Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Piqué betrokken bij Supercopa-deal van 240 miljoen, 24 miljoen in eigen zak

Laatste update:

Gerard Piqué is door el Confidencial in verlegenheid gebracht. De Spaanse krant meldt dat de centrumverdediger betrokken is bij de deal om de Supercopa, die sinds 2020 in Saudi-Arabië wordt gespeeld. Met de deal zou 40 miljoen euro per jaar gemoeid zijn, waarvan maar liefst 4 miljoen euro per annum naar Kosmos Holding wordt overgemaakt, het bedrijf dat Piqué in 2017 oprichtte.

De opzet van de Spaanse Supercopa is in 2019 aangepast. Waar het toernooi eerder bestond uit een wedstrijd tussen de landskampioen en de bekerwinnaar van Spanje, is het sinds drie jaar geleden een minitoernooi geworden tussen vier Spaanse ploegen. Naast de landskampioen en de bekerwinnaar kunnen sindsdien ook de runners-up van beide toernooien op een uitnodiging rekenen. De Supercopa wordt sinds de aanpassing georganiseerd door Saudi-Arabië, dat een contract van zes jaar heeft met de RFEF waar volgens el Confidencial een bedrag van 240 miljoen euro mee gemoeid is.

Piqué was met zijn bedrijf Kosmos, een contentbedrijf dat hij in 2017 heeft opgericht, mede verantwoordelijk voor de deal met Saudi-Arabië. Hiervoor wordt het bedrijf van Piqué royaal beloond. Kosmos kan door de Supercopa-deal 4 miljoen euro per jaar van het zesjarige contract tegemoet zien, 24 miljoen euro in totaal. El Confidencial onderschepte gesprekken tussen Piqué en de bondsvoorzitter Luis Rubiales over de deal. “Geri, gefeliciteerd. En ik heb het niet over de geweldige wedstrijd van gisteren of je doelpunt”, zei Rubiales op 15 september 2019 na de wedstrijd van Barcelona tegen Valencia (5-2 voor Barcelona). “Ik bedoel dat het al na twaalf uur is en de overeenkomst met Saudi-Arabië dus is bekrachtigd. Bedankt voor alles en je kan voor alles wat je nodig hebt bij mij terecht."

Op de persconferentie voor de Supercopa-editie van 2020 gaf Rubiales al toe dat het bedrijf van Piqué had geholpen met de totstandkoming van de deal. De bondsvoorzitter gaf hierbij aan dat de RFEF niet direct betaalde aan Kosmos, maar dat het hielp met commissies innen. Voor deze manier van betaling werd gekozen door de Spaanse voetbalbond om de ethische code van belangenverstrengeling niet te overtreden. Eerder kwam Kosmos al in het nieuws door bemiddeling van de Rakuten-sponsordeal met Barcelona. Ook hier leek sprake van belangenverstrengeling, aangezien Piqué een contractspeler van Barcelona is.

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Als dit waar is dan moet dit uiterst serieus worden genomen. Dit is een uiterst serieus integriteitskwesties, die de betrouwbaarheid en de transparantie van LaLiga in het geding stelt.
Een speler van een club die in competitief verband mee doet in LaLiga mag nimmer betrokken zijn in onderhandelingen van de league en ook nog eens financieel gecompenseerd worden door de league voor zijn bijdrage.

Rubiales is een shady figuur en die piqué is niet veel beter. Rubiales en Piqué moeten op het matje worden geroepen en het liefst vliegt die eng-nek van een Rubiales de laan uit.
De integriteit van LaLiga is in het geding, en dit is geen goede zaak voor het Spaanse voetbal.

18 april 2022 om 11:27

Het is natuurlijk wat makkelijker om dit te zeggen omdat hij voor Barcelona speelt. Los daarvan zie ik hier niet echt een probleem in. Het gaat hier om waar ze voetballen en hoe ze zo veel mogelijk geld daarmee verdienen, niet heel netjes om de Spaanse Supercup niet in Spanje te spelen maarja... Geld. Dit heeft niks te maken met het bestuur/regelgeving in welk geval het natuurlijk een ander verhaal zou zijn geweest

18 april 2022 om 11:41

Piqué heeft zich bemoeit met interne zaken en belangen van de RFEF en heeft middels zijn betrokkenheid voor elkaar gekregen dat de supercopa in Saudi Arabië gehouden wordt. Wat dit allemaal erger maakt is dat Piqué in de contractuele onderhandelingen is meegenomen zonder bij naam te worden genoemd in de documenten.

Piqué heeft zich financieel verrijkt (Circa 24mil op kunnen strijken) en heeft de RFEF ook voorzien van zijn diensten om hen financieel te verrijken.
Dit zorgt ervoor dat piqué z’n positie met de RFEF niet meer als neutraal kan worden beschouwd.

Uit de gelekte documenten en telefoongesprekken blijkt dat Rubiales Piqué heel hartelijk heeft bedankt en hem gefeliciteerd heeft en gezegd heeft dat wanneer Pique iets nodig heeft dat Rubiales er altijd voor hem zal zijn.
Dit is uiterst kwalijk aangezien je nu kunt stellen Piqué een favoriete positie geniet bij de president van de league en daarmee dus mogelijke voorkeursbehandeling kan krijgen waarvan zowel piqué als zijn club van kunnen genieten.

Als dit waar is dient Rubiales meteen op te stappen. Geen discussie over mogelijk.

18 april 2022 om 11:46

@R.M.zizou; Javier Tebas is president van de Liga en Rubiales is voorzitter van de Spaanse bond.

18 april 2022 om 11:49

De voorzitter van de Spaanse bond die tegen een actieve speler in de Spaanse competitie zegt dat hij voor alles terecht kan bij hem.

Veel zal het niet voorstellen, maar dubieus is het wel.

18 april 2022 om 11:52

Ja daar heb je gelijk in. LaLiga valt toch wel onder de paraplu van de RFEF dus Rubiales z’n positie kan niet buitenbeschouwing worden genomen in de ernst van de zaak.

18 april 2022 om 11:30

Natuurlijk moet er serieus naar gekeken worden, maar bij praktisch elke (eerste) deal heeft er een (rechts)persoon bemiddelt en is het logisch dat ie een fee in rekening brengt.
De een gaat na zijn carrière meer de zakelijke kant op, een ander blijft in de voetbalwereld en weer een anders verkoopt zijn ziel aan gokbedrijven..

18 april 2022 om 11:46

Piqué is een speler in de league. Door zich intern te bemoeien en financieel gewin op te strijken kan Piqué zijn positie met de RFEF niet meer gezien worden als neutraal.

Je kunt geen zaken partner zijn en een neutrale positie innemen. Het feit dat Rubiales allegedly zou hebben gezegd dat piqué altijd naar hem toe kan komen mocht hij iets nodig hebben, dat stelt de integriteit van de RFEF in kwestie en geeft een signaal af naar de andere clubs dat Piqué een voorkeurs positie geniet binnen de RFEF , wat er voor kan zorgen dat andere clubs het vertrouwen in de objectiviteit van de RFEF verliezen.

18 april 2022 om 12:38

Rubiales is helemaal niet zo shady. In ieder geval lang niet zo erg als gesuggereerd wordt en al helemaal niet naar spaanse maatstaven. Maar ik zie dat de madrileense campagne, welke al jarenlang draait tegen Rubiales, niet geheel onverwacht weer werkt.

Toch merkwaardig dat spaanse voetbalfans (en naarmate ze verder naar het centrum zitten, heftiger) problemen hebben met Rubiales, maar op geen enkele wijze met Tebas die herhaaldelijk heeft aangegeven aanhanger te zijn van hun club, extreem-rechtse affiliaties heeft én ergere deals gesloten heeft

18 april 2022 om 12:52

Almogaver, hahaha Madrileense campagne? Bedoel je daarmee El Confidential? El Confidential naait iedereen erbij, ook hebben zij gesprekken van Perez geleaked. Wat moet ik met die extreem-rechtse affiliaties van Tebas? Laat voetbal en dat soort dingen aub gescheiden. Noem is een voorbeeld + bron van de deals van Tebas. Niet om te provoceren, ik heb er zelf niks over gelezen en vind het interessant dat je het nu aanhaalt. Overigens schrijnend dat je je probeert in te dekken, terwijl Pique nu duidelijk een voorkeurspositie geniet van de RFEF.

18 april 2022 om 13:30

Ja, ik zie Barca fans alleen maar het probleemstuk in deze casus omzeilen.

Een contract speler van LaLiga die nu een hoge voorkeurs positie geniet bij de voorzitter van de Spaanse bond , dat is vragen om problemen. Clubs zullen niet blij zijn om te horen dat Piqué zich financieel heeft verrijkt door zich intern te mengen met RFEF zaken. Dit stelt de objectiviteit van de RFEF richting piqué en de club FC Barcelona in het geding.

Als Piqué geen spelers zou zijn die in de Liga speelt, dan zou belangenverstrengeling minder aan de orde zijn. Maar het feit dat Piqué in competitief verband baat kan hebben bij een sterke relatie met de voorzitter van de Spaanse voetbalbond, dat zorgt zeker voor argwaan richting Barcelona, LaLiga en de RFEF.

18 april 2022 om 13:59

Nee, ik heb het niet over El Confidential. Ik heb het over de zoveelste madrileen die Rubiales shady noemt en niet alleen obv dit artikel.

De deals van Tebas? Zijn autoritaire houding betreft, bv, de wedstijden in de VS spreken al behoorlijk voor zich.

Daarnaast geldt voor zowel jou als die andere gozert dat ik niets van Pique probeer in te dekken. Ook geniet hij persoonlijk helemaal geen voorkeurspositie van de Rfef. Suggestief gelul. Betekent niet dat ik van mening ben dat men op ieder vlak dit soort geruchten moet proberen te voorkomen en dat ieder mogelijkheid tot belangenverstrengeling gemeden moet worden. Maar dat jij nu al beweert dat ie een voorkeurspositie geniet is natuurlijk gelul.
Wel kek dat dat een probleem is voor de merengues, maar een voorzitter van de bond die groot fan is van die club geen probleem hoeft te zijn in hun ogen

Heb overigens geen woord gerept over de evt onschuld van Pique of Rubiales. Ik reageerde op iemand die Rubiales aanvalt.

18 april 2022 om 14:17

Dus je hebt kritiek op iemand met een clubvoorkeur omdat die klaagt over een leidinggevende binnen het Spaanse voetbal en gaat dan aansluitend op die kritiek zelf klagen over een ander leidinggevend figuur binnen het Spaanse voetbal?

Uiteindelijk doe je gewoon hetzelfde als de reactie waar je kritiek op hebt, alleen vanuit een ander standpunt en je gaat zelfs nog verder.

18 april 2022 om 15:13

Zelfs als er feiten voor jouw staan slaag je er nog in om op buikgevoel toch nog naar Madrid te wijzen. Classic. Verder denk ik dat elke Spanjaard, van bond tot scheidsrechters, wel een voorkeur zullen hebben voor Barcelona of Madrid. Dat belet je niet van subjectief je job te doen. Daarbij denk ik niet dat je hoeft te klagen als Barcelona fan over Tebas, getuige de vele meetings tussen hem en Laporta om toch maar ‘flexibel’ te zijn omtrent salarislimiet zodat ze toch spelers konden inschrijven en hoe ze achter de coulissen een akkoord proberen te vinden voor CVC om Florentino en de superliga een hak te zetten. Ja dat is wel het voorbeeld van een madridista in hart en nieren. Praten over de Madrileense campagnes maar terwijl zelf supporter zijn van Barcelona, tegenwoordig de propagandamachine bij uitstek.

18 april 2022 om 15:45

Almogaver. Ik snap je even niet. Het is toch vrij duidelijk dit allemaal. Deze feiten, de betrokkenheid van Pique bij deze deal. De audio-berichten. Dit zijn gewoon heldere feiten. Tebas is een Madrid-fan, maar probeert Real Madrid te naaien met de CVC-deal, samen met Laporta, zodat laatstgenoemde wat meer lucht krijgt met financiën? Yeah, right. “Als er iets is, kom dan naar me toe ‘Geri’”. Kom op zeg, misschien is voorkeurspositie een verkeerd woord, maar Rubiales staat bij Pique in het krijt. Wat alsnog belangenverstrengeling is aangezien Pique nog speler van Barcelona is.

18 april 2022 om 17:07

Nee hoor, ik wijs op de hypocrisie(in het bijzonder omdat de ene leidinggevende openlijk heeft aangegeven een clubvoorkeur te hebben en de ander (nog) niet te betrappen is op clubvoorkeur en daarbij wordt er een hetze tegen gevoerd) én geef aan dat over Rubiales verdomd weinig te vinden is. Althans, tot nu toe.

18 april 2022 om 17:14

Ik snap niet hoe je mij hiermee probeert tegen te spreken. Ik heb nergens ontkent of getracht te ontkrachten over dat van Pique en Rubiales. Sterker nog, ik heb al aangegeven dat dit soort zaken altijd vermeden moeten worden.

Die tekst kan ook heel simpel slaan op het bedrijf van Pique en geheel losstaan van de club. Kán. Maar nogmaals, je moet iedere vorm, ieder luchtje van belangenverstrengeling voorkomen moet worden.

En wat Conchaespina ook zegt: de kans is groot dat iedereen een voorkeur heeft. Zo liet Iturralde al weten dat zo'n 80-90% van de scheidsrechters een voorkeur hebben voor de madrilenen. Het gros is incompetent, maar natuurlijk zijn ze niet allemaal partijdig.
De superliga willen gebruiken als tegenargument is wel lachwekkend Een deal willen sluiten dat zeer nadelig zou werken voor Barça én de belangen van de UEFA verdedigt, natuurlijk gaat dat nog net wel voor de club.

18 april 2022 om 18:01

Niemand zegt iets over clubvoorkeur of niet. En niets wat LaLiga heeft gedaan wijst op een voorkeur voor Real Madrid. Ze hebben namelijk vrij vaak scheidsrechters tegen gehad en verder zijn de financiën gewoon zwaar op orde. Het is gewoon shady wat Rubiales doet, niemand heeft het over clubvoorkeur of dergelijke, dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt.

18 april 2022 om 19:09

De voorzitter van de KNVB zal ook wel een club voorkeur hebben en zo ook die van alle andere voetbalbonden. Dat betekent niet dat die persoon per definitie iets verschuldigd is aan de club van zijn voorkeur. Of je moet een voorzitter hebben die nooit een ruk heeft gegeven om voetbal.

Deze zaak met Piqué en Rubiales betreft een zakelijke relatie waar de ene partij baat heeft gehad aan de inmenging van de andere partij. Rubiales heeft piqué als zakelijke partner naar binnen gehaald en beiden hebben zich financieel verrijkt. Een zakelijke partner van de RFEF die onder contract staat bij een LaLiga club, dat staat niet gelijk aan een voorzitter die fan is van een voetbalclub.

Het feit dat Rubiales een belofte heeft gedaan aan piqué dat hij er altijd voor hem zal zijn mocht hij iets nodig hebben, dat is iets wat de integriteit van de voetbalbond in het geding stelt.
Een directe hechte relatie tussen speler en bondsvoorzitter is niet iets wat door de vingers wordt gezien door clubs.

And the soap continues... Dit is echt niet goed van de RFEF, Pique en wederom Barcelona. Dit zal niet in goede aarde vallen bij de andere clubs en dit zal nog meer een kloof creeeren tussen de grote clubs en de kleine. Ik vraag me nu echt af hoe nauw het contact is tussen de RFEF en Pique en hoeveel ander voordeel hij hiermee krijgt.

18 april 2022 om 11:38

Wat een prachtige insinuaties op helemaal niks. En natuurlijk is Barcelona ook weer schuldig?????

Hartelijk bedankt voor dit gedrocht van een toernooi. Het is echt pijnlijk hoe een club die niet eens kampioen of bekerwinnaar/finalist is geweest toch met de supercopa aan de haal kan gaan.

18 april 2022 om 12:02

Inderdaad, sinds deze opzet heeft de landskampioen of de bekerwinnaar zelfs nog niet 1 keer de finale gespeeld. De Supercopa had altijd best wat aanzien en heeft de laatste 10 jaar best wat leuke wedstrijden opgeleverd, maar sinds het in Saudi-Arabië wordt gespeeld geeft echt helemaal niemand er wat om.

18 april 2022 om 14:03

De supercopa heeft nooit echt aanzien gehad. Hooguit voor clubs die zelden tot nooit wat winnen, zoals een Athletic Club een paar jaar terug (de 4-0 tegen Barça). Werd altijd wel gezien als een veredelde oefenpot.

18 april 2022 om 14:41

Dat is waar. Het werd ook altijd op belachelijke tijdstippen (22:30uur) gespeeld. Wel zijn het natuurlijk wel mooie wedstrijden. Denk aan de classico’s die je ineens 2 keer had in een week. Maar ook de wedstrijden van Barca van Martino tegen Atleti waren heel erg mooie wedstrijden. En natuurlijk de monsterzege van Bilbao tegen ons was een enorm spektakel.

18 april 2022 om 15:12

Het tijdstip was niet belachelijk. Gewoon een wat universelere tijd zodat meer mensen over heel de wereld de wedstrijd kunnen kijken.

Zou alleen maar goed zijn. Kan Barca eindeijk afscheid nemen en een echte cv halen.

Piqué heeft met zijn bedrijf ook al de Davis Cup verkloot.

Nu snap ik waarom Barca gewoon door mag spelen/lenen met die belachelijke hoge schuld! Ze hebben de RFEF in hun zak, een grote corrupte bende daar!

Die piqué weet al wel de kneepjes van het vak wil hij ooit voorzitter van Barcelona worden. Denk dat de Uefa en Fifa ook wel geïnteresseerd zijn. Wat een bizar verhaal weer. Er wordt zeer 'creatief' met geld omgegaan.

Ahw vandaar dat hij zo makkelijk zijn salaris inleverde

Die Piqué is zo gekort op zijn contract door Barcelona, hij moet zijn geld toch ergens vandaan halen. Met schimmige, onethische deals bereidt hij zich in elk geval al goed voor op een toekomstig voorzitterschap bij Barcelona.

En ondertussen heb je fans die uit onderbuik gevoel het steeds hebben over ‘witte bond’. Elke keer wordt het net duidelijker hoe omgekeerd het juist is. Piqué zijn Andorra had geloof ik ook al wat voordelen gekregen tov andere clubs in termen van promotie. Ontslag van Rubiales lijkt mij onvermijdelijk, en kwestie van tijd voor Tebas exposed wordt. En Pique moet zowat de grootste hypocriet zijn die er rondloopt. Dergelijke deals maken om dan op een of andere stream te klagen hoe voetbal is veranderd en hoe voetbal puur om geld gaat en niet meer voor de fans.

18 april 2022 om 14:08

"geloof ik"

Andorra heeft gewoon volledig volgens de regels gewerkt en heeft nul voordeel gehad obv contacten of wat dan ook. Reus betaalde zijn spelers niet, waardoor zij geen licentie kregen en die licentie is overkocht door Andorra. Niets meer, niets minder. Zo makkelijk op te zoeken ook.

wat ben ik blij dat de Eredivisie nog niet zo commercieel verpest is. De supercup hoort gewoon te gaan tussen de bekerwinnaar en de landskampioen. 1 wedstrijd. Sowieso heeft de La Liga nauw.elijks meer een ziel

18 april 2022 om 13:06

Naja de Supercup is natuurlijk een toernooi op zichzelf. Het heeft sowieso iets commercieels aan zich hangen. Dat is in ieder land hetzelfde. Zelfs de UEFA supercup is alleen iets met commerciële belangen. Echt heel veel waarde heeft zo'n prijs niet echt naar mijn mening.

Mochten ze in Nederland in het begin van elk seizoen een voortoernooi houden mat de bekerwinnaar en de eerste 3 van de competitie dan heeft dat naar mijn mening weinig invloed op de eredivisie zelf. Het zijn dan wel mooie oefenpotjes dat een indicatie geeft hoe goed de topclubs in Nederland er op dit moment voor staan.

Wat jij zegt dat Laliga nauwelijks een ziel heeft vind ik ook wel enorm overdreven. De supercup staat totaal los van Laliga eigenlijk. Het is gewoon een commercieel toernooi thats all.

Zou me niet verbazen hij ook ze vingers in de Superleague heeft, dikke mil met de voorzitter van de voetbalbond

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren