunnen fungeren. Al zijn er zeker kansen volgend jaar met Timber die weg zal gaan en Blind die uit zijn contract gaat lopen.

24 oktober 2022 om 15:58

Het probleem is niet het aantal spelers wat door breekt.
Er breken nog net zo veel jeugdspelers door als vroeger. Dat zijn er nooit meer dan 1 of 2 per jaar geweest. Niet onder van Gaal in de jaren 90 met een elftal met veel eigen jeugd en ook niet onder de Boer een jaar of 10 geleden toen Ajax financieel niet veel kon.
(je zal vast een keer een jaar kunnen vinden dat het er 3 waren maar dat is echt een uitzondering).

Het probleem is dat er bijvoorbeeld 6 jaar tussen de broertjes de boer en Seedorf/kluivert zit, die hadden vandaag de dag nooit meer samen in een team gezeten.

24 oktober 2022 om 17:15

Het gaat mij niet eens zo zeer om basisspelers, maar als je naar de bank kijkt, zoveel aankopen waar je gewoon droevig van wordt. Ocampos is gehuurd, die is blijkbaar overbodig. Dan wil ik daar Hansen of iemand anders zien. Magallan zit nog steeds op de bank. Sanchez vind ik niks bijzonders hebben. Lucca vind ik een prima speler, maar pinchhitten is niet des Ajax. Een bank moet 5-6 jeugdspelers bevatten, zeker nu. En ik zie er hooguit 2. En hiervoor was het nog erger, onder Ten Hag. Vrij droevig vind ik.

24 oktober 2022 om 17:49

Ten Hag liet, ondanks de vele aankopen, naar verhouding meer jeugdspelers debuteren dan de Boer dus het zit deels in de beeldvorming.

Pinchhitten is niet des Ajax maar het hebben van een plan B of C lijkt me niet verkeerd. Ik heb alleen wel mijn twijfels bij Lucca als plan B, of een niet scorende spits uit de Serie B nou de beste keuze is weet ik niet maar de gedachte is niet vreemd. Huntelaar werd bijvoorbeeld ook met die gedachte terug gehaald.
Maar ik heb bij Lucca nog geen Huntelaar gevoel dat het allemaal wel goed zal komen op het moment dat die het veld in komt.

Het probleem met jeugd spelers op de bank is, zeker in Europa, dat je daar ook een paar volwaardige alternatieven wil hebben zitten. Neemt niet weg dat er best meer jeugspelers op de bank zouden mogen zitten. Maar als ik naar de huidige bank kijk zie ik eigenlijk alleen Magallan die daar echt niet hoort, dan had je voor de opvulling - show nog 2 extra jeugdspelers mee kunnen nemen.

Tsja hoogste 31 divisies. Dan zullen competities in bijvoorbeeld Moldavie, Cyprus etc ook wel bij horen. Ben eerder benieuwd naar bijvoorbeeld de hoogste 14 divisies, dat is pakweg Belgie, Schotland en hoger. Of tellen 2e divisie in een land ook mee?

24 oktober 2022 om 15:18

Dan zal de uitkomst niet veel anders zijn toch ? Ieder geval niet voor de top 10 in dit rijtje

24 oktober 2022 om 15:33

Dan zal een club als Ajax nog altijd hoog op de lijst staan. Ajax levert namelijk momenteel al 19 spelers af in de top-5 competities, Sporting CP (24) is de enige ploeg van buiten de top-5 competities die in dat opzich meer spelers levert dan Ajax. Ik denk dat er in de Eredivisie ook wel een stuk of 20 jongens uit de Ajax opleiding spelen momenteel. Dat betekent dus dat in je de top-7 competities (top-5 + Portugal en Nederland) al richting of net over de 40 spelers zit, daarmee sta je zonder twijfel vrij hoog in dat klassement.

24 oktober 2022 om 20:16

Ik denk niet dat ze 2e divisies mee tellen (al zou dat in het gevaval van de Championship niet helemaal onterecht zijn) maar die zullen niet tot de beste 31 competities worden gerekend.

