Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je bent niet oud genoeg om deze content te lezen.

Beste bezoeker, je bent op een artikel over wedden terechtgekomen, maar je hebt eerder aangegeven deze content niet te willen zien.
 

Om content over online kansspelen volgens wet- en regelgeving te tonen, willen we zeker weten tot welke leeftijdsgroep u behoort.

Door je keuze te maken bevestig je dat je je bewust bent van de risico’s van online kansspelen en dat je momenteel niet bent uitgesloten van deelname aan kansspelen bij online kansspelaanbieders.

Pol van Boekel werd ‘een hoek ingeduwd’ door Serdar Gözübüyük

Laatste update:

Pol van Boekel is misschien wel de meest besproken man na de competitiewedstrijd tussen FC Twente en PSV. De scheidsrechter kende aan beide ploegen een discutabele strafschop toe; namens PSV miste Eran Zahavi vanaf elf meter, maar Danilo was voor FC Twente wel trefzeker vanaf de stip. Beide strafschoppen waren veelbesproken, maar met name over de penalty van PSV was veel te doen. Na afloop erkent Van Boekel dat hij een fout heeft gemaakt door de penalty toe te kennen aan PSV.

Van Boekel bekeek op advies van videoscheidsrechter Serdar Gözübüyük beelden van een duel tussen Jesse Bosch en Noni Madueke, zag dat Bosch met zijn schoen landde op de voet van Madueke en wees naar de stip. Wat hij aan de zijlijn echter niet opmerkte, was dat Bosch eerst de bal wegtikte alvorens op de voet van Madueke te belanden. In gesprek met FOX Sports blikt de scheidsrechter terug op het moment. "In het veld zie ik dat er eerst contact plaatsvindt, ongeveer ter hoogte van de knie. Vervolgens zet hij (Madueke, red.) ook nog enkele stappen, dus ik vind het geen strafschop waard. We spelen een tijdje door en dan krijg ik het signaal van Serdar om het spel stil te leggen en naar de kant te gaan."

"Dan ga je kijken en ben je verrast, want je denkt het altijd goed gezien te hebben. Aan de zijkant krijg ik het beeld te zien van het tweede moment: voet op voet. Dat krijg ik vanuit een paar hoeken te zien. Op het moment dat je dat vanuit een paar hoeken en met een stilstaand beeld te zien krijgt, kun je bijna niet anders dan een strafschop geven. Als je dat bewijs hebt, waarom zou ik dan eigenwijs moeten zijn? Het is dan een strafschop", stelt Van Boekel. "Wat ik eigenlijk gemist heb, is dat Bosch eerst de bal speelt. Vervolgens komt de voet op de voet. In de rust zag ik het rustig met een kopje thee en concludeerde ik dat ik achteraf geen strafschop zou hebben gegeven."

Storm van kritiek na actie Gözübüyük en Van Boekel bij FC Twente - PSV

Het toekennen van de penalty aan PSV leidde tot veel kritiek. Lees artikel

"Je wordt naar de kant gestuurd voor een grote fout en je gaat ervan uit dat ze dat in Zeist goed bekeken hebben. Dat advies volg je op. Maar als ik voor het scherm gezien had dat Bosch eerst de bal gespeeld had, had ik geen strafschop gegeven", erkent de arbiter. In februari 2019 noemde Van Boekel het bekijken van videobeelden een 'mindfuck' na het terugdraaien van een penalty in een competitieduel tussen Fortuna Sittard en sc Heerenveen. Zou hij hetzelfde woord nu weer toepassen? "Zo kun je het wel noemen. Je gaat naar het scherm toe in de veronderstelling dat je een grote fout gemaakt hebt. Dan rijg je informatie en de beelden te zien. Dan word je eigenlijk in een hoek geduwd van: strafschop geven. Je hebt niet de rust om te zeggen 'ik bekijk het vanuit een andere hoek' of 'wat gebeurt er eigenlijk met die bal?'. Je bent te veel gefocust op de informatie die je krijgt van de VAR. Dat is een beetje die mindfuck. Dan neem je de verkeerde beslissing."

Bosch, de veroorzaker van de penalty, hoorde in de rust al van Van Boekel dat de arbiter ernaast zat. "Via via hoorde ik zelfs dat hij alleen het beeld heeft gezien waarbij ik de speler van PSV op de voet ging staan. Maar dat was niet de totale actie. Daarvoor speelde ik zuiver de bal. Ik kan toch moeilijk mijn voet eraf halen als ik doorzwaai", vertelt de middenvelder aan TC Tubantia. "Het was absoluut geen penalty. Maar gelukkig hebben we een geweldige keeper. Ik geloof in het lot. Het was geen penalty, dus ging ie mis."

PSV laat dure punten liggen tegen FC Twente: 'Teleurstelling is groot'

De strafschop leidde tot veel onbegrip en hetzelfde geldt voor de penalty die FC Twente na iets meer dan een uur kreeg. Wout Brama vuurde een afvallende bal richting doel en Cody Gakpo draaide een kwartslag, alvorens de bal met de linkerarm te raken. Zijn armen waren redelijk in de buurt van het lichaam, maar er volgde toch een penalty en een gele kaart. Naar die strafschop wordt Van Boekel niet gevraagd, maar op sociale media klinkt wel kritiek. “Waar moet Gakpo zijn arm dan houden?”, vraagt analist Kenneth Perez zich af op Twitter. Bruggink spreekt naast de lijn bij FOX Sports van een ‘raar penaltymoment’, maar begrijpt waarom de penalty is toegekend.

“Ik vind het echt een waardeloze regel. Volgens de regel is het een penalty. Ik vind dat het geen penalty zou moeten zijn.” Denzel Dumfries betreurt de gegeven strafschop ook. “Het is gezichtsbescherming. Jammer. Het zijn kostbare punten”, concludeert de rechtsback van PSV voor de camera van de betaalzender. Trainer Roger Schmidt van PSV zegt lachend 'niet te weten' of er een regel is. "Kan je hem uitleggen? Het is een beetje dwaas, er worden te veel strafschoppen gegeven voor hands. Maar de scheidsrechter heeft ertoe besloten. Volgens mij is het de regel. Het is moeilijk om de bal met de arm te ontwijken als je draait of het schot wilt blokkeren. Beide strafschoppen waren niet honderd procent duidelijk."

Meer nieuws

1
2

Meer sportnieuws

Reacties

Compleet belachelijk dat er twee!!! 'topatbiters' hier een penalty geven.

22 november 2020 om 20:13

Weet je wat ik vreemd vind, dat de var in een situatie waarin de scheids geen beslissing neemt en doorspeelt heel strict is met het laten kijken door de scheids of het geven van een overtreding of handsbal, terwijl bij een gemaakte beslissing van de scheids (overtreding of penalty) de var niks mag zeggen tenzij het een duidelijke fout is. Bij het laatste mag een var dus niet zeggen dat hij een overtreding te licht vindt en de scheids mag blijkbaar geen keuze maken als de var hem dwingt te gaan kijken. Wat een waanwereld! De var wordt niet beter ondanks meer ervaring en heeft in bepaalde situaties te veel of te weinig invloed. De var had bij PSV nooit mogen ingrijpen (of de scheids laten doorvoetballen) en bij Fortuna had de var mogen ingrijpen met de kanttekening te licht! Hervormen die regels of de var eruit en lekker ouderwets voetballen.

23 november 2020 om 14:28

Bij Feyenoord vond ik het (feyenoorder voor de duidelijkhejd) ook te licht. Denk ook oprecht dat de Var het ook wel te licht vond, maar kan geen overduidelijke fout van de arbiter aangeven.
Een overduidelijke fout is (zoals bij Psv) dat de bal en dan de speler worden geraakt (in die volgorde). Bij Feyenoord was het licht, maar de speler raakte de bal niet en alleen de tegenstander, dus geen overduidelijke fout en MAG de var niet ingrijpen.

Zijn helaas de regels van de Var, die ik overigens wel begrijp want anders blijf je als Var bezig alles te beoordelen.

Vind het overigens ook wel vreemd met de VAR dat de wedstrijd doorgaat, en 1,5 a 2 minuten later het signaal komt dat het een strafschop moet zijn. Zet dan de tijd 2 minuten terug ofzo, of tel iig die 2 minuten bij de totaal te spelen tijd op...

22 november 2020 om 20:59

@92643, Inderdaad ronduit belachelijk. Ben geneigd van Boekel nog een beetje het voordeel van de twijfel te geven, maar ben wel ruim klaar met Gözübüyük. Deze scheidsrechter lijkt het nodig te vinden zelf in het middelpunt van de belangstelling te staan, het ergste voorbeeld hiervan vind ik nog het "respect bandje" van een aantal jaar geleden. In de tussentijd heb ik op zeer regelmatige basis mij geërgerd aan de grote Serdar-show, vandaag een nieuw dieptepunt dat het hij dit zelfs als VAR voor elkaar krijgt.

Beetje verantwoordelijkheid van de fout afschuiven, maar in ieder geval wel goed dat hij inziet dat het een fout is.

22 november 2020 om 19:37

Maar als het terecht is, hoeft hij toch niet altijd zelf het boetekleed aan te trekken? Ik proef hier namelijk ook wat frustratie. In dit geval jegens Gozubuyuk, maar onderliggend vooral jegens het naar de kant geroepen worden zonder dat ze het gehele moment beoordeeld hebben.

22 november 2020 om 19:38

Hij is degene met de eindverantwoordelijkheid. Ik vind het dan een beetje goedkoop om te zeggen dat je verkeerd bent geïnformeerd, terwijl je zelf alle beelden kunt zien.

22 november 2020 om 19:57

Hij kan dus niet alle beelden zien. Alleen de beelden die ze vanuit Zeist naar hem toe sturen, dus en hij kleed hier het boetekleed aan dat het niet helemaal juist was en dat ie bij ze eigen beslissing had moeten blijven, en hij geeft aan dat hij zich heeft laten beïnvloeden door iemand die niet de volledige informatie doorstuurde. Dat die Gozubuyuk er weer eens helemaal naast zit en dus foute/incomplete informatie aan hem verschaft kan hij niks aan doen, is dan wel hey benoemen waard als je dan toch je hand op eigen boezem legt.

22 november 2020 om 22:05

Misschien een rare vraag, maar je kan als voetballer toch wel eens per ongeluk op de voet van een ander staan als je net een fractie van een seconde te laat bent of 5 centimeter te ver doorstapt. Dat is dan toch niet meteen penalty waardig?

De penalty van PSV sloeg uiteraard nergens op, maar gakpo maakt toch gewoon hands? Geel is natuurlijk absurd, maar is gewoon een penalty.

22 november 2020 om 19:37

Hij komt tegen zijn arm en de bal is anders gewoon op doel. Erg lullig, maar inderdaad gewoon hands. De pingel van psv sloeg nergens op. Terwijl als Madueke eerder was gaan liggen (bij die eerste tik) has ik hem wel terecht gevonden

22 november 2020 om 19:38

Eens, maar als dit de regel is, dan is het hands... Dit is het eerste wat ze moeten aanpassen na dit seizoen, want het slaat nergens op. Wat zeg ik, per direct alsjeblieft!

22 november 2020 om 19:40

Ik vind dit toch gewoon hands, was jaren geleden ook een penalty, de handen zijn niet voor het lijf en voorkomen een gevaarlijke doelpoging. Door zo te springen neem je het risico, maar het is natuurlijk nooit geel.

22 november 2020 om 19:47

Dit was jaren geleden geen penalty. En dat zou het nu ook niet moeten zijn. Gakpo draait nota bene nog weg ook met zijn armen langs zijn lichaam. Echt een onzin regel. En die eerste pingel is gewoon gênant

22 november 2020 om 19:49

Wat willen jullie dan? Weer dat oneindige gediscussieer over wanneer het wel of niet aangeschoten hands is? Hands als overtreding kan je alleen consequent hanteren als je vantevoren af spreekt als alle ballen die met de hand geraakt worden ook hands is. Anders blijft die situatie altijd discutabel.

22 november 2020 om 19:57

Wanneer is het oneindige gediscussieer gestopt? Er is nu niks aan de situatie verandert en alles is maar hands. Misschien scheidsrechters in het veld neerzetten die een situatie naar behoren kunnen beoordelen. De discussies zullen nooit stoppen.

22 november 2020 om 20:00

Zijn onderarm steekt uit van zijn lichaam dus houd doe ze er noet strak tegen aan, verder weet je dat je het risico loopt als je zo omdraait op zo een schot. Ook het gedeelte gezicht bescherming wat Dumfries zij is hier helemaal niet van toepassing. Als gakpo gewoon omhoog was gesprongen had die hem met ze heup/zij geblokt met ze handen voor ze lichaam en was er niets aan de hand geweest. Dus nam hij zelf het risico en heeft het verkeerd uitgepakt. Regels zijn niet heel moeilijk, het eens zijn met regels is natuurlijk een 2e.

22 november 2020 om 20:26

Lbernes. Komt omdat de situatie nog steeds niet geheel is dat elke bal tegen de hand als hands wordt beoordeelt, maar ze hebben wel al een stuk duidelijker gemaakt. Waardoor nu vooral discussie is is omdat mensen nu ineens zeuren dat er 'zoveel overtredingen van komen nu de regel duidelijker is. Zoals Psv nu bijv. ook klaagt terwijl in huidige situatie gewoon duidelijke overtreding is, zoals ze zelf ook al zeggen.

22 november 2020 om 21:47

Sorry, niet eens. Die discussie is juist heel gezond. Volgens de letteren van de wet is het Gakpo moment een penalty, maar dat komt doordat de Uefa een paar jaar geleden deze bepaling heeft aangepast. Vroeger (opa spreekt), moest een speler echt een slaande beweging naar een bal maken. Ook interpretabel, maar in ieder geval gevoelsmatig eerlijker dan met penalties strooien voor iets waar de verdediger niets aan kan doen.

22 november 2020 om 22:48

@dnsdkr Dat niet alleen. Voetbal bestaat uit aanvallen en verdedigen. Door deze strenge regel zullen spelers misschien wel minder geneigd zijn om zich in de baan van het schot te gooien, want een kleine, onbewuste beweging van de arm zorgt al voor een penalty. Die ontwikkeling gaat niet per se gebeuren, maar als het gebeurt, dan wordt de balans tussen aanval en verdediging steeds meer verstoord. Dan ga ja al bijna richting basketbal...

22 november 2020 om 22:52

Je ziet dat Gakpo zijn armen uit zelfbescherming op trekt en dit puur uit reflex gebeurt. Ik vind het belachelijk dat zoiets met een penalty wordt bestraft, maar dat doet er niet toe. Als dit de regel is, is het inderdaad een penalty. Maar als we een VAR hebben, laat die dan ook de ruimte pakken om één lijn trekken. Bij Sparta-ADO zag eenzelfde situatie, waar de verdediger zelfs zijn arm van zijn lijf uitstrekte en daar sloeg de scheidsrechter noch de VAR op aan. Wanneer alles vanuit Zeist en dus één punt wordt gecoördineerd, is het toch niet meer uit te leggen dat hier niet één lijn wordt gevolgd? Zeker niet als Gakpo ook nog geel krijgt. Verder vond ik trouwens de penalty voor PSV een van de meest belachelijke beslissingen van de laatste jaren, wat een dwaling. Daar mogen ze Gozebuyuk best voor straffen naar mijn mening. Een fout is een fout, maar dit is een waanzinnige blunder.

Dat is wel eerlijk van van Boekel, maar misschien moet je dan wat meer beeld / bewijs vragen van de VAR. Ik denk overigens dat Serdar Gozobuyuk niet zo blij is met dit interview. Hij valt hem behoorlijk af. Die handsbal-penalty zal wel volgens de regeltjes zijn. Degene die dat bedacht heeft moet direct ontslagen worden. Puur spelbederf vanuit de FIFA.

22 november 2020 om 19:39

Precies, vraag of ze het fragment van voor tot achter nog eens willen laten zien. Normaal staan ze 5minuten bij dat scherm, nu geeft hij na 1beeld de penalty.

22 november 2020 om 19:45

Van Boekel geeft zelfs toe dat hij zich onder druk voelt staan om de VAR gelijk te geven. Als je dat dan van jezelf weet, moet je helemaal de tijd voor jezelf nemen om tot de juiste beslissing te komen.

Ruiterlijk je fout toegeven. Ze moeten die zelfingenomen Gozubuyuk gewoon voorlopig laten banken. Hoe haal je het in je hoofd je hiermee te bemoeiend.

Ik vind sowieso dat ze in Nederland veel te snel een penalty geven. Word hier maar weer bewezen

22 november 2020 om 19:58

Gebeurd waarschijnlijk nooit, maar engelse of schotse scheidsrechters die hier in de eredivisie fluiten. Geel voor een snoeiharde tackle. Kom maar door

22 november 2020 om 20:22

Ja ik ben daar ook zeker fan van!! Dan zijn er in Engeland ook wel extreme gevallen waar ze geel geven voor een keiharde overtreding. Maar liever dat, dan wat we hier in Nederland hebben. Als je hier al iemand een beetje aanraakt heb je meteen geel

22 november 2020 om 21:02

In Engeland heb je ook dat ze helemaal niks geven voor een ernstige overtreding. Zou je dat liever hebben?

22 november 2020 om 21:15

ja 100%, lekkere felle duels, krijg je in ieder geval beetje pit in de wedstrijd.
Hier in Nederland moet je zowat om iemand heen lopen met een boog om geen overtreding tegen te krijgen lol.

Penalty één. Ziet Gozubuyuk niet dat eerst de bal wordt gespeeld? En dan van Boekel. Wat voor beelden kreeg hij te zien? Als van Boekel alleen het moment van de voet op voet te zien krijgt dan gaat de VAR dubbel in de fout. Tweede penalty. Dit zijn de belachelijke regels van UEFA. Dit is natuurlijk never nooit een strafschop, maar de bobo's in Zwitserland verwachten dus dat je in je eigen penalty gebied de handen altijd op de rug doet. Ook als je de bal misschien maar in je gezicht krijgt...Dit slaat dus werkelijk nergens meer op. Beide teams krijgen een cadeautje, alleen Danilo pakt hem uit. Trouwens wat de Ajax huurling doet zou ook niet mogen. Hij begint met de aanloop en stopt. In mijn mening had ie hem opnieuw moeten nemen.

22 november 2020 om 19:48

Dat laatste begrijp ik ook niet. Iemand zei hier ook al dat de keeper niets mag doen. Hij moet maar als bevroren op de doellijn staan, terwijl de nemer van alles mag uithalen. Hij liet op een gegeven moment bijna achteruit!

22 november 2020 om 19:59

Keeper mag heel veel doen, maar hij moet, op het moment dat de bal geschoten wordt, met één voet contact hebben met de lijn. Dit onder andere om te voorkomen dat keepers voordat de bal geraakt wordt, al 2 meter het veld in zijn gesprongen, waardoor ze de hoek verkleinen.
Dudek was daar een meester in en won daarmee (mede) voor Liverpool de CL tegen Milan.

22 november 2020 om 22:44

En als we het dan toch over illustere figuren van Liverpool hebben, voor de oudere lezers onder ons, denk ik nu aan Bruce Grobbelaar die allerlei vreemde dansjes deed op de doellijn en zo de spelers van AS-Roma in de EC1 finale uit hun concentratie bracht

22 november 2020 om 20:05

Je hoeft je handen niet op je rug te doen, ze mogen ook als gezicht of edelendelen bescherming gebruikt worden. Dus omhoogspringen met je handen voor je lichaam mag gewoon. Indraaiend springen en je onderarm van je lichaam afhouden is niet je handen tegen je lichaam, dat is je halve arm tegen je lichaam. Wanneer hij gewoon omhoogsprong en niet omdraaide was er niks aan de hand geweest en had hij die bal ook geblokt met ze heup/zij.

22 november 2020 om 20:23

Ik vind het moeilijk hoor. Gakpo wil zichzelf beschermen. Hij draait zich om en de bal die hard is geschoten raakt z'n hand. Het is niet zo dat de PSV'er doelbewust in de baan van het schot gaat staan. Ik snap je zeker, maar blijf het erg lastig vinden om hier voor een pingel te geven. Van mij part geef je een indirecte vrijtrap of zo, maar een penalty is een hele zware straf.

22 november 2020 om 20:44

Het klopt dat het een hele zware straf is alleen het maakt de regel wel duidelijk. Zichzelf echt beschermen doet die namelijk niet met de hand die de bal raakt maar door te draaien. En wanneer je een indirecte vrije trap gaat geven word de regel voor hands inconsequent gebruikt en gaan mensen op de doellijn draaien en zeggen ja ik beschermde me dus is het een indirecte vrije trap, dan krijg je weer een onduidelijke discussie.

Logische uitleg. Je wordt naar de kans geroepen voor een grote fout, anders roept een VAR je immers niet. Dan moet je inderdaad veel persoonlijkheid hebben om bij je standpunt te blijven en te vragen om andere beelden als je denkt dat de beelden geen volledige weergave zijn. Laten onze scheidsrechters nu eenmaal weinig persoonlijkheid hebben.

Kan iemand aub met het bandje van respect naar die Gözübüyük gaan, Respect dien je te verdienen, maar in dit geval naait hij zowel FC Twente als ook zijn collega scheidsrechter gewoon een oor aan. Dan verdien je dus voorlopig geen respect. Als een speler een rode kaart krijgt is hij er een paar wedstrijden niet bij. In dit geval mag je die Gözöbüyük ook wel een aantal wedstrijden aan de kant houden. Wederom een blunder van deze scheidsrechter. Bah, wat een misselijke man is dat zeg.

We weten allemaal wel hoe Pol van Boekel sommige wedstrijden fluit. Dat hij zich nu achter Gozubuyuk verschuilt, dat is wel heel erg gemakkelijk. De wedstrijd ging in eerste instantie door, dus zag hij niets. En nu zou hij alleen dat gezien hebben... Lekker gemakkelijk. Maar goed dat die penalty gemist werd, niet meer dan terecht ! 1-1 is een terechte en een mooie uitslag.

Beide strafschoppen belachelijk. Alleen pakt Twente het kado wel met beide handen aan. Ik blijf erbij dat de VAR alleen functioneert met afgekaderde regels en je met een select groepje werkt. We spelen hooguit twee wedstrijden tegelijk, los van de laatste twee speelrondes, dan zou je toch denken dat er een groepje van pakweg 6 man altijd de VAR moet kunnen bemannen. Dit zal ook de willekeur en inconsequente terugdringen. Nu zetten we er mensen neer die al niet met een fluit overweg kunnen. Kijk bijvoorbeeld ook de eerste strafschop bij Fortuna Sittard - Feyenoord.

Na dit weekend is het nederlandsche scheidsrechtersgilde officieel failliet. Laten we aub stoppen met die VAR. Voor deze actie naar de kant geroepen worden, bij de eerste penalty van Feyenoord niet. Er is geen lijn meer in te ontdekken.

Vind het wel heel makkelijk om alles op een collega te schuiven. Vind het zelfs matennaaierij. Gözebüyük is niet gehoord in dit verhaal en sommigen mensen nemen de opmerkingen van van Boekel als waarheid aan en halen zelfs acties uit het verleden erbij om te zeggen: “Gözebüyük is arrogant, hij wilt altijd in het middelpunt staan”. Van Boekel heeft een besluit genomen, maakt de fout, wees dan ook zo mannelijk om te zeggen een enorme fout we gaan het intern verder bespreken. Maar nee lekker je collega onder de bus gooien. Wat een eikel zeg

Reageer

Je kunt niet reageren op oude documenten.

X

Inloggen op Voetbalzone

Leuk dat je actief wilt zijn op de grootste voetbal community van Nederland. Voor alle mogelijkheden lees je onze FAQ.

Gebruikersnaam
Wachtwoord
 
Wachtwoord vergeten?
Registreren