In het geval van Ajax zullen ze er denk ik alleen maar beter uit komen als je naar de hoogste 14 competities kijkt omdat er in de huidige selectie natuurlijk al een hoog eigen jeugd gehalte zit (dat ze eventueel zijn vertrokken en terug gekomen maakt niet uit) en er daarnaast in de Eredivisie nog een hele rits spelers loopt met een verleden in de Ajax jeugd (denk aan de Wit, Timber, Zerouki, Eiting, Cerny, ik zag laatst Reiziger bij Vitesse en nog een hele lijst met spelers bij kleinere clubs).

Ik zou wel eens een lijst willen zien zonder transfers. Als Ajax in de loop der jaren 30 spelers op hun vijftiende bij Sparta, Vitesse, AZ, Willem II etc. vandaan heeft gehaald, dan tellen die ook doodleuk mee.

Het rare is ook dat dus een speler twee keer kan worden geteld of niet? Stel, hij speelt tussen 11 en 16 voor Ado Den Haag, verhuist dan naar PSV en schopt het daar tot Jong PSV om dan op zijn 22st naar FC Groningen te gaan. Dan krijgt zowel ADO als PSV een kruisje?

24 oktober 2022 om 15:25

Spelers als Dennis Johnsen of Kik Pierie van Heerenveen vallen hier ook onder bijvoorbeeld. Onana ook. Frenkie volgens mij ook. Het is inderdaad heel lastig te bepalen wat nu eigen jeugd is.

24 oktober 2022 om 15:46

Dat is inderdaad lastig te bepalen, daarom is er een vrij simpele definitie aangehangen. Voor je 21e (meen ik?) minstens drie jaar in de jeugdopleiding hebben gespeeld, in dat geval zullen De Jong en Onana overigens niet meetellen want die waren uit mijn hoofd allebei al 18 toen ze hun eerste contract bij Ajax tekende, Pierie heeft de drie seizoenen ook niet gehaald voor zijn 21e. Dat geldt uiteraard niet alleen voor Ajax, maar voor alle ploegen. Bij Benfica, Partizan, Zagreb, Barca of Kiev worden ze ook niet op de middenstip geboren natuurlijk. Alle nationale topopleidingen halen groot talent op bij kleinere ploegen in de regio aldaar, dat lijkt me logisch. Zo heb je er dus vast enkele gevallen bij die vlak voor hun 18e opgepikt zijn, maar er zitten ook jongens a la De Ligt, Kluivert, Brobbey, etc. bij die vanaf hun 8e al in de Ajax opleiding spelen.

24 oktober 2022 om 15:51

Klopt. Daarmee bedoel ik gewoon dat de nummer 1 niet per sé de beste opleider is. Een conclusie die ik nu veel las. Alleen wel een club die het gewoon goed doet, zoals de gehele top trouwens. Dit is een leuk weetje, dat zeker, maar niet één waar je ook maar iets mee kan verder

24 oktober 2022 om 16:01

Sja inderdaad, "de beste" is sowieso een beetje subjectief in deze. Dat Ajax tot de betere opleiders in Europa behoort lijkt me vrij algemeen bekend, dat is al sinds jaar en dag zo. Maar goed, je kunt beter 1 Mathijs de Ligt opleiden dan 5 Lesley de Sa's (bij wijze van speken), die absolute aantallen vertellen dus niet het hele verhaal natuurlijk. Desalniettemin is het wel mooi om te zien dat er veel talenten uit de opleiding een plekje vinden in het profvoetbal

24 oktober 2022 om 16:14

Sanderk91,
Maar als je voor 21 3 jaar bij club gezeten hebben vind ik nog vrij weinig als je over opleiden hebt. Als van 17 tot 20 ergens speelt kun je over het algemeen toch niet echt zeggen dat je door deze club opgeleid bent.

24 oktober 2022 om 16:35

Klopt inderdaad Janssen, dan ben je slechts voor een klein deel door die club opgeleid. Maar goed, je moet er een definitie aanhangen en dit is hoe het CIES het gedefinieerd heeft. Ik zou me ook beter kunnen vinden in een periode van 5 jaar t/m je 21e bijvoorbeeld, dan neig je toch wat meer naar echte eigen jeugd en jong aangekochte jeugd en vallen de gevalletjes zoals een Frenkie de Jong eruit bijvoorbeeld. Overigens denk ik dat de Nederlandse clubs dan alsnog prima zouden scoren op deze ranking hoor!

24 oktober 2022 om 19:36

Wellicht als je alleen naar het aantal jaar kijkt niet, maar het is het wel de beslissende fase in de ontwikkeling van jeugdspelers.

24 oktober 2022 om 15:33

Het is wel vrij logisch dat ze op die leeftijd spelers halen. Ik zou het persoonlijk raar vinden als een 12 jarige al van bij wijze Groningen naar Eindhoven zou moeten verhuizen voor een potentiele voetbaldroom. Rond de 16e is er al veel meer duidelijk. Zoals ook Mokoko (of zoiets) van Dortmund

24 oktober 2022 om 16:08

Dat klopt helemaal, maar daar gaat het ook niet om. Vanuit Ajax oogpunt is dit ook een slimme handelswijze. Ik stoor me meer aan de criteria die aan het label 'zelf opgeleid' wordt gehangen. Het zou wat mij betreft enkel om de Brobbey's, de Ligts of Kluiverts moeten gaan. Dan zou je toch een heel andere lijst krijgen, denk ik.

24 oktober 2022 om 19:49

Ze meten van 15 tot 21 en het meetmoment is 1 oktober 2022. Het is denk ik niet onmogelijk dat er 2 clubs dezelfde spelers kunnen claimen, maar die moeten dan precies 3 jaar geleden op 18 jarige leeftijd een transfer hebben gemaakt en dus uiteindelijk nog minuten maken op het hoogste niveau in een eerste elftal.

In jouw voorbeeld van Ado en PSV krijgt dus alleen PSV een kruisje. Volgens mij zullen de anderen in jouw voorbeeld ook niet bij Ajax komen.

24 oktober 2022 om 20:31

@udovic ze kijken naar spelers die tussen hun 15 en 21ste minimaal 3 jaar bij een club hebben gezeten.
Ik weet niet of het dan mogelijk is om 2 keer op de lijst te staan, hooguit als een speler exact op zijn 18e verjaardag van de ene naar de andere club ging en ze die dag bij beide clubs meenemen.
Die grens is misschien redelijk arbitrair maar je moet hem ergens trekken. Zelfs de meeste 8 jarige jongetjes die bij een profclub de jeugd binnen lopen hebben nog wel een jaartje bij de plaatselijke amateurs gespeeld.

Een deel van de spelers hebben inderdaad een flink deel van hun opleiding elders genoten en het is dus ook deels een lijst die iets zegt over de jeugdscouting.

24 oktober 2022 om 22:41

Daarom vind ik het ook niet helemaal kloppen als hiermee dan de lijst wordt gegeven van d meest opgeleide spelers. Profclubs die dan tussen 12 en 16 hebben opgeleid, tellen dan niet mee.

De lijst zou dan wat strenger mogen zijn, tussen 12 en 18. Staan er in die periode meerdere clubs op dan telt diegene waar de speler het langst is geweest met een minimum van drie jaar.

24 oktober 2022 om 23:13

De grenzen zijn redelijk arbitrair, maar dat geld voor wat je hier boven noemt net zo goed.
In Nederland zien we 18 als een prima leeftijd om te debuteren, in veel competities is dat jong en ben je eerder begin 20 en dan ga je helemaal dubbel tellingen krijgen.
Je hebt jeugdspelers die vrijwel alles doorlopen bij 1 of 2 clubs, maar ook genoeg voorbeelden van spelers die om de paar jaar switchen. En waarom 12 en niet al 6 of 7. En als je de langste periode pakt ga je ook discussie krijgen. Is bijvoorbeeld de periode vanaf je 12e meer of minder waard dan die vanaf je 15e.

Ik kan deze wel aardig volgen als je stelt dat je, ook door de fysieke ontwikkeling, vanaf je 15e het meest wordt gevormd als speler maar enige nuances mag je hier best bij plaatsten.

Maar er werd toch steeds beweerd dat de Ajax jeugdopleiding niet veel meer voorstelde? Dan rijmt deze ranglijst totaal niet met die bewering.

24 oktober 2022 om 15:46

Dit zal nooit iemand beweerd hebben. Nederlandse clubs kunnen gewoon goed opleiden. Ik heb enkel veel kritiek gelezen op dat Ajax veel spelers koopt, daar waar het ook eigen jeugd heeft wat die posities eventueel ook kunnen invullen. Of die bewering klopt weet ik trouwens niet, ik ken de Jong spelers van Ajax logischerwijs niet. Dat is alleen een breed gedragen mening die ik veel heb gelezen

24 oktober 2022 om 15:52

Dat valt toch ook wel weer mee dat Ajax veel spelers koopt? Rensch, Timber, Blind, Klaassen, Taylor, Bergwijn, Brobbey zijn 7 spelers die redelijk veel spelen bij Ajax en door Ajax zelf zijn opgeleid. Je kunt niet op iedere positie eigen jeugd neerzetten zeker als ze nog fysieke stappen moeten gaan zetten zoals bijvoorbeeld een Fitz Jim.

24 oktober 2022 om 15:56

Ik zeg toch ook niet dat het mijn mening is? Ik vind dat dit in Nederland over het algemeen dikke prima is. Echt alle clubs. Kijk naar Engeland. Daar is niets (even overdreven gezegd) eigen jeugd. Hier hartstikke veel

24 oktober 2022 om 16:02

Ja ik snap dat gezeik dan ook niet steeds op de jeugdopleidingen hier. Daarnaast heeft Ajax trouwens ook gewoon de selectie aangevuld met internationals als Pasveer, Bassey, Alvarez, Berghuis en Tadic waar je toch ook moeilijk tegen kan zijn als neutrale voetballiefhebber?

Mooie prestatie maar profs afleveren aan de top 5 competities vind ik wel wat interessanter en dat valt helaas best tegen. Zeker omdat Ajax ook overal jeugdspelers vandaan haalt dus zo knap is het niet. Dan vind ik het van AZ een knappere prestatie aangezien zij minder jeugdspelers internationaal weg plukken dan de zogeheten top 3 van NL.

24 oktober 2022 om 16:20

Wat Ajax de afgelopen jaren aan de top 5 competities heeft afgeleverd kun je toch een zeer aardig team mee maken anders: Onana, Mazraoui, De Ligt, Martinez, Tagliafico, Vd.Beek, Frenkie de Jong, Ziyech, Antony, Haller, Neres
En ook Botman, Ekkelenkamp, Eiting, Gravenbergh, Brobbey, Becker hadden een transfer naar een top 5 competitie gemaakt.

24 oktober 2022 om 16:41

Dat zijn dan alleen niet spelers die allemaal uit de jeugd van Ajax kopen, daar gaat dit hele artikel om.

24 oktober 2022 om 16:51

Maar wel een heel elftal aan spelers die uit de eigen jeugdopleiding komen dan wel in de jeugdopleiding gespeeld hebben.

Psv zo hoog? Ik wil niet PSV zwart maken ofzo... maar over welk tijdsbestek en welk niveau praten we hier? In de 15 jaar voor Depay kan ik alleen Afellay noemen die vanuit de jeugdopleiding van PSV het Nederlands elftal haalde. Wie zijn en waar komen die andere 35 spelers vandaan?

Van Sparta kan ik er met Viergever, Strootman en die generatie al meer noemen dan dat ik Psv'ers ken.

24 oktober 2022 om 19:56

Het staat redelijk duidelijk in het artikel. Het gaat over nu en spelers die als prof in een van de 31 hoogste competities spelen. Dus hoeveel internationals PSV al dan niet heeft opgeleid in de 15 jaar voor een nu bijna 29 jarige speler doet totaal niet ter zake (en spelers als Affelay die al lang gestopt zijn al helemaal niet). Alleen in het huidige eerste elftal zitten er al een stuk of 7 spelers uit de eigen jeugd (niet allemaal basis spelers maar wel bij de selectie)

Zo dan, dat betekent dus op tijd Kopen want dan horen ze bij je hele goede opleiding

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